Jump to content

Photo

Hockeysäsongen 2010/11

• This topic is locked This topic is locked
396 replies to this topic

#176 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 02 March 2011 - 21:01

Haha, säkerligen. Och hetsar varandra att spela ännu hårdare.
Men det värsta är ändå den skeva bedömningen som domarna ofta gör. Mycket det som gör att det blir tio gånger värre mot Kanada än andra lag.

Jo, det där är ju sant, minns några år sedan,kanske VM-2008 då Kanada fick en utvisning mot Norge. I bytet därefter så åkte en en kanadensare fram till en norrman och körde klubban lite i munnen på honom så att han började blöda lite lätt från läppen. Domaren såg detta men vågade inte ge Norge 5 mot 3. Fungerar nog fint psykologiskt. Liksom "Vi får göra så här mot er, men de vågar ändå inte ge utvisningar!".

Gillar vad Frölunda gjorde senast, de avsatte sina egna löner åt biljetterna, så att alla biljetter bara kostade 50 kronor. Det gjorde ju också att det blev ett fullsatt Scandinavium och ett sjuhelsikes tryck igen. Viktig seger, men det hjälper ju nästan inte när alla inblandade lag också kämpar till sig poäng. Nu är Frölunda i alla fall inte jumbo längre, alltid ett steg framåt

Jag gillade också det där. Jag gillar när lag gör sånt där. Sen märker man också att det där med att tappa publik om det går dåligt inte enbart är någon grej som händer för Djurgården/ i Stockholm. Fick ofta höra bland annat från Göteborgare och folk i Norrland hur Stockholmare är enbart medgångs-supportrar etc när Djurgården hade det som kämpigast efter lockout säsongen. Nu har man ju läst mycket om förlorade miljoner på grund av att man tappat mycket publik i Göteborg. Det är nog vanligare än man tror att den "vanliga supportern" typ en familj på 3-4 pers, väljer att göra något annat om det går uselt, medan de inbitna och trogna fansen som står i klacken är oftast med oavsett hur det går.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#177 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 02 March 2011 - 21:10

Det är väl i år som Frölunda har tappat ordentligt, och då har väl publiken tröttnat. Men det är ju en del av problemet, publiken blir bortskämd. Det blir den i såväl Göteborg som Stockholm eller Luleå, tror jag. Sen är det säkert som du säger också, att de inbitna är kvar men familjer och så kanske väljer något annat. Men just i Stockholm kan jag tänka mig att det är en liten "dragkamp" med fotbollen? Okej, de går inte så ofta samtidigt, men det verkar ju ofta som att hockeyns publiksiffror ökar när fotbollens minskar och vice versa. Och i Stockholm har ni ju lyxen att hålla på ett lag "rakt över", så att säga. AIK, Djurgården och Hammarby har väl hyfsat framgångsrika lag i många sporter. Är man göteborgare så håller man sällan på Frölunda både i hockey och fotboll, liksom.
*Hockey och superhjältar*

#178 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 03 March 2011 - 10:50

Hur ser du på att Pär Arlbrandt är klar för Linköping och har varit det sedan i julas? Vet att Hv71 ville ha honom eftersom han trots allt är en egen produkt.

Naturligtvis är det tråkigt att han lämnar Luleå, högerksytt och en vass målgörare som kommer bli saknad. Men de får iaf behålla Olausson, de får hitta en ny lekkamrat till honom nästa säsong. Arla har haft riktigt svårt utan Olausson när han har varit skadad får se hur det går utan varandra. Tycker det är skit att sådant ska komma fram inför slutspelet. Tycker det borde vara som i NHL att man andra klubbar inte får prata med en spelare innan säsongen är över. <_< Läste att hans fästmö var från Linköpingsområdet så det är inte ett konstigt val heller. Bara att hoppas att han kan fokusera på spelet med Luleå.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#179 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 03 March 2011 - 13:18

Ja, det är vanligt att spelare och tränare har gjort klart med nya lag tidigt, och så läcks det ut strax före slutspelet. Kan det kanske vara för att psyka lagen som blir drabbade? Hur känner Arlbrandt i en eventuell matchserie emot Linköping eller hur presterar Czarnecki om Brynäs skulle möta Färjestad? Jag tror ju att det är proffs det handlar om, som kan hantera detta, men folk kommer ju att spekulera.

Sen har jag svårt att se det där med att en spelare skulle vara så beroende av en annan. En del spekulerade om att Bäckström skulle behöva Mathias Månsson, Omark skulle vara halv utan Harju osv. osv. Linköping har nog med bra spelare för att Arlbrandt ska kunna passa in där, tror jag allt.

