Jump to content

Photo

Omslagstävling 2, omröstningen stängd.

• Please log in to reply
238 replies to this topic

Poll: Rösta, rösta!

Rösta på det omslag du helst vill se på omslaget till SSS#8

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#151 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 22 September 2008 - 15:22

Kan vara flera färger som förstärks, jag tänker på de vitas hudfärg, som övergått åt det orangea hållet och inte rött. När vi trycker ett test så ska jag se till att vi har en sida med samma bild flera ggr med olika tints och färgjusteringar så vi kan se vilka justeringar som behövs göra för att få bilden så lika originalet som möjligt.

#152 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 22 September 2008 - 15:49

Låter som en klok förfaring. =)

Undrans varför tex det blåa i bakgrunden blir mörkare... Du har nog rätt, flera färger förstärks.

Hmm... Har Ka-Blam själv nån koll på det här? Eller är det så att alla kunder är nöjda med hur det funkar?

#153 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 22 September 2008 - 16:02

Kan vara flera färger som förstärks, jag tänker på de vitas hudfärg, som övergått åt det orangea hållet och inte rött. [...]

Fast blir det inte åt oranga håller om man lägger till rött?

#154 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 September 2008 - 17:22

Det är nog så att samtliga färger blir mörkare i tryck. Eller att våra skärmar visar för ljust.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#155 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 22 September 2008 - 18:50

Min skärm är då kalibrerad enligt alla mjukvarukonstens regler ( ska det bli riktigt bra så ska man väl dock använda ett hårdvaruinstrument för att känna av) och för mig ser det ju samma ut?

Kan vara flera färger som förstärks, jag tänker på de vitas hudfärg, som övergått åt det orangea hållet och inte rött. [...]

Fast blir det inte åt oranga hållet om man lägger till rött?

Alldeles riktigt. :) Men man kan ju också se att den blå färgen i bakgrunden blir mörkare. Men å andra sidan är den färgen vid närmare eftertanke lite närmare grönt, än den mörkare färgen i tryck, som har en lätt lila ton. Och lägger man till rött på blått, så får man lila.

EDIT: Sitter faktiskt och experimenterar lite i Photoshop, jämför dom två bilderna, och manipulerar den otryckta, för att försöka återskapa fenomenet. Om man leker med den röda färgen, och samtidigt gör saker och ting mörkare, så får man fram nåt liknande, men det är svårt att återskapa i dom mörkaste hudtonerna, och att samtidigt få det blå såpass opåverkat som det ska vara.

Jämför resultaten sedan i total gråskala, för att se precis om man får kontrasten på allt rätt.

EDIT2: Mina experiment fortskrider, och det tycks som om att det har att göra med dom magenta-färgade tonerna också (blå-grön), även om det helt klart är så att dom röda är mest påverkade.

Edited by PredaBot, 22 September 2008 - 23:46.

#156 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 23 September 2008 - 16:19

Jag är färdig....! ... Så skicka dasspapperet. XD Förlåt, jag älskar att öppna med ett skämt. (Faktiskt även att avbryta och/eller avsluta med ett skämt också.) ^_^

Posted Image

#157 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 23 September 2008 - 16:35

*Skickar en hel paket med dasspapper och en gigantisk blåbärspaj till Virtus*

Sweeeeeet~! :D DU har gjort mig ytterst nöjd ^^

#158 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 23 September 2008 - 17:02

Ser bra ut.
Dock kanske bilden blir lite mörk om den blir mörkare i tryck?

#159 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 23 September 2008 - 17:10

Är det nu jag ska vara elak och påpeka att tre färger inte stämmer eller ska jag vara tyst? Ooops ;)

Vi alla redaktörer tycker att det har varit superbra bidrag till den här tävlingen och jag tycker det är kul att följa arbetet. Är kanske halvklar med mitt färgläggande.

#160 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 23 September 2008 - 17:42

Daniel: Har jag rätt om jag tror att två av de felen inkluderar Marshall Thunder och/eller Johnny Boy?

DP300: Haha... Vet du inte vad blåbär oftast gör med avföring? XD Så då kan vi väl säga att vi är kvitt? ^^ Du tecknade Virtus, jag färglade ditt omslag. You scratch my back, I scratch your back. ^_^

Sir-L: Det hade jag i baktanke, då jag tyckte att skinntonen blev lite för ljus på de "nordeuropeiska" karaktärerna. Så en mörkläggning i trycket skulle inte vara helt ovälkommen i denna bild. ^_^

#161 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 23 September 2008 - 17:52

Virtus: Ett rätt har du iaf, Marshall Thunder.

Sen funderar jag på att skrota mitt förslag och köra på det här istället för det skulle ta kortare tid att färglägga:

Posted Image

Ja, eller inte, så där ser det ut när jag äter och inte har nåt bättre för mig.

#162 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 23 September 2008 - 17:58

Okej, låt mig höra. Ska det vara blått istället för gult, eller är det nåt annat?

Och NICE alternativt bidrag. Jag kan väl erkänna att jag hade en liknande idé utsketchad, fast där så var det mest ett hav av kameraförsedda mobiltelefoner och Vita Duvans baksida... XD

#163 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 23 September 2008 - 18:05

Rött och blått på Marshall Thunder, men varken jag eller Daniel T verkar veta var egentligen, jag chansar, han har glömt.

Nox hår är svart.

Superstjärnan är inte negress utan medelhavsområdesbrun.

Ur Bild & Bubblas Avigserier-spalt 2009:
"Jag konstaterar efter att ha läst årets tre nummer att det bästa med Svenska Superserier är karaktären Vita Duvans bak."

Eller nåt ;)

#164 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 23 September 2008 - 18:20

Rött och blått på Marshall Thunder, men varken jag eller Daniel T verkar veta var egentligen, jag chansar, han har glömt.

Nox hår är svart.

Superstjärnan är inte negress utan medelhavsområdesbrun.

Ur Bild & Bubblas Avigserier-spalt 2009:
"Jag konstaterar efter att ha läst årets tre nummer att det bästa med Svenska Superserier är karaktären Vita Duvans bak."

Eller nåt ;)

Okej... Då fixar jag de tre felen efter att jag lagt sista handen på ett skolarbete, okej?

Negress... är det så det heter nuförtiden? Jag brukar alltid säga "mer/mindre brun"...

Haha... Har du lust att slå vad om ifall de nånsin nämner nåt sånt i en SSS-artikel? XD

#165 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 23 September 2008 - 18:27

Egentligen är Superstjärnan mer ljushyad. Riktigt så mörka brukar inte iranier vara, tror jag. Men strunt samma om ingen orkar ändra. Hon kan ju ha solat sig.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#166 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 23 September 2008 - 18:31

Stressa inte ihjäl er, sista september är deadline.

Jag vet inte om det heter negress nuförtiden, eller av afrikansk börd eller svart, eller nåt liknande, du är yngre så det är ditt ansvar att upplysa gamla människor som mig.

Jag brukar alltid slå vad om julmustar, gammal familjetradition. Jag sätter en julmust på att de nämner Vita Duvans bak om hon är med i serierna i tidningarna. Om inte är jag semibekant med Mikael Sol som håller i spalten nu, har för mig att han och jag går tillbaks till tidningen Codex eller nåt så jag kanske kan muta honom med en halv julmust eller en serie till hans fanzin babian.

#167 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 23 September 2008 - 18:43

Thomas: Ah, but I aim to meet the standards. Förresten så har jag både ork och tid för att fixa det, så det är inga problem.

Daniel: Jag säger mest bara mörkhyad... Men majoriteten av min generation verkar inte vara lika upplysta, utan har alla möjliga benämningar som jag helst vill ta avstånd från...

Äsch, jag tänkte ju sätta en must FÖR att det kunde hända... nåja. XD

#168 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 23 September 2008 - 21:31

Så länge jag får minst en julmust till jul är jag nöjd :)

Så, en wip till. Jag anser att hudområdena på alla karaktärer förutom Lon är klara, men jag vill gärna ha er input. Om ni kollar på undersidan av Vita Duvan II så har jag lagt på mer kontrasterande skugga. Tycker ni det är bättre än det man ser på de andra med samma komplexion (Johnny, Nox, Marshall, Jeanne etc)? jag är rädd för att det kan bli för subtilt, man blir lätt hemmablind efter sådär en 20+ timmar framför bilden.

