Jump to content

Photo

Zombie-frossa på SFN! (Spoilervarning utfärdas)

• Please log in to reply
390 replies to this topic

#151 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 01 June 2010 - 23:05

Night of the living dead (1968)

Detta är tredje fjärde gången jag ser denna film och faktiskt blir den bara bättre och bättre. Visst det är lite kantigt och filmens budget märks och syns ibland, men det är inget som egentligen stör. För filmen leverar och konceptet står sig ju än idag: ett hus, några (rädda) människor och en massa zombier. Som nämnts är Ben filmens bästa karaktär, men de andra fyller sin funktion och även om skådespeleriet är lite teatralt ibland så fungerar det.

Det intressanta är att om man sett remaken (som är grymt bra och vari Barbara inte är ett chockoffer hela filmen) så framstår originalets drama faktiskt tydligare. Och de karaktärsfördjupningar och långa dialogstycken som görs i originalet, var fler och mer än jag kom ihåg.

Visst filmen är knappast skrämmande, men den är aldrig tråkig och är en film som håller än idag. Att den som många 60-talsproduktioner känns daterad adderar bara till upplevelsen.

Det svartvita fotot är väl knappast revolutionerande men stabilt och manus är förvånansvärt nyansrikt och fullödigt.

Sen vad gäller "förklaringen" så ska den ju knappast ses som definitiv och ifrågasätts ju redan i filmen, och får väl ses som ett försök av en handfallen vetenskap att förklara något oförklarligt. Ingen vet, alla spekulerar vissa med hjälp av vetenskap andra med hjälp av Gud, men i grunden vet ingen mer än döda vaknar till liv och vill döda och äta de levande. Vilken förklaring vi väljer handlar nog mer om oss än om fenomenet.

Nåväl, bra är den. Sen undrar jag ominte speldose-scenen kan ha influerat en viss herr Argento... ni som sett Profondo Rosso kanske förstår på vad jag syftar. Eller kanske monsieur Rollin tog intryck, en speldosa spelar nämligen en inte oviktig roll i hans The Living Dead Girl.

Edited by dukeofnewyork, 01 June 2010 - 23:06.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#152 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 June 2010 - 23:43

Night of the Living Dead

Vad som förvånade mig mest när jag såg om den här filmen är hur mycket jag har glömt. Början är det somjag kommer ihåg bäst och förmodligen också gillar mest i filmen. En ödslig kyrkogård mitt på dagen, inget skrämmande alls och långt bort ser man en man komma "gåendes". Hela scenen är riktigt bra uppbyggd och dessutom bra skriven. Det enda jag reagerade på den här gången är hur Johnny dör. Det ser mer ut som han ramlar omkull.

Sen gillar jag verkligen att filmen är i svartvitt till skillnad från vissa andra. :P Det gör det på ett sätt mer tidstypiskt även om nästan alla filmer gjordes i färg vid det här laget.

Jag håller nog mest med XC och duke i vad dom skriver om filmen.

Jag kom inte alls ihåg radioktiv strålning från Venus som förklaring men det är väl som duke säger att det är en teori som läggs fram i filmen men något definitivt svar ges inte och det tycker jag inte att man behöver heller. Det är ändå inte vad filmen handlar om.

Visst kan man störa sig på att alla kvinnor är hysteriska eller handlingsförlamde men det är också en sån sak som låg i tiden. Sen tycker jag också att Judith O'Dea gör en bra insats som Barbara. Visserligen blir hon snabbt en bakgrundskaraktär men hon gör det med övertygelse genom hela filmen.

Påminn mig att aldrig se 30th anniversary utgåvan, den låter verkligen hemsk.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#153 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 June 2010 - 03:28

Night of the Living Dead (1968)

En gäng människor barrikerar sig i ett hus när en Venus-sonds radioaktivitet väcker de döda till liv.

Jag hade också glömt mycket. T ex hade jag starkt för mig att Ben mördar Mr Copper helt utan vidare och att han dödar en infekterad överlevande (var jag nu har fått det ifrån) och att han var mer självisk och bara brydde sig om sig själv.
Jag har fortfarande svårt för slutet. Jag har aldrig gillat den typen av slut och just det här känns dom ett stort skämt IMO.
Barbara spelas bra även om hon blir väldigt tråkig också. Men när de tar henne är ändå den hemskaste delen av filmen.

En sak som jag finner intresant är att Mr Cooper har igentligen rätt i slutända både om källaren, att de förspikade dörrarna och fönsterna inte kommer att hålla och att det bara kommer att komma fler Zombies dit.
Till slut så är ju alla döda pga att Ben tog på sig ledarrollen, envisades med att han hade rätt och skulle rädda alla.