Conny Strömberg klar som tränare för Malmö. Jag vet inte rent spontant? Jag har alltid haft svårt för den mannen, och visst, det får stå för mig. Men har han så otroligt bra meriter? Han är mer en gaphals som kanske, vad jag vet, inte är någon tränare som känns som en som kan satsa långsiktigt.

#180 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 03 March 2011 - 15:51

Conny Strömberg klar som tränare för Malmö. Jag vet inte rent spontant? Jag har alltid haft svårt för den mannen, och visst, det får stå för mig. Men har han så otroligt bra meriter? Han är mer en gaphals som kanske, vad jag vet, inte är någon tränare som känns som en som kan satsa långsiktigt.

Min första reaktion var densamma, kändes inte som ett klockrent val. Men ju mer jag tänker på det känns det som ett bra val. Malmö behöver en tränare med lite temperament och den typen av engagemang. Att han inte går från klockren succé i sin senaste klubb till Malmö betyder kanske att han är hungrigare än en mätt tränare med ett klanderfritt facit. Så lite underdog som ändå visat sig ha bra kvaliteter, men som inte lyfts till skyarna direkt som fallet varit med många andra tränare man tagit dit som sedan floppat, kan passa Malmö utmärkt. Leif Strömberg är det ju föresten, sökte på Conny för att få upp hans facit, och fick fram en hockeyspelare med rötter i Modo istället.. Leif Strömberg vann ju allsvenskan iaf med Leksand för någon säsong sedan.

Jo, det där är ju sant, minns några år sedan,kanske VM-2008 då Kanada fick en utvisning mot Norge. I bytet därefter så åkte en en kanadensare fram till en norrman och körde klubban lite i munnen på honom så att han började blöda lite lätt från läppen. Domaren såg detta men vågade inte ge Norge 5 mot 3. Fungerar nog fint psykologiskt. Liksom "Vi får göra så här mot er, men de vågar ändå inte ge utvisningar!".

Jag minns den incidenten! Och där finns ju alltför många liknande situationer att plocka fram. Minns ett klipp du postade för ett bra tag sedan med Sovjetunionen mot Kanada i någon World Cup turnering tror jag det var? Där hela matchen var fylld av sådant. Då har vi ju också det här momentet med Kanadensiska domare i matcher som Kanada spelar. Orimligt. Även om domaren gör en bra insats väcker det alltid misstankar om partiskhet när det blir tveksamma situationer som borde undvikas.

Edited by Spacer, 03 March 2011 - 16:04.

#181 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 03 March 2011 - 16:12

Oj, självklart. Vilken miss av mig. Conny Strömberg spelar i Örebro som jag bor, och är omtalad här, samt poängligevinnaren i allsvenskan. Leif Strömberg, ja. Sen tror jag ändå inte att det här är vad Malmö behöver, det luktar mer åt att Malmö kommer att "floppa" nästa år också (som i att de inte tar sig direkt till kvalserien), och så börjar Strömberg och Malmös ledning att sura. När var senast Malmö hade en uppskriven tränare, förresten?

Edited by Kermit, 03 March 2011 - 16:15.

#182 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 03 March 2011 - 16:26

Jag hoppas du har fel. ;)
Strömberg tog ju förresten upp SSK till Elitserien så han har ju bra erfarenhet av just den här arbetsuppgiften. Man har ju haft en del tränare under åren med stora meriter som floppat ordentligt. De senaste säsongerna har man dock haft ganska matta tränare, borde meritmässigt men också resultatmässigt i klubben. Jag tror inte man kommer börja tjura och att man har lärt sig av sina misstag. Man verkar ju satsa långsiktigt, iaf på en tre-års period med Hugo Stenbeck som mål Elitserien. Framtiden får utvisa.. Men jag tycker det är ett bra val av tränare. Det har ju ryktats om Osten Bergström också, men jag tycker det är bra man tog dit någon helt ny, när man ska satsa på nytt. Kändes inte fräscht om man tagit dit en tränare som fått sparken tidigare när man ska göra nysatsning.

#183 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 03 March 2011 - 18:27

Tror att Osten Bergström är nöjd med att stanna i Luleå. Men allvarligt, Strömberg har inga stora meriter, senast fick han sparken av Leksand efter att han misslyckades att ta upp laget till elitserien (känns det igen?), och han har ju varit ansvarig för att Södertälje hamnat i kvalserien några gånger. Så kan man ju också se det. Dessutom har han ett rykte om sig att "kväva" de offensiva talangerna och intentionerna i ett lag.

#184 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 03 March 2011 - 22:02

Straffvinst över MODO och 4e platsen säkrad inför sista omgången. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#185 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 03 March 2011 - 22:09

Bra, då kan ni spela med B-laget på lördag. För om Luleå är laget som skickar ner Frölunda i kvalserien så kommer de att bli ett av mina stora hatlag. ;P

Overklig spänning nu! Två raka segrar för Frölunda är självklart skönt, men de kan inte ens andas ut lite. Resultaten måste FORTFARANDE gå rätt väg i sista omgången. Usch, vad spännande. :(

#186 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 03 March 2011 - 22:41

Luleå har ju redan B-laget typ. Niinimma, Fälth (säkert borta hela kvartsfinalspelet), idag var också Burström och Meijer borta. 4 spelare födda 91 idag + 1 92a, varav 2 backar. Frölunda har ju mer att kämpa för, så de har bra chans att vinna därför tror jag inte att Frölunda spelar i kvalserien.

Osten var nog aldrig aktuell tror jag, det var väl Percys önskedröm.

#187 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 04 March 2011 - 03:13

Men allvarligt, Strömberg har inga stora meriter, senast fick han sparken av Leksand efter att han misslyckades att ta upp laget till elitserien (känns det igen?), och han har ju varit ansvarig för att Södertälje hamnat i kvalserien några gånger. Så kan man ju också se det. Dessutom har han ett rykte om sig att "kväva" de offensiva talangerna och intentionerna i ett lag.

Visst.. sen kan man också se det som att han förde upp SSK till elitserien, blev sparkad, och kom sedan tillbaka till kvalserien och räddade dom kvar. ;) Han vann allsvenskan övertygande med Leksand, visst misslyckades han det året med att ta upp dom i en kvalserie, som var oerhört jämn det året. Men... jag tycker det känns som där finns bra potential. Det är en tränare som ofta kör med tajt försvars-spel och snabba vändningar, vilket känns mycket Malmö. Det känns som en tränartyp som passar i Malmö.

Nej Osten var nog aldrig aktuell mer än i spekulationer. Tror ju inte heller han skulle lämna Luleå... Blir intressant vem som blir tredje assisterande.. Juha Rihiijärvi, som visst har utbildats i Florida till tränare har nämnts i rykten.. även Roger Öhman och Tomas Sandström.. alla tre med hjärtat på rätt plats.
Men det viktigaste är ju att det blir någon som Strömberg fungerar bra att jobba med..

Blir intressant "forum-derby" mellan Luleå och Frölunda. Frölunda mer att spela för, men känner man Luleå rätt kommer de inte ge en millimeter. Hela serien är verkligen spännande nu, från toppen till botten.

Edited by Spacer, 04 March 2011 - 03:19.

#188 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 04 March 2011 - 13:10

Leksand hade väl vunnit kvalserien övertygande ganska många år, Strömberg anställde de för att de skulle ta det sista steget. Jag vill verkligen att det ska gå bra för Malmö, det skulle sitta fint med ett lag i en så stor stad, och de har en bra juniorverksamhet. Men jag blir lite nervös när de återigen pratar storsatsningar och anställer en tränare som Leif Strömberg. Sen känns inte defensivt spel som något som ska leda dem upp i kvalserien heller. Och inte något som utvecklar deras talanger.

Percy är inte ens särskilt inblandad i klubben längre.

Serien är ju mest spännande i botten nu, och jag har en känsla att kvalserien kommer bli lika spännande den också. Så där vill man VERKLIGEN inte hamna. Skit samma i om det ger extra publikintäkter eller eventuellt höjer självförtroendet i laget.

#189 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 04 March 2011 - 16:09

Det blir intressant att se hur man kommer lägga upp spelet, är ju inte säkert att det blir ett sådant spel som jag spekulerade om, men det brukar ju vara så Strömberg lägger upp det. En tung och tuff defensiv med snabba spelvändningar var under lång tid lite av Malmö's signum, och fungerade väldigt bra. Sedan började man ju satsa väldigt friskt i början på 2000-talet på ett mer offensivt spel från backarna, eller framförallt spelande backar rent allmänt som inte gjorde något annat än spelade på puck, natt och dag från tidigare, där man bytte bort runt 400 kilo bland sina backar. Det fungerade sådär. Detta gjorde man ju efter stor kritik att man spelade "tråkig" hockey och liknande. Men det är en modell som ofta fungerat. Jag menar absolut inte att jag tycker man bara ska ligga defensivt och vänta, inte alls, men ett tuffare och tyngre försvar vore roligt att se. Man har ju deklarerat att man inte ska göra spektakulära värvningar utan bygga ett lag, så vi får hoppas på det. Vad jag hoppas på är att man kan få dit en riktig back-klippa. Det är väl det jag tycker man är i störst behov av. Det är roligt att det fortsätter gå bra för juniorerna. Det vill till att man får ett elitserielag under relativt överskådlig framtid så inte för många talanger riskerar att fångas upp av andra elitserieklubbar.

Percy är nog mer inblandad än man tror. Han är ju trots allt hedersordförande, och verkar ständigt vara närvarande. Percy's engagemang är trevligt, men man hoppas inte det kommer stressa klubben för mycket rent sportsligt. Men jag tror man har lärt sig av tidigare misstag som sagt. Läste en intervju med Percy där han sade att de fick hålla tillbaka Hugo Stenbeck så man inte hastar något som han själv gjorde tidigare. Så det låter ju bra. Jag tror dom lärdomarna som Percy bär med sig kommer vara nyttiga nu.

#190 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 05 March 2011 - 19:01

Luleå har tre ordinarie backar borta idag, Niinimaa, Fälth och Pierre Johnsson. Därför består halva luleås backar av spelare födda 1991. Fast en av dem, Styrman har spelat ordinarie i stort sett hela säsongen. I all olycka är det bra att juniorerna får chansen att få mer rutin i elitserien.

1-1 nu mellan Modo och AIK. AIK på slutspelsplats igen med bättre målskillnad än Frölunda. 9 mål till av VF så är de i slutspel igen. :P

#191 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 05 March 2011 - 19:04

Slutspel är bara en extra krydda just nu. Skiter i det, det är kvalserien som ska undvikas. Så länge "vi" slår Luleå så borde man klara sig ifrån det. Resten kan ingen i Frölunda påverka ändå.

#192 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 05 March 2011 - 19:09

absolut! kvalserien är inte roligt, det var 2 år sedan tror jag som Luleå klarade sig ifrån kvalserien i sista omgången, målskillnad tror jag det var. (Mora hamnade där istället och åkte ut.) det kändes underbart. såg nästan ut som spelarna vunnit SM-Guld.

#193 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 March 2011 - 19:34

Ruskigt spännande just nu. 3-3 mellan Skellefteå och Linköping. Seger krävs för serieseger...

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#194 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 05 March 2011 - 19:45

Men va fan. inte en till skadad back. :upset: Topi Jaakola har utgått, inget besked hur/om det är allvarligt. Det är tungt nu. Litet hopp dock, Niinimaa har ett specialskydd och har tränat på is.

#195 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 05 March 2011 - 19:48

Tungt är att kämpa för att undvika kvalserien. Luleå är fyra i tabellen. Var nöjd. ;)

#196 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 05 March 2011 - 19:51

Det är inför slutspelet jag är orolig, att 3 (4) ordinarie backar ska vara skadade/spela skadade. Inte alls bra.

#197 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 05 March 2011 - 19:54

Var nöjd att de gick dit, säger jag. ;)

#198 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 05 March 2011 - 21:08

så här hade jag tippat elitserien i september:

1. Hv 71
2. Färjestad
3. Skellefteå
4. Frölunda
5. Linköping
6. Timrå
7. Djurgården
8. Luleå
9. Brynäs
10. MoDo
11. Södertälje
12. AIK

Topp 3 stämmer. (öppet mål för Hv gjorde att de vann serien) Plats 5, 11 stämmer. Ganska bra tycker jag. :)

visst är jag nöjd med en fjärde plats och slutspel men när ens lag kommit till sluspelet så vill man naturligtvis att det ska gå bra där.
Förra säsongen hade Luleå, Timrå hemma och förlorade med 0-1 (och missade slutspelet) och nu 0-1 mot Frölunda.

Antingen blir det AIK eller Linköping för Luleå, tror jag. ca 10 min till slutspelsvalet.

Edited by GaterGirl, 05 March 2011 - 21:08.

#199 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 05 March 2011 - 22:34

Kvartsfinal lagen

Hv - AIK
Färjestad - Brynäs
Skellefteå - LHC
Luleå - Djurgården

Hv-AIK spelar en dag tidigare än de andra lagen pga av att AIK och Djurgården har samma hemmaarena och inte kan spela hemma på samma dag. PGA för hög säkerhetsrisk.

Edited by GaterGirl, 05 March 2011 - 22:35.

#200 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 05 March 2011 - 23:22

Jag har ju Brynäs som "andralag" när inte Malmö är med så håller på dom här. Annars tycker jag Luleå mot Djurgården är en intressant parning. Hur ser det ut mellan de två lagen inbördes möten under säsongen? Och gratulerar till Kermit vars lag nu slipper kvala. Det hade varit för j*kla tråkigt rent ut sagt om Frölunda åkt ur högsta serien. Behövs ett lag i den regionen också. Och klart man skiter i eventuella biljett-intäkter vid en kvalserie. Det är som att spela rysk roulette. Även om det går bra för stunden kan det gå riktigt illa i slutändan. :)

Edited by Spacer, 05 March 2011 - 23:35.