Jump to content

Photo

Lost Säsong 3

• Please log in to reply
348 replies to this topic

#176 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 April 2007 - 23:47

Mjolnir: Jag vet. Jag har redan sett och hånskrattat åt deras patetiska försök att infoga dem i gänget. Förstår också att deras tidiga utskrivning genom ond bråd död är ett resultat av publikens reaktioner på deras tillkomst. Och inte 17 behövdes det fler karaktärer i serien när de inte ger de som varit med från start tillräckligt mycket air time. :rolleyes:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#177 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 April 2007 - 23:52

Edit: Tack för förklaringen Crusader, det var mycket av det där med Danielle som jag hade glömt. :blush:

Dessutom bör ju The Black Rock ha strandat på ön (eller flög den dit med tanke på hur långt in på land den låg :P ) för ett par hundra år sedan, långt innan DI kom dit och fanns det redan då något mystiskt med ön som drog dit folk som inte ville vara där? Och borde det isf inte finnas rester kvar av de människor som var med på skeppet någonstans? De borde rimligen ha överlevt i ganska stor omfattning eftersom skeppet var så lite skadat. Och om de dog av ngn sjukdom (som senare även smittat Danielles "team") så borde man ha hittat skelett, rester av eldstäder och liknande.

Mina tankar om Lost som en variant av Skärselden har sjunkit tillbaka, jag tror inte längre på den teorin, men ett försök att skapa ett Eden skulle kunna funka...

Ingen fara. :)

Grejen med The Black Rock ger mig teorin om att ön är Atlantis (Eller nåt liknande) och låg under havet innan, när skeppet skönk. Sedan har den för någon orsak kommit till ytan igen... eller så har någon fört den till ytan. Säkerhetssystemet (Smokie) kan vara ett Alantian system och det kan förklara den fyrtåade statyfoten.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#178 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 13 April 2007 - 01:00

Hur lyfter man en del av jordskorpan över vattenytan? Det är omöjligt, om inte storyn rör sig på serietidningsnivå. Och jag hoppas verkligen att de har kreativiteten att komma upp med något originellt bakom det hela, inte en gammal myt som Atlantis. Det enda som skulle vara berättarmässigt torftigare än så vore om de blandade in Bermudatriangeln.

#179 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 April 2007 - 01:38

Jag har inte snackat om jordskorpan. Det finns mer möjligheter innom Sci/Fi. ;)
Visst har Atlantis använts flitigt men om det är en ö som de har rest från havet så kan det lika väl vara Atlantis än vara nåt helt påhittat. Alltid kul med lite existerande myter i serier/filmer.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#180 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 13 April 2007 - 06:22

Hur lyfter man en del av jordskorpan över vattenytan?

Du har inte läst om den senaste jättejordbävningen vid Salomonöarna? Där har iaf en ö lyfts upp ur havet.

The remote island of Ranongga in the western Solomon Islands used to have submerged coral reefs that attracted scuba divers from around the world.

But since Monday's massive earthquake in the Solomon Islands, the reefs are now exposed above the water and are dying, an AFP reporter and photographer have seen.

The 8.0-magnitude quake, caused by a shift in the Earth's tectonic plates, triggered a tsunami that killed at least 34 people in the remote western Solomons and left 5,500 homeless.

Aid agencies have yet to reach Ranongga, but the AFP team saw the devastation that has permanently altered the geography of the island, 32-kilometres (20-miles) long and 8-kilometres wide.

Although Ranongga escaped the fury of the tsunami, the seismic upheaval from the quake pushed out the shoreline by up to 70 metres, local resident Hendrik Kegala also said.

Källa

Inte för att jag tror det är vad som hänt med The Black Rock, där tror jag mera på att skeppet blåst dit upp eller lyfts dit på en tsunamivåg.

#181 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 13 April 2007 - 09:25

Vilket gör att om man inte lyssnar på podcasten så får man inte lika mycket information som om man bara ser tv-serien. No fair. :(

Way fair. Credit till de som förtjänar det. Dessutom så kan jag gissa att viss information också förekommer i Losts officiella magasin, men det läser jag dock inte. (Sedan finns det här som sagt var i avsnittet redan så det är inte direkt som det kom någon ny information - jag toilkade det rätt då jag såg avsnittet (innan jag lyssnade på Podcasten dvs.).

BTW - Lost Podcasten var obligatorisk att lyssna på i en skola i USA. Det tyckte jag var rätt fräckt :D

Förmodligen missar vi massor av ledtrådar för att de verkar så obetydliga när vi ser dem. Å andra sidan är dessa emellanåt så övertydliga att jag känner mig idiotförklarad. Det är inte bra att behandla publiken som om den är mindre vetande.

Det gör alla serier i mer eller mindre grad ("idiotförklara" tittaren). Lost är inte någon av de värre på den punkten. Sedan så gillar jag de mer obetydliga ledtrådarna - det är dem roliga att lägga märke till i efterhand. Som på den karta Sayid hittar i säsong 1 hos Danielle så finns fängelseön utmarkerad. Ballt! :D

Ja, det tror jag med - men vad är de håller på med då? Bara lever där? Och Juliet kommer ju dit i tron att hon ska forska i ngt större sammanhang och stannar mycket längre än det var sagt från början. Gör hon det fullt medveten om vad som pågår?

Jag är inne på samma linje som du - att man försöker skapa ett nytt Eden där. Men att det finns något på ön som gör att inte barn kan födas. Om både Aaron och Danielles dotter fötts där är det förståeligt varför man vill veta mer om dem. Och varför Elizabeth är där.

Det är jag inte alls säker på. Jag får känslan att han kör stt eget race där i huset, men utan att för den delen vara på kant med de andra...

Tror jag inte alls på. Inte då man ser på scenen där han ställdes vid Ms. Clue. Det kändes lite grann övertydligt där att han var placerad som decoy.

Vad som hände mellan The Others och DI lär ju dröja innan vi får veta ngt om i den här takten och hur de ska kunna föra in den backstoryn och ändå behålla alla Losties har jag svårt att förstå.

Jag har för mig att mero m DI skulle komma i slutet av säsong 3, enligt podcasten.

EMP-pulsen? Huh? :huh: Nu blev det tekniskt och Marie tappar alla röda trådar... Men håller med dig om att vi antagligen inte kommer att få se mer av den.

Det starka ljusskenet som spred sig över ön då Desmond vred om nyckeln.

Även om så vore, så borde det ju vara ganska enkelt att kontakta leverantören via ngt signalsystem. Maten kom via helikopter har jag för mig, eller ett mindre plan.

Minns inte heller. Och ja, enkelt är det väl om man vet om det och har rätt frekvenser.

När jag skrev posten mindes jag inte hur Clarie kom tillbaka till Losties, men tack för påminnelsen. ;)

Happy to help! Det finns så mycket här i Lost att det är svårt att komma ihåg allt.

Vi har dock inte fått se några lyckade resultat på ön bland The Others, inga gravida kvinnor eller spädbarn i bakgrunden, vilket hade varit naturligt om hon lyckats. Iofs är det inte säkert att producenterna tänkt på en sådan detalj, vi vet ju hur väl de lyckades plantera Paulo och Nikki innan. Not. :rolleyes:

1. Nej, de har inte lyckats. Varför? Jo, för då skulle de inte behövt kidnappa Claire.
2. Fansen är idioter. Det handlar inte om att plantera innan. Det var aldrig syftet och det har överdrivits i så stor grad att det bara är löjligt.

Du har en poäng där. Men mycket är obesvarat om Smokey. Undrar om vi får en flashback för honom nån gång? :P

I finalavsnittet, då han dödat av alla så får vi se dödsscenenrtna igen tillsammans med en VO över vad han tänker då han gör det ;)

Dessutom bör ju The Black Rock ha strandat på ön (eller flög den dit med tanke på hur långt in på land den låg :P ) för ett par hundra år sedan, långt innan DI kom dit och fanns det redan då något mystiskt med ön som drog dit folk som inte ville vara där?

Jupp, jag håller med om att det funnits folk där då sen tidigare. Statyn visar t.ex. på det tycker jag. :)

Och borde det isf inte finnas rester kvar av de människor som var med på skeppet någonstans? De borde rimligen ha överlevt i ganska stor omfattning eftersom skeppet var så lite skadat.

Nej, det borde inte. Smokey kan lika gärna "smoked them" på dag 1, för då var han ung och vild - nu är han gammal och grå ;)

Jag köper helt enkelt inte att de skulle ha överlevt. Visst, det skulle kunna varit så, men jag tvivlar att de gjort det rent dramaturgiskt. Det känns fel. Men okej, de kan gärna få vara Adam och Eva som kom från båten. ;)

Mina tankar om Lost som en variant av Skärselden har sjunkit tillbaka, jag tror inte längre på den teorin, men ett försök att skapa ett Eden skulle kunna funka...

Jag gillade tanken på Limbo, men de förnekade det har jag för mig i säsong 1 redan vilket jag tyckte var synd. Det hade varit en ball idé. Men visst, jag köper helt tanken om Eden - jag är på samma spår som du där.

Det finns mer möjligheter innom Sci/Fi. ;)

Precis. Många tror att Lost inte har fantastiska inslag, men jag tycker man gjort rätt tydligt att det har vissa övernaturliga inslag redan så allt sådant är fair game. Jag personligen tror att det har någonting mer med "weird science" att göra än dimensionsportaler, men jag ser fram emot det mesta. Tidsresor och allt sådant gillar jag. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#182 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 13 April 2007 - 11:25

Jag har inte snackat om jordskorpan. Det finns mer möjligheter innom Sci/Fi.

Att artificiellt "resa" en ö, som är en del av jordskorpan? Vilka då? Det är totalt way out there orimligen omöjligt. Vissa gränser bör inte passeras utanför pulpkulturens sfär och det här är en av dem. Iofs hade det varit körsbäret på toppen av en serie som redan är urflippad bortom minsta sken av allvar, med alla sina skruvade vändningar, sitt absurda pseudometafysiska kryptoflum och sin arsenal av "ledtrådar" varav majoriteten säkerligen inte kommer betyda ett skvatt i slutändan utan enbart vara red herrings droppade av producenter som verkar mer intresserade av att sätta myror i huvudet på sin publik än att underhålla dem. Du har kanske rätt - lika bra att löpa hela linan ut.

Alltid kul med lite existerande myter i serier/filmer.

Bara om "kul" innebär kreativt armod.

#183 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 13 April 2007 - 12:26

Way fair. Credit till de som förtjänar det.

Så jag förtjänar inte att få veta och förstå för att jag inte orkar nörda in i alla parallella kanaler och leta svar på mina frågor? Nehej, då förtjänar jag väl heller inte att se serien. Dags att lägga ner då kanske. :mellow:

Det gör alla serier i mer eller mindre grad ("idiotförklara" tittaren). Lost är inte någon av de värre på den punkten. Sedan så gillar jag de mer obetydliga ledtrådarna - det är dem roliga att lägga märke till i efterhand. Som på den karta Sayid hittar i säsong 1 hos Danielle så finns fängelseön utmarkerad. Ballt!

Jadå, det gör andra serier också, jag har inte pekat ut Lost som varken bättre eller sämre i det avseendet. "Lägga märke till i efterhand" betyder då att se om avsnitten och det är jag inte beredd att göra - eller har intresse för den delen.

Men att det finns något på ön som gör att inte barn kan födas.

Födas kan de, det har vi ju sett. Men den där elektromagneten kan ju vara källa till att man inte kan bli gravid på ön. Fast Sun blev ju det... Vad hände där egentligen? Är hon gravid eller fick hon missfall?

EMP-pulsen?

Det starka ljusskenet som spred sig över ön då Desmond vred om nyckeln.

Okej, när himlen blev lila alltså. Det Ben kallar för "the anomaly". Då är jag med.

Även om så vore, så borde det ju vara ganska enkelt att kontakta leverantören via ngt signalsystem. Maten kom via helikopter har jag för mig, eller ett mindre plan.

Minns inte heller. Och ja, enkelt är det väl om man vet om det och har rätt frekvenser.

Man behöver inte veta i förväg eller känna till några frekvenser. Gissningsvis droppas ju förnödenheterna på samma plats varje gång, så signaler via flaggor i skarpa färger, ord som "SOS" och "Help" målade på tygstycken utbredda på marken, skrivna meddelanden med grenar på en röjd yta på marken är exempel på vägar att kontakta planet som kommer.

2. Fansen är idioter. Det handlar inte om att plantera innan. Det var aldrig syftet och det har överdrivits i så stor grad att det bara är löjligt.

Så vad var syftet då? Med tanke på nästa veckas avsnitt så avbröts den tänkta storyn och man gjorde sig av med karaktärerna för att fansen hatade dem så, eller?

I finalavsnittet, då han dödat av alla så får vi se dödsscenerna igen tillsammans med en VO över vad han tänker då han gör det ;)

:lol: Det vore ...intressant. :D

Statyn visar t.ex. på det tycker jag.

Ni pratar gång på gång om en staty och jag är helt clueless. Var den med i ngt av de avsnitt jag missade i höstas då jag var i Thailand? :huh:

Och borde det isf inte finnas rester kvar av de människor som var med på skeppet någonstans? De borde rimligen ha överlevt i ganska stor omfattning eftersom skeppet var så lite skadat.

Nej, det borde inte. Smokey kan lika gärna "smoked them" på dag 1, för då var han ung och vild - nu är han gammal och grå ;)

Jag köper helt enkelt inte att de skulle ha överlevt. Visst, det skulle kunna varit så, men jag tvivlar att de gjort det rent dramaturgiskt. Det känns fel. Men okej, de kan gärna få vara Adam och Eva som kom från båten.

Även om Smokey klippte dem på dag 1 så skulle isf skeletten rimligen funnits som bevis (som med piloten vars kropp fanns kvar). Här fanns ingenting. Iaf inte vid det första (enda?) besök och undersökning de gjorde.

En tanke slår mig här: DI kom dit i mitten av 60-talet och då fanns The Others redan där, för de är ättlingarna till passagerarna på The Black Rock. :D

#184 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 13 April 2007 - 14:50

Statyn är en gigantisk fot med 4 tår som syntes i näst sista avsnittet av säsong 2 (Eller var det sista?) Alltså resten av statyn är borta. Men hade hela funnits kvar så borde den väl ha varit i Frihetsgudinnans storlek skulle jag tro?

Posted Image
-Sora, Kingdom Hearts

#185 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 13 April 2007 - 15:30

Visst ja, den hade jag glömt bort också. :blush:

Foten påminner om kolossen på Rhodos imho, bortsett från den saknade tån då.

#186 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 13 April 2007 - 17:52

Foten påminner om kolossen på Rhodos imho, bortsett från den saknade tån då.

Samma här. Den är också en av orsakerna till min "Atlantis" teori.
-Sora, Kingdom Hearts

#187 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 14 April 2007 - 02:22

Så jag förtjänar inte att få veta och förstå för att jag inte orkar nörda in i alla parallella kanaler och leta svar på mina frågor? Nehej, då förtjänar jag väl heller inte att se serien. Dags att lägga ner då kanske. :mellow:

Det där var så dumt skrivet att jag egentligen bara vill skriva en :rolleyes: till svar, men jag vet att du hatar dem med en passion så jag låter bli. :P Som jag sagt i samtliga poster hittills - du har redan inbformationen i serien och kan förstå allt utan problem ändå. Som jag sa, jag förstod det rätt utan att lyssna på podcasten.

Jadå, det gör andra serier också, jag har inte pekat ut Lost som varken bättre eller sämre i det avseendet.

Okej, tolkade dig fel då. :)

"Lägga märke till i efterhand" betyder då att se om avsnitten och det är jag inte beredd att göra - eller har intresse för den delen.

Nej, du slipper ju givetvis - men det är knappast någon nackdel. Det är sådant som gör serien värd att se flera gånger dock i slutänden håller längre. Me like. (Och missar man dem så förstörs ju inte handlingen på något sätt heller, så ingen skada skedd.)

Födas kan de, det har vi ju sett. Men den där elektromagneten kan ju vara källa till att man inte kan bli gravid på ön. Fast Sun blev ju det... Vad hände där egentligen? Är hon gravid eller fick hon missfall?

Födas, ja. Men inget visar ännu på att barn kan bli till på ön och födas. Claires barn var ju gjord utanför. Vi får se hur det är med Suns barn - det kan mycket väl vara gjort utanför ön. Och var det gjort på ön har vi ändå det faktum att barnet inte är fött ännu. Vi får se vad som händer...

Man behöver inte veta i förväg eller känna till några frekvenser.

Jo, det måste man. Liiiite svårt att ta kontakt med planet om inte vet att det är där och hur utrustningen ska användas.

Vi vet ju inte om förnödenheterna droppas på samma ställe - eller ens hur ofta de droppas. Är det en gång per tionde år så finns et gott skäl att inte the Others har tagit kontroll över leveranserna. De har dessutom inget behov eftersom de har sin egen koppling till yttervärlden.

Så vad var syftet då? Med tanke på nästa veckas avsnitt så avbröts den tänkta storyn och man gjorde sig av med karaktärerna för att fansen hatade dem så, eller?

Ursprungligen gnällde fansen över att man inte såg något med andra passagerarna ombord - så då tog de upp och visade det, men givetvis skall man inte lyssna på vad fans vill ha ;)

Dock håller jag med om att det blev ett problem med dem eftersom det varit så mycket splittrat under säsong tre så det stal screen time (exakt samma sak som i säong sju av buffy med alla Potentials). Så jag håller med om att det var kasst utfört på så sätt, men inte hur det introducerades. Tvärtom.

Om vi nu går över till podcasten igen.... så sa de att trots de är döda nu så skulle de få en stor betydelse för arcen. Vet inte om det hänger ihop med zombie-säsongen som de talar om, men det passar rätt bra med att de blev levande begravda ;)

Även om Smokey klippte dem på dag 1 så skulle isf skeletten rimligen funnits som bevis (som med piloten vars kropp fanns kvar). Här fanns ingenting. Iaf inte vid det första (enda?) besök och undersökning de gjorde.

