Light
Samtidigt kan man inte låta bli att bli lite förvånad när hon försvinner - med tanke på att vi får indikationer på att Zedd når fram till henne. 
I och för sig.

Scenen var dock kort, men som du säger så fick man även känslan av att hon kanske kunde ha räddats. Men eftersom Denna och Cara inte drar jämnt så hade det kanske varit oundvikligt i längden och att dom hade haft en uppgörelse förr eller senare. Säkert med dödlig utgång åt något av hållen.
Dark
Light/Dark-arc:en är intressant ur det perspektivet att hade man valt att låta Richard stanna i Profeternas Palats så hade jag inte för ett ögonblick sörjt honom. Cara är ändå den karaktär som är intressant, och hon går väldigt bra ihop med Kahlan. Jag tror Richard-intrigen här lider av att det är uppenbart att han inte kommer att stanna och att vi inte kommer få något livsavgörande här. Utan han dumpar sina krafter på (mer eller mindre) första bästa Sister of the Dark.
Jag känner samma sak. Lite av en kombination av nödlösning och att göra det väl enkelt för sig. Det är inte genomuselt, men visst kunde man ha gjort den biten bättre än det som vi fick.
I sådana här avsnitt tycker jag att man dessutom kan märka att manusförfattaren är mer intresserad av att föra fram dom andra karaktärerna än just Rickhard, vilket gör att det skär sig lite då han är vad man skulle kunna kalla för seriens viktigaste karaktär.
Kahlans nya kläder omnämndes som "Epic Ninja Dress" någonstans...
Men det är en välkommen förändring och passar karaktären bättre än den där vita klänningen... Undrar om Cara var den som föreslog bytet... 
Det var ju också en beskrivning.

Något säger mig att det inte var Cara som föreslog bytet

men det skall sägas att jag lite senare på dagen satt och letade efter Cara/Kahlan slash att läsa. Tänkt vad ett klädombyte kan göra, för det var det som var startpunkten för mina eftersökningar.

Det där med att det gick lätt att hitta en ny sökare reagerade jag också på först, sedan slog det mig att det kan vara så enkelt att det är skillnad på "en sökare" och "den sanne sökaren".
Det skulle kunna vara en tänkbar lösning. Jag tänkte nog ett steg längre i att dom enbart kunde hitta "den sanne Sökaren", men finns det Sökare av olika grader så kunde dom ta någon lite längre ner på stegen, vilket dom ju också gjorde. Så den förklaringen köper jag.

Perdition
Slutstriden i det här avsnittet är verkligen bra på flera nivåer. Häftigt dessutom med Modersbekännaren, en Mord'Sith och en Sister of the Light på samma sida.
Och LoDuca briljerar som du säger. Caras känslor för Leo är en trevlig utveckling för karaktären, men samtidigt så var det ju rätt uppenbart att det inte skulle bli något långvarit.
Du sätter pricken över i:et där.
Lika uppenbart som det är med att det inte skulle ha blivit långvarligt mellan Cara och Leo så skulle det ha varit intressant att se vad det kunde ha lett till i form av karaktärsutveckling för främst Cara. Leo i sig bryr jag mig inte så mycket om.