Jump to content

Photo

StarGate SG-1 - säsong 6

• Please log in to reply
261 replies to this topic

#176 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 28 July 2007 - 22:24

SÅ hur många TV-serier följer Jack O'Neill

Simpsons,
Star Trek,
Alf(Även ifall han sa att han inte tittat på den, så använde han Alfs hemplanet som hem åt "utomjordingarna" i insektsavsnittet, så jag tror att han tittat på Alf)

Så följer O'Neill några mer TV-serier? ;p

#177 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 29 July 2007 - 18:46

Så följer O'Neill några mer TV-serier? ;p

MacGyver, kanske? ;)
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#178 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 July 2007 - 19:37

:lol:
Åtminstone Carter följer MacGyver, tror det var hon som nämnde MacGyver i ett tidigt avsnitt av SG-1
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#179 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 July 2007 - 19:42

Stargate SG-1 | Stargate SG-1 Transcripts | Children of the Gods

SAM: Amazing, (Looking at the DHD) this is what was missing from the dig at Giza. This is how they controlled it! It took us fifteen years and three supercomputers to MacGyver a system on Earth.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#180 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 29 July 2007 - 22:29

Gårdagens avsnitt med superkraftsmänniskorna var ingen höjdare. Jag tyckte lite synd om Sam och det där Nirrti sa om att Jonas inte riktigt var mänsklig var intressant, men annars var det rätt så tråkigt.

Det var på tiden att man hittade på någonting intressant för Jonas karaktär som man kan bygga vidare på. Det här var sjätte säsongens 16:e avsnitt, och man har ännu inte gjort särskilt mycket av honom i serien. Många gånger är det knappt att han är med alls, nästan så att han stoppas in på ett hörn någonstans bara som en eftertanke.
Jag tycker det är tråkigt på en så sympatisk karaktär. Ersättarna i olika serier brukar ha svårt att fylla sina företrädares skor, men Jonas har hög potential.

Jag hoppas att Nirrti är död "på riktigt" (så att hon inte kommer tillbaka gång på gång precis som Apophis); med sina hämningslösa experiment på människor (om man nu ens ska kalla det "experiment"; ordet indikerar att man arbetar efter nån sorts plan, medan hon verkar jobba på måfå) är hon nog den goauld som jag tyckt allra sämst om av dem som jag sett hittills.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#181 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 30 July 2007 - 11:16

Jag hoppas att Nirrti är död "på riktigt" (så att hon inte kommer tillbaka gång på gång precis som Apophis); med sina hämningslösa experiment på människor (om man nu ens ska kalla det "experiment"; ordet indikerar att man arbetar efter nån sorts plan, medan hon verkar jobba på måfå) är hon nog den goauld som jag tyckt allra sämst om av dem som jag sett hittills.

Nirrti har faktiskt alltid haft en plan; att skapa en Hok'taur. Men eftersom hon är en outcast bland Systemherrarna efter mordförsöket på Chronos så måste hon gömma sig gömd och hennes planer misslyckas ofta, så hon måste byta strategi.

Angående Nirrtis död:
Hon är död. Men hon kommer tillbaka i en framtida film (släpps nästa år) i en alternativ tidslinje.

#182 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 July 2007 - 18:04

Inte världens mäst spännande och roligaste avsnitt precis men väldigt vicktigt måste jag säga. Så nu är världens 5 största stormakter (USA, Ryssland, England, Kina och... Vilken var den 5:e?) involverade. På tiden. :)
Lite korta klipp (Förkorta för att detta ska kallas ett recap avsnitt) för att det inte bara ska bli prat genom hela serien.
Jag gillar att serien visar dessa viktiga politiska händelser också istället för att bara skippa dem. Jag finner det väldigt intresant att se allas reaktion.
Väldigt kul med Thor och Michael Shanks där i slutet. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#183 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 30 July 2007 - 18:07

Vilken var den 5:e?)

Frankrike.

Thor: Supreme commander. :D

Edited by GaterGirl, 30 July 2007 - 18:09.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#184 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 30 July 2007 - 18:09

Vilken var den 5:e?

Frankrike

Tillbaka blickarna var väl sådär, speciellt när vi ser StarGate 5 dagar i veckan, och har det mesta relativt färskt i minnet.
Intressantast var ju deras reaktioner på StarGate programmet, och så Kinseys försök att få NID ta över.
Hata Kinsey :evil:
Men tji fick han när Thor dimper ner i sin (läckra) stol :D

Thor: Supreme commander.

