Jump to content

Photo

Stargate SG-1 säsong 2

• Please log in to reply
325 replies to this topic

#176 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 21 March 2007 - 22:26

Tyckte det var asjobbigt att det tog sån lång tid innan Jacob och den där Tok'Ran blendade med varandra. Båda höll på att dö och kunde ha kolat vilken sekund som helst, och så sitter de bara där och bla bla bla bla bla! Och när man väl tror att de ska till å blenda, nej då ska Jacob minsann ha ett snack med sin dotter i all oändlighet! :angry: Mina nerver håller inte för sånt! T.o.m. poängräkningen i schlagerfinalen är uthärdligare än så!! (Okej, först nu inser jag att jag överdriver, men det är precis så frustrerad jag blev.)
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#177 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 21 March 2007 - 22:41

Bra avsnitt med The Tok'ra, även om jag håller med om vad andra säger att storyn inte riktigt räckte till två hela avsnitt. Det blev rätt segt här i andra delen, vilket var synd. Man ser ofta kända ansiktsen i gästrollerna, även om man inte direkt kan placera dem i andra roller. Kul är det iaf. :)

Tja, senast jag spoilade (och det var inte så många stora spoilers, faktiskt) så var det för att få slut på den idiotiska debatten av att vi borde ha fler avsnitt där folk fastnar p.g.a. att de inte kan ta sig tillbaka per Stargate. Vi har redan 10 där Stargaten är direkt ansvarig för att folk fastnar.

Behöver vi verkligen fler?

Och det är upp till dig att bestämma när den debatten (eller någon annan) ska sluta? Alla får uttrycka sina åsikter i samma omfattning.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#178 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 22 March 2007 - 11:54

Nej, men debatten fördes av folk som tydligen inte hade sett framåt och trodde att "Torment of Tantalus" och "Solitudes" var de enda vi någonsin skulle få där folk inte kunde komma tillbaka hem per Stargate.

#179 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 22 March 2007 - 13:19

Varför de nödvändigtvis skulle tro att det var de enda avsnitt som behandlade detta ämne övergår min horisont med flera mil, men jag som var en av de ospoilade uppskattar inte att bli informerad om exakt hur många avsnitt som har den setup:en, vare sig jag läser under spoilertaggen eller ej. Att du har vida mer erfarenhet av serien behöver ju inte betyda att du hela tiden måste droppa hintar om än det ena än det andra beträffande seriens framtida händelser. Vill du prata mycket om sådant som sker i säsonger som ännu inte visats på svensk tv rekommenderar jag spoilerforumets tråd. Där kan finnas andra spoilertrådar för tidigare säsonger också, men jag orkade inte leta.

#180 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 22 March 2007 - 14:01

Vad är det med folk som inte kan hålla sig borta från att läsa spoilers som klagar efter att de läst dem? Vissa avsnitt vill jag inte bli spoilad om (vissa vill jag inte bli alldeles för spoilad om). Därför kollar jag inte in spoilers om dem förrns jag sett dem. Det heter logik.

Vill man inte bli spoilad håll man sig från att trycka på spoilerknappen/highlighta spoilertexten.

#181 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 22 March 2007 - 14:57

Eftersom du skrev ut utan spoilertagg hur många avsnitt som innehöll sådana storylines så behövde jag inte ens försöka att försöka att förbli ospoilad. När jag kollar ditt inlägg idag så har du varit där och taggat även den kommentaren - flera dagar efteråt. Jippie. :rolleyes:

#182 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 22 March 2007 - 16:49

Det var ju en jättestor spoiler. Teal'c kommer säga "Indeed" inom 5 avsnitt.

#183 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 22 March 2007 - 18:03

And now to something else, entirely.

Finns det ett skäl till varför TV6 alternerar mellan originalintrot (den fula skelögda statyn) och syndikationsintrot (det riktiga intror med scener från serien)?!

Och jag anser fortfarande att de borde låta mig översätta Stargate. Inte nog med att de översätter fel hela tiden, det låter som om de översätter genom att slå i lexikon.

"That's so rare" -> "Det är så sällsynt" när "Det är så ovanligt" skulle passat mycket bättre.

Edited by FAII, 22 March 2007 - 18:05.

#184 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 22 March 2007 - 18:15

And now to something else, entirely.

Finns det ett skäl till varför TV6 alternerar mellan originalintrot (den fula skelögda statyn) och syndikationsintrot (det riktiga intror med scener från serien)?!

Och jag anser fortfarande att de borde låta mig översätta Stargate. Inte nog med att de översätter fel hela tiden, det låter som om de översätter genom att slå i lexikon.

"That's so rare" -> "Det är så sällsynt" när "Det är så ovanligt" skulle passat mycket bättre.

Ibland kan man ju tro att dom använt en billig translator och kör med rakt av
utan att granska om meningarna är konstiga.

Vad som stör mig är att slarvig svenska är det vanligaste när man läser
textningen.

Nån - när det korrekta är någon.
Nånstans - när det korrekta är någonstans.
Nånsin - när det korrekta är någonsin.

Varför skriver dom inte det korrekta ordet när det finns plats.