Mycket bra film som blir bättre varje gång jag ser den. En restorering hade behövts (utan att de klipper i filmen, byter musik eller lägger till nyfilmade scener) men den funkar ändå.

7/10

När jag ser orginalet så märker jag mer tydligt hur de har slaktat filmen i 30th Anniversary Edition. Inte bara att de har tagit bort nästan alla scener där Barbara pratar och fått det som att hon var galen istället för shockad. De hade tagit bort scenen när Ben och Barbara letar efter brädor och spikar, när Mrs Cooper övertalar sin make att öppna källardörren igen (i 30th så visar de inte varför han öppnar igen han bara plötsligt gör det), varför Judy går ned istället. Faktum är att 30th hoppar mycket. Och de tonar ned radioaktivitetförklaringen och för istället fram det som att det är syndare som vaknar från de döda och att bara de som tror och är rena kommer överleva.
Utöver det så har de klippt en massa i scener och tagit bort repliker och korta delar av scener, tagit bort zombiescener och ersatt med nyinspelade zombiescener. En riktigt förolämpning till regin för scenerna blir bara sämre pga det.
Sedan får man inte glömma de dåliga nyfilmade prologerna och epilogerna som blandar in Gud, syndare och tro. Eller den hemska syntmusiken de har satt dit istället för orginalmusiken och det hela blir bara värre när i vissa scener orginalmusiken finns kvar.

När det gäller förklaringen om radioaktivitet så tycker jag att det framförs rätt klart i filmen att det är orsaken. I filmen berättar de att en sond från Venus sprängs då den visar sig innehålla en mystisk radioaktivitet men radioaktiviteten ändå nåde Jorden. De 2 forskarna som intervjuas är säkra på att där är deffinitivt koppling mellan sonden och vad som händer medans militären påstår raka motsatsen.
Sedan så säger de klart att det är en strålning som väcker hjärnorna på de nydöda.
Jag kan förstå att många inte vill ha en förklaring men jag finner det väldigt uppenbart.
Själv har jag också föredragit vetenskapliga förklaringar vilket är en av orsakerna att jag inte gillade när Resident Evil började blanda in urgammla parasiter från rymden som förslavar mänskligheten. :rolleyes:

Som någon nämde innan så kallas de aldrig för Zombies utan som Ghouls. Orsaken är att när filmen gjordes så var inte Zombies människoätande monster utan vodoo kontrollerade slavar. Ghouls är igentligen en mer passande beskrivning för varelserna men för någon anledning så fastnade det aldrig och de blev sedan istället kallade för Zombies.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#154 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 June 2010 - 06:19

Word, Crusader. För mig känns självklart att det ÄR så zombierna skapas och att vissa genom efterhandskonstruktioner väljer att bortrationalisera det. Romero valde det som origin för zombiernas uppkomst, men som Wylie skriver - det är inte vad filmerna handlar om. Det blir tyvärr aldrig relvant, vilket är en av de sakerna jag saknar.

Jag glömde för övrigt att betygsätta filmen: jag är inget fan av svart-vita filmer, men jag störde mig aldrig på det. Jag hade inte alltför stort problem med karaktärerna, men skådespelarna kändes väldigt stolpiga och overkliga. Det kan bero på att det vr en annan tidssfär, men jag får aldrig känslan av att de är riktiga personer och det är ett problem. Segt tempo är ett annat. Det främsta positiva är förklaringen till zombierna och slutet (briljant!).

Betyg: 2 av 5.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#155 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 June 2010 - 07:55

Night of the Living Dead has ended and it's time for...

Dawn of the Dead (1978)

http://www.youtube.com/watch?v=PpuNE1cX03c

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#156 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 June 2010 - 08:49

Jag har fortfarande svårt för slutet. Jag har aldrig gillat den typen av slut och just det här känns dom ett stort skämt IMO.

Slutet glömde jag nämna. Sådär lagom överraskande att han överlevde natten bara för att bli skjuten som ännu en Zombie . Jag gillar slutet här faktiskt.

En sak som jag finner intresant är att Mr Cooper har igentligen rätt i slutända både om källaren, att de förspikade dörrarna och fönsterna inte kommer att hålla och att det bara kommer att komma fler Zombies dit. Till slut så är ju alla döda pga att Ben tog på sig ledarrollen, envisades med att han hade rätt och skulle rädda alla.

Mja. Jag vet inte om jag vill beskylla Ben för att alla de andra dog. Tom/Judy dog väl mer för att Tom fumlade med bränsleslangen?

