Jump to content

Photo

Låt den rätte komma in

• Please log in to reply
220 replies to this topic

#176 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 November 2008 - 13:41

Jag går typ på bio en gång var femte år (känns det som ;) ) men i morgon kväll blir jag bjuden på bio av grannen så vi ska faktiskt se denna film :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#177 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 November 2008 - 13:45

Kul. :)

Det ska bli trevligt att höra vad du tycker om filmen.

Btw, har du läst boken innan?

#178 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 November 2008 - 13:52

Boken ligger i min bokhylla och 'mognar' ;) så nej jag har inte läst den ännu.
Har inte haft lust att läsa den ännu men någon dag så ska jag göra det.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#179 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 November 2008 - 13:53

Bara bra det. Både för dig och mig. ;)

Är intresserad av att höra vad personer som inte läst boken tidigare tycker om den, plus att du evetuellt slipper bry dig om eventuella ändringar i överförningen bok-manus-färdig film innan du ser filmen. :)

#180 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 November 2008 - 14:07

plus att du evetuellt slipper bry dig om eventuella ändringar i överförningen bok-manus-färdig film innan du ser filmen.

Precis. Kan ju vara jättejobbigt om man läst boken innan man ser filmen och retar sig på alla ändringar hit och dit.

Var nog det första som slog mig när vi bestämde att vi skulle se filmen att det var bra att jag inte läst boken innan.

#181 DarkBeast

DarkBeast

Commander

• Members
  • 255 posts

Posted 10 November 2008 - 14:24

Såg om filmen igår och den var väl något bättre denna gång, största problemet för mig är fortfarande att man har dubbat Lina, oavsett om jag hade läst den där artikeln om det innan eller efter filmen så hade jag märkt det själv iaf. Dels för att rösten inte passar in på Lina men även för att man märker av dålig läppsynk i en del scener. För den som är nyfiken på hur Lina låter i verkligheten finns detta klipp (Tack till XC) att se och lyssna på. Ser inget som helst fel i den rösten så dubbningen av henne känns ännu mer suspekt nu.

I det utmärkta magasinet Filter finns en artikel som bara handlar om ljudbearbetningen av filmen. Där har man motiverat dubbningen såhär:

Han berättar också att rösten till vampyren Eli, som i filmen spelas av Lina Leandersson, görs av en annan flicka, Elif Ceylan.
– Vi behövde en mörkare röst. Hon är ju inte tolv år, utan 200 år gammal. Vi behövde den där skevheten. Det bidrar också till att göra henne hotfull.
Röstskådespelerskan Elif visade sig dessutom vara bra på att göra annat än att säga Elis repliker. När vampyren går till anfall och dödar och dricker av sina offer, har man återigen använt djurljud. Men där finns också Elif som slafsar i sig melon och tuggar korvar – eller bara gör obehagliga läten.

Hela artikeln finns att läsa här:
http://www.magasinet.../4-08-film.aspx
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#182 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 November 2008 - 15:08

Okej, tack. Ska läsa hela artikeln. :)

Dock köper jag inte förklaringen, tycker inte alls att det blev bra eller låter som en bra motivering/åtgärd då inte heller Elif Ceylan som dubbar Lina låter som en 200 år gammal vampyr. Visst, mörkare röst har hon men den passar fortfarande inte in till karaktären/Lina samt att dålig läppsynk hjälper till att sänka upplevelsen ännu mer.

Intressant iaf hur dom resonerat och så, även om jag inte köper det. Får se hur jag upplever det hela framöver, kan ju vara en sak man vänjer sig vid med tiden eller en sådan där sak man alltid kommer ogilla. :)

EDIT:

Precis. Kan ju vara jättejobbigt om man läst boken innan man ser filmen och retar sig på alla ändringar hit och dit.
Var nog det första som slog mig när vi bestämde att vi skulle se filmen att det var bra att jag inte läst boken innan.

Lite som mig med andra ord. Jag önskar på sätt och viss att jag inte hade läst boken innan, för upplevelsen hade nog blivit annorlunda då. Även om jag inte önskar att haft boken oläst heller för den delen. ;)

Edited by Cartman, 10 November 2008 - 15:11.

