La Casa Muda/The Silent House (2010)Laura och hennes far Wilson ska göra vid trädgården på ett förfallet hus ute på landet som ska renoveras och säljas. De ska övernatta på nedervåningen med tillbeds att inte gå upp på övervåningen då det kan vara farligt.
När Wilson har somnat börjar Laura höra mystiska ljud från övervåningen. För att lugna henne så går han upp för att titta... men kommer inte ner igen.
Jag var inte berädd på att det skulle vara en icke-Engelsktalande utländsk film. Men det gör inget för det är väldigt liten dialog i filmen och den som är där är rätt oviktig.
En väldigt smart och intelligent film, genialiskt gjord. Något man faktiskt inte kan tro till en början (jag irriterade mig en massa på det ologiska i filmen till en början).
Filmen var från början ett billigt (budget på ca 35000kr) filmprojekt som bara skulle visas lokalt i en liten by men som blev en sådan hit på filmfestivaler att den blev en internationellt berömd film. Och givetvis så ville det genast göras en Engelsktalande version av filmen men bara inspirerad av filmen och gjord på samma sätt utan att använda samma manus.
Hela filmen är filmad i en ända lång tagning utan klipp med bara 1 vanlig kamera och jag måste säga att den är genialt filmad då man ibland inte fattar hur de lyckades.
Berättelsen ska vara baserad på en händelse på 1940-talet då
2 lemlestade kroppar och en massa perversa foton av de döda och en tjej hittades i ett gammalt hus men aldrig tjejen.
Slutet
är väldigt överaskande när man inser hur allt ligger till och att hon har spenderat sitt liv som sin fars, och hans väns, sexleksak och att de sedan dödade det barn hon fick och att allt det här kom tillbaka när de återvände till huset och hennes personlighet splitrades. Då fattade man alla konstiga saker som hur hon plötsligt blev blodigare trots att hon inte var skadad och alla underliga händelser som verkade övernaturliga trots andra saker tydde på annat.
En mycket smart film som alla som gillar skräck och mystik borde se. Men gör inte som jag och fundera över vad som är logiskt eller inte, utan bara njut av filmen.
8/10Splice (2009)Clive och Elsa är två stjärnforskare som med hjälp av Splice-tekniken kan skapa hybrider med att föra samman olika animaliska DNA. Men nu vill de ta nästa steg till berömmelsen genom att skapa en hybrid mellan människa och djur. Problemet är bara att det är olagligt och moraliskt fel.
Det klassiska. 2 forskare med Gudakomplex som vill skapa nya varelser men inte får för deras chef så de gör det själva istället.
Filmen börjar jättebra och är väldigt intresant. Jag tycker de gav Dren ett för mänskligt utseende som vuxen men det är en smaksak. Men mot slutet så flippar den totalt.
I början ville Clive döda Dren medans Elsa ville skydda henne. Sedan så börjar Clive älska Dren medans Elsa börjar avsky henne. Och så har han sex med Dren för han var förvirrad över vad som är rätt och fel?! Sedan förlåter Elsa honom och de bestämmer sig för att döda Dren som visar sig vara döende men sedan förvandlas till ett manligt monster som dödar en massa och våldtar Elsa så hon blir gravid, och dödar Clive för Else tvekade att döda Dren.
Nej, säger jag. Det här blev skräp och jag fattar inte hur de kan sabba en annars så bra film på det här viset. Och slutet
med Dren som ett mordiskt monster var så onödigt och förstörde mycket av filmen. Känns som att de gjorde den vändningen bara för att folk förväntar sig sådant i en monsterfilm och för att det hela ska varna om hur det går när man leker med det genetiska.
Jag är glad att jag har sett den även om det bara blev skräp mot slutet men jag kommer aldrig mer sedan den. Och betyget, som jag hade tänkt skulle bli högt, sjönk drastigt.
6/10
Edited by Crusader, 26 August 2011 - 01:44.