Night of the Living Dead (1968)En gäng människor barrikerar sig i ett hus när en Venus-sonds radioaktivitet väcker de döda till liv.
Jag hade också glömt mycket. T ex hade jag starkt för mig att Ben mördar Mr Copper helt utan vidare och att han dödar en infekterad överlevande (var jag nu har fått det ifrån) och att han var mer självisk och bara brydde sig om sig själv.
Jag har fortfarande svårt för slutet. Jag har aldrig gillat den typen av slut och just det här känns dom ett stort skämt IMO.
Barbara spelas bra även om hon blir väldigt tråkig också. Men när de tar henne är ändå den hemskaste delen av filmen.
En sak som jag finner intresant är att Mr Cooper har igentligen rätt i slutända både om källaren, att de förspikade dörrarna och fönsterna inte kommer att hålla och att det bara kommer att komma fler Zombies dit.
Till slut så är ju alla döda pga att Ben tog på sig ledarrollen, envisades med att han hade rätt och skulle rädda alla.
Mycket bra film som blir bättre varje gång jag ser den. En restorering hade behövts (utan att de klipper i filmen, byter musik eller lägger till nyfilmade scener) men den funkar ändå.
7/10När jag ser orginalet så märker jag mer tydligt hur de har slaktat filmen i 30th Anniversary Edition. Inte bara att de har tagit bort nästan alla scener där Barbara pratar och fått det som att hon var galen istället för shockad. De hade tagit bort scenen när Ben och Barbara letar efter brädor och spikar, när Mrs Cooper övertalar sin make att öppna källardörren igen (i 30th så visar de inte varför han öppnar igen han bara plötsligt gör det), varför Judy går ned istället. Faktum är att 30th hoppar mycket. Och de tonar ned radioaktivitetförklaringen och för istället fram det som att det är syndare som vaknar från de döda och att bara de som tror och är rena kommer överleva.
Utöver det så har de klippt en massa i scener och tagit bort repliker och korta delar av scener, tagit bort zombiescener och ersatt med nyinspelade zombiescener. En riktigt förolämpning till regin för scenerna blir bara sämre pga det.
Sedan får man inte glömma de dåliga nyfilmade prologerna och epilogerna som blandar in Gud, syndare och tro. Eller den hemska syntmusiken de har satt dit istället för orginalmusiken och det hela blir bara värre när i vissa scener orginalmusiken finns kvar.
När det gäller förklaringen om radioaktivitet så tycker jag att det framförs rätt klart i filmen att det är orsaken. I filmen berättar de att en sond från Venus sprängs då den visar sig innehålla en mystisk radioaktivitet men radioaktiviteten ändå nåde Jorden. De 2 forskarna som intervjuas är säkra på att där är deffinitivt koppling mellan sonden och vad som händer medans militären påstår raka motsatsen.
Sedan så säger de klart att det är en strålning som väcker hjärnorna på de nydöda.
Jag kan förstå att många inte vill ha en förklaring men jag finner det väldigt uppenbart.
Själv har jag också föredragit vetenskapliga förklaringar vilket är en av orsakerna att jag inte gillade när
Resident Evil började blanda in urgammla parasiter från rymden som förslavar mänskligheten.
Som någon nämde innan så kallas de aldrig för Zombies utan som Ghouls. Orsaken är att när filmen gjordes så var inte Zombies människoätande monster utan vodoo kontrollerade slavar. Ghouls är igentligen en mer passande beskrivning för varelserna men för någon anledning så fastnade det aldrig och de blev sedan istället kallade för Zombies.