Jump to content

Photo

STEAMPUNK

• Please log in to reply
269 replies to this topic

#176 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 21 January 2014 - 19:59

Jag och han smådividerar om smådetaljer via mail. Men så fort det löser sig lite så börjar jag skriva fullt ut.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#177 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 23 January 2014 - 14:43

Slutar nog i en duell a la vilda västern med rykande revolvrar om vi inte kommer fram till något matnyttigt.

#178 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 23 January 2014 - 18:46

Vill jag ens veta vad ni två kokar ihop?... <.<

#179 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 23 January 2014 - 19:08

Då kräver THEVIKTOR att ni två köper en gamecube eller plockar fram det om ni har en eller om ni har en Wii så funkar det bra, går till webbbutiken Retrospelbutiken och köper spelet HÄR: http://www.retrospel...hp?produkt=2552 Dyr som fan jag vet men det är värt det

På tal om Skies of Arcadia så pratar jag och Niclas om spelet i fråga i slutet av DÄIKB #14 (fast jag benämner det som "det här tv-spelet"):

En sak om steampunk delen: Jag vet att många kör med mekanik och smuts och sot plus robot armar med cyber monoklar och sånt men jag vill inte ha sånt. Utan jag vill ha det som lika fantastiskt som Skies of Arcadia (seriöst bara titta på introduktionen). Och kombinera det med Hayao Miyasakis tidiga filmer som Laputa och Porco Rosso med hans sköna sinne med maskinerier och fantasy plus webbserien "Girl Genius". Ja jag vet att det kontras med det jag vill ha och det ses snarare som "gaslamp fantasy" (det finns ett artikel på wikipedia), men det är ändå den bästa steampunk webbserien nånsin så om man kunde köra en kombo av det...
Eller om ni har spelat Bioshock Infinite så kan ni köra logiken därifrån, om inte tja då har ni nåt att läsa om http://bioshock.wiki...oShock_Infinite

Förutsättningen för steampunk är väl stora mekaniska konstruktioner? Sedan kan väl det yttra sig på lite olika vis. Smuts tycker jag väl passar in i sammanhanget, men det behöver förstås inte betyda att just allt är smutsigt just hela tiden. Man kan ju blanda lite.

En annan tanke jag fick nu med Ingela Gathenhielm och hennes origin. Vore det inte coolt om hon blev framkallad av en kult med pirat magiker som ville ha mer makt men råkar framkalla en ung demon kvinna som gör sig av med de innan Lars Gathenhielm dyker upp och låter henne bli en del av besättningen tills de antingen gifte sig eller hon blir kapten för eget skepp?

Stämmer dock inte så väl med idén om att historien utspelas i slutet av sjuttonhundratalet, eftersom Lasse levde på sextonhundratalet och början av sjuttonhundratalet. Fast det beror förstås på hur länge Ingela har varit på Jorden. Man kan också förstås tänka sig att han levde längre än han gjorde i den så kallade verkligheten, men då skulle han ju vara rätt gammal. Kanske är således även han ute efter äpplet. Kanske var han inblandad i åkallandet av Ingela. Kanske är det därför hon heter likadant som hans fru (som i den berörda världen kanske dog innan han gjorde det).

Och här hade jag tänkt mig använda som inspirations medel.

Ja! Det där minns jag från när jag var liten. Väldigt lite av det för all del. Men det var häftigt! Det minns jag.

Indiana Jones, magi, märklig teknologi. Dåså, blir bara svårare och svårare uppgift för varje andetag.

Indianajonesaspekterna har väl varit rätt uppenbara åtminstone sedan vi började snacka om äppeljakt. Indianajonesliknande påhitt finns ju förresten även exempelvis i Pirates of the Caribbean och de berättelserna har ju i sin tur också vissa likheter med vår.

Slutar nog i en duell a la vilda västern med rykande revolvrar om vi inte kommer fram till något matnyttigt.

When in doubt...

#180 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 23 January 2014 - 20:47

(måste lära mig hur man göra boxar av en persons inslag...)

På tal om Skies of Arcadia så pratar jag och Niclas om spelet i fråga i slutet av DÄIKB #14 (fast jag benämner det som "det här tv-spelet"):

Visste inte ens att du hade en youtube show, Hämnaren~! THE VIKTOR IS NOT PLEASED

Förutsättningen för steampunk är väl stora mekaniska konstruktioner? Sedan kan väl det yttra sig på lite olika vis. Smuts tycker jag väl passar in i sammanhanget, men det behöver förstås inte betyda att just allt är smutsigt just hela tiden. Man kan ju blanda lite.

-Jo jag vet men när det gäller att skapa en egen steampunk universum, så gäller det att ha en viss unik look av det hela. Det är just därför Bioshock Infinitie, Skies of Arcadia, Genius Girl och animen Steamboy är referens linje för just story.

