Jump to content

Photo

Jericho - Säsong 1

• Please log in to reply
300 replies to this topic

#176 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 July 2007 - 14:13

Handlingen i sig var välgjord med en blandning av vad man kan tro är ett attentat/olycka/oförklarlig händelse. Gillar serier där man själv får tänka lite och gissa på olika teorier innan man förr eller senare får mera "officiell" information om vad det egentligen är som pågår.

Då kommer du att ÄLSKA den här serien. :) Man får veta saker i samma takt som folket i Jericho får veta det och där finns mycket tid för teorier också. Inte på långa vägar lika extremt som LOST utan mer som man ville att LOST skulle vara när det gällde mysterium. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#177 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 July 2007 - 15:39

Härligt. :)

Inget illa ment mot Lost men jag tycker att en del saker i den serien har blivit lite uttjatade och långt ifrån lika intressanta som dom var i början. Jag ser fortfarande serien och tänker fortsätta med det tills den är slut.

Skönt att Jericho är lite mera jordnära och realistiska i sin handling och mysterier.

#178 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 14 July 2007 - 13:03

Jag gillar desvärre inte huvedpersonen :(

Men jag tänker ge serien en chans i alla fall .

Temaet er jp spännande og serien bliver säkkert bättre framöver :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#179 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 July 2007 - 14:02

Det blir den, FX. You just hang on in there!
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#180 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 July 2007 - 21:17

Hoppas att ni inte missar andra avsnittet som går just nu. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#181 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 20 July 2007 - 12:36

Andra avsnittet var även det mycket bra. Bitiv riktigt spännande och mystiken tätnar hela tiden. Håller med det som Sentinel skrev tidigare att mycket känns realistiskt och det tycker jag att gårdagans avsnitt var ett bra bevis på. Många karaktärer reagerar och agerar utifrån det som jag tycker känns normalt under omständigheterna. Hittills i dessa två avsnitt har det även varit en hel del känslor inblandade, en del som har dom på utsidan och en del som håller dom djupt inne.

Slutet var en sådan där "wow" upplevelse, man vet fortfarande inte exakt vad det är som har hänt men att det verkar vara någonting som är riktigt utbrett över hela USA.

Jag kommer definitivt sätta mig framför TV'n nästa Torsdag 22:00. :thumbsup:

#182 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 20 July 2007 - 13:05

Kul att du gillade det. :) Hoppas du gillar nästa avsnitt också eftersom det är det avsnittet som fick de flesta, av dem som gav upp serien, att sluta titta.

För er som inte vet så kan jag berätta att pipandet under Intro-bilden ("Jericho" mot svart/vit TV-flimmer) är Morse-kod och varje vecka så är det ett nytt meddelande.

Det här avsnittets meddelande var: “JERICHO FALLO”

Förra avsnittets meddelande var: “JERICHO PILOT”

Meddelanden brukar ha en viss betydelse och ibland hinta om vad som komma skall eller handlingar eller en del av mysteriet. Men ingen större spoiler.

Man kan läsa varje veckas meddelanden på Wikipedias Jericho-avsnitts guide men meddelanden innehåller ibland små spoiler så läs dem inte fören du sett avsnittet som det är kopplat till.
-Sora, Kingdom Hearts

#183 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 20 July 2007 - 13:50

Jag satt faktiskt och funderade på det till det senaste avsnittet, men då jag inte kan morse så la jag det åt sidan.

Men vad står FALLO för i detta fall?

Tack för länken, ska ta mig en titt där efter varje avsnitt. :)

#184 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 20 July 2007 - 14:12

Tja, de kör mycket med förkortningar så troligen är det förkortning av Fallout.

Om du vill försöka lösa det själv så är det lättast att skriva streck och punkter på ett papper efter vad du hör och sedan kolla en Morse-kod tabell. Fast det gäller ju att hinna med. :P
-Sora, Kingdom Hearts

#185 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 20 July 2007 - 14:16

Det lät som en bra teori, att jag inte tänkte på det själv? Doh! ;) :D

Tack för länken, nu ska göra ett seriöst försök att tolka morse-koden till nästa avsnitt. På förhand känns det lite som att jag kommer misslyckas men mindre mirakel har ju skett så.... ;)

#186 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 26 July 2007 - 22:22

Morse-kod meddelande i dagens intro: “JERICHO THREE”. Vet inte om det har någon betydelse alls eller om det bara menar på att detta är 3:e avsnittet.

Skriv gärna vad ni tyckte. Många tyckte det här avsnittet var dåligt när det visades först och tyckte att det skulle hända mer. De gillade verkligen inte grillfesten och det fick många att lämna serien. Personligen så håller jag inte alls med. Det här är ju trots allt fortfarande bara dagen efter attacken. Och vad skulle de annars göra med all maten som ruttnade bort?

Edited by Crusader, 26 July 2007 - 22:25.

-Sora, Kingdom Hearts

#187 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 27 July 2007 - 01:32

Det var här jag gav upp när jag såg den på Internetkanalen. Man får väl hoppas på att serien verkligen blir bättre så småningom. Jag följer den väl i TV 4+-takt säsongen ut iaf.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#188 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 27 July 2007 - 12:52

Jag tycker gårdagens avsnitt var bra, riktigt bra faktiskt. Det mest intressanta är ju vad Robert egentligen är för skum person och vad det är han förbereder sig på. Det känns ju som att han är någonting "extra" och inte bara en vanlig person som utför sina handlingar utifrån ett katastrofläge.

Intressant att man nu även fick reda på att det inte är olyckor det rör sig om utan att det rör sig om bomber som exploderat. Då känns det lite som ett attentat/invasion IMO.

Tycker tempot känns underbar och att handlingen och dess karaktärer sakta förs framåt, hittills har det ju iaf varit så i dessa tre avsnitt som jag sett.

Ni kan räkna med att jag sitter framför TV:n även nästa vecka. :)

Btw, så misslyckades jag med mina försök att tolka morsekoden i början av avsnittet. Ska göra ett nytt försök på skoj nästa vecka och se om det går bättre då. :D

Edited by Cartman, 27 July 2007 - 13:42.

#189 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 August 2007 - 12:56

Den där Robert Hawkins är en riktigt skum typ, i gårdagens avsnitt tog han ytterliggare ett steg på min "slem-O-meter" över slemmiga typer i Tv-Serier. Men det skulle inte förvåna mig om han går och räddar hela dagen för alla mot slutet. Det har ju hänt tidigare att personer man tror är av ondo är mera av en hjälte.

Han drillar sin "familj" hårt måste jag säga, äkta eller ej är frågan. Till den grad att man kan just undra om det är hans riktiga familj eller bara en täckmantel.

Den skadaden mannen Victor var ett intressant inslag. Han hade ju en del att säga innan han kastade in handuken

Tycker att handlingen börjar rota sig nu och att dom har lagt i en högre växel. Mer saker börjar att hända och upptäckas vilket gör det bitvis riktigt spännande.

Morse-koden till detta avsnitt var HE KNOWS ROB vilket borde syfta på den skadade mannen Victor och Robert.

Edited by Cartman, 13 August 2007 - 12:52.

#190 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 09 August 2007 - 19:58

Nytt avsnitt ikväll:

1x05 - Federal Response

22:00 på TV4+

Morse-koden i veckans intro: “THERE IS A FIRE”
-Sora, Kingdom Hearts

#191 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 August 2007 - 13:24

Ska se det ikväll, hade annat för mig igår. :)

#192 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 August 2007 - 01:43

Tänkte bara släng in en kommentar att även om jag inte skriver något så är ett av mina strsta nöjen att gå in och läsa vad Cartman tycker efter att ha sett avsnitten... :)

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#193 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 11 August 2007 - 01:57

Samma här. :) Snacka om att vi behöver mer nöje i vår tillvara. :P
-Sora, Kingdom Hearts

#194 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 12 August 2007 - 14:17

Jag gillar den här serien. :)
Tempor är bra, de avslöjar inte för mycket men de avslöjar heller inte för lite utan exakt så mycket att man är nöjd med avsnittet.
Plus så måste man ju posta här så att man kan märka när cartman har något nytt att säga :P :P

Och jag gillar introt med morsekoden :D

#195 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 August 2007 - 12:56

Tänkte bara släng in en kommentar att även om jag inte skriver något så är ett av mina strsta nöjen att gå in och läsa vad Cartman tycker efter att ha sett avsnitten... :)

