Såg den för ett bra tag sedan. Tyckte den var väldigt snyggt gjort och bitvis bra, men led av att vara lite ofokuserad (som jag tycker hans andra filmer lider av också). Däremot var det väldigt kul att se "bakom-materialet"; just hur de hade gjort när de tecknade av de filmade skådisarna för att fånga deras karaktär även som tecknade. Det var riktigt intressant.A Scanner Darkly
Filmatisering av Philip K. Dick's bok med samma namn. Det var ett bra tag sedan jag läste boken så egentligen ska jag inte uttala mig om det är en värdig filmatisering eller ej. Det känns i alla fall som det. Jag älskar verkligen handlingen som utgör det bästa med hela filmen. Väldigt intressant och tänkvärd. Filmen är animerad via Rotoscoping tekniken vilket ger den en annan "look" och jag gillar hur den ser ut. Tror inte alls att filmen hade varot lika effektiv om det hade varit en vanlig spelfilm. Rakt igenom, en riktigt bra film.
Senast sedda film
Posted 13 March 2008 - 14:16
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 13 March 2008 - 14:25
Jag håller med om att extramaterialet är riktigt intressant och bra. Dels den delen som visar hur Rotoscoping tekniken fungerar men även den biten där man får följa arbetet under inspelningen och höra lite om hur Richard Linklater vision om filmen är. Har inte sett filmen med kommentarspåret ännu men tjuvlyssnat lite, även det verkar riktigt bra och informativt. Du har kanske läst boken på senare tid eller har den klar i minnet. Är det en bra filmatisering sett till hur boken är samt om man ser till tidigare filmer som gjorts av Philip K. Dick böcker/berättelser?
Edited by Cartman, 13 March 2008 - 14:27.
Posted 13 March 2008 - 16:50
Helt klart underhållande med många dråpliga scener. Fick lite Jönssonligan-vibbar i slutet när alla började skjuta men kunde inte träffa något
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 13 March 2008 - 19:46
Det finns ju en till scen längre in i filmen då ett barn blir brutalt mördad när Sarah besöker klostret/kyrkan mot slutet av filmen. Riktigt blodigt och grafisk scen men inte alls lika störande som bro scenen
Precis. Ibland är det enkla det fantastiska, i dubbel mening. Något en del nutida skräckregissörer som gärna fläskar på för att de kan missar.
Jag tycker att han har gjort flera riktigt bra filmer. Mina favoriter är Phenomena och Tenebre men även flera andra filmer håller jag som bra. Lite värre blir det med hans senaste filmer. Jag tycker t.ex. att The Card Player och Sleepless har sina stunder men är så långt ifrån vad jag är van vid att det blir dåligt just därför. Även hans TV-Film Do You Like Hitchcock? var ett stort "Jaha?" från min sida. Men vi kan ju inte alla tycka om samma filmer.
Som sagt, jag är ljum, men jag ogillar dem inte och ser dem gärna men han hamnar en bit ner på min "lista".
Hur hade du velat se slutet istället?
Med tanke på att man laddat inför face/offen (du måste vara redo att slåss som din mor och allt det där) hade jag gärna sett han gjort mer av den och gärna vridit galenskaperna ett varv till, kanske plågat Asia (kommer inte ihåg vad hon heter i filmen) lite mer. Nu var det liksom, shit jag är upptäckt,de plågar mig, just det, jag måste riva av henne den röda toppen. Slut.
Lite elakt men han kunde gjort mer av slutscenen, både i tid och annorledes. Nu motsäger jag kanske mig själv lite, då jag nyss hyllade det enkla men det finns ju grader. Och det hade inte skadat om han dragit upp graden en aning i slutscenen, särskilt då han laddat upp rejält med häxor a plenty och domedagstämning tidigare i filmen.
