Jump to content

Photo

StarGate Atlantis - Säsong 1

• Please log in to reply
327 replies to this topic

#176 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 April 2007 - 23:29

Jag sa faktiskt att man brukar göra på ett visst sätt, inte att ordet "spinoff" betyder en viss sak. Som du säger så tittar folk inte på C.S.I. spinoffsen för det är samma sak om och om igen.

Och ditt "brukar" är inte heller giltigt. Läs vad Groundsplitter skriver i sitt inlägg - det är mer korrekt. Alltså detta:

I den vanligaste betydelsen av ordet så beskriver "spinoff" en ny serie där man flyttar över en eller ett par populära karaktärer från en tidigare serie till en ny serie, ofta i en ny miljö. Några exempel på såna spinoffs är Frasier, Joey, Angel, m.fl. Bygger inte spinoffen på tidigare karaktärer, så bygger den istället vidare på samma tema och i stort sett samma miljö, som Star Trek, C.S.I. och Law & Order.

Seda för att svara på Groundsplitter - lyssna på Marie. Hon berättar hur det ligger till. ;)

Weir (4 avsnitt, eller 2 med nuvarande skådis i SG1)

:upset:

Jag hatar production crew som sparkade JEssica stein från rollen och ersatte henne med nuvarande skådis. Så ytterst kasst och dåligt gjort.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#177 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 22 April 2007 - 23:49

Jag hatar production crew som sparkade JEssica stein från rollen och ersatte henne med nuvarande skådis. Så ytterst kasst och dåligt gjort.

Håller med. Så är hon ju snyggare än Torri Higginson också :)

Winter is Coming

#178 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 22 April 2007 - 23:53

Sant, så sant.

Men framför allt, hon är en bättre skådespelare också.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#179 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 23 April 2007 - 11:33

Håller med. Men fick hon verligen sparken? Har hört lite olika om det där, antingen hon fick sparken eller inte ville binda sig till Atlantis. Dåligt ifall hon fick kicken, gillade henne i "Lost City", även om Torri är helt ok, så var Jessica jätte bra! :)

#180 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 23 April 2007 - 15:14

Jag hatar production crew som sparkade Jessica stein från rollen och ersatte henne med nuvarande skådis. Så ytterst kasst och dåligt gjort.

Håller med. Men fick hon verligen sparken? Har hört lite olika om det där, antingen hon fick sparken eller inte ville binda sig till Atlantis. Dåligt ifall hon fick kicken, gillade henne i "Lost City", även om Torri är helt ok, så var Jessica jätte bra! :)

Nä hon fick inte sparken, det var Jessica som inte ville vara med i en veckoserie. Tror de sa det på Lost City ljudkommentarerna. Edit: har kollat igenom lc kommentarerna det sas inget där.

Lost City var tänkt från början att vara en långfilm som avslutade SG-1 (och bli en spin-off) men då fick serien 1 till säsong, så det blev två avsnitt av det istället.

Edited by GaterGirl, 23 April 2007 - 16:47.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#181 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 April 2007 - 16:34

Nä hon fick inte sparken, det var Jessica som inte ville vara med i en veckoserie. Tror de sa det på Lost City ljudkommentarerna.

Okej, synd. Dumma Jessica - beröva mig dos av dig så där! :upset:

Men det visar ändå på hur dålig koll producenterna hade att behöva byta skådis för rollen.

#182 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 23 April 2007 - 21:07

"entropisk kaskadeffekt"
Det inträffade i SG-1, Varför hände inte det när Weir mötte Weir i Atlantis?
Kan någon förklara det ;-)

#183 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 24 April 2007 - 12:44

"entropisk kaskadeffekt"
Det inträffade i SG-1, Varför hände inte det när Weir mötte Weir i Atlantis?
Kan någon förklara det ;-)

Tänkte också på det under avsnittet. Visserligen var hon från framtiden, den andre från en annan dimension. Men samtidigt borde det inte vara samma sak på sätt och vis? Jaja, dom missar ju på mycket i serierna...inte ens under SGA korta tid håller dom ordning på saker och ting som hänt under seriens gång. :P

#184 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 24 April 2007 - 13:14

Tänkte också på det under avsnittet. Visserligen var hon från framtiden, den andre från en annan dimension. Men samtidigt borde det inte vara samma sak på sätt och vis?