#183 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 November 2008 - 21:12

Vi var hela 11st som såg filmen :lol: och bara 2 av dom var killar :P
Satt längst bak och i mitten så det var helt perfekt.

Filmen var faktiskt bra och eftersom jag inte läst boken så saknade jag inga scener mm.
Kanske inte riktigt som jag väntat mig, mer drama än skräck men visst fick man lite krypande känslor ibland.
Men med tanke på att jag som rökare inte tänkte för en enda stund att jag ville ha en cigg ;) så betyder det ju att man sitter med blicken fastklistrad på duken.

Dom hade fått till det riktigt bra att det var början på 80-talet med alla grejer runt omkring.
Men jag såg två missar som störde lite grann. I en scen ser man en blå Volvo på en parkering och längre bort står det en minivan, tror inte att den modellen fanns då precis. Och i en annan scen när Oskar kommer ut från skolan så är väggen bakom honom nedklottrad med grafitti taggar.

Början var ju hur bra som helst, vet inte många filmer som börjar på så sätt. Helt knäpptyst, svart bild och texten som dyker upp på ena sidan. Bra sätt att få tyst på alla i biosalongen :lol:

En scen jag tyckte var lite obehaglig faktiskt var när Oskar var på besök hos sin pappa och grannen(?) tittar in och slår sig ner. Det bara kröp i mig när han satt där vid bordet.
Annars så tyckte jag inte att det var en skrämmande film precis.

Elis beskyddare (eller vad han var för något) var ju en riktig klant :lol: vem hänger upp någon för att tappa på blod bara ett par meter från ett ljusspår :rolleyes: för att inte undra lite över vad han egentligen tänkte där i omklädningsrummet. Men samtidigt så passade det ihop med filmen på sätt och vis.

En annan scen som jag blev riktigt fascinerad över var hos han med alla katterna (myten om ensam (gammal)kvinna som bor med bara katter är nu förstörd :lol: ), hur dom reagerade och agerade när hon kvinnan kom dit efter att ha blivit biten av Eli. Riktigt bra.

(näst)Sista scenen i badhuset, visst var den enda överlevande den ljushåriga grabben som satt ner? (Han som var först med att piska Oskar med grenen)

Varför dom dubbade tjejen undrar jag lite över, säger som Carty, köper inte riktigt den förklaringen.
Hon är ju fortfarande bara 12 år gammal fast hon levt i över 200 år.

#184 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 November 2008 - 12:30

Kul att du gillade filmen och intressant att höra din syn på den. Tack för att du tog dig tid att ge lite feedback. :)

Vi var hela 11st som såg filmen

-Ja, det verkar inte vara någon rusning till filmen direkt. Undrar om det var så smart att vänta med premiären så länge.

Och i en annan scen när Oskar kommer ut från skolan så är väggen bakom honom nedklottrad med grafitti taggar.

Fast fanns verkligen inte grafitti i sverige på 1980- talet?

Början var ju hur bra som helst, vet inte många filmer som börjar på så sätt. Helt knäpptyst, svart bild och texten som dyker upp på ena sidan.

Håller med. Väldigt ovanligt men i det här fallet mycket passande.

En scen jag tyckte var lite obehaglig faktiskt var när Oskar var på besök hos sin pappa och grannen(?) tittar in och slår sig ner. Det bara kröp i mig när han satt där vid bordet.

Mmm, den är lite kylig den scenen. Just det tycker jag återspeglar dåtiden och nutidens familjeproblem rätt bra, hur barn kan fara illa av att ens föräldrar med vänner börjar dricka lite hur som helst i barns direkta närhet.

Var ju en riktig klant, vem hänger upp någon för att tappa på blod bara ett par meter från ett ljusspår :rolleyes: för att inte undra lite över vad han egentligen tänkte där i omklädningsrummet. Men samtidigt så passade det ihop med filmen på sätt och vis.

Jag ska inte spoila om boken men detta är två av dom ändringarna som jag reagerar starkast på. Inte alls så bra som det är i boken, där det är helt annorlunda och betydligt mer brutalare och utstuderat.

(näst)Sista scenen i badhuset, visst var den enda överlevande den ljushåriga grabben som satt ner? (Han som var först med att piska Oskar med grenen)

Stämmer bra det.

