Rätt okej avsnitt när några ur besättningen spenderar en månad på en jordliknande planet. Jag hade gärna sett att de utforskade planeten mer och kanske t.o.m tagit reda på hur den kom till. Tornet sas det ju t.ex inte mycket om. En sak uppfattade jag inte riktigt och det var om det var några som stannade kvar på planeten eller inte? Tycker ändå att SGU tar sig sakta men säkert
Stargate Universe s.1
Posted 19 April 2010 - 22:23
Rätt okej avsnitt när några ur besättningen spenderar en månad på en jordliknande planet. Jag hade gärna sett att de utforskade planeten mer och kanske t.o.m tagit reda på hur den kom till. Tornet sas det ju t.ex inte mycket om. En sak uppfattade jag inte riktigt och det var om det var några som stannade kvar på planeten eller inte? Tycker ändå att SGU tar sig sakta men säkert
Winter is Coming
Posted 19 April 2010 - 22:34
Tyckte också att det var ett helt ok avsnitt och jag hoppas att det var uppbyggnad inför framtiden. Annars var det slöseri av mystiska torn och mystiska planeter. Som jag förstod det stannade dom flesta civila som åkte ner till planeten kvar. Bara Claire och pessimisten som åkte tillbaka?
Young och Rush fortsätter vara dryga skitstövlar med skillnaden att Young försöker vara mer samarbetsvillig och lyckad väl, ja lite sådär.
Mysfesten på slutet lär bli kortvarig ja. Men Wray har ju betydligt mindre bundsförvanter nu när det stannade kvar så många på planeten. Hon lär nog måsta krypa tillbaka till Rush om hon vill få nåt gjort.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 23 April 2010 - 20:57
Den här tv-serien är fruktansvärt ojämn: förra veckans avsnitt var riktigt bra tycker jag och så kommer kvällens avsnitt med - håll i er - de jävla kommunikationsstenarna
Synd för den mer intressanta storyn som innefattar "the ancient chair" (låter bättre än en svensk översättning
Ett tecken på att jag inte gillar kvällens avsnitt är att jag sitter här i forumet medans avsnittet rullar på i bakgrunden...
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 23 April 2010 - 21:46
I hear you.Nej, nej, nej. Inte de där eländes kommunikationsstenarna igen
![]()
Lite konstigt är det helt klart. Iaf att dom inte spelar mer på hur konstig situationen är. Men vad jag reagerade mer på är vilket grovt övergrepp det där är mot personen som lånar ut sin kropp. Eller hade hon gett tillstånd till vad Camille fick göra? Eftersom det inte togs upp så har jag svårt att tänka mig det.men jag finner det bara märkligt för Camille är ju egentligen inte är där, fysiskt. (Är inte flickvännen otrogen då?
) Hur kan flickvännen ha sådana starka känslor då det är en annan kvinna som är där? Nu pratar jag inte om de fysiska attributen, men kärlek handlar ju om så mycket mer: personlighet, blicken, leendet, rösten etc. Jag tycker iaf det känns helt uppåt väggarna.
-Gangstagrass
Posted 23 April 2010 - 22:41
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 24 April 2010 - 00:20
-Gangstagrass
Posted 26 April 2010 - 22:46
Rush sätter sig i Destinys kommandstol och försöker där lösa koden som ska ge dem kontroll över skeppet. Tyvärr tyckte jag att detta avsnitt misslyckades överallt att ge nått som helst djup eller underhållningsvärde. Inte ens Daniel Jacksons gästspel var något vidare när SG-1 karaktärerna ändå inte får vara sig själva utan anpassas till SGU:s stil. Cliffhangern på slutet tyder väl ändå på att de kommer få kontroll över Destiny inom kort.
Winter is Coming
Posted 27 April 2010 - 15:40
1x14
Inte ens Daniel Jacksons gästspel var något vidare när SG-1 karaktärerna ändå inte får vara sig själva utan anpassas till SGU:s stil.
Hm, vet inte riktigt om jag håller med där. Jackson var precis som "vanligt" tycker jag. Även om det inte egentligen var han som sa alla saker då det hände i Rushs hjärna med hjälp av minnesbilder.
Hans roll i avsnittet var liknande som den i Abyss när han vakar över O'Neill eller avsnittet när han hoppar in i det där "spelet" och hjälper Teal´c.
Posted 27 April 2010 - 15:50
Jag tycker det var ett bra avsnitt. Mycket fokus på Rush som berättade en hel del om hans karaktär. Det sopade definitivt banan med allt annat vi fått se från Jorden tidigare vilket iofs inte säger så mycket. Så jag tycker nog faktiskt tvärtom mot dig RH. Sen kan jag oroa mig lite för att dom har tänkt göra Rush snällare nu genom det där "what happened to you" talet från hans fru. Daniel Jackson tillförde väl inte så mycket men jag tycker ändå att det var ett helt ok gästinhopp. Däremot var Eli & Co i ruinerna en tråkig B-story.
Jag antar också att dom snart får kontroll över Destiny för dom som blir kvarlämnade kan ju inte bli räddade av aliens varje gång.
