VAD? Jack och Joan lever det goda livet men en självutnämnd Kejsare av Nilen tänker snart sätta lite krydda på deras tillvaro.
VEM? Michael Douglas, Kathleen Turner, Danny DeVito och Holland Taylor återvänder alla till sina roller.
VAR? Utspelar sig ett halvår efter där den första filmen slutar.
HUR? Det skulle vara lite kul att få veta hur en uppföljare skriven av Diane Thomas skulle ha sett ut. Den här uppföljaren om än både sevärd och underhållande saknar det där lilla extra som gjorde ettan bra. I ettan fanns det en väldigt stark parallell till de romantiska romaner som Joan skrev en detalj som man missar fullständigt här. Överlag så lyckas man bra med att skicka ut Jack och Joan på ytterligare ett äventyr, men man har ju tagit en del beslut där jag kanske önskat att man handlar annorlunda. T.ex. att man sår splitt mellan Jack och Joan (där man till filmens försvar gör det klart att det är främst Jack som är lite för egotrippad) "bara" för att de skall kunna "bli kära på nytt". Dock så gillar jag att man utvecklat Joan till att vara lite mer än bara en jungfru i nöd utan här själv börja gräva i vad Omar håller på med. Sedan är jag inte överdrivet förtjust i att "Nilens Juvel" är en titel för religiös tomte, hur underhållande killens "mirakel" än är. Riktigt imponerad blir jag av referensen till andra världskriget man gör på slutet: flaggorna, örnen och stjärnan är tydliga och smakfulla referenser till det kanske svartaste kapitlet i Europas historia. Miljöerna är verkligen fina speciellt dem från Marocko.
NÄR? Det talades ett tag om en remake på "Den vilda jakten på stenen" vill jag minnas. Tack och lov verkar det inte bli något av med den.
*
Har velat sett om dem ett tag och fick äntligen inpiration att göra det. Bra filmer som håller måttet än idag.Den Vilda Jakten på Stenen / Romancing the Stone (1984)
Kul detalj. Skulle gärna se fler av filmerna där Jeannie Epper har medverkat som stuntkvinna.VEM? Jeannie "Coolare än Zoë Bell" Epper är Kathleen Turners stunt-dubbel. Manusförfattaren Diane Thomas dog kort efter att den här filmen fick premiär.
Intressant trivia. Och bra för oss fans av Tillbaka till Framtiden-filmerna. Har sett Cocoon, men tycker varken bu eller bä om den. Tror dock inte att Zemeckis hade kunnat göra den bättre. Som sagt, intressanta detaljer om hur ödet har styrt mångas väg i drömfabriken. Kanske att många inte hade varit där dom är, om det inte hade varit för lite oväntade vändingar här och där under karriärens gång.NÄR? Filmbolaget var så säker på att den här skulle floppa så man sparkade Zemeckis från filmen Cocoon, lycka för eftervärden då det (i kombination med att den här filmen faktiskt inte floppade) beredde väg för ett gäng andra filmer: Tillbaka till Framtiden.
Det brukar märkas när jag läser trivian på IMDb om en film - inte helt ovanligt att det är då jag får till VEM, VAR och NÄR frågorna riktigt bra då.
Antagligen sant; men då när Jakten på Stenen spelades in hade kidnappningar av Amerikaner skjutit i höjden i Colombia och man valde att spela in på behörigt avstånd.Nu hade man nog gjort precis raka motsatsen. Mexico känns mer och mer som ett laglöst land med kriget mellan alla drogkarteller och mellan polis/militär.VAR? Av säkerhetsskäl så förflyttade man inspelningen från Columbia till Mexico.
Edited by XC, 28 August 2012 - 09:14.

This topic is locked