Jump to content

Photo

Webbläsare a.k.a Browsers

• Please log in to reply
343 replies to this topic

Poll: Populäraste webbläsaren på SFN!

Vilken webbläsare använder du?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#151 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 July 2010 - 17:56

Bra där, Georgia :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#152 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 26 July 2010 - 14:17

Undrar lite vad FFs utvecklare pysslar med egentligen för nu har det släppts ytterligare en uppdatering som ska fixa en bugg som fanns med i förra uppdateringen... :rolleyes: 3.6.8 som gäller nu. Buggen fanns i hanteringen av tillägg som gjorde att en hacker kunde ställa till med hyss...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#153 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 12 August 2010 - 10:43

Nu finns beta-versionen av nya, kommande Chrome tillgänglig. Nytt är bl a autofill, förbättrat gränsnitt m.m och så påstår de att den är snabbare än tidigare version... So Say They All! :D

Källa: SweClockers

#154 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 13 August 2010 - 07:56

För de - som jag - som gillar Chrome men inte all data den samlar om en åt Google finns SRWare Iron (hittade länken via SweClockers ovan). Ska kanske prova.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#155 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 17 August 2010 - 20:10

Internet Explorer fyller 15 just idag. Vet inte om det är så många som firar, bara ;).

Posted Image

(Ja, jag vet: bilden har använts här förut)

Så här såg det för övrigt ut då det begav sig:
Posted Image

Edited by Fiskrens, 17 August 2010 - 20:11.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#156 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 17 August 2010 - 20:33

Har blivit mer och mer intresserad av Google's Chrome, särskilt det faktum att dom släppt källkoden till motorn fri, och det nu därför finns flertalet integritetsfokuserade varianter på den. :)

Nån som vet vilken variant av Chrome som är bäst? Snabbast, mest kompatibel med Chrome-extensions osv.

Börjar faktiskt bli ganska leds på Firefox, och hur tungrodd den börjat bli, så Chrome känns riktigt spännande just nu faktiskt.

#157 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 18 August 2010 - 17:07

Fiskrens: Kul för MS att det finns någon här som firar IE.. ;)

PredaBot: Ge upp inte upp FF helt.. Även jag har börjat tycka den är en aning seg, men sätter mitt hopp till nya versionen som är på g. Den ska vara snabb så jag hoppas verkligen de får till det den här gången.
Chrome: antar att du menar version? Håll ögonen öppna efter den kommande versionen som även den är på g (beta finns ute som jag postade om tidigare.)

Och om någon skulle missat det så ligger även IE 9 i startgroparna.. Har det stora browserkriget tagit sin början på allvar nu? :P

#158 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 18 August 2010 - 17:21

Synon: Nej, nej... Inte såna versioner. Jag menar såkallade "forks" eller gafflar, avspunna nya versioner av Chrome. SR Ware Iron som Fiskrens nämnde ovan, är en av dom nya lovande open source-gafflarna av Chrome.

IE9 är det väl antagligen ingen som väntar särskilt mycket på. Microsoft har väl varit ute ur racet :P ända sen dom vann över Netscape, får man väl säga? Få se... när kan det ha varit... kring 1999-2000 skulle jag säga.

Edited by PredaBot, 18 August 2010 - 17:21.

#159 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 August 2010 - 10:37

PredaBot: OK, jag är med nu :D Och sista meningen får du en guldstjärna för. Nej, en drös med guldstjärnor regnar över dig!

#160 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 24 August 2010 - 22:16

Nu fungerar även internetbanken i chrome så nu finns det ingen anledning att använda IE längre :thumbsup:

Winter is Coming

#161 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 August 2010 - 22:27

Bra där! :thumbsup:

#162 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 25 August 2010 - 18:09

För min del testar jag Safari en slurk. Nu undrar jag varför. Så vitt jag ser saknar den funktioner både när det gäller flikar och när det gäller sökfunktionen.

