Ska bli väldigt kul att höra vad du tycker om böckerna sen.
Senast lästa (eller hörda) bok
Posted 09 December 2013 - 20:07
Ska bli väldigt kul att höra vad du tycker om böckerna sen.
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 10 December 2013 - 03:07
Den tredje och sista boken borde komma i pocket rätt snart. Typ om 3-5 månader kanske. Jag ser fram emot det för jag tror att dom är bra och jag har ett stort sug att få läsa dom. Och jag började ju att läsa i den första boken och den greppade tag i mig direkt. Att jag inte fortsatte att läsa vidare var nog för att något annat pockade på min uppmärksamhet just då.
Posted 14 December 2013 - 16:30
Dark Angel: Skin Game (Max Allan Collins)
Denna boks början flätas in i seriens sista avsnitt för att sedan helt enkelt fortsätta som om ingenting har hänt. Man får förlja Ames Whites fortsatta intriger mot de transgena, lära känna hans underhuggare (som förvandlas till riktiga karaktärer helt plötsligt); utöver det hur Max accepterar ledarskapet för "Freak nation/Terminal City". De båda parallella berättelserna flätas samman av en karaktär: en seriemördare som flår sina offer. Givetvis ser White till att så fort som möjligt tippa över skulden på de transgena...
En riktigt bra historia som på många sätt känns som ett riktigt avsnitt, karaktärerna fångas in i det skriva ordet på ett sätt så man verkligen känner igen dem från serien. Speciellt kul är det att se att detektiv Clemente verkar vara den hyvenskille man fick intrycjket av att han var redan i tv-serien. Men det är givetvis också kul att låta Whites underhuggare komma fram och vara lite mer än bara ansiktslösa agenter som får gra Whites smutsjobb. den bryggande intrigen med seriemördaren har drag av Låt lammen tystna, men på ett bra sätt kan jag tycka. Kul dessutom att man knyter an till en karaktär som jag vill minnas nämndes i tv-serien också. I boken förekommer lite Max+Logan-angst, men det är inte så mycket det kunde ha varit och går att leva med; kemin mellan Max och Logan är ungefär lika övertygande här som i serien. (Dvs skulle man plocka bort den detaljen helt, skulle den inte saknas).
Slutet är något som lämnar mig lite tudelad, dels så inser jag nödvändigheten med att göra White till den stora skurken, men slutkapitlet med "bekännelsen" och förklaringen till vad som egentligen skedde känns aningen tillrättalagd och sentimental. Men det är avgjort något som jag kan leva med, resten av boken är såpass bra.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 19 December 2013 - 05:04
Jag har den liggandes på mobilen, så det ska bli intressant att läsa den själv sedan. Den verkar ju vara riktigt bra utifrån ditt omdöme. Jag är själv snart färdig med den Dark Angel-bok som jag läser och om dom andra som jag har är hälften så bra som den jag läser, så lär det kunna bli en trevlig upplevelse. Jag läser inte den här typen av böcker så ofta, men det ger mersmak. Speciellt om man kommer över böcker till någon favoritserie som t.ex. Dark Angel.
Posted 19 December 2013 - 07:57
Så vitt jag förstått när jag läst om böckerna så skall de 3 första (Av Max Allan Collins) vara vassare än den ee (av DA Stern). Så jag tror du fortfarande har det bästa framför dig.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 19 December 2013 - 15:53
Jag ser fram emot att läsa både den och Before the Dawn som du läste tidigare. Fint att få förhandsomdömen från någon som också är ett fan av serien och som dessutom har en god smak. Det gör att det känns som att man har riktigt bra läsning att se fram emot. På tal om V som det har pratats om tidigare i tråden så såg jag följande på second hand för några veckor sedan. Kanske plockar upp den om den finns kvar nästa gång. Minns inte om det är någon av dom som du har?
Edited by Garm, 19 December 2013 - 15:54.
Posted 19 December 2013 - 16:15

Posted 19 December 2013 - 16:25
Aha, okej. Jag fick för mig att det rörde sig om flera. Jupp, jag fångar nog in den om den finns kvar nästa gång som jag besöker den butiken.
Posted 20 December 2013 - 15:16
Första Sherlock Holmes-äventyret från Big Finish bygger på enmanspjäsen med samma namn, där en åldrad Sherlock Holmes sitter och filosoferar efter att varit på Watsons begravning. Vissa tillbakablickar på äventyr och en del överraskningar. Rekommenderas till alla Sherlock Holmes-fans.
Har faktiskt aldrig läst boken, men laddade ner från Gutenberg och kikade medan jag lyssnade på den här. Lite tam med dagens mått mätt, men jag antar att boken var lite mer skandalös på den tiden. Första avsnttet av Confessions... (nedan) följer med gratis med den här boken.
Confessions of Dorian Gray 1.1: This World Our Hell
Dorian Gray (den "verkliga", odödliga personen) kommer till Oscar Wildes dödsbädd (som skrev en fictionaliserad version av DG:s liv i en viss bok) och hittar där ett mysterium att lösa. Helt okej.
En bättre version av Dorian Gray (har ju svärd om inte annat). Känns som ett pilotavsnitt med rätt förutsägbar handling. Pluspoäng för försöken att inlemma åtminstone första filmen i TV-serieuniverset. Synd att det nog inte blir mer än de här två säsongerna som getts ut.. ![]()
Dark Shadows 1.1 - House of Despair
Bygger på skräcksåpan med samma namn. Quentin Collins kommer hem och upptäcker att Collinwood tagits över av en ond kraft, så han använder sig av sin egen släkts ondska (häxan Angelique) för att försöka återta släkthemmet. Som med allt annat från Big Finish så är det till stor del skådisarna från TV-serien som upprepar rollerna här.
Bernice Summerfields första äventyr i dramatiserad ljudboksform. Tanken på gamla Virgin-boktiden (efter att TV-serien lades ner) var att skriva ut Ace (vilket görs här) och introducera Bernice. Big Finish har ju gjort massvis med BS-äventyr så det är kul att de för första gången dramatiserar en bok. Mer bokddramatiseringar kommer framöver: http://www.bigfinish...-gareth-roberts
Ett litet snapshot av allt jag lyssnat på från Big Finish nu när inte Audigo finns längre (och jag tyckte det var dags att börja stöda BF lite mer aktivt)
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 21 December 2013 - 00:56
Big Finish är något som man borde utforska lite närmare känner jag. Det var flera av din tips som känns intressanta. Sherlock Holmes, Dark Shadows, Doctor Who. Dorian Grey har jag inte heller läst, däremot har jag sett en eller två filmatiseringar och i efterhand tänkt att jag borde utforska förlagan.
Posted 21 December 2013 - 01:26
"Problemet" med BF är väl att de är rätt dyra, men å andra sidan så gör de så gott som bara kvalitétsgrejer. Köper man nerladdningarna så är det helt okej (och även om man köper CD:n så får man nerladdningnarna "gratis". Lista över serier de har för tillfället: http://bigfinish.com/ranges
Mestadels Doctor Who, givetvis, men kommande grejer inbegriper bland annat dramatiseringar av de saknade avsnittet från första säsongen av "The Avengers", "The Survivors" och en kampanj från rollspelet "Pathfinder": http://www.bigfinish...&x=-1072&y=-124
*tittar på mitt konto... 54 böcker köpta hittills från Big Finish. 53 audios och en epub.
//Peak
sixty six."
Posted 21 December 2013 - 02:12
Ett imponerande utbud trots allt. Speciellt eftersom mycket passar in på mitt egna intresse. ![]()
Var det inte Big Finish som har (eller kanske hade?) dramatiseringar i stil med kioskdeckare? Typ Remo Williams, Mickey Spillane och liknande. Vill minnas att det finns någon tråd om det på forumet men hittar den inte. Jag kan i och för sig ha blandat ihop det med ett annat företag.
Edited by Garm, 21 December 2013 - 02:13.
Posted 21 December 2013 - 03:00
Nix, det var Graphicaudio. (inte spillane dock)
"Tyvärr" så får vi icke USA-typer använda oss av Graphicaudio International, som saknar vissa titlar men det går att komma runt med Hola Unblocker (och sätta sin användare till en amerikansk address).
http://www.graphicaudio.net (redirectar till international ifall folk är utanför frihetens land). Köper Sandersons Mistborn där för ögonblicket (del 2 av första boken kommer om nån dryg vecka).

Nyfikna kanske är intresserade av att en del noveller finns gratis på deras sida: http://www.graphicau...//short-stories
//Peak
sixty six."
Posted 22 December 2013 - 00:47
Okej, jag blandade visst ihop det hela lite. Bra att du visste vad jag menade i alla fall. Jag skulle gärna testa dom med för att se hur det är. Det verkar rätt så coolt. Och även där så är utbudet tilltalande. Hola Unblocker är duktig på mycket, så bra att den hjälper till även med en sådan sak som att komma åt hela utbudet hos GraphicAudio.
Posted 22 December 2013 - 01:24
Japp, och är man lite rädd för att plötsligt bo i Beverly Hills (
enda postnumret i USA jag känner till) så är mycket av deras grejer även tillgängliga i internationella affären. Enda nackdelen med den amerikanska är att man måste kopiera nerladdningslänken och klistra in i browsern för att nerladdningen skall funka (annars redirectas man bara till internationella websiten av nån anledning).
Rekommenderar faktiskt det mesta under SF- eller Fantasy-kategorin hos dem. Varje bok/del kostar ju under 100 svenska kronor, vilket jag tycker det är värt.
//Peak
sixty six."
Posted 31 December 2013 - 22:32
Fatta Eld (Suzanne Collins) [HungerSpelen #02]
VAD? Uppföljaren till Hungerspelen.
VEM? Ett år efter att Katniss Everdeen besegrade inte bara sina motspelare i Hungerspelen utan också lyckades plocka med sig en medvinnare i form av distriktskamraten Peeta har det börja koka i distrikten.
VAR? Det land som reste sig ur askan efter apokalypsen: Panem.
HUR? Collins gör en väldigt bra uppföljare till Hungerspelen som tar den vändning som man förväntar sig: missnöjet i distrikten har nått kokpunkten och upproren tar sin början i distrikten. En sak som uppriktigt förvånade mig efter att ha läst boken (jag valde ju att se filmen först) var att varje tema för hungerspelen förmodas vara konstruerade av huvudstaden efter besegrande av Distrikt 13. Sant är givetvis att arenorna inte bygger sig själva och givetvis tar långt ifrån ett år att färdigställa. Men visst leker man lite med tanken över att regimen här troligtvis i så fall frångår det förutbestämda temat och bestämmer sig för att göra sig av med eventuella hjältar/martyrer? Precis som i Hungerspelen är boken skriven i "jag"-form, vilket innebär att vi får följa händelserna exklusivt från Katniss synvinkel. Det funkar lika bra här som i Hungerspelen. Boken är skriven (notera att jag läste den i svensk översättning) i samma styckesslukande spåk som ettan och kan lätt sträckläsas från pärm till pärm. Ohjälpligt lär man väl nämna något om adaptionen också. Man har ändrat en del, mest att vissa saker inte är lika tydliga som i boken. En del av det är bra (som den enerverande Gale-Katniss-Peeta-triangeln) och det mesta går att leva med. Dock vet jag inte om jag föredrar bokens eller filmens vinkling på hur mycket Katniss visste egentligen om revolutionen. Kanske är det till det bättre i filmen där hon är mer direkt ovetande än bokens kanske mer naiva hållning där hon helt enkelt inte förstår. Kort sagt, en bok som är minst lika bra - troligtvis på många nivårer bättre - än sin föregångare.
NÄR? Om Suzanne Collins någonsin får för sig att återvända till Panem så är jag väldoigt nyfiken inte bara på distrikt 13s revolt och fall; utan framför allt mer detajerat om varför "världen" föll och hur Usa utveckalde sig till det diktatoriska Panem.

Posted 04 January 2014 - 02:04
Posted 04 January 2014 - 12:56
Fel?
:kollar: Hoppsan. :fixar:
Jaja. Det var väl lite halv-sent när jag postade den där. ![]()
*
Det är länge sedan jag läst böcker som sugit in mig så mycket som dem här - trots att jag (som sagt) valt att vänta med boken till efter filmen. Det här lär vara bäcker man defenitivt kommer läsa om förr-eller-senare.

Posted 04 January 2014 - 13:48
Sent? Ja, okej, alla har ju inte samma dygnsrytm som mig. Tack och lov.
Jag fick den svensköversatta "3-böcker-i-en" utgåvan av mamma och hade läst ut samtliga på en vecka eller så. Det är snabbt för mig, speciellt eftersom författaren var helt okänd och jag har en tendens att undvika alltför hypade böcker. Men gissa om jag är glad att jag gav det hela en chans. Der jag gillar med den andra boken är att man får mer av allt. Att det skulle bli ett nytt hungerspel var inte helt givet men inte heller helt oväntat. Vad som var det var att det bara skulle bestå av dom tidigare vinnarna. Vilket även gör att man får lära känna nya intressanta personligheter. Sedan är den andra boken mera ösig eftersom det händer mer. Och om jag inte minns helt fel så inträffar ett par riktigt allvarliga saker mot slutet som förändrar Katniss liv för alltid. Vågar inte riktigt skriva ut vad utifall att jag minns fel och det först händer i den tredje boken. Vill inte spoila i onödan.
Samtliga böcker var riktiga bladvändare för mig, kanske speciellt den andra boken som hade mer av allt och samtidigt gav en större inblick i helheten. Men det är svårt att rangordna, samtliga är bra och definitivt värda att läsa om.
Edited by Garm 2.0 (Test User), 04 January 2014 - 13:49.
Posted 04 January 2014 - 17:14
Andra boken slutar med att spelledaren hämtar Katniss med planet och sätter kurs mot distrikt 13, och du har helt rätt i att det sker en hel del förändringar för henne mot slutet av boken. Framförallt erkänner hon själv att hon varit naiv och inte insett hur stort det hela är.
Jag tycker hela intrigen med lutningen och hur den inkluderade gamla vinnare är ett intressant sätt att introducera oss till de gamla vinnarna. Framför allt så uppskattar jag att Cellens vågar låta vinnarna ha mer eller mindre bestående men efter spelen.

Posted 05 January 2014 - 00:45
Mmm. Det borde nästan kriminaliseras att man ska hålla på att dela upp filmer till flera. Bortsett från det mest uppenbara $$$ så är det förvisso bra att man får breda ut sig och få både tid och plats till det som man vill berätta, men samtidigt så är jag inte helt övertygad om att det är det bästa valet. Men men, förr eller senare så får du ju läsa även den avslutande boken.
Jag ska skumma igenom slutet på den andra boken för att se om jag kan hitta det som jag tänker specifikt på. Det kan även hända i början av bok tre, så jag tar det säkra före det osäkra.
Posted 05 January 2014 - 09:40

Posted 07 January 2014 - 00:42
Posted 07 January 2014 - 10:23
Skall väl inte heller påstå att jag minns i detalj, men att dela upp filmerna har väl aldrig orsakat några protester. Däremot så vill jag minnas att det inte uppskattades att man skulle kladda ned sista filmen med 3D - när ingen av de andra var det. och särskilt sedan filmen är filmad för 2D så blev resultatet helt enkelt inte bra. Beslutet att dela sista HP-boken togs väl innan James Cameron förpesta biograferna med 3D (igen)?

Posted 07 January 2014 - 12:25
Sista HP var ju en mastodontbok (om än inte den fetaste) så visst fog fanns det väl in att dela upp den för att inte hela handlingen skulle kännas för stressad. Så jag tror inte bara det är ekonomiska skäl bakom såna uppdelningar. Vill minnas att bok 5 som var den fetaste fick stryka en hel del av handlingen som filmatisering och ändå kändes rätt pressad.
Samma sak tror jag också delvis ligger bakom t ex Hobbiten: PJ har helt enkelt så väldigt mycket han vill föra in att det enligt hans mening att de blir svårt med "bara" två filmer. Om det är rätt beslut är en helt annan fråga, handlar ju ofta rätt mycket om "kill your darlings". Sen blev han säkert påhejad i beslutet av bolaget.
I fallet Mockinjay är ju boken rätt kort men ganska episodisk (rätt mycket skutt framåt i tiden) som jag minns den. Det funkar i bokform, men att på film ständigt mötas med "tre månader senare" eller ständiga förklaringar från personerna om vad som hänt sedan senast kan bli rätt enerverande. Återigen kan det vara dels "konstnärliga" tankar bakom, men här måste de nog alltså fylla ut från boken för att få till två filmer. Vi får se hur det faller ut...
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin