Jump to content

Photo

StarGate Atlantis - Säsong 3

• Please log in to reply
288 replies to this topic

#151 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 24 August 2007 - 20:50

Undrar vad Renfield tänkte när Persson avslöjade att de har militär personal i en annan galax.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#152 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 24 August 2007 - 21:00

Nä det var inte bättre andra gången.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#153 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 24 August 2007 - 22:29

Hahaha, vilken travesti. Mindre vulgärt dock än jag väntade mig efter att ha hört vad som har sagts. Inte lika sunkigt som "Hathor" iaf, där männen blev saliverande lustzombier. Här var alla lika goda kålsupare och vad beträffar Teyla och Weir hade man iaf den goda smaken att undvika antydningar om kopulering.

Fjantigt, visst men inte helt genomuselt ändå. Ett litet plus för de stundtals roliga dialogerna mellan besatta och icke-besatta.
Och för de snygga brudarna i början.

#154 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 24 August 2007 - 22:41

tycker i stort sett samma som Mjolnir. Efter allt man läst i trådar om detta avsnittet så blev jag positivt (nåja) överraskad. Det var inte bra, men inte heller genomruttet uselt. My 2c, anyways.
Och då ignorerar jag att jag hatar Kind :urk:

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#155 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 24 August 2007 - 22:59

tycker i stort sett samma som Mjolnir. Efter allt man läst i trådar om detta avsnittet så blev jag positivt (nåja) överraskad. Det var inte bra, men inte heller genomruttet uselt. My 2c, anyways.

haha men han "passar" ju för rollen iaf... :P Det kan man ju inte säga så mkt om ;)

#156 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 24 August 2007 - 23:13

haha men han "passar" ju för rollen iaf... :P Det kan man ju inte säga så mkt om ;)

Så sant som det var sagt skrivet :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#157 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 25 August 2007 - 04:46

Hahaha, vilken travesti. Mindre vulgärt dock än jag väntade mig efter att ha hört vad som har sagts. Inte lika sunkigt som "Hathor" iaf, där männen blev saliverande lustzombier. Här var alla lika goda kålsupare och vad beträffar Teyla och Weir hade man iaf den goda smaken att undvika antydningar om kopulering.

Fjantigt, visst men inte helt genomuselt ändå. Ett litet plus för de stundtals roliga dialogerna mellan besatta och icke-besatta.
Och för de snygga brudarna i början.

Man undvek antydningar till kopulering, you say?

LUCIUS: Athos. Yeah, Athos. I've never been there. It sounds nice. Is it nice?
TEYLA: Until it was culled by the Wraith.
LUCIUS:
Oh, I hate them. What do you say you and me get together, we have some lunch, we talk about this, huh? Maybe have some wine?

LUCIUS: (om Teyla) Is she taken yet?

LUCIUS: I love a woman with spirit ... and a great body.

LUCIUS: (om Teyla) My manners just fail when I am in the presence of a beautiful woman. Isn't she something, huh?

Och när Elizabeth var under drogens grepp rörde hon vid Lucius flera gånger och tittade på honom med "gazing lovingly"-blickar. För att inte tala om hur ofta Lucius spanade in Teyla och Elizabeth (upp-och-ner-titten).

#158 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 August 2007 - 09:17

Var väl OK. Man kan inte anklaga det för att vara ett mästerverk, men det fanns en del stundtals roliga fragment.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#159 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 25 August 2007 - 10:42

Vad gäller Teyla och Weir, ja. Det finns inget explicit sexuellt innuendo eller hintar om att de har dansat den horisontella valsen i citaten du ger. Det är bara lekfullt flörtande. Det går att ha lunch med eller berömma någons skönhet utan att hoppa i säng med dem efteråt; även om det var baktanken i det här fallet så yttrades det inte öppet.

#160 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 25 August 2007 - 13:37

Vad gäller Teyla och Weir, ja. Det finns inget explicit sexuellt innuendo eller hintar om att de har dansat den horisontella valsen i citaten du ger. Det är bara lekfullt flörtande. Det går att ha lunch med eller berömma någons skönhet utan att hoppa i säng med dem efteråt; även om det var baktanken i det här fallet så yttrades det inte öppet.

Jag håller med. Det må ha varit Lucius baktanke, men det fanns inga "antydningar om kopulering" från författarnas sida, vilket var hur jag, och tydligen flera andra, uppfattade diskussionen som ledde upp till den här episoden.