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 13 March 2008 - 20:33
Nä, jag har inte läst boken, borde kanske det. Det var nog mer generellt, kändes som om en lysande inledning tappades bort i en massa döprat mellan de där tre kompisarna (som alla f.ö. spelar riktigt bra, tom. Reeves som jag minns detI vilka delar upplevde du filmen som ofokuserad? Var det några speciella sekvenser eller rent generellt?
Jag håller med om att extramaterialet är riktigt intressant och bra. Dels den delen som visar hur Rotoscoping tekniken fungerar men även den biten där man får följa arbetet under inspelningen och höra lite om hur Richard Linklater vision om filmen är. Har inte sett filmen med kommentarspåret ännu men tjuvlyssnat lite, även det verkar riktigt bra och informativt. Du har kanske läst boken på senare tid eller har den klar i minnet. Är det en bra filmatisering sett till hur boken är samt om man ser till tidigare filmer som gjorts av Philip K. Dick böcker/berättelser?
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 14 March 2008 - 14:04
Precis. Ibland är det enkla det fantastiska, i dubbel mening. Något en del nutida skräckregissörer som gärna fläskar på för att de kan missar.
Jag håller med helt och hållet. Jag gillar även ner en del regissörer inom t.ex. skräckfilm/rysare använder sig av oss som ser filmen till att berätta något. Att t.ex. någonting händer utanför bild och att man på sin höjd hör vad som händer och får räkna ut resten själv. Det kan vara bra mycket mer effektivare än att visa exakt vad som händer.
Som sagt, jag är ljum, men jag ogillar dem inte och ser dem gärna men han hamnar en bit ner på min "lista".
Det är ju kul att det finns någon mer på forumet som tycker att hans filmer är sevärda om inte annat. Har du någon av hans filmer som du tycker bättre om än andra?
Med tanke på att man laddat inför face/offen (du måste vara redo att slåss som din mor och allt det där) hade jag gärna sett han gjort mer av den och gärna vridit galenskaperna ett varv till, kanske plågat Asia (kommer inte ihåg vad hon heter i filmen) lite mer. Nu var det liksom, shit jag är upptäckt,de plågar mig, just det, jag måste riva av henne den röda toppen. Slut.
Lite elakt men han kunde gjort mer av slutscenen, både i tid och annorledes. Nu motsäger jag kanske mig själv lite, då jag nyss hyllade det enkla men det finns ju grader. Och det hade inte skadat om han dragit upp graden en aning i slutscenen, särskilt då han laddat upp rejält med häxor a plenty och domedagstämning tidigare i filmen.
Jo, det är sant. Precis när slutet drar igång så blir det ju överdjävligt ett tag. Sarah (Asia) får ju se sin mor dö en gång till då någon "varelse" uppenbarar sig och drar ner henne i vad som liknar ett hål till helvetet. Sedan när alla nakna människor dyker upp och det är blod lite här och där, folk som blir spetsade av spjut, någon som äter på en annans tarmar och så vidare. Det ger ju en viss undergångskänsla och i relation till det så blir ju själva slutet något tamt. Han kunde ha fläskat på ännu mer men som sagt, jag gillar att han tar en annan väg.
@Fiskrens:
Nä, jag har inte läst boken, borde kanske det. Det var nog mer generellt, kändes som om en lysande inledning tappades bort i en massa döprat mellan de där tre kompisarna (som alla f.ö. spelar riktigt bra, tom. Reeves som jag minns det
) på ett ganska typiskt Linklater-vis. Kanske var det förväntningarna, att jag väntat mig mer "deckare" eller bara "stramare" handling. Men jag blev i alla fall sugen på att se om den efter att du skrev om den, så det ska jag göra snart
. Sevärd är den i alla fall, inget snack om det.
Jo, dialogen är ju riktigt pladdrig och intensiv genom hela filmen mer eller midre. Kanske att man skulle skära ner det en aning och haft ett tydligare bildspråk istället. Och visst är filmen rätt typisk för att vara en film av Linklater. Men jag tycker nog att detta är det bästa han hittills har gjort. Klart sevärd som du skriver.
