Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #6

• This topic is locked This topic is locked
975 replies to this topic

#176 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 August 2012 - 08:40

Den Vilda Jakten på Juvelen / The Jewel of the Nile (1985) [dVJpS#02] [US]
VAD? Jack och Joan lever det goda livet men en självutnämnd Kejsare av Nilen tänker snart sätta lite krydda på deras tillvaro.
VEM? Michael Douglas, Kathleen Turner, Danny DeVito och Holland Taylor återvänder alla till sina roller.
VAR? Utspelar sig ett halvår efter där den första filmen slutar.
HUR? Det skulle vara lite kul att få veta hur en uppföljare skriven av Diane Thomas skulle ha sett ut. Den här uppföljaren om än både sevärd och underhållande saknar det där lilla extra som gjorde ettan bra. I ettan fanns det en väldigt stark parallell till de romantiska romaner som Joan skrev en detalj som man missar fullständigt här. Överlag så lyckas man bra med att skicka ut Jack och Joan på ytterligare ett äventyr, men man har ju tagit en del beslut där jag kanske önskat att man handlar annorlunda. T.ex. att man sår splitt mellan Jack och Joan (där man till filmens försvar gör det klart att det är främst Jack som är lite för egotrippad) "bara" för att de skall kunna "bli kära på nytt". Dock så gillar jag att man utvecklat Joan till att vara lite mer än bara en jungfru i nöd utan här själv börja gräva i vad Omar håller på med. Sedan är jag inte överdrivet förtjust i att "Nilens Juvel" är en titel för religiös tomte, hur underhållande killens "mirakel" än är. Riktigt imponerad blir jag av referensen till andra världskriget man gör på slutet: flaggorna, örnen och stjärnan är tydliga och smakfulla referenser till det kanske svartaste kapitlet i Europas historia. Miljöerna är verkligen fina speciellt dem från Marocko.
NÄR? Det talades ett tag om en remake på "Den vilda jakten på stenen" vill jag minnas. Tack och lov verkar det inte bli något av med den.

*

Den Vilda Jakten på Stenen / Romancing the Stone (1984)

Har velat sett om dem ett tag och fick äntligen inpiration att göra det. Bra filmer som håller måttet än idag.

VEM? Jeannie "Coolare än Zoë Bell" Epper är Kathleen Turners stunt-dubbel. Manusförfattaren Diane Thomas dog kort efter att den här filmen fick premiär.

Kul detalj. Skulle gärna se fler av filmerna där Jeannie Epper har medverkat som stuntkvinna.

NÄR? Filmbolaget var så säker på att den här skulle floppa så man sparkade Zemeckis från filmen Cocoon, lycka för eftervärden då det (i kombination med att den här filmen faktiskt inte floppade) beredde väg för ett gäng andra filmer: Tillbaka till Framtiden.

Intressant trivia. Och bra för oss fans av Tillbaka till Framtiden-filmerna. Har sett Cocoon, men tycker varken bu eller bä om den. Tror dock inte att Zemeckis hade kunnat göra den bättre. Som sagt, intressanta detaljer om hur ödet har styrt mångas väg i drömfabriken. Kanske att många inte hade varit där dom är, om det inte hade varit för lite oväntade vändingar här och där under karriärens gång.

Det brukar märkas när jag läser trivian på IMDb om en film - inte helt ovanligt att det är då jag får till VEM, VAR och NÄR frågorna riktigt bra då.

VAR? Av säkerhetsskäl så förflyttade man inspelningen från Columbia till Mexico.

Nu hade man nog gjort precis raka motsatsen. Mexico känns mer och mer som ett laglöst land med kriget mellan alla drogkarteller och mellan polis/militär.

Antagligen sant; men då när Jakten på Stenen spelades in hade kidnappningar av Amerikaner skjutit i höjden i Colombia och man valde att spela in på behörigt avstånd.

Edited by XC, 28 August 2012 - 09:14.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#177 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 28 August 2012 - 13:59

Den Vilda Jakten på Juvelen / The Jewel of the Nile (1985)

Har velat sett om dem ett tag och fick äntligen inpiration att göra det. Bra filmer som håller måttet än idag.

Sweet. Då ser jag dom härnäst. Har också velat se om dom sedan ett bra tag tillbaka, men inte direkt fått inspiration till det. Förrän nu. :)

#178 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 28 August 2012 - 19:29

Lite synd att dom här inte har visats på svensk tv eller finns tillgängliga i en bra DVD-utgåva.

Jo, första Fantaghirò-filmen visades, enligt Svensk mediedatabas, i SVT för 17 år sedan. Men det är synd att ingen av de andra Fantaghirò-filmerna och de andra sagofantasyfilmerna som Lamberto Bava gjorde under 90-talet har dykt upp här.