Posted Image

#169 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 23 September 2008 - 21:57

Det ser bra ut, men hur ska du ha plats för logot?

#170 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 23 September 2008 - 22:19

Som syns på min första skiss så är Logon och textens placering medräknad. Gravitons huvud kommer sticka upp ovanför den och Vita Duvans ansikte kommer vara precis under den. Det var också anledningen att jag flyttade ner Lon en bit.

SSS kör ju ibland tunna genomskinliga plattor så man ser genom insidan på logon så man kommer i så fall se det mesta av karaktärerna (som på senaste numret, och på nummer 5). Thomas Fels som gör omslagen har ett sjysst sinne för design och färg så han kommer bestämma vilket som ser bäst ut för den logo som vinner om det nu är genomskinlig eller ogenomskinlig.

#171 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 24 September 2008 - 16:04

Hmm, intressant tolkning av Liemannen. Har nog alltid sett det som vit mask, alltså det dödskalleliknande partiet, och eventuellt någon annan färg på dräkten i övrigt, förutom manteln som antingen är svart eller vit.

Edited by Sir-L, 24 September 2008 - 16:05.

#172 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 24 September 2008 - 16:25

Jobbar på med omslaget, men jag är nog bara kanske en tredjedel färdig, om ens det. :)

Posted Image

Har som sagt kommit en bit på vägen med färgkorrigeringslagren som jag jobbar på, och det är nära nu... Måste bara finge något sätt att påverka dom gula tonerna mer. Dom är inte tillräckligt mörka eller rödaktiga än. Men det är pga att det är svårt att balansera det hela med dom gröna och blåa tonerna som också ska manipuleras. Jag ska lägga lite mer på det dock, och om jag får det någorlunda skapligt, så skeppar jag utt PSD-filen med korrigeringslagrena med rätt dimensioner och upplösning, så att ni andra kan använda dom för att se hur era omslag kan komma att se ut i tryck.

Posted Image

Därefter kan vi alla göra korrigeringar, så att det ser bättre ut. :) Ganska klyftigt va, kära Redaktörer Fels och Schenström?

#173 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 24 September 2008 - 16:55

Hmm, intressant tolkning av Liemannen. Har nog alltid sett det som vit mask, alltså det dödskalleliknande partiet, och eventuellt någon annan färg på dräkten i övrigt, förutom manteln som antingen är svart eller vit.

Om det är min bild du tänker på så tittade jag på dina bilder där han har en svart mask med en liten vit dödskalle ovantill, typ där Cap USA har sitt A.

PredaBot: Strålande arbete på bägge fronter.

Edited by DanielSchenström, 24 September 2008 - 16:57.

#174 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 24 September 2008 - 17:14

Om det är min bild du tänker på så tittade jag på dina bilder där han har en svart mask med en liten vit dödskalle ovantill, typ där Cap USA har sitt A.

Jo, jag förstår det. Min tanke med den "nyare" designen var att den lilla dödskallen "växt" och nu täcker ansiktet.
Inte för att jag vill sabba eventuell deadline för dig. Men... ;)

Kanske att man skulle kunna ha blåfärgen på kroppen och masken svart förutom den vita "dödskallen" (som alltså inkluderar "filtret" över munnen). Kan iof tänka mig att överlåta färgdesignen till dig om du tycker det inte verkar rätt.

#175 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 24 September 2008 - 18:38

Jag vill så långt som möjligt att skaparnas vision ska bli rätt, och deras egen så jag ser gärna att ni berättar när jag gör fel, eller nåt inte stämmer.

Har jag förstått rätt i att huvuddelen går ihop med övre delen av bröstet och att den är i samma färg? Tänker du den övriga kroppsdräkten i samma färg (vit i det här fallet), eller en annan?

Tror inte deadline är nån fara alls, räknar med att vara klar imorrn kväll. Det beror lite på hur jag arbetar då jag filar på introserien och lite andra SSS-åtaganden också.