Edited by Cartman, 14 March 2008 - 14:05.
Posted 14 March 2008 - 17:16
Har legat på hyllan ett bra tag nu. Underhållande film med en ganska bra story, jag är ju lite svag för "retro-futurism" så den passade mig som handen i handsken. Tydligen filmad helt framför bluescreen, filmen känns visserligen väldigt CGI, men jag tycker det funkar ganska bra ändå. Till och med Angelina Jolie (som inte är en av mina favoriter) gör bra ifrån sig tycker jag. En del ganska underhållande scener som bjuder på ett fniss eller två. -- Betyg: BRA.
Edited by XC, 14 March 2008 - 17:16.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 14 March 2008 - 17:22
Posted 14 March 2008 - 17:30
Edited by XC, 14 March 2008 - 17:31.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 14 March 2008 - 22:47
Jag håller med helt och hållet. Jag gillar även ner en del regissörer inom t.ex. skräckfilm/rysare använder sig av oss som ser filmen till att berätta något. Att t.ex. någonting händer utanför bild och att man på sin höjd hör vad som händer och får räkna ut resten själv. Det kan vara bra mycket mer effektivare än att visa exakt vad som händer.
Indeed. Blair Witch Project (som jag hade turen att se på bio utan att veta bakgrundshistorien) comes to mind. Även där är det scenen med barnen som är mest skrämmande. Inget filmmonster eller gore kan någonsin överträffa vår egen fantasi.
Det är ju kul att det finns någon mer på forumet som tycker att hans filmer är sevärda om inte annat. Har du någon av hans filmer som du tycker bättre om än andra?
Jag har nog inte sett mer än tre eller fyra filmer och ska jag vara ärlig gillade jag nog Démoni mest. Men det kan bero på att den var mer direkt och slafsig medan till exempel Suspiria mer kryper in under skinnet på en. Sen appellerar fantastik inte lika starkt på mig som mer låt oss kalla det sociala filmer som Romeros och Carpenters. Det kan också vara en kulturfråga att jag har lättare att identifiera mig med amerikansk skräck och dess kontext, än italiensk. Inte minst det här med sexet i italienska filmer går mig mest förbi. Jag tror Argento också är lite av en acquired taste och jag har inte riktigt ännu hunnit med (finns så mycket jag vill hinna med att se) att "acquira" den. Sen så hade jag väldigt höga förväntningar på Argento när jag såg Suspiria som var den första av hans filmer jag såg att jag oundvikligen blev besviken och därefter nog blivit lite ogin mot honom.
Jo, det är sant. Precis när slutet drar igång så blir det ju överdjävligt ett tag. Sarah (Asia) får ju se sin mor dö en gång till då någon "varelse" uppenbarar sig och drar ner henne i vad som liknar ett hål till helvetet. Sedan när alla nakna människor dyker upp och det är blod lite här och där, folk som blir spetsade av spjut, någon som äter på en annans tarmar och så vidare. Det ger ju en viss undergångskänsla och i relation till det så blir ju själva slutet något tamt. Han kunde ha fläskat på ännu mer men som sagt, jag gillar att han tar en annan väg.
Frågan jag ställer mig är om han inte tog "the easy way out". Men för att förtydliga, jag avskyr inte slutet, utan vill egentligen bara ha mer av det goda. Men det kan ju också bli för mycket och ett visst mod uppvisar han genom att inte falla för frestelsen att fläska på för att han kan, utan stryker publiken (eller dess mest blodtörstiga delar) lite mothårs. En bra konstnär vet när han ska sluta.
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 15 March 2008 - 19:45
En ganska bra film med en del bra inslag och en väldans massa inspelningsplatser! Hayden Christensen gör en något slät figur i huvudrollen och Rachel Bilson är ännu sämre, däremot så briljerar Samuel L Jackson som vanligt
7/10
Winter is Coming
Posted 17 March 2008 - 15:44
HK-action av den sämre sorten. Filmen har uppmärksammats en hel del och höjts till skyarna men jag vet inte riktigt om jag kan hålla med. Visst, handlingen är riktigt brutal och djup på sina ställen men överlag tycker jag inte alls att filmen engagerar mig som andra filmer inom samma genre gör.