-

O Rozárce a zakletém králi (1985) är en tv-film (fast den ser periodvis mer ut som en filmad pjäs) från det forna Tjeckoslovakien och återigen har de tolkat Skönheten och odjuret. Det är ingen lång film (den är bara 44 minuter) och det är okej underhållning för stunden, men det finns bättre tolkningar. Jag gillar dock hyllningen till Jean Cocteaus film (och nu när jag tänker efter så hade även Kráska a zvíře en sådan).

Rotkäppchen (1954) bygger på Rödluvan och är ingen lång film heller (ca 45 minuter), men är å andra riktigt långtråkig. Se den inte.

Saxána a Lexikon kouzel (2011) är en uppföljare till Flicka med kvast från 1972 och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om filmen. Den är inte direkt dålig, men samtidigt är den inte speciellt intressant... En sak vet jag, specialeffekterna håller verkligen inte någon toppkvalitet och ser redan föråldrade ut.

Král sokolů (även känd som Sokoliar Tomáš) är en tjeckisk-slovakisk-polsk-ungersk-tysk-fransk (eller europeisk samproduktion om man vill vara mindre krånglig) film från 2000 och bygger på ett verk av Jozef Cíger-Hronský. Jag har inte läst förlagan, men filmen är trevlig underhållning och jag kan tänka mig att se om den.

Asterix och hans tappra galler (Astérix le Gaulois, 1967) bygger på seriealbumet med samma namn. Animationen är inte mycket hänga i granen och även tempot är ojämnt, men det finns ändå en viss charm med filmen. Däremot tror jag att vi alla hade klarat oss utan en berättare som förklarar nästan allt.

Xin qi long zhu (1991) bygger på Dragon Ball, men eftersom detta är en olicensierad version har de bytt ut namnen och även gjort vissa ändringar. Jag gillar inte, eller snarare bryr mig inte om, Dragon Ball i någon större utsträckning och filmen är inte speciellt bra (även om det finns ett par underhållande scener).

Deuraegon bol: Ssawora Son O-gong, igyeora Son O-gong (1990) är ett intressant exempel på hur trogen en lågbudgetfilm (som mer ser ut som en fanfilm än en ”riktig” film, om ni förstår vad jag menar) kan vara sin förlaga (eller ja, de inbitna Dragon Ball-fansen säger den är ganska trogen förlagan). Själv tycker jag att filmen är ganska tråkig och en aningen för lång.

Sango-sho densetsu: Aoi umi no Erufî är en japansk animerad film från 1986 och är väl inte speciellt originell på något sätt. Det är dock en sevärd film med ett lagom tempo och den är inte så lång heller, 72 minuter.

#179 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 29 August 2012 - 00:23

The Cabin in the Woods

-And that makes what kind of sense?

4/5

Tucker and Dale vs Evil

Jag har haft ögonen på den här ett bra tag nu. Det har bara inte blivit av att jag sett den men nu ska det väl förhoppningsvis bli av.
.

Woody tar sig lite friheter med verklighetskonceptet ibland vilket kan vara svårt att tro om man bara sett hans mer jordnära filmer..

Spännande beskrivning av filmerna måste jag säga. Känns inte som typiska Woody Allen-filmer. Och genast blev det lite mer intressant att se dessa än någon av hans större och mer kända filmer.

Jag rekommenderar framför allt Midnigt in Paris och The Purple Rose of Cairo. Speciellt om du uppskattar nostalgi.

The Hunger

Kul att du har sett filmen nu. Såg den en gång i tiden på TCM. Tyckte att den var väldigt vackert gjord och stämningsfull. Inte en vanlig konventionell vampyrfilm om man säger så.

Nej verkligen inte. Det påminde mig lite om Abel Ferrars vampyrfilm The Addiction men jag skullebehöva se om den filmen föratt kunna backa upp det påståendet.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#180 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 August 2012 - 01:36

Ska du se Den Vilda Jakten på Lyckan också? :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#181 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 30 August 2012 - 08:33

Vi såg den på engelskalektionen i högstadiet, men vi fick aldrig se slutet, vilket läraren motiverade med: Det är så lite kvar på filmen, så det är inte lönt, och ni har ändå redan fattat hur det kommer sluta.

Ska du se Den Vilda Jakten på Lyckan också? :P

Ah. Jag tror mig ha sett början på den också. Var nog så att den gick på tv och jag inte uppfattade hela titeln, varför jag trodde att det var Juvelen (som jag inte har sett) jag såg, och blev väldigt förvirrad eftersom jag trodde att det var en uppföljare, men huvudpersonerna verkade träffa varandra för första gången.

Edited by Den Gröne Hämnaren, 30 August 2012 - 08:33.

