Jump to content

Photo

StarGate Atlantis - Säsong 3

• Please log in to reply
288 replies to this topic

#176 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 August 2007 - 19:56

Nej. Det är det inte allmänna klanka ned på FAII dagen i dag. ;)

I mitt senaste inlägg kritiserade jag författarna. Jag nämnde ingenting om forummedlemmar eller allmäna åsikter hos tittare. Jag har aldrig heller, så vitt jag kan minnas, påstått i något inlägg att mina åsikter är de enda rätta. Jag har kritiserat andras åsikter ibland, men jag har aldrig sagt "Du har fel! Du har fel och jag har rätt! Ändra dig nu!".

Anser du att det är en sansad diskussion om förts om Atlantis Pojkklubb?

Tycker du att dina inlägg inbjuder till diskussion?

Du har en ton i dina inlägg som klargör klart och tydligt att du anser dig ha rätt - du lägger fram din åsikt som fakta. Tidvis, speciellt i den här frågan, så är du dessutom ganska aggressiv.

Och alla diskussioner måste vara rumsrena där man inte ens för kritisera andras åsikter eller påpeka att man tycker något är fel blir det bara tråkiga diskussioner av det hela.

Så en diskussion utan personliga påhopp är tråkig? Det är klart att man måste få ifrågasätta andras åsikt, men kritisera? Ingen åsikt är mer värd här än någon annan.

I mitt senaste inlägg diskuterar jag problemet med att författarna och regisörrerna består av 100% män. Får man inte kritisera dem längre eller?

Jovisst, så länge diskussionen har en sansad ton. Vilket jag anser att du inte hade.

Problemet med Atlantis är att alla är män, vilket syns i serien.

Kanske på de framträdande platserna - men produktionen, inte bara skådespelarna, har faktiskt en hel del kvinnor och jag betvivlar att de belagts med munkavle. Magnus Härdenstam fick en gång frågan varför så få kvinnor som står i pulten i Jeoperdy, han svarade: "Därför att väldigt få kvinnor söker". Så säg mig? Har SGA-produktionen nekat kvinnliga författare? Och isåfall på vilka grunder?

Edited by XC, 30 August 2007 - 19:57.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#177 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 30 August 2007 - 20:09

Anser du att det är en sansad diskussion om förts om Atlantis Pojkklubb?

Tycker du att dina inlägg inbjuder till diskussion?

Gör de väl. Jag har väl aldrig sagt "Jag har rätt - ni har fel! Ni kan aldrig röra mig!"? Har jag fel så argumentera mot istället för att säga "Du är aggressiv. Sluta upp nu!"

Du har en ton i dina inlägg som klargör klart och tydligt att du anser dig ha rätt - du lägger fram din åsikt som fakta. Tidvis, speciellt i den här frågan, så är du dessutom ganska aggressiv.

Jag anser att jag har rätt, ja. Det gör väl de flesta när de argumenterar. Men det betyder inte att jag anser att alla andra har fel eller att jag själv är ofelbar och kan ha fel fast jag tror mig ha rätt.

Du säger aggresiv, jag säger sarkastisk och högljudd.

Så en diskussion utan personliga påhopp är tråkig? Det är klart att man måste få ifrågasätta andras åsikt, men kritisera? Ingen åsikt är mer värd här än någon annan.

Jag tror jag kan ärligt be om ett citat på ett enda inlägg där jag gör personliga påhopp (direkta, inte när jag säger saker som "Anser du verkligen...", t.ex. förolämpningar eller där jag helt klart säger "Du har fel! Blah!") och inte få ett enda riktigt sådant.

Jovisst, så länge diskussionen har en sansad ton. Vilket jag anser att du inte hade.

Men det anser jag (till en grad). Sansad så till den grad att folk kan diskutera. Och inlägget vara endast kritiskt till ledningen på Atlantis. Varför tar du åt dig som om du vore med där?

Kanske på de framträdande platserna - men produktionen, inte bara skådespelarna, har faktiskt en hel del kvinnor och jag betvivlar att de belagts med munkavle. Magnus Härdenstam fick en gång frågan varför så få kvinnor som står i pulten i Jeoperdy, han svarade: "Därför att väldigt få kvinnor söker". Så säg mig? Har SGA-produktionen nekat kvinnliga författare? Och isåfall på vilka grunder?

Ja, men det är i slutändan männen som bestämmer. Och känner de för det kör de nog över random kvinnor i produktionen. Tror du verkligen alla kvinnorna tyckte det var en jättebra idé att Slamprinsessan från "The Tower" skulle slänga av sig kläderna och bli helt naken?

