Senast sedda film v.3 OBS! Läs första inlägget
Posted 12 February 2010 - 21:49
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 13 February 2010 - 00:45
Kort och gott: mycket rolig och underhållande film om den fantastiske mr Fox och hans äventyr som involverar hela grannskapet. Välgjord med härlig rytm och underbara repliker.
4/5
Edit: Oops, skulle varit en fyra i betyg. Var visst lite trött igår
Edited by Synon, 13 February 2010 - 15:05.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 13 February 2010 - 01:28
Fantastic Mr. Fox
För det första måste jag applådera Wes Anderson för att använda stop motion i dess tider av dataanimation och 3D. Dessutom passar det som handen i handsken på Andersons sinne för detalj och kitsch. Som vanligt är dialogen suverän och dom levereras av en rad bekanta från Andersons tidigare filmer. (Bill Murray, Jason Schwartzman, Owen Wilson m.fl.) Huvudrollsinnehavarna är dock nya: George Clooney och Meryl Streep. Svårt att misslyckas där. Musiken är också typisk Wes Anderson fylld av 60-tals pop. Öht är jag imponerad över hur mycket det känns som en Wes Anderson film fast det är ett helt nytt format för honom.
4,5/5
Edited by Wylie Times, 07 April 2010 - 15:49.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 13 February 2010 - 04:35
@Kermit: Japp, New Order vet jag vilka de är. Gillar dem tom
Tack för tipset, får väl kolla upp dem lite närmre sen när det börjar bli dags att se filmen. Av någon anledning så finns det ingen tid till det nu...
Bra, för New Order är Joy Division efter att sångaren tog livet av sig, då...
Posted 13 February 2010 - 04:43
Jamal sitter i fängelse misstänkt för att ha fuskat sig till toppen av den Indiska motsvarigheten till Vem Vill Bli Miljonär?. Under förhöret berättar han om sitt liv i slummen tillsammans med sin giriga bror Salim och den söta flickan Latika, för att förklara hur han kunde svaret på alla frågorna.
Riktigt bra film. Jag kan förstå att den fått så mycket positiv kritik.
8/10
Edited by Crusader, 13 February 2010 - 04:46.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 13 February 2010 - 12:05
BustedBra, för New Order är Joy Division efter att sångaren tog livet av sig, då...
![]()
Wylie, vad är detta? Först pizza samma kväll och nu samma film?
Posted 13 February 2010 - 12:43
Posted 14 February 2010 - 02:01
Dom vill verkligen att man ska veta att det är baserat på en bok av Sapphire. Fattar inte riktigt varför.
Nåväl Precious är en bra film, bra för att vara i den här genren iaf. För det är knappast en originell historia även om omständigheterna är lite speciella. Men Gabourey Sidibe är fantastisk i huvudrollen och jag är ärligt talat förvånad att alla pratar om Bullock eller Streep inför Oscarsgalan. Men så har inte hg sett dom filmerna heller. Mo'Nique anses vara favoriten i den här filmen och hon är bra men inte alls lika bra som Sidibe. Mest förvånande är Mariah Carey som faktiskt är bra i rollen som socialarbetare. Hon är rejält nedtonad och sminkad vilket gör att man knappt känner igen henne. Hon ser åtminstone 10 år äldre ut än vad hon brukar göra. Men det kanske gör att hon till slut kan lämna Glitter bakom sig. (Jag har inte sett den men hon blev ju hyfsat sågad för den rollen om vi säger så)
Mina problem med Precious är dels att det är lite onödigt mycket Hollywood dramaturgi över det hela vilket känns fel i en sån här film. Det andra är att filmer av den här typen (ghetto kids overcoming impossible odds) helt enkelt inte tilltalar mig. Not my cup of tea.
3/5
Wylie, vad är detta? Först pizza samma kväll och nu samma film?
![]()
Edited by Wylie Times, 07 April 2010 - 15:49.