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#157 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 June 2010 - 10:01

Vad gillar du mitt val som snacks förresten? :lol:

Passande till filmen låter det ju som, men generellt så...njae...;)

Nja, jag hänger inte på zombi-frossan som sådan då jag totalt saknar intresse för genren.
Att jag se'n har sett det mesta av de gamla filmerna beror på att en polare var besatt av splatter och gore och saknade egen video, så gissa vem fick stå för uppspelningen av hans lånade filmer. :o

Snällt att du ställde upp för din polare. Och kul att du hänger här med oss andra trots att du egentligen inte gillar genren (vi får väl tacka din polare) :)

Som någon nämde innan så kallas de aldrig för Zombies utan som Ghouls. Orsaken är att när filmen gjordes så var inte Zombies människoätande monster utan vodoo kontrollerade slavar. Ghouls är igentligen en mer passande beskrivning för varelserna men för någon anledning så fastnade det aldrig och de blev sedan istället kallade för Zombies.

Tack för förklaringen :)

Jag kanske ska förtydliga vad jag menade när jag skrev om inledningen på filmen: den känslan varade bara just i början med musiken och den skakiga kameran (eller är det taskig kvalitet på DVDn?), men den känslan försvann när vi väl var på kyrkogården.
Vad gäller slutet så älskar jag det! Det bästa med filmen imo.

Edited by Synon, 02 June 2010 - 10:07.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#158 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 02 June 2010 - 12:44

Night of the Living Dead has ended and it's time for...

Dawn of the Dead (1978)

http://www.youtube.com/watch?v=PpuNE1cX03c

"When there's no more room in hell, the dead will walk the earth."

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#159 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 June 2010 - 12:58

:o :popcorn:

#160 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 June 2010 - 16:13

Film ikväll då :popcorn:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#161 Brisingr

Brisingr

Senior Commander

• Members
  • 332 posts
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 02 June 2010 - 16:31

Ska bara se Robin Hood på bio först ;)
Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#162 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 June 2010 - 16:40

Ska bara se Iron Man 2 på bio först. :)

-Gangstagrass

#163 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 June 2010 - 16:55

Iron Man 2 går före allt... Så WT kan läsa min recension av spelet. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#164 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 June 2010 - 19:30

Så, hur dags ska merparten se filmen?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#165 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 June 2010 - 19:48

Prioriterar bort Romero och OSS för bio?! :o :ph34r: Hrmf.

Nåväl. Kan inte svara för andra, men jag kommer strax dra igång den. Crusader, när har du tänkt se den?

#166 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 02 June 2010 - 19:50

Dawn... är nog favoriten bland ...of the dead-serien, ärligt talat.

Inte sagt att de andra är dåliga, men den här är exceptionellt bra.. :D

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#167 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 June 2010 - 19:56

Åh, så den är så bra? Ska bli spännande att se den och se om jag håller med dig... :)

#168 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 June 2010 - 19:57

Håller med. :)

@Synon: Hade tänkt se den nusnart men jag hade tagit fel på dagarna. Trodde det var Tisdag. :blush: Hade tänkt fika och se Efterlyst (se om min moster är med :P ) så det blir väl upp mot 23 för min del.
-Sora, Kingdom Hearts

#169 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 June 2010 - 20:25

Va? Är din moster efterlyst? :o

:lol:

Ok, vi får mötas sedan!

#170 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 June 2010 - 20:33

Allt prat om zombier gör mig hungrig :). Hakar på här så gott jag nu kan, och eftersom ingen har hunnit skriva om Dawn... slänger jag in mina tankar om första filmen.

Night of the Living Dead
Var ett tag sedan man såg den, men den är en fröjd att återuppleva. Tycker det här är en väldigt bra liten film i all sin enkelhet. Dramat och framför allt spelet mellan personerna är mycket bra. Det enda som egentligen åldrats är ljudet och musiken, som mest stör genom hela filmen.

Snart blir det gryning...
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#171 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 June 2010 - 21:20

Va? Är din moster efterlyst? :o

Nej, tyvärr inte. Men man vet aldrig. Fast jag är tveksam om helvetet sätter ut efterlysningar via Efterlyst. ;) :P

Synd att Efterlyst nu är slut. Finns ju inte så många invandrarprogram på sommaren. :whistle:

Verkar som jag redan fick tummarna ur så jag tror jag sätter igång nu... snart. :D
-Sora, Kingdom Hearts

#172 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 02 June 2010 - 22:44

Själv har jag datorproblem så ikväll orkar/hinner jag inte.

Winter is Coming

#173 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 June 2010 - 23:14

Iron Man 2 går före allt... Så WT kan läsa min recension av spelet. :P

Will do.

Prioriterar bort Romero och OSS för bio?! :o :ph34r: Hrmf.

Nåväl. Kan inte svara för andra, men jag kommer strax dra igång den. Crusader, när har du tänkt se den?

