Nåväl, artistic licence etc.
StarGate SG-1 säsong 1
Posted 17 February 2007 - 02:15
Nåväl, artistic licence etc.
Posted 17 February 2007 - 02:56
"Vi har hittat planetet XA-B3. Låt oss skicka en sond!"
*dramatisk musik, innan sond kommer itllbaka sönderdränkt av vatten/förstöra av vakkum/etc.*
"Fan, här kan vi inte gå. Låt oss testa AC-34 istället"
Och så upprepar vi det här resten av avsnittet Jag kan knappt vänta på att få se det heller.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 17 February 2007 - 03:37
Ang. Ernest:
* Slottet var vid havet.
* Han beskrev i sina memoarer att han hade vandrat långt för att försöka hitta tecken på civilisation.
* Han bjöd Daniel på frukt.
Hoppas det ger svar på frågorna, Marie.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 17 February 2007 - 14:06
Tors folk träffar de på många gånger framför. Och ja, man får reda på det (frågan har dessutom redan besvarats många gånger tidigare).Heh, vad kul. Nordisk mytologi. Våra gudar var riktiga och de hade en stor strid mot Goa'ulderna.
![]()
Och vårka mäktiga Vikingar är nu... bönder.![]()
Helfestligt avsnitt. Kul att se en Goa'uld-vampyr också.(Träffar de på dem igen?)
En annan spoiler fråga: Träffar de på Thor-folket nån gång eller andra goda gudar? Och får de nånsin veta vilka som byggde StarGate?
Det är ju inte fel att kalla den för Tors hammare. Man kan kallade den vid sitt namn om man vill, men varför skulle det vara fel att kalla den för Tors hammare? Är det fel att säga "hus" om en "villa"? Är det fel att säga "Kalle-tidning" istället för "Kalle-serietidning"? "Jacks pistol" istället för vilken modell han nu använder?En sak jag irriterade mig på var när Daniel pratade om nordisk mytologi och sa att Tors hammare kallades just "Tors hammare" och inte "mjölner" eller "mjolnir". Nog för att kammaren kallades efter hammaren, men att Daniel som ska ha gjort efterforskning inte verkar veta detta irriterade mig.
Utöver denna lilla grej var det ett bra avsnitt, coolt att sen en uona, eller hur det stavades.
De stöter på åtminstone en till Unas som kan snacka engelska; Unasen i "Demons". Skälet till varför Unasarna på deras hemplanet inte kan engelska är för att de aldrig träffat på människor och Goa'ulder som kan engelska tidigare och därför inte lärt sig det. Kunde indianerna engelska innan europeerna kom till Amerika?Ang Unas: Riktas till de som sett senare säsonger. Hur kommer det sig att denna Unas kan prata engelska men de andra de stöter på inte kan ett enda ord?
![]()
Han ger ju Daniel en frukt. Så frukt fanns det i alla fall där.Skall se det idag, för att slutligen försöka ta reda på vad tusan karlen levde på under alla dessa år .
Jag sa ju att han inte var vetenskapsman. Jag kommer t.ex. inte längre ihop att det är antalet protoner som skiljer grundämnen åt därför att jag inte behöver den kunskapen längre. Det behöver inte Daniel heller eftersom han är arkeolog.Det är antalet protoner som skiljer grundämnen åt, inte elektroner. Högstadiekemi, Daniel!