-Gangstagrass
Posted 14 February 2010 - 02:49
Ja, som alla förstår så såg även jag Precious ikväll. Jag tycker också det var en bra film, mycket tack vare Sidibe och Mo'Nique som båda storspelade, men även för den fruktansvärda storyn om Precious uppväxt. Två scener som fastnat är den i klassrummet när Precious säger att hon har HIV och den andra scenen är på slutet när Precious sitter med mamman och socialarbetaren. Mycket känslostarka scener. Ja visst är Mariah Carey nedtonad och inte riktigt lik sig själv, men att hon spelade riktigt bra kan jag inte hålla med om. Det var ok, men inte mer.
Jag tror vi har två väldigt heta Oscarskandidater här. Sandra Bullock var bra i The Blind Side, men har ingen chans för hon spelar inte alls i samma liga. De andra nominerade har jag inte sett än, men de har stark konkurrens från nämnda damer i denna film.
4/5
An Education
Undermedvetet hade jag nog för höga förväntningar på filmen för nu när jag sett den känner jag mig lite besviken. Var det allt? Alla hyllar Carey Mulligan, ja visst är hon bra, men inte så bra att jag skulle vilja höja henne till skyarna. Peter Sarsgaard klarar inte alls av att leverera vilket drar ner filmen då han ju ändå har så pass viktig roll. Bäst gillar jag Jennys föräldrar som är en njutning att se med lysande skådespelarprestationer, främst från Molina, och riktigt underhållande scener.
3/5
Edited by Synon, 14 February 2010 - 04:40.
Posted 14 February 2010 - 03:52
Zomg!Svar ja på båda
![]()
-Gangstagrass
Posted 14 February 2010 - 03:53
Ska bli intressant att se vilka filmer du ska se imorgon, rättare sagt idag. Och vad du ska äta till middag
Edited by Synon, 14 February 2010 - 03:54.
Posted 14 February 2010 - 03:56
Och ja, ska bli intressant att se. Jag har i princip bestämt vad jag ska se.
Edited by Wylie Times, 14 February 2010 - 03:57.
-Gangstagrass
Posted 14 February 2010 - 03:57
Ah, få se om det kommer att stämma igen då. Men inte bestämt middagen redan väl?
Edited by Synon, 14 February 2010 - 04:00.
Posted 14 February 2010 - 04:48
Galnakosjukan har förvandlat alla människor till Zombies. En nörd som kallar sig Columbus har skapat ett gäng regler för att överleva som han följer strängt på sin väg hem. Men när han träffar på ensamvargen kallad Tallahassee, som letar efter den sista Twinkee, så upptäcker han att reglerna är inte lika lätta att hålla på när man är fler. Och fler blir det när de träffar Wichita och hennes lillasyster Little Rock, som söker efter ett Tivoli som sägs vara Zombiefritt.
Helskruvad vrickad Zombiefilm. Påminner en hel del om Scrubs, fast då med Zombies. Ibland blir det lite väl mycket men filmen har, tro det eller ej, ett par gripande scener med. Och grejen med Bill Murry är bara för rolig.
7,5/10
Edited by Crusader, 14 February 2010 - 04:52.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 14 February 2010 - 23:45
Det är svårt att försöka rama in filmen. Bröderna Coen vill säga något men jag blir inte klok på vad. Visst, jag fattar att det är deras egen uppväxt i en judisk familj i förorten som ligger som grund men för att vara så personlig känns den väldigt lite Coen. Den film som kommer närmast är Barton Fink som i sig är rätt eljest från resten av deras repetoar och det säger en del om vad det här är för sorts film.