Speciellt när Thor håller upp fingret också som Kinsey

Edited by Georgia, 30 July 2007 - 18:10.

I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#185 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 30 July 2007 - 18:11

Le americans. I le spit on zem! le petui!

Senatorn blev äääägd! :thumbsup:
Första tanken när han började snacka om en kompromiss var just NID. :rolleyes:

Britternas ambassadör reagerade starkt på att se Thor. Och Hammond snackade med thor som värsta polarna :lol2: . Bra ess han hade i rockärmen :)

Missade att shanks var med dock. Såg bara hans namn i eftertexten.När såg man honom?

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#186 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 30 July 2007 - 18:12

Missade att shanks var med dock. Såg bara hans namn i eftertexten.När såg man honom?

Han är Thors röst :D

#187 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 30 July 2007 - 18:12

Han var Thors röst.

Georgia!!! hann före. :P

Ett mellanavsnitt imorgon sen är det "The Changeling" på onsdag. :D

Edited by GaterGirl, 30 July 2007 - 18:15.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#188 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 30 July 2007 - 18:13

Är det?!? :blink:
Happ, har jag verkligen missat helt och hållet :blush:

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#189 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 30 July 2007 - 18:14

Han gör rösten till Thor. :)

Inget direkt bra avsnitt, även om den är lite intressant trots allt. Bästa av allt, utan tvekan, Thor på slutet. :D

#190 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 July 2007 - 18:29

Thor: Supreme commander.

Speciellt när Thor håller upp fingret också som Kinsey

Klart bäst i hela avsnittet. :) Thor äger! :thumbsup:

Tack för svaren, alla. :D
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#191 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 30 July 2007 - 19:17

Här förväntar man sig att det verkligen ska köra ihop sig. Så enkelt slut att Thor dyker upp dom sista minuter
med sina argument. Sedan är allt frid och fröjd.

Varför kunde inte General Hammond och gänget bli avsatta och andra ta över? Det kunde ju vara en fortsättning och att folk
från andra planeter reagerar konstigt jämfört med de tidigare överenskommelse.
Att nu är det helt andra saker som gäller så folk från planeter slutar ta kontakt med jorden

Dom som tagit över inser till slut att deras förhandlingssätt inte fungerar så bra. Nu måste dom få tillbaks tilliten
och inser att dom själv begärt för mycket vilket inte är förhandlingsbart.

General Hammond är tillbaks med det gamla gänget. Det är här Thor ska dyka med ett utbristande
- Jag som trodde att vi förlorat jorden som våra förtrogna.

#192 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 30 July 2007 - 23:00

Jag gillade det här avsnittet skarpt. Jag brukar ofta efterlysa mer politik i de scifi-serier jag följer, och här fick vi det i mänger. Vilken spännande situation som uppstod när USA och Ryssland nu skulle informera övriga tre nationer om det långt framskridna interplanetära utforskningsprogrammet. Det är lätt att föreställa sig vilken huvudvärk det måste ha gett de tre ambassadörerna - här får de ta del av vad som låter som de allra värsta skrönor, men det är inga lätt avfärdade knäppgökar som berättar om de utomjordiska kontakterna, utan en trio högt uppsatta (och respekterade) militärer, samt en amerikansk senator som, enligt vad vi sett på sistone, tycks ligga bra till för att bli nästa president. Vad i hela friden ska man tro i en sån situation? Plötsligt stämmer inte längre ens världsbild.

Detta är givetvis ingenting som kan tas upp inom seriens ramar, men det är nästan lite synd att man inte får ta del av nästa steg också. Nu är det ambassadörernas tur att vidarebefordra samma information till sina egna ledare - hur ska det gå till? "Jovisst, premiärministern. Amerikanerna har utkämpat ett intergalaktiskt krig de senaste sex åren. Vi fick förresten träffa en liten grå man från Mars." Dårhuset nästa, kanske?

Ett väldigt viktigt avsnitt, sade Crusader. Ja, verkligen. Det är såna här händelser som gör Stargate-universumet speciellt - man återvänder inte till status quo i slutet av varje avsnitt som i Star Trek-serierna, utan det händer saker som förändrar själva grunden för serien. Här lägger man ju faktiskt viktig grund för Stargate Atlantis också (antar jag; jag såg inte början av Atlantis) - besättningen i den serien är ju multi-nationell, och det var starten på det samarbetet som vi såg i dag.

Det är ingen tvekan om saken längre: Stargate SG-1 är min favorit-scifiserie. (Egentligen har det stått klart för mig länge, men det förtjänar att poängteras särskilt efter en sån här episod).

