Jump to content

Photo

The Amazing Spider-Man (Reboot till version 2.0)

• Please log in to reply
533 replies to this topic

#176 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 12 January 2010 - 22:02

Sony anser väl att de har "för mycket bagage" efter 3 filmer av någon aledning och det är skälet. En annan grej kan vara någon form av respekt mot Raimi att "ingen annan ska fortsätta hans Spider-Man" vilket dock skulle lite udda, regissörerna äger ju inte karaktärerna, även om Nolan (om jag förstått det rätt) vad jag förstår "äger" allt relaterat till live-action Batman hos WB just nu. Det snackas om tjafs med att välja skurk och Raimi gick igenom samma grej med Spider-Man 3 och ville inte tjafsa den igen?

Sen är Batman Begins en lite mörkare film för att det är Batman gjort rätt nära serierna. Spider-Man är inte lika mörk därav borde inte hans filmer bli det heller. Jag hoppas att vem de nu anlitar för att regissera gör karaktären mer med sin stil än att göra det så som Raimi skulle ha gjort den. Mellanting blir ofta lite platta. Om man nu redan ska starta om så bör den filmen vara annorlunda.

Sen måste jag nog vara av annan åsikt när det gäller The Incredible Hulk. Helt ok film sådär och bra skådespel men jag tyckte att CGI-monstren såg lika CGI ut som film-monster för ofta ser ut idag. Ett TV-spel som pucklar på ett annat TV-spel liksom. Även om CGI blir blir bättre, och det funkar säkert jättebra i event grejer på 3D som "Avatar" så är jag rätt less på överanvändandet av det. "I am Legend" är ett annat exempel. Filmen skulle vara helt ok men stunden då pixel-gubbarna dyker upp så tappar man intresset. Men det finns andra trådar där jag kan dissa sånt. Undrar om det blir någon ny "Hulk" film framöver? eftersom den senaste inte tjänade in ungefär det samma som Ang Lees version.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#177 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 12 January 2010 - 23:17

Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att Spider-Man 4 skrotas och rebootas med nya skådespelare och regissör :( De fick ju verkligen ihop ett härligt team både framför och bakom kameran i samtliga tre filmer. Det mesta ska tydligen rebootas och föryngras numera, tragisk utveckling av filmbranschen.

Edited by Rick Hunter, 12 January 2010 - 23:17.

Winter is Coming

#178 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 13 January 2010 - 00:39

Personligen gillar jag inte Iron Man alls och tycker helt den hade vare sig djup eller yta.

Yes! Äntligen en till, tack :D

Rick Hunter: Ungdom säljer! ;) Sony kanske har blivit lockad av Twilights framgång och vill tjäna lite extra cash?

Edited by Synon, 13 January 2010 - 00:45.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#179 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 13 January 2010 - 06:36

Javisst finns det lama ursäkter till en reboot, men det finns inget som ger en riktigt bra anledning faktiskt. Fansen har väl i stort inte gått och längtat och suktat efter en reboot av Spider-Man. Fanns säkert flera skäl hos filmbolagen, säkert tjafs med Raimi ja, men de ska ju sälja till fansen också. Det går säkert att sälja till sist, men aldrig att en reboot når samma försäljningssiffror som Raimis versioner, och personligen så är det här första gången jag inte känner mig peppad på en ny Spidde-film. Kan såklart ändras, men j-ligt trist är detta.

Och det där med Batman Begins har flera också påpekat. Batman funkar som mörk för att serierna är det, japp, det är vi alla överrens om. Och de som förstår serierna ser detta, men risken finns ju alltid att någon idiot vill titta för mycket på Batman. Som sagt.

