Jump to content

Photo

Stargate Atlantis - Säsong 5

• Please log in to reply
173 replies to this topic

#151 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 05 February 2009 - 15:20

tack. :) jag hade hittat infon själv också.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#152 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 February 2009 - 19:04

Var inne och kollade TV tablån på nätet och såg att det inte var med någon SGA idag. Tittade då in på TV6 och hittade det här på första sidan:

Stargate Atlantis

Eftersom vi just nu ligger för nära USA:s sändningar så har vi ej fått materialet än. Därför utgår veckans Stargate. Vi återkommer med datum för säsongsavslutningen här på webben! Nu på fredag visas istället "Alien återuppstår" kl. 21.00.

:angry:

Ett ynka avsnitt kvar och så läser man det här :upset:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#153 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 February 2009 - 19:07

Vad är det här för sabla tv4-fasoner? Nu verkar det ju ännu mer logiskt med 2 avsnitt för någon vecka sedan. :upset:

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#154 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 06 February 2009 - 19:23

Vad är det här för sabla tv4-fasoner? Nu verkar det ju ännu mer logiskt med 2 avsnitt för någon vecka sedan. :upset:

Och då skulle Tuvok sagt
- Mänskans irrationalitet är att spekulera och tro att två avsnitt skulle få en längre
- tidsskillnad jämfört med ursprungslandets sändningstid - vilket de hade fel

#155 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 09 February 2009 - 11:49

Blev lite fundersam ett tag om jag hade missat avsnittet först. Spelade in Eureka men fick inte med någon hallåa så jag blev lite förvånad när det var en film som gick igång istälelt. Känns konstigt att dom inte fått avsnittet än. Då antar jag att det dröjer ett tag eftersom det ska översättas innan man kan visa det.

#156 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 February 2009 - 14:34

Inget SGA idag heller som det ser ut. Både TV6s egna tablå på deras hemsida tillsammans med den hos DagensTV.Com och TV.Nu anger att man kommer att visa filmen Cubic (Equilibrium) med start 21:00.

Blir extra löjligt med två (kanske fler) veckors uppehåll när det bara är ett avsnitt kvar.

Edited by Cartman, 13 February 2009 - 14:35.

#157 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 February 2009 - 14:59

Ja - lite fånigt är det.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#158 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 February 2009 - 17:49

Håller med, och som XC sagt tidigare, varför då visa två avsnitt efter varandra för ett par veckor sen.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#159 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 20 February 2009 - 13:40

Inget avsnitt denna vecka heller, istället: Alien vs Predator.

Nu tycker jag dock att det börjar bli lite lustigt av andra skäl. Det är väl ett bra tag sedan det sista avsnittet visades i USA eller hur? Så lång tid tar det väl ändå inte att skicka över avsnittet till sverige, vidare till översättning och tillbaka till TV6? Får en känsla av att det är något annat som ligger bakom dröjesmålet.

Nästa veckas tablå via TV6s egna hemsida avslöjar att man ska visa Underworld: Evolution då SGA egentligen sänds.

#160 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 23 February 2009 - 15:17

Nu verkar det som att det ska sändas. I morgon, Tisdag. Snacka om kort förvarning. <_<

Undrar om dom väntade med flit, att det alltså inte alls var tal om någon försening utan att dom medvetat flyttat ut SGA ur fredagarnas tablå och valt att vänta tills man kommit ifatt reprissändningarna av säsong 5 på vardagarna och valt att visa sista avsnittet då istället?

Bara att hoppas att ingen missar avsnittet nu, med så kort varsel. Det verkar inte gå i repris heller.

Sista Stargate Atlantis - någonsin!

Det är dags att ta farväl. Tisdag 24 februari kl. 17.00 går det absolut sista avsnittet av Stargate Atlantis.

#161 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 February 2009 - 15:52

Det var det värsta. Det skulle jag ha missat helt.

Verkar underligt att dom inte visade det i fredags utan väntade med att visa det imorgon när repriserna går.

#162 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 February 2009 - 15:53

:angry: Jäkla fasoner. Ställer videon iaf att.

fqq5BYam.jpg

#163 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 23 February 2009 - 16:02

Verkar underligt att dom inte visade det i fredags utan väntade med att visa det imorgon när repriserna går.