#193 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 31 July 2007 - 09:14

Stargate är bra på att följa upp de olika trådarna dom lägger ut, fast i det här fallet... blev det lite väl lättköpt. Visst, dom lägger korten på bordet, men ambassadörernas reaktioner där i slutet när Thor så lämpligt dyker upp snubblar farligt nära deus ex machina. Skulle resten av världen verkligen vika sig så lätt och låta USA få fortsätta styra och ställa över denna överlägsna teknologi? Ytterst tveksamt - spelar egentligen ingen roll vilka argument dom skulle lägga fram eller vilka utomjordningar dom beamar in. Alla skulle vilja vara mer direkt inblandade. Dynamiken mellan de olika världsregeringarna är inte fullt så harmonisk som den framställs här, och att pengar skulle vara en avgörande faktor faller lite platt när Kina lägger ner miljarder dollar varje år på teknisk utveckling och rymdforskning.

MEN, ett hyfsat avsnitt trots allt, som öppnar upp för olika flaggor på Atlantisskjortorna... Alltid nåt.

Edited by Thinice, 31 July 2007 - 09:15.

Climbing to the Moon...

#194 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 31 July 2007 - 12:13

Stargate är bra på att följa upp de olika trådarna dom lägger ut, fast i det här fallet... blev det lite väl lättköpt. Visst, dom lägger korten på bordet, men ambassadörernas reaktioner där i slutet när Thor så lämpligt dyker upp snubblar farligt nära deus ex machina. Skulle resten av världen verkligen vika sig så lätt och låta USA få fortsätta styra och ställa över denna överlägsna teknologi? Ytterst tveksamt - spelar egentligen ingen roll vilka argument dom skulle lägga fram eller vilka utomjordningar dom beamar in. Alla skulle vilja vara mer direkt inblandade.

Tänk på att övriga världen fortfarande inte har bestämt sig; det var ju bara ambassadörerna som informerades här, och de har inte mandat att fatta såna beslut för sina respektive hemländers räkning. Det är fortfarande upp till regeringarna i varje land.
Dock har det stor betydelse vilken bild ambassadörerna förmedlar hem av SGC:s arbete. Hade Kinsey lyckats i sitt uppsåt att framställa det som en direkt världssäkerhetsrisk att militären håller i arbetet så hade det blivit ett jäkla liv på övriga länder, och de hade krävt en omedelbar förändring - det är mycket möjligt att de hade dragit in ännu fler länder för att sätta press på USA. Men nu visade SGC att deras förvaltning av programmet faktiskt fungerar, och då är en förändring inte lika brådskande. Övriga länder kommer fortfarande kräva inflytande (och så småningom rimligen också en förändring av förvaltningsstrukturen, så den blir mer internationell), men nu kan förändringarna förhandlas fram mer gradvis.

Några saker att tänka på: "Skulle resten av världen verkligen låta USA få fortsätta styra och ställa?" undrar Thinice. Kom ihåg att NID, Kinseys förslag, är lika amerikanskt det, även om det råkar vara ett civilt sådant. Inget av alternativen är alltså optimalt för övriga inblandade länder, som fortfarande kommer verka för en förändring. Men för Kinsey skulle det vara en stor seger; han lurar övriga världen att hjälpa honom få NID på plats, och sedan kan USA förhala internationaliseringen - särskilt om Kinsey lyckas bli president. Skulle samarbetsländerna ha synpunkter på hur NID sköter programmet, så kan han vända det mot dem: "Vadå? Det var ju ni själva som tyckte NID skulle vara lämpliga att driva Stargate-programmet."

En fråga som ingen här tycks ha ställt sig ännu: Varför strävar man plötsligt efter öppenhet, och bjuder in Kina, Frankrike och Storbritannien att delta i Stargate-programmet? (och samtidigt ge Ryssland en mer aktiv roll?) Den officiella anledningen är att Goauld (Anubis) nu hotar hela världen, och att det blivit en global angelägenhet. Men är situationen verkligen så annorlunda nu mot vad den var för några år sedan, att USA inte längre kan hantera den på egen hand? Jag tycker inte det.
Nej, jag tror den verkliga anledningen är en helt annan. Vi har fått flera indikationer på att ett presidentval är rätt så nära förestående, och ska vi tro på Kinseys egen analys så har han goda möjligheter att vinna det valet. Och skulle det ske så blir han överbefälhavare och får full kontroll att styra och ställa över Stargate-programmet. Min gissning är att den sittande presidenten (som verkar ha en rätt så sund inställning till programmet) ser detta som ett överhängande problem, och att han kommit fram till att det är bättre att programmet internationaliseras än att det får missbrukas av en hänsynslös amerikansk regering. Därav den plötsliga helomvändningen - man kommer jobba snabbt för att internationalisera programmet innan det kommande valet, och nu när man förhoppningsvis stillat de andra ländernas värsta irritation över att de hållits utanför tills nu (en irritation som Kinsey alltså försökte elda på) så ska det kunna bli en rätt så väloljad process. "Väl spelat, General Hammond."

#195 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 31 July 2007 - 16:53

Funderar på hur jag ska svara på det här utan att avslöja en massa av det som komma skall men jo, absolut, det är upp till varje regering att ta det slutgiltiga beslutet baserat på ambassadörens rekommendation. Men i en värld där militär och teknologisk muskelstyrka fortfarande dikterar status quo mellan makterna ska det inte krävas att Kinsey påpekar att det är det amerikanska flygvapnet som drar i trådarna och de potentiella riskerna det medför - bara det faktum i sig borde vara nog för att Kina (åtminstone) borde slå bakut, oavsett om Stargateprogrammet fungerar i praktiken eller ej. När det handlar om militär styrka och teknologi blir det genast sandlåda av det hela där mycket vill ha mer - och jo, de borde ha krävt en omedelbar förändring och att få bli mer direkt inblandade. USA sitter trots allt här med tekniskt kunnande som skulle kunna ändra balansen i världspolitiken över en natt, och DET om något är ett känsligt ämne mellan stormakterna; att någon helt plötsligt får en klar fördel över de andra.

Sedan att samtliga i rummet viker sig på grund av vad Thor har att säga med fem minuter kvar av programmet, och hur detta uppenbarligen påverkar de beslut de olika regeringarna tar... nja, känns som om manusförfattarna kunde ha kokat ihop något bättre.

Edited by Thinice, 31 July 2007 - 16:55.

Climbing to the Moon...

#196 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 31 July 2007 - 17:18

Ärligt talat så tycker jag det var väldigt verklighets troget. Det är enkelt för dem att vara anti till det hela när de bara hör saker berättas och ser ett par ritningar men när de faktiskt träffar en livs levande rymdvarelse som bara uppenbaras helt plötligt och som rest ett enormt avstånd bara för att berätta hur bra SGC har skötts. Man ska inte underskatta vilken påverkan att träffa en rymdvarelse från en mer avanserad ras, har.

Metamorphosis:
Och där fick ännu en bita i gräset. Ett passande slut för henne Börjar de inte få slut på nemesis snart? :P

Bäst var ju när Carter kallade Jonas för "Chickenshit"och när Jack talade Oz och Superman med utomjordingar.
Sedan var det rätt sött när Carter vilade mot Jacks axel. :)

Dagens:
Bra avsnitt. Och upplösningen var anorlunda än jag trodde. Visst, jag fattade snabbt att något inte stämde men jag trodde att det handlade om slavar och att människorna använde de bruna som slavar för att få bättre teknologi.
Bäst var klart Jonas som lyckades moststå den kvinliga fägringen och lura dem i en fälla. :)

Edited by Crusader, 31 July 2007 - 18:23.

-Sora, Kingdom Hearts

#197 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 31 July 2007 - 20:19

Verklighetstroget? Pyttsan.

Kinas ambassadör: "The government of China does not believe in keeping secrets from its people." Mmmm, förutom en ansenlig del av World Wide Webben då, främst sidor som nämner saker som "demokrati" och sånt? Att en kinesisk politiker skulle kläcka ur sig något så befängt inför utomnationella representanter har jag svårt att tro. Trodde han verkligen på det så har vi en kandidat för svart bälte i dubbeltänk...

Hammond: "The X-302 was designed to defend against the Goa'uld. We have no intention to use it against our neighbors." Kom igen, George. Om en intraplanetär konflikt verkligen bröt ut, skulle USA då rumphugga sin militärmakt genom att stuva undan all utomjordisk teknologi med motiveringen "Nej, men den får vi ju inte ta till nu" och enbart använda konventionella, inhemskt utvecklade medel? Riskera liv och materiel i onödan för att det på nåt sätt vore orättvist att nyttja alla medel som står till buds? Fagra löften ges lätt men om det kom till kritan så skulle de vara som bortblåsta.

Som mot-incitament nämnde Chekov att SG-programmet kostar 7 miljarder dollar årligen, som om det vore nån stor tankeställare. Det är fickpengar jämfört med vad dessa nationer bränner på militära ändamål. För att ta ett illustrerande exempel, vad har Irak kostat USA efter drygt fyra år? Wikipedia säger:

As of September 29, 2006, around $374.5 billion has been allocated by the U.S. Congress for the Iraq war. Also, around $418 billion has been spent as of April 19, 2007, based on current expenditure rates.

Så en summa motsvarande 60 års drift av SG-programmet har lagts på Irak hitills och ännu syns inga tecken på ett tillbakadragande av trupperna. Och vad får de ut av Irak som kan jämföras med SG:s teknologiska förtjänster - en stor rekryteringsbas för al-Qaida? Visserligen har den rådande överbefälhavaren inget som helst grepp om verkligheten i sin tro att hans lilla ouvertyr ska övertyga gubben i himlen att reservera en plats åt honom och visserligen spenderar denna nation överlägset mest i denna sektor men poängen kvarstår. Vapenbranschen är världens mest lukrativa och nationsstaterna lägger sjuka mängder kapital på militära ändamål, satta i perspektiv gentemot andra områden. En sammanlagd årlig budget på 7 miljarder, delad på flera, hade varit ett piss i havet. Speciellt med alla förtjänster inberäknade.

Thinice har redan ordat om revirtänkandet som präglar människor av det här slaget. Serien är helt enkelt för ytlig och 'äventyrlig' för att hantera såna här politiska duster verklighetstroget. Det är modern pulp-SF med hjältearketyper, ondingar med glödande ögon och ett antal sidoaktörer som antingen behöver räddas eller bekämpas. Försöker man sammanfoga det med jordnära politik så slår det rejält med gnistor.

Edited by Mjolnir, 31 July 2007 - 20:28.

#198 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 31 July 2007 - 21:35

Så vad skulle Hammond ha sagt? "Givetvis så kommer vi använda dessa vapen mot er ifall vi hamnar i konflikt men tills dess så lovar vi att inget göra."?
Han sa att de inte planerar att använda dem mot sina grannar vilket de ju för tillfället inte har. Och det jobbar ju SGC ständigt med att stoppa sin regering från att bygga vapen för just den användningen. De har vid flera tillfällen förstört vapen och maskiner som de var oroliga skulle missbrukas.
X-302 har de ju inte så mycket användning av på jorden. Skulle vara om de andra länderna bygger liknande och de har lite rymdkrig.

Ang. kineserna så är det ju så att de anser sig väldigt fria samtidigt som de gör raka motsatsen och har en tydlig dubbel moral. När det gäller vilka som är deras fiender så brukar de sällan hålla det hemligt för sitt folk utan tvärt om använder det som properganda för att få fler att bli soldater.

Ang. siffran med StarGate programmet så är jag lite tveksam till det. Jag vill minnas att de har sagt en mycket högre siffra tidigare. Iallafall så håller jag med om att det låter inte så mycket. Men om man tänker på hur lite de får för de pengarna så är det en förlust affär.

Edited by Crusader, 31 July 2007 - 21:37.

-Sora, Kingdom Hearts

#199 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 01 August 2007 - 00:08

Så vad skulle Hammond ha sagt? "Givetvis så kommer vi använda dessa vapen mot er ifall vi hamnar i konflikt men tills dess så lovar vi att inget göra."?

Enbart "The X-302 was designed to defend against the Goa'uld" hade räckt gott och väl. Det sätter emfas på det yttre hotet, utan förtäckta halvsanningar påhängda.

Och det jobbar ju SGC ständigt med att stoppa sin regering från att bygga vapen för just den användningen. De har vid flera tillfällen förstört vapen och maskiner som de var oroliga skulle missbrukas.

Regering? Jag hade för mig att de saboterade NID:s verksamhet, en fristående myndighet utan nån vidare insyn. Är inte presidenten (och vice?) den enda regeringsmedlemmen som ens känner till SG:s existens? Uppbrott mot dennes policy hade nog medfört hastiga konsekvenser på befälsnivå.

Iallafall så håller jag med om att det låter inte så mycket. Men om man tänker på hur lite de får för de pengarna så är det en förlust affär.