Posted 17 February 2007 - 15:36
Du missar något väsentligt här. Det var Daniel som var så fascinerad av det där biblioteket och dess innehåll... men han skulle aldrig kunna tolka det utan utförliga kunskaper om dess uppbyggnad. Premissen var att fyra raser med fundamentalt olika språk använde universums egna uttrycksmedel för all materias sammansättning som gemensamt kommunikationsmedel - kemi. Det sades att grundämnena lämpligt nog utgjorde de mest basala elementen i detta - 'bokstäverna', om man så vill. Det borde logiskt följas av att ämnesföreningar motsvarar morfem eller ord och att meningar uttrycks med reaktioner - oxidationer, reduktioner, katalyser, synteser etc. Det är det enda form av meningsbyggnad jag kan tänka mig i det här sammanhanget. För dechiffreringen skulle det behövas både kemister och lingvister - de första för att kunna förstå språkets väsen, dess möjligheter och begränsningar, vilka föreningar och reaktioner som är möjliga och hur de förhåller sig till varandra; de senare för att sätta in den kunskapen i ett begripligt sammanhang utifrån bibliotekets innehåll - helt enkelt att översätta.Jag sa ju att han inte var vetenskapsman. Jag kommer t.ex. inte längre ihop att det är antalet protoner som skiljer grundämnen åt därför att jag inte behöver den kunskapen längre. Det behöver inte Daniel heller eftersom han är arkeolog.
Så hur kan en person som inte ens kan skilja mellan protoner och elektroner (typ det första man får lära sig inom kemin) tyda något av det? Man kan inte översätta ett budskap om man inte fattar vad det betyder till att börja med. Det hade varit som om en person med noll engelskakunskaper och som inte ens hade kommit i kontakt med det latinska alfabetet skulle ge sig på att läsa en bok på engelska. Kom inte och säg att Ernests anteckningar hjälpte honom. Det hade varit som att läsa upp till en examen på några timmar. Det är uppenbart att den där repliken om elektroner var en tabbe från manusförfattarens sida, som lyckades smyga sig igenom hela vägen till filmning - inte något som skulle etablera Daniels karaktär på nåt sätt (i så fall hade den ju motverkat sitt syfte).
För övrigt används en mängd kemisk-fysikaliska processer inom arkeologin för att datera grejer, varav kol-14-metoden är den mest kända. Grävandet är bara en liten del av det hela. Analyserna efteråt är vad som tar upp det mesta av en arkeologs tid. Något som gör Daniels okunskap ännu mer otrolig.
Edited by Mjolnir, 17 February 2007 - 15:37.
Posted 17 February 2007 - 16:24
Besitter man någon som helst kunskap inom sådana ämnesområden kan man reta sig oerhört på hur det grovt felaktigt framställs på film och i tv-serier. För att motverka sådana känslor får man sätta sig i ett tillstånd av suspension of disbelief och helt enkelt bortse från verkligheten och fakta för att alls kunna uppleva serien med någon som helst behållning. Men jag håller med dig om absurditeten i det här fallet och jag kan som du reta mig till vansinne på så allvarliga faktafel, Mjolnir.
Posted 17 February 2007 - 16:32
Dom kommer ju bara direkt till planeterna utan att veta vilken färdriktning det är
och hur långt bort.
Posted 17 February 2007 - 16:39
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 17 February 2007 - 16:43
De har en rymdkarta. Iallafall så hade de det i filmen som visade vart de åkte.
Var kommer den kartan ifrån och hur grundar man en sådan utifrån
konstiga tecken som är adresser till olika planeter?
Posted 17 February 2007 - 16:47
Posted 17 February 2007 - 17:14
Det är ju inte fel att kalla den för Tors hammare. Man kan kallade den vid sitt namn om man vill, men varför skulle det vara fel att kalla den för Tors hammare? Är det fel att säga "hus" om en "villa"? Är det fel att säga "Kalle-tidning" istället för "Kalle-serietidning"? "Jacks pistol" istället för vilken modell han nu använder?
Det finns en skillnad mellan att kalla något för nånting och att säga att det heter något annat.
Om jag kallar Karl för Kalle heter han inte Kalle för det, ochom jag ska presentera honom för någon säger jag inte inte att han heter Kalle, utan Karl.
Daniel sa att den heter "Tors hammare", inte att den kallades för det.