#182 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 August 2012 - 12:42

Vi såg den på engelskalektionen i högstadiet, men vi fick aldrig se slutet, vilket läraren motiverade med: Det är så lite kvar på filmen, så det är inte lönt, och ni har ändå redan fattat hur det kommer sluta.

Jo, viss transparens finns i manus - och det slutar väl ungefär som man förväntar sig - men lite väl hårt tycker jag det är åt filmen... :lol:

Edited by XC, 30 August 2012 - 12:43.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#183 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 August 2012 - 16:42

Lite synd att dom här inte har visats på svensk tv eller finns tillgängliga i en bra DVD-utgåva.

Jo, första Fantaghirò-filmen visades, enligt Svensk mediedatabas, i SVT för 17 år sedan. Men det är synd att ingen av de andra Fantaghirò-filmerna och de andra sagofantasyfilmerna som Lamberto Bava gjorde under 90-talet har dykt upp här.

Aha, så kul att veta att den första filmen faktiskt har visats här. Synd att det inte blev flera. Tror väl inte direkt att någon kanal skulle vara sugen på att köpa rättigheterna i dagsläget. Även om sagor har blivit populärt den senaste tiden igen inom film och tv.

Jag har köpt Fantaghirò filmerna i en fin itaniensk DVD-box. Så galen är jag. ;)

Asterix och hans tappra galler (Astérix le Gaulois, 1967) bygger på seriealbumet med samma namn. Animationen är inte mycket hänga i granen och även tempot är ojämnt, men det finns ändå en viss charm med filmen. Däremot tror jag att vi alla hade klarat oss utan en berättare som förklarar nästan allt.

Jag såg om flertalet av dom klassiskt tecknade filmerna som har getts ut hos oss. Jag tyckte om dom som ung, men insåg nu att dom inte var fullt så bra längre. Dubben är ju klart bra och hjälper till med att göra filmen bättre. Animationen är det lite si och så med. Charmig men kanske inte fullt så snygg. Det som jag hängde upp mig på var att handlingen var rätt trist i filmerna och att tempot var så segt. Lite trist.

Såg även spelfilmerna som kom mellan 1999-2008 (tydligen är den en ny film på gång). Vet inte vad jag skall säga om dom. Speciellt bra var dom inte om man säger så.

Xin qi long zhu
Deuraegon bol: Ssawora Son O-gong, igyeora Son O-gong

Jag är inget stort fan av Dragonball. Började att läsa mangan när den släpptes här i landet, men gav upp efter en 10-15 volymer. Sedan såg jag Dragonball Evolution för ett tag sedan.

Sango-sho densetsu: Aoi umi no Erufî är en japansk animerad film från 1986 och är väl inte speciellt originell på något sätt. Det är dock en sevärd film med ett lagom tempo och den är inte så lång heller, 72 minuter.

Ingen film som jag har hört talas om tidigare. Men utifrån ditt omdöme och filmens synopsis via IMDb-länken så känner jag att jag skulle ge den en chans.

Tucker and Dale vs Evil

Jag har haft ögonen på den här ett bra tag nu. Det har bara inte blivit av att jag sett den men nu ska det väl förhoppningsvis bli av.

Gör det. Tror att du skulle finna den bra och underhållande. :)

Jag rekommenderar framför allt Midnigt in Paris och The Purple Rose of Cairo. Speciellt om du uppskattar nostalgi.

Sätter upp dom på listan då. Förr eller senare blir det säkert att jag ser dom.

Nej verkligen inte. Det påminde mig lite om Abel Ferrars vampyrfilm The Addiction men jag skullebehöva se om den filmen föratt kunna backa upp det påståendet.

Jag har bara sett The Driller Killer av Ferrara. Lite skämmig, jag vet. Det finns fler där som jag har hört mycket bra om och som jag borde se. Inklusive den som du nämner.

Edited by Garm, 30 August 2012 - 16:44.

#184 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 31 August 2012 - 00:10

Johnny English Reborn (2011)

Efter att ha fått sparken för 5 år sedan har Johnny English spenderat större delen hos munkar i Tibet för att utveckla sina förmågor... och minska sina brister.
När han återvänder till MI7 för ett specialuppdrag så har han fullt förtroende i sina nya kunskaper och tillsammans med den unga agenten Tucker kämpar han mot en ny komplott. Johnny English är skarpare och tuffare än någonsin... men fortfarande lika klantig.

En mycket underskattad spion action-komedi. Medans första filmen mer var en spion parodi så ville alla inblandade göra en mer storydriven och seriösare thriller-komedi den här gången och det märks. Det är nog också tyvärr orsaken varföpr det finns så många som inte uppskattar filmen då de bara väntade sig en komedi. De ville göra en film som var full med action, komedi och story utan att någon av dem fick lida och det tycker jag de lyckades fantastiskt bra med.
Ett måste för alla som gillar spionfilmer och action-komedier.