Of course! Bio vinner över det mesta. :)

-Gangstagrass

#174 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 June 2010 - 23:40

Kul att du hakar på, Fiskrens :thumbsup:

Men hallå? Är det ingen här som sett filmen ikväll? Eller väntar ni på att någon ska ta första stapplande steget? Låter som att det blir jag igen som får offra mig. :P Ok, here it goes:

Dawn of the Dead (1978)

När jag körde igång filmen kunde jag direkt konstatera att 1. jag sett den förut och 2. att jag gillar den. Gillar hur den direkt sätter fart utan några större krusiduller. Intressant att de förlagt handlingen till en köpgalleria - är vi inte ganska lika dessa zombies när vi till synes planlöst irrar omkring i galleriorna? :D Hur huvudpersonerna så lätt gör sig hemmastadda där och vill inte lämna sitt hem och absolut inte se hemmet invaderas av outsiders (mc-gänget). Kul att se killarna bli som barn på nytt när de får härja omkring fritt i gallerian. Jag menar, vem har inte drömt om att få göra något sådant? Det har jag i alla fall gjort. ^_^ Och zombierna sen då. Som de säger i filmen: "What are they doing? Why do they come here?" och svaret: "Instinct. Memory. What they used to do. This was an important place in their lives."

Mycket bra musik i filmen av The Goblins som tydligen är favorit hos Dario Argento, som för den delen varit rådgivare vad gäller manuset. Bra skådespelare och sen gillar jag hur den kvinnliga karaktären tillåts växa i sin roll, från den klassiska ta-hand-om-mig-jag-är-patetisk till en handlingskraftig kvinna. Det som var absolut sämst i filmen var helt klart makeupen på zombierna. Inte bra alls och väldigt störande i närbild.

Och med det så lämnar jag över stafettpinnen till nästa person...

#175 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 03 June 2010 - 00:22

Dawn of the Dead (1978)

Ett gäng människor försöker att fly det ökande zombieutbrottet då få verkar vara villiga att göra något åt problemet. När de kommer till ett stort köpcenter fullt med allt ne någonsin skulle ha kunnat önska sig så beslutar de sig för att stanna kvar.

Det är sorgligt med Roger. Det märks inte först hur mycket stryk hans sinne har tagit av det hela fören han flippar ut sen. Det roliga får ett otrevligt slut. Fast jag hade hellre sett att hans bett hade kommit senare i filmen. Han försvinner förtidigt IMO.
Stephen blir i slutändan den jag gillar mäst. Han börjar som en jobbig tuffing som igentligen är inkompitent men utvecklas sedan. Jag menar i slutet kickar han verkligen ass. Jag t ex älskar hur han besegrar alla zombisarna i hissen innan han dör.
När det gäller filmens slut så är jag glad att Peter inte begick självmord.

Jag skulle ha velat se någon form av uppföljning på karaktärerna. Tyvärr så är det inget Romero har börjat tänka på fören i de nyare filmerna.
Filmen är iallafall riktigt bra och IMO den bästa i Dead-serien.

9/10

Kul med detaljer som jag inte upptäkt tidigare. T ex så är professorn på TVn i början samma som var med i NotLD.
En sak jag tänker på är att det känns som att det här hur det skulle gå om det hände på riktigt. Folk hade vägrat inse vad som pågår och försökt vårda zombies som om de bara är sjuka människor och det hade lett till vår undergång, precis som i DotD.
Och det har ju gått rätt snabbt utför. DotD kan väl inte utspela sig mer än någon dag efter NotLD?
Jag hade glömt hur fula zombisarna var i den här. :P
Jag har en konstigt minne från filmen som aldrig inträffade. Nunnan som fastnade med kläderna i dörren när Stephen stänger dörren i köpcentert ca 1h20min in i filmen, jag hade ett klart minne av att när hon går iväg så dras alla hennes kläder av och kvar blir en naken zombie med bara huvudbonad. Undrar var jag då har fått det ifrån? :P Kanske önsketänkande från första gången jag såg den? :blush: :P

Jag vet att det nämndes att vi kanske skulle se remaken sedan. Vill bara påpeka att IMO så är DotD (2004) inte så mycket en remake som en reimagin av orginal idén. Alltså ett gäng överlevande som slår sig ned i ett köpcenter. Inga av karaktärerna från orginalet är med i remaken.
Vad jag menar är att jag tycker deffinitivt vi ska lägga till den i vår nästa lista. :)
BTW, mannen som spelade ledaren över motercyckelgänget är den som gjorde 2004 versionen.

Edited by Crusader, 03 June 2010 - 00:23.

-Sora, Kingdom Hearts