Edit; Ja, jag ser att jag skrivit att Daniel kallade den för det i min tidigare post, men jag skrev fel där, helt enkelt, innan någon kommenterar det
Edited by Hofling, 17 February 2007 - 17:21.
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 17 February 2007 - 17:27
Nämns i första eller andra avsnittet av Sam. Hur dom räknade fram alla adresser och döpte dom efter det.Vem som nu gett dem dessa beteckningar har jag ingen aning om.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 17 February 2007 - 17:34
Det är ju inte fel att kalla den för Tors hammare. Man kan kallade den vid sitt namn om man vill, men varför skulle det vara fel att kalla den för Tors hammare? Är det fel att säga "hus" om en "villa"? Är det fel att säga "Kalle-tidning" istället för "Kalle-serietidning"? "Jacks pistol" istället för vilken modell han nu använder?
Det finns en skillnad mellan att kalla något för nånting och att säga att det heter något annat.
Om jag kallar Karl för Kalle heter han inte Kalle för det, ochom jag ska presentera honom för någon säger jag inte inte att han heter Kalle, utan Karl.
Edit; Ja, jag ser att jag skrivit att Daniel kallade den för det i min tidigare post, men jag skrev fel där, helt enkelt, innan någon kommenterar det![]()
Man brukar ha bokstav s i slutet på namn i mening att den tillhör någon som
heter Tor. Tors hammare.
Skulle den heta "Tor hammare" för att låta riktigt?
Så är frågan om den ska tillhöra någon som heter Tor eller om själva hammaren heter Tor?
Posted 17 February 2007 - 17:37
Var kommer den kartan ifrån och hur grundar man en sådan utifrån konstiga tecken som är adresser till olika planeter?
Någon form av karta måste de ju ha, för planeterna de åker till har ju alla namn av typen 3J3-X05 och liknande. Vem som nu gett dem dessa beteckningar har jag ingen aning om. Har inte heller sett filmen som föregår serien.
På Abydos finns en grotta med en karta över massor av gateadresser. Dessa har SGC (Stargate Command) lagt in i en dator. Angånde planternas beteckning. "It's based on a binary code the computer uses for extrapolation".
Edited by GaterGirl, 17 February 2007 - 18:57.
Posted 17 February 2007 - 18:20
Var kommer den kartan ifrån och hur grundar man en sådan utifrån konstiga tecken som är adresser till olika planeter?
På Abydos finns en grotta med en karta över massor av gateadresser. Dessa har SGC lagt in i en dator. Angånde planternas beteckning. "It's based on a binary code the computer uses for extrapolation".Någon form av karta måste de ju ha, för planeterna de åker till har ju alla namn av typen 3J3-X05 och liknande. Vem som nu gett dem dessa beteckningar har jag ingen aning om. Har inte heller sett filmen som föregår serien.
Milda makter. Hur kan man med ett program veta allting? Det låter lika absurt som när han i filmen
Independence Day gör ett datavirus. Vilket sammanträffande att rymdvarelsernas datorer
har exakt samma binära applikationer med samma kommandon.
Och att deras datorer grundas på binära tal överhuvudtaget.
Edited by Supertreck, 17 February 2007 - 18:22.
Posted 17 February 2007 - 20:25
Kommer ifrån? De har byggt den. Det är en karta på en glasvägg som visar universum (I liten skala) och när de skickar iväg någon så visas på kartan vart signalen tar vägen. Så de kan se vart i ett Galax planeten är.De har en rymdkarta. Iallafall så hade de det i filmen som visade vart de åkte.
konstiga tecken som är adresser till olika planeter?
De programerade den med den fakta som den behövde för att räkna ut det. Inget makiskt där inte.Var kommer den kartan ifrån och hur grundar man en sådan utifrån konstiga tecken som är adresser till olika planeter?