9/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#185 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 31 August 2012 - 18:50

Empire of Assassins (2011) [CN]
VAD? Kinesiskt kung-fu raffel med intriger, maktspel, förlorade familjemedlemmar och ond bråd död.
VEM? Den här filmen är så bra att inte ens IMDb bryr sig om att lista alla inblandade. (Antingen det eller också är det två personer som fick sluta som djur under inspelningen).
VAR? Antika Kina.
HUR? Oj. Oj, oj, oj, ojoj, ojoj. Helt otroligt ointressant intrig av den typ där man vet hur det slutar ... strax efter förtexterna. Berättandet är hackigt och hoppigt och någonstans tappade man bort slutet. Skådespelarna gör sitt bästa för att det skall se bra ut men har inte riktigt det stöd i produktionen de behöver. Manus är katastrofalt, det bygger i stort sett helt och hållet på fighting-scener (lite som GI Joe med andra ord) problemet är att fightscenerna inte har något flyt. De är klumpiga, jobbiga, underkoreograferade och fast på ett obehagligt ställe mellan beslutet mellan "brutalt slagsmål" och "kampsportsbalett". Uppe på hela härligheten har amerikanarna ersatt original-ljusspåret med ett nytt fräscht amerianskt-talande spår. Dubben är dåligt producerad och röstskådespelarna (för att citera gamle goa Carty): går in, river av vad som står i manus och hämtar hem lönechecken. Bokstavligen, det finns inget engagemang i dialogen utan det känns som samtliga inblandade läser innantill; tillsammans med de pålagda ljudeffekterna så stinker filmen av komedi och gammal dålig fars.
NÄR? Egentligen är jag elak, för jag läser på IMDb att den här filmen klippts ihop av en billig tv-serie från Kina. (Seriöst. Och här gnäller vi på remake-trenden). Därav den simpla, dåligt skrivna, intrigen. Men det gör inte det här mähäet till film bättre.

*

Cliffhanger - Svindlande Avgrund (1993) [IT/FR/US]
VAD? Det hände i klippiga bergen-action.
VEM? Caroline Goodall medverkar. 'Nuff said.
VAR? Colorado i början på 90-talet medverkar rentutav på riktigt här och där. Det mesta av bergsscenerna är dock filmat i Italien.
HUR? Jag diggar när man kan gräva fram en gammal Stallone-rulle med typ 20 år på nacken som fortfarande håller måttet. Klassisk röjaction med mer story än vi är vana vid idag. Jag gillar att man vågar använda sig av en skurkliga som inte är en väloljad vinnarmaskin - utan så fort saker börjar gå illa för dem så spricker fasaden och de inre motsättningarna glimtar fram. Den uppenbarliga klyftan mellan de erfarna brottslingarna och avhopparen Travers bidrar till stämningen och han lite töntigare framtoning (i jämförelse med de övriga) är pricken över i. Stallone gör en bra, jordnära roll som funkar hela vägen. Produktionen är snygg, även om vissa bergsscener uppenbart spelats in i studio. Det finns några riktigt snygga scener i den här filmen där naturen verkligen får ta plats.
NÄR? Regissören Renny Harlin är född i Finland. Käckt va?

fqq5BYam.jpg

#186 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 31 August 2012 - 22:41

The Roommate (2011)

Sara Matthews börjar på college och är lite orolig över vem hennes rumskamrat kommer bli. Men Rebecca Evans visar sig vara allt hon kunde drömma om. Hon är snäll, omtänksam och framförallt intreserad i Sara's liv. Men snart börjar intresset gå mot besatthet och en extrem överbeskyddande och svartsjuk sida börjar visa sig.

En inofficiell remake (läs rip-off) av Single White Female (1992) som jag såg förra året och ni kan läsa om hur jag tyckte här. Väldigt uppenbart då jag upptäkte det innan jag ens visste det var så.
Leighton Meester spelar en psykopatisk tjej besatt i sin nya rumskamrat till det extrema.
Ett par scener var kanske lite onödiga som när Rebecca kör öronhängena genom sina öron eftyersom hon inte har hål i dem men ville bära Sara's öronhänge.
En film som har fått mycket dålig kritik, lite oförkänt tycker jag. Största kritiken är att den inte ör spännande eller kuslig vilket jag håller med om. Men jag tror mycket av kritiken kommer från att den är en rip-off utan att de som gjorde orginalet fick något för det och kritiken de fick från en college skola för att de använde deras skola som bakgrund i reklambilder.
Jag tyckte filmen var OK även om den inte borde kallas för skräckfilm även om vissa scener är rätt sjuka och mörka. Leighton Meester gör mycket för filmen och höjer de scenerna hon är i så att kalla den en usel film som inte förkänar mer än 0,5/10 är att överdriva.
Fast där är en hel del händelser som känns ologiska. T ex om Rececca hatar sina föräldrar så mycket och inte vill att folk ska känna till hennes förflutna eller att hon har en psykisk sjukdom varför går hon då till sådana extrrema lägnder för att få Sara att följa med henne hem till Thanksgiving (som hennes föräldrar inte ens visste hon skulle komma till) och låta Sara träffa hennes förra offer?
Manuset är väl inte heller helt sammanhängande alltid och tycker att Rebecca kändes inte riktigt som en mördare fören precis i slutet. Likaså kände jag inte alls den vänskapen som fanns i orginalet och Sara verkar inte alls vara så nära Rebecca.
En skillnad med orginalet är att medans Hedy ville ta över sin rumskamrats liv i orginalet så vill Rebecca ta platsen som Sara's döda lillasyster (dock lyckas de få med en scen där hon klär ut sig till henne ändå).
En OK film som inte ens är i närheten av lika bra som orginalet (som jag starkt kan rekomendera). Går att se om man inte har något annat att se.