Samma här. :) Snacka om att vi behöver mer nöje i vår tillvara. :P

Sorry "grabbar" att jag inte har sett avsnittet än, men för att ni ska få erat lystmäte lovar jag att se avsnittet ikväll och återkomma med en omdöme imorgon. Verkligheten tog överhanden under helgen vilket resulterade i att jag var "tvungen" att vara social istället för att se en av mina favoritserier. ;) :D

#196 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 13 August 2007 - 13:43

Aw... Det är lugnt. RL ställer till det i bland ;)

:hug:

#197 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 August 2007 - 12:25

Då ska vi se...

Avsnitt 5

Ett bra avsnitt. Intressant att strömmen kom tillbaka och alla telefonerna började att ringa samtidigt, jag visste inte om att det gick att göra så utan att överbelasta hela telefonnätet men det kanske är möjligt i USA. Förvånande nog såg vi inte alltför många som svarade på samtalet vilket förvånad mig lite, men dom som gjorde det möttes av ett meddelande från någon form av myndighet som talade om att hjälp var på väg.

Intressant att det sedan visade sig senare i avsnittet att myndigheterna verkar ha blockerat tillgången till Internet, här är jag lite kluven om hela systemet är utslaget och att det var därför ingen hade tillgång till Internet eller om myndigheterna har mörkat allt. Det lutar lite åt det andra alternativet tycker jag om jag ska utgå från hur jag själv tror att amerikanska myndigheter kan tänkas bete sig.

Även en stillbild via televisionen visades och det var först mot slutet som det såg ut att bli någon form av officiellt uttalande, men det blev inte mycket av det på grund av den där riktigt obehagliga och verklighetstrogna missil uppskjutningen i slutet av avsnittet. Ett mer obehagligare slut på ett avsnitt i en ny serie har jag inte upplevt på länge. Rysligt bra.

Händelser med karaktären Robert Hawkins tog en ny vändning i avsnittet då han verkar sitta på en hel del avancerad utrustning för att koppla upp sig mot Internet och hålla sig uppdaterad genom någon icke engelskspråkig site. Tycker han blir mer och mer obehagligare för varje avsnitt som går, men jag är fortfarande inte säker på om han är en fredlig person som jobbar för någon myndighet eller hemlig organisation (en del saker pekar åt det hållet med tanke på att det fanns loggor för någon amerikansk myndighet när han gick ut på nätet) eller om han i allra högsta grad är inblandad i attentaten. Det lutar väl åt det första just nu men eftersom han håller så mycket hemligt och verkar så skum så kan jag inte utesluta det andra alternativet för tillfället.

Intressant med den där informationen som han fick upp om Jake och vilka länder han besökt, det var en hel del och frågan är om han bara varit där på semester eller om han har mer att berätta som ingen annan vet om just nu. Det ska bli intressant att följa utveckligen med dessa två karaktärer lite närmare och nu när Jake såg Robert sitta i sin trädgård med all utrustning och Robert såg Jake sitta på taket så är det upplagt för dramatiska utvecklingar mellan dessa två herrar.

Riktigt spännande och jag ser fram emot denna veckas avsnitt.

Edited by Cartman, 14 August 2007 - 15:11.

#198 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 August 2007 - 21:14

Efter lång tid så har jag äntligen sett färdigt alla avsnitt av Jericho :D

Vilket slut :o
Tur att det blir ett par till avsnitt, annars hade jag blivit riktigt förbannad.
Är ju hur många trådar som helst som knytas ihop.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#199 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 August 2007 - 21:23

Jo. Fast jag måste erkänna att jag är en aning nervös över det faktum att de planerar att avsluta säsong 2 i en cliffhanger igen eftersom de vil försöka tvinga fram en 3:e säsong. Visst jag vill ha en 3:e också men jag vill ännu hellre ha ett riktigt slut.
-Sora, Kingdom Hearts

#200 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 16 August 2007 - 21:00

Missa inte att det är ett nytt avsnitt ikväll om bara ett par minuter. :)

Kvällens morse-kod: "THE EMP HITS"
-Sora, Kingdom Hearts