-Ja, eller väntat tills nu på Fredag och visat avsnittet då. Jag menar, folk är ju vana vid att se SGA på Fredagar. Undrar hur många det är som missar det nu, när det ska visas enbart en gång, på en vardag klockan 17:00 dessutom.

#164 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 February 2009 - 17:02

-Ja, eller väntat tills nu på Fredag och visat avsnittet då. Jag menar, folk är ju vana vid att se SGA på Fredagar. Undrar hur många det är som missar det nu, när det ska visas enbart en gång, på en vardag klockan 17:00 dessutom.

Många skulle jag tro.
Jag glömmer ju bort att det visas kl. 17. Min StarGate klocka står fortfarande på 18.
Har stört mina rutiner helt för att dom bytte tid.

Nu får vi inte glömma avsnittet ifag.
Är väl en kvart kvar innan det startar.

Satte DVDn på inspelning och blev förvånad att ingen hallåa gick in och berättade att det var sista avsnittet som skulle visas.

#165 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 March 2009 - 14:29

Det är inte över än. Missade du allra sista Stargate Atlantis på TV6? Lugn. Vi kör avsnittet i repris!

Boka upp TV-soffan, tänd ett par levande ljus och handla in dina favoritsnacks.

Fredagen den 6 mars kl. 23.40 visar vi en repris av det allra sista avsnittet av Stargate Atlantis. Reprisen är lagd så sent som möjligt så att alla ska hinna hem från jobbet och hinna förbereda sig inför den stora kvällen. För att göra detta ännu mer speciellt kommer vi att lägga ut en Stargate tävling här på webben samma dag med jättefina Stargatepriser.

Beslutet om en repris kom efter en liten folkstorm här på webben & mailen samt på forumet där en namnlista till och med har skapats. Många missade tyvärr sista avsnittet som gick tidigare i veckan - och därför kommer vi att visa reprisen redan nästa vecka.

Edited by Cartman, 03 March 2009 - 15:57.

#166 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 March 2009 - 15:58

WOW!
Dom lyssnar på folket och medger sitt misstag att lägga sista avsnittet kl. 17.

Vad trodde dom?? Självklart att många skulle missa det avsnittet med tanke på tiden och ingen reklam alls för det.

#167 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 03 March 2009 - 16:32

ingen vidare tid: 23:40!

Reprisen är lagd så sent som möjligt så att alla ska hinna hem från jobbet och hinna förbereda sig inför den stora kvällen

:lol:

För att göra detta ännu mer speciellt kommer vi att lägga ut en Stargate tävling här på webben samma dag med jättefina Stargatepriser.

får jag inte missa. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#168 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 06 March 2009 - 16:27

För att göra detta ännu mer speciellt kommer vi att lägga ut en Stargate tävling här på webben samma dag med jättefina Stargatepriser.

Den får jag inte missa. :)

Här har vi den tävlingen

Under de nästkommande fem veckorna kommer du att kunna vinna en valfri Stargatesäsong på DVD/vecka. Och the grand prize är ett SG-1 manus som har signerats av inte mindre än fyra Stargatelegender:

- Ben Browder (Lt. Colonel Cameron Mitchell)
- Amanda Tapping (Lt. Col. Samantha Carter)
- Michael Shank (Dr. Daniel Jackson)
- Christopher Judge (Teal'c)

#169 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 March 2009 - 16:52

Tack för påminnelsen. Har skickat in nu. :)

fqq5BYam.jpg

#170 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 06 March 2009 - 16:56

Det var så lite. :)

Lycka till alla som deltar i tävlingen. Jag ska väl pröva lyckan jag med, tror jag.

Missa nu inte heller den extra chansen vi får, att se det absolut sista avsnittet av SGA. 23.40-00.40 är det som gäller.

Edited by Cartman, 06 March 2009 - 16:56.

#171 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 24 October 2009 - 02:31

Dåså, fem säsonger av Atlantis sedda och ja, vad ska man säga?

Till att börja med, för att ta upp oundvikliga jämförelser som jag nog ämnar att gå in på en hel del, så är SG-1 en bättre serie. Trots inledande svaga säsonger och ett lappkast i dom två sista säsongerna.

