Jump to content

Photo

Stargate Atlantis - Säsong 4

• Please log in to reply
219 replies to this topic

#151 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 17 February 2008 - 04:29

4x17 Midway

Wow, just wow...

Bästa avsnittet av Atlantis jag sett.
Otroligt actionfyllt, kul och en riktigt bra idé som konverterats till grym handling! (Till skillnad från Trio)

Hoppas få se mer av Teal'c i Atlantis någon gång, han och Ronon fungerade riktigt bra tillsammans.

Med nästa veckas The Kindred och TK-Part 2 veckan efter det (och "The Last Man" efter det) drar det här ihop sig till en grym säsongsavslutning.

#152 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 17 February 2008 - 21:00

4x17 Midway

:thumbsup: Mycket bra avsnitt. Ronon, Teal'c what a fighting team. :D Förväntade mig inte att Wraith skulle dyka upp. :o Tea'lc blev några år äldre nu också, så nu har han åldrats 50+ (år) på bara några år.

Visste väl att det skulle hända något drastiskt när man fick se att Kavanagh var på Midway stationen. Och självklart så lyssnar han inte på de andra.
Hans fel att Midway stationen sprängs. Dumma honom.

vilken idiot. :angry: såg inte riktigt att det var han först men jag tyckte jag kände igen honom, visst har han låtit håret växa?

Roligt att se SGC igen. :D
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#153 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 February 2008 - 21:16

visst har han låtit håret växa?

Snarare att han har klippt sig. För jag minns honom som långhårig med svans.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#154 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 17 February 2008 - 21:20

ja just det. så var det. :rolleyes:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#155 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 17 February 2008 - 21:58

4x17 Midway

:thumbsup: Mycket bra avsnitt. Ronon, Teal'c what a fighting team. :D Förväntade mig inte att Wraith skulle dyka upp. :o Tea'lc blev några år äldre nu också, så nu har han åldrats 50+ (år) på bara några år.

Visste väl att det skulle hända något drastiskt när man fick se att Kavanagh var på Midway stationen. Och självklart så lyssnar han inte på de andra.
Hans fel att Midway stationen sprängs. Dumma honom.

vilken idiot. :angry: såg inte riktigt att det var han först men jag tyckte jag kände igen honom, visst har han låtit håret växa?

Roligt att se SGC igen. :D

Tror inte att Wraithen höll kvar tillräckligt länge för att börja "äta" på Teal'c.
Iallafall så jag förstod det.

Verkar vara den generellt accepterade teorin på GW också :)
Inte för att man alltid kan gå efter dem men... ;)

Edited by HD89, 17 February 2008 - 21:59.

#156 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 23 February 2008 - 17:15

4.18 The Kindred

Spännande avsnitt hela vägen. Inte lika bra som förra veckan dock. Kul att återse Michael och Beckett!!! :thumbsup:

Rodney till Teyla: If you say it was a vision then I believe it was a vision.
nästa scen Rodney till John: I seriously doubt it was a vision
:lol:

#157 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 23 February 2008 - 21:00

4x18 The Kindred

Inte lika bra som förra avsnittet men hyffsat spännande. Vart nästan chockad av att se Dr Beckett där i slutet även fast jag visste att han skulle vara med i nått avsnitt sent på säsongen. Men det är väl knappast han? Han bör väl vara död och det troliga är väl att han är en replicator. Men man vet ju aldrig :unsure:

Winter is Coming

#158 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 23 February 2008 - 22:43

The Kindred I

Ett ganska bra avsnitt, blev bättre ju längre det gick. Tog verkligen fart när vi fick återse Michael, en trevlig återkommst tycker jag. :) Tror Michael skulle kunna bli en riktigt bra fiende för Atlantis teamet framöver. Och slutet var mycket intressant, ska bli väldigt spännande att se nästa avsnitt. Är nyfiken på hur Carson kommer tillbaka, är det han tro? Verkar ju inte logiskt, så jag skulle förmoda att han är någon form av kopia, replicator kanske som Rick nämner. Hmm, jepp...ska bli intressant. ;)

#159 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 February 2008 - 00:29

4x18 - The Kindred

Instämmer med er andra, ett spännande avsnitt, inte lika bra som förra veckan, men det blev bara bättre och bättre.

Beckett :o vilken chock!
Finally, it's about bloody time. What took you so long?! :lol:
Är det verkligen han?
Måste vara en Replicator eller klon, eller...
Men är det han då har han gjort samma grej som Daniel i så fall. Blivit upphöjd och sen kommit tillbaka.

Äsch då en hel vecka innan nästa avsnitt :upset: visste väl att jag skulle ha väntat med att se det här.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#160 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 24 February 2008 - 19:41

4.18: En sak jag glömde kommentera, under begravningsscenen när John säger: "Du gjorde allt du kunde" till Teyla. Så trodde jag vi skulle få ett sånt där avsnitt där de går tillbaka x antal timmar och man får se vad som hänt. Tur att det inte blev så. Sött av Rodney att ge Teyla babypresenten. Det han spelat in kan nog få babyn att somna rätt snabbt. :P

Edited by GaterGirl, 24 February 2008 - 19:41.

#161 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 29 February 2008 - 21:07

i dagens avsnitt 29/2: Tror inte jag sett att det är två olika personer med svenska flaggan på uniformen i första scenen, tjejen vid konsollen och killen så går förbi i bakgrunden. :D

#162 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 February 2008 - 21:42

Det har jag missat. Tjejen visste jag, men att det var en till var nytt. :)
Ska försöka komma ihåg att kolla upp det sen.

#163 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 01 March 2008 - 18:34

4.19 Kindred, del 2
Beckett var alltså en klon, trodde först att han skulle vara en Replikator. Får se om de lyckas hitta ett botmedel till honom.

#164 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 March 2008 - 22:46

4x19 - The Kindred 2

Så Beckett var en klon. Sorgligt när dom fryser ner honom :upset: Sam har ju varit med om det förut när Jack hamnade i en sån.

Stackars Teyla, vad sprutade Michael in i henne och var har dom tagit vägen nu?
Hoppas dom hittar henne innan det är försent.

Ett avsnitt kvar bara :upset:

#165 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 02 March 2008 - 00:14

Referensen till David Hewletts film A dog's breakfast tyckte jag var rolig. Som Paul (beckett) är med i.

Beckett: My lord, no wonder I felt like a dog's breakfast ever since i got here. :P

#166 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 02 March 2008 - 01:11

4x19 Kindred

Att Beckett inte var den riktiga Beckett var ju ganska självklart fast jag hade nog gissat mer på att han var en replicator än en klon. Rätt bra avsnitt med en del action och mycket klon-Beckett som verkade vara precis som den riktiga Beckett.
Vad hände med Teyla nu? Och Michael framstår alltmer som den största skurken i SGA.

Edited by Rick Hunter, 02 March 2008 - 01:11.

Winter is Coming

#167 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 02 March 2008 - 11:36

Referensen till David Hewletts film A dog's breakfast tyckte jag var rolig. Som Paul (beckett) är med i.

Beckett: My lord, no wonder I felt like a dog's breakfast ever since i got here. :P

:D Den var rolig. Var tvungen att spola tillbaka för att höra om det verkligen var det han sa. Kul referens, lite reklam för filmen. En rolig film för övrigt, helt klart värd att se på om man inte gjort det ännu. :)

Kindred II

Det tog aldrig riktigt fart som jag trodde efter förra avsnittet. Men det var bra hur som helst. Börjar bli väldigt intressant vad Michael ska hitta på med Teyla och hennes son. Riktigt kul att återse Carson igen, har saknat honom väldigt mycket. Så han var en klon, var väl kanske väntat...hade kanske varit mer oväntat om han verkligen var han, och att klonon dog i "Sunday". Då var det som jag misstänkte, att Michael gjorde något med honom i "Misbegotten". Ska bli intressant att se när/om de kommer fram med ett botemedel för honom.

Nästa vecka är sista för säsongen. :( Ser ut att bli ett intressnat och spännande avsnitt.

#168 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 March 2008 - 16:23

4x20 - The Last Man (1)

Vilken säsongsavslutning :o
Riktigt bra avsnitt, ett 'What If ...' avsnitt.

John råkar ut för samma sak som SG-1 när dom reste bakåt i tiden till 1969, men han hamnade 48.000 år in i framtiden :o
Hela planeten har blivit rena rama öken ;) bara sand överallt... och så ett McKay hologram förstås.

Tillbaka blickarna om vad som hände efter det att John försvann var riktigt bra.

Dom hittar inte Teyla i tid :( och Michael tog barnet, men man får inte veta något om barnets öde.
Efter det går det bara utför för hela Pegasus galaxen.

Michael tar över hela galaxen med sina hybrider. Här kan man prata om att han är Atlantis värsta fiende, the Replicators och Wraith är ingenting mot honom.

Sam får ett eget skepp 'Phoenix' :) men tyvärr får det ett riktigt tragiskt öde. :upset:

Jag kan förstå varför Ronon lämnar Atlantis och vill kämpa på sitt sätt mot Michael, han till och med lägger sitt agg mot the Wraith åt sidan och samarbetar med Todd i sista ögonblicket.

Var väl bara väntat att det skulle bli Woolsey som tar över kommandot på Atlantis, men värsta bakslaget är nog när han stänger ner i stort all hjälp till andra planeter efter order från NID för att bara koncentrera sig att skydda Atlantis.

McKay och Keller slutar och reser tillbaka till jorden och dom hittar varandra på resan dit :) men typiskt att det slutar sorgligt :( .

McKay kommer på en lösning och jobbar med det i 25 år med hjälp från sin syster, i alla fall i början.
Största överraskningen var nog att Lorne hade blivit chef över SGC då, han skickar tillbaka McKay till Atlantis och därför träffar John ett McKay hologram i framtiden :D

Fast John fått all info från McKay i framtiden och lyckades övertyga Sam om vad som hänt och att han vet var Teyla är, så hittar dom henne inte :upset:
Har Michael någon som jobbar på insidan åt honom där på Atlantis? För hela stället var minerat :o eller kom dom för tidigt eller för sent?
John hade ju varit borta i 12 dagar från det han steg in i gaten och reste framåt i tiden och tills dess han kunde resa tillbaka till nutid.

Vad händer nu? :upset: dom kan ju inte vara döda allihop? :upset:
Är dom fast under rasmassorna eller fanns det ett skepp i närheten så att de blev uppbeamade precis innan allt kollapsade över dom.

Hatar cliffhangers och speciellt när det gäller säsongsavslutningar

Edited by Georgia, 08 March 2008 - 16:32.

#169 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 08 March 2008 - 17:40

4x20 - The Last Man

Väldigt bra avsnitt!

Sheppard & McKay ensamma i Atlantis 48000 år in i framtiden, vilken mardröm :P
Gillade tillbakablickarna eller framtidsblickarna om man vill även fast den framtiden är ändrad nu.
Woolsey som ny boss på Atlantis när Sam dog... spoiler säsong 5 Woolsey kommer ju leda Atlantis från och med nästa säsong och det oroar mig något efter att ha sett dagens avsnitt. Han beter sig inte som en naturlig ledare som Sam och Dr Weir har varit.

Precis som jag trodde så kommer Michael vara deras största fiende (kanske största fiende någonsin?) förmodligen ett bra tag framöver. Många bra scener och i princip alla återkommande gästskådespelare var med :thumbsup:
Största överraskningen är precis som Georgia påpekade att Lorne ledde SGC, kommer väl knappast att hända B)
Ingen lär väl dö i explosionen på slutet trots allt :P

Mycket bra säsong av SGA, helt klart den bästa hittils :thumbsup:
Återstår att se hur lång tid vi får vänta på femte säsongen nu?

Winter is Coming

#170 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 March 2008 - 18:07

Handuppräckning: hur många var överraskade att inte alla replikatorer försvann? :P

Ett ganska OK avsnitt som kanske inte erbjöd allt för många överraskningar. Få se om replikatorerna blir intressantare nu när det är frågan om 'låtsas-ancients' med prestationsångest. Tänker man köra en Stargate version på Cylons nu eller vad? :unsure:

BTW, det känns som om Weir mer eller mindre håller på och skrivas ut ur serien, vet någon varför?

Edited by XC, 08 March 2008 - 18:07.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#171 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 08 March 2008 - 21:29

The Last Man

Bra avsnitt! Gillar sånna här tidsresor och händelser som kunde varit. Tyckte det var bra att hologram-Rodney fick berätta, och vi fick se, hur det gick för var och en. Nytt skepp, Phoenix, som Sam fick. Undrar om detta kan vara en del av att hon försvinner i S5, att hon tar över ett skepp istället av någon anledning? Ugh :ph34r: skrämmande med Woolsey som ledare i Atlanits! Spännande avslutning sen också, av någon anledning så känner jag att Lorne dör i explosionen...men hoppas inte det. Eller så kom de undan på något sätt...bara ber och hoppas att de inte blev beamade ut därifrån, för enkelt om det är fallet.

Ser fram emot S5, denna säsong har varit något av det bästa SGA har producerat. Allt verkar tala för att serien återvänder till sommartiden igen. :)

#172 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 08 March 2008 - 21:37

BTW, det känns som om Weir mer eller mindre håller på och skrivas ut ur serien, vet någon varför?

Faktiskt inte. :) Det har alltid varit deras tanke att få henne tillbaka till S5. Händelserna i slutet på avsnittet är menat att starta upp en större arc i nästa säsong. Spoiler om Weir i S5: Däremot så kommer hon troligen inte tillbaka, även fast slutet från "BAMSR" kommer tas upp ändå i S5, bara göras om lite. Torri av någon anledning tackade nej till att komma tillbaka nästa säsong.

#173 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 March 2008 - 21:43

Jag läste på IMDB att hon inte kommer att återvända till säsong 5. :unsure: Men då har jag inte missat något iaf, (min spoilerallergi är inte alls lika hård på SG som på BSG. :) ). För min del få de gärna återinsätta Jessica Steen i rollen. :P Gillade hennes Weir bättre faktiskt.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#174 Siri

Siri

Lieutenant

• Members
  • 83 posts

Posted 08 March 2008 - 23:27

4.20

är det bara jag som tycker cliffhangern var meh?

en byggnad som rasar när dem är inne i den.. whoopido, väldigt originellt :rolleyes:

annars tyckte jag avsnittet var bra what if-stories gillar jag fakiskt, även om det är en reset knapp när sheppard kommer tillbaks. hm.. påminner lite granna om sg1 finalavsnitt på det sättet. Mckay som gammal... kommer ihåg jag såg en bild på Joe M.'s blog där han postade från detta avsnittet, däribland DH som gammal.. vid första anblick kände jag inte ens igen honom på bilden. I serien blev det lätare dock. Aldrig gillat när karaktärer klär upp sig som gammal för övrigt.

Fick itne så mycker mer info annars.. bara möjligheter om vad som kunde komma hända

#175 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 March 2008 - 23:42

Du behöver inte spoilermarkera i den här tråden :)