Jump to content

Photo

Golden Gang

• Please log in to reply
330 replies to this topic

#176 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 08 August 2012 - 17:25

Här har vi så en sida från en av de nya rekryterna, från avsnittet The End of the World. Teckning och tusch är av Shannon Hall. Efter den här är det två personers bilder kvar att visas upp. Detta avsnitt är det första av två där det är tre tecknare involverat. Shannon delar plats med Devina och vår egen The Viktor.

Posted Image

#177 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 August 2012 - 17:35

Så klart och tydligt tecknat trots alla detaljer! Snyggt, smaskigt! Jag tänker på både Quitely och Moebius när jag ser detta.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#178 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 12 August 2012 - 01:00

Jag säger som så att jag väntar helst tills serien är klar, för att köpa jag hela alltet, och läser allt från pärm till pärm. För jag stöder svenska serieförfattare, utom en, men den plågan nämner jag helst inte med namn, men hon är inget bra. Jag skulle köpa den för att din serie lockar mitt intresse.

Edited by Sret, 12 August 2012 - 19:01.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#179 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 12 August 2012 - 17:57

Jäklar i mig vad bra det här blir! Kan inte bärga mig tills jag får boken i hand!

#180 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 14 August 2012 - 20:43

Det är jättetrevligt att höra positiva påhejanden, arbetet kan vara lite tungrott ibland. Här kommer en tillfällig version av det som blir det interna omslaget för första delen. Den tidigare idén har lagts i malpåse. Jag håller på med min andra del för fullt och det ramlar in sidor från de andra i lagom takt. Jag hade fler semesterveckor än väntat att hämta ut så de kommer jag ta i september vilket borde garantera att allt blir klart i tid. Jag har pulat på hemsidan, och jag ska fylla den med lite material innan jag visar upp den här, men grafiskt är den klar, det är text och lite kodning kvar.

Posted Image

#181 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 August 2012 - 07:28

Fräckt med allt det röda! Och mycket att titta på. Men kommer det lime-gul-gröna att lysa lika mycket i tryck? Kanske inte spelar nån större roll i och för sig. Kommer det att beskäras i marginalerna? I så fall kanske inte texten till höger om logon komer att se lika väl centrerad ut. Blir det både tidningar och album? Eller ska det föreställa att albumet är en paperback bestående av tidningar?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#182 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 15 August 2012 - 10:56

Alla färger i logon kommer varieras efter omslaget, jag var lat och lyfte direkt från förra omslaget. Jag har inte samma känsla för färg och typografi som du men lite kan jag om komplementfärger, splittade komplimentfärger och sånt. Marginalerna kommer att beskäras, det här är gjort som om det skulle bli ett riktigt omslag så det var bra att du påminde mig om att jag måste minska ner det lite.
Det blir bara album, men det ska se ut som det är en samling av lösnummer. Anle4dningen är att jag tycker om design och man kan göra saker med omslag som är svårt att göra inne i en seriesida.
Alternativt om man ska köra den svenska utgivningen i SSS? (Om de vill, annars blir det svenska album, men de kommer till att börja med isåfall ges ut efter de engelska och ligga ett år efter ungefär. Det kommer iofs också bli väldigt efter om de ska gå i bara reguljära SSS eftersom det är 9 "nummer" bara i första albumet. Man kan också tänka sig en GG-tidning med 3 nummer i varje, antingen separat eller som SSS-nummer. Alternativen är många.)

#183 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 August 2012 - 18:03

Om det är så att vissa avsnitt är mer fristående så kan ju just dessa köras i SSS. Det är upp till red. Hoppas i alla fall att GG och SSS pushar varandra med reklam eller liknande. Ett förslag till SSS-red är ju att intervjua Daniel i SSS om bland annat Golden Gang, men även serieskapande och annat intressant.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#184 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 15 August 2012 - 18:56

Det kommer stå lite om SSS på hemsidan och i albumet, annars så tror jag det blir reklam för SSS om/när den svenska versionen av GG ges ut om den blir separat. Berättelserna är inte så fristående, annat än de kortare 5-sidorsserierna. De längre berättelserna är inte komplicerade men de fungerar bäst ifall de läses i ordning.