Jo, det är precis samma sak. När Weir åkte tillbaka i tiden hamnade hon egentligen i ett annat kvantuniversum, där hon fick möjligheten att forma framtiden så att hennes expedition inte förolyckades. Jag tyckte först att den där kaskadeffekten var en dum plot device men efter en stunds eftertanke är den rimlig - till en viss grad - ändå. Den totala energimängden i ett givet universum är 0 (mängderna positiv och negativ energi är lika stora och balanserar ut varandra) men när en kvantresenär dyker upp får universat hon hamnar i plötsligt ett tillskott av energi som inte borde vara där. Gudarna vet vad som hade hänt då men jag tror inte att personen bara hade fasats ut från sin existens, då energi inte kan förstöras enligt termodynamikens första lag.

#185 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 24 April 2007 - 13:33

Idag gick jag igenom Atlantis stargate B)
Attached File  stargate.JPG   61.81KB   22 downloads
...i tunnelbanan d.v.s :P

Winter is Coming

#186 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 24 April 2007 - 15:06

hahaa, coolt. :D
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#187 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 24 April 2007 - 15:53

:thumbsup: Häftigt! Men har dom inte fel gate? Ser inte ut som Atlantis gaten. Men häftigt ändå. :D

#188 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 April 2007 - 15:54

Lycko dig :thumbsup:
vilken Gateadress ;) (station) klev du igenom från?
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#189 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 24 April 2007 - 17:23

:thumbsup: Häftigt! Men har dom inte fel gate? Ser inte ut som Atlantis gaten. Men häftigt ändå. :D

Nja det ser ut som en gate i Pegasus galaxen i alla fall, inte den bästa skärpa man får med min mobiltelefon.

Resan var inga ljusår direkt ;) Den gick emellan Västra Skogen och Sundbyberg.

Winter is Coming

#190 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 24 April 2007 - 18:08

Nja det ser ut som en gate i Pegasus galaxen i alla fall, inte den bästa skärpa man får med min mobiltelefon.

Aja jo de är sant. Behöver nog se den på plats, så att säga, för att verkligen se hur den ser ut. :)

#191 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 April 2007 - 18:19

Resan var inga ljusår direkt ;) Den gick emellan Västra Skogen och Sundbyberg.

:lol2:
Kan jag hålla med om, 3 stationer är ju ingenting.
Men du har i alla fall fått åka i en vagn med en StarGate på :D
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#192 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 24 April 2007 - 20:17

Säsong 2 drar igång efter säsong 1 slutar. Den 11 maj sänds de två första avsnitten av säsong 2. :thumbsup:

källa: Tv6.

#193 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 25 April 2007 - 18:13

I den vanligaste betydelsen av ordet så beskriver "spinoff" en ny serie där man flyttar över en eller ett par populära karaktärer från en tidigare serie till en ny serie, ofta i en ny miljö. Några exempel på såna spinoffs är Frasier, Joey, Angel, m.fl. Bygger inte spinoffen på tidigare karaktärer, så bygger den istället vidare på samma tema och i stort sett samma miljö, som Star Trek, C.S.I. och Law & Order.

När det gäller Stargate Atlantis stämmer inte någotdera. Det är nya huvudpersoner, en ny miljö, ett helt nytt fiendegalleri, och av vad jag sett hittills i princip också ett nytt tema. På de här sex episoderna har jag inte sett till några Goa'ulder, inga Jaffa, inget Stargate Command, och stjärnporten har knappt använts överhuvudtaget. Det enda serien har gemensamt med sina föregångare är namnet.

Jämför det med Star Trek där man alltid har med Klingoner, Vulcaner, warpmotorer och transportörer; C.S.I. där man alltid har ett gäng kriminaltekniker som söker ledtrådar för att luska ut hur ett brott gick till, och Law & Order där man alltid följer ett antal erfarna, härdade poliser och/eller ett antal slipade jurister.

Från Wikipedia:
In genre fiction, the term parallels the usage in television; it is usually meant to indicate a substantial change in narrative viewpoint and activity from that (previous) storyline based around the activities of the series' principal protagonist(s) and so is a shift to that action and overall narrative thread of some other protagonist(s), which now becomes the central or main thread (storyline) of the new sub-series.

Varför skulle de stöta på Goa'ulder i en annan galax? De åker till en helt annan galax. Självklart är allt annorlunda där!

Anyway, vad Stargate Atlantis har gemensamt med SG-1:
Ancients, hyperdrivemotor, transportörer skapade av the Ancients (Ringplattformar samt Transportörer), Rodney McKay, Elizabeth Weir, Lorne, Stargates (du, de reser genom Stargaten i nästan varenda avsnit), Ancients teknologi (hallå, en hel stad), rymdstrider med BC-304's och DSC-30Xs, etc., etc., etc.

