SCI FI Wire | Raimi Clarifies Hobbit Reports
Writer/director Sam Raimi confirmed to SCI FI Wire that he has spoken with New Line Cinema honcho Robert Shaye about helming The Hobbit, a Lord of the Rings prequel films based on J.R.R. Tolkien's book, but only once and only informally. "I spoke to him once, so it's a little more overblown I think," Raimi said in a news conference in Beverly Hills, Calif., over the weekend while promoting his upcoming Spider-Man 3. "That's why I don't want to pretend that it's bigger than it is. I had one conversation about the possibility of it, and that's really where it's at."
As for his interest in the film, Raimi repeated that he would only sign on with the OK of Peter Jackson, the Rings director who has been blacklisted by New Line as a result of a lawsuit over Rings revenues. "I'd have to know that he was OK with it," Raimi said. "It's really his picture and Bob Shaye's picture."
Raimi added: "The truth is, I just don't know what I'm going to do next, that's the most honest answer I can give you. And I can't honestly say, even though I have spoken to Bob Shaye, that I don't know that I could honestly say that anything's been offered to me until some time in the future, because, it just wouldn't be exactly right. Or true." As for his thoughts about how he would helm The Hobbit, Raimi said: "I haven't had any of those thoughts yet, because I think it's still Peter Jackson's project. It would be so premature. I'm so overwhelmed with my own insecurities, I can't take his on just yet." Spider-Man 3 opens May 4. —Patrick Lee, News Editor
Hobbit: En Oväntad Resa / The Hobbit - An Unexpected Journey
Posted 23 April 2007 - 09:06

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 23 April 2007 - 12:41
As for his thoughts about how he would helm The Hobbit, Raimi said: "I haven't had any of those thoughts yet, because I think it's still Peter Jackson's project. It would be so premature. I'm so overwhelmed with my own insecurities, I can't take his on just yet."
Eftersom PJ inte ska göra The Hobbit så tycker jag inte att någon annan borde göra det heller. 'Nuff said!
Posted 23 April 2007 - 13:37

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 23 April 2007 - 13:50
Edited by Cartman, 23 April 2007 - 13:51.
Posted 23 April 2007 - 14:48
Posted 24 April 2007 - 17:35
Personligen hoppas jag att de inte får igång projektet och att de förlorar rättigheterna till ett annat företag som sedan låter PJ regisera. För New Line har jag helt tappat förtroendet för. De börgade som ett bra företag som brydde sig men jag gillar inte vad de har förvandlats till sedan de blev stora. Och att de blev stora var ju faktiskt pga PJs LotR.
Att de sedan blev sura för att PJ ville ha mer pengar, vilket han enligt sitt kontrakt hade rätt till, och vägrar jobba med honom pga det gör dem inte bättre i mina ögon precis.
Hur det hela gick till kan debateras (New Line säger att PJ stämde dem utan att prata med dem först, PJ säger att han först försökte föra samtal med dem men de vägrade) och det är omöjligt att veta hur det igentligen ligger till där.
Grund och botten är iallafall att det hela är affärer och de borde inte ta det personligt. De vet att PJ är rätt person för jobbet och att det är hans projekt och då borde deras personliga känslor för honom inte ha med saken att göra.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 24 April 2007 - 19:14
New Line är desperata att få igång det här nu så risken är att de tillsist tar vilken regisör de kan få tag på. Rättigheterna till The Hobbit går ut om 2008 och risken finns att de inte får köpa dem igen pga att de vägrar jobba med PJ som var den ända som lyckades göra LotR riktigt bra. Eller att någon annan hinner köpa den före dem.
Går New Line´s rättigheter ut årskiftet 07/08 eller...ve hemska tanke, har de hela 2008 på sig att slutföra filmen utan PJ?
Grund och botten är iallafall att det hela är affärer och de borde inte ta det personligt. De vet att PJ är rätt person för jobbet och att det är hans projekt och då borde deras personliga känslor för honom inte ha med saken att göra.