#163 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 August 2010 - 18:39

Flikar finns. Inställningar/Flikar. Vad menar du med sökfunktionen? Finns ju sökfält där uppe? Nu tar jag ju för givet att det fungerar likadant på PC om det är det du kör?

#164 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 25 August 2010 - 20:10

Ja, visst finns det flikar, men...

När man öppnade Firefox eller Chrome fick man upp de flikar man hade framme förra gången man stängde programmet. Och i Explorer kunde man åtminstone välja att ha flera flikar som startsida. Jag hittar ingen av dessa funktioner i Safari.

Och jag har inte listat ut hur man lägger till fler sökmotorer. Nu finns bara Google, Yahoo och Bing.

#165 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 August 2010 - 20:23

För min del testar jag Safari en slurk. Nu undrar jag varför.

Och i Explorer kunde man åtminstone välja att ha flera flikar som startsida. Jag hittar ingen av dessa funktioner i Safari.

Vågar du säga så till Synon? :o Utan livvakt? :ph34r: Skulle jag aldrig våga...

(Sorry kunde inte åta bli).

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#166 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 25 August 2010 - 20:50

Ja, nu ska hon minsann få stå till svars och förklara vad det är som är så himmulens bra med Safari!

#167 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 August 2010 - 21:14

Haha. This could be interesting. :popcorn:

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#168 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 August 2010 - 21:38

Shit. Jag är ju moderator här... :P :lol:

:tar på mig kravallutrustningen:

Edited by XC, 25 August 2010 - 21:38.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#169 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 August 2010 - 21:40

:lol:

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#170 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 25 August 2010 - 21:52

:lol:

Instämmer faktiskt med GH, vad är det som är så bra med Safari :unsure: , har ju använt den när jag var tvungen att sitta vid en MAC för att jobba. Kan ju säga så här, bytte snabbt som attan till FF :P
*tar skydd bakom XC och hennes kravallutrustning*
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#171 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 August 2010 - 22:20

FIRE IN THE HOOOOOOLE!!! :ph34r:

:lol2:

Tur för er att jag är på gott humör ikväll... Och för den delen kan jag meddela att jag oftast kör FF på min Mac, men Safari på iPhonen där den fungerar alldeles utmärkt, tackar som frågar! ^_^

Ps. Notisen om IE nonchalerar jag helt för den förtjänar inte min uppmärksamhet ikväll... <_<

Edited by Synon, 25 August 2010 - 22:36.

#172 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 26 August 2010 - 08:33

Med andra ord: Det finns inga argument över huvud taget för att använda Safari på en datoraktig dator?

#173 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 26 August 2010 - 11:24

Jodå, den är snabb och smidig. Men ärligt talat, vad gäller browsers så är det ju ganska personligt för de flesta. Alla har vi vår favorit. Svårt även att byta om man hittat en funktionalitet i en viss browser, men så saknas den i en annan som man tänkte testa. Inte att förglömma: vanans makt är stor. Själv kör jag FF enbart tack vare dess underbara Firebug och vissa tillägg. Men ibland får jag något ryck och hoppar mellan FF, Safari, Opera och Chrome. (IE kör jag enbart när jag jobbar)
Chockerad att jag inte försvarar Safari? Om jag säger så här: så länge ni inte kör IE så är jag glad. :P

IE9, betaversionen, släpps ju om tre veckor och Microsofts ryska sajt släppte i dagarna en bild på hur gränssnittet blir (som dock fick plockas bort sedan...). Resultatet? Snott lite från FF, snott lite från Chrome... :rolleyes:

Källa: idg

#174 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 26 August 2010 - 16:47

Synon: Men... det är ju BRA ju! :o Att Microsoft sneglar på konkurrenterna och försöker kombinera styrkorna från båda dom två största konkurrenterna. Eller?

#175 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 26 August 2010 - 18:20

Det bästa vore ju om webbläsarna kunde ha en gemensam standard för tillägg - då skulle det vara lättare att byta. :)

fqq5BYam.jpg