Till att börja med har SG-1 genomgående bättre karaktärer med ett stort undantag som givetvis heter Rodney McKay. Ibland undrar jag om jag ens hade orkat se Atlantis om inte han varit med. För det är inte enbart han som är bra utan han gör också andra karaktärer bättre. Mest noterbart Sheppard som ensam är en medioker karaktär i sina bästa stunder. Men Joe Flanigan och David Hewlett har en underbar kemi tillsammans vilket höjer Sheppard rejält när han gnabbas med McKay. (Påminner en del om den kemi som Michael Shanks och RDA har i SG-1) Zalenka och Keller är också bra exempel.

Men resten av karaktärerna är rätt tråkiga. Teyla har jag aldrig tyckt om men i dom två sista säsongerna så får hon också en allt mer menlös roll i teamet. Att Lutrell blev gravid gav henne iaf lite story men det kändes å andra sidan väldigt krystat när dom skulle motivera hennes återkomst till teamet efteråt. För att inte tala om att pappan dök upp från ingenstans. Jag var faktiskt spoilrad om Teylas graviditet innan och var helt säker att Ronon var pappan. Där hade dom ju faktiskt byggt upp något men istället kommer det nån snubbe som an aldrig hört talas om. Och istället ska vi tro att Ronon gått och trånat efter Keller i ett år efter att dom hade sin lilla stund i sjukstugan i s4. Jag ogillar triangeldraman som koncept men det här var enbart löjligt. Med tanke på att dom i stort sett redan gjort klart hur Keller kände så fanns det ingen som helst nerv i det här triangeldramat och antagligen insåg dom det också och gjorde plågan kort både för tittarna och Ronon.

Annars var McKay/Keller en av få positiva saker med den sista säsongen. Bristen på ett bra arc och en vettig fiende var väldigt påtagliga. Wraith är knappt ett hot längre (förrän sista avsnittet då) Replicators borta. (Sista avsnittet dom var med led f.ö. kraftigt av Torri Higginsons frånvaro) Evil Asgards som nytt potentiellt hot blev skrattretande när Sheppard sköt ner två av deras skepp med ett Traveler skepp(!) Sen fanns förstås dom där utomjordingarna som Sheppard & Co mötte i en alternativ verklighet men det rann ut i sanden. Michael användes iaf på ett ganska bra sätt.

En del av det här går kanske att skylla på att serien lades ner men det fick dom väl inte reda på förrän ganska sent kan jag tänka mig. Och jag måste ju ändå fråga sig varför ett avsnitt som Vegas dyker upp sent i sista säsongen istället för att göra Enemy at the Gate till ett dubbelavsnitt vilket verkligen hade behövts. Vegas är ett typiskt mediokert alternativ universum historia som man brukar hitta mitt i säsongen också kommer det här istället. SG-1 må ha gått ett par säsonger för länge men Atlantis tycker jag faktiskt kunde ha fått en säsong till. Om dom hade byggt upp säsong 5 bättre då.

Weir fick tyvärr aldrig någon riktig bra story (förutom avsnittet då hon blir angripen av nanites och hela avsnittet utspelas i hennes huvud) Men istället för att skriva bättre stories till henne så valde dom att skriva mindre så jag kan förstå att hon blev sur och stack. Vad jag inte kan förstå är varför dom ändå gjorde den cliffen i slutet av s4 som tvingade fram avsnittet som jag klagade på ovan. Hur som helst funkade faktiskt Carter bättre än vad jag förväntat mig om man bortser från alla logiska luckor. Carter är tillsammans med McKay den bästa och smartaste vetenskapsmannen eller kvinna SGC har och så ger dom henne ett administrativt jobb? Huh? (Här kan man förstås argumentera att varför skicka iväg henne och McKay på farliga uppdrag öht men det är en så grundläggande logisk lucka för SG serierna som man sedan länge fått acceptera) I det här fallet är det dock konstigt. Men det borde iaf ge upphov till roliga science gräl mellan McKay och Carter right? Nope, här väljer man helt sonika att dumma ner Carter så att McKay fortsätter vara meannen med alla lösningar. Väldigt sällan under säsong 4 hör man Carter komma med något eget eller säga emot McKay och det känns också väkldigt konstigt. Men som sagt bortsett från det så funkade hon bra. Bäst av alla commanders tyckte jag dock att Woolsey var vilket jag inte heller hade väntat mig men dom ändrade så pass mycket i hans karaktär att det funkade väldigt bra. Man kan förstås säga en del om att göra såna förändringar men det förklarades iaf delvis och liknande ändringar gjordes på McKay också när han flyttade från SG-1 även om det är klart mer märkbart hos Woolsey som var en riktig paragrafryttare innan men i slutet av serien blivit en rebell. Robert Picardo spelar honom riktigt bra också.