5,5/10

Edited by Crusader, 31 August 2012 - 22:43.

-Sora, Kingdom Hearts

#187 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 September 2012 - 01:05

Wet Hot American Summer
Väldigt rolig drift med "summer camp" filmer. Humorn varierar ofta mellan billiga skämt till briljant genomtänkta och nästan alltid absurda.. Det här är regissören David Wains första film. Tidigare har han varit inblandad i TV-serierna The State och Stella och nu senast Childrens Hospital och har man sett någon av dom TV-serierna vet man ungefär vad man har att vänta sig. Många bra skådespelare är med också bl.a. Janeane Garofalo, David Hyde Pierce och tidiga roller för Paul Rudd, Amy Poehler, Elizabeth Banks och Bradley Cooper.

4/5

The Hunger Games
När jag först hörde talas om The Hunger Games och vad den handlade om var min första tanke: "Ok, så dom har snott idén från Battle Royale." Vilket är förståeligt med tanke på grundkonceptet. Men när jag såg THG tänkte jag faktiskt inte så mycket på likheterna för dom är ärligt talat inte så stora om man bortser från själva idén kring ett reality TV program där de unga deltagarna har ihjäl varandra till en vinnare kvarstår. Battle Royale är en grym och brutal samhällssatir om TV kultur, undomsvåld och avtrubbningen av det och är framför allt fast förankrad i den japanska kulturen. I Hunger Games finns aspirationer på samhällskritik men det sträcker sig inte egentligen längre än mot förnedrande reality tävlingsprogram. THG är framför allt en ungdomsfilm, en rätt så våldsam ungdomsfilm men ändå en ungdomsfilm där tonårskänslorna svallar och det finns en tydlig gräns mellan dom goda och dom onda. Genom att låta filmen utspelas i en futuristisk fantasyvärld blir filmen också ännu mer verklighetsfrånvarande än BR. Så visst är det klyschigt, småkorkat och förutsägbart men ändå lagom underhållande, inte minst tack vare dom galna kläder som alla alla har på sig. Om man verkligen vill förtydliga att något utspelas i framtiden så är knäppa kläder alltid ett säkert kort. :) Jennifer Lawrence är också bra som Katniss men det är inte mycket hon har att jobba med. Om man verkligen vill se henne briljera ska man hellre kolla upp Winter's Bone.

2/5

Edited by Wylie Times, 01 September 2012 - 01:05.

-Gangstagrass

#188 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 01 September 2012 - 01:17

The Day of the Triffids (1962)

Triffids är kättätande växter som kom till jorden under ett meteoritregn och sedan muterade till gigantiska vandrande människorätande växter. Meteoritregnet, som var ett globalt fenomen, orsakade också att alla som tittade på det blev blinda. Det hela blev ett smörgåsbord för Triffids och de som överlevde kom sedan att kalla katastrofen för The Day of the Triffids.