Det är faktiskt massvis med saker som kommer från SG-1.

Jag sa faktiskt att man brukar göra på ett visst sätt, inte att ordet "spinoff" betyder en viss sak. Som du säger så tittar folk inte på C.S.I. spinoffsen för det är samma sak om och om igen.

Och ditt "brukar" är inte heller giltigt. Läs vad Groundsplitter skriver i sitt inlägg - det är mer korrekt. Alltså detta:

Seda för att svara på Groundsplitter - lyssna på Marie. Hon berättar hur det ligger till. ;)

Du, jag kan räkna upp jättemånga spinoffs som är minst lika om inte mycket mer olika sina originalserier än SGA vs. SG-1. Bara för att man i Star Trek: The Next Generation (en serie som byggde på en 30 år gammal serie) bestämde sig för att göra en nästan likadan show betyder inte alla shower är sådana.

TNG kom ju 30 år efter originalserien. Den började inte sändas precis efter originalserien slutade sändas eller samtidigt som den. De kunde ha likadana serier.

SGA började gå i USA samtidigt som SG-1s 8:e säsong började. Varför skulle någon vilja se på två olika serier som båda handlade om att man reste runt och utforskade galaxen genom Stargaten ("New peoples of the week") och att man i båda serierna slogs mot exakt samma fiender med exakt samma vapen och teknologi?

Kan du säga "Bo-oring"?

Varför hade de med footage från både 1x18 "The Gift" och 1x20 "The Siege" i veckans reklamsnutt för SGA? Jag vet inte vilka avsnitt som ska sändas på fredag men 1x15 "Before I Sleep" sändes för två veckor sedan så därför borde veckans dubbelavsnitt vara 1x19 och 1x20.

Men enligt personen ovan ska säsong 2 börja gå den 12:e maj, vilket är om två veckor och inte en.

Vilka avsnitt det än är som sänds ikväll har de gjort fel o_O. "You have some Wraith DNA" kommer från "The Gift" (dock visas en repris av snutten i 1x19 ("The Siege (part I)") medan snutten på hur Wraith energivapen slår emot ni-vet-vad kommer från 1x20 ("The Siege (part II)").

Varför hade de med footage från både 1x18 "The Gift" och 1x20 "The Siege" i veckans reklamsnutt för SGA? Jag vet inte vilka avsnitt som ska sändas på fredag men 1x15 "Before I Sleep" sändes för två veckor sedan så därför borde veckans dubbelavsnitt vara 1x19 och 1x20.

Men enligt personen ovan ska säsong 2 börja gå den 12:e maj, vilket är om två veckor och inte en.

Vilka avsnitt det än är som sänds ikväll har de gjort fel o_O. "You have some Wraith DNA" kommer från "The Gift" (dock visas en repris av snutten i 1x19 ("The Siege (part I)") medan snutten på hur Wraith energivapen slår emot ni-vet-vad kommer från 1x20 ("The Siege (part II)").

Edited by FAII, 25 April 2007 - 18:07.

#194 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 25 April 2007 - 18:22

Den här veckan sänds 1.17 och 1.18. Nästa vecka 1.19 och 1.20 (de två sista avsnitten av s1). Before I Sleep sändes förra veckan.

Edited by GaterGirl, 25 April 2007 - 18:22.

#195 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 25 April 2007 - 18:48

Från Wikipedia:

Wikipedia är bra till mycket, men inte allt. Det där är delvist sant, men långt från hela sanningen. Borde egentligen leta fram definitionen från kurslitteraturen, men jag är så uselt lat. Grundpoängen med spinoff är främst ekonomisk mer än något annat, även om det givetvis kan finnas andra ambitioner med det.

Jag är säker du kan räkna upp exempel på vad du tycker är det. Nu har jag dock aldrig sagt emot det och du missar poängen med min kommentar.

#196 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 25 April 2007 - 18:51

Den senaste Atlantis reklamen visar ju sekvenser från de kommande 5(!) avsnitten. Jag vill minnas att jag såg minst en sekvens som är från 1a delen i säsong 2.

#197 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 25 April 2007 - 19:14

Från Wikipedia:

Wikipedia är bra till mycket, men inte allt. Det där är delvist sant, men långt från hela sanningen. Borde egentligen leta fram definitionen från kurslitteraturen, men jag är så uselt lat. Grundpoängen med spinoff är främst ekonomisk mer än något annat, även om det givetvis kan finnas andra ambitioner med det.

