Jump to content

Photo

Star Wars Episode III: Revenge of the Sith

• Please log in to reply
224 replies to this topic

#176 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 12 May 2005 - 18:54

Oscar skulle va skoj, men personligen tror jag inte att det spelar en större roll om han nu får denna bekräftelse av den komitén då han ändå kommer att fortsätta göra filmer som han tycker är kul att göra.

<{POST_SNAPBACK}>

Så sant men de ska tydligen blir rätt smala filmer i fortsättningen för Lucas.

Kollade upp StarWars i Oscar-historien, episod IV blev faktiskt nominerad för bästa film, regi 1977 så helt omöjligt är det inte...men då var StarWars unikt och banbrytande..vilket det inte riktigt är idag på samma sätt.

Edited by Walker, 12 May 2005 - 19:05.

#177 nosfat

nosfat

Cadet Second Year

• Members
  • 10 posts

Posted 16 May 2005 - 18:16

Köandet inför filmen är en historia i sig. Inte minst i Los Angeles, där folk har köat utanför fel biograf i över en månad (!), läste jag på Blaff.

Läste på ett annat ställe att svarta börs-priserna har stigit till skyhöga 3000 spänn i Sverige. Löjligt, det är väl bara att se en annan dag?

Edited by nosfat, 16 May 2005 - 18:17.

#178 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 16 May 2005 - 23:01

Läste på ett annat ställe att svarta börs-priserna har stigit till skyhöga 3000 spänn i Sverige. Löjligt, det är väl bara att se en annan dag?

<{POST_SNAPBACK}>

Eller köpa biljetterna till den visning man vill se över Internet. Själv köpte jag mina biljetter till första dagsvisningen här i Uppsala strax efter kl. 17:00 idag. Då fanns det några hundra biljetter kvar. Och jag kollade just på www.sf.se; vill man se midnattsvisningen finns det faktiskt fortfarande 9 biljetter kvar!!
Vad fan ska man stå i kö för som ett jävla fån? Så stort är inte trycket på Star Wars-filmerna.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#179 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 17 May 2005 - 08:05

gissar på att det är känslan av att ha "kämpat" för biljetterne genom att stå i kö ett par dygn :)

Håller med dig, varför stå i kö när det finns härliga internet.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#180 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 17 May 2005 - 11:27

Anakin var barnslig och töntigt trotsig i Episod II, så jag hoppas att övergången till Darth Vader går hyfsat snabbt. Stod inte ut med honom, men annat var det med Ewan McGregors scener, då den klassiska Star wars-stämningen äntligen lyckades infinna sig.

Vad fan ska man stå i kö för som ett jävla fån? Så stort är inte trycket på Star Wars-filmerna.

Inte här kanske, men i USA. Där är trycket massivt :P Nya midnattsvisningar planeras in snabbt och säljs slut lika fort.
------>Sci-Fi Nytt <-------

#181 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 17 May 2005 - 12:08

Jedis storm Leicester Square for "Star Wars" premiere
Mon May 16, 2005 1:59 PM BST

LONDON (Reuters) - Jedi knights stormed into Leicester Square on Monday for celebrations ahead of the UK premiere of the final "Star Wars" movie.

Special events to mark the premiere include a marathon viewing of all six Star Wars movies, culminating in a special preview of "Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith", due to be attended by a host of its stars including Scottish actor Ewan McGregor who plays Obi-Wan Kenobi.

Die-hard fans paid up to 250 pounds per seat to attend the all-day showing of the series after tickets sold out within minutes of going on sale.

Fans, many of them dressed in costumes from the movies, arrived early to watch celebrations start with a parade by the 501st UK Garrison of Storm Troopers at 6 a.m.

Huge screens have been erected to show clips from Sith, which cost $115 million to make.

As well as the movie marathon, cinemas around Leicester Square will be showing individual episodes, with capacity for 10,000 people.

The Royal Philharmonic Orchestra will stage two free public performances of the Star Wars score, organisers said.

The film, one of the most eagerly awaited and widely hyped releases in years, had its red carpet premiere in Cannes on Sunday.

Early reviews have been generally positive, arguing that director George Lucas has redeemed himself after the two previous episodes which were critical, although not commercial, flops.

Sith goes on general release in the UK on May 19.

Källa: Reuters
Support your local search and rescue unit - get lost.

