Jump to content

Photo

Google Reader - En tråd för oss som föredrar RSS

• Please log in to reply
200 replies to this topic

#151 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 July 2013 - 16:28

Jag trivs bäst i OR faktiskt, men gled över till Feedly när man telefon kom hem från serviceverkstaden eftersom de flesta apparna där synkade mot GR. Det troliga är att jag hamnar hos feedly med i slutändan.

Jag har faktiskt också kommit av mig mycket med delandet och postar hellre intressanta saker här på forumet (igen).

En annan sak som jag konstaterade med viss harm var att Google samtidigt som GR stängde ned slog av RSS-funktionen för Google Alerts. Snyggt jobbat. Visserligen kan man köra detsamma via 'Google News' men då är det exklusivt nyheter och inte "det bästa på webben" som man kan välja med alerts. Men det finns kanske alternativ. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#152 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 July 2013 - 18:08

Sorgligt konstaterar även jag att dagen kommit då GR går i graven. :(

Har bara lite snabbt kollat på Feedly och OR där den förra har tråkigt gränsnitt men fungerar på iOS vilket den senare inte gör. Hm. Fördel: vi kanske hänger här på forumet lite mer? :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#153 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 July 2013 - 18:37

OR funkar hyfsat i mobilens webbläsare.

Mmm. Mer tid på forumet är kanske vad forumet behöver. :P

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#154 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 03 July 2013 - 21:55

Jag kör feedly. Lär bara testa den med, så om den inte faller mig i smaken så kommer jag i god bakåtsträvaranda att gå tillbaka till det man gjorde förr, besöka intressanta sidor och artiklar, en i taget. ;)

#155 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 July 2013 - 08:06

Feedly är avgjort den som funkar bäst och de har lagt ned en del jobb för att GR:are skall känna sig hemma.

fqq5BYam.jpg

#156 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 13 July 2013 - 04:01

Feedly har krånglat hela dagen för mig (=ingen åtkomst) på den vanliga datorn, men appen till mobilen fungerar hur bra som helst. Är det någon annan som har haft samma problem som mig?

#157 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 July 2013 - 08:58

Kom in direkt nu när jag provade... (Jag har kört Old Reader senaste veckan). Jag har dock upplevt tidigare att Feedly krånglar och inte vill släppa in mig...

Testat [ctrl]+[f5]?

fqq5BYam.jpg

#158 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 13 July 2013 - 13:36

Hmm. Jag kommer fortfarande inte in på vanliga datorn. Tycker att jag har testat det mesta. Avvaktar och ser om jag får åtkomst under dagen, annars får jag väl besöka sajterna direkt istället.

#159 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 July 2013 - 14:02

Kanske till och med skulle behöva tömma cashe-filerna och kanske till och med kakorna för feedly?

fqq5BYam.jpg

#160 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 13 July 2013 - 22:20

Jag har testat alla dina tips och det vill inte fungera alls. Vet inte hur jag ska göra. Kommer ju åt mina prenumerationen hos feedly genom telefonen, men får ju trots det sitta och leta upp dom manuellt vid datorn om jag vill tipsa om något. Känns som att jag lika gärna kan besöka intressanta sidor direkt. Alternativet är ju att testa någon annan tjänst, men jag har egentligen varken ork eller lust med det. Hade liksom tänkt att hitta ett bra alternativ på en gång och sedan nöja mig med det.

Redigering: Okej, jag ska nu testa The Old Reader för att se vad den går för.

Edited by Garm, 13 July 2013 - 23:30.

#161 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 July 2013 - 09:01

Hmm. Jag har inga som helst problem med att logga in på feedly...

Har du testat ansluta till feedly i en annan webbläsare?

fqq5BYam.jpg

#162 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 14 July 2013 - 11:14

Upptäckte först nyligen att Feedly har STOR brist: ingen sökfunktion :(. Nåja, står som etta i önskade features så jag antar att den funktionen är på gång...

Att markera saker äldre än en dag/vecka som läst (á la GR) ska visst finnas men jag har inte hittat det, har någon av er?

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#163 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 July 2013 - 13:29

Feedlys "sökfunktion" är inte anpassad helt till verkligheten nej... :P Nu kan man inte växlaöver tillgälligt till GR heller för att hitta artklar i sitt RSS-flöde. :/

Uppe till höger i bild har du lite knappar för att ställa in hur feedly skall visas följt av en bock (markera allt som läst), bredvid den finns ett kugghjul där man bla hittar funktionen för att markera artiklar ändre än en dag/vecka som läst. :)

fqq5BYam.jpg

#164 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 14 July 2013 - 22:35

@XC: Nej, jag har bara testat i en webbläsare. Ska ta och testa i en annan sedan och se vad som händer. :) Kör med OR nu och det verkar fungera bra. Får gå över till den om felet med feedly inte ger med sig.

#165 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 July 2013 - 16:45

Snacka om att jag läser nyheter snabbt:
2013-07-1617_39_43-247TheOldReader.png

fqq5BYam.jpg

#166 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 23 July 2013 - 12:57

OR verkar ha haft en del strul dom senaste dagarna. Jag har inte haft åtkomst dit på ett par dagar. Och idag nås man av information att det tar ytterligare ett par dagar innan man är tillbaka. Som tur är kommer jag fortfarande åt feedly i mobilen.

#167 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 July 2013 - 13:36

Mmm. Läste på deras blogg att det började krascha hårddiskar efter uppgraderingen/migreringen i lördags. Anade redan igår kväll att något var väldigt fel eftersom jag fick upp 500-meddelanden väldigt tätt (ibland med 15s mellanrum bara). Det positiva är att man kommer uppdatera OR med ett gäng buggfixar också när man ändå kommer igång.

Som du säger finns alternativ, både Feedly & Digg funkar ju. :)

fqq5BYam.jpg

#168 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 23 July 2013 - 13:46

Så du har i varje fall haft åtkomst till ditt konto och flöden? Då måste jag haft otur, för varje gång som jag har försökt så har det antingen varit som nu, tvärstopp, eller att man ska fortsätta att uppdatera sidan i hopp om att komma åt sina flöden. Vilket jag inte haft. Jag hoppas att det löser sig och inte tar överdrivet lång tid. Jag kan köra feedly på mobilen under tiden, även om det inte är någon höjdare.

#169 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 July 2013 - 14:58

Det funkade till och från för mig i går kväll. Idag har jag inte kommit in de gånger jag testat.

fqq5BYam.jpg

#170 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 23 July 2013 - 23:23

Och nu kom jag helt plötsligt åt feedly även via datorn. :blink: I'm to old for this ... :P

#171 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 29 July 2013 - 22:31

Och i ett meddelande så verkar det nu som att OR sparka ut alla nya användare som har tillkommit efter 13 mars i år. På ett sätt kan jag förstå dom, men samtidigt så borde dom ha kunnat förutse att många nya skulle strömma till efter att GR slog igen portarna för gott. Synd att dom inte klarade av trycket.

Så jag får väl köra med feedly eller gå över till manuella besök på sidorna som jag är intresserad av. Det sistnämnda känns faktiskt mest lockande då man inte behöver förlita sig på någon som ska leverera artiklarna åt mig.

#172 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 July 2013 - 08:57

Dåligt! Som du noterar så var det knappast en överraskning att det skulle bli högt tryck när GR lades i graven. Jaja, får väl göra som förr i tiden och surfa "manuellt" (eller lita på att ni andra lägger upp nyheter här i forumet :P)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#173 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 30 July 2013 - 09:26

Problemet var att det inte riktigt fanns på kartan att Google skulle lägga ned reader, utan Google släppte sin bomb (i form av en dialogruta) och alla började leta alternativ. OR översköljdes av nya användare samma dag. De hade problem i går igen märkte jag och jag övervägde faktiskt lämna OR eftersom de verkar ha problem med stabiliteten. Trist att man verkar kasta in handduken helt, för de var verkligen min favorit hos alternativen.

fqq5BYam.jpg

#174 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 July 2013 - 13:40

Dåligt! Som du noterar så var det knappast en överraskning att det skulle bli högt tryck när GR lades i graven. Jaja, får väl göra som förr i tiden och surfa "manuellt" (eller lita på att ni andra lägger upp nyheter här i forumet :P)

Hear, hear. Det hela har varit illa skött av dom.

Detta är i och för sig fel tråd för det hela, men kanske värt att skriva om ändå. Tveksamt kring det andra. Det må vara skämtsamt menat från din sida ;), men jag vet att jag inte är ensam om att känna att det är just så. Att folk förväntar sig att andra ska servera dom intressanta nyheter och diskussioner att läsa, utan att själv behöva delta. Det är ju ingen direkt sammanhållning längre på forumet utan endast ett fåtal tappra själar som fortfarande är genuint intresserade av att faktiskt diskutera med varandra. Jag är inte heller ensam om att tycka att det är trist i längden att hålla forumet uppdaterat med nyheter när det sedan är så få som använder det som en språngbräda till vidare diskussioner. Det är ju inget som man lär fortsätta med i längden. Tanken var god att skriva mer på forumet när GR sakta men säkert gick i graven och att det med förhoppning skulle leda till fler diskussioner här istället, men ärligt talar så har det inte gett ett speciellt gott resultat. Och jag tror inte heller att det har med årstiden och semestertider att göra. Detta har pågått ett längre tag nu. Så för att vara ett så kallat diskussionsforum så har dessa stagnerat rejält med åren. Det lär ju krävas en uppryckning av samtliga, samt att fler ska känna sig välkomna att regga sig här och framförallt stanna kvar, för att kunna rädda forumet i längden. Annars känns det som att vi sakta men säkert är på väg mot samma ödeland som TVL nu är.

Problemet var att det inte riktigt fanns på kartan att Google skulle lägga ned reader, utan Google släppte sin bomb (i form av en dialogruta) och alla började leta alternativ. OR översköljdes av nya användare samma dag. De hade problem i går igen märkte jag och jag övervägde faktiskt lämna OR eftersom de verkar ha problem med stabiliteten. Trist att man verkar kasta in handduken helt, för de var verkligen min favorit hos alternativen.

Sant. Men jag tycker ändå att det är naivt av dom att tro att det inte kunde ske en markant tillströmmning av personer som var intresserade av deras tjänst. Det kanske hade varit bättre för dom att vara ett stängt sällskap redan från början. Men dom har väl gjort sitt bästa antar jag. Jag tycker dock fortfarande att det är illa skött av dom. Och givetvis tråkigt för alla oss som tillkom efter 13 mars som nu blir utslängda. Det finns ju fortfarande en chans att någon annan vill ta över OR, men jag finner det osannolikt.

Jag upptäckte också att dom hade problem igår. Och nu med, för jag kommer inte åt mitt konto. Jag får bara upp den där vanliga synen om att deras tjänst för närvarande inte är tillgänglig.

Edited by Garm, 30 July 2013 - 13:46.

#175 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 30 July 2013 - 14:02

Jag tror de insåg att GR skulle läggas ned när tillströmningen började. ;) Tror det fanns en notering i deras blogg att de blev helt tagna på sängen av det här, sedan har jag dålig koll på vartifrån OR drivs, men av namnen på utvecklarna att döma så tippar jag Europa. Vilket innebär att Googles Meddelande troligtvis gick live medan de sov. (Hittade förljande notering i bloggen):

• »News came unexpected (mind you, we are living in GMT, so it was literally the middle of the night), but we are doing out best. We tripled our user base (and still counting), and our servers are not amused so far.« — [Källa]

Så att anklaga dem för att vara naiva är kanske till att vara elak mot dem. Amerikanarna hade hela natten på sig att sänka servrarna med desperata GR-knarkare. Senaste bloggposten har f.ö. uppdaterats med följande meddelande:

• »UPD: We have received a number of proposals that we are discussing right now. Chances are high that public The Old Reader will live after all« — [Källa]

Men jag vet inte. Känns som om jag går över till Feedly iaf. Vet inte om jag orkar hänga kvar vid OR.

Edited by XC, 30 July 2013 - 14:03.

fqq5BYam.jpg