#185 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 March 2007 - 18:57

Bah, är de tillbaka till det här introt igen? <_<

Stackar Jack. Är alltid den som får stavar och pilar i sig. :P

Heh, rekationen på alla när Jack säger till Sam att vara lika diplomatisk som han är. :D
Fast han visade sig vara det

Väldigt konstiga Indianer. Lite väl slappa och "Whatever" aktiga. Men roliga. Som de moderna Indianerna brukar framställas på film.
Festlig indian. :P

Älskar scenen när Sam ska prata med varhen. "Oh, what big eyes you have". :D

Kul att Jack visste det var Daniel genom att Daniel inte försökte förklara sig. :P

Underhållande avsnitt... och ännu en god utomjordisk ras och gjort sig kända. Undrar om vi kommer återse dem.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#186 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 22 March 2007 - 19:01

Det var ett väldigt andligt avsnitt idag :P

Mindre vitsig kommentar och mer vad jag tyckte kommer efter jag varit på coop :)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#187 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 22 March 2007 - 19:08

Gillar indianen :thumbsup:

Stackar Jack. Är alltid den som får stavar och pilar i sig.

Är det andra eller tredje gången nu :lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#188 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 22 March 2007 - 19:34

Sams första uppdrag som ledare av SG-1. Chel'nat. :D Inget höjdar avsnitt precis. Fanns några roliga repliker.

Jag har absolut ingen aning. Är säkert inget de kan hjälpa.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#189 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 22 March 2007 - 20:09

Tragiskt att jag är blind för tillfället som inte har någon tv6 :(
Ingen digitalbox och kommer inte förrän nästa vecka någon dag.

#190 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 22 March 2007 - 21:38

Hehe man skulle tro att TV6 har plockat lite avsnitt från Showtime visningen och syndication visningen. Dom verkar hur som helst ha ett väldigt mixat paket.

Dagens avsnitt är lite så där enligt mig, en del bra repliker och en del bra scener. Men inte direkt något av de bättre avsnitten. Indianen gillade jag, och de bästa i avsnittet var väl de som hände på SGC mot slutet.

#191 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 March 2007 - 15:05

Såg inte gårdagens avsnitt då jag inte var hemma till 18-sändningen och inte orkade titta på reprisen. Men det kommer ett nytt avsnitt ikväll.

#192 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 23 March 2007 - 16:10

Såg inte gårdagens avsnitt då jag inte var hemma till 18-sändningen och inte orkade titta på reprisen. Men det kommer ett nytt avsnitt ikväll.

Det var inte så mycket att missa. En nordamerikanska indianer som skyddades av utomgjordingar förklädda till deras skyddsandar. Enda viktiga var Trinium, 100 gånger starkare och lättare än stål när den har blivit bearbetad.

Jack -Oh, please. Aliens are always poking me full of holes. :lol2: Efter att ha fått en pil genom armen.

Längtar till måndag... nästan... vill nog ha helg först. :P

Edited by GaterGirl, 23 March 2007 - 16:11.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#193 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 23 March 2007 - 17:57

Gillar indianen :thumbsup:

Stackar Jack. Är alltid den som får stavar och pilar i sig.

Är det andra eller tredje gången nu :lol:

Synd att jag missade det. Idag kom redan min digitalbox. Jag slipper missa dagens :)

#194 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 March 2007 - 18:13

Synd att jag missade det. Idag kom redan min digitalbox. Jag slipper missa dagens

Bra :) aldrig roligt att missa något pga någon annans fel.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#195 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 March 2007 - 19:10

Spännande avsnitt idag. Vilka var agenterna i blåa uniformer och vart tog de vägen när de slängde sig i portalen på det där viset? :unsure:

Vi får säkert veta svaret så småningom. Eller kommer det redan på måndag?

Kul att du äntligen fått boxen och kan följa serien igen Supertreck. :)

#196 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 March 2007 - 19:24

Bra avsnitt idag :)

StarGate nr.2 funkar som ett klockverk, och DHDn hade dom fixat t.o.m

Maybourne en person man både gillar och ogillar.

Vi får säkert veta svaret så småningom. Eller kommer det redan på måndag?

På måndag handlar det om något helt annat.
Allt kommer få sitt svar, är inte sista gången vi ser dom Marie :)

#197 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 March 2007 - 19:42

Mina frågetecken är mest retoriska. Jag tror säkert vi får svar. Det är åtta säsonger kvar att se. ;)

Maybourne är en slemmig typ. :ph34r:

#198 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 23 March 2007 - 19:56

Jag undrar också till vilken planet de flydde till.

Gillade när Jack sa någonting i stil med, We came in peace and we all want to leave in ... one piece.

Teal'c kommentar till Maybourne: "I min kultur har jag all rätt att lemlästa dig"

ang. sparre. sist jag såg det översättas så stod det Symbol, de kanske läser denna tråden ;-)

Nu är det bara en timme kvar till Stargate Atlantis :) (Gillade reklamen för SGA: "Steve", behöver jag säga mer :) )

De översatte touchstone till "touchstone", vad skulle ni ha översatt det till?

#199 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 March 2007 - 20:09

ang. sparre. sist jag såg det översättas så stod det Symbol, de kanske läser denna tråden ;-)

Vi får hoppas det.

De översatte touchstone till "touchstone", vad skulle ni ha översatt det till?

Rörsten :P

Appropå övesättningar. I detta avsnitt skrev dom fasktiskt N.I.D och inte säkerhetstjänsten (eller liknande) som dom hade gjort i ett annat avsnitt.

#200 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 March 2007 - 20:12

Touchstone är svåröversatt med tanke på hur den där mojängen såg ut. Jag är glad att de lämnade ordet som det var och inte gav oss något random valt ord från Wiktionary. ;)