Klart de förstår PJ betydelse, men envisheten är svår att rå på. Det vore en svår prestigeförlust för New Line-bossen att erkänna sitt dåraktiga beslut, under tiden förflyter mycket tid. Jag hoppas fortfarande naivt att allt ska lösa sig och om bara några år kring jultid bjuder åter PJ oss till ett episkt äventyr.
Men vill det se riktigt illa kan det gå så här..
Nyckelskådisar som Ian McKellen & Hugo Weaving mfl tackar nej, lojala med deras gamle vän Peter Jackson. Ny Gandalf (och andra tunga roller) castas, en mindre nogräknad brittisk eller varför inte skandinavisk medelålders skådis ( Tex John Nettles, Krister Henriksson) skriver glatt på det välbetalda kontraktet. Vem vill inte ha lite Hollywood-glans efter år av harvande på teatrar och trista tv-deckare. En global proteststorm bryter ut på nätet över denna "hädelse", rena hatsidor dyker upp mot den nye Gandalf & New Line. I desperation försöker de bryta kontraktet i förtid med huvudrollsinnehavare och regisör. New Line bönar och ber att PJ & Ian McKellen ska komma tillbaka, men de är upptagna med inspelningen av Tintin -månen tur och retur. Inspelningarna av the Hobbit läggs på is och kort därefter ned för alltid. Årtionden senare sitter fortfarande 25-åriga filmnördar och debattarar på holografiska forum om vilken fantastisk film det kunde blivit om inte..en och annan gammal gubbe deltar säkert i diskussionen ifrån Åldersdomshemmets IT-rum
Edited by Walker, 24 April 2007 - 19:15.
Posted 24 April 2007 - 19:23
Vad fick du Tintin ifrån?New Line bönar och ber att PJ & Ian McKellen ska komma tillbaka, men de är upptagna med inspelningen av Tintin -månen tur och retur.
Bara jag som gillar tanken på PJ bakom spakarna på en Tintin-rulle?
Iförda sina SFN-älg t-shirts och drickandes kaffe/te ur sina SFN muggar.Årtionden senare sitter fortfarande 25-åriga filmnördar och debattarar på holografiska forum om vilken fantastisk film det kunde blivit om inte..en och annan gammal gubbe deltar säkert i diskussionen ifrån Åldersdomshemmets IT-rum

Posted 24 April 2007 - 19:33
Jag tror det var 2008 ut som de har rättigheterna om jag inte minns fel. Så risken är ju att det blir ett hastigt skit av hela filmen.New Line är desperata att få igång det här nu så risken är att de tillsist tar vilken regisör de kan få tag på. Rättigheterna till The Hobbit går ut om 2008 och risken finns att de inte får köpa dem igen pga att de vägrar jobba med PJ som var den ända som lyckades göra LotR riktigt bra. Eller att någon annan hinner köpa den före dem.
Går New Line´s rättigheter ut årskiftet 07/08 eller...ve hemska tanke, har de hela 2008 på sig att slutföra filmen utan PJ?
Ian McKellen har som sagt redan nämnt att han bara vill vara med om PJ sköter projektet så det blir antagligen så att de byter ut Gandalf också. Det blir nåt hastigt gjort skräp eller så hinner de helt enkelt inte göra den. Eller så förlänger de rättigheterna. Men jag undrar verkligen om de får rättigheterna utan PJ vid rodret.
Är PJ kopplad till Steven Spielbergs Tintin film??? Det var nyheter för mig.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 24 April 2007 - 19:40
Vad fick du Tintin ifrån?
![]()
Bara jag som gillar tanken på PJ bakom spakarna på en Tintin-rulle?
Var tvungen att hitta på ett fiktivt filmprojekt, sneglade på min avatar och tänkte..ja varför inte Tintin i regi PJ. Som en liten bonus så tänkte jag först skriva att Ian McKellen skulle spela Rastapopulus. Välbekant äventyrshistoria i exotiskt miljö som någon annan skrivit, låter väl som ett typiskt Jackson-jobb.
Crusader- nej finns inget som tyder på att PJ är involverad i Spielbergs Tintin-projekt, var ett rent fiktivt framtidsscenario från min sida.
Edited by Walker, 24 April 2007 - 19:45.