På Abydos finns en grotta med en karta över massor av gateadresser. Dessa har SGC lagt in i en dator. Angånde planternas beteckning. "It's based on a binary code the computer uses for extrapolation".Någon form av karta måste de ju ha, för planeterna de åker till har ju alla namn av typen 3J3-X05 och liknande. Vem som nu gett dem dessa beteckningar har jag ingen aning om. Har inte heller sett filmen som föregår serien.
Milda makter. Hur kan man med ett program veta allting? Det låter lika absurt som när han i filmen
Independence Day gör ett datavirus. Vilket sammanträffande att rymdvarelsernas datorer
Ang. ID4 så hade de ett av rymdvarelsernas skepp (Som de tillochmed lyckats få att fungera) och kunde på så vis veta hur deras system funkar och fixa ett virus som biter på det.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 17 February 2007 - 20:52
Kommer ifrån? De har byggt den. Det är en karta på en glasvägg som visar universum (I liten skala) och när de skickar iväg någon så visas på kartan vart signalen tar vägen. Så de kan se vart i ett Galax planeten är.De har en rymdkarta. Iallafall så hade de det i filmen som visade vart de åkte.
konstiga tecken som är adresser till olika planeter?De programerade den med den fakta som den behövde för att räkna ut det. Inget makiskt där inte.Var kommer den kartan ifrån och hur grundar man en sådan utifrån konstiga tecken som är adresser till olika planeter?
Ang. ID4 så hade de ett av rymdvarelsernas skepp (Som de tillochmed lyckats få att fungera) och kunde på så vis veta hur deras system funkar och fixa ett virus som biter på det.
Mata in datorn med fakta och hur vet programmet hur den ska behandla informationen.
Det låter så enkelt som att mata in all vetenskaplig fakta i datorn med ett speciellt program
och sen får veta var Gud sitter nånstans.
Äntligen slipper folk tro på Gud och blir bekräftade.
Posted 17 February 2007 - 23:19
I det här fallet så använder datorn beteckning för att hålla reda på vilka planeter som är vilka. (Datorn namnger dem alltså efterhand som den hittar dem)
Edited by Crusader, 17 February 2007 - 23:21.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 18 February 2007 - 00:40
Edit; Ja, jag ser att jag skrivit att Daniel kallade den för det i min tidigare post, men jag skrev fel där, helt enkelt, innan någon kommenterar det![]()
Man brukar ha bokstav s i slutet på namn i mening att den tillhör någon som
heter Tor. Tors hammare.
Skulle den heta "Tor hammare" för att låta riktigt?
Så är frågan om den ska tillhöra någon som heter Tor eller om själva hammaren heter Tor?
Ja, man sätter ett s i slutet för att visa vem den tillhör. Jag var faktiskt i skolan den dagen vi fick lära oss det
Men Mjölner heter fortfarande Mjölner. Inte Tors hammare.
Edited by Hofling, 18 February 2007 - 00:42.
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 18 February 2007 - 00:56
Posted 18 February 2007 - 01:29
Inte för att säga emot dig, Crusader, men extrapolation är en matematisk metod som baseras på förekomsten utav mönster. Astronomer (inte astrologer) grundar sina data på observationer, inte sannolikhetskalkyler. Även om de skulle få för sig att försöka gissa sig till exoplaneters komposition eller himlakroppars positioner så skulle de ju ändå vara tvungna att få det bekräftat - genom observationer.
Där har vi ett dilemma. Nu får Crusader ett problem.
Posted 18 February 2007 - 01:50
Posted 18 February 2007 - 02:04
Ehm... nej, egentligen inte. Det är ändå tänkbart att SG-gänget kunde bestämma planetsystemens positioner utifrån de där gate-adresserna. Det är ju science fiction och jag pratade om hur astronomer arbetar i verkligheten. Men jag begriper inte heller vad Gud har att göra med stjärnkartografi.
Orimlighet är så klart orimligt i sitt faktum.
( ¤%¤¤"#)/)/)===??&&&/&/&/^¨^^¤"# )
Det här var bara en adress.