Och Incredible Hulk vs. Iron Man vs. andra-debatten fortsätter. Tycker själv IH var helt okej, men ingen toppfilm på något sätt, en typisk trea. Då var Iron Man mycket bättre enligt mig, och den anses väl generellt som mer lyckad också. Som sagt, man vet inte ens om IC får en uppföljare, vilket vore synd. Men märkligt svårt att få till Hulken på bio...
*Hockey och superhjältar*

#180 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 January 2010 - 09:03

Många av ens värsta farhågor i ett och samma rykte:

Next 'Spider-Man' film will be a gritty, contemporary reboot of the franchise
by Nicole Sperling
Categories: Deals, Film, Movie Biz, News

The next Spider-Man film will be a reboot of the franchise, not a continuation of series Sam Raimi created back in 2002 — in a move similar to Batman Begins restarting the Batman franchise seven years after Batman and Robin underwhelmed fans and critics.

This time around, the series will place Peter Parker in a more contemporary setting, as a teenager battling today’s issues. The decision to go with an origin story stemmed from Sony developing two Spidey projects simultaneously. According to studio insiders, Sony was working on both Raimi’s Spider-Man 4 and the new origin story from James Vanderbilt, who wrote Zodiac. The original plan was to keep the Spider-Man gang together for one last film in 2011 before rebooting the series in 2012. When it became clear that Raimi would not be able to make the summer 2011 release date planned for Spider-Man 4, the studio opted to scrap Spider-Man 4 altogether, and focus solely on the series reboot.

Who will helm the new film is anyone’s guess but with the studio interested in a more gritty, contemporary redo of the series, they are certainly focused on younger directors making waves in Hollywood. One name that has popped up is Marc Webb, the man behind (500) Day of Summer. He was previously in discussions with the studio to take over Moneyball, but that job went to Bennett Miller. Michael Bay has also previously expressed interest in taking over the Spider-Man franchise and Seabiscuit director Gary Ross worked on one of the drafts of Spider-Man 4 and is said to be a huge fan of the comic book series.

http://hollywoodinsi...der-Man-reboot/

"gritty"? Rykten om Michael Bay? Är det en mardröm?

IGNhar en intressant artikel om hur de tycker att en reboot av Spider-Man borde se ut. Kan säga att jag håller med om det mesta här i alla fall.

Allt verkar också grunda sig i debatten om hur Peter Parker bör vara. Borde Peter aldrig gå ur high school, vara en tonåring mellan 15-18? Eller borde han långsamt få växa upp? Rykten säger ju att Peter och Mary Jane får ett barn i Raimis utkast till Spider-Man 4, och det är ju något som Marvel inte ville se i sina serier heller. Stan Lee lät Peter Parker gå ur high school och växa upp sakta men säkert, och man kan säga att Spider-Man är en historia om att växa upp, bli en vuxen människa och finna sin plats här i världen. Men ska Peter stanna i mitten av - de senare tonåren eller ska han växa upp? Snabbt eller långsamt? Sony verkar i alla fall tycka 'nej' om att växa upp.

#181 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 13 January 2010 - 09:15

Michael Bay?? Hoppas verkligen att det bara är ett rykte.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#182 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 13 January 2010 - 11:15

Lite oroväckande är det, och vill man tolka elakt så känns det ju som att de verkligen vill göra en Spiderman Begins. Men å andra sidan kanske de istället kommer hamna närmare Smallville, vilket skulle kunna fungera. Allt hänger ju på regissören, det kan bli bra trots allt och i nuläget är det ju mycket rykten och saker förändras snabbt.

Angående TIH så menar jag inte heller att den är något mästerverk, men en bra superhjältefilm. Iron Man må anses bättre generellt, men inte hos mig. Detta trots Robert Downey Jr och Jeff Bridges i rollistan, den senare en personlig favorit bland skådespelare. Tycker den som sagt blev varken eller saknar såväl yta som djup. Har iofs ingen som helst koll på originalserien.

Anledningen till att jag tog upp TIH från början var för att den liksom Spiderman blev lyckad mycket på grund av bra skådespelare i superhjälte/love interest-rollerna som i båda filmerna lyfter det hela ett snabb och inför ett element som jag tycker saknas i BB, TDK och även Iron Man. Katie Holmes och särskilt Maggie Gyllenhaal gör rätt släta figurer. För att inte tala om Gwyneth Paltrows magplask i Iron Man (om det sedan var hennes skådespeleri eller dåligt manus låter jag vara osagt).