Varför dom dubbade tjejen undrar jag lite över, säger som Carty, köper inte riktigt den förklaringen.
Hon är ju fortfarande bara 12 år gammal fast hon levt i över 200 år.

Och vem säger att hon måste ha en mörk röst egentligen? Det kan ju vara minst lika skrämmande med en ljus röst. En typisk klyscha om att bara för att någonting blir mörkare så blir det automatiskt bättre. :rolleyes:

Edited by Cartman, 12 November 2008 - 12:31.

#185 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 November 2008 - 12:46

Fast fanns verkligen inte grafitti i sverige på 1980- talet?

Jo det gjorde det säkert, men jag tror att det dök upp senare på 80-talet och just den sorten som syntes i filmen som ser ut som en signatur bara (kludd ;) ) dök nog upp senare.

Hittade detta dokument på nätet:
http://home.student....es/historik.pdf

På 1980-talets senare del utbröt det en konstnärlig förändring i Sverige efter det att den amerikanska
graffitifilmen Style-wars visats på svensk television 1984. Graffiti dök nu upp i mörka gångtunnlar,
broar och industriområden. På bara en natt kunde det nu dyka upp fantasiska bildmeddelanden och
konstnärliga uttryck på väggar och tåg. Graffitin var här – älskad och hatad.

#186 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 19 November 2008 - 12:48

Källa: Dread Central

Posted Image

Edited by Cartman, 19 November 2008 - 12:50.

#187 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 November 2008 - 15:33

Let the Right One In | Movie and TV Reviews | SCI FI Weekly
At last! A vampire movie with a pulse!

Poor Oskar (Hedebrant) ... he's a 12-year-old dodgeball victim of a kid with a fixation on morbid news stories who lives in a soul-crushingly depressing apartment complex outside Stockholm. The place seems to exist in a leprous, desaturated color spectrum that looks the way Kurt Cobain's songs feel.

In the winter of 1982, while Oskar is being bullied by a local pack of Lord of the Flies-type scumwads led by a kid with the unlikely name of "Conny," a really cute girl named Eli (Leandersson) moves into the complex along with a creepy older guy who might be her ... dad? Her uncle? Something else? The guy is middle-aged. But there's something about him that suggests it's the miles and not the years that have been so rough on him.

Eli is a cool chick, and wise beyond her years. She coaches Oskar on how to handle all the Judy-Blume-meets-Ingmar-Bergman adversities that his life as a neglected, picked-on kid in a bleak, frozen suburban hellscape entails. And she's really good with puzzles, for some reason.

But for all her coolness, Eli is a really weird girl, and not in the quirky Luna Lovegood kind of way. She can stay out in thin clothes in the middle of the wintery night. She doesn't eat. She doesn't go to school. She never enters a room without being invited. And even in a Scandinavian winter in which there's only a few hours of daylight, she never comes out in the sun. ...

Oskar really seems to flower because of his friendship with this girl. But does her giving Oskar a semblance of a life come at a price?

Vampirism without vampidity

Let the Right One In is the perfect balm for all the folks who were coerced into seeing Twilight this past week against their will. Don't get me wrong. I liked Twilight. I'm just sick to death of non-scary vampires, and haven't really seen any scary ones since 30 Days of Night. If you want a little payback for sitting through mopey, dreamy, defanged, "safe sucks" vampirism designed for the demographic too timid to mouse-peek its head into Hot Topic for its undead subversiveness, here's how you sell Let the Right One In to the teenybopper who dragged you into Twilight: It's an art film from Sweden that's a coming-of-age vampire romance with a strong female lead. Just don't mention that this is also an Old Skool horror movie in which vampirism is expressed not through wide-eyed puppy love but through predation and death and severed arteries.

Let the Right One In combines the best of art-house cinema with horror in a way that rivals del Toro's The Devil's Backbone and classics like Werner Herzog's Nosferatu and Georges Franju's Les Yeux sans visage (aka Eyes Without a Face). Let the Right One In isn't a "scary art movie." Not really. Nor is it a "horror movie that's artfully done." The art-house aesthetic is the source of the movie's scariness, and the scariness is the source of the movie's artfulness. The movie, even though it follows all the classic "rules" of the vampire genre, feels like it reinvents the genre because it's executed with such incredible elegance and such vicious, trachea-chomping determination to creep you right the hell out. The amazing use of color and composition and tone, from the greenish tinge to the mountainous snow banks to the quiet evoked by a grove of birch trees in the dead of a winter night, makes Oskar's world feel as real as any kid's experience of junior high ... but it's just off-kilter enough to allow for the existence of undead bloodsuckers.

Director Tomas Alfredson might be making a kind of blood-splattered reply to Danish director Bille August's coming-of-age movies Zappa and Twist and Shout. He explores the same kind of fragile innocence tinged with darkness, but he does it in a way that blends the innocence and darkness so that they seem not just inseparable, but two aspects of the same thing. The human kid in Let the Right One In is a little bit of a monster. And the monster is very much an innocent. In Alfredson's hands, Let the Right One In manages to be, in a Krafft-Ebbing kind of way, a really touching love story of two beings who complete each other.

The horror elements are at times subtle in a way that feels dreamlike, or even subliminal. There are moments of vampiric creepiness in which you're not really certain what you're looking at, and the full cockroach-on-the-back-of-your-neck heebie-jeebies don't really hit you until the shot or the scene is almost over. These moments haunt you. Let the Right One In, despite being a little too long toward the end, worm-munches into your head and stays there. It's one of the best vampire movies ever made.

Fick ett A+ i betyg.

#188 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 December 2008 - 18:47

Här får ni dagens. :blink: Eller kanske :rolleyes:

SVD - ”Utan Ipred slutar vi göra film” | Öppet brev till Alliansens partiledare [PDF]

26 november 2008

Anta Ipred-lagen utan kompromisser – annars är risken stor att vi slutar göra film i Sverige. Det är budskapet i ett brev till de borgerliga partiledarna från filmskaparna bakom succéfilmen Låt den rätte komma in. "Konsekvensen blir ju att det inte blir några fler svenska filmer", säger producenten John Nordling till SvD.se.

Den kostade nästan 29 miljoner kronor att göra, tog fyra år att färdigställa och engagerade nästan 400 medarbetare – men efter bara tio dagar låg den svenska succéfilmen "Låt den rätte komma in" ute på fildelarsajter på internet.

Några enkla klick och vem som helst kan nu ladda ner filmen gratis – utan att upphovsmännen får ett enda öre i ersättning.

Erfarenheten har nu fått filmskaparna bakom filmen – regissören Tomas Alfredson och producenterna John Nordling och Carl Molinder – att ilskna till. I ett öppet brev till de fyra borgerliga partiledarna uppmanar man politikerna att stå upp för upphovsrätten och anta den så kallade Ipred-lagen.

"Om detta tillstånd fortsätter, kommer vi inte att kunna försörja oss på vårt arbete. Vi får byta jobb eller flytta härifrån. I förlängningen – inga filer att dela", skriver de tre i brevet.

Budskapet är tydligt: exemplet med "Låt den rätte komma in" har fått både Tomas Alfredson och producenterna att fundera över sin framtid som filmskapare i Sverige.

– Konsekvensen blir ju att det inte blir några fler svenska filmer, så känner både jag och Tomas och Carl. Om inte politiker tar sitt ansvar och inför en oförvanskad lagstiftning som verkligen markerar på rätt sätt att upphovsrätten och det privata ägandet ska skyddas så går det inte fortsätta att göra film i Sverige, säger John Nordling till SvD.se.

I nuläget går det inte att säga hur mycket pengar produktionsbolaget har förlorat på den olagliga fildelningen. Men den ekonomiska verkligheten är krass och enligt filmskaparna är det inte troligt att filmen kommer att gå runt ekonomiskt – trots internationella utmärkelser och distribution i över 50 länder.

– Jag blir både ledsen och förbannad efter den här enormt långa tid som vi hållit på. Vi har lagt ner väldigt mycket tid och energi och kämpat hårt och kompromisslöst för att göra en riktigt riktigt bra film, säger John Nordling.