"Antydningar om kopulering" är för mig när Tasha Yar konstaterar att Data är fullt utrustad (i The Naked Now) och vid avsnittets slut beordrar honom att glömma allt; inte en loser-turned-kvinnotjusares genomskinliga "raggningsrepliker" som här i Stargate: Atlantis.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#161 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 25 August 2007 - 19:50

Nästa avsnitt är ett av de bättre under säsongen.. Actionladdat och med Ronon som centralfigur.
Man kan ju tycka vad man vill om honom som karaktär men när han är inblandad blir det oftast action :thumbsup:

#162 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 28 August 2007 - 13:31

Visst, det fanns inga direkta antydningar på att de faktiskt "gjort det" men massvis med antydningar på att Lucius ville våldta dem och med tanke på vad han gjort på sin hemplanet, tvivlar ni på att han är kapabel till det? Om han hade fått tillräckligt med tid hade det nog hänt ganska snart.

Dessutom håller man väl ganska tyst om någon användt en drog för att våldta en? Man går inte runt och säger "Han var ganska välutrustad!".

#163 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 28 August 2007 - 20:57

Visst, det fanns inga direkta antydningar på att de faktiskt "gjort det" men massvis med antydningar på att Lucius ville våldta dem och med tanke på vad han gjort på sin hemplanet, tvivlar ni på att han är kapabel till det? Om han hade fått tillräckligt med tid hade det nog hänt ganska snart.

Dessutom håller man väl ganska tyst om någon användt en drog för att våldta en? Man går inte runt och säger "Han var ganska välutrustad!".

Jag såg inga antydningar till våldtäkt... visst, antydningar till sex fanns.

På ett sätt "våldförde" han sig ju på vissa av kvinnorna då han "tvingade" dem att tycka om honom men det var ingen våltäkt, dock givetvis en hemsk sak att göra moraliskt sett.. :mellow:

#164 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 29 August 2007 - 13:02

På ett sätt "våldförde" han sig ju på vissa av kvinnorna då han "tvingade" dem att tycka om honom men det var ingen våltäkt, dock givetvis en hemsk sak att göra moraliskt sett.. :mellow:

Den här debatten var långdragen och högljudd på Gateworld. Många (läs: många manliga tittare) ansåg det inte vara våldtäkt, många (läs: många kvinnliga tittare) ansåg det vara våldtäkt och många (läs: manliga tittare) tyckte även att det inte var något olagligt alls.

Han använde en drog för att förändra någons sinnestillstånd så till den grad att denne omöjligen kunde säga "Nej!" till det han ville. Han använde sedan samma drog för att, bland annat, ha sex med åtminstone 6 kvinnor (eller hur många fruar han nu hade).

Han gav någon en drog som gjorde det omöjligt för dem att säga dig i syftet att (bland annat) ha sex med dem. Om jag ger dig rohypnol och sedan har sex med dig, är inte det våldtäkt?

I lagens ögon (och mina) är det självklar våldtäkt.

Det var inte bara en drog som gjorde så att folk "tyckte om" honom. Det var en drog som gjorde att de lydde hans minsta vink och omöjligt kunde säga nej.
* Han fick massvis med dyrbara gåvor från när och fjärran
* Han hade 6 fruar, varav alla innan hatade honom
* Han fick hela Atlantispersonalen att jaga John med order att skjuta honom om han inte gav upp
* Han fick Rodney, Ronon och Teyla att gå till en planet full av Wraith i jakt på en planta för "te"
* Han fick Elizabeth att ge honom tillgång till alla Atlantis dokument

Man gör inte alla dessa saker bara för att man "gillar" någon. Inte ens om man "älskar" något gör man några av dessa saker. T.ex. att ge honom tillgång till Atlantis dokument eller att jaga och vilja meja ner en av sina kompisar.

Det är ju olagligt att hjärntvätta någon. Ungefär samma sak fast hjärntvättade människor kan i alla fall fortfarande tänka själva.

#165 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 29 August 2007 - 18:31

Den här debatten var långdragen och högljudd på Gateworld. Många (läs: många manliga tittare) ansåg det inte vara våldtäkt, många (läs: många kvinnliga tittare) ansåg det vara våldtäkt och många (läs: manliga tittare) tyckte även att det inte var något olagligt alls.

