Jump to content

Photo

StarGate SG-1 - säsong 6

• Please log in to reply
261 replies to this topic

#151 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 July 2007 - 18:48

Jag gillar sådant som handlar om politiskt (räv)spel, så det här avsnittet föll mig i smaken.

Att Teal'c är en briljant förhörsledare är väl inte så överraskande precis. :D

Och Carter har fått ett nytt love interest? :D
Support your local search and rescue unit - get lost.

#152 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 25 July 2007 - 19:13

Och Carter har fått ett nytt love interest?

Alla verkar falla för henne.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#153 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 26 July 2007 - 07:52

Vilket avsnitt var de som de snackade om då invasionen ägde rum förresten?

Foothold i säsong 3.

Tycker det är lite konstigt att Carter säger att hon ska besöka en gammal bekanskap i Washington, Agen Barrett, han var ju bara med i ett avsnitt tidigare i säsong 5 och då inte i många scener. :huh: Men de kanske har hållit kontakt??

Sen är det ju så att när amerikanerna säger "an old acquaintance" kan det vara för att de inte känner denne tillräckligt bra för att säga "en old friend".

#154 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 26 July 2007 - 12:12

Jag måste tyvärr kugga det här avsnittet. Redan efter cirka 12 minuter så har upplösningen på all spänning fortgått
när de så tidigt kom på orsaken. Sam berättar om den här hologramgrejen
Det fanns ju inget att förvänta sig än att Jack självklart på något sätt klarar sig på något sätt.

#155 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 26 July 2007 - 14:43

Blev lite besviken på storyn. Personligen så hade jag gillat om det var så att Jack verkligen gjort det för han ansåg det vara ända sättet att stoppa senatorn. Det hade gett en mörk födjupning. Tyvärr så vågar inte serien gå så långt.

Sant, men jag tror inte det hade funkat direkt. Hade han verkligen gjort det och man kommit fram till detta i avsnittet så kan ju knappast Jack vara kvar. Kanske, kanske att de kunnat funka om det dyker upp en hint att de var han och de sätter dit fel person. Annars hade jag tyckt att de du säger kunnat funka om man skriver ut karaktären från serien, för att få lite vilseledande spänning i hans sista del i serien. :)

I helhet ett okej avsnitt men inget direkt minnsvärt, enligt min mening. Det är ju lite sant som supertreck säger, de kommer på det lite för tidigt i avsnittet och det tar ner den lite även för mig.

#156 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 July 2007 - 15:07

Även jag håller med Supertreck lite där. Det hade varit mer spännande och intresant om de hade dragit ut på det så att man funderade under större delen av avsnittet om det verkligen var Jack som gjort det. Hintat åt båda hållen innan de kom fram till vad det var.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#157 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 26 July 2007 - 16:41

Även jag håller med Supertreck lite där. Det hade varit mer spännande och intresant om de hade dragit ut på det så att man funderade under större delen av avsnittet om det verkligen var Jack som gjort det. Hintat åt båda hållen innan de kom fram till vad det var.

Det är som att avslöja vitsen först till en rolig historia.

#158 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 July 2007 - 16:44

Ibland är det inte målet som är viktigt - utan själva resan. :)

Edited by XC, 26 July 2007 - 16:44.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#159 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 July 2007 - 18:01

Väldigt fint när Teal'c tröstade Sam och kramade om henne. :) Hon har alltid varit den känsliga i gruppen.

Men sedan när har de ett omklädningsrum för kvinnor??? Har för mig att man har sett scener där de alla klätt om i samma rum.