Dags att avsluta min lilla resa in i Triffids värld med den första filmatiseringen, som också är det som är lösast baserad på boken.
En film jag har starka och varma minnen till då jag minns att jag verkligen älskade den när jag såg den som barn. Dock blev jag överaskade att den bara var 1h34min för mitt minne var att den var runt 2 timmar lång.
Filmen må vara löst baserad på boken men det är också den som är orsaken att Triffids är så världskända.
Bill Masen är inte heller en Triffids expert i den här filmen (de skapade istället två nya karaktärer för den rollen) utan en sjöman vars ögon blev skadade i en olycka. Likaså fattas viktiga karaktärer som Jo Playton och Torrence, och andra som Coker har en annan roll än de ska ha. Christine Durrant t ex har gått från den fanatisk religiös ledare till Bill's kärlek som han bildar familj med. Medans Bill t ex träffar på den unga flickan Susan betydligt tidigare här. Folk är också betydligt lugnare i den här filmen och beter sig inte lika själviskt och svinigt som i de andra versionerna och boken. En annan sak är att den här filmen utspelar sig en stor del också i Frankrike och Spanien, vilket gör det här känns mer som en global grej än det är i andra versioner.
En sak jag minns klart är hur alla som blir stuckna av Triffids blir gröna (utom runt ögonen :P ). Jag antar att de ville göra det uppenbart att folk blev förgiftade.
Howard Keel, mäst känd som Clayton Farlow i Dallas, gör ett bra jobb som Bill Mason och de andra skådespelarna gör rätt OK ifrån sig också. Vi ser också Carole Ann Ford, mäst känds som Doktorns barnbarn Susan i de första säsongerna av Doctor Who.
Triffids är lite svårare att göra sig av med här. När man t ex hugger av dem huvudet så kan de krypa ihop igen och bygga upp sig. De är också betydligt snabbare, starkare och kan gå upp för strappor. De fanns också redan på jorden då de kom från tidigare meteoriter men inte muterade.
Trotts att filmen är löst baserad så känner man igen mycket som är likadant. T ex en blind person hoppar fortfarande ut genom ett fönster till sin död på sjukhuset i början, Bill tar hand om en liten flicka vid namn Susan som kallar honom pappa (även om hon mer säger det på skämt här), Triffids förökar sig, Bill hittar en herrgård full med blinda överlevande som tas omhand om av Christine Durrant (fast mindte religöst fanatisk) och beväpnade fientliga anfaller en herrgård där Bill och de andra är men blir anfallna av Triffids (fast här är de förymda fångar istället för soldater). Likaså tar de skydd på en gård som de omringar med el-stängsel mot slutet och stoppar Triffids från att ta sig in med hjälp av eldkastare (tur det råkade på finnas en tankbil på gården :P ). Bill är även här en som kämpar för att han och de han håller närmast ska överleva medans han inte ens försöker rädda de blinda eftersom han ändå inte kan rädda dem. Lite av en hemsk scen när han, Susan och Durrant flyr och lämnar de blinda kvinnorna hos de fulla fångarna för att sedan blir Triffid mat.
Lösningen i slutet är såklart en klassiker som har skämtats om länge (framför allt i Mars Attacks) hur en signatur till en Spansk glassbil blir det som stoppar Triffids samt att de inte tål havsvatten som får dem att smälta. Kanske det de tänkte på när de i den nya miniserien kom på den underliga idén att hälla Triffid gift i ögonen fick Triffids att inte anfalla en längre.
En iallafall mycket underhållande och bra klassiker som alla som gillar klassiska monsterfilmer (eller Triffids) borde se.

8/10
-Sora, Kingdom Hearts

#189 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 September 2012 - 03:26

Battleship

"G-10."
"Hit! You've Sunk My Battleship!

2/5

The Whisperer in Darkness
Andra långfilmen från Andrew Leman och Sean Branney från HP Lovecraft Historical Society som tidigare gjorde den mycket lyckade stumfilmen "The Call of Cthulhu". Den här gången är det ljud men filmen är ändå gjord som den vore från 30- eller 40-talet. Allt från förtexter till musik och foto andas klassisk skräck inspirerad av Universals monsterfilmer och film noir. Det kanske är att ge Leman/Branney mycket cred och visst är t.ex. skådespeleriet lite knaggligt på sina ställen (men överlag godkänt), effekterna billiga och vissa bakgrunder uppenbara modellbyggen. Och visst kan dom ursäkta sig sig med att filmerna från den tiden ofta såg ut så men framför allt handlar det om en liten budget som dom ändå gjort något riktigt bra av. Framför allt har dom lyckats fånga atmosfären från Lovecrafts berättelse på ett utmärkt sätt, eller hans värld ska jag säga för jag har inte läst novellen som filmen baseras på och då är jag villig att förlåta en del tillkortakommanden.

4/5

Edited by Wylie Times, 01 September 2012 - 03:33.

-Gangstagrass

#190 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 September 2012 - 09:19

En film jag antagligen kommer försöka se - gillade "Call of Cthulhu".

fqq5BYam.jpg

#191 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 September 2012 - 11:04

The Dark Knight Rises

"All in a days work, mate"

Betyg: OK
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#192 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 September 2012 - 14:22

Usch, vilken dålig film det där verkar vara. Och trots att jag fann ditt omdöme grymt bra skrivet och underhållande att läsa, så tycker jag synd om dig att du behövde plöja dig igenom filmen. Och som du säger kring det sista, man kan nästan vara glad över alla nyversioner som kommer när man i andra länder får hålla tillgodo med filmer ihopklippta från en tv-serie. :ph34r:

Vet inte om jag har sett hela den här filmen. Tror nästan inte det, men är heller inte helt säker. Kanske att man borde se den med tanke på hur positivt inställd du är till den. :)

Han har gjort en del bra filmer. Kolla gärna in Prison, som inte bara har Renny (FI) som regissör, utan även Viggo Mortensen (DK) i huvudrollen och Mac Ahlberg (SE) bakom kameran. Och filmen är dessutom bra. Studio S har gett ut en fin utgåvan av den filmen, med mycket intressant extramaterial.

