Captain America: The First Avenger
Posted 17 January 2011 - 09:21
Posted 17 January 2011 - 11:12
Men ser ju skitgrym ut här!!!!
Posted 17 January 2011 - 13:03
http://www.awon.org/...ce/flor5054.JPG
Jag förstår också att tyg-delarna/spännet på hjälmen är brunt eftersom det är så i Ultimate serierna om jag minns rätt, och för att design-teamet tycker att bruna/läder-vibbarna gör det realistiskt och passande. Jag tycker dock att den delen borde ha varit blå. För en sådan propaganda-figur så tycker jag att hans handskar också borde varit ljusare. Det skulle ha sett snyggare ut. Att stridsbältet och fickorna (och hölstret) är mörkare färger tycker jag är bra, och funkar med det de gör. De har gjort ett rätt bra jobb, men tycker att dräkten har några ställen man kan gnälla på. Jag blev mer imponerad av Spider-Man och Ironman dräkterna när jag såg den för första gången.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 17 January 2011 - 18:11
Super85: Du vet väl förresten att delar av Cap's dräkt är inspirerad av lite senare versioner av Soldaters utrustning? Från mitten av 50-talet och början av 60, kommer tydligen inspirationen. Tanken är väl att Cap ska vara klädd i futuristisk teknologi, för 40-talet då alltså, den absoluta blödande framkanten.
Dom gick nog lite för långt på vissa delar, men överlag blev det ganska bra.
Förklaringen till dom revolutionerande tekniska prylarna Cap har med sig, är då att bl a Howard Stark, Iron Man's farsa, tydligen har varit med och tagit fram krigsmaterielen som Cap bär. Så med tanke på dom prylar som Tony uppfinner i filmerna, som ligger några decennier före allt annat, så känns Cap's utrustning faktiskt lite trovärdigare, när även Tony's pappa är en sån här "futurist", som tar stora kliv framåt.
Posted 18 January 2011 - 01:22
Super85: Du vet väl förresten att delar av Cap's dräkt är inspirerad av lite senare versioner av Soldaters utrustning? Från mitten av 50-talet och början av 60, kommer tydligen inspirationen. Tanken är väl att Cap ska vara klädd i futuristisk teknologi, för 40-talet då alltså, den absoluta blödande framkanten.
Dom gick nog lite för långt på vissa delar, men överlag blev det ganska bra.
Har jag kanske läst, men jag har glömt bort det.Tycker inte att jag ser något i designen som skulle säga Amerikansk soldat på 50-60 talen heller, men jag tror dig när du säger det. Det är smart om de tänkt ut det så, att det absolut modernaste ges till landets propaganda-hjälte och supersoldat.
Förklaringen till dom revolutionerande tekniska prylarna Cap har med sig, är då att bl a Howard Stark, Iron Man's farsa, tydligen har varit med och tagit fram krigsmaterielen som Cap bär. Så med tanke på dom prylar som Tony uppfinner i filmerna, som ligger några decennier före allt annat, så känns Cap's utrustning faktiskt lite trovärdigare, när även Tony's pappa är en sån här "futurist", som tar stora kliv framåt.
Att Howard Stark är inblandad i Cap Americas grejer är riktigt smart. Nu när jag tänker efter så minns jag ju att Tony hade nån låda med Cap grejer i Iron Man filmerna. Sen antar jag att man menar tekniska grejer så menar man typ saker som Captain Americas sköld etc. Själva dräkten ser ju mest ut som en superhjältedräkt blandad men den typen av prylar t ex en fallskärmsjägare har på sig. Tror att största problemet jag har är att på de flesta bilder (tecknade bilder räknas inte) så ser den ut som att den inte sitter riktigt som den ska, och att jag tycker att hans handskar borde t ex vara mer ljusröda. Det är inte en dålig dräkt för en superhjältefilm, men den kunde vara bättre.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 18 January 2011 - 14:35
Man ser delar av den, under en vanlig soldatuniform, där det ser ut som Cap just jagat ifatt några nazister och dunkat på dom. Förmodligen för första gången, och därigenom övertygat högdjuren inom armén att det är dags att släppa loss Cap, på fienden.
Posted 18 January 2011 - 20:09
Tror att anledningen att färgerna är mörkare är inte bara för att visa att det är en soldatuniform, utan även för att kontrastera mot Caps USO-uppträdandedräkt, som tydligen ser ut mer som en klassisk Cap-uniform, med ganska grälla färger i spandex och så.
Sånt ger bara lite mer minus i mina ögon. Känns som man gör narr av en original-design, jag förstår att man uppdaterar grejer till filmer, absolut, men det där känns som ännu en "homage" som samtidigt är en förolämpning mot original-designen och seriefansen. Den typen av grej var halvrolig i första "X-men" för över 10 år sedan, men nu tycker jag att Hollywood borde komma med någon annan form av förolämpning. Man har ju redan ändrat uppfattning av serieläsare. Förut var det bara barn och dumma/efterblivna vuxna som läste serietidningar, numera är ju bilden av serieläsare en 30+ man som är överviktig och bor i sina föräldrars källare. Hoppas också att USO dräkten inte är spandex, eftersom det materialet var inte uppfunnet på 40-talet heller.
Edited by super85, 18 January 2011 - 20:10.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 18 January 2011 - 20:35
Posted 18 January 2011 - 21:15
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 18 January 2011 - 21:24
Posted 18 January 2011 - 21:35
Edited by super85, 18 January 2011 - 21:37.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 18 January 2011 - 22:03
Posted 19 January 2011 - 09:04
Men i det här fallet tycker jag det snarare är en fråga om design kontra funktionalitet. Superhjältedräkter är ju trots allt inte så enkla att översätta till live action. Det som ser bra ut i en serietidning blir inte nödvändigtvis lika bra när det filmas, tänk bara på de tidigare filmerna med Captain America. Det krävs mycket omsorg för att det ska bli något som övertygar om att han skulle ta på sig när han är in action.
Sen tror jag inte de tänker att det skulle se för löjligt ut med något som liknar den klassiska dräkten, utan att det vore för opraktiskt att bära ute på slagfältet. Så att Cap turnerar med USO innebär att han då bär något som är gjort mer för syns skull än för att använda under strid, så det är möjligt att de passar på att göra något som är mer en homage till de äldre serierna.
Kanhända att det här får mig att låta lite som en seriefansens Uncle Tom, men jag ville bara slänga in mina 2 cents.
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 19 January 2011 - 10:58
Posted 19 January 2011 - 12:31
när Lexi Anderson ville skippa dödskallen på Punishers bröst i Warzone för att hon tyckte det var för barnsligt,
Vad fantastiskt att trotts den barnsliga symbolen, så kunde hon annars göra en såpass mogen och seriös film.
Men i det här fallet tycker jag det snarare är en fråga om design kontra funktionalitet. Superhjältedräkter är ju trots allt inte så enkla att översätta till live action. Det som ser bra ut i en serietidning blir inte nödvändigtvis lika bra när det filmas
Det där tror jag inte så många fans har problem med längre, eller åtminstone en majoritet av fansen accepterar vissa ändringar just på grund av det där. T ex jag har ju redan nämnt att jag förstår det och det är logiskt att man ändrar grejer. Det är inte det som är problemet här, om det nu existerar ett problem. Jag kommenterar/spekulerar bara, och jag tycker den vibben man får är att Cap tycker att hela USO grejen är ett dåligt skämt och vill åka hem, sen får han en change of heart på vägen.
Sen tror jag inte de tänker att det skulle se för löjligt ut med något som liknar den klassiska dräkten, utan att det vore för opraktiskt att bära ute på slagfältet. Så att Cap turnerar med USO innebär att han då bär något som är gjort mer för syns skull än för att använda under strid, så det är möjligt att de passar på att göra något som är mer en homage till de äldre serierna.
Fast SwedishSuperhero, du själv kunde ju tänka dig att man får några fnissiga garv av den dräkten han har på sig i början av filmen. Du skrev så här på förra sidan.
Få se hur lång tid det dröjer innan man får se riktiga bilder på Evans som Cap. Inte bara just den versionen, men också den han har innan han kommer ut på krigsfältet. *fniss* Kan tänka mig att man får sig några garv utav den.
Hihii, han har på sig den dräkten som Jack Kirby designat! SÅ J*VLA LÖJLIGT HAHAHHAHAHA!
Gröne Hämnaren?
Verkligen? jag har alltid gillat Caps dräkt. Varför ogillar du den här?
Edited by super85, 19 January 2011 - 12:31.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 19 January 2011 - 20:48
Fast SwedishSuperhero, du själv kunde ju tänka dig att man får några fnissiga garv av den dräkten han har på sig i början av filmen. Du skrev så här på förra sidan.