#182 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 17 May 2005 - 16:56

Inte här kanske, men i USA. Där är trycket massivt :P Nya midnattsvisningar planeras in snabbt och säljs slut lika fort.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, men inlägget jag svarade på gällde att svartabörspriserna på biljetter skulle ha stigit till 3000 här i Sverige. Vilket är skrattretande.
Tidningarna var väldigt snabba med att glatt rapportera att biljetterna sålde slut på ett kick, men jag kollade just på Internet, och t.o.m. i centrala Stockholm finns det 50 biljetter kvar till midnattsvisningarna och tusentals biljetter kvar till dagsvisningarna. Alla dessa människor som köat har gått på en ordentlig mediabluff som givetvis gett biograferna och filmbolagen en massa gratisreklam när tidningarna rapporterat om de fanatiska och förväntansfyllda fansen. Finns det ingen rusning så skapar man en.

#183 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 17 May 2005 - 21:19

Tror snarare det här att göra med att fansen vill få det till ett större event än vad det är. Tidningarna har inte skrivit överdrivet mycket faktiskt.

#184 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 May 2005 - 21:22

Spelar ingen roll exakt hur stort det är i den aspekten. Som ett fan kan jag bara säga att personligt är det enormt stort, något som slår ut det mesta.
*Hockey och superhjältar*

#185 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 17 May 2005 - 23:18

Groundsplitter,
Att kalla folk som köar för "jävla fån" är väl ändå att ta i?

De flesta som tältade på Kungsgatan i Stockholm gjorde det nog främst för att de tyckte det var roligt att hänga med likasinnade, inte för att de trodde att alla midnattsvisningar i stan skulle bli utsålda på en gång ...
Trycket på just Rigoletto var dock mycket stort, och den salongen såldes ut på en timme.

Själv såg jag episod III idag på en förhandsvisning i Kista, anordnad av Lucasfilms svenska agent PlusLicens.
Filmen var fantastisk, men jag kände direkt att jag skulle vilja se den på den riktiga premiären med en "riktig" publik ... och då finns det inget som slår Rigoletto imorgon midnatt.

Jag hade dock ingen möjlighet att ansluta till kön på söndagmorgon, så jag fick ingen biljett.
På Tradera fanns det tre biljetter till salu med utropspriset 499 kr (damn scalpers!), men det var ju uteslutet, så jag trodde jag skulle bli utan.

Som tur är fanns det ett "riktigt" fan som hade fått återbud på en av sina köpta biljetter och erbjöd mig den, utan att kräva något extra.

Nu kommer jag att sitta på rad 8 imorgon, mitt i nördarnas högborg, och jag kunde inte vara stoltare! ;)

Killen på Tradera har för övrigt inte fått sålt sina biljetter än ... och nu tror jag han börjar bli desperat, eftersom han har tagit bort två av auktionerna och sänkt utropspriset på den tredje till 300 kr. :D

Och den här typen i Göteborg kan inte ha haft någon koll alls ... :lol:
Posted Image

#186 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 18 May 2005 - 06:39

Nu kommer jag att sitta på rad 8 imorgon, mitt i nördarnas högborg, och jag kunde inte vara stoltare!

Kan mycket väl vara så att vi kommer vara på samma föreställning då. :)
Och jag känner mig inte det minsta som ett fån, det här är hur stort som helst, sen får belackarna sitta och muttra hur mycket de vill. ^_^ :thumbsup:

#187 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts

Posted 18 May 2005 - 10:15

Kul!

Du ska inte på Cantina Pre-Party också?

Kom dit, vetja.
Och hälsa på den långhårige killen med "Chewie Rocks"-tröjan. ;)
Posted Image

#188 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 18 May 2005 - 10:34

Jag har faktiskt inte beställt nån biljett än. Men jag får pengar i morgon, så då är det väl dags att masa sig till bion för att se när det finns några platser över...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#189 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 18 May 2005 - 12:08

Håller med wookie och Kermit, köandet är ju en del av grejen. Folk köade ju för Sagan om Ringen-biljetter också.

#190 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 18 May 2005 - 12:34

Kul!

Du ska inte på Cantina Pre-Party också?

Kom dit, vetja.
Och hälsa på den långhårige killen med "Chewie Rocks"-tröjan. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det ska jag faktiskt. Ser du en kille med budo-dräkt, glest skägg och grönt lasersvärd så är det jag. Vi kanske ses!! :)

#191 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts

Posted 18 May 2005 - 13:07

Budodräkten och svärdet blir du nog inte ensam om. ;)

Mitt hår kan du knappast missa.

Och jag har också skägg.
Inte så glest dock. ;)
Posted Image

#192 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 18 May 2005 - 21:28

Groundsplitter,
Att kalla folk som köar för "jävla fån" är väl ändå att ta i?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, jag håller fast vid att det är störtlöjligt att stå och köa för att få premiärbiljetter. Löjligt eller naivt, det är bara att välja.