Nej, det finns inget skäl till varför de skulle hittat kropparna - de kan ha förmultnat helt eller ligga en bit från skeppet. Att hitta ett par kroppar på en stor ö som de inte utforskat till hälften ännu är värre än att hitta en nål i en höstack. Så, nej. Jag köper inte riktigt det heller.

En tanke slår mig här: DI kom dit i mitten av 60-talet och då fanns The Others redan där, för de är ättlingarna till passagerarna på The Black Rock. :D

Det skulle fungera - om de nu inte i avsnittet med Mikhail sa att The Others kom dit efter DI.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#188 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 14 April 2007 - 02:56

Och det förvirrar saker. För "The Hostiles" som utrotade DI hade funnits på ön väääldigt länge, långt innan DI, enligt Mikhail. Om då "The Others" kom efter DI så kan de inte vara "The Hostiles". Alltså måste där finnas en 4:e grupp. Möjligen ättlingar från "The Black Rock" eller kanske ättlingar till de som byggde statyn? Kanske de som skapade Smokey?
-Sora, Kingdom Hearts

#189 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 14 April 2007 - 09:58

Sorry, då är det jag som minns fel. :blush: Jag hade för mig Mikhail sa att the The Hostiles/Others kom efter DI, inte före. I så fall är det ytterst hållbart med att de kommer från Black Rock - och det skulle vara en mycket ball tvist. :)

#190 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 14 April 2007 - 10:54

Zombie-säsongen?!?!

Åhooohohoho, hahahahaa... nu kan det inte dröja länge tills de transdimensionella strutsarna dyker upp.

Kom igen! VI VILL SE STRUTSAR! Eller än bättre... zombie-strutsar ! aww3s0me, d00dz!!! Är världen redo för sådan grymhet?

#191 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 14 April 2007 - 11:14

:rolleyes:

Kunde man sätta medlemmar på moderering för individuella ämnen skulle jag sätta Mjolnir på det. Peak, kan du ordna det? :P

#192 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 14 April 2007 - 11:26

Paolo och Nikki , vem er det ?? jag har missat typ 2 avsnitt denna säsongen och jag minns inte de alls ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#193 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 14 April 2007 - 13:09

Det är två andra överlevandebland lostisarna. De har funnits med hela tiden, men visades inte förrän i ett avsnitt dne här säsongen. Då Locke sa att alla som ville komma med honom och leta efter Eko, var villiga att göra det. Nikki var den som direkt hakade på, medan Paolo då var mer tveksam. De har inte haft någon stor roll överhuvudtaget, vilket gör de kraftiga motreaktionerna bara mer löjliga, IMHO.

#194 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 14 April 2007 - 13:11

Det är sådant som gör serien värd att se flera gånger

Eftersom det är en mysterie-serie så är att se om den mera ett sätt att fånga detaljer/ledtrådar man missat, för har man sett det en gång är ju själva mysteriet avslöjat. Spänningen är borta och därmed nöjet med att se den. Tycker jag.

Man behöver inte veta i förväg eller känna till några frekvenser.

Jo, det måste man. Liiiite svårt att ta kontakt med planet om inte vet att det är där och hur utrustningen ska användas.

Vi vet ju inte om förnödenheterna droppas på samma ställe - eller ens hur ofta de droppas. Är det en gång per tionde år så finns et gott skäl att inte the Others har tagit kontroll över leveranserna. De har dessutom inget behov eftersom de har sin egen koppling till yttervärlden.

Men, om du väljer att inte läsa det jag skriver om hur man kan ta kontakt med det plan som droppar förnödenheter så kan jag inte göra mer för att förklara. När de fick senaste leveransen hördes en helikopter eller ett litet plan. Maten droppades inte från särskilt hög höjd och med tanke på hur det var förpackat hade det inte funkat på nåt annat sätt.

Att droppa maten på random platser på ön funkar inte heller, för hur ska folket då hitta grejerna? Så liten är den inte att man kan söka av den på ett par timmar. Och leveransen de fick var inte så stor att den skulle räcka mer än någon månad eller två.

Nej, det finns inget skäl till varför de skulle hittat kropparna - de kan ha förmultnat helt eller ligga en bit från skeppet.

Ligga längre från skeppet och därför inte ha hittats - det köper jag. Men om de fanns i eller i omedelbar närhet av skeppet så hade skeletten legat kvar. Ben förmultar inte så fort, ens om de ligger exponerade på markytan.