Slutligen nog sjutton såg TIH bra ut, kanske inte rent actionmässigt, slagsmålen är rätt tv-spelsmässiga, men bättre teknik för att fånga ansiktsuttryck och mimik möjliggjorde mycket bättre "skådespel" hos såväl Hulken som Abomination. Sen tycker jag ju Hulken i sig ser förbannat bra ut och inte som Mintgröne Arga Jätten som hos Ang Lee. Men TIH:s styrka ligger i blandningen av drama/action/serietidning och i sin enkelhet, inga tunga, djupa inre psykologiska resor utan bara en jagad man som försöker hantera sig själv och sin omgivning. Såväl med våld som med ord.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#183 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 13 January 2010 - 15:14

Allt verkar också grunda sig i debatten om hur Peter Parker bör vara. Borde Peter aldrig gå ur high school, vara en tonåring mellan 15-18? Eller borde han långsamt få växa upp? Rykten säger ju att Peter och Mary Jane får ett barn i Raimis utkast till Spider-Man 4, och det är ju något som Marvel inte ville se i sina serier heller. Stan Lee lät Peter Parker gå ur high school och växa upp sakta men säkert, och man kan säga att Spider-Man är en historia om att växa upp, bli en vuxen människa och finna sin plats här i världen. Men ska Peter stanna i mitten av - de senare tonåren eller ska han växa upp? Snabbt eller långsamt? Sony verkar i alla fall tycka 'nej' om att växa upp.

Jag har alltid sett att huvudgrejen i Spider-Man är mer av att ta ansvar än att växa upp, även om att ta ansvar faktiskt är ju en del av processen att växa upp. Stan Lee lät Spider-Man gå ur High School rätt fort, därefter började hans åldrande långsammas ner. Ett av skälen till det här att karaktärerna växte upp var att när Stan Lee tillsammans med en massa tecknare skapade Marvels Universum på 1960-talet så var man jäkligt osäker på hur länge detta intresse skulle hålla i sig. Kontinuitet som vi som läst eller läser serie vet är rätt knepigt. Jag vet att Marvel fortfarande på 90-talet snackade om en "8 års regel" om Spider-Man. Spider-Man ska alltid vara en ung karaktär, det är en del av charmen har jag tyckt. Att när Batman och Superman på tidiga 60-talet var rätt tråkiga och stela karaktärer så var Spidde någon som kids kunde relatera till. Jag säger ju inte att han ska vara 16 för evigt, snarare att han ska vara ung, yngre än många andra hjältar i alla fall. Det verkar t ex Marvels nuvarande redaktion också tycka.

Anledningen till att jag tog upp TIH från början var för att den liksom Spiderman blev lyckad mycket på grund av bra skådespelare i superhjälte/love interest-rollerna som i båda filmerna lyfter det hela ett snabb och inför ett element som jag tycker saknas i BB, TDK och även Iron Man. Katie Holmes och särskilt Maggie Gyllenhaal gör rätt släta figurer. För att inte tala om Gwyneth Paltrows magplask i Iron Man (om det sedan var hennes skådespeleri eller dåligt manus låter jag vara osagt).

Jag gillade Gwyneth Paltrow i Iron Man, jag tyckte hon gjorde en varm prestation när hon ofta annars känns rätt kall i hennes filmer. Hon var en av de grejerna jag verkligen gillade i Iron Man och kemin mellan henne och Robert Dawney Jr som var bra. Jeff Bridges däremot imponerande inte på mig. I Nolans Batman filmer var inte kvinnans roll speciellt starkt skriven. Karaktären funkar helt ok tycker jag, men att Katie Holmes såg så ung ut sabbade nog rätt mycket för Gyllenhaal. Om hon hade varit med även i Begins så är jag rätt säker på att karaktären skulle ha varit starkare. Jag hade inget emot henne, och hon fyllde en rätt typisk funktion som kvinnor (lite för ofta) har i serietidningsgenren. Sen vet jag att många serietidnings fans gillade TIH bättre än Ang Lees version men jag vet inte hur man definerar "lyckad", den fick skapliga recensioner (en hel del treor) men den lockade inte en större publik än vad Ang Lees film gjorde, plus att den var dyrare att producera.

Slutligen nog sjutton såg TIH bra ut, kanske inte rent actionmässigt, slagsmålen är rätt tv-spelsmässiga, men bättre teknik för att fånga ansiktsuttryck och mimik möjliggjorde mycket bättre "skådespel" hos såväl Hulken som Abomination. Sen tycker jag ju Hulken i sig ser förbannat bra ut och inte som Mintgröne Arga Jätten som hos Ang Lee. Men TIH:s styrka ligger i blandningen av drama/action/serietidning och i sin enkelhet, inga tunga, djupa inre psykologiska resor utan bara en jagad man som försöker hantera sig själv och sin omgivning. Såväl med våld som med ord.

Som jag redan nämnde att jag håller inte riktigt med. Fotot i filmen är skapligt. Monstren ser rätt cartoony ut. Jag uppskattar också att Hulkens och Abominations ansikten ser mer livliga och bättre ut än i första filmen, men det har väl som sagt mer att göra med hur tekniken blivit bättre. Jag har tidigare här på forumet nämnt att det var lite av en chock att se Spider-Man 1 på TV lite efter att jag såg trean på bio eftersom CGI:in såg så primitiv ut i jämförelse. Jag är inte ett fan av "extramt fall av anabola"-versionen av Hulken som TIH hade. Jag skulle nästan föredragit att man gjort kroppen lite mer lik som i Ang Lees film och ansiktet som i TIH. Kanske för att jag gillar hur Jack Kirby tecknade Hulken jag vet inte.
Batman Begins

The Dark Knight

#184 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 January 2010 - 15:20

Det vore ju ingen bra idé att låta Peter Parker bli trettio-någonting, en stadgad familjefar och allt det där som Marvel var på väg att låta hända. Inte heller en superkänd medlem i Avengers med allmänt känd identitet. En yngre Peter är att föredra, men för mig funkar han precis lika bra som 20-22, singel, ont om pengar, kass lägenhet och allt det där. Han behöver inte nödvändigtvis gå i High School. Fan, det hände väl mer spännande grejer i College? Så en ung Peter är bra, men just femton-sexton är ingen nödvändighet.

Annars tror jag hela konceptet är att ta ansvar såklart, men som du säger är det en del av att växa upp. Att finna sin plats i världen, allt det där spelar också in. Spindelbettet, må så vara om det är radioaktivt eller ifrån en genmodifierad spindel, fungerar som en metafor för att växa upp, pubertet osv. för mig.

#185 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 13 January 2010 - 17:29

Vad trist och onödigt att göra en reboot redan nu. Det är sak med nystart för de misslyckade Batman-filmerna och ganska ålderstigna Superman-filmerna, men Spider-Man-filmerna var väl ett ganska lyckat projekt inte sant.

Varför inte vänta några år innan de livar upp Spider-Man på nytt?

#186 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 13 January 2010 - 17:56

Hoppas verkligen inte Bay är inblandad som ryktet säger. Inte efter det han gjort mot Transformers :(

Ska väl annars bli intressant samtidigt tråkigt. Känns dumt att kassera något som inte vart helt trasigt kan jag tycka.

#187 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 20 January 2010 - 02:08

Marc Webb blir mannen som ska regissera nästa Spider-Man film.

http://www.superhero...ews.php?id=8998

Ny regissör, har inte sett hans debutfilm. Har säkert en snygg visuell stil och han säger sansade saker.
Batman Begins

The Dark Knight

#188 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 January 2010 - 07:47

Låter som ett okänt namn som gör precis som studion säger. Alltså en Brett Ratner-situation. En Chris Nolan he ain´t. Känns inte särskilt spännande hittills får jag säga...

Med en billig och okänd regissör och med högsta sannolikhet en lika billig och okänd cast får ju Sony mycket mer att säga till om, slipper bråken de hade med Raimi. Fast hur bra brukar det bli när filmbolagen får mer att säga till om? Det lär bli Venom och Carnage redan från början, Ultimate Spider-Man-inspirerat, samtidigt som minst en skådespelare från Twilight är med. Det kanju också bli bra och eka mycket av Stan Lees och Steve Ditkos serier, men ingenting av vad man har hört hittills pekar ju mot det.