Han använde en drog för att förändra någons sinnestillstånd så till den grad att denne omöjligen kunde säga "Nej!" till det han ville. Han använde sedan samma drog för att, bland annat, ha sex med åtminstone 6 kvinnor (eller hur många fruar han nu hade).

Han gav någon en drog som gjorde det omöjligt för dem att säga dig i syftet att (bland annat) ha sex med dem. Om jag ger dig rohypnol och sedan har sex med dig, är inte det våldtäkt?

I lagens ögon (och mina) är det självklar våldtäkt.

Det var inte bara en drog som gjorde så att folk "tyckte om" honom. Det var en drog som gjorde att de lydde hans minsta vink och omöjligt kunde säga nej.
* Han fick massvis med dyrbara gåvor från när och fjärran
* Han hade 6 fruar, varav alla innan hatade honom
* Han fick hela Atlantispersonalen att jaga John med order att skjuta honom om han inte gav upp
* Han fick Rodney, Ronon och Teyla att gå till en planet full av Wraith i jakt på en planta för "te"
* Han fick Elizabeth att ge honom tillgång till alla Atlantis dokument

Man gör inte alla dessa saker bara för att man "gillar" någon. Inte ens om man "älskar" något gör man några av dessa saker. T.ex. att ge honom tillgång till Atlantis dokument eller att jaga och vilja meja ner en av sina kompisar.

Det är ju olagligt att hjärntvätta någon. Ungefär samma sak fast hjärntvättade människor kan i alla fall fortfarande tänka själva.

Först och främst tycker jag att det är lite synd att du försöker framställa detta som att män är "för" våldtäkt och kvinnor emot, vilket inte alls är fallet..!! Alla vettiga människor med ett uns förstånd och uppfostran VET att våldtäkt är FEL, både kvinnor och män... Och de som inte förstår det, borde (och gör förhoppningsvis) sitta i fängelse.
Och for the record, KLAR skillnad på Rohypnol och det Lucius gjorde... Man ska inte riktigt jämföra d.

Du har en poäng i det du säger, men jag är ändå inte säker på att man borde ha den infallsvinkeln du har när man ser ett avsnitt av en tv-serie...

Först och främst måste man komma ihåg att regissören (och de som skrev avsnittet) inte alls hade intentionen att framställa Lucius som en våldtäktsman, så varför skulle vi i publiken leta efter samband som får honom att vara d?
Sen om vi går in på den moraliska aspekten av det hela så kan jag nog hålla med om att det ligger i en gråzon. Men om han gjorde sig skyldig till våldtäkt så gjorde han ju sig skyldig till försök till mord och en massa andra företeelser... Det gäller att se det hela i sambandet också.

Personerna omkring honom blev lyckliga av att vara nära honom, syntetiskt givetvis, men ändå... Det ger honom lite "andrum" på något sätt i den här frågan.

Det han gjorde var moraliskt fel och oförsvarbart och han gick ÖVER gränsen... Men jag skulle nog inte vilja kalla honom våldtäktsman, mordbrottsling osv just för att
A. Det var inte så serieskaparna tänkte sig
B. Det är en Sci-Fi serie som ibland har lite underliga händelser och så inblandade

Ibland kan man faktiskt se serien (och andra serier för den delen också) utan att analysera den baserat på "Real Life"... Men det är ju upp till var och en.

#166 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 29 August 2007 - 18:55

Fast att säga "det är bara en serie" är ju faktiskt att förringa både publiken och de som gör serier/filmer, inte minst författarna som ofta mycket medvetetleker med idéer, normer och beteenden . Självklart vill man mer än bara underhålla i serier/filmer, BSG och Blade Runner är två ypperliga exempel, och lyfta politiska, sociala, moraliska och existensiella frågor. Särskilt i sci-fi som i sin grund är socialt prövande.

Sen görs det mer eller mindre bra, men inte kan serier/filmer anses existera i något slags vakuum från övriga samhället. Att man sedan inte ska blanda ihop serier/filmer med verkligheten är en annan sak, men nog kan och ska man pröva dem både mot sin egen etik/moral/verklighetsuppfattning och det samhälle, den sociala kontext, man lever i.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#167 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 August 2007 - 18:59

Jag tycker man låter intentionerna framgå ganska bra genom att göra de affekterade lite barnsliga i sin "pur-lycka-över-att-vara-Lucius-nära"-rus. En parallell till Rohypnol kan vara enkel och dra, men det framgår klart och tydligt i avsnittet tycker jag att Lucius inte använder drogen enbart för att skaffa sig loop-de-loopes i sänghalmen. Hans primära behov (och avsikt) är att framhäva och glorifiera den egna personen - vilket är mer logiskt eftersom han fått utstå en del spott och spe innan han upptäckte drogen.

--
Tillägg: Jag tror inte Lucius verkligen förstår riktigt vad effekterna av vad han håller på med är, inte förrän han inser att han är tvungen att möta 6 avgiftade fruar. Det verkar helt enkelt som om han inte mognat tillräckligt som person för att ha den insikten.

Edited by XC, 29 August 2007 - 19:03.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#168 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 29 August 2007 - 19:55

Först och främst tycker jag att det är lite synd att du försöker framställa detta som att män är "för" våldtäkt och kvinnor emot, vilket inte alls är fallet..!! Alla vettiga människor med ett uns förstånd och uppfostran VET att våldtäkt är FEL, både kvinnor och män... Och de som inte förstår det, borde (och gör förhoppningsvis) sitta i fängelse.
Och for the record, KLAR skillnad på Rohypnol och det Lucius gjorde... Man ska inte riktigt jämföra d.

Har jag inte påstått. Jag är själv man.

Men män och kvinnor har helt olika syn på våldtäkt. Det är det som är problemet här. Många män tror verkligen att det bara är våldtäkt om kvinnan hålls ner och tvingas till sex medan hon slåss för sitt liv. "Hon slogs inte tillräckligt" eller "Hon skrek inte nej tillräckligt mycket" har använts som försvar i rätten och dessutom lyckats! Män har friats på så idiotiska grunder!

Vad är skillnaden här?! Båda två är droger som försätter den som utsätts för det i ett hjälplöst tillstånd. Egentligen är Lucius drog värre. Det är som om man hade en symbiot i sig! En levande mardröm. Blir man Rohypnolvåldtagen minns man inget efteråt. Blir man våldtagen av Lucius minns man allt efteråt och man minns dessutom att man själv gick med på det! Traumatisk, much?!

Du har en poäng i det du säger, men jag är ändå inte säker på att man borde ha den infallsvinkeln du har när man ser ett avsnitt av en tv-serie...

Först och främst måste man komma ihåg att regissören (och de som skrev avsnittet) inte alls hade intentionen att framställa Lucius som en våldtäktsman, så varför skulle vi i publiken leta efter samband som får honom att vara d?

Du måste ha missat mina inlägg innan avsnittet visades i svensk TV.

Stargate Atlantis och Stargate SG-1 skrivs båda av enbart män. De har inte haft en enda manusförfattare som varit kvinna, vad jag vet! Inte ens en random gästförfattare! De regisseras även av enbart män! Hela serien är gjord för det mesta av män! Visst, när de skrev avsnittet tyckte de säkert att det var ett sånt där lättsamt komediavsnitt som inte alls var förargande.

Och det är det som är problemet. Precis som du tyckte de inte att det Lucius gjorde var våldtäkt. Vad värre var är att de säkert inte ens trodde det var det minsta förnärmande mot kvinnor! De tyckte säkert avsnittet var jättekul och underhållande (de beskrev själva avsnittet som ett lättsamt komediavsnitt och, hallå, bakgrundsmusiken?)!

Och vad tror du de unga killarna som ser på serien får för intryck när de ser avsnittet? Speciellt eftersom avsnittet senare följs upp av "Irresponsible" där en kvinna som först säger "Nej! Gå iväg!" till Lucius någon dag senare ses sitta i hans knä i en taverna bara för att han räddat byn från ett gäng banditer. "Kvinnor är slampor som dras till män med makt!" .

Och det är det som är hela problemet med avsnittet. Dagens män har blivit så avtrubbade av sin uppfostran, samhällets syn på män, kvinnor och könsroller att medan typ 75% av alla kvinnor och feminister på Gateworld riktigt blev rasande av avsnittet tyckte de att det var askul.

Sen om vi går in på den moraliska aspekten av det hela så kan jag nog hålla med om att det ligger i en gråzon. Men om han gjorde sig skyldig till våldtäkt så gjorde han ju sig skyldig till försök till mord och en massa andra företeelser... Det gäller att se det hela i sambandet också.