Angående din kommentar om podcasten: Jag tänkte också att P&N begravdes levande, att spindelgiftet faktiskt funkade som det sas, men zombies?? Nu driver du med mig... Det räcker väl att de hemsöker Lostisarna som Echos bror gjorde? Ifall du inte skämtar så: :(

Angående din kommentar till Mjolnir så tycker jag det är opåkallat. Om han tycker annat så måste han väl få uttrycka det också.

FX: Paulo och Nikki är det par som dök upp från ingenstans i s. 3 som "nya" bikaraktärer bland Lostisarna. Det klagades mycket på att de inte synts till i bakgrunden öht innan och blev snabbt föremål för fansens hat. Från att ha planterats med en tanke på att införa ett nytt par i gruppen (?) så försvann de snabbt in i bakgrunden igen. Jag gissar att den omedelbara antipati som fansen uppvisade gjorde att de inte vågade utveckla dem mera av rädsla för att tappa publik. Eller så var syftet hela tiden det som Cappy antyder under spoilertaggarna och man ville inte offra några av de vanliga karaktärerna (läs: Jin och Sun, eftersom de är det enda paret som är kvar [vad hände med Rose och Bernard egentligen? - förutom att storyn inte passade dem])

#195 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 14 April 2007 - 14:15

Allright , tack , då minns jag de .Hade totalt glömt bort att de fanns :lol: , så lite intryck gjorde de på mig.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#196 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 14 April 2007 - 14:28

Eftersom det är en mysterie-serie så är att se om den mera ett sätt att fånga detaljer/ledtrådar man missat, för har man sett det en gång är ju själva mysteriet avslöjat. Spänningen är borta och därmed nöjet med att se den. Tycker jag.

Det är en vanlig fördom, ja ;)

Du ser ju om serien flera gånger innan den är klar och kan då se fler nyanser och efter den är klar kan du låta de vila några år och se den igen sedan, för att då få en bättre helhet på det. Men som sagt var, det har att göra med hur man ser den. Jag brukar se storyn främst under första tittandet, under andra studerar man närmare hur det byggts upp och tredje rundan går jag tillbaka till första perspektivet och så vidare...

Men, om du väljer att inte läsa det jag skriver om hur man kan ta kontakt med det plan som droppar förnödenheter så kan jag inte göra mer för att förklara.

Det där fungerar åt två håll, vet du. Läs vad jag skriver så kanske du förstår vad jag menar. Finns inget som säger att The Others känner till droppandet av leveranserna. Finns inget skäl att de ska veta det heller, så då är det irrelvant hur lätt det är att använda utrustningen. Vet man inte att det pågår någotnting så är det inte bara svårt, utan praktiskt omöjligt att faktiskt utnyttja det.

Och jag har inte sagt något om randomplatser heller. Du missar poängen. Se förra stycket.

Ligga längre från skeppet och därför inte ha hittats - det köper jag. Men om de fanns i eller i omedelbar närhet av skeppet så hade skeletten legat kvar. Ben förmultar inte så fort, ens om de ligger exponerade på markytan.

Går du tillbaka och kollar på avsnitten ser du att de inte direkt utforskade området kring skeppet, så det är inte särskilt troligt att de skulle ha återfunnits. Hade de legat inuti skeppet, så ja... Men utanför? Nej, inte nödvändigtvis.

Angående din kommentar om podcasten: Nu driver du med mig... Det räcker väl att de hemsöker Lostisarna som Echos bror gjorde? Ifall du inte skämtar så: :(

Därav min smiley. De brukar skämta om att de ska göra en zombiesäsong som typ säsong nio eller något. Det är med andra ord, rent skämt.

Angående din kommentar till Mjolnir så tycker jag det är opåkallat. Om han tycker annat så måste han väl få uttrycka det också.

Nej, den var inte opåkallad. Särskilt eftersom flertalet andra personer hoppat på andra personer i liknande situationer och att ni på TVL förr om tiden använde en liknande policy. Att bara gå in i i en tråd att sabba strider dessutom mot netiketten. Mjolnir ser inte ens serien vill jag minnas, vilket är den största stöttestenen. Hade han följt serien och kommit med kritik hade det varit befogat. Nu att håna något man ser? Not so much.

(Vilket är synd för Mjolnir skriver annars bra inlägg som har bottnar. Därför läser jag gärna hans poster då han faktiskt har något att komma med. Mao. han är som jag var för några år sedan med HP - det kliar dock ofta i fingrarna då det ämnet kommer upp, så jag förstår mycket väl fenomenet spy galla.)

Från att ha planterats med en tanke på att införa ett nytt par i gruppen (?) så försvann de snabbt in i bakgrunden igen.

