Torchwood | Säsong 1
Posted 07 August 2007 - 16:13
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 08 August 2007 - 08:58
Det borde jag ha förstått...
![]()
Hur är dom återstående avsnitten, finns det någonting riktigt bra att se fram emot?
Såg det jag hade missat igår, och om det är något avsnitt du bör se så är det väl Out of Time. En strimma hopp i en otroligt ojämn första säsong.
Edited by Thinice, 08 August 2007 - 09:00.
Posted 08 August 2007 - 12:34
Får lov att hålla med Thinice om att första säsongen av TW är ojämn.
Posted 10 August 2007 - 11:19
Jag tycker inte serien är ojämn, utan snarare mångfacetterad. I Torchwood vävs mycket in, skräck, fantasy och till och med lite CSI-deckare. Till detta tillkommer, som i och för sig är att betrakta som en traditionell ingrediens: relationer. Gwen och Owen. Att de dras till varandra känns helt naturligt. Oundvikligt till och med.
Jag har funnit en ny favorit vid sidan om Battlestar Galactica och Babylon 5.
Posted 13 August 2007 - 12:47
Ett överlag bra avsnitt. Jag gillar karaktärerna som "kommer på besök" i avsnittet och dom kulturkrockar som uppstår. Det jag inte gillar är att man inte får veta hur dom kom till nutiden, en liten "förhistoria" om det hade inte varit fel. Jag tycker att John är en intressant karaktär och flera gånger känner jag med honom om hans upplevelser som han har. Riktigt starka scener då han besöker sin alzheimersjuka son samt när han väljer att avsluta sitt liv. Där tycker jag att Jack är riktigt stark och human att vara kvar hos honom in i det sista.
Intressant romans som Owen har med Diane, han känns nästan seriös under några minuter och man kan ju fråga sig om han hade tänkt satsa på ett seriöst förhållande om han hade fått chansen? Dock gillar jag ju inte Owen så att Diane lämnade honom var mer tillfredsställande för mig.
Combat 11/13
Riktigt trist avsnitt som verkligen visar Owen's rätta sida där han är väldigt labil och ser ut att kunna få ett psykbryt vilken sekund som helst. Dock rätt bra återspegling på hur han säkert känner sig efter att Diane har lämnat honom i avsnittet innan, men jag köper det inte fullt ut. Själva historien med dessa weevil's känns sådär, rätt intressant men jag tycker att dom inte är så märkvärdiga att avsnittet tappar lite på grund av det. Sedan gillar jag inte Gwen's beteende och som hon behandlar Rhys men det har nog att göra med hur jag själv skulle ha agerat långt innan jag hade påbörjat ett förhållande med någon annan. Min övertygelse är att man avslutar det som pågår innan man påbörjar någonting nytt, det blir bäst så för alla inblandade personer. Att Gwen inte delar min åsikt stod klart i avsnittet och det resulterade i min besvikelse.
Bara två avsnitt kvar varav nästa verkar bli ett till "tidsreseavsnitt" där Jack den äldre möter Jack den yngre. Det ser jag verkligen fram emot. Hoppas även att det sista avsnittet är bra och väger upp dom mindre bra avsnitten i denna säsong.
Edited by Cartman, 13 August 2007 - 12:48.
Posted 13 August 2007 - 13:47
Jag har inte sett alla avsnitt av Torchwood eftersom det krockar med Life on mars, utan jag har bara sett några stycken. Men "They keep killing suzie" var jättebra.
var det i början av nästa år som Torchwood skulle börja sändas igen?
Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.
Posted 13 August 2007 - 14:45
//Peak
sixty six."
Posted 14 August 2007 - 13:57
... samt när han väljer att avsluta sitt liv. Där tycker jag att Jack är riktigt stark och human att vara kvar hos honom in i det sista.
Jag tycker att Jack fattar beslut som en traditionell hjälte inte får lov att göra. Detta är ett bra exempel. Ett annat är när han låter flickan få följa med älvorna. Det slår mig flera gånger att han handlar på ett sätt som inte är förenligt med något som kanske kan kallas för "västerländska kristna värderingar".
Jag kommer att som kontrast att tänka på doktorn i Babylon 5. För honom var vetenskapen och livet heligt. Han kompromissade aldrig på sin vision och den ed som han avlagt som läkare. Hans uppfattning påverkades aldrig (vad jag minns) hur många olika varelser han än mötte. Lite elakt kan man säga att han var en brittisk koloniatör. Jack påverkas hela tiden och tillstår sig att ändra uppfattning. Jack har sina gränser vad det gäller den egna visionen. Han ville så väldigt gärna förmå mannen i bilen att besluta sig för att leva och försöka uppskatta livet – "allt blir bara svart". Men ändå respekterar han mannens vilja, och till och med stödjer honom; håller hans hand under självmordet.
Posted 14 August 2007 - 15:18
Hoppas att dom bygger vidare på den aspekten inför säsong 2.
Posted 14 August 2007 - 15:19
//Peak
sixty six."
Posted 14 August 2007 - 15:25
Posted 14 August 2007 - 15:27
//Peak
sixty six."
Posted 14 August 2007 - 15:30
Får några vibbar om att det kanske är så i den lilla teasern man fick av nästa avsnitt från slutet på förra avsnittet.