Posted 09 July 2007 - 00:02
Det här var rätt sjukt men PJ ska visst regisera en av Tintin filmerna.Crusader- nej finns inget som tyder på att PJ är involverad i Spielbergs Tintin-projekt, var ett rent fiktivt framtidsscenario från min sida.
Verkar föresten som att hela Hobbit grejen börjar lugna ner sig. New Line har både MGM (Som har rättigheterna till distrubitionen) och Saul Zaentz (Som äger rättigheterna till The Hobbit) som pressar dem om att de vill ha Jackson som regisör. Det plus att skådespelare som Ian McKellen är tveksam att vara med om inte Jackson regiserar kommer nog leda till att de ger med sig tillsist. De har bara till 2009 på sig att påbörja filmen.
Konflikten mellan New Line och Jackson handlade om mindre utgifter under filmningen av första filmen som inte stämde med böckerna där Jacksons bolag fick punga ut mer än de skulle.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 11 August 2007 - 08:25
Inget dirket bekräftat - men det verkar ljusna vid horisonten.Peter Jackson to Return for The Hobbit? - ComingSoon.net
New Line Cinema has given "The Lord of the Rings" fans, who want to see director Peter Jackson return for The Hobbit, some hope. Speaking to the Los Angeles Times, studio founder Bob Shaye commented on the matter:
Eager to move ahead with "The Hobbit," New Line has quietly been trying to mend fences with "Rings" filmmaker Peter Jackson, who has sued the company over his share of profits from the first "Rings" films. When asked if it was true that company insiders had been in talks with Jackson's reps, Shaye replied, "Yes, that's a fair statement. Notwithstanding our personal quarrels, I really respect and admire Peter and would love for him to be creatively involved in some way in 'The Hobbit.'"
According to Stuff.co.nz, Ian McKellen also said there was no doubt that a rumored reprisal of his Gandalf role in a film version of The Hobbit would be discussed with Jackson and [Fran] Walsh.
The site contacted Jackson's spokesman, who added: "Peter and Fran have always wanted to 'The Hobbit' but whether that happens is yet to be decided."
Edited by XC, 11 August 2007 - 08:25.

Posted 11 August 2007 - 09:27
I really respect and admire Peter and would love for him to be creatively involved in some way in 'The Hobbit.
Ian McKellen also said there was no doubt that a rumored reprisal of his Gandalf role in a film version of The Hobbit would be discussed with Jackson and [Fran] Walsh.
New Line backar? Om McKellen hänger på Jacksons medverkan... New Line fick panik och rullade över på rygg.
Hoppas på det bästa.
Edited by Thinice, 11 August 2007 - 09:27.
Posted 11 August 2007 - 14:52
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 11 August 2007 - 16:29
Och i grunden, företagets chefer kommer inte vilja riskera att förlora en mångmiljon inkomst bara för att de är sura på Jackson.
Precis, och Peter Jackson i sig garanterar också en viss respons från biljettköparna. Han har utvecklat en sån god kontakt med hardcore Ring-fansen att inte involvera honom på något sätt vore rent vansinne. Bara att bita i sura äpplet och visualisera $.
Posted 13 August 2007 - 13:26
Edited by Cartman, 13 August 2007 - 13:26.
Posted 14 August 2007 - 20:33
Raimi to Direct HOBBIT, Jackson to Produce?
Stephanie Sanchez over at IESB got a scoop on THE HOBBIT, a pretty impressive one if it turns out to be true. An inside source is saying that director Sam Raimi may not be directing the rumored CLASH OF THE TITANS remake after all, as previously reported, instead opting for a much bigger franchise. He has already made it known of his desire to venture into middle earth but has also said publicly that he won't go that road without Peter Jackson's blessing. It could be that he gets that blessing.
The inside source for IESB is saying that negotiations are currently going for Sam Raimi to possibly direct the prequel to the Lord of the Rings trilogy while Peter Jackson is also on board to help produce the flick. This could kill two birds with one stone if it's true. Actors like Ian McKellen and Hugo Weaving and fans of the original trilogy would be satisfied that Peter is still attached to the project in some way.