Klagomålen vill jag minnas var först för att man inte fick se några andra överlevande från flygplanet än de vanliga huvudrollerna - något som senare ironiskt nog var vad det klagades mest på efter de införts (alltså, att de inte var de vanliga huvudrollerna).

[vad hände med Rose och Bernard egentligen? - förutom att storyn inte passade dem])

De finns fortfarande kvar på ön och lever sitt liv där. Men de gör det off camera. Inte för jag klagar - de var ganska tråkiga och intetsägande så. :P

#197 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 14 April 2007 - 14:51

Jag gillade verkligen Paulo och Nikki. Är irriterad över att man inte ser dem så mycket nu. Man får fortfarande se dem lite då och då (Eftersom de har skrivit konbtrakt på ett visst antal avsnitt) men mäst i bakgrunden.
Första gången de var med var när Locke räddar Eko men de märktes inte fören nästa avsnitt de var med i, när Eko blir smoked.
Sedan var de med de kommande 3 avsnitten (Eller mäst Paulo). Sedan var de inte med på 3 avsnitt tills avsnittet med bilen och avsnittet efter det. De har varit med 7 avsnitt per karaktär men inte alltid båda i samma.
Tycker att all klagan på att de var med var löjligt. Först klagar fansen på att man inte ser så mycket av de andra 40 LOSTisarna och sedan när man väl FÅR se ett par andra så klagar de över det.

Men som tur är så tycker de upp några fler gånger under säsongen. Från vad jag har hört så står de som nya regulars sedan säsongens början, för hela säsongen. De kommer iallafall vara med i nästa avsnitt.
-Sora, Kingdom Hearts

#198 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 14 April 2007 - 15:52

Det är en vanlig fördom, ja ;)

Du ser ju om serien flera gånger innan den är klar och kan då se fler nyanser och efter den är klar kan du låta de vila några år och se den igen sedan, för att då få en bättre helhet på det. Men som sagt var, det har att göra med hur man ser den. Jag brukar se storyn främst under första tittandet, under andra studerar man närmare hur det byggts upp och tredje rundan går jag tillbaka till första perspektivet och så vidare...

:o Jag har aldrig sett om en hel tv-serie...

...och har inga planer på att börja med det heller i första taget. Jag blir helt utmattad bara vid tanken. :ph34r:

Det där fungerar åt två håll, vet du. Läs vad jag skriver så kanske du förstår vad jag menar. Finns inget som säger att The Others känner till droppandet av leveranserna. Finns inget skäl att de ska veta det heller, så då är det irrelvant hur lätt det är att använda utrustningen. Vet man inte att det pågår någotnting så är det inte bara svårt, utan praktiskt omöjligt att faktiskt utnyttja det.

The Others? Jag pratar om att lostisarna ska söka kontakt med omvärlden. The Others har väl andra sätt, de har båtar t ex.

Förnödenheterna som droppades kom ju från Dharma (eller såg iaf ut att göra det) och var så vitt jag förstår avsedda för folket i The Hatch (som jag tror inte hade med The Others att göra).

Går du tillbaka och kollar på avsnitten ser du att de inte direkt utforskade området kring skeppet, så det är inte särskilt troligt att de skulle ha återfunnits. Hade de legat inuti skeppet, så ja... Men utanför? Nej, inte nödvändigtvis.

Du har rätt i att de inte direkt började utforska The Black Rock och omgivningen och det kanske beror på att de inte vågade efter att Danielle berättat att alla i hennes grupp blev sjuka efter att varit där.

Nej, den var inte opåkallad. Särskilt eftersom flertalet andra personer hoppat på andra personer i liknande situationer och att ni på TVL förr om tiden använde en liknande policy. Att bara gå in i i en tråd att sabba strider dessutom mot netiketten. Mjolnir ser inte ens serien vill jag minnas, vilket är den största stöttestenen. Hade han följt serien och kommit med kritik hade det varit befogat. Nu att håna något man ser? Not so much.

(Vilket är synd för Mjolnir skriver annars bra inlägg som har bottnar. Därför läser jag gärna hans poster då han faktiskt har något att komma med. Mao. han är som jag var för några år sedan med HP - det kliar dock ofta i fingrarna då det ämnet kommer upp, så jag förstår mycket väl fenomenet spy galla.)

På TVL är det några som gnäller när folk skriver inlägg i serie- och avsnittstrådar som är kritiska, vilket är fånigt imho. Däremot har vi sagt att s.k. uppskattningstrådar ( :rolleyes: ) ska slippa att folk kommer in och dissar favoriten och det är lite skillnad. Har man dessutom en annan uppfattning om karaktären eller vad uppskattningstråden nu handlar om så har man ju egentligen inget större intresse av att läsa och posta där annat än för att håna och dissa och då kan man ju starta en hat-tråd istället om man är så avogt inställd.