The Day of the Triffids (1962)

Den här verkar vara riktigt bra och sevärd utifrån ditt omdöme. Sätter upp den på listan och hoppas kunna se den någon gång framöver.

Verkar helt klart vara en sevärd film. Lär köpa den svenska utgåvan framöver och då se filmen. Gillade The Call of Cthulhu, så jag är rärr säker på att jag kommer gilla även denna.

Edited by Garm, 01 September 2012 - 14:22.

#193 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 September 2012 - 14:57

Och som du säger kring det sista, man kan nästan vara glad över alla nyversioner som kommer när man i andra länder får hålla tillgodo med filmer ihopklippta från en tv-serie. :ph34r:

Jag tolkade det som om det var amerikanarna som fick "nöja" sig med en film ihopklippt från en kinesisk tv-serie. Och det är verkligen snäppen sämre än remakes. :P

Vet inte om jag har sett hela den här filmen. Tror nästan inte det, men är heller inte helt säker. Kanske att man borde se den med tanke på hur positivt inställd du är till den. :)

Ge den gärna en chans, tycker den håller rätt väl fortfarande.

Han har gjort en del bra filmer. Kolla gärna in Prison, som inte bara har Renny (FI) som regissör, utan även Viggo Mortensen (DK) i huvudrollen och Mac Ahlberg (SE) bakom kameran. Och filmen är dessutom bra. Studio S har gett ut en fin utgåvan av den filmen, med mycket intressant extramaterial.

Tack. Skall kolla upp den. :)

fqq5BYam.jpg

#194 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 September 2012 - 16:33

Scooby-Doo: Nu Börjar Mysteriet / Mystery Begins, the (2009) [US/CA]
VAD? Hur Scooby träffade Shaggy, hur världens kändaste mysteriegäng formades och deras första fall.
VEM? Inga större namn i rollistan men Lorena Gale känner nog de flesta igen till utseendet.
VAR? Coolsville High som ligger i Coolsville.
HUR? Den här filmen producerades av och för Cartoon Network så den har en helt annan typ av produktion om man jämför med de två stjärntäta Hollywood rullarna från detta millenies början. Den här ligger också närmare sin animerade förlaga än vad de två andra filmerna gör. För känner igen sig gör man och gillar man Scooby-Doo så gillar man troligtvis den här med, det är som att se ett förlängt avsnitt av den tecknade originalserien. Skådespelarna verkar ta sina roller på allvar, och gör bra jobb med att fånga karaktärerna. Jag har alltid gillat Linda Cardellini i rollen som Velma (från 2002/2004-filmerna) men erkänner villigt att Hayley Kiyoko gör en nästan lika bra roll. Jag älskar väl inte direkt att Fred's hår bytt färg här, men jag kan leva med det. Storyn är välskriven - även om man listar ut rätt snart vem som är skurken (det är dock inte helt självklart från början tycker jag). Produktionen är snygg och genomtänkt och cgin är mer än bara godkänd. Jag spelade in filmen från TV6 och fick den sålunda med svensk dubb. Min brist på kärlek för dubbad liveaction-film är väl dokumenterad men jag skall vara ärlig nog att säga att dubben på det hela taget är bra, både castad och producerad.
NÄR? Den här filmen fick en uppföljare: Scooby-Doo! Curse of the Lake Monster jag skall faktiskt försöka se den med.

fqq5BYam.jpg

#195 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 01 September 2012 - 21:54

Police Academy 4: Citizens on Patrol (1987)

Commandant Lassard har en brilljant idé för att stoppa de mindre brotten i staden. Frivilliga civila ska tränas på Polisskolan för att ingå i en kvaterspatrull callad C.O.P och därmed hjälpa poliserna att förebygga brott. Men Captain Harris är tillbaka på Polisskolan och tänker göra allt för att få C.O.P att bli ett fiasko och därmed äntligen få styra Polisskolan på sitt sätt.

Väldigt rolig, precis som de flesta filmerna i serien (läs alla utom 7:e filmen) men medans 2:e och 3:e filmen hade lite mer av en handling så koncentreras den här mer på humor och skämt. Jag minns den som betydligt roligare och bättre men sedan var det säkert 15 år sedan jag såg den sist och kanske hade jag en för possitiv inställning till att se den nu.
Hur som helst, underhållande som alltid.