Andra karaktärer... Ronon - har jag inte så mycket att säga om. Väldigt endimensionell, väldigt enkelspårig vilket gör honom rolig ibland men jämfört med Teal'C som förstås är oundvikligt är han en betydligt svagare karaktär. Avsnittet med Teal'C var dock riktigt bra. Jag tror att alla som sett båda SG serierna har drömt om en fight mellan dom två.

Carson är en typisk tråkig standard sci-fi doktor. Jag blev inte ledsen när han dog. Däremot när han kom tillbaka... Suck. Varför kan inte karaktärer i såna här serier få fortsätta vara döda? Jag var inte spoilrad så det var väldigt effektivt men när han sen kommer tillbaka så blir det bara fånigt. Här kunde Atlantis återigen ha lärt av moderserien och Dr. Fraiser som f.ö. var riktigt tragiskt också. Doktorer verkar iaf leva farligt i SG. Se upp TJ i SGU.

Man skule kunna beskylla Keller för att vara en tråkig standard sci-fi doktor också men så spelas hon av Jewel Staite så det går inte. Dessutom gillade jag som sagt att dom parade ihop henne med McKay. Förhoppningsvis får det mer utrymme i Extinction.

Men inte för att tjata och upprepa vad många andra sagt men det tåls att sägas igen. Atlantis som serie bärs upp av Dr. Rodney McKay och det märks att manusförfattarna tycker det också. Han har mest screen time av alla i serien och klart mesta avsnitt centrerade kring sig. (Ofta tillsammans med Sheppard) Höjdpunkten är The Shrine i säsong 5 där Hewlett verkligen får visa upp sina acting chops.

Hm. Jag tror jag sätter punkt där. Vidare till SGU.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#172 Loch Lomond

Loch Lomond

Lieutenant

• Members
  • 88 posts

Posted 24 October 2009 - 13:28

Dåså, fem säsonger av Atlantis sedda och ja, vad ska man säga?

Till att börja med, för att ta upp oundvikliga jämförelser som jag nog ämnar att gå in på en hel del, så är SG-1 en bättre serie. Trots inledande svaga säsonger och ett lappkast i dom två sista säsongerna.............

Håller med i nästan allt. Förstod inte heller varför Carson kom tillbaka. Kanske vek författarna ner sig för alla fans som klagade?

Blir det inte jobbigt nu när du måste vänta på nya avsnitt av SGU varje vecka istället för att alla finns redan?
Egentligen borde man ju vänta till hela säsongen är slut så man har alla, men man kan inte låta bli. Fast det kan även vara bra att se ett avsnitt åt gången så man kan reflektera över det till nästa, ser man många så gör man oftast inte det.

#173 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 24 October 2009 - 13:56

Jag läste också att författarna vek sig för fansen när det visade sig att Carson var mer populär än dom hade trott och sånt hatar jag verkligen. Fansen ska inte diktera vad som ska hända i serien. Speciellt inte när det gäller sånt här. Dessutom blev det väl en lika stark reaktion när Fraiser dog men inte tog dom tillbaka henne för det. Lite ryggrad får man faktiskt lov att ha.

Det är egentligen idag som jag kommer i kapp med avsnitt 4 och 5 av SGU så imorgon blir det cold turkey på Stargate fram till nästa helg. Så vi får väl se hur jag klarar mig tills dess. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#174 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 06 December 2009 - 17:09

David Hewletts film Scanners II visas idag kl 22:30 på tv4 science fiction (visas Även: 2010-01-16.).

Goda scanners slåss mot onda scanners när en politiker med tveksam agenda försöker ta kontroll över en storstad. Genom sina extraordinära förmågor att styra andra människor får en av dessa scanners som uppgift av den hale politikern att använda sina krafter i dennes syften.