Huvudpersonen Larry blir överkörd och trampad på av alla i sin närhet och han lyfter aldrig ett finger för att stå upp för sig själv. Det finns förstås något komiskt i det om man tycker att sånt är roligt men jag tycker bara att det är beklämmande och jobbigt att se på. Jag satt och hoppades att han skulle flippa ur nån gång men det händer aldrig. Sista tredjedelen av filmen är istället mest märkligt och kanske filosofiskt. Själva slutet är ungefär lika mycket ett slut som det i John Sayles Limbo. Förbryllande och otillfredsställande. Filmen har ändå många förtjänster. Rent visuellt är Coen bröderna på topp som vanligt med deras DOP of choice Roger Deakins. Skådespelarmässigt är det också solida insatser av för det mesta okända skådisar. (undantaget Alan Arkin och Richard Kind) Men som sagt Första 2/3 av filmen var mest plågsamt att se på och den sista mest förbryllande. Vad ville dom ha sagt med prologen t.ex.? Om dom återanknöt till den på nåt sätt så gick det mig över huvudet. (som mycket annat) Om man vuxit upp i ett hushåll med judiska traditioner får man kanske ut mer av den här filmen. För mig var det en stor besvikelse.
2,5/5
Edited by Wylie Times, 07 April 2010 - 15:50.
-Gangstagrass
Posted 14 February 2010 - 23:53
I kväll har jag och Synon kollat på A Serious Man.
![]()
Ja, man börjar ju undra lite...
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 14 February 2010 - 23:57
-Gangstagrass
Posted 15 February 2010 - 01:05
Ok, eftersom jag visste vad du skulle se, och för att alla här inte skulle bli så fundersamma, så bestämde jag mig för att göra helt tvärtom ikväll. Iofs stämmer det sistnämnda till viss del för jag iddes inte heller göra mat så jag tog bara en macka till kaffet
Nine
Jag har generellt svårt för klassiska musikalfilmer, föredrar de som är i mer modern tappning såsom Moulin Rouge och i viss mån Chicago. Här finns det gott om inslag av klassiska musikalscener vilket är ett sömnpiller för mig och koncentrationen svävar i väg. Försöker bortse från mina egna känslor och se filmen som den är. Generellt bra filmat med snygg ljussättning, passande miljöer, bra val av skådespelare som ger en skön mix av människor och hjälper till att öka kaoset som ibland uppstår. Känns som ett gediget arbete.
3/5
Up in the Air
Jag gillar filmen som har ett bra manus som låter oss lära känna Ryan i ett behagligt tempo, får en inblick i livet som han lever på resande fot och är nöjd med det. Det är hemma för honom. Hur hans tillvaro börjar vackla då företaget han jobbar för ska införa nya rutiner vilket kommer att innebära ett fast hem för honom och inga fler resor, hans möte med Alex och resan med Natalie som ger honom något att fundera på. Särskilt underhållande att se är när han tar med sig Natalie för att hon ska få lära sig vad de gör ut på fältet. Lysande spelat av Kendrick som verkligen får fram en ung och framåt tjej som tycker Ryan och Alex är gamlingar och hör till en annan generation. Kul att se!
Rollen passar George Clooney perfekt med skön dialog och en charmerande karaktär. Personkemin mellan honom och både Vera Farmiga och Anna Kendrick är en njutning att se.
Slutet drog ner filmen då det säger att du har lyckats då du har en gift dig, skaffat barn etc. T.o.m Ryan börjar vackla i frågan. Personerna som hade avskedats berättar att det spelar ingen som helst roll, för de som betyder något är att de har någon där hemma. Den personen som håller dem varma, yadiyadi. Too much säger jag bara. Filmen kraschade inte direkt, men det blev allt en nödlandning.
3,5/5
Princess & the Frog
Disney tillbaka till sina rötter. Ett ljuvt återseende och en härlig nostalgikick att se en Disneyfilm som den brukade vara innan datoranimeringen tog över världen
4/5
Edited by Synon, 15 February 2010 - 08:55.
Posted 15 February 2010 - 01:17
Ok, eftersom jag visste vad du skulle se, och för att alla här inte skulle bli så fundersamma, så bestämde jag mig för att göra helt tvärtom ikväll.