Han vill nu att den borgerliga regeringen så snabbt som möjligt antar lagförslaget utan kompromisser.

– Det får inte förekomma några luddiga formuleringar som förstör effekten i det här lagförslaget. Formuleringar som "enskilt bruk" eller "kommersiellt bruk" gör lagstiftningen meningslös och den kommer inte att gå att använda på ett effektivt sätt, säger Nordling och fortsätter:

– Och vi vill att man gör det här så fort som möjligt. För varje dag som går som det här skjuts framåt så berövas vi ju möjligheten att leva på vårt jobb.

Brevet till partiledarna skickades igår och än har de inte hunnit få svar. Men att ett svar kommer, det utgår filmteamet ifrån.

– Hela bok- och publiceringsindustrin för böcker och läromedel, och musik och film, handlar ju om mycket pengar. Så det måste ta det här på allvar, de måste svara på brevet. Vi vill ha ett tydligt besked om varför de inte vågar ställa sig upp ordentligt och ge stöd åt förslaget, säger John Nordling.

Motståndare till Ipred-lagen menar bland annat att den ger större befogenheter till privata företag än till polisen. Dessutom menar vissa att det är fel att kalla den olagliga fildelningen för "stöld" och att upphovsrättsinnehavarna trots fildelningen tjänar pengar. Men detta är argument som John Nordling inte har mycket till övers för.

– Det är dåliga argument från folk som vill fortsätta att stjäla. Piratkopieringen handlar om stöld och är i grunden fel. Det är inte tillåtet att piratkopiera kläder heller, även om originalplagget inte försvinner. Men där är det helt uppenbart att det inte är tillåtet och det tar man på största allvar.

Edited by Cartman, 03 December 2008 - 18:49.

#189 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 December 2008 - 18:54

Jasså? Kommer från typerna som struntade i att visa filmen här hemma och prioriterade att visa filmen utomlands?

Det är till och tala om vad som är viktigt - inte satan var det den svenska publiken iaf. Vi var väl bara garanterad inkomst. Trodde de att svenskar snällt skulle köa utanför bion medan utlands-screenern (har inte sett den men vet att den har engelsk text) blev tillgänglig?

Skolexempel på folk som inte ser skogen för alla träd.

Edited by XC, 03 December 2008 - 18:56.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#190 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 December 2008 - 18:58

Är inte det minsta förvånad över deras utspel. Mina sympatier får dom inte, dessa lyckades dom trolla bort i samma veva som filmen turnerade runt om på festivaler i världen medans vi troget satt här hemma och väntade, och väntade, och väntade. Nu är filmen klart sevärd trots sina brister men jag tycker att dom kunde ha hanterat detta på ett betydligt bättre sätt än vad som gjorts. Det gäller samtliga aspekter, från att skjuta upp det svenska premiärdatumet till den uteblivna marknadsföringen av filmen här hemma. Snacka om att skjuta sig själva i foten. :rolleyes:

#191 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 03 December 2008 - 20:03

Med tanke på hur många miljoner de får från staten för att göra film, så är det aningen skenheligt, imho.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#192 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 December 2008 - 20:12

Kan bara hålla med er övriga.

Dom får väl skylla sig själva som sjabblade bort allt genom att visa filmen på alla möjliga festivaler utomlands ett år innan den ens hade premiär här i Sverige plus den uteblivna reklamen som Carty nämnde.

Dom ska vara glada att jag faktiskt gick och såg den på bio.

#193 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 December 2008 - 16:29

Vald till en av årets tio bästa filmer av Sight & Sound (via DN).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#194 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 December 2008 - 16:38

En trevlig alternativ lista i detta sammanhang. Från Edgar Wright (en av männen bakom Shaun of the Dead och Hot Fuzz)

Edgar Wright: MySpace Blog

13 dec 2008, 08:00

Edgar's Top 29 Films 2008

Yes, there's only 29 films as the year ain't over yet and I still intend to see the following.

/.../

But here's my pretty solid end of the year list.

Will update on December 31st!

1 - LET THE RIGHT ONE IN

Resten av listan via länken

Edited by Cartman, 16 December 2008 - 16:41.

#195 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 17 December 2008 - 19:34

Dags att rösta fram filmen (eller någon annan "bra" svensk film till ett pris på Guldbaggegalan?