Det här blir ju bara värre och värre. Gråzon?!?!?!?! Den moraliska aspekten ligger i en gråzon?! På Gateworld smällde någon upp en Poll.

"Skulle du själv använda drogen, t.ex. för att få tjejer?" var frågan. Original Postern svarade själv "Ja" och ett par personer svarade faktiskt "Ja".

Så du anser att det inte alls är uppenbart fel att ta drogen?! Skulle du själv göra det?!

Och vem bryr sig om han gjorde sig skyldig till en massa annat? Diskussionen jag förde fram hänförde våldtäkt och det faktum att olika människor ser olika på det, speciellt manusförfattarna och regissörerna.

Personerna omkring honom blev lyckliga av att vara nära honom, syntetiskt givetvis, men ändå... Det ger honom lite "andrum" på något sätt i den här frågan.

Öh... jaha? Och? Jag hjärntvättar dig till att du är bög, har sex med dig i 5 år och sen bryts hjärntvättet. Yay.

Det han gjorde var moraliskt fel och oförsvarbart och han gick ÖVER gränsen... Men jag skulle nog inte vilja kalla honom våldtäktsman, mordbrottsling osv just för att
A. Det var inte så serieskaparna tänkte sig
B. Det är en Sci-Fi serie som ibland har lite underliga händelser och så inblandade

A) Spelar ingen roll
B) Spelar ingen roll

Ibland kan man faktiskt se serien (och andra serier för den delen också) utan att analysera den baserat på "Real Life"... Men det är ju upp till var och en.

Ja, det kan man. Och?

#169 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 29 August 2007 - 20:01

Faii: Får jag be dig och tona ned dig lite? Du behöver inte framlägga din åsikt så aggressivt.

fqq5BYam.jpg

#170 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 29 August 2007 - 20:08

Som sagt, folk måste inse att problemet inte är att det hände i serien, problemet är att männen som gör serien (inklusive en massa unga män som ser på serien) inte anser detta vara i närheten av våldtäkt.

In fact, med största sannolikhet insåg de inte ens att det kunde dras några som helst paralleler till våldtäkt!

Denna "grabbighet" har genomsyrat Stargatefranchisen på senare tid, speciellt Atlantis! Och de avsnitt där "grabbigheten" har störst intryck har skrivits och/eller regisserats av två specifika personer som dessutom tagit över serien sedan säsong 4 (alltså kommande säsong nu i höst)!

Låt oss ta en titt på dessa "Grabbiga"-avsnitt:
* Alla avsnitt där John Sheppard flirtar runt med varenda attraktiv kvinna han ser. Om en tjej gör det anses det slampigt. Men när John Sheppard gör det? "Men han är ju snygg! Självklart får han göra det!". Och han är också en man. Vissa går i taket när man nämner ordet "Slampa" i samma mening som hans namn.
* Alla avsnitt där John kysser, nästan kysser eller har "And they gazed into each other's eyes"-ögonblick med antingen Teyla eller Elizabeth! Bestäm er för en kvinna!
* "Epiphany" - Teer har väntat hela sitt korkade liv (hon är synsk men påstår sig ha sett att han skulle Ascendat med henne?! Vad är hon, hög?!) väntandes på att John ska ta hennes oskuld, vilket han gör. Vad värre, han gör det efter att hon berättat att han sett att han ska Ascenda med henne (Fet chans!) och att hon berättat att hans vänner är på väg och att de snart kommer vara där för att rädda honom!
* "The Tower" - Slampprinsessan vill åt hans sperma. Inte nog med att hon är en riktig bimbo till slampa, hon måste klä av sig helt naken också. Man behövde åtminstone inte se henne naken framifrån ("Full frontal").
* "Inferno" - Halv-ditzing vetenskapskvinna som inte kläcker ur sig något någorlunda technobabbligt följer Rodney och John runt och kläcker ur sig double-entendres medan John och Rodney halvflirtar med henne. Komplett med "Whoops! Jag snubblade och tog tag i dig!"-scen där mot slutet.
* Irresistible - Se ovan
* Irresponsible - Tavernamästarinnan säger uttryckligen "Nej!" till Lucius när han ber henne om sex (med väl valda ord) med de otroligt (för kvinnor) kränkande orden "Det var länge sen du gjorde något för oss" (så om det inte varit det så hade hon sagt "Ja"?). Dagen efter ses hon bekvämt i hans armar/knä (minns inte vilket) efter att han iscensatt en falskt räddning av byn. Vad ungarna får lära sig är: "Kvinnor är slampor som dras till män i starka positioner, även om de är fula och/eller ocharmiga och sliskiga."
* The Tao of Rodney - (osäker på om det är just detta avsnitt) John, Rodney och Zelenka (bland andra) diskuterar olika potentiella kärleksintressen. John snackar uppenbart om hur han gillar en viss kroppsdel på Dr. Esposito men, efter lite trevande, säger "Leende", varpå Rodney retar John för att han uppenbart inte köper att det var ett leende.

Halvsexistisk humor genomsyrar serien i åtminstone acceptabla nivår. Men så kom "Irresistible" och sedan även "Irresponsible". Droppen som fick bägaren att rinna över samt sparken i skrevet när man redan ligger ner.

#171 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 29 August 2007 - 20:32

Stargate Atlantis och Stargate SG-1 skrivs båda av enbart män. De har inte haft en enda manusförfattare som varit kvinna, vad jag vet! Inte ens en random gästförfattare! De regisseras även av enbart män! Hela serien är gjord för det mesta av män! Visst, när de skrev avsnittet tyckte de säkert att det var ett sånt där lättsamt komediavsnitt som inte alls var förargande.

Jodå, i första säsongerna (av SG-1) skrev Katharyn Powers några avsnitt, hennes senaste var Smoke & Mirrors (säsong 6). Totalt 11 stycken. I första var hon också Executive Story Consultant Och Heather Ash har skrivit 6 avsnitt.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#172 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 29 August 2007 - 21:57

Okej seriöst FAII, du behöver tagga ner lite... Du har framfört din åsikt nu på ett j*vligt klart sätt.. Tror inte att någon här missat hur du tycker och känner i denna fråga.

Jag håller med dig, det Lucius gjorde var helt klart Olämpligt och mycket möjligt passerar in till området "helt otillåtet/hemskt"...
Men man måste också kunna koppla bort och se på denna tv-serie med ett mer relaxat sinne.
Jag tvivlar starkt på att någon satt och tänkte: (när de såg detta avsnitt)
"Ooh! Nu måste jag skaffa mig en liknande drog för att fixa 7 fruar som jag kan ha sex med"

Varför jag inte tror någon tänkte så? För att det skulle ALDRIG kunna hända som det hände i Atlantis..! Det finns ingen sådan drog och det finns ingen Stargate och det finns ingen stad som heter Atlantis för den delen...

Man måste kunna acceptera vissa grejer som visas i TV.
Ta en sådan serie som Dexter... En tv-serie om en seriemördare som dödar folk i de olika avsnitten (jag har på känn att du grävt in dig riktigt djupt i moral-debatten om den serien också, om du vet vilken jag menar...). Den har varit en hyfsad tittarsucce TROTS att den involverar en seriemördare.

Folk kan skilja på fiktion och verklighet!

Visst, du kan kritisera mig för att ha en felaktig kvinnosyn... men grejen är; att jag inte har det!
Jag kan skilja på det Lucius gör och hur man ska behandla en kvinna i verkligheten... Det är en klar skillnad!

Sen om vissa människor inte fattar detta så är de:
A.Inte speciellt intelligenta
B. De hade fel kvinnosyn redan från början, ett avsnitt (eller 5-6) av Stargate kommer inte förvandla dig till en varelse som behandlar kvinnor som objekt...

En annan grej som jag reagerade på, är att du måste kunna acceptera att din åsikt inte alltid är universalt korrekt, därför måste den kunna bemötas utan att du blir upprörd och skriver aggresiva inlägg...
(Jag är medveten om att jag gjort samma sak nu och skrivit ett ganska aggresivt betonat inlägg, men jag blev bara så trött på din bristande respekt)

Edited by HD89, 29 August 2007 - 22:01.

#173 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 30 August 2007 - 14:15

Jodå, i första säsongerna (av SG-1) skrev Katharyn Powers några avsnitt, hennes senaste var Smoke & Mirrors (säsong 6). Totalt 11 stycken. I första var hon också Executive Story Consultant Och Heather Ash har skrivit 6 avsnitt.

Tja, har inte så stor koll på tidig SG-1 eftersom jag slutade se på det när TV3 slutade visa det och började bara se på Stargate igen efter att Atlantis börjat och en kompis visade det för mig. Men vad jag vet har ingen kvinna haft en stor roll i Atlantis ledning i alla fall, vilket gör att Atlantis är en mycket större pojkklubb än SG-1.

HD89: Jag beklagar att jag varit aggresiv och haft lite brist på respekt för vissa men jag blev bara arg. Han påstod att Lucius rörde sig i en "gråzon", vilket verkligen gjorde mig förbannad. "Gråzon" i vilken betydelse, liksom?

Och som jag redan har sagt flera gånger; problemet är inte att avsnittet handlar om vad det handlar om och visar vad det visar! Problemet är att avsnittet avslöjar vilken pojkklubb Atlantis verkligen är och hur de tänker.

Som jag redan sagt flera gånger både här och på Gateworld så anser jag inte att avsnittet bevisar att pojkklubben tror att det är kul att våldta kvinnor eller att använda droger för att försätta dem i hjälplöst tillstånd. För jag betvivlar inte att de alla (för det mesta) är normalt funtade människor.

Problemet här är att serien skrivs av män och regisseras och män och får därför en distinkt manlig profil. Kvinnor är ögongodis eller så är de äldre och visare personer. Kvinnor, till och med de i bakgrunden, är nästan alltid unga, vackra och för det mesta störbystade. Kvinnor är också slampor som ofta flirtar runt och hoppar i säng med i synnerhet John Sheppard. Varför har Teyla och Elizabeth fått så dålig karaktärsutveckling på 3 år? För att männen är så "manliga" att de inte ens kan skriva om kvinnor. De kan inte tänka sig hur en kvinna skulle tänka (inte så annorlunda från männen egentligen) att de bara skiter i att ge dem viktiga roller.

Och problemet med "Irresponsible" är att männen är så inskränkta att de med största sannolikhet inte ens drog paralleler till Rohypnol, Date-rape, våldtäkt eller något annat kvinnoförnedrande (ens att en man har 6 fruar)! De trodde verkligen att avsnittet var värsta komediavsnittet där allt är jättekul och lattjo. Men hade de haft en enda kvinna i ledningen hade hon säkert sagt "Men hörrni. Folk kommer ju dra paralleler till våldtäkt. Och avsnittet är lite kvinnoförnedrande!" (speciellt med uppföljaren "Irresponsible" där det bara är kvinnoförnedrande).

Det är det som är problemet här. Pojkklubbsmentaliten genomsyrar "Atlantis" och kulminerar i "Irresistible" och sparkar på oss som redan ligger ner med "Irresponsible".

Gissa vilket avsnitt som vann för värsta Atlantis-avsnitt genom tiderna på Gateworld? "Irresistible" ("Irresponsible" hade inte sänts då).

#174 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 30 August 2007 - 18:00

Jag säger det en gång till FAII: Tona ned dig. Vad du förmedlar är din åsikt - inte allmänt vedertagen fakta. Och du får acceptera att medlemmarna här tydligen har andra intressefaktorer innom Stagate än "helgonen" på Gateworld.

Så fort strider/action av olika slag förekommer så blir det lätt grabbigt. Det förekommer på sina håll till och med i Xena som har kvinnliga huvudroller och många kvinnliga författare. Det är inte allvarligare [tycker jag] än att man tydligen på till Atlantis valde ut hetrosexuella människor (för hittills har jag inte sett något som antyder att homo-par skulle finnas).

fqq5BYam.jpg

#175 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 30 August 2007 - 18:53

Är det Allmäna Klanka Ner på FAII-dagen eller? I mitt senaste inlägg kritiserade jag författarna. Jag nämnde ingenting om forummedlemmar eller allmäna åsikter hos tittare. Jag har aldrig heller, så vitt jag kan minnas, påstått i något inlägg att mina åsikter är de enda rätta. Jag har kritiserat andras åsikter ibland, men jag har aldrig sagt "Du har fel! Du har fel och jag har rätt! Ändra dig nu!".

Och alla diskussioner måste vara rumsrena där man inte ens för kritisera andras åsikter eller påpeka att man tycker något är fel blir det bara tråkiga diskussioner av det hela.

I mitt senaste inlägg diskuterar jag problemet med att författarna och regisörrerna består av 100% män. Får man inte kritisera dem längre eller? Xena hade inga sådana problem då Xenas stab bestod av idel män och kvinnor.

Problemet med Atlantis är att alla är män, vilket syns i serien.

Edited by FAII, 30 August 2007 - 18:55.