#185 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 22 August 2012 - 17:03

Här har vi då det första smakprovet från Puste Antón Gomez:

Posted Image

I övrigt så ligger hemsidan efter men allt annat verkar vara på rätt plats i tiden.

#186 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 22 August 2012 - 17:11

Kul :) Fick du skisserna som jag skickade via mailet? Vad tyckte du?

#187 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 22 August 2012 - 19:02

I like!

#188 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 23 August 2012 - 15:20

Me gusta

#189 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 23 August 2012 - 16:43

Kul :) Fick du skisserna som jag skickade via mailet? Vad tyckte du?

Jajemen! Eftersom mina åsikter är hemligstämplade skrev jag dem enbart i svarsmailet.

Tack ni andra också.

En av de allra roligaste aspekterna av det här projektet har varit att se andras tolkningar av ens figurer. Jag har när jag valt tecknare inte utgått efter att de ska vara lik min stil alls utan bara ha en stil som jag gillar och jag gillar allt från Ken Akamatsu till Timothy Bradstreet. Det finns många fler tecknare som jag gillar än jag inte gillar. Och jag har ju en svaghet i ganska odynamiska figurer, sidupplägg och betraktningsvinklar så det är nice att få se folk som är bra på dynamik ta hand om figurerna.

Nästa års album kommer vara 6 normala delar och 1-2 korta berättelser och det kommer bli svårt att välja vilka som ska göra vad så jag hoppas nästan att några av dem ska vara upptagna redan nu så valet är gjort åt mig. Jag kommer själv troligen bara rita interna omslag och kanske en av de kortare berättelserna. Jag vill ju helst att så många avsnitt som möjlig tecknas av en tecknare för konsistensens skull.

Nästa år kommer jag troligen starta en till albumserie där jag bara gör manuset. Målet med den är att den helt ska finansieras av crowd funding/förbeställningar. Den kommer handla om en bunt figurer som är på jakt efter en brottsling från deras tid som är ca 1000 år före vår tid. Den var ursprungligen tänkt som min första serie för SSS och utspelar sig i samma värld och tid som Golden Gang. Mer om den sen. Tänkte starta arbetet på den på allvar efter att jag är klar med Nordens Stjärnor-grejerna och Mordet i Bunkern. Det sistnämnda kommer jag fortsätta med efter stjärnorna även om jag inte får tag på den referens jag behöver.

#190 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 23 August 2012 - 17:11

Jag vet inte om det är samma beteckning, men det där med crowd funding/förbeställning har varit uppe på serieforum och verkar ha fått en ganska positiv respons bland medlemmarna, så lycka till!

#191 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 23 August 2012 - 18:40

Jag har läst ett inlägg som handlade om det på serieforum men det gällde någon utländsk kille, men jag ska kolla nogare, jag brukar mest häcka i Mina serier och Serieskapandedelarna.

#192 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 28 August 2012 - 22:58

Ritar, ritar och ritar, inte många sidor alls kvar innan den biten är klar. Just nu håller jag på med den roligaste sidan, ett dubbeluppslag där man får se hela gänget för första gången. Här nedan är det tänkta omslaget till en pdf som kommer att finnas som gratismaterial att ladda hem och läsa. Den kommer innehålla hela första avsnitet plus smakprov från alla tecknare och lite bakgrund och beställningsinfo. Kom gärna med åsikter om omslaget.

Satt och läste lite HTML och CSS igår, det har ju hänt lite sen 1999 när jag började bygga min hemsida. Jag hoppas kunna få sidan så bra som möjligt för olika upplösningar och browsers, men i värsta fall blir det en kompromiss till jag kan sätta mig in i kodandet mer än det grundläggande. Planen är att släppa in er här på forumet senast i helgen för att ta en titt på betaversionen.