Posted 14 August 2007 - 22:30
Det är så mycket man inte vat om Jack av det man sett från Doctor Who och TW att han är en väldigt komplex karaktär.
Han förekommer alltså även i Dr Who? Samma skådespelare?
Jag har bara sett ett fåtal avsnitt av Dr Who. Den så kallade "humorn" i de avsnitt jag sett har gjort mig illamående.
Posted 14 August 2007 - 22:42
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 16 August 2007 - 17:22
Jag har bara sett ett fåtal avsnitt av Dr Who. Den så kallade "humorn" i de avsnitt jag sett har gjort mig illamående.
Varför det? Vad var det för humor? Doctor who är ju jätteroligt
Doctor: First things first. Am I ginger?
Rose: No, you're more sort of brown
Doctor: I wanted to be ginger, I have never been ginger!
----
Doctor: That was rude. Is that who I am? Rude? rude and not ginger...
Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.
Posted 20 August 2007 - 13:33
Ett utmärkt avsnitt och för mig det bästa i den första säsongen. Tycker hela avsnittet var bitterljuvt med en härlig blandning av sorg, glädje och kärlek. Tycker att det man fick veta vidare om Jack var riktigt intressant. Jag hade hela tiden utgått från att hans riktiga namn verkligen var Jack så när man fick veta att namnet var taget kom det som lite av en chock. Dock har jag full förståelse för att han tog det namnet när man fick en större inblick i vår Jack och den riktiga Jacks relation till varandra.
Deras kyss mot slutet av avsnittet var så vacker, inte bara nödvändig utan även så rätt.
Jag undrar om detta avsnitt hänger ihop med Doctor Who 2005 dubbelavsnittet The Empty Child och The Doctor Dances?
End of Days 13/13
Sista avsnittet spinner vidare på handlingen från förra avsnittet och det var även det riktigt bra. Fullt med känslor, både djupa och ytliga. Bilis Manger återkommer och ställer till med ytterliggare problem för Torchwood. Tycker att Owen går över gränsen en gång för mycket och jag har tappat förtroendet helt för honom nu. Även om han "räddar dagen" i kommande avsnitt så kommer jag alltid ha svårt för den karaktären.
Abaddon som släpptes lös var rätt intressant även om han fick lite för lite tid i avsnittet. Skapligt snyggt gjord kan även tilläggas. Jag tycker att alla som får kritik av Jack mot slutet av avsnittet förtjänar det, speciellt tycker jag att Jack's kommentar till Gwen var bra. Det är ju så sant det han säger.
Sedan när Owen får ett psykbryt och skjuter Jack så känns deras reaktion rätt äkta. Det ligger i människans natur att man förstår först hur mycket man tycker om någon när man saknar dom och dom är borta, antingen för alltid eller för tillfället.
Intressant slut på den första säsongen med ljudet av TARDIS som materialiserar. Är detta inför det första avsnittet av säsong två eller hör det samman med något avsnitt av Doctor Who?
=
Tycker den första säsongen rycker upp sig mot slutet och levererar några riktigt bra avsnitt. Överlag tycker jag fortfarande att säsongen är lite väl ojämn men det kompenseras av att dom bättre avsnitte verkligen är riktigt bra. Jag ser med glädje och förhoppningar fram emot säsong två av TW och jag hoppas att någon svensk kanal även köper upp säsong två för visning.
Fram tills dess ska jag försöka köpa den första säsongen på DVD.
Posted 20 August 2007 - 14:27
//Peak
sixty six."
Posted 20 August 2007 - 18:51
-. Det är så mycket man inte vat om Jack av det man sett från Doctor Who och TW att han är en väldigt komplex karaktär.
Vaaa, Är denna samma karaktär som var tidigt med i tv-serie Doctor Who,där Rose råkade att hamna under den andra världskrigen. ?
Igårdagens dubbelavsnitt är mycket spännande och lite rysare
Synd, det var säsongavslutningen. jag håller tummen för att tv4 /tv4plus köper in de nya säsong. Jag längtar redan efter nya avsnitt.
Posted 20 August 2007 - 18:57
//Peak
sixty six."
Posted 25 August 2007 - 15:30
Posted 25 August 2007 - 18:58
...släpper i princip aldrig hela avsnitt av serier, nej.Youtube!
De få avsnitt som läggs upp tas snabbt ner av "personalen" där. På Youtube hittar du mest fan-videos och liknande...
Posted 26 August 2007 - 09:54
Jag såg i och för sig hela säsong 1 av Torchwood på youtube i våras, jag har sett flera kompletta serier där. Men det är sant att man får skynda sig igenom dem, annars är det risk att de försvinner......släpper i princip aldrig hela avsnitt av serier, nej.Youtube!
De få avsnitt som läggs upp tas snabbt ner av "personalen" där. På Youtube hittar du mest fan-videos och liknande...
Posted 05 September 2007 - 15:55
http://www.variety.c...5...yid=32&cs=1
http://www.denverpos...ines/ci_6763850
http://www.kansascit...ory/254257.html
//Peak
sixty six."
Posted 05 September 2007 - 16:03
Blev lite överraskad att serien inte visats där än.