Jump to content

Photo

Doctor Who | Säsong 1/27

• Please log in to reply
489 replies to this topic

#176 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 30 March 2007 - 15:07

Vill du ha en noggrann genomgång så finns den här: http://www.drwhoguide.com/who_tv04.htm

Se upp bara, eftersom fortsättningen (nästa avsnitt) får en liknande genomgång nedanför sedan...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#177 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 March 2007 - 15:10

Tack. :) Skall vara försiktig. :D

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#178 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 30 March 2007 - 16:28

Nja, detta var inte särskilt bra avsnitt. Också är det ett dubbelavsnitt. <_< Landade det utomjordingar i USA också? För det var ju ett tvinslag från USA som sa att utomjordingar landade där med. Rose har varit borta i 12 månader, hon ringde väl en gång till sin mamma, men i avsnittet sa de att hon inte alls hört av sig. Har det att göra med att hon ringde från framtiden.

Dragkedjor :lol:

En rolig sak att direkt efter att Doktorn brutit sig in i fikarummet hos vakterna och blivit deras fånge så fort krissituationen uppstod så gav han dom order.

Han kunde tydligen deras koder.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#179 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 March 2007 - 16:50

Antagligen ringde hon innan hon försvann. med tanke på att hennes mamma inte var upprörd över att blivit anfallen av levande skyltdockor. ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#180 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 30 March 2007 - 17:32

Landade det utomjordingar i USA också? För det var ju ett tvinslag från USA som sa att utomjordingar landade där med.

Nej. Men nyheterna hade gått över från Europa till USA och skapat hysteria. Det var så jag tolkade det.

Rose har varit borta i 12 månader, hon ringde väl en gång till sin mamma, men i avsnittet sa de att hon inte alls hört av sig. Har det att göra med att hon ringde från framtiden.

Sant, hon ringde sin mor. Det sades dock aldrig _när_ hon rignde sin mor. Som Crusader påpekade ovan.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#181 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 30 March 2007 - 17:43

Landade det utomjordingar i USA också? För det var ju ett tvinslag från USA som sa att utomjordingar landade där med.

Nej. Men nyheterna hade gått över från Europa till USA och skapat hysteria. Det var så jag tolkade det.

jaha, de är oroliga över att det landar aliens där också.

Lite roligt var det när Rose säger, Jag är den enda i London som vet att utomjordingar finns. Så kraschlandar ett skepp i London. :lol:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#182 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 March 2007 - 17:50

Tänka sig vad aktiv Peak är i den här tråden - han postar inte bara tittar siffror - han har dessutom lagt till hur mycket (i procent) som serien tappat (ökat sedan förra avsnittet. :lol:

Edited by XC, 30 March 2007 - 17:50.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#183 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 30 March 2007 - 18:00

De sade visst att Rose hört av sig, ett telefonsamtal gnällde modern över att det var det enda.

Och det hade inte landat nåt i USA, bara att ledningen bad amerikanerna hålla ett öga på himlen.

Sjysst avsnitt överlag. När jag såg grisen så trodde jag att det var någon nod tillbaks till nån grisvarelse tidigare i serien (med tanke på att detta inte är en reboot utan en fortsättning).

Överlag funderar jag på att köpa upp mig på lite tidigare Dr Who för att se hur den var förr, men det finns inga sjyssta säsongsboxar annat än för senaste serien utan bara samlingsdvd:er med längre berättelser och specialare.

#184 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 30 March 2007 - 18:22

Det finns boxar. Det är visserligen tidigare DVD:s som samlats ihop i ett billigare paket, men...

Vill man se hur det hela startar kan man testa den här:

http://www.play.com/...et/Product.html

Med de 13 första avsnitt (dvs 3 första "riktiga" avsnitten. Avsnitt 1 består av 4 25-minutersdelar, Avsnitt 2 av 7 25-minutersdelar och avsnitt 3 av 3 25-minutersdelar---

Den här rekommenderas: http://www.amazon.co...e...5118&sr=1-4

Sex avsnitt med den tredje doktorn.

Cyberman-box: http://www.amazon.co...a...5118&sr=1-7

Dalek-box: http://www.amazon.co...a...5118&sr=1-8

//Peak

sixty six."

#185 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 30 March 2007 - 18:45

Skrev jag inte det? Oops. Nåväl. Länk ditsatt i första posten.

Intressant att tittarsiffrorna stigit 3 veckor i rad. Hoppas det fortsätter så är vi säkert 200 000 vid slutet av säsongen. :P

Tack, Peak. :)

Jag är nyfiken på vad Bad Wolf är(jag vill inte bli spoilad ;-) ), förra avsnittet så sa ju "mediumet" till Rose, att Rose hade sett "Bad Wolf" och i detta avsnittet så skrev någon Bad Wolf på doktorns hytt.