Posted Image

#193 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 29 August 2012 - 06:20

Riktigt sabla snyggt! Men inte så omedelbart iögonfallande som det kunde behövas om den främst skulle säljas till impulsköpare i kiosker (vilket jag antar att den ändå inte ska). Är detta en version med beskurna marginaler? Hoppas det, annars kan det bli tight.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#194 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 29 August 2012 - 13:32

Jag håller Tfels, ett riktigt grymt omslag! Frågan är dock om läsaren vid första anblicken förstår att det är en Superhjältehistoria denne ser och inte en riktigt djup betraktelse?

#195 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 29 August 2012 - 14:17

Detta är enbart ett omslag för smakprovsamlingen som man kommer hitta på hemsidan där det är tillräckligt mycket superhjältar för att man ska förstå vad det är. Omslaget för själva albumet är fortfarande planerat att vara ganska lik det svarta som jag postade tidigare.

Det var dock medvetet att designa omslaget för att inte se superhjältigt ut, jag har kollat mest på design av bokomslag för inspiration. Inuti albumet kommer man också se en del grafiskt experimenterande.

#196 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 31 August 2012 - 15:06

Med lite fulkodande har jag lyckats få hemsidan att bete sig som jag vill, nu ska den bara fyllas med innehåll också. Den kommer innehålla både information om Golden Gangs värld med information om alla karaktärer, kartor över platser och sånt och information om själva utgivningen. Här är smakprov på en del av bildmaterialet. Karaktärsskisserna är temporära men jag tror de fyller sin funktion tills jag har tid att snygga till dem.

Posted Image

Posted Image

Åsså den supersnygga logon som sitter där nu:

Posted Image

#197 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 02 September 2012 - 02:11

Ok, då är ni varmt välkomna att ta en första titt på hur webbsidan ser ut i dagsläget. Alla åsikter är välkomna, hittar ni fel eller knasigheter så säg till här. Planen är att fylla sidan med innehåll allt eftersom med det viktigaste först. Allt som är länkar leder till en sida. Huvudlogon tar en tillbaks till startsidan. Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra med bakgrunden, om jag ska en stor bild, eller om det ska vara bårder vid sidan om mittensektionen.

http://www.griffindesign.org/gg2.html är adressen. När den kommer upp kommer griffindesigns startsida att ha en stor splashig bildlänk till GG-startsidan medans mitt gamla frilansillustrationsgalleri kommer göras om helt. Så småningom ska griffindesign bli en centralpunkt för diverse olika kreativa saker jag hittar på.

#198 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 02 September 2012 - 07:13

Måste säga att du är fantastiskt duktig som roddar ihop det här, men hemsida och allt!

Jag skulle bara önska att förstasidan var mycket tydligare med vad detta är för något över huvud taget. Jag tror att det är viktigt att man i dagens snabba samhälle begriper konceptet på en sekund, annars surfar många vidare. Mitt förslag är att du eventuellt splaschar upp GG-logon stort men framför allt att du använder en viss del av din text i stor storlek, nämligen denna text:
"A group of super-heroes who are gathered together to stop the end of the world"
Då framgår din idé omedelbart. Sedan kan den övriga texten följa i liten storlek. Men det här är ju bara vad jag tror. Jag är ingen expert.

Men hur som helst så blev det snyggt!

Kom just på att Marvel och DC har gemensam ensamrätt på begreppet superhero. Men det kanske inte gäller i Sverige? Och man kanske kan strunta i det som liten utgivare?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#199 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 02 September 2012 - 10:12

Det är ju rätt löjligt att just de där två företagen ska vara de enda som får använda det ordet. Fast det skulle förstås kunna tvinga andra till lite kreativitet och fundera ut andra benämningar som funkar lika bra. Är väl kanske inte så att ordet nödvändigtvis behövs. Hur som helst tror jag bara att det är i USA som den begränsningen finns. I och för sig kanske man inte vill utesluta det landet. Vidare kan man fråga sig om det bara är på specifika vis ordet inte får användas, och om man kommer undan genom att skriva super hero eller super-hero i stället för superhero. Och om det egentligen finns någon riktig risk för obehagliga konsekvenser.

Trevligt med en GG-sida i alla fall. Ser lite Geocities ut i nuläget, men det ska du väl hinna fixa till...

#200 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 02 September 2012 - 12:04

Jag kan koda sidan åt dig om du vill, ...