Dragon Tiger Gate (Lung fu moon (2006))
Lite av samma sak gäller denna film. Fast denna är inte djup för fem öre utan tappar bort sig i all överdriven och dessutom usla effekter. Ytlig film är bara förnamnet.
National Treasure
Inte direkt trovärdig men den fungerade fint som söndagsunderhållning för mig i alla fall. Det måste ju betyda något positivt i alla fall.
--
@dukeofnewyork: Demons är inte en film av Dario Argento. Regi står Lamberto Bava för och Argento medverkar enbart som manusförfattare och producent och av vad jag har hört så var det inte så oerhört mycket i manus som han bidrog med. Så till viss del är det en film av honom men det är nog inte många som räknar det så.
Edited by Cartman, 17 March 2008 - 15:45.
Posted 17 March 2008 - 22:40
Nyss hemkommen från bion så kan jag rapportera att filmen i alla fall slog mian förväntningar. Storyn var okej och skdåesplet var, för att vara baserat på barn, rätt okej. Filmens främsta styrka...Åh en fågel! Grrrawh! ... var dock des söthet. Mycket förlåtande drag där som fick mig att både le och skratta. Sedan är det aldrig fel med lite Mary-Lousie Parker heller.
Betyg: 7/10.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 18 March 2008 - 18:14
Som nästa steg i mitt X-Files maraton har jag nu sett x-files-filmen igen, det var dock väldigt länge sen jag såg den senast och det var flera saker i filmen jag helt glömt bort. Filmen är inte lika bra som serien det är ett som är säkert men ändå klart underhållande och aldrig tråkigt. Samspelet mellan Mulder och Scully är som alltid underbart
7,5/10
Winter is Coming
Posted 19 March 2008 - 18:51
Bra grejer jag har sett på sistone:
Fjärilen i glaskupan - Snygg, intressant och välspelad. Om Elle-bossen som drabbas av "locked in"-syndrom som gör att han bara kan kommunicera genom att blinka. Avslutas med en mycket passande Joe Strummer-låt!
Léon - Flera år sen jag såg den senaste och för att vara actionfilm är den riktigt bra. Natalie Portman och Jean Reno har en lysande kemi i filmen om lönnmördaren som tar hand om en tolvårig tjej.
Lemming - En fransk film som handlar om en man som hittar en lämmel i sitt avlopp varpå en MASSA skumma grejer börjar hända. Intressant och spännande. Tempot är ganska långsamt, men då allt är så bisarrt, obehagligt och spännande gör det inte så mycket. Helt klart sevärd. Jag är inget fan av David Lynch men kan tänka mig att dom som gillar honom också bör gilla den här filmen riktigt mycket.
Och sen har jag sett Into the wild igen, på bio. Det är en så jävla bra film och det känns synd att såna filmer, som inte ens är särskilt smala, har EXTREMA problem att hitta sin publik i Sverige. Jag antar att ni fattar att det kommer leda till att allt som är kvalitativt och bra kommer sluta visas och bara skiten kommer få utrymme i bioreportoaren. Så ta er samman och gå och se den här filmen (se No country for old men, There will be blood och I'm not there när ni ändå är igång)! De här filmerna förtjänar så otroligt mycket fler tittare och mer uppskattning än de usla actionfilmer och svenska skitfilmer som drar mest folk i det här usla filmlandet.
last.fm Filmtipset
Posted 19 March 2008 - 19:57
-- -- --
Inside (À L'Intérieur) (2007))
En film som Mr. Disgusting via Bloody Disgusting skrev följande om.
"Inside is terrifying, one of the scariest movies I have ever seen in my life... What you are about to witness is a film that can be compared to a classic painting by Michelangelo or Leonardo DeVinci... that’s painted in blood."