Edited by Kermit, 20 January 2010 - 08:03.

#189 Brisingr

Brisingr

Senior Commander

• Members
  • 332 posts
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 20 January 2010 - 09:32

Herre gud, inte michael bay, "scenövergång", det vore riktigt, "scenövergång", illa. "Scenövergång" har han gjort en, "scenövergång", bra film. "Magnefik storslagen scen, med lättkläd dam springades omkring"

Förstår inte tanken på att allt ska vara nattsvart, batman är ok, den ska vara mörk. Spiderman ska vara lite mera cheesy. Skulle väll tro att de tar någon av pojkarna från twilight att spela peter parker också >_< . Och säkert tjejen också Oo

Och jag blir ledsen om de inte tar Kirsten Dunst som mary jane. Hon är så vacker!! :D
Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#190 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 January 2010 - 10:49

Nu blir det ju inte Michael Bay i alla fall, utan Marc Webb. Men Twilightrisken finns ju fortfarande. Okej att Spider-Man faktiskt gör sig bra som tonåring och i high school, det är en av de saker som sticker ut med honom som superhjälte. Men det är ju mycket man är "rädd" för med den här filmen...

#191 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 20 January 2010 - 10:55

Som redan skrivits så blir casten ju helt ny eftersom det är en reboot och de t om använder det ordet.

Med en billig och okänd regissör och med högsta sannolikhet en lika billig och okänd cast får ju Sony mycket mer att säga till om, slipper bråken de hade med Raimi. Fast hur bra brukar det bli när filmbolagen får mer att säga till om? Det lär bli Venom och Carnage redan från början, Ultimate Spider-Man-inspirerat, samtidigt som minst en skådespelare från Twilight är med. Det kanju också bli bra och eka mycket av Stan Lees och Steve Ditkos serier, men ingenting av vad man har hört hittills pekar ju mot de

Garanterat att studion har mer att säga till om och slipper bråk, men pekar inte den här grejen

Commenting on the announcement, Amy Pascal, co-chairman of Sony Pictures Entertainment, and Matt Tolmach, president of Columbia Pictures, said, "At its core, Spider-Man is a small, intimate human story about an everyday teenager that takes place in an epic super-human world. The key for us as we sought a new director was to identify filmmakers who could give sharp focus to Peter Parker's life. We wanted someone who could capture the awe of being in Peter's shoes so the audience could experience his sense of discovery while giving real heart to the emotion, anxiety, and recklessness of that age and coupling all of that with the adrenaline of Spider-Man's adventure. We believe Marc Webb is the perfect choice to bring us on that journey."

på en Spider-Man film som är (enligt studion) rätt nära vad Lee/Ditko Spidde var?
Batman Begins

The Dark Knight

#192 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 January 2010 - 11:10

Det skulle kunna peka på det, men det skulle också kunna peka på ett alldeles för stort försök att modernisera Spider-Man. Det skulle kunna vara mycket mer Ultimate Spider-Man och Bendis/Bagley än Lee/Ditko. Och vi vet ju att Sony ville ha med Venom i trean, så han lär dyka upp snabbt. De ser väl potential i spinoff-filmer. Det citatet kan alltså tolkas lite hur som helst IMHO.

För övrigt, om man vill se en Spidde som känns modern men ändå ekar Stan Lee och Steve Ditko i överflöd så rekommenderar jag den tecknade serien Spectacular Spider-Man. Det är hyfsat enkelt tecknat, ungefär som Paul Dini gjort med sina Justice League, Batman eller Superman, men Spidde rör sig oerhört snyggt, och det blir nog svårt att hitta något bättre och trognare Spider-Man än den serien faktiskt. Tyvärr släppte Sony den och en ny reboot ökar ju risken att en ny tecknad serie i stil med dessa nya filmer kommer, men å andra sidan förhandlar Disney om att ta upp en tredje säsong av det här som jag fattat det.