Jag är säker du kan räkna upp exempel på vad du tycker är det. Nu har jag dock aldrig sagt emot det och du missar poängen med min kommentar.

Mitt svar var faktiskt ett kombinerat svar både till dig och killen som snackade om TNG. Ja, Spinoff betyder många saker. Det är för att Spinoff är ett otroligt brett ord.

Om veckans avsnitt: OK... om veckans avsnitt är "Letters From Pegasus (1x17) och "The Gift" (1x18), varför har de med footage från "The Siege (part II)" (1x20) i trailern?! O_o

#198 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 25 April 2007 - 19:25

varför har de med footage från "The Siege (part II)" (1x20) i trailern?! O_o

Det vet jag faktiskt inte.

#199 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 April 2007 - 19:25

Om veckans avsnitt: OK... om veckans avsnitt är "Letters From Pegasus (1x17) och "The Gift" (1x18), varför har de med footage från "The Siege (part II)" (1x20) i trailern?! O_o

För att det är TV6 vi talar om här... De tycker att de gör "roliga" och "smarta" trailers för alla sina program. :rolleyes: För ett par veckor sedan gjorde de reklam för någon film de skulle visa där hallåan flera gånger uttalade Penelope Cruz namn som Penne-låpe Cruz. :angry:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#200 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 26 April 2007 - 02:46

Från Wikipedia:
In genre fiction, the term parallels the usage in television; it is usually meant to indicate a substantial change in narrative viewpoint and activity from that (previous) storyline based around the activities of the series' principal protagonist(s) and so is a shift to that action and overall narrative thread of some other protagonist(s), which now becomes the central or main thread (storyline) of the new sub-series.

Du klippte av en ganska viktig bit när du avslutade ditt citat där:
The new protagonist generally appears first as a minor or supporting character in the main story line within a given milieu, and it is very common for the previous protagonist to have a supporting or cameo role, at the least as a historical mention, in the new sub-series.

Uppfyller verkligen Stargate: Atlantis den senare delen av definitionen? Tveksamt. Med bara tre resp. fyra uppdykanden i Stargate: SG-1 skulle jag inte klassa McKay och Dr. Weir som "minor characters" i den serien - i synnerhet inte Dr. Weir, som inte dök upp förrän i just de episoder som sparkade igång Atlantis . Att kalla henne för en mindre karaktär i SG-1 vore lika fel som att kalla Horatio Caine för en mindre karaktär i den första C.S.I.-serien
Vad gäller de tidigare protagonisternas deltagande i form av biroller eller cameos i Atlantis så missade jag nu de tio första episoderna, men enligt listorna på IMDB var det bara två uppdykanden i det allra första avsnittet, och min gissning är att det inte handlade om mer än mycket korta cameos. Långt ifrån dessa "supporting roles" som definitionen talar om, och inte mycket till "cameo roles" i en "sub-series" heller när de inskränker sig till första episoden.

Sen täcker definitionen ovan inte upp alla typer av spinoffs. Den fokuserar på de spinoffs där serierna har rollfigurerna gemensamt, och tar inte upp de typer av spinoffs som har temat gemensamt.

Varför skulle de stöta på Goa'ulder i en annan galax? De åker till en helt annan galax. Självklart är allt annorlunda där!

Okej, men vad är då lika? Någonting måste serierna ha gemensamt för att Atlantis ska kännas som en spinoff. När U.S.S. Voyager förflyttades till deltakvadranten fick de visserligen helt nya antagonister, men serien var fortfarande uppbyggd kring ett federationsskepp med sin typiska befälsstruktur och sin typiska utrustning med warpmotorer, transportörer och holodäck. Tittade man på ett Voyageravsnitt rådde aldrig någon tvekan om att den här serien var sprungen ur samma universum som alla andra Star Trek-serier.

(Jag plockar bort spoilertaggen här eftersom den egentligen inte gömde mycket som inte var känt redan från starten)

Anyway, vad Stargate Atlantis har gemensamt med SG-1:
Ancients, hyperdrivemotor, transportörer skapade av the Ancients (Ringplattformar samt Transportörer), Rodney McKay, Elizabeth Weir, Stargates (du, de reser genom Stargaten i nästan varenda avsnit),

Gör de? På de sex avsnitt jag kikat på tror jag att jag har sett stjärnporten i aktion två gånger, och vid det senaste tillfället hade den ingen bärande del för handlingen. De uråldriga hade lika gärna kunnat evakuera staden med hjälp av rymdskepp eller vad som helst, och det hade inte gjort någon som helst skillnad. Just den saken ser jag som bristen med Atlantis som en spinoff till SG-1. Stargate-konceptet bygger ju på resandet genom stjärnportarna - plocka bort stjärnporten och själva grunden för serien försvinner. Skulle Star Trek fortfarande varit Star Trek om serien inte kretsade kring rymdresor? Skulle C.S.I. fortfarande vara C.S.I. om handlingen inte kretsade kring kriminaltekniker? Självklart inte.