Ser du att planeten låg 67676700000555500000 ljusår bakom Saturnus?
Posted 18 February 2007 - 20:18
De fyra raserna De Uråldriga, Noxarna, Furlingsen och Asarna lärde sig så småningom att kommunicera utan protonerna. De var bara en utgångspunkt. Eller så hade Daniel fel och sidan visade helt enkelt alla grundämnen de fyra raserna kände till.Du missar något väsentligt här. Det var Daniel som var så fascinerad av det där biblioteket och dess innehåll... men han skulle aldrig kunna tolka det utan utförliga kunskaper om dess uppbyggnad. Premissen var att fyra raser med fundamentalt olika språk använde universums egna uttrycksmedel för all materias sammansättning som gemensamt kommunikationsmedel - kemi. Det sades att grundämnena lämpligt nog utgjorde de mest basala elementen i detta - 'bokstäverna', om man så vill. Det borde logiskt följas av att ämnesföreningar motsvarar morfem eller ord och att meningar uttrycks med reaktioner - oxidationer, reduktioner, katalyser, synteser etc. Det är det enda form av meningsbyggnad jag kan tänka mig i det här sammanhanget. För dechiffreringen skulle det behövas både kemister och lingvister - de första för att kunna förstå språkets väsen, dess möjligheter och begränsningar, vilka föreningar och reaktioner som är möjliga och hur de förhåller sig till varandra; de senare för att sätta in den kunskapen i ett begripligt sammanhang utifrån bibliotekets innehåll - helt enkelt att översätta.Jag sa ju att han inte var vetenskapsman. Jag kommer t.ex. inte längre ihop att det är antalet protoner som skiljer grundämnen åt därför att jag inte behöver den kunskapen längre. Det behöver inte Daniel heller eftersom han är arkeolog.
Så hur kan en person som inte ens kan skilja mellan protoner och elektroner (typ det första man får lära sig inom kemin) tyda något av det? Man kan inte översätta ett budskap om man inte fattar vad det betyder till att börja med. Det hade varit som om en person med noll engelskakunskaper och som inte ens hade kommit i kontakt med det latinska alfabetet skulle ge sig på att läsa en bok på engelska. Kom inte och säg att Ernests anteckningar hjälpte honom. Det hade varit som att läsa upp till en examen på några timmar. Det är uppenbart att den där repliken om elektroner var en tabbe från manusförfattarens sida, som lyckades smyga sig igenom hela vägen till filmning - inte något som skulle etablera Daniels karaktär på nåt sätt (i så fall hade den ju motverkat sitt syfte).
För övrigt används en mängd kemisk-fysikaliska processer inom arkeologin för att datera grejer, varav kol-14-metoden är den mest kända. Grävandet är bara en liten del av det hela. Analyserna efteråt är vad som tar upp det mesta av en arkeologs tid. Något som gör Daniels okunskap ännu mer otrolig.
Det visar sig faktiskt att the Ancients, the Nox och the Asgard alla kan engelska. Furlingsarna har vi ännu inte fått träffa, men det skulle inte förvåna mig om de kunde engelska också. De lärde sig alltså så småningom att kommunicera med hjälp av samma språk. Jag skulle tippa på att databasen innehöll ett visst språk, antagligen Anquietas, a.k.a. "Ancient", som många (bl.a. Daniel) så småningom lär sig tala .
Daniel sa faktiskt "It's called". Han sa inte "It's name is".Det är ju inte fel att kalla den för Tors hammare. Man kan kallade den vid sitt namn om man vill, men varför skulle det vara fel att kalla den för Tors hammare? Är det fel att säga "hus" om en "villa"? Är det fel att säga "Kalle-tidning" istället för "Kalle-serietidning"? "Jacks pistol" istället för vilken modell han nu använder?
Posted 19 February 2007 - 18:59
Det var ju Allison från Eureka som spelade Teal'c fru.