Iofs stämmer det sistnämnda till viss del för jag iddes inte heller göra mat så jag tog bara en macka till kaffet
Se där, hade du bott 100 m från en Thai restaurang så hade det stämt också.
-Gangstagrass
Posted 15 February 2010 - 04:15
En döende kvinna ber sin dotter läsda ur en dagbok för henne. Dagboken börjar med att ett underligt spädbarn lämnas på trappan till ett ålderdomshem. Barnet, som döps till Benjamin, har en gammal skrymplig kropp full med ålderskrämpor och doktor tvivlar att han kommer leva länge till. Men åren går och Benjamin lever sitt liv på ålderdomshemmet och han verkar dessutom bli yngre för varje dag.
Bättre än jag hade väntat mig. Riktigt bra. Jag gillar historier om folks livc och det här är en rätt underlig historia. Sedan är där vissa ologiska lucker. T ex varför får Benjamin en ålderssjukdom när han blir "gammal" när han hade ålderssjukdomar när han var "barn". Möjligen är det så att hans hjärna åldrades normalt men filmen pekade mer på det motsatta.
8/10
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 15 February 2010 - 12:21
Mja, där vet jag inte om jag håller med dig, som jag minns det så hade han fysiska "åldringsåkommor" som barn. Men inge av de mer psykiska som tex Alzheimer de kommer kommer in i slutet på filmen. .Bättre än jag hade väntat mig. Riktigt bra. Jag gillar historier om folks livc och det här är en rätt underlig historia. Sedan är där vissa ologiska lucker. T ex varför får Benjamin en ålderssjukdom när han blir "gammal" när han hade ålderssjukdomar när han var "barn". Möjligen är det så att hans hjärna åldrades normalt men filmen pekade mer på det motsatta.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 15 February 2010 - 20:29
Manuset är väldigt basic, långt ifrån ooriginellt och med vetenskapliga luckor som jag till och med har svårt att ignorera. Som vanligt så finns det även en helt onödig kärleksplott - den är lite som salt på bacon, för visst måste man väl salta maten? Musiken är OK. Storyn tar har och där i från tårna och tja... det blir lite over the top. (Som plotten med Michaels död , den fyller väl ingen funktion egentligen för filmens skull). Taskigt skådespel nästan rakt över, men det var väntat. Och den australiensiska krokodiljägaren är väl filmens största
* = Ett gränsfall, jag kommer ändå ge "SuperGator" en chans.
Edited by XC, 15 February 2010 - 20:30.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 16 February 2010 - 02:03
Nej, det är det jag menar. Varför åldras inte hans hjärna baklänges?Mja, där vet jag inte om jag håller med dig, som jag minns det så hade han fysiska "åldringsåkommor" som barn. Men inge av de mer psykiska som tex Alzheimer de kommer kommer in i slutet på filmen. .Bättre än jag hade väntat mig. Riktigt bra. Jag gillar historier om folks livc och det här är en rätt underlig historia. Sedan är där vissa ologiska lucker. T ex varför får Benjamin en ålderssjukdom när han blir "gammal" när han hade ålderssjukdomar när han var "barn". Möjligen är det så att hans hjärna åldrades normalt men filmen pekade mer på det motsatta.
Asylum (2008)
Madison ska börja på samma College där hennes bror tog livet av sig för ett år sedan. Byggnaden hon bor i är ett föredetta mentalsjukhus med en mörk historia. Rykten säger att huset är hemsökt och när Madison börjar se saker undrar hon om hon håller på att bli galen som hennes bror och pappa var före henne eller om där faktiskt är något ondskefullt som lurar i byggnaden.
Vad ska jag säga? Dåligt manus, dålig regi, dålig ljussättning, löjligt överdrivna karaktärer (speciellt Doktorn), massa plotholes och ologiska händelser... ja, det är lättare att räkna upp vad som är bra. För det mästa bra skådespelare som spelar sina överdrivna klichéiga karaktärer bra, intresant backstory till karaktärerna, rätt rolig på sina ställen. Men är den värd att se? Inte mer än en gång iallafall. Har ni annat att välja så gör det.
4/10
Rush Hour 3
Lee och Carter åker till Paris för att ta reda på vilka det är som vill döda Ambassadör Han och hans dotter Soo Yung.
Långt ifrån lika bra som de första 2. Jag tror att manuset fick förmånga omskrivningar och ändringar och att filmen tog för lång tid innan den gjordes. Trotts allt så började de på den direkt efter Rush Hour 2 men det tog 6 år innan den blev klar. Men gillar man de första 2 filmerna så får man ändå ut ett underhållningsvärde.
6,5/10
Inglourious Basterds (2009)
World War II rasar i Europa. En grupp Amerikanska Judar dödar Nazister i Frankrike så brutalt de bara kan. Deras uppdrag är att införa samma skräck i Nazisterna som de infört i Judarna.
När en ung Judisk kvinna, som gömmer sig för Nazisterna, ska ha en stor tysk filmpremiär på sin Biograf så öppnas ett tillfälle att avsluta kriget en gång för alla.
En Quentin Tarantino film på gott och ont. Mäst gott. Igentligen var det bara ett par scener som jag inte gillade hur de utvecklade sig liksom hans kärlek för att döda huvudroller oftast väldigt plötsligt och onödigt. Men samtidigt så är hans filmer alltid överaskande för man vet aldrig vad som kommer att hända, vem som kommer dö eller hur det kommer att sluta. Det överdrivna slutet var kul med hur alla högt uppsatta Nazister dog och att se Hitler skjutas till ingenting. Lite plojigt men underhållande.
En sak jag jag blev överaskad av var hur sympatiska de visade Nazisterna. jag hade väntat mig ett uppmålande till extrema monster men istället så tar filmen fram att även Nazister har goda sidor och alla tyskar är inte onda. Väldigt överaskande med tanke på att filmen i sig är en Nazist-dödar-orgie.
Hur som helst, fantastiskt bra film.
9/10
Edited by Crusader, 16 February 2010 - 05:22.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 16 February 2010 - 08:57
Eftersom det skulle vara helt ologiskt att han föds med minnen från ett liv som han inte levt ännu.Nej, det är det jag menar. Varför åldras inte hans hjärna baklänges?Mja, där vet jag inte om jag håller med dig, som jag minns det så hade han fysiska "åldringsåkommor" som barn. Men inge av de mer psykiska som tex Alzheimer de kommer kommer in i slutet på filmen. .Bättre än jag hade väntat mig. Riktigt bra. Jag gillar historier om folks livc och det här är en rätt underlig historia. Sedan är där vissa ologiska lucker. T ex varför får Benjamin en ålderssjukdom när han blir "gammal" när han hade ålderssjukdomar när han var "barn". Möjligen är det så att hans hjärna åldrades normalt men filmen pekade mer på det motsatta.

Posted 16 February 2010 - 21:18
Kan inte påstå att Adam Sandler är någon favorit, men hans filmer brukar kunna vara underhållande. Och dessutom spelar ha i en av mina favoritfilmer: Happy Gilmore. Men anledningen till att jag valde den här filmen stavas l.u.c.y. l.a.w.l.e.s.s. Storyn är riktigt bra, för att vara en komedi/feelgood film som mest bygger på tönten-vinner-flickan-på-slutet-temat. Överlag väldigt bra prestationer framför och bakom kameran. Lucy sköter sig bra, inte för att någon här lär vara överraskad över att jag säger det. Hennes roll känns inte helt genom elak som jag hade förväntat mig . Det kan ju iofs vara hon som gör en dålig rolltolkning, men det har jag svårt att tro.

This topic is locked