Ancients teknologi (hallå, en hel stad),

Jaha, och de uråldrigas teknologi hade en bärande betydelse för handlingen i Stargate SG-1? Bortsett från stjärnportarna alltså?

Det är det min invändning handlar om: Jag söker fortfarande efter ett gemensamt tema, en stark länk som förenar de två serierna.

Förvisso är det, som bl.a. Saberblade83 påpekade, ett par rollfigurer med 3-4 uppdykanden i SG-1 som knyter samman serierna, vilket förstås är positivt och tekniskt sett faktiskt kvalificerar serien som en spinoff (både Mork & Mindy och Laverne & Shirley brukar betraktas som spinoffs till Happy Days, och de karaktärerna hade bara hunnit vara med i ett resp. två avsnitt innan spinoff-serierna började. Det krävs alltså väldigt lite). Men är det tillräckligt för att man ska få den där magkänslan att serierna faktiskt hänger ihop? Är C.S.I. Miami en spinoff till C.S.I. enbart för att serierna har Horatio Caine gemensamt? (En episod i originalserien, några månader innan avläggaren drog igång). Nej, det är huvudsakligen temat, typen av handling som kopplar samman de två serierna i det fallet. En sitcom skulle aldrig komma att betraktas som en spinoff till C.S.I. hur många engångsfigurer man än flyttar över. Sen får den tekniska definitionen av spinoff påstå vad den vill.

I din spoilertagg nämnde du förresten också Lorne . Enligt IMDB dyker h*n inte upp förrän långt senare i serien. Då är h*n irrelevant för diskussionen - en serie blir inte en spinoff retroaktivt bara för att man i ett senare skede lyfter in en karaktär från en annan serie.

Du, jag kan räkna upp jättemånga spinoffs som är minst lika om inte mycket mer olika sina originalserier än SGA vs. SG-1. Bara för att man i Star Trek: The Next Generation (en serie som byggde på en 30 år gammal serie) bestämde sig för att göra en nästan likadan show betyder inte alla shower är sådana.

Var så god. Räkna upp de spinoffs du tänker på. Sen kan vi fundera på hur många av dessa som folk vanligtvis brukar tänka på som spinoffs.

TNG kom ju 30 år efter originalserien. Den började inte sändas precis efter originalserien slutade sändas eller samtidigt som den. De kunde ha likadana serier.

Då byter vi väl fokus då, och jämför TNG med Deep Space 9, Voyager och Enterprise istället. Fyra separata serier som sändes delvis överlappande med varandra, och som alla hade samma baskoncept. De tre CSI-serierna: samma baskoncept, tre serier som visas parallellt. Och för att dra in några nya namn i diskussionen: Buffy the Vampire Slayer och Angel, mycket snarlika baskoncept, visades parallellt. Att det skiljde 18 år (inte 30 som du påstår) mellan den ursprungliga Star Trek-serien och TNG är inte relevant för diskussionen. Serier behöver inte vara separerade med flera decennier för att de ska kunna bygga på samma tema.

SGA började gå i USA samtidigt som SG-1s 8:e säsong började. Varför skulle någon vilja se på två olika serier som båda handlade om att man reste runt och utforskade galaxen genom Stargaten ("New peoples of the week") och att man i båda serierna slogs mot exakt samma fiender med exakt samma vapen och teknologi?

Kan du säga "Bo-oring"?

Tja ... varför tittade folk på flera Star Trek-serier samtidigt? På C.S.I. och dess två avläggare? Buffy och Angel? Du kanske tycker det är "trå-åkigt" med två serier som tydligt utspelar sig i samma universum, men det gäller bevisligen långt ifrån alla.

För att påminna om min egentliga invändning (så att inte diskussionen leds in på villovägar): Jag tycker alltså inte det är mycket "Stargate" över Atlantis. Jag har fortfarande inte sett något tydligt gemensamt tema som förenar de två serierna. Det hade inte krävts många förändringar för att göra serien helt fristående: Döp om karaktärerna och byt ut stjärnporten mot något annat transportmedel för det fåtal tillfällen då den överhuvudtaget används, och separationen av de två är i princip klar.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA