Game of Thrones - Säsong 1
Posted 24 February 2012 - 19:59
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 01 May 2012 - 19:36
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 13 May 2012 - 23:59
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 14 May 2012 - 07:24
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 14 May 2012 - 10:43
Posted 14 May 2012 - 11:45
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 16 May 2012 - 10:57
Posted 16 May 2012 - 20:44
Posted 23 May 2012 - 23:51
Edited by GaterGirl, 24 May 2012 - 07:28.
Posted 24 May 2012 - 06:05
Posted 11 January 2013 - 03:57
Snart börjar säsong två på Svt och för att jag ska kunna se dom avsnitten så har jag köpt den första säsongen på Dvd för att se nu innan. Ett avsnitt om dagen hade jag tänkt mig.
Vilken början på avsnittet! Man möts av en riktigt kall och karg vinterskog. Och vilka var dom som anföll i skogen? Dom som kallades för White Walkers av desertören som sedan blev avrättad. Familjen Stark får vi möta, en intressant sådan. Jag tycker att man som omväxling har fått till familjens barn, Bran, Arya och Sansa på ett extra intressant sätt. Sedan gör familjen Lannister entré och dom är knappast mindre intressanta. Den som verkligen sticker ut i det här avsnittet är Tyrion. Jag gillade även delen av avsnittet med familjen Targaryen intressant. Viserys verkar vara ett riktigt sliskigt äckel så som han framställs här. Stackars Daenerys som har en sådan bror. Och hon får ju vara med om lite fler omskakande händelser när dom klart intressanta och spännande Dothraki dyker upp. Jason Momoa känns som klippt och skuren för rollen som Kahl Drogo. Jag tycker att slutet av avsnittet var spännande och bra. Det var ju en rätt speciell syn som mötte Bran när han klättrade på muren. Några i familjen Lannister har en del konstiga aktiviteter kan man säga. Så jag får säga att fortsättningen känns lovande, med en massa intriger att vänta, det är jag rätt säker på. Och personer som är intressanta. Sedan tycker jag även att avsnittet var så snyggt gjort.
Posted 11 January 2013 - 08:54
Kul att du delar med dig! Har du läst böckerna?
Posted 12 January 2013 - 19:34
Tack själv för att du läser det som jag skriver. Jag har inte läst böckerna... än. Men min tanke är att göra det vid något lämpligt tillfälle. Har du läst dom och tyckte du att dom var bra?
Tyrion vaknar upp i ett stall. Jag undrar om han är så utstött som han ger sken av eller om det liv han lever är självvalt? Jag finner den biten intressant om inte annat. Precis som jag fann delen av avsnittet då han läxar upp Joffrey. Sedan följdes det av en scen vid frukostbordet då Tyrion visar att han nog vet mer om vad som har hänt med Bran än vad både Jaime och Cersei tror. Blickarna som utbyttes gav sken av det. Jag gillade även delarna med Jon Snow, det är en spännande karaktär. Scenerna med honom och familjen Stark var familjära, även om Catelyn inte verkar ha accepterat honom än. Det är med spänning som jag följer med Jon på tjänstgöring i Night Watch. Och mordförsöket på Bran i det föregående avsnittet satte saker på sin spets eftersom man följer upp det med ännu ett. Men det lyckas inte så som det var tänkt. Jag undrar hur lång tid det kommer att ta innan familjen Stark inser vilka det är som ligger bakom allt. Catelyn är inte den som verkar ge upp i första taget. Men lite oväntat att hon ska ge sig av till King's Landing. Det är lite vågat att ha både henne och Eddard på resande fot samtidigt, men inte tillsammans. Hos Dothraki är det inte fullt lika intressant som i det föregående avsnittet. Att se Daenerys lära sig hur hon bäst ska tillfredsställa Khal Drogo är inte fullt så spännande som man skulle kunna tro. Men dom där äggen som hela tiden hamnade i bild är intressanta. Drakägg verkar det tydligen vara. Jag undrar om och vad dom kan spela för roll? Bästa scenerna i hela avsnittet är nog när barnen börjar att bråka och den efterföljande dramatiken. Vilket svin den där Joffrey verkar vara. Hoppas att någon tar ned honom på jorden när chans till det ges. Så ung, men tror trots det att han är mer värd än någon annan. Det kan inte vara hälsosamt i längden.
Början på avsnittet är så bra! Dialogen mellan Jaime och Eddard, det slår blixtar om den. Rakbladsvass. Jag gillar även samtalet mellan Joffrey och Cersei, där Joffrey berättar lite om hur han skulle styra om han var vid makten. Fullkomligt maktgalen och han verkar även lida lite av en släng av storhetsvansinne. Men det kanske inte är så konstigt med tanke på vilka som tillhör hans familj. Jag uppskattade även samtalet mellan far och dotter, Eddard och Arya. Det märks att far håller av sina barn. Och sedan så har även Bran vaknat upp. Förlamad den stackaren. Och inte verkar han minnas vad som har hänt, eller så vet han det men håller bara tyst om det hela. Och så fick Catelyn reda på lite mer om vem den där dolken tillhör. Tyrion, om man nu kan lita på det. Jag gör inte det. Hon fick informationen av sin goda vän Petyr. Jag tycker dock att han Petyr inte riktigt går att lita på. Det är något med honom som gör att jag funderar på om han har något mer på sin agenda än att bara hjälpa Catelyn. Och sedan så får vi se Jon Snow när han hjälper till att träna rekryter åt Night Watch. Och vi hinner även med ett besök hos Dothraki där Viserys håller på att få spader över att Daenerys får alltmer inflytande. Och jag tycker att även Viserys lever farligt. Det kan inte vara hälsosamt för honom heller att vara så fullkomligt galen. Människor dör nog för mindre saker än så. Och så visade det sig att Daenerys är gravid. Spännande!
Posted 13 January 2013 - 14:12
Ja, du verkar ju kunna "läsa mellan raderna" någorlunda. Jag läste ju böckerna först och sedan såg jag första avsnittet tillsammans med min syster (som inte läst böckerna). I det läget blev det rätt tydligt hur mycket av handlingen och bakgrundsberättelsen som faktiskt går förlorad när man gör film av en bok. Jag tyckte att jag inte fick göra annat det där första avsnittet än att sitta och förklara hur saker och ting hängde ihop. Vem som var släkt med vem, vem som var oäkting, vem den där 3:e tonårige pojken var osv. Även om TV-serien är mycket välgjord och trogen förlagan så kan man inte komma ifrån att det blir stora glapp. Å andra sidan kommer det segare partier i böckerna där det ju inte gör så mycket att det blir nerkortat.
Oftast brukar jag inte se filmerna när jag läst böckerna först eftersom jag för det mesta blir besviken, däremot blir det ofta att jag läser böckerna efter att jag sett en bra film. Du har helt klart något att se framemot när du ger dig i kast med läsningen. Mycket nöje!
Edited by Libby, 13 January 2013 - 14:25.
Posted 13 January 2013 - 23:38
Bra att veta att böckerna är något att se fram emot att läsa. ![]()
Cripples, Bastards and Broken Things
Jon Snow tar Samwell under sina vingar vilket är beundransvärt. Samwell verkar vara en bra kille, precis som Jon. Frågan är bara hur länge det här kan fortgå innan Samwell och Jon råkar illa ut. Dom har redan fått det varmt om öronen och alla verkar inte imponerade av att Samwell särbehandlas. Dothraki anländer till Vaes Dothrak. På vägen dit så får man veta lite mer om Jorah, vilket var uppskattat. Man får även till en början se en annan sida av Viserys när han samtalar med den där tjejen i badet. Det rör drakar, och det var riktigt intressant. Sedan så var scenen mellan Viserys och Daenerys lite senare i avsnittet bra, där han blir våldsam och ska läxa upp Daenerys. Men då ryter hon till och det hon säger är så bra. Att om han någon gång lägger händerna på henne på det sättet igen så är det sista gången som han har händer. Viserys verkar riktigt chockad. En annan sak som jag gillade med avsnittet var samtalet som Eddard hade med Grand Maester Pycelle om Jon Arryn och dennes död. Det känns som en tidsfråga innan Eddard får reda på sanningen. Och slutet av avsnittet var väldigt bra där Tyrion hamnar i onåd med Catelyn då hon ser till att gripa honom för mordförsöken på Bran.
Posted 15 January 2013 - 02:40
Torneringen fortskrider med varierande resultat och våldsam utveckling. Tyrion är fortsatt fängslad, då Catelyn tänker föra honom till hennes syster Lysa i Vale där han ska få stå till svars för sina påstådda brott. På vägen dit så blir man anfallna och Tyrion får en chans att inte bara skydda sig själv utan även Catelyn. Något som säkert kan vara bra för honom i längden. Efter ett tag så kommer hon fram och nästan omedelbart så fängslas Tyrion på nytt, nu på ett minst sagt ogästvänligt ställe. Eddard får i sin tur reda på lite fler omständigheter kring Jon Arrys död. Arya överhör planer som är av negativ karaktär. Och Petyr har en väldigt intressant diskussion med Varys. Och så får Robert vetskap om att Daenerys är gravid och han vill göra något åt problemet innan det äventyrar allt. Något som Eddard starkt motsätter sig. Det resulterar i att han kommer i onåd med Robert och det ska bli spännande att se om det kommer fortskrida eller om dom kan enas i slutänden. Men som det är nu så kommer Eddard att återvända till Winterfell med sin döttrar. Är det tänkt. För avsnittet slutar på bästa tänkbara sätt då Jaime dyker upp för att se till att Eddard berättar var Tyrion är. Det hela slutar med att Eddard skadas i strid och tas tillfånga.