Från att ha planterats med en tanke på att införa ett nytt par i gruppen (?) så försvann de snabbt in i bakgrunden igen.

Klagomålen vill jag minnas var först för att man inte fick se några andra överlevande från flygplanet än de vanliga huvudrollerna - något som senare ironiskt nog var vad det klagades mest på efter de införts (alltså, att de inte var de vanliga huvudrollerna).

[vad hände med Rose och Bernard egentligen? - förutom att storyn inte passade dem])

De finns fortfarande kvar på ön och lever sitt liv där. Men de gör det off camera. Inte för jag klagar - de var ganska tråkiga och intetsägande så. :P

Jag både håller med dig och inte, men tycker att serien kunde ha använt alla bakgrundsfigurer bättre. Inte så att de behövt stjäla tid från huvudkaraktärerna, men att små scener med interagerande mellan dessa kunde gjort att man inte blev så anti när dessa två helt plötsligt lyftes fram. Nu har ju Crusader dessutom redovisat att de faktiskt planterades tidigare, något jag inte alls lagt märke till. Men jag måste också medge att jag inte tittat så noga på alla bildrutor.

Att fansen klagade handlade kanske också om att de tyckte att fokus lades på några få karaktärer (Jack-Kate-Sawyer) och att många av de andra bara försvann ur rutan. Eller att nya karaktärer skulle innebära mindre screen time för den trion. :P

Min fråga om Rose och Bernard var mest för att jag inte mindes vad (om något) som hände med dem, men det har det tydligen inte gjort, mer än att de inte synts till. Jag håller med om deras tråkighetsfaktor och saknar dem inte heller, även om det var mystiskt hur Rose plötsligt blev frisk på ön.

#199 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 14 April 2007 - 16:59

Beklagar om den förra posten var out of line. Jag blev tagen på sängen av den där kommentaren och var helt beredd att tro på den - så uppgiven är jag. Jag har faktiskt börjat följa serien igen, mer utav ren fascination än något annat. Hur länge tänker de fortsätta använda sig av Kochs snöflinga:

Posted Image

...som ledstjärna i seriens utformning, där trådar exponentiellt förgrenar sig till fler trådar och mysterierna ständigt staplas på varandra? Hur många fler hintar blir det om en koppling mellan den gången då Sawyer snavade på en tax och en pudel blev påkörd på andra sidan världen? Hur mycket av allt mystiskt mumbojumbo kommer att vara värt ett iota i slutet och hur mycket glömmas bort som utfyllnad? Finns det en chans i helvetet att allt kommer att få en upplösning som inte är tidernas copout?

Jag tror knappast det men jag är ändå nyfiken på vad för producenterna drar fram ur sina hattar som en grande finale. Därför och enbart därför tittar jag. Men inte gillar jag det. Därtill har jag svårt för kulturella företeelser där fenomenet är x gånger större än själva produkten, som inte alls visar sig vara så märkvärdig när man bryter ner den till dess beståndsdelar.

#200 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 18 April 2007 - 21:13

Underbart avsnitt, helt underbart. Ett av de bästa den här säsongen med ricktigt bra flashback scener. Dock så känns det meningslöst att döda dem. Efter det här avsnittet kändes det som att man kände dem bättre och jag tror att fansen kanske skulle kunna att ändra uppfattning om dem lite. Det finns ju många Jack-hatare som ändrade sig t ex.
Detta var ett bra intro till karaktärerna så jag tycker det var meningslöst att döda dem. Och att göra det på ett så hemskt och brutalt sätt.
Jag gillade karaktärerna och har gjort det sedan de kom med. Att de sedan blev så hatade gjorde att de flesta av deras scener i följande avsnitt klipptes bort så folk fick aldrig chansen att ge dem en chans.
Hela hatet av dem var bara löjligt. jag menar, det finns 35 andra LOSTisar på ön, ska de aldrig få presentera dem bara av rädsla att folk ska hata dem pga att de inte var med från början? Och varför hatade folk inte Artz när han plötsligt dök upp i slutet på säsong 1? Och Beatrice? Fjanterier är det.
Tycker producenterna är mesiga som inte står på sig utan fegar ut och gör sig av med karaktärer som folk inte gillar. Visseligen på ett värdigt sätt men ändå.

Kul att återse en massa andra döda karaktärer föresten.
-Sora, Kingdom Hearts