Heh, Harry och hans granater. :P Hemskt paranoid han blev. :) Undrar om det här nu är det sista vi ser av honom? Hoppas inte det. Kunde de inte ha gjort honom till Tok'ra? :D
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#160 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 26 July 2007 - 18:03

Stargate: Survivor :D

Jack och Maybourne alltid bra, första scenen där var rolig. :) Bättre avsnitt idag tycker jag, lite mer intressant. Och se hur främst Maybourne förändrades av de där växterna och blev lite galen...antar att Jack åt mer fisk. ;)

#161 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 26 July 2007 - 18:14

Såklart fegar de och ger det hela ett 'lyckligt' slut, istället för att låta Maybourne dö. Det hade varit en mer slagkraftig final, då det känns som om hans karaktär har spelat ut sin roll nu. Sedan när är O'Neill en fältläkare som mirakulöst kan lappa ihop två skottsår utan ens en förbandslåda till hands?

#162 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 26 July 2007 - 18:16

Tja, han har väl lärt sig en hel del efter alla gången han blivit penitrerad. ;)
-Sora, Kingdom Hearts

#163 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 26 July 2007 - 18:56

Sedan när är O'Neill en fältläkare som mirakulöst kan lappa ihop två skottsår utan ens en förbandslåda till hands?

Tror de har förband i västarna som SG-1 (och alla andra SG lag) har på sig under sina uppdrag. Han hade sin väst i början låg väl där någonstans.

Tja, han har väl lärt sig en hel del efter alla gången han blivit penitrerad. ;)

Ja, har nog hänt några gånger han har ju en lång karriär inom Flygvapnet.

Men sedan när har de ett omklädningsrum för kvinnor??? Har för mig att man har sett scener där de alla klätt om i samma rum.

De tyckte väl att det blev för trångt med både män och kvinnor i ett omklädningsrum. :rolleyes:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#164 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 July 2007 - 19:00

Det här avsnittet liknade faktiskt Stargate Atlantis avsnittet Epiphany, (ja eller tvärt om kanske det blir) .

Ett OK avsnitt som faktiskt, ju närmare lösningen man kommer, blir lite lite små tråkigt. Jag håller med om att det skulle ha varit ett bättre slut om ma låtit Maybourne dö, men man ville väl inte göra O'Neill den otjänsten och vara dens om skickade ut honom. KOnstigt dessutom att man väljer att ha två avsnitt efter varandra där O'Neill på något vis kopplas samman med en person som han ogiller.

Bästa scen: Maybournes typ av fiske.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#165 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 26 July 2007 - 19:19

Jag blev förvånad när jag såg att Jack fyllde på sin vattenflaska med vatten från sjön och sedan skakade den, jag trodde man behövde fylla på med rinnande vatten när det var rent.
Men sedan så berättar Jack om rinnande vatten, så varför fyllde han på sin vattenflaska från sjön då?
Tänkte han ge det till Maybourne? ;p

#166 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 July 2007 - 19:34

De har ju såna här neutraliserings tabletter som de lägger i vattnet, därav skakandet skulle jag tro.

Bästa scen: Maybournes typ av fiske.

:lol:
Snabbt och enkelt.

Undrar om det blir någon forskning på det där paranoid gräset?

De tyckte väl att det blev för trångt med både män och kvinnor i ett omklädningsrum.

Är nog samma omklädningsrum fortfarande, men det var väl kvinnornas tid/tur just när Sam satt där.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#167 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 26 July 2007 - 20:17

De tyckte väl att det blev för trångt med både män och kvinnor i ett omklädningsrum.

Är nog samma omklädningsrum fortfarande, men det var väl kvinnornas tid/tur just när Sam satt där.

Har de verkligen samma? I Zero Hour (s8) så får vi se Jack stå vid Teal'cs och Jacksons skåp, Jack skåp är också där men inte Sams (varför har inte SG-1 skåp brevid varandra), iof så finns det skåp på andra sidan som kan vara kvinnornas men då borde det väl vara fler skåp?

#168 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 27 July 2007 - 10:55

I S1 "Cold Lazarus" så kommer Carter in i rummet medan Jack sitter och tittar på bilder å annat. Då säger hon något i stil med "Listen, no offense, Colonel, but this becomes the women's locker room in...well, now." Tydligen har de samma rum då.