Big thanks to scooper, "snallygaster", for passing this juicy bit of speculation along...

Posted 14 August 2007 - 22:09
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 14 August 2007 - 22:22
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 15 August 2007 - 12:45
Posted 15 August 2007 - 12:51
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 15 August 2007 - 13:03
Posted 15 August 2007 - 13:30
Jag vet inte om jag tyckte att en man som gjort filmer som Brain Dead och Bad Taste var tt särskilt bra val i början - men se vad det slutade? Och Raim har ju redan visat att han kan ta hand om en franchise och göra den rättvisa, så det är ju ettm er beprövat kort...
Posted 02 October 2007 - 13:41
TORN - Raimi Definitely Off of The Hobbit?
WizardUniverse.com is reporting that Sam Raimi is definitely NOT involved with the film version of The Hobbit. In a late report from Comic-Con about the 30 Days of Night film, Sam Raimi answers the question about his involvement with Hobbit: "I am not involved. I respect the director [Peter Jackson] a great deal and he may do it some day, so no." Why this specific information has not been reported from a well attended panel discussion at Comic-Con, we don't know. We will try to confirm this information and report our findings ASAP!
UPDATE: After checking around a bit with some sources, it seems Raimi is still potentially available to direct 'The Hobbit.' His answer to the question during the Comic-Con panel was intended to diffuse more 'Hobbit' questions and concentrate on the '30 Days of Night' questioning. One source tells us that he was in fact not involved with The Hobbit at that point, as there are ongoing talks about making the Hobbit happen. So his answer of 'No' is accurate
En nyhet som har lite tid bakom sig men ändock en intressant sådan.
Även två andra texter som kan vara av intresse att läsa.
Blanchett Game For Hobbit, But Only With Jackson och Viggo Mortensen open to involvement in The Hobbit.
Jag vet inte om jag tyckte att en man som gjort filmer som Brain Dead och Bad Taste var tt särskilt bra val i början - men se vad det slutade? Och Raim har ju redan visat att han kan ta hand om en franchise och göra den rättvisa, så det är ju ettm er beprövat kort...
Fast jag tycker att PJ har med sina tidigare filmer visat en enorm skaparglädje och bevisat att han har kunskapen och öga för att göra den här typen av film. Raimi har en liknande bakgrund men jag tycker att han är mera en "all-round" regissör som kan och har tagit sig an helt annan typ av genrefilm medans PJ IMO har mera kunskap inom denna genre och är det bästa alternativet pga att han gjorde LOTR.
Posted 02 October 2007 - 14:32
Verkar som om tvisten går mot sin lösning. Vet inte om det hjälper dem att bli vänner, dock...New Line hit with $125K in court sanctions
Sept 20, 2007
A judge has ordered New Line to pay $125,000 in sanctions for failing to turn over court-ordered documents in the ongoing legal battle with director Peter Jackson.
Jackson's attorneys also may be allowed to directly inspect New Line's files if it doesn't produce several audits within 21 days and the studio must hire an outsider to collect electronic documents, including emails.
New Line is accused of giving affiliates favorable licensing deals and failing to properly calculate revenue from DVD sales of 2001's "The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring."
Precis min åsikt: kommer ihåg första gången jag hörde talas om LOTR-filmatiseringen, först ett "Nej, den kommer suga! Vem skulle kunna göra en vettig film av de böckerna?", sedan såg jag PJ som regissör och även valet av skådisarFast jag tycker att PJ har med sina tidigare filmer visat en enorm skaparglädje och bevisat att han har kunskapen och öga för att göra den här typen av film. Raimi har en liknande bakgrund men jag tycker att han är mera en "all-round" regissör som kan och har tagit sig an helt annan typ av genrefilm medans PJ IMO har mera kunskap inom denna genre och är det bästa alternativet pga att han gjorde LOTR.
Och Cat Blanchett och Viggo Mortensen öppna för att medverka? Öppnar för lite omskrivningar av originalhistorien, behöver inte vara fel om det görs av någon med tummen i rätt mun (dvs. kan Tolkien på sina fem).
Edited by Fiskrens, 02 October 2007 - 14:37.
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin