Posted 25 January 2010 - 00:10
Till och med att man sett den 2 ggr på bio både 2D och 3D versionen (inte än men nästa helg i alla fall).
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 25 January 2010 - 00:16
Tänk sen när alla DVD och Blu-ray utgåvor släpps... Nya rekord även där kanske?
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 25 January 2010 - 00:19
Jag får pengar från CSN på tisdag och kom på att man kanske skulle passa på att se Avatar i 3D nånstans, men har svårt att hitta en lista över biografer som visar filmen i just 3D...
Ludvika, Borlänge och Falun gör det inte, vad jag vet. Så jag får leta mig längre ut...
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 25 January 2010 - 00:20
Winter is Coming
Posted 25 January 2010 - 00:23
Och hon ska se den med mig i Stockholm
Rick: förmodar att du har en själv?
Edited by Synon, 25 January 2010 - 00:24.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 25 January 2010 - 00:25
//Peak
sixty six."
Posted 25 January 2010 - 00:26
SF.se
Edited by Synon, 25 January 2010 - 00:27.
Posted 25 January 2010 - 00:27
Winter is Coming
Posted 25 January 2010 - 00:29
Posted 25 January 2010 - 00:31
Bokningssystemet är stängt och öppnar igen 07:00.
Lika illa som skatteverket som stänger sina tjänster under natten.
Fatta att Internet har öppet 24 timmar om dygnet!
//Peak
sixty six."
Posted 25 January 2010 - 00:40
Btw, vilken stad blir det?
Posted 25 January 2010 - 01:28
Får se hur det blir. Det är ju en bit att åka, vilken biograf man än väljer.
//Peak
sixty six."
Posted 25 January 2010 - 01:33
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 25 January 2010 - 06:53
Crusader: om du menar städer så är det dem jag skrev. Om inte SF själva luras med infon
Posted 25 January 2010 - 13:55
Georgia: Vart skall du se den i 3D?
Och hon ska se den med mig i Stockholm
![]()
Precis
Ska ju ner till Stockholm i helgen så då passar vi på att se 3D versionen också
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 25 January 2010 - 17:16
Var det någon mer än jag som såg dom uppenbara referenserna till flera av Hayao Miyazakis underbara filmer? Jag tänker framförallt på Princess Mononoke. Men även andra liknelser mellan den här filmen och Miyazakis olika filmer. Dock var det inte som vanligt, att dom snor en annans idé och sedan låter den få "nya kläder" så att säga, utan här har Cameron snarare låtit sig inspirerats och sedan gjort en egen korsbefruktning mellan hyllning och en egen tolkning.
Posted 26 January 2010 - 09:08
It's official: Avatar is now the highest-grossing movie EVER
01/25/10
It's official: As expected, James Cameron's Avatar on Monday officially pulled ahead of Cameron's other big movie, about some boat, to become the biggest-grossing movie of ALL TIME.
Twentieth Century Fox said that the sci-fi epic had amassed an estimated global total box office take of $1.8437 billion, just ahead of Titanic's worldwide total of $1,843,201,268, according to The Hollywood Reporter.
The worldwide crown isn't adjusted for inflation, and Avatar's high grosses were certainly boosted by higher ticket prices overall and especially for 3-D and IMAX screenings. (Check BoxOfficeMojo for the full list of inflation-adjusted grosses.)
Äntligen hittat topplistan på filmer där de tagit med inflation etc i beräkningen. Där topp 3 är Borta med vinden, Star Wars och Sound of Music. Titanic på 6:e plats och Avatar har tagit sig upp till 26:e plats (var på plats 34 häromdan).
Kolla in hela listan på All Time Box Office
Posted 26 January 2010 - 12:02
Jopp, tror jag skrev det också efter att jag sett filmen. Man vs. nature är ju ett vanligt tema i hans filmer.Var det någon mer än jag som såg dom uppenbara referenserna till flera av Hayao Miyazakis underbara filmer? Jag tänker framförallt på Princess Mononoke. Men även andra liknelser mellan den här filmen och Miyazakis olika filmer.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 26 January 2010 - 14:47
Posted 29 January 2010 - 10:41
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 30 January 2010 - 00:55
Jag har sett dokumentärfilmer på IMAX 3D förut men det här var första gången jag såg en långfilm på bio med 3D brillor och det är fantastiskt roligt. Effekterna är lysande i den här filmen. Så vad ska man säga? som just en "event" så är det här nära en femma, sånt här är ett skäl att gå på bio. Som film så skulle jag nog ge den typ en stark trea eller något, kanske en svag fyra. Underhållande och tekniskt fantastiskt. Men jag kommer inte få någon jätte emo-reaktion till filmen eller plötsligt börja hata mig själv och världen jag lever i bara på grund av den. Men ja, riktigt snyggt och riktigt underhållande. Jag hade väldigt kul på bio nu när jag såg den
Edited by super85, 30 January 2010 - 00:58.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 31 January 2010 - 11:31
Du får jätte gärna skriva en sammanfattning eller nåt här. Blir ju lite svårt annars kanske att kommentera och diskutera här, men främst av egoistiska skäl då jag är en sån som behöver en morot om jag ska klicka mig vidare till en annan sajtMin recension av Avatar:
http://blip.tv/file/3068267
-----------
Ok, igår var jag äntligen och såg 3D-versionen. Tidigare har jag ju sett den vanliga versionen.
Plats: Salong 1, Rigoletto, Stockholm. Fullpackad salong naturligtvis (man måste vara ute i god tid = flera dagar innan, om man vill ha bra platser). Trevligt när en i personalen ställde sig där framme och hälsade en välkommen och berättade lite om vad som kommer att ske. Tyvärr hade de problem med ventilationen, vilket var uppenbart då det var väldigt varmt där inne, men en kille sprang omkring bakom kulisserna och satte igång fläktarna manuellt lite då och då.
Då var det dags. På med glajjorna för att redan vid reklam och trailers få ta del av 3D:n. Trailern för Burtons Alice i underlandet hade en helt fantastisk avslutning med en katt som svävade mitt framför näsan på en. Så läckert! Just ja, även en cool scen med armar (siluetter) som sträcktes upp i luften i ena hörnet och jag trodde först det var någon i publiken som skojade
Filmen då? Ja, är man ute efter en massa 3D-effekter (saker som far ut från skärmen i tid och otid) lär man bli besviken. Effektsökeri som Cartman brukar säga. Inte det Cameron är ute efter. Tycker det var bra att han lät fokus vara kvar på filmen och dess handling och i stället bjöd på lite godbitar med saker som såg ut att komma ut från duken/sväva fritt i salongen. Övrigt så skänkte 3D:n mer djup till filmen, t ex med personer som ej var i fokus som såg ut att sitta där i verkligheten. Jag vänjde mig ganska snart vid 3D:n och kunde koncentrera mig på filmen.
Något som gjorde mig fundersam var att det kändes som att färgprakten på Pandora gått förlorad till viss del. Tyckte det var mer färgsprakande i 2D-versionen. Någon som upplevde detsamma? Nåja, jag är glad att jag äntligen fått se en 3D film på bio och upplevelsen var riktigt häftig. Inga problem med illamående eller huvudvärk
Nu vill jag se en animerad film i 3D för jag tror att sådana filmer kommer att ge en ännu häftigare resa i 3D:n magiska värld!

De fantastiskt coola? 3D-glajjorna vi fick
Var riktigt roligt att se sig omkring och se de andra som satt uppradade och stirrade på duken med solglasögon som det såg ut som. Spejsat
PS. Måste bara säga att jag förstår inte riktigt den här grejen med att applådera när filmen är slut? Ok, om regissören eller någon från filmen är närvarande. Men annars? Nä, lite fånigt är det allt.
Edited by Synon, 31 January 2010 - 12:40.
Posted 31 January 2010 - 16:15
Posted 31 January 2010 - 16:39
Jag gillade den väldigt mycket, särskilt p.g.a. effekterna, som rörelserna och ansiktsuttrycken på Na'vi-stammen, som är ruskigt realistiska. Nu är förstås effekterna inte det enda skälet till att jag gillar Avatar. Jag tycker det är en väldigt bra story med duktiga skådisar och ett fint budskap, som kan vara en smula övertydligt ibland, men inte så det går över gränsen. Visst kan man påpeka likheter i historien med andra filmer, men jag tycker inte det är en sån katastrof om det påminner om vad som gjorts innan, så länge det blir välgjort.
Det är min åsikt.
Hur är spelet, förresten? Är nyfiken på det, mest för att det ska vara en prequel till filmen.
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 31 January 2010 - 21:18
Jag tycker det är en väldigt bra story med duktiga skådisar och ett fint budskap, som kan vara en smula övertydligt ibland, men inte så det går över gränsen.
Jag tycker att Cameron hamrar in sina poänger så det att de blir vääldigt övertydliga. För mig känns de som att de ofta går över typ alla möjliga gränser. Det ändrar liksom inte min filmupplevelse så mycket eftersom det är fortfarande fantastiskt underhållande.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight