Strejk hotar Hollywood
Posted 02 July 2008 - 11:45
Posted 02 July 2008 - 12:13
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 08 July 2008 - 11:59
Posted 11 July 2008 - 10:59
di.se - Strejkdags i Hollywood?
2008-07-11 11:11
Strejken rycker allt närmare för Hollywoods stjärnskådespelare. På torsdagen avfärdade skådespelarfacket det slutbud som hade lagts fram.
2008 kan bli de stora strejkernas år i Hollywood. I början av året var det manusförfattarna som arbetsvägrade i tre månader, en konflikt som var den längsta i den amerikanska filmbranschen på över två decennier. Nu talar mycket för att även folket framför kameran går ut i strejk.
/.../
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 11 July 2008 - 18:18
Nu måste jag dock erkänna att jag INTE stödjer skådisarna lika mycket som manusförfattarna... Författarna är av en betydligt mer viktig del konstnärligt och har alltid fått mindre pengar än skådisarna, i mitt tycke.
Posted 11 July 2008 - 23:46
Det här låter ju löjligt. Är Hollywood den enda plats som upprätthåller allt vad som gäller film?
Nej, men det är den enda industri som jag egentligen är intresserad av. Du har ju annars Bollywood du kan se film ifrån.![]()
Tyvärr var det inte svar på frågan vilket du ignorerade och gick runt.
Frågan löd, Är Hollywood den enda som upprätterhåller allt som gäller film och tv-serier?
Men kör till om du vill på det viset. Jag kan också komma med nåt dylikt oväsentligt. Jag äger heller ingen kiosk.
Edited by Supertreck, 11 July 2008 - 23:47.
Posted 12 July 2008 - 00:46
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 12 July 2008 - 02:38
Jag väsentligt svarade högaktningsvärt på den uttalade premiss som den framställda frågan antogs innehållas även om en ad hoc-bisats tillades för att fördjupa den dimensionella vy som saknades i en själslös yttrande (med tanke på den initiala frågans uttalade självklarhet).
Nu försöker du bara med en byråkratisk bortförklaring vilket inte heller svarar på den ställda.
Kom igen nu. svara på frågan. Gasa!
Posted 12 July 2008 - 16:23
Så nog har han svarat på din fråga.
Tycker för övrigt i stort sett som Predabot. Kan inte påstå att jag är lika mycket på skådespelarnas sida som författarna.
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 12 July 2008 - 17:20
"Nej" är ett ganska så bra svar på frågan om huruvida hollywood är den enda plats som upprätthåller allt vad som gäller film.
Så nog har han svarat på din fråga.
Tycker för övrigt i stort sett som Predabot. Kan inte påstå att jag är lika mycket på skådespelarnas sida som författarna.
Återigen inget svar på frågan. Vill ni krånglar eller göra det enkelt? Ni tycks falla för att krångla.
Skulle det finnas andra industrier så skulle folk valt det - istället för att vara låsta av en strejk.
Så blev det bara nio avsnitt av Terminator-serien. Annars kunde de i så fall valt en annan industri
som inte är involverad i strejken.
Hur går det för Terminator4-filmen? Pengarna kanske sinar så att filmen måste bli en komedi enklare gjord?
Ska vi köra en slags uteslutningmetod?
Kan du då räkna upp alla tv-serie och stora filmer som inte är påverkade ut av strejken som håller på att spelas in?
Frågan kan vara intressant i så fall hur dess självklarhet har för omfattning
jämfört att det inte skulle vara självklart?
Posted 12 July 2008 - 17:53
Du ställde en enkel fråga om huruvida Hollywood var den enda platsen där filmer och serier spelades in. SoD gav dig ett väldigt enkelt svar; "nej" och ett alternativ - Bollywood.
Så det är snarare du själv som krånglar till det.
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 12 July 2008 - 18:35
Sorry Supertreck, men jag nappar inte på den kroken. Vill du verkligen veta såntdär om vilka serier som påverkas eller ej kan du allt gott ta och använda google till det.
Du ställde en enkel fråga om huruvida Hollywood var den enda platsen där filmer och serier spelades in. SoD gav dig ett väldigt enkelt svar; "nej" och ett alternativ - Bollywood.
Så det är snarare du själv som krånglar till det.
Nu smiter du bara undan. Här ifrågasätter jag. Vad tillför du egentligen som inte alls kontrar med något för eller emot?
Så kommer du med ett slött svar "söka på google" och Bollywood.
Skulle detta föreställa ett resonemang eller? Det faller i så fall ihop som ett korthus vilket lyder ut av.
I så fall skulle filmproducenter välja en annan industri istället för att sitta kvar i strejken
Här kom jag med ett retorisk argument vilket är det ifrågasättande.
Om du inte är intresserad av debatten så var det väl kanske onödigt svar som inte gagnar frågeställningen.
Varför denna ständiga utsvävningar som inte rör sakligheten alls.
Antingen väljer du att vara med i diskussionen eller inte.
Kan du vara vänlig att att göra det tack.
Posted 12 July 2008 - 18:49
Jag förstår vart du vill komma Supertreck, men tyvärr så är intresset för film/tv som produceras utanför Hollywoods domäner begränsade. Och i den här tråden som främst inriktar sig på fackföreningar i Hollywood som börjar kalla upp medlemmarna på barrikaderna så är eventuella spekulationer om en Bollywood version av Terminator 4 högst OT.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 12 July 2008 - 22:03
SAG har, såvitt jag har läst, inga planer ännu på att utlysa strejk ännu.
Jag förstår vart du vill komma Supertreck, men tyvärr så är intresset för film/tv som produceras utanför Hollywoods domäner begränsade. Och i den här tråden som främst inriktar sig på fackföreningar i Hollywood som börjar kalla upp medlemmarna på barrikaderna så är eventuella spekulationer om en Bollywood version av Terminator 4 högst OT.
Tack så mycket att det äntligen klickar någonstans. Det där med T4 var bara en reflektion angående strejken.
Posted 13 July 2008 - 02:23
ON TOPIC: Kan det stämma, XC? Inga planer ännu, på att gå ut i strejk? Vore ju faktiskt vid närmare eftertanke bra, då det redan varit förseningar i tablån. Särskilt Terminator: The Sarah Connor Chronicles behöver komma igång igen.
Posted 13 July 2008 - 11:06
OT: Jag hoppas att Supertreck har fått svar på sina utfrågningar, så att vi kan hålla oss till ämnet...
ON TOPIC: Kan det stämma, XC? Inga planer ännu, på att gå ut i strejk? Vore ju faktiskt vid närmare eftertanke bra, då det redan varit förseningar i tablån. Särskilt Terminator: The Sarah Connor Chronicles behöver komma igång igen.
Och jag hoppas att du kan vara vänlig att förklara varför det jag sagt
inte skulle relatera strejken. Vilket jag ser så tycker jag i högsta grad att det är On T
Edited by Supertreck, 13 July 2008 - 11:08.
Posted 13 July 2008 - 19:21
PredaBot: Av det jag har hört är att risken visserligen finns där men att man innan förhandlingarna började lovade att fortsätta jobba efter de gamla kontrakten tills dess att ett nytt avtal förhandlats fram. Detta är det sista jag läste om SAG vs AMPTP:
SAG could still potentially strike, though word on the street is it isn't likely. The union would need 75 percent approval from its members to walk out, and with many still recovering from the writers' strike earlier this year, most just want to keep a steady job. (Källa)

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 13 July 2008 - 21:16
Ändå så tycker jag att jag hållit mig till ämnet.
Yttrandefriheten tycks vara väldigt byråkratisk trång i denna debatt.
Det här debatten tycks ju vara reserverad för en viss avsikt. Då är det väl ok att jag startar en ny tråd
som diskuterar helt öppet.
Edited by Supertreck, 13 July 2008 - 21:22.
Posted 07 October 2008 - 15:01
Reuters - U.S. actors union leader confident on strike vote
Tue Oct 7, 2008
LOS ANGELES (Reuters) - Screen Actors Guild leaders said on Monday they are confident union members will support authorizing a strike against major Hollywood studios if the issue is put to a vote, despite a faltering U.S. economy.
Seeking to break a three-month-old deadlock in contract talks with the studios, SAG negotiators last week urged the union's national governing board to call for a strike authorization from union rank and file.
The board is set to decide the matter at its next meeting on October 18, the first since a dissident faction of moderates made pivotal gains in union elections last month.
What action the newly reconstituted board takes will be the first test of how those elections might alter the dynamics of the labor stalemate. At issue is a new contract covering 120,000 union performers in prime-time TV and movies.
"No matter how hard times are, you can't let fear and apprehension prompt you to trade away the future," said SAG president Alan Rosenberg, who was elected in 2005 on a pledge to get tougher with the studios.
Both he and Doug Allen, the union's executive director and chief labor negotiator, noted that SAG was founded in 1933, in the midst of the Great Depression, after studios sought to impose a 50 percent pay cut on Hollywood actors.
The two sides are at odds over how actors should be paid for delivered over the Internet and whether all made-for-online productions should be subject to the union's contract.
The studios broke off talks on June 30 when they presented SAG with a "final" offer, hours before the old contract lapsed.
Their offer essentially mirrors terms approved by several other Hollywood unions, including the settlement that ended a 14-week strike by Hollywood screenwriters in February.
SAG leaders have pressed to reopen negotiations, but the studios have refused.
Until recently, the union had declined to seek a strike authorization. Many industry watchers doubted SAG could muster the 75 percent majority needed, due in part to lingering fatigue from the writers strike and a slowing economy.
The industry's bargaining agent, the Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP), cited deteriorating economic conditions in a letter last week rejecting SAG's latest overtures to restart negotiations.
Two days later, the union's negotiating committee adopted a resolution recommending a strike authorization vote.
Rosenberg insisted such a move would draw over 90 percent support from union members if the board rallied behind it.
"We have reached a point where the only way we're going to get the AMPTP off the dime is to show them that we're willing to go the mat for these issues," he said. Even if the vote falls short, he added, "we'd be no worse off than we are now."
The last time SAG staged a strike over its main film and TV contract was in 1980, a walkout that lasted three months.
Posted 08 October 2008 - 07:39
Då blir det strejkt.
Och trots att jag är orolig för att några favoritserier skulle bli påverkade, så stödjer jag dom ändå till 100% om det blir strejk. Många förtjänar skäligt betalt för online-tjänster. Ett medium är ett medium och självfallet ska alla ha lika mycket betalt oavsett vilket medium deras konst är avsedd för.
Posted 23 November 2008 - 09:16