#193 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 20 January 2010 - 11:34

För att vara jobbig (du skrev/tänkte kanske bara fel ) så är den typen av design/teckningar av Bruce Timm, Paul Dini skrev/skriver ofta manus dock.

Vad jag vet så vill de fortfarande ha med Vulture (mest passande i det här fallet!) i första filmen och det skulle jag vara nöjd med.

Edited by super85, 20 January 2010 - 13:10.

Batman Begins

The Dark Knight

#194 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 January 2010 - 12:38

Bruce Timm. Ursäkta. :)

Ja, Vulture i första vore bra, men jag har då inte fått några sådana indikationer...mer att James Vanderbilt manus är det som gillas av Sony, frågan är om det är samma manus till denna reboot som det de ville använda till fyran? Men...Marc Webb och James Vanderbilt...inga förtroendeingivande namn vid första anblicken i alla fall. Försiktig pessimism som gäller här.

#195 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 20 January 2010 - 13:21

Jag tycker att Vanderbilt är mer än en skaplig manusförfattare, var aldrig imponerad av te x David Koepps manus till Spider-Man, tyckte att det var största svagheten i första Spider-Man filmen. Och som tidigare nämnt så har Webb fått bra kritik för sin debutfilm + de priser han vunnit för sina musikvideor tyder i allafall på att han lär ha en bra visuell stil.

Och jag läste nånstans här bland de nyheter som postades på nätet (låter seriöst när jag inte hittar länken och baserar saker på grejer jag läst på nätet) att man fortfarande vill ha med Vulture. Och det är väl mest passande att en reboot görs med en skurk som inte använts förut i en Spidde-film,som de gjorde med Batman Begins. Och sen rent logiskt så passar Vulture bra som skurk mot en ung Peter Parker.
Batman Begins

The Dark Knight

#196 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 January 2010 - 17:32

John Byrne har sagt någonstans på sitt forum att Vulture från början inte var en gammal "geezer", utan att det var en retcon som Roger Stern kom med på åttiotalet. Så det är nödvändigtvis inte en gammal gubbe.

James Vanderbilt vet jag inte mycket om, faktiskt. Men det som gör mig skeptisk är allt Sony har att säga till om här, och Webb ser jag inte som något annat som än en som inte kommer våga säga ifrån om bolaget vill ha något specifikt. Några musikvideor och en debutfilm? Nja, Spider-Man är ingen småpotatis direkt.

#197 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 20 January 2010 - 18:05

Några musikvideor och en debutfilm? Nja, Spider-Man är ingen småpotatis direkt.

Om vi ska fortsätta vara inne på det här med regissörer som inte gjort så otroligt mycket innan så hade Nolan gjort 2 långfilmer innan han gjorde Batman Begins. Nu har jag inte sett Webbs film, och jag säger inte att Spider-Man är samma sak att göra som Batman vilket det inte är, men vi har ju typ alla varit(i den här tråden) inne på att jämföra med Nolans Batman. John Malkovich har ju varit påtänkt som Vulture, om han var studions eller Raimis val är jag inte säker på men skulle inte vara helt omöjligt att han fortfarande är med i beräkningen.

James Vanderbilt vet jag inte mycket om, faktiskt.

Gjorde manuset till "Basic" som var väl skaplig,även manuset till "Zodiac" och har även gjort manuset till kommande WB-DC filmen "The Losers". Här lite priser han vunnit.

http://www.imdb.com/...m0888743/awards
Batman Begins

The Dark Knight

#198 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 January 2010 - 18:33

Batman och Spider-Man är väl ungefär lika stort i alla fall, sen att det är en annan stämning i dem är en annan sak. Visst, man kan säga att Nolan bara hade några filmer på sin lista, men då var t. ex. Memento av många ansedd som rent fantastisk. Och Bryan Singer, Sam Raimi var andra regissörer med en egen vision kring hur man gör film. Marc Webb? Vet ju som sagt väldigt lite om honom, men det luktar en kille som studion lätt kan kontrollera. Vad James Vanderbilt har gjort förut är också ganska ointressant, det luktar samma "vi gör precis som Sony vill" över det. Michael Chabon skrev manus till Spider-Man 2 och han har vunnit Pulitzerpriset.