-Gangstagrass
Posted 27 April 2010 - 22:10
Winter is Coming
Posted 29 April 2010 - 18:11
Kul att se Daniel Jackson även om det bara var en "dröm", Daniel är min favorit från SG-1.
Gillade faktiskt detta avsnitt vi fick lite variation från att åka runt i rymden hela tiden.
Något som var nog det bästa avsnittet var Hitchhikers referensen.
Posted 30 April 2010 - 20:59
Rolig början med "sötpotatisen" som Sgt Greer provsmakade först och berömde och de andra blev jätteglada och högg glatt in...
Ah, en mordgåta att lösa för dem! Sgt Spencer hittas skjuten i sin hytt. Vem är mördaren? Och varför? Utredning inleds och då Young säger att han låg och sov, och därför ej har något alibi, lämnar han över utredningen till Lt James. Men problem uppstår då mordvapnet hittas i Youngs rum.
Nej, sen blev det lite långsamt när de satte igång med förhören. Jag brukar sällan jubla över rättegångsscener och denna gång är inget undantag. Tack och lov så blev det en kortare version. Puh. Var orolig att resten av avsnittet skulle handla om det.
Ancient chair. Någon använder den olovandes och hamnar i ett katatoniskt tillstånd. Har Rush något med det att göra?
Och Rush som blir strandsatt på en planet.
Hm, ganska bra avsnitt i kväll faktiskt. Cliffhanger till nästa vecka så det avsnittet kan ju inte heller bli så pjåkigt kan man ju tycka
Bäst av allt? Gissa vad det var
Posted 30 April 2010 - 21:03
10 Justice
Hm, ganska bra avsnitt i kväll faktiskt. Cliffhanger till nästa vecka så det avsnittet kan ju inte heller bli så pjåkigt kan man ju tycka
Är det nästa vecka också då?
Jag har för mig att det är ishockey-vm nu. Är ju reklam för det i varje reklampaus. Stämmer det så är det ändå logiskt, det var ju uppehåll efter detta avsnittet i USA också.
Posted 30 April 2010 - 21:35
Posted 30 April 2010 - 22:44
Tack för infon, för något sådant behagade inte sexan informera om när avsnittet var slut. Taskigt
Posted 01 May 2010 - 13:25
Gillade detta avsnitt kändes som lite mer "Stargate: SG-1". Kul med de olika planeterna, kul med "hunden" (kunde inte låta bli att tänka att den var någons husdjur).
Lite ironiskt dock att de blev kvarlämnade för att de andra var ute och leta efter de så länge.
Posted 02 May 2010 - 22:10
Ja en svag SG-1 SGA nyans låg i luften i detta avsnitt, om än något rörigt. Snygga miljöer de hade fått till på det olika planeterna och även en dinosaurieliknande varselse hade de fått med. Lite mer bakgrund på Greer fick vi också vilket var välkommet.
Winter is Coming
Posted 02 May 2010 - 23:32
Greers bakgrund var inte lika snyggt berättad som Rushs tyckte jag. Och om dom fortsätter med Young härnäst för att förklara varför han är en sån skitstövel så känns alla dom här tillbakablickarna hyfsat krystade.
Sen var det ett helt ok avsnitt. Tack vare gateandet fram och tillbaka kändes det mycket riktigt som ett klassiskt Stargate avsnitt. Och kul att alla inte hann tillbaka till Destiny heller. Jag hoppas bara att dom hittar på en vettig upplösning på det hela. Kidnappad av aliens köper jag bara en gång.
-Gangstagrass
Posted 06 May 2010 - 21:14
Men men det börjar bli tunt med sci-fi att se nu så man tittar varje vecka ändå och hoppas på att just detta avsnitt ska vara en guld klimp...
Posted 21 May 2010 - 23:29
Just ja, äntligen en bättre användning av de där kommunikationsstenarna. På det här sättet kändes det faktiskt mer befogat och mer passande.
Posted 22 May 2010 - 20:10
Lucian Alliance är ute efter Destiny som hittat sin egen Icarusliknande planet där de tvingar Rush i Col Telfords kropp som tydligen jobbar åt Lucian Alliance att aktivera den nionde chevron så då kan ta sig till Destiny. Samtidigt så grillas Telford på Destiny i Rushs kropp av Young uppbackad av Gen O´Neill (första gången på Destiny) att erkänna sitt samarbete med Lucian Alliance samt var deras Icarusbas finns. Ett bra avsnitt enligt mig! Bra spelat av samtliga och bra story. Förutom gästspel av RDA Och Michael Shanks så syns även den vackra och alltid sevärda Rhona Mitra som en högt uppsatt Lucian Alliance medlem. Tycker detta bådar gott inför de två sista avsnitten. Självklart så blir det uppehåll nästa vecka när det är som mest spännande. avsnitt 19 & 20 sänds 4:e respektive 11:e Juni.
Edited by Rick Hunter, 22 May 2010 - 21:49.
Winter is Coming
Posted 22 May 2010 - 21:14
Rick Hunter: 1x18 menar du va?
Edited by Loch Lomond, 22 May 2010 - 21:17.
Posted 22 May 2010 - 21:50
Winter is Coming
Posted 23 May 2010 - 07:38
Edited by XC, 23 May 2010 - 07:41.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 23 May 2010 - 10:53