Enligt denna artikel anslogs NASA en budget på $16.2 miljarder år 2005. En markant ökning från föregående år, som ett led i den nya amerikanska visionen av rymdutforskning som iscensattes för några år sen. Det planeras att ett bemannat uppdrag till Mars ska ske kring 2030 och vad har artikeln att säga om detta? Sista paragrafen: "The scope of the moon-Mars initiative has not been well defined, its long-term cost has not been adequately addressed and no budgetary mechanisms have been established to avoid causing major irreparable damage to the agency's scientific program," the report said.

NASA har alltså inte i detalj räknat på hur mycket ett sånt företag kan komma att kosta men tveklöst rör det sig om mångmiljardbelopp. Och här vi får vi veta att för två futtiga miljarder har hyperdriftsmotorer utvecklats (att de inte är fullt funktionella än är en petitess), som låter SG-gänget susa runt mellan galaxerna på veckor, i slagskepp med antagen förmåga att hålla stånd mot Goa'uld. Där de för några år sen fortfarande var fast på sin hemplanet är nu i princip hela universum öppet för dem. För att inte tala om den vitamininjektion denna teknologiska landvinning innebär för industrin. För två ynka miljarder.

Förlustaffär? Enbart X-302:n har helgat vartenda cent som har lagts på SG-projektet. Många gånger om.

#200 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 01 August 2007 - 00:48

Verklighetstroget? Pyttsan.

Kinas ambassadör: "The government of China does not believe in keeping secrets from its people." Mmmm, förutom en ansenlig del av World Wide Webben då, främst sidor som nämner saker som "demokrati" och sånt? Att en kinesisk politiker skulle kläcka ur sig något så befängt inför utomnationella representanter har jag svårt att tro. Trodde han verkligen på det så har vi en kandidat för svart bälte i dubbeltänk...

Det om något är väl realistiskt? Vi liksom alla de närvarande vid mötet vet att hans påstående är helt befängt, men vilken diplomat skulle någonsin erkänna att hans regering behandlar sitt folk orättvist? Jag kan ställa samma fråga här som Crusader ställde om General Hammond: Vad skulle han ha sagt?

Det var nödvändigt för Kina att markera sitt starka missnöje med situationen (en situation som är avsevärt mer hotfull för dem än för USA:s allierade Frankrike och Storbritannien), och de kan inte gärna börja snacka om sin vapenmakt och tillgång till kärnvapen - särskilt inte som USA just avslöjat att deras vapenarsenal är långt kraftfullare än övriga länder anat. Ambassadören var tvungen att spela ut något kort, och då valde han demokratikortet, med vilket han sannolikt avsåg att påminna om hur många människor han representerar. Många människor = stor armé och stor militär budget. (Ett med tanke på den nyss avslöjade situationen meningslöst hot, men fortfarande ett av de bästa Kina har).

Som mot-incitament nämnde Chekov att SG-programmet kostar 7 miljarder dollar årligen, som om det vore nån stor tankeställare. Det är fickpengar jämfört med vad dessa nationer bränner på militära ändamål. För att ta ett illustrerande exempel, vad har Irak kostat USA efter drygt fyra år?

Måste ha varit ett ordentligt hjärnsläpp hos författarna. Eller så har Chekov noll koll på dollarkursen. :)

Thinice har redan ordat om revirtänkandet som präglar människor av det här slaget. Serien är helt enkelt för ytlig och 'äventyrlig' för att hantera såna här politiska duster verklighetstroget. Det är modern pulp-SF med hjältearketyper, ondingar med glödande ögon och ett antal sidoaktörer som antingen behöver räddas eller bekämpas. Försöker man sammanfoga det med jordnära politik så slår det rejält med gnistor.

Revirtänkandet sträcker sig bara till en viss gräns innan överlevnadsinstinkterna träder in. Jag har svårt att tro att en räv skulle försöka jaga bort en stor grizzlybjörn, även om den hade trängt in på rävens revir.
Det stora problem som de andra länderna ställs inför är att de inte har någon koll på exakt hur starkt USA är i det här läget. Vad de kan räkna ut är att de inte har någon som helst chans att komma i kapp av egen kraft. Skulle ens en kärnvapenattack ha någon effekt i det här läget, med denna fantastiska rymdteknologi som landet kommit över? Amerikanerna har moderskepp och rymdstridsflyg, de har sprängt en hel stjärna, och har slagit tillbaka åtskilliga invasioner.
Vad vi vet om "jordnära" politik blir irrelevant eftersom maktbalansen rubbats så kapitalt. I en sån situation är det nog inte så troligt att det skulle börja "slå gnistor". Situationen är en krutdurk, och skulle det börja slå gnistor i en krutdurk så smäller det.