Riktigt så upplever inte jag filmen dock. Jag har sett mer skrämmande filmer än denna men visst är det blodig och grafisk.
Filmen kan klassas in i "Home Invasion" genren där man även kan hitta filmer som t.ex. Henry: Portrait of a Serial Killer och High Tension (Haute Tension) men dessa filmer utspelar sig även på andra platser medans Inside mer eller mindre är koncentrerad till hemmet.
Sedan är denna film inte för alla, kvinnor (speciellt gravida) kan tänkas att uppleva denna film som extra jobbig.
Filmen är bra men även en besvikelse. Den tar i ordentligt med blod, gore och riktigt otäcka scener och har samtidigt en bra och intressant utgångspunkt, som den dock inte tar vara på tillräckligt bra. Man hade kunnat göra det annorlunda och bättre IMO istället för att bara ösa på med blod och liknande. Dock ska slutet ha ett extra plus för att det var så bra. En film som jag gärna ser igen och kanske till och med köper när den kommer ut på DVD.
Posted 19 March 2008 - 20:09
"Grafisk" var ett ord som Carty använde för att beskriva filmen. Jag har inga problem med blod och sörja och vad som hör till, så länge det är i fas¹ med övriga handlingen. Det är faktiskt inte mycket blod och sörja egentligen, men stora kvantiteter när det gäller. Jag är dessutom imponerad över att filmen lyckades få mig och rycka till en gång (då barnet kastades från bron ) och till och med instinktivt sluta ögonen och vända mig bort 3 gånger (huvudet som krossas i toalett dörren , när spoiler får ögonen genomborrdade och när Marta dödas ). Versionen jag såg var dubbad från italienska till engelska, men för en gångs skull så störde det mig inte. Italienarna är troligen bättre på det än här hemma och att det var skådespelarna själva som gjorde dubben spelade säkert in, eller också är det min avsaknad av förståelse för det italienska språket som gjorde mig mer förlåtande. (Det kändes här och där som om man medvetet anpassade läpprörelser osv för och passa dubbning men det kanske bara var vad jag fick för mig). Bra skådespelare över lag, intressant handling. Rekomenderas. -- BRA.
¹ = Snyggt/Smakfullt känns lite malplacerat här - men ni fattar vad jag menar.
Edit: Tillägg.
Edited by XC, 19 March 2008 - 20:57.

Posted 20 March 2008 - 02:02
Primeval är löst baserad på den verkliga historien om en grupp Documentärfilmare som 2002 försökte fånga den legendariske 65 år gammla 7,5 meter långe mördar Krokodilen Gustave som sägs ha dödat 300 människor i Afrika (men forskare tror att han bara dödad ca 200) men ingen har ännu lyckats fånga eller döda honom fast han har en massa ärr efter skotthål i sig.
Även då filmen är baserad på en verklig Krokodil och en verklig historia så är själva berättelsen till största delen påhittat utom första halvan som stämmer rätt bra.
Filmens handling: Ett par reportrar blir skickade till Burundi i Afrika för att filma fångandet av världens största Krokodil, människoätaren Gustave. Men väl där hamnar de mitt i ett inbördeskrig och allt verkar gå fel. Nu måste de inte bara överleva Gustave's attacker utan även en grupp terrorister och deras mordiska ledare som kallar sig Little Gustave.
Filmen är förvånande bra. Först blev jag lite besviken över att filmen kändes tappa fokus från vad den skulle handla om: Gustave. Men sedan upptäckte jag hur mycket det ger filmen i drama och handling och gör den till mycket mer än en monsterfilm. Att sedan Gustave finns på riktigt ger filmen en extra kick.
Filmen är mycket brutal, blodig och väldigt spännande. Utom vissa sämre scener med Gustave pga budgeten (Man ser rätt lite och hastiga delar av honom och i en scen så skippar de att visa när han dödar en karaktär ) men specialeffekterna är riktigt bra.