Att jämföra med Batman-filmerna kommer väl först och främst från ett oroväckande citat från någon av Sonycheferna. Och att Batman faktiskt var en karaktär som i filmerna behövdeen reboot.

#199 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 20 January 2010 - 20:32

Jag förstår inte riktigt grejen du menade med Chabon. Är det bra eller dåligt tycker du att han vann pulitzer priset innan han skrev Spider-Man 2? Ska man ha det på sitt cv innan man får skriva Spider-Man eller du bryr dig inte om vad manusförfattare gjort innan?(troligtvis det du menade märker jag nu när jag druckit lite kaffe, översätter grejer till engelska medans jag hänger på nätet) Jag själv tycker det här med manusförfattare är jäkligt intressant och brukar gilla när manusförfattaren har gjort bra grejer förut och gärna också jobbat med nånting relaterat till superhjälte/serietidnings-genren. Det här handlar ändå om filmer som är lika kommersiella som en 2 timmars godisreklam. Det kommer alltid att innehålla "studio notes" etc. Bara att vissa filmsbolag är snällare mot sina regissörer än andra. T ex med David Goyer så har ju hans bidrag väldigt mycket varit kunskap om Batman och hela den genren. Många regissörer behöver en stark (och/eller insatt) manusförfattare. Och jag anser att Vanderbilt är det. Webb kan vara en "yes"-man han kan också inte vara det men eftersom han inte gjort många filmer så kan han bli pressad att bli en regissör som accepterar filmbolagets krav utan större tjafs. Sen har han debutfilm fått en Golden Globe för bästa film i sin kategori (komedi) och han har också fått en hög andra priser. Jag vill bara visa med det här att Sony ändå inte anställt typiska "Hired Guns" till projektet. Hittils tycker jag det här låter lovande.

Nu höll inte det jag skrev speciellt länge om den här informationen är att gå efter

More Spider-Man Reboot Details?
Source:Risky Business
January 20, 2010

Yesterday, Columbia Pictures and Marvel Studios confirmed that (500) Days of Summer helmer Marc Webb is going to direct the Spider-Man reboot. In reporting on the news, the Risky Business blog has some possible more details on the project:

Webb, who has options on two sequels, will now tackle a Jamie Vanderbilt script that sees a “Spider-Man” movie that will look and feel very different from the big movies that went before it.

The plan for the movie is to be in the $80 million range and feature a cast of relative unknowns (so you can quash those Rob Pattinson or Gordon-Levitt rumors at this point). And the story will be pared down to center on a high school kid who is dealing with the knowledge that his uncle died even though the teen had the power to stop it.

The touchstone for the new movie will not be the 1960s comics, which were the inspiration behind the movies by Raimi, who grew on up on them, but rather this past decade’s “Ultimate Spider-Man” comics by Brian Michael Bendis and Mark Bagley where the villain-fighting took a back seat to the high school angst.

Please keep in mind that none of this is confirmed and we may not know for sure until closer to release. Stay tuned for more announcements as they come in...

http://www.superhero...ews.php?id=9001

Edited by super85, 20 January 2010 - 20:32.

Batman Begins

The Dark Knight

#200 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 January 2010 - 21:01

Alltså självklart är det viktigt med duktiga manusförfattare och bra manus. Men deras meriter i förväg behöver alltid inte betyda så mycket. Vanderbilt behöver inte vara särskilt insatt i Spider-Man, det har man inte hört ett jota om. Det kan vara en radikal modernisering av Spider-Man som man inte alls gillar. Och Ultimate Spider-Man låter inte så lovande faktiskt, inte med tanke på hur den serien flippade ur. Carnage sög upp och absorberade Gwen Stacy? Doctor Octopus visar sig vara en Magneto light? Please...

Och finns det något med Marc Webb som gör att man ska känna hopp om en bra film? Det är inte Michael Bay och inte Uwe Boll, men det lär vara en "yes man" som sagt. Det känns hittills inte alls lovande för mig.