Posted 16 January 2013 - 00:06
Eddard och Robert verkar kunna sluta fred trots allt. Även om Eddard verkar ha en del tveksamheter kring det beslutet. Hos Dothraki så får vi en scen där Daenerys lägger ett drakägg på het glöd och sedan tar i det utan att bli det minsta skadad. Något som gör mig nyfiken på om hon är osårbar? Kanske att hon rent av är odödlig? Vi får även en till intressant scen hos Dothraki där Daenerys medverkar i en något udda ritual. Men det viktigaste är att Viserys möter sitt riktiga öde, med den gyllene krona som han så gärna ville ha. Bara att han fick plikta med sitt liv för att få den, något som känns helt rätt med tanke på hur galen han verkligen var. Bran får sin specialsadel och tar sig en ridtur, bara det att han nästan blir kidnappad på köpet. Tyrion får en chans att stå till svars för dom brott som han har begått, men han väljer att säga som det är, att han inte har något med mordförsöket på Bran att göra. Det hela ska avgöras i en duell där han får en man att kämpa i hans ställe. Med seger som utgång så kan Tyrion äntligen lämna både anklagelser och Vale bakom sig. Eddard får agera representant i kung Roberts frånvaro, där han fattar ett beslut som säkert kan påverka maktbalansen framöver. Han tittar även i den där historieboken som han hämtade i ett tidigare avsnitt och verkar komma på något om Joffrey. Att han kanske är en oäkting?
Posted 16 January 2013 - 23:15
Eddard har lyckats att räkna ut att Jaime och Cersei är mer än bara syskon och att det även var det som Bran fick reda på då han utsattes för det första mordförsöket. Petyr berättar något som kan tolkas som att han under hela sitt liv har varit förälskad i Catelyn, men aldrig försökt att visa det öppet. Robert kommer tillbaka och är skadad efter en jakt. Dödligt skadad visar det sig. Så han ser till att Eddard är den som tillfälligt ska leda tills Joffrey har nått en mogen ålder och kan ta över. I samma veva så antyds det att Robert kanske blev förgiftad av det vin som han konstant drack. Hos Dothraki anar Jorah ugglor i mossen då en försäljare försöker att pracka på Daenerys vin. Mordförsöket misslyckas då Jorah förmodar att det är förgiftat. Jag gillar även scenerna där Khal Drogo verkar vilja gå i krig mot dom som tänkte döda Daenerys. Vid the Wall så får Jon inte den kommendering som han hade förväntat sig. Vid ett samtal mellan Eddard och Petyr som kan man ana att han inte riktigt är den som han utger sig för att vara, något som senare bekräftas då han dyker upp i slutet på avsnittet och markerar att han inte står på Eddards sida. Slutet på avsnittet är riktigt bra då Joffrey blir självutnämnd kung och helvetet brakar verkligen löst. Nu ska det bli oerhört intressant att se hur alla röda trådar kommer att utvecklas mot slutet av den första säsongen.
Posted 21 March 2013 - 11:57
Så många underbara karaktärer. Vore kul att se folks topp 5 lista och vilken karaktär som man tycker är tråkigast? (Utifrån tv-serien)
1. Daenerys "Mother of Dragons"
2. Tyrion
3. Arya
4. Robb Stark
5. Yggrit
Botten: Petyr "Littlefinger"
Posted 21 March 2013 - 14:20
Posted 03 June 2014 - 12:38
Lyfter upp detta från graven för att meddela att jag (och kompisen) äntligen börjat se GoT (detta pga att jag också börjat lyssna på böckerna).
Första avsnittet följer boken förvånansvärt bra för att vara TV-serie (hemska minnesbilder till Dresden Files och Legend of the Seeker här).
Även om jag bara är i mitten av bok 1 så har jag lyckats spoila mig om de stora händelserna fram till nutiden (lyckligtvis har jag ingen spoilerfobi).
Bästa karaktär i både bok och TV-serie är givetvis Tyrion..
Den enda vettiga Lannistern så här långt.. ![]()
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 10 June 2014 - 04:56
Avsnitt 2: Håller sig fortfarande bra till böckerna, även om det inte var någon kråk-visionquest för Bran... ![]()
Undrar hur de skall hinna klämma in Neds detektivande i Kings Landing så det inte blir alltför komprimerat. Nå, vi får se.. ![]()
//Peak
sixty six."
Posted 27 June 2014 - 11:59
Posted 30 September 2014 - 19:39
verkar som om SVT visar serien från säsong 1 med start idag, 23:10.
Posted 01 October 2014 - 15:29
Coolt. Jag och kompisen har nyss sett klart säsong 2. Vi räknar med att vara klara med säsong 4 ungefär när säsong 5 börjar.. ![]()
//Peak
sixty six."