Få se hur lång tid det dröjer innan man får se riktiga bilder på Evans som Cap. Inte bara just den versionen, men också den han har innan han kommer ut på krigsfältet. *fniss* Kan tänka mig att man får sig några garv utav den.
Den kommentaren var ett halvår sen jag skrev och hade helt glömt bort det och var dessutom inte seriöst menad. Dock inser jag i efterhand att det inte var särskilt smart skrivet.
Hihii, han har på sig den dräkten som Jack Kirby designat! SÅ J*VLA LÖJLIGT HAHAHHAHAHA!
Riktigt så menade jag inte. Jag medger att det var en dum kommentar till att börja med, men jag var aldrig ute efter att håna en av de största legenderna i seriebranschen. Jag tänkte nog på att han skulle känna sig obekväm i den situation han befinner sig i, och inte bara dräkten i sig. Han måste känna sig fruktansvärt hämmad av att inte få göra nån riktig nytta genom att rädda liv, istället för att slösas bort som ett slags paradnummer.
Jag kan inte förklara den brist på IQ jag drabbades av för 6 månader sen, men förhoppningsvis kommer jag ha tillräckligt med förstånd för att inte skratta åt hans USO-dräkt, hur den än må se ut.
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 19 January 2011 - 20:58
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 19 January 2011 - 22:37
Posted 19 January 2011 - 22:52
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 20 January 2011 - 16:47
Posted 20 January 2011 - 21:03
Sen kan man ju tycka att Seriefans borde vara tuffa nog att veta vad dom själv gillar, och därmed inte behöva ta åt sig av dylika skämt längre. Bästa är väl att förklara att vad som ritas på en sida ser helt annorlunda ut än i levande livet.
Även dom bästa versionerna av fan-dräker som jag sett ser helt enkelt fel ut i levande livet.

1990-versionen... Tja, vad säger man? Kanske det gått bättre med en större budget i kostymdesignen...
Posted 20 January 2011 - 22:37
Posted 20 January 2011 - 23:45
Sen kan man ju tycka att Seriefans borde vara tuffa nog att veta vad dom själv gillar, och därmed inte behöva ta åt sig av dylika skämt längre.
Eller så kan man hitta på roligare skämt? eller rakt av inte skämta om sådant? kanske vore det en möjlighet, manusförfattarna får ju skapligt med pengar och de är rätt så välutbildade så något roligare borde de väl kunna hitta på?
Njaa... jag vet inte jag. Rakt av tror jag nog inte man kan översätta Cap's uniform till vita duken. En del friheter måste man ta sig.
http://www.youtube.com/watch?v=S9ipAwKUmGs
Även dom bästa versionerna av fan-dräker som jag sett ser helt enkelt fel ut i levande livet.
Ja, brukar vara en sådan grej med fan-dräkter, sen brukar ju film-dräkterna vara designade så att de ska passa skådespelaren efter kroppen, och sen brukar filmdräkterna ha en jäkligt bra budget numera. Sen finns ju hela den biten med vältränade skådespelare som är fotade av proffs(med rätt ljus) i filmer, och sånt gör det betydligt snyggare också.
1990-versionen... Tja, vad säger man? Kanske det gått bättre med en större budget i kostymdesignen...
Ja kanske en smula.
Superman, TV-budget

Superman, Film-budget

Spider-Man TV-serie med låg budget.
Spider-Man Film med hög budget
Edited by super85, 20 January 2011 - 23:50.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 21 January 2011 - 12:37
Verkligen? jag har alltid gillat Caps dräkt. Varför ogillar du den här?
Hm... Randigt... Vingar på huvudet... Bokstav i ansiktet... Kanske inte att något av det är fel i sig, men till en superhjälte av den tuffa typen gör det sig inte. Dessutom har jag kanske lite svårt för själva kläsejiflaggan-grejen men just den saken stämmer förstås rätt bra med idén med Captain America så vill man slippa det ska man nog hellre kolla någon annanstans... vilket jag förvisso också oftast gjort.
Posted 02 February 2011 - 15:58
Sedan ska det komma en teaser nu på Söndag. Dvs inga rykten utan den kommer på Söndag. Håll ögonen öppna!!!
http://www.comicbook...s/news/?a=29077