Jag har hamnat i diskussioner med andra personer som försvarat sig med att det är "spännande" att stå i kö för biljetterna. Då undrar jag om de tycker det är lika spännande att stå i kö på posten också?
När Sovjetunionen fortfarande existerade (och antagligen en bra bit in på den ryska tiden också) så var det inte alls ovanligt att befolkningen tvingades stå i kö i flera timmar för att få tag på en limpa bröd eller en påse potatis. Vilken otrolig spänning de måste ha upplevt. Det var säkert därför så många köade.

Andra, inkl. du, pratar om upplevelsen - att det är roligt att umgås med likasinnade.
"Umgås"? De står på en punkt i flera dagar, och har kontakt med en 3-4 personer framåt i kön, och en 3-4 personer bakåt i kön. Om ni nu vill umgås med likasinnade, så arrangera riktiga konvent istället. Då kan ni gå runt fritt, prata med hundratals personer om ni så vill, ha tillgång till kiosker och toaletter, och göra annat än att bara prata. Arrangera filmvisningar, plocka dit kändisar för utfrågningar, och köp och sälj prylar. Dessutom slipper man ifrån risken för dåligt väder.
Det vore någonting värt att kalla upplevelse. En person som tycker att det är spännande att stå i kö i flera dagar för någonting som man kan få över Internet på 30 sekunder, då har man inget rikt liv.

#193 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 19 May 2005 - 11:44

Budodräkten och svärdet blir du nog inte ensam om. ;)

Mitt hår kan du knappast missa.

Och jag har också skägg.
Inte så glest dock. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Det var trevligt att ses i alla fall, oavsett om man såg ut som alla andra eller ej. :D
Kul att fajtas med diverse sith-folk också. :)

Angående köandet så är det garanterat så mycket mer än vad Groundspitter ser det som, det verkar ha varit ganska roligt där också, och ska jag vara lite "tyken" så undrar jag väl lite varför det är en så viktig fråga om man inte var där och köade?

Edited by Kermit, 19 May 2005 - 12:08.

#194 zaphod

zaphod

Fleet Captain

• Members
  • 1,034 posts

Posted 19 May 2005 - 19:07

Var och kolla filmen nyss och den rockade verkligen! :thumbsup: :) Just nu känns det som den bästa av alla Star Wars filmer. Helt otrolig äventyrskänsla med über bra effekter. Som man hade anat var det en något allvarsammare ton på filmen, men det passade bra till den här delen. Helt fantastisk!

Nå, va tyckte ni andra då?

#195 Spazer

Spazer

Cadet Fourth Year

• Members
  • 29 posts

Posted 19 May 2005 - 21:28

Jag tyckte den var mycket bra! Den motsvarade mer än väl förväntningarna jag hadde på den. Känns som några av de mest starkaste/dramatiska scenerna i alla star wars filmerna utspelade sig i denna delen. SPOILERVARNING!!!
Scenen när Obi Wan och Padmé letar upp Anakin och konfronterar honom var stark. Egentligen hela fäcktingsdelen mellan Obi Wan och Anakin var mäcktig.
Detta var en bra början för denna uppsjö av intressanta biofilmer som kommer denna sommaren. Trailern som visades om Batman gav bara ännu mera efterlängtande efter den filmen.

Edited by Spazer, 19 May 2005 - 22:27.

#196 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 May 2005 - 21:36

Du kanske kan spoilertagga kommentaren istället, så att de som inte vill veta detaljerna inte behöver läsa? :)

#197 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 19 May 2005 - 22:06

Kör gärna kommentarer och liknande i recensionstråden på "recensioner", så kanske vi kan hålla den här en aning "renare".. :P

Jag kommer nog att skriva nåt under morgondagen. För trött idag, lider fortfarande av sviterna från midnattsvisningen.. ;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#198 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 19 May 2005 - 22:12

Jag kommer nog att skriva nåt under morgondagen. För trött idag, lider fortfarande av sviterna från midnattsvisningen.. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Samma här. Helt väck. :)

#199 Spazer

Spazer

Cadet Fourth Year

• Members
  • 29 posts

Posted 19 May 2005 - 22:30

Du kanske kan spoilertagga kommentaren istället, så att de som inte vill veta detaljerna inte behöver läsa? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Sådärja! då var en äckta spoilervarning gjord. Skyller på att jag också är lite seg efter midnattsvisningen. :D
Hoppas jag inte hann reta upp någon... :unsure:

Edited by Spazer, 19 May 2005 - 23:47.

#200 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 May 2005 - 22:41

Det är lugnt för min del. Jag tänkte mer på andra som kanske inte ville veta, men ändå var nyfikna och ville läsa andras allmänna intryck. :)