Mycket överaskande bra och sevärd.
8/5/10
Om någon är intreserad så postar jag den riktiga dokumentären som filmen är baserad på med den riktiga Gustave filmad (Vill dock varna att dokumentären spoilar första halvan av filmen för händelserna är rätt identiska där):
Edited by Crusader, 20 March 2008 - 02:39.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 20 March 2008 - 07:23
My Kid Could Paint That
Handling från filmtipset.seDet verkar alldeleles för otroligt: en fyraåring som säljer tavlor för över 200 000 kronor styck! Men historien är sann och blir mer och mer plågsam att se ju längre tid lilla Marla Olmstead står i strålkastarljuset. Efter att TV-programmet 60 Minutes ifrågasatt om Marla verkligen har kunnat måla tavlorna själv vill familjen Olmstead använda Amir Bar-Levs film för att få upprättelse - inte direkt en fri filmares drömsituation.
Bättre än vad jag hade förväntat mig. Intressant dokumentär som ställer intressanta frågor, men inte ger några direkta svar.
Deep Water
Från Filmtipset.seFilmen skildrar den spännande, dock tragiska historien om det första världsomseglingsracet år 1968. Av nio deltagare var åtta kända seglare. Donald Crowhurst däremot var en okänd man med stora ambitioner.
Utöver detta kan jag säga att filmen handlar hur denna Donald Crowhurst inser att han inte har en chans och eftersom han har ställt så mycket på spel (hans familj förlorar alla sina pengar, hus m.m. om han misslyckas) bestämmer han sig för att fuska. Istället för att fortsätta bestämmer han sig för att stanna utanför sydamerikas kust i flera månader och ska sen haka på de andra på deras tillbakaväg. Sakta blir han alltmer galen. Tittaren får dels ta del av hans (galna) dagboksanteckningar, den gripande historien om familjen som lämnas ensamma hemma och en hel del om de andra tävlande.
Omdöme: Stark trea. Väldigt fascinerande dokumentär som griper tag. En tragisk historia, som säkert skulle kunna göra sig riktigt bra som spelfilm med "rätt" skådespelare och regissör. Jag skulle rekommendera den här filmen till alla som gillar "Into the wild".
last.fm Filmtipset
Posted 20 March 2008 - 14:52
La Terza madre / Mother of Tears: The Third Mother (2007) (Beredd Carty?
)
*check*
"Grafisk" var ett ord som Carty använde för att beskriva filmen. Jag har inga problem med blod och sörja och vad som hör till, så länge det är i fas¹ med övriga handlingen. Det är faktiskt inte mycket blod och sörja egentligen, men stora kvantiteter när det gäller. Jag är dessutom imponerad över att filmen lyckades få mig och rycka till en gång (då barnet kastades från bron ) och till och med instinktivt sluta ögonen och vända mig bort 3 gånger (huvudet som krossas i toalett dörren , när spoiler får ögonen genomborrdade och när Marta dödas ).
Jag är ju tyvärr lite för avtrubbad för att reagera på grafiska scener, mest för att jag har sett betydligt värre saker än så här men även för att jag har sett så mycket under en så lång tid. Scenen med barnet som blir nedkastat från bron reagerade jag dock på då det var så realistiskt och obehagligt.
Bra att du nämner att du inte direkt har några problem med blod och gore för om du har för avsikt att se mitt andra tips, Inside (À L'Intérieur) så bör du vara beredd på att det är tio gånger värre och betydligt mer grafisk än Mother of Tears. Dessutom kan det i vissa scener kanske kännas något obefogat att ösa på så mycket och så grymt men å andra sidan gör det helhetsupplevelsen något bättre. Så valet är givetvis ditt, jag tycker att du ska ta dig en titt på filmen men jag ville bara lägga in en varning.
Riktigt intressant att höra hur andra reagerar på scener och att du till och med hoppade till vid ett par tillfällen.