Biopublikens Pris

#196 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 28 December 2008 - 16:02

http://www.aintitcool.com/node/39592

Harry's Picks For The Top Ten Films of 2008!!!

1. LET THE RIGHT ONE IN - The Swedish masterpiece. When I saw this at FANTASTIC FEST this year, I was floored. I’ve seen it twice and holy shit. Tomas Alfredson, the director of this vampire masterpiece is simply amazing. Made for a microscopic portion of the budget of THE DARK KNIGHT, destined to reside in obscurity due to being Swedish… we have perhaps the best Vampire film ever made. A film starring two 12 year old kids in the most adult and brilliant story of the year. It has the best actress performance of the year, Lina Leandersson, but will go unrecognized as such. I pray that it will at least garner a Best Foreign Film nomination, but its distribution company doesn’t have the sort of money it takes to attract enough Academy Members’ attention – but make no bones about it. I’ve seen the competition and LET THE RIGHT ONE IN is the tops. It has won 11 Best Film awards at film festivals and Critic associations around the world – of all kinds. And it won the top spot in my heart as well.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#197 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 29 December 2008 - 13:04

Gick hem även hos [url="http://\"http://www.bloody-disgusting.com/news/14776\""]Bloody Disgusting[/url]. (Bara franska Inside kom före). #1 hos [url="http://\"http://www.cinematical.com/2008/12/28/the-scary-bits-2008-in-review/\""]Cinematical[/url] samt [url="http://\"http://shocktillyoudrop.com/news/topnews.php?id=9008\""]Shock Till You Drop[/url].

Även om jag tyckte den hade sina brister så är det trots allt mycket glädjande att så många tycker om den och att den rönt framgångar runt om i världen.

EDIT:

Preliminärt releasedatum: 2009-03-04

Discshop har lite info om extramaterial. DVD | Blu-ray

» Kommentatorspår
» Bildspel
» Fyra olika trailers

EDIT IGEN:

Mer trevlig läsning, den här gången från en IMO betydligt bättre recensent än Harry

rogerebert.suntimes.com - The year's best foreign films

December 18, 2008

"Let the Right One In": A powerful reminder that vampires, if there were vampires, would not be a joke. They might have been victimized young, stuck at that age into immortality, be poor, be lonely. A boy named Oskar (Kare Hedebrant), shared between indifferent parents, is befriended by the kid next door named Eli (Lina Leandersson). "Are you a vampire?" he asks. Yes. But one who likes him and is protective, in a poignant and sometimes blood-drenched story. Not for fans of "Twilight."

Edited by Cartman, 29 December 2008 - 16:52.

#198 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 30 December 2008 - 13:40

Nominerad till fem guldbaggar.

2008 års nomineringar till Guldbaggar

Bästa film

”Låt den rätte komma in”

Producent: John Nordling och Carl Molinder

Bästa regi

Tomas Alfredson för ”Låt den rätte komma in”

Bästa manliga biroll

Per Ragnar för rollen som Håkan i ”Låt den rätte komma in”

Bästa manuskript

John Ajvide Lindqvist för manuskriptet till ”Låt den rätte komma in”

Bästa foto

Hoyte van Hoytema för fotot i ”Låt den rätte komma in”

#199 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 December 2008 - 14:31

Jag antar att inte ens gulbagge-juryn kunde bortse från att den här filmen gjort hyffsat bra ifrån sig utomlands. :)

Edit: Hey! Vem stal mitt 'J'???

Edited by XC, 30 December 2008 - 14:31.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#200 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 January 2009 - 23:11

Har varit Guldbagge galan ikväll.
Hela 5 baggar tog filmen hem :)

Och fem baggar till Låt den rätte komma in.
/.../
Tomas Alfredsson fick pris för Bästa regi till sin Låt den rätte komma in. Dessutom fick filmen pris för Bästa manuskript (John Ajvide Lindqvist), Bästa foto (Hoyte van Hoytema) bästa ljud (Per Sundström, Jonas Jansson och Patrik Strömdahl för ljudet i Låt den rätte komma in), och för bästa produktionsdesign (Eva Norén).