6,5/10
-Sora, Kingdom Hearts

#196 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 September 2012 - 15:27

Run For Cover
Western film av Nicholas Ray som tidigare gjort Johnny Guitar i samma genre. Det här är inte lika intressant utan följer en ganska tråkig mall över 50-tals westerns. Enligt infobladet som man får om filmen på Cinemateket ville Ray göra en annorlunda western som la mer tyngd på karaktärer och atmosfär men filmens producenter som inte var intresserade av originalitet såg till att filmen blev klippt efter tidigare nämnda mall. Och man kan se spår av vad Nicholas Ray försökte göra med filmen men tyvärr har det gått förlorat. James Cagney är dock som vanligt riktigt bra och ser till att göra filmen underhållande tillsammans med Viveca Lindfors som spelar svensk invandrare.

3/5

-Gangstagrass

#197 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 September 2012 - 16:45

Scooby-Doo! Curse of the Lake Monster (2010) [US]
VAD? Mysteriegänget har fått sommarjobb vid Daphnes morbrors Country Club som - surprise - ligger vid en sjö där ett monster sägs bo.
VEM? The Original Uhura (Nichelle Nichols) gör en cameo.
VAR? Sjön med det legendariska monstret ligger i Erie Point.
HUR? En uppföljare som precis som sin föregångare rimmar väl ihop med den klassiska TV-serien. Fylld med små homage till de animerade originalen så är det här ett välskrivet och späckat äventyr. Enda riktigt stora frågetecknet är kärleksintrigerna som pågår - hur gulligt töntig Shaggy än är i sin jakt på Velmas hjärta så funkar det helt enkelt inte. (Och med tanke på slutet så verkar de flesta hålla med). Precis som fin föregångare så är intrigen också aningen lätt att se igenom och man bildar sig snart en uppfattning om hur det hela hänger ihop. Dock så bjuder kanske upplösningen på en och annan överraskning ändå. Samtliga skådespelare gör sitt bästa med att hitta hem till den animerade serien - och de flesta lyckas mer eller mindre. Gillar musikinslaget på slutet.
NÄR? Det är viktigt att komma ihåg att de här två filmerna inte är helgjutna familjefilmer utan att de främst riktar sig till den yngre publiken. Men alla som uppskattar Scooby-Doo kan uppskatta dem här filmerna, om man tar dem för vad de är.

fqq5BYam.jpg

#198 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 September 2012 - 19:43

Avsked (Okuribito)

Gårdagskvällens avbetning av "filmer jag har haft alldeles för länge på hårddisken". Väldigt vacker och finstämd historia om att acceptera sitt öde och att hinnas ikapp av sitt förflutna. Väldigt känslosamt av och till då döden är så central genom hela filmen, men det vägs upp av små välavvägda doser av humor. Välspelad också, enda som möjligen felas är att filmen lunkar på lite väl i sakta mak ibland, men man tappar för det aldrig intresset. En liten pärla, helt enkelt.

Betyg: Mycket Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#199 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 September 2012 - 22:39

Tucker and Dale vs. Evil
Tucker and Dale är en film som har ett riktigt bra och roligt koncept. Vad händer om man vänder på farliga hillbilly slasher konceptet? Tänk om allt bara är ett stort missförstånd pga förutfattade meningar om stereotyper om hillbillies? Problemet är att det räcker inte till en hel film. Åtminstone inte som det är skrivet här. Filmen tappar tempo efter dom första (själv)morden och stannar bitvis av helt och hållet. Filmen är också offer för en trailer som visar alla bra delarna i filmen. Bitvis är det väldigt roligt, mycket tack vare Alan Tyduk (Firefly) och Tyler Labine (Invasion, Reaper) som har bra personkemi tillsammans. Men manuset hade behövts putsas upp för att få lite mer fart på filmen. Det blir för långt mellan skratten och det hjälper inte att skådespelarna som spelar college ungdomarna är rätt crap. Filmen är redan kort (strax under 90 min) så det är inte längden utan det hade helt enkelt behövts struktureras bättre. För som sagt det är en väldigt bra grundidé men det håller inte hela vägen.

Mao tycker jag inte om filmen lika mycket som dig Garm men det är ändå en underhållande film som är värd att ses. Som sagt mycket tack vare Tyduk/Labine.

3/5

Avsked (Okuribito)

Håller med om att det är en väldigt bra och fin film.

-Gangstagrass

#200 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 September 2012 - 23:04

Marple: The Secret of Chimneys (2009)

Miss Marple blir inbjuden till sin kusins herrgård över helgen. Men en natt blir en av gästerna mördad. Nu måste hon inte bara hitta mördaren utan även lösa mysteriet med herrgården Chimneys.

Ett vanligt Miss Marple mysterium på gott och ont. Men mördarens identitet var verkligen överaskande.

6/10
-Sora, Kingdom Hearts