Versionen jag såg var dubbad från italienska till engelska, men för en gångs skull så störde det mig inte. Italienarna är troligen bättre på det än här hemma och att det var skådespelarna själva som gjorde dubben spelade säkert in, eller också är det min avsaknad av förståelse för det italienska språket som gjorde mig mer förlåtande. (Det kändes här och där som om man medvetet anpassade läpprörelser osv för och passa dubbning men det kanske bara var vad jag fick för mig).
Jag måste be om ursäkt XC. Jag blev lite osäker på det här med dubbning och snokade reda på mer info via mina källor och orginaltal ÄR engelska och sedan så blev filmen inför lanseringen i hemlandet (italien) dubbad till italienska. Så allt är i sin ordning i den versionen vi såg förrutom att den var i fel format då.
Bra skådespelare över lag, intressant handling. Rekomenderas. -- BRA.
Det glädjer mig att ytterliggare ett tips hittar ett nytt hem hos dig och att du fann den sevärd.
Edited by Cartman, 20 March 2008 - 14:53.
Posted 20 March 2008 - 15:14
Ahh. Det förklarar varför jag inte reagerade föränn du sade något om det.Jag måste be om ursäkt XC. Jag blev lite osäker på det här med dubbning och snokade reda på mer info via mina källor och orginaltal ÄR engelska och sedan så blev filmen inför lanseringen i hemlandet (italien) dubbad till italienska. Så allt är i sin ordning i den versionen vi såg förrutom att den var i fel format då.Versionen jag såg var dubbad från italienska till engelska, men för en gångs skull så störde det mig inte. Italienarna är troligen bättre på det än här hemma och att det var skådespelarna själva som gjorde dubben spelade säkert in, eller också är det min avsaknad av förståelse för det italienska språket som gjorde mig mer förlåtande. (Det kändes här och där som om man medvetet anpassade läpprörelser osv för och passa dubbning men det kanske bara var vad jag fick för mig).
Jag skickade nyss mejl till min skräckälskande syster om filmen (eller serien snarare). Hon tyckte att det faktum att jag blundat hela tre gånger under filmen verkade lovande.Det glädjer mig att ytterliggare ett tips hittar ett nytt hem hos dig och att du fann den sevärd.Bra skådespelare över lag, intressant handling. Rekomenderas. -- BRA.
![]()

Posted 20 March 2008 - 15:36
Ahh. Det förklarar varför jag inte reagerade föränn du sade något om det.
Men jag vidhåller ändå att det på sina ställen känns som om man anpassat det hela till en dubbning.
Jag ska titta lite mer uppmärksammat på det när jag ser om filmen. Det kan ju även ha att göra med hur pass bra (eller i det här fallet, mindre bra) dom synkar ljudet med bilden. Men det kan mycket väl vara som du säger.
Jag skickade nyss mejl till min skräckälskande syster om filmen (eller serien snarare). Hon tyckte att det faktum att jag blundat hela tre gånger under filmen verkade lovande.
Mera skräckfilm åt folket. Jag hör gärna vad hon tycker om filmen efter att ha sett den om du vill vidarebefodra det?
Edited by Cartman, 20 March 2008 - 15:37.
Posted 20 March 2008 - 15:40
Lovar att PMa när jag får höra ett utlåtande.Mera skräckfilm åt folket. Jag hör gärna vad hon tycker om filmen efter att ha sett den om du vill vidarebefodra det?
Edit: BTW jag plankade ditt inlägg i Trailer-tråden i princip rakt av (utelämnade trailern dock) när jag epostade. Tyckte det var passande.
Edited by XC, 20 March 2008 - 15:41.

Posted 20 March 2008 - 15:52
Hmmm, jag kommer inte ihåg hur jag utformade den posten och sedan har du lagt till en (
EDIT: Nope, den posten ser bra ut så jag tolkade nog din
Edited by Cartman, 20 March 2008 - 16:03.
Posted 20 March 2008 - 16:28

This topic is locked