Om de har ändrats sedan dess är en annan femma. För omklädningsrummet tycks ha ändrats, tycker den såg mindre/annorlunda ut i S1. ;)

#169 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 27 July 2007 - 11:06

I S1 "Cold Lazarus" så kommer Carter in i rummet medan Jack sitter och tittar på bilder å annat. Då säger hon något i stil med "Listen, no offense, Colonel, but this becomes the women's locker room in...well, now." Tydligen har de samma rum då.

Om de har ändrats sedan dess är en annan femma. För omklädningsrummet tycks ha ändrats, tycker den såg mindre/annorlunda ut i S1. ;)

Sånt händer ibland. Om jag inte minns fel blev (extremt mild Atlantis-spoiler) Elizabeth Weirs arbetsrum lite större antingen mellan säsonger 1 och 2 eller 2 och 3 (detta på Atlantis, alltså) .

#170 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 27 July 2007 - 18:27

Mja... Bitvis helt OK men större delen av tiden ganska ordinärt. Klassiskt utfyllnadsavsnitt.

fqq5BYam.jpg

#171 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 27 July 2007 - 19:55

Jag tyckte dagens avsnitt hade flera likheter med den första X-Men-filmen. Först är det en kille som förvandlas till vatten och rinner bort, precis som senator Kelly gjorde. Detta på grund av en maskin som ändrade hans kropp precis som Magnetos maskin gjorde med Kelly. Och så att det var flera som hade blivit muterade och fått övernaturliga krafter. Ju mer jag tänker på det, desto svårare har jag att tro att det är slumpmässigt.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#172 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 28 July 2007 - 11:19

Gårdagens avsnitt med superkraftsmänniskorna var ingen höjdare. Jag tyckte lite synd om Sam och det där Nirrti sa om att Jonas inte riktigt var mänsklig var intressant, men annars var det rätt så tråkigt.

Jag var rätt förtjust i det där avsnittet med Jack och Maybourne strandsatta på en måne. Eller, ja, delar av avsnittet. Jag håller med om att det bästa var när Maybourne fiskade.

Däremot förstår jag inte riktigt varför Jack vägrade ge Maybourne det där vapnet - det var ju inte som att han ville att Maybourne skulle vara obeväpnad, han hade ju ett helt gäng handgranater, så vad var problemet?

Sedan när är O'Neill en fältläkare som mirakulöst kan lappa ihop två skottsår utan ens en förbandslåda till hands?

Han är ju McGyver! Klart han kan fixa till skottsår utan problem... :P
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#173 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 28 July 2007 - 11:53

Jag tyckte dagens avsnitt hade flera likheter med den första X-Men-filmen. Först är det en kille som förvandlas till vatten och rinner bort, precis som senator Kelly gjorde. Detta på grund av en maskin som ändrade hans kropp precis som Magnetos maskin gjorde med Kelly. Och så att det var flera som hade blivit muterade och fått övernaturliga krafter. Ju mer jag tänker på det, desto svårare har jag att tro att det är slumpmässigt.

Du får fråga Jacqueline Samuda (Nirrti) det var hon som skrev avsnittet. ;)

#174 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 28 July 2007 - 12:00

Naturligtvis fick inte Sam undersöka den här apparaten som ändrar dna och sådant.
Det mest intressantaste fick dom avstå ifrån, den mest högteknologiska sofistikerad grej. Okey den ska förstöras.
Inte kommer väl dom påträffa en liknande apparat?

#175 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 28 July 2007 - 20:12

Stargate Atlantis säsong tre spoiler Den där apparaten påminde mig om den i "The Tao of Rodney". OK, inte riktigt samma apparat, men de hade ju liknande effekt... Kanske det var därför jag inte gillade SG-1 avsnittet så mycket - jag kanske undermedvetet jämförde det med oändligt mycket bättre "Tao.."?
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.