Stämmer dock inte så väl med idén om att historien utspelas i slutet av sjuttonhundratalet, eftersom Lasse levde på sextonhundratalet och början av sjuttonhundratalet. Fast det beror förstås på hur länge Ingela har varit på Jorden. Man kan också förstås tänka sig att han levde längre än han gjorde i den så kallade verkligheten, men då skulle han ju vara rätt gammal. Kanske är således även han ute efter äpplet. Kanske var han inblandad i åkallandet av Ingela. Kanske är det därför hon heter likadant som hans fru (som i den berörda världen kanske dog innan han gjorde det).
-Det kan funka också, typ han är hennes älskade och värsta fiende, ganska cool twist på det hela. Sorry Sret, men din rival karaktär får vara en hench man.

Indianajonesaspekterna har väl varit rätt uppenbara åtminstone sedan vi började snacka om äppeljakt. Indianajonesliknande påhitt finns ju förresten även exempelvis i Pirates of the Caribbean och de berättelserna har ju i sin tur också vissa likheter med vår.
-SÅ då har ni en bra idé om vad det hela ska bli, om ni kommer överens? XD

#181 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 24 January 2014 - 00:09

Jag har redan börjat skriva, men jag ger snart upp för allt utvecklas hela tiden, jag kan inte jobba så här!

#182 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 24 January 2014 - 05:28

Men varför utvecklas allt då?

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#183 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 24 January 2014 - 12:02

Oki oki oki, vi låter Sret sköta sitt ensam

#184 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 24 January 2014 - 12:50

För många kockar... ja, du känner säkert till talesättet.

#185 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 24 January 2014 - 13:48

Så tre kockar är för mcket?... Men ja, fixa du den första draftet för mig och hämnaren att läsa

#186 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 26 January 2014 - 17:20

Jag är redo att ta tillbaka mitt påstående om att jag skulle skriva ett första utkast på tre dagar, storhetsvansinnet har lagt sig nu.

#187 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 26 January 2014 - 17:37

THE VIKTOR IS NOT PLEASED

#188 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 28 January 2014 - 16:16

Jag går tillbaka till mitt hörn då...

#189 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 28 January 2014 - 16:32

(måste lära mig hur man göra boxar av en persons inslag...)

Först och främst klickar du på quote-knappen, men så långt kanske du har fattat. Sedan kan du klicka på lyseknappen (tycker jag att det ser ut som) längst till vänster ovanför rutan du skriver i. Då kan du kopiera och klistra quote-taggarna så de börjar och slutar var du vill.

Visste inte ens att du hade en youtube show, Hämnaren~! THE VIKTOR IS NOT PLEASED

Hoppas att det är ovissheten du är missnöjd med. Och den är ju åtgärdad nu. Programmet har nämnts på forumet tidigare, men det kan ju ha varit i en tråd som du inte har läst.

-Jo jag vet men när det gäller att skapa en egen steampunk universum, så gäller det att ha en viss unik look av det hela. Det är just därför Bioshock Infinitie, Skies of Arcadia, Genius Girl och animen Steamboy är referens linje för just story.

Okej för mig. Men kanske framför allt det du säger om unik look. Inspireras gärna av allt möjligt, och kombinera grejer på ett oväntat sätt och hitta på något som verkar nytt också om du kan. Som Elof sa, så behöver ju inte den här biten till så stor del bestämmas av manusförfattaren.

För många kockar... ja, du känner säkert till talesättet.

Eftersom varken jag eller Viktor har lyckats driva sig till att göra något manus av detta, så tycker jag att du bara ska skriva på som du känner att det blir bra. Vi har presenterat flera idéer här och i mailkorrespondensen. Använd dig av dem du tycker passar och låt bli dem du inte vill ha med! Men läs gärna igenom det hela ordentligt så du inte skippar en idé du egentligen tycker om, bara för att du råkat glömma bort den! Tar det stopp någonstans, kan du studsa bollen mot våra hjärnor, och får du ihop ett helt manus, så... Ja, vi kommer säkert att kunna kasta åt dig en radda synpunkter på det också...

#190 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 28 January 2014 - 17:46

Jag vill ju bara göra alla glada :cry:

Men jag skall läsa igenom våra idéer och blanda ihop dem till något.

#191 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 28 January 2014 - 18:58

och dte blir säkert en excellent pudding av det med bränt socker på topp... MMMMMMMMMMM ^w^

#192 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 29 January 2014 - 22:52

Ja, nu ser vi fram emot puddingprovning.

#193 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 30 January 2014 - 19:33

PUDDING!!!!

#194 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 31 January 2014 - 22:23

Pudding till er? Jag tror ni har fått tillräckligt med socker redan... -_-

#195 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 01 February 2014 - 02:16

Jaja. Ge oss en kålpudding då!

#196 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 01 February 2014 - 09:09

Nej nej, makaronipudding!

#197 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 04 February 2014 - 22:52

:eeh: :duh: :upset: :bang: :rant: :cry:  är väl hur jag kan nämna hur det går med manuset.

#198 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 05 February 2014 - 11:26

Så... ingen pudding alltså?

#199 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 05 February 2014 - 13:41

:eeh: :duh: :upset: :bang: :rant: :cry:  är väl hur jag kan nämna hur det går med manuset.

Betyder det att det har blivit ingenting av det, eller att det har blivit någonting som inte vill fungera?

#200 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 05 February 2014 - 13:43

Det var mer eller mindre mina reaktioner när jag kom på en bättre plot twist och måste börja om från början :D