Ja, vad är det för nåt?! Bad Wolf. Hmm. Och varför skrev den lilla ungen det? Jag är väääldigt nyfiken! :D
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#186 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 05 April 2007 - 14:52

Missa nu bara inte "World War III" nu i påskjäkten.. :P

//Peak

sixty six."

#187 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 April 2007 - 15:02

Tack Peak! Du slår min telefon med 4h. :P

fqq5BYam.jpg

#188 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 April 2007 - 19:45

Mycket bättre än förra avsnittet. :)

Doktorn har verkligen problem att stå stilla. Han kunde inte ens stanna och äta lite middag.

Rose räddar sitt eget liv för en gångs skull. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#189 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 05 April 2007 - 19:59

Det här dubbelavsnittet är som sagt inte direkt mina favoriter.

Nästa avsnitt däremot.. :D :D

//Peak

sixty six."

#190 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 April 2007 - 20:00

Japp. Upplösningen på det här dubbelavsnittet är betydligt bättre än inledningen. Och det blir grön slime i hela köket när man slänger ättika på en Slitheen. :P

Nästa vecka: Daleks!!
Support your local search and rescue unit - get lost.

#191 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 April 2007 - 20:04

MM: Din nuvarande avatar?

fqq5BYam.jpg

#192 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 April 2007 - 20:11

XC: Japp. "Exterminate!"
Support your local search and rescue unit - get lost.

#193 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 April 2007 - 20:15

MM: Misstänkte faktiskt det redan i den här tråden. :)

fqq5BYam.jpg

#194 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 05 April 2007 - 20:35

För oss som inte sett alla 20+ säsonger sedan första doktorn (Hartnell?) och 1963... Är tanken att alla doktorer fram till Eccleston är sammanlänkade? Håller på att jobba mig igenom alla avsnitt fram till uppvaknandet för några år sedan, sakta men säkert. Men har en känsla av att det kommer att ta ett tag...

Bör man gneta sig igenom hela serien eller räcker det med de senaste åren?
Climbing to the Moon...

#195 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 05 April 2007 - 20:38

Jag gnetar mig för ögonblicket genom hela serien (jag och kompisen är på säsong 15 just nu). Ett avsnitt varje lördag.

Och ja, nya serien är en direkt fortsättning på den gamla serien (och TV-filmen från 1996). Och nej, man behöver inte se gamla serien för att fatta nya. Det droppas info när det behövs.

//Peak

sixty six."

#196 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 April 2007 - 20:49

Och nej, man behöver inte se gamla serien för att fatta nya. Det droppas info när det behövs.

Självklart inte... vi intelligenta varelser som registrerat oss på SFN kan ju ställa alla frågor till dig. :D

Edited by XC, 05 April 2007 - 20:49.

fqq5BYam.jpg

#197 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 05 April 2007 - 21:19

Varje lördag? Så 20+ säsonger, inne på femtonde - ni har hållit på i några år med andra ord. :D I nuvarande takt kommer jag att nå 80-talet och Peter Davison lagom till 50 års jubileet 2013. Någonting att dela med barnbarnen?

Men... då vet jag vart jag ska vända mig om det dyker upp något, tack.

Ska ändå kolla upp den där tv-filmen, hur som haver. Och förhoppningsvis tjäna in några år.

Edited by Thinice, 05 April 2007 - 21:21.

Climbing to the Moon...

#198 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 05 April 2007 - 21:28

Jo, vi började för snart två år sedan, tror jag. Med "ett avsnitt" menar jag då en hel "serial" (4-6 avsnitt vanligtvis).

Lista: http://www.epguides.com/doctorwho/

Vi skall se på "The Sun Makers" på lördag.. :)

//Peak

sixty six."

#199 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 April 2007 - 21:33

Bör man gneta sig igenom hela serien eller räcker det med de senaste åren?

nej, man behöver inte se gamla serien för att fatta nya. Det droppas info när det behövs.

Nej det behövs inte, men det rekommenderas så klart. :) Vill du inte börja från början rekommenderar jag att starta med Tom Baker som imo är den bäste doktorn av dom alla. :) Det var efter att ha sett ett par avsnitt med honom som jag bestämde mig för att se alltihop.

Jag gnetar mig för ögonblicket genom hela serien (jag och kompisen är på säsong 15 just nu). Ett avsnitt varje lördag.

Jag också fast i ganska ojämn takt. Dom senaste månaderna har jag kommit igång igen med 1-2 avsnitt (serial) i veckan. Just nu mitt i säsong 13.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#200 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 05 April 2007 - 21:34

Fast du fuskade väl och hoppade över de saknade avsnitten.. ;)

//Peak

sixty six."