Eller att kvinnorna inte tycker att det är ganska dåligt att få kvinnor som inte anses "Hollywoodattraktiva" och/eller är unga fått ens statistroller i Atlantis?

De får nog tycka vad de vill men det är slutligen den klick män som sitter i makten (som till 100% är (vad jag vet) vita (eller åtminstone så vita att man inte kan se att de inte är det), heterosexuella män). Och det är till slut de som skriver och regisserar serien. Jag säger inte att de är bäng i huvudet och ska halstras långsamt över en öppen eld.

Jag påpekar bara vilka problem detta kan ställa till. Vit, heterosexuella män skriver vad de känner till; hur man är en vit, heterosexuell män (och hur vita, heterosexuella män vill vara). Detta förklarar t.ex. varför Teyla och Elizabeth har förpassats till nästan bakgrundskaraktärer på senare tid och varför saker som "Irresistible" låter som bar idé på pappret.

Som personer är de säkert hellylle. Men att låta en väldigt heterogen grupp skriva och regissera något kommer inte introducera mångfaldighet (och om de skulle göra det skulle mångfaldigheten riskera att vara dåligt skriven).

Edited by FAII, 30 August 2007 - 20:10.

#178 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 30 August 2007 - 20:41

Som personer är de säkert hellylle. Men att låta en väldigt heterogen grupp skriva och regissera något kommer inte introducera mångfaldighet (och om de skulle göra det skulle mångfaldigheten riskera att vara dåligt skriven).

Jag måste bara påpeka att du har använt ordet heterogen helt felaktigt. I varje fall antar jag att du menar homogen.

Och enfald är inte en manlig egenskap, det är en mänsklig egenskap. SG har ingen större potential till mångfald därför att den är genomsyrad av amerikansk chauvinism. Inte på grund av de i huvudsak manliga författarna. Den vill inte vara mer än vad den är, underhållning med lite kärlek och lite technobabble och så naturligtvis action. Den är dålig sci-fi helt enkelt. Skäll inte på katten för att den inte skäller.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#179 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 August 2007 - 20:56

Jag tänker inte gå in på detaljer, men det är tonen i dina inlägg som jag reagerat på. Och lägg inte orden i munnen på mig. När du säger "man måste få kritisera andras åsikter" så tar jag det som att du tycker det är OK att personliga påhopp. Det anser inte jag är OK.

Tala inte om för mig hur jag skall uppfatta dina inlägg. Det klarar jag på egen hand. Säger jag att jag uppfattar dina inlägg som aggressiva så skall du inte rycka på axlarna och säga "än sedan? lite arrogans får man tåla".

--
Om ingen tänker tillföra något intressant till FAIIs enmans show här så föreslår jag att vi låter diskussionen somna in tills vidare.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#180 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 30 August 2007 - 21:10

Jag måste bara påpeka att du har använt ordet heterogen helt felaktigt. I varje fall antar jag att du menar homogen.

Och enfald är inte en manlig egenskap, det är en mänsklig egenskap. SG har ingen större potential till mångfald därför att den är genomsyrad av amerikansk chauvinism. Inte på grund av de i huvudsak manliga författarna. Den vill inte vara mer än vad den är, underhållning med lite kärlek och lite technobabble och så naturligtvis action. Den är dålig sci-fi helt enkelt. Skäll inte på katten för att den inte skäller.

Jag menade förstås homogen. Jag säger inte att männen är enfaldiga och dumma i huvudet. Jag säger att de är alla är likadana och därför skriver alla karaktärer ungefär likadana (eller krystade).

XC: Sen när betyder "Kritisera åsikter" = "Personliga påhopp"? När jag säger "kritisera åsikter" menar jag just att man ska få kritisera vissas åsikter. Annars kan man bara säga "Det här är min åsikt!" och så får ingen mer säga något om det.

#181 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 30 August 2007 - 21:43

Jag tänker inte gå in på detaljer, men det är tonen i dina inlägg som jag reagerat på. Och lägg inte orden i munnen på mig. När du säger "man måste få kritisera andras åsikter" så tar jag det som att du tycker det är OK att personliga påhopp. Det anser inte jag är OK.

Tala inte om för mig hur jag skall uppfatta dina inlägg. Det klarar jag på egen hand. Säger jag att jag uppfattar dina inlägg som aggressiva så skall du inte rycka på axlarna och säga "än sedan? lite arrogans får man tåla".

--
Om ingen tänker tillföra något intressant till FAIIs enmans show här så föreslår jag att vi låter diskussionen somna in tills vidare.

Zzzzzzz... *somnar in*

#182 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 31 August 2007 - 21:10

Kopierar delar från mitt inlägg från spoiler tråden med lite nya kommentarer.

03x04 - Sateda

McKay blir skjuten i häcken :lol2:
Helt underbart när han låg där och svamla på sjukhusbädden.

Lite mer info om Ronon är aldrig fel, och än en gång har han blivit bete för the Wraith's.

Beckett är i alla fall dagens hjälte :)
John fick inte döda Wraithen men det gick bra med Beckett. Deras miner när Ronon kramade Beckett, dom blev visst lite oroliga där ett tag :lol:

Och John verkar inte har lärt sig matte, han ökade antalet på dödade Wraith's hela tiden :lol:

------------
Det ska ha varit en svensk flagga i bild någonstans i det här avsnittet, men den missade jag nu.

Dom har bytt uniformer också till helsvart. Och killen som sitter vid 'telefonen' ;) brukar väl ha gult på sin jacka, idag var den grön.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#183 Siri

Siri

Lieutenant

• Members
  • 83 posts

Posted 31 August 2007 - 21:24

Det ska ha varit en svensk flagga i bild någonstans i det här avsnittet, men den missade jag nu.

11:44 ;)

#184 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 31 August 2007 - 21:25

Rodney får en pil i röven. :lol:

Detta avsnittet var det dyraste avsnittet av SGA sedan piloten.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#185 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 31 August 2007 - 21:32

Sateda är ett avsnitt jag verkligen gillar. Mycket bra att få se mer om Ronons bakgrund när han hade ett liv på Sateda, och vad som hände honom och hans folk. Sen slänger man in lite häftig action och passande miljö för ett sånt här avsnitt. :)

De roligaste stunderna var ju helt klart när McKay får pilen i baken :D och sen när han ligger där på Atlantis och är helt borta, och försöker komma på vart han blev skjuten någonstans. :) Sen i jumpern när han och Carson slåss om vapnet. "Oh so your Rambo now?!" :lol:

#186 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 31 August 2007 - 21:42

Rodney får en pil i röven. :lol:

Detta avsnittet var det dyraste avsnittet av SGA sedan piloten.

Märktes... Mycket energi lades ner på effekterna, mer än vanligt verkade det som. Oerhört bra resultat, tyckte nästan effekterna höll filmklass... :ph34r: :cool2:

Eller, tjaa, vissa iallafall...

#187 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 01 September 2007 - 13:50

Jag tyckte själv om Sateda eftersom man fick veta mer om Ronon (karaktärsutveckling är alltid bra). Dock blev jag lite irriterad över att de ältade så mycket i allt action. Visst, man fattar ju att Wraithsen jagar honom och att måste slåss mot Wraith på Wraith men det blev för mycket slagsmål efter ett tag.

Och striderna var för utdragna. Det hade inte skadat med lite mindre strider och ännu mer flashbacks till hans gamla liv.

#188 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 01 September 2007 - 14:14

Hehe Ronon är ju Ronon. :P

På något sätt känns det som för lite action skulle skadat hans karaktärsutveckling. ;)

Hehe nämen ett mycket coolt avsnitt tycker jag. Såg någonstans att Joseph Mallozzi (producent för SGA säsong 4) var mycket nöjd med det här avsnittet, också.

#189 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 01 September 2007 - 16:41

Karaktärsutveckling betyder att man får se något nytt från en karaktär, antingen att denne får gå igenom något helt nytt och utvecklar dennes karaktär eller att man får reda på något från karaktärens förflutna.

Ronon slåss redan i typ varje avsnitt han är med i. Så vi har redan sett honom slåss mot (och döda) Wraith. Jag tycker bara det hade varit bättre med lite mer karaktärsutveckling i utbyte mot kortare strider.

#190 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 01 September 2007 - 16:46

Karaktärsutveckling betyder att man får se något nytt från en karaktär, antingen att denne får gå igenom något helt nytt och utvecklar dennes karaktär eller att man får reda på något från karaktärens förflutna.

Ronon slåss redan i typ varje avsnitt han är med i. Så vi har redan sett honom slåss mot (och döda) Wraith. Jag tycker bara det hade varit bättre med lite mer karaktärsutveckling i utbyte mot kortare strider.

Jag är absolut medveten om vad karaktärsutveckling betyder... :)

Jag drog bara ett litet skämt om Ronon's roll i gruppen som den ständige "fightern"... :)

Och jag förstår vad du menade :)

#191 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 September 2007 - 09:06

Kul och få veta mer om Ronon. :D Kanske lite för mycket action, men inte så att det störde. En kul detalj när den första wraithen följdes av 5 så funderade jag i mitt stilla sinne om det skulle bli 25 nästa gång. Och det blev det ju. Sålunda så borde det ha blivit 125 i 4e ronden om inte ledaren bestämt sig för att gå ned och möta Ronon själv. :)

fqq5BYam.jpg

#192 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 03 September 2007 - 11:48

Kul och få veta mer om Ronon. :D Kanske lite för mycket action, men inte så att det störde. En kul detalj när den första wraithen följdes av 5 så funderade jag i mitt stilla sinne om det skulle bli 25 nästa gång. Och det blev det ju. Sålunda så borde det ha blivit 125 i 4e ronden om inte ledaren bestämt sig för att gå ned och möta Ronon själv. :)

Och 625 efter de.. :P

Men det är trevligt med såna här karaktärsdrivna avsnitt... Teyla har knappt haft något om jag minns rätt...
Dock, enligt vad som sagts om säsong 4, så kommer större fokus ligga på karaktärsdrivna avsnitt där, vilket är trevligt :D

"Progeny" är nästa veckas avsnitt :)

#193 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 September 2007 - 11:57

Låter intressant, SGA fokuserar alldeles för mycket på John "Bondröta" Sheppard. :)

Edit: Låt oss nu inte växla in på ett Säsong 4 stickspår här. Det finns en spoilertråd för sådant. :)

Edited by XC, 03 September 2007 - 11:58.

fqq5BYam.jpg

#194 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 03 September 2007 - 17:32

Men det är trevligt med såna här karaktärsdrivna avsnitt... Teyla har knappt haft något om jag minns rätt...
Dock, enligt vad som sagts om säsong 4, så kommer större fokus ligga på karaktärsdrivna avsnitt där, vilket är trevligt :D

Som jag sagt så har Stargateförfattarna svårt för att skriva kvinnliga karaktärer. Teyla har haft, öh, "The Gift" och... öh... ... ...

Hittills så har Elizabeth haft precis noll sådana, väl? (Om man bara snackar om avsnitt med mycket karaktärsutveckling)

#195 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 03 September 2007 - 18:16

Mmm, ser fram emot att se om de lyckas med detta i S4, men det är för en annan diskussion. ;)

Gillar avsnitt som har fokus på en karaktär utan att egentligen ta ifrån resten av teamet. "Sateda" är något åt det hållet, kanske lite för lite Teyla i jämförelse med de andra. Det är lite trist att man fått så lite av Ronon, Teyla och även Weir, men roligt att man här fick en hel del karaktärsutveckling för Ronon...var väl i pricip första gången sedan han dök upp i S2. Sen är Sateda ett av mina favoriter, lite överdriven action stundtals kanske men ganska bra skrivet, bra effekter, miljöer och en stor dos Ronon. :D

#196 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 03 September 2007 - 20:26

Fast Carson har de ju också kört över. Vad har han fått sedan "Poisoning the Well", liksom (om man inte räknar med "Duet" där han fick en dejt som sen rann ut i sanden)?

#197 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 03 September 2007 - 21:08

Som jag sagt så har Stargateförfattarna svårt för att skriva kvinnliga karaktärer. Teyla har haft, öh, "The Gift" och... öh... ... ...

Hittills så har Elizabeth haft precis noll sådana, väl? (Om man bara snackar om avsnitt med mycket karaktärsutveckling)

Njaa, vill minnas mig ett par st...
Spec. "The Real World" som var väldigt fokuserat på Weir.. (Jag tyckte hon var skriven/skådespelade bra i det avsnittet, även om det inte hör till en av mina favoriter)

Edit: Om du menar "hittills" som i hittills på svensk Tv så kan jag inte minnas något på rak arm, har bara sett alla avsnitt en gång...

Låter intressant, SGA fokuserar alldeles för mycket på John "Bondröta" Sheppard. :)

Edit: Låt oss nu inte växla in på ett Säsong 4 stickspår här. Det finns en spoilertråd för sådant. :)

Yees, I know :rambo:
Och jag kände att det kanske var lite väl nära en spoiler... Men nevertheless, intressant info ^_^

Edited by HD89, 04 September 2007 - 16:16.

#198 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 04 September 2007 - 10:19

Det finns ett skäl till varför jag sa "hittills" och inte någon annan förmulering som "i säsonger 1-3". De är så dåliga på att skriva Elizabeth att man efter att ha sett "Before I Sleep" egentligen inte vet så mycket mer än henne än generella saker som "Hon skulle offra sitt liv för andra" (istället för att sova i koma) och "Hon har en stark vilja" (som om vi inte redan visste detta sedan innan).

Och i "The Long Goodbye" puttades hon åt sidan för Johns skull och man fick inte veta någonting nytt om henne förutom att hon vet mycket om staden (surprise, surprise!).

#199 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 04 September 2007 - 16:19

Det finns ett skäl till varför jag sa "hittills" och inte någon annan förmulering som "i säsonger 1-3". De är så dåliga på att skriva Elizabeth att man efter att ha sett "Before I Sleep" egentligen inte vet så mycket mer än henne än generella saker som "Hon skulle offra sitt liv för andra" (istället för att sova i koma) och "Hon har en stark vilja" (som om vi inte redan visste detta sedan innan).

Och i "The Long Goodbye" puttades hon åt sidan för Johns skull och man fick inte veta någonting nytt om henne förutom att hon vet mycket om staden (surprise, surprise!).

Du har nog en poäng...

Personligen tyckte jag Elizabeth blir en tråkig karaktär ju längre serien gått nu... I början var hon intressant.. Men eftersom hon inte gör mycket annat än säger:
"Good luck"
"Oh good! You're back!"
"Thank god you made it"

Detta beror antagligen på hur hon är skriven, som sagt, men jag tyckte mest hon blev irriterande efter ett tag...

#200 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 07 September 2007 - 23:56

Vilken märklig slump att de två första episoderna av SG-1:s åttonde säsong visades i går och i dag, precis innan replikatorerna gjorde sin seriedebut i Atlantis. En nyttig slump, eftersom man därmed fick en påminnelse/påpekande om vad replikatorerna är kapabla till, i fråga om virtuella verkligheter, osårbarhet mot vapen, och sånt.

Fast jag måste säga att det stör mig att man jämför/jämställer dem med replikatorerna i Stargate: SG-1 utan att det finns någon uppenbar koppling mellan de två raserna. Om det ursprung vi fick berättat för oss här verkligen stämmer, så har de två raserna utvecklats helt oberoende av varandra, och då kan man inte dra några som helst växlar på skenbara likheter.

Men Stargate: Atlantis författare verkar inte lägga ned någon större möda på sina episoder och sitt universum. Det verkar som att om de känner för att skriva någonting så gör de det, utan att fundera på hur det hänger ihop i ett större sammanhang, eller om de underskattar sina tittares intelligens. Här snor man storyelement från SG-1 rakt av, inte bara vad gäller existensen av replikanter, utan hela storyn med Femte. Här är det Niam som är den gode replikatorn som lovas följa med gruppen när de flyr från replikatorhärden, men som överges i samband med räddningen. Ska vi tro att han snart kommer tillbaka för att hämnas på Dr. Weir, på samma sätt som Femte kom tillbaka för att hämnas på Samantha Carter? Den sista inzoomningen på Niam verkade vara gjord för att få oss att tänka i de banorna.

Det är lite tidigt att diskutera vilken serie som kommer bli ansedd som Stargate-universats svarta får när Atlantis bara är den andra serien, men jag börjar allt mer känna att Atlantis gör sig förtjänt av samma dåliga rykte som Star Trek: Voyager har hos många Trekkies. Det är karaktärer som inte utvecklas nämnvärt, kopierade storys, och tråkiga stereotypa fiender.

Det är hög tid att man avvecklar wraiths, tycker jag. Finns det någonting tråkigare och mer fantasilöst än vampyrer? Stelbenta, blodtörstiga karbonkopior som hela tiden visar tänderna och fräser för att visa hur otroligt farliga de är. Goaulderna i Stargate: SG-1 må vara enkelspårigt ondskefulla, men de har i alla fall var och en sin egen personlighet, vilket wraith knappast kan anklagas för. Men replikatorerna, som tydligen ursprungligen var tänkta som den här seriens huvudfiende, är inget gångbart alternativ. De har redan varit med tillräckligt mycket i SG-1, och det går knappast att göra så mycket mer med dem utan att de vattnas ur på samma sätt som Star Trek-universats borger. Hittills är det bara genii av fienderna som man lyckats göra något intressant med.

Wraith karbonkopior utan egna personligheter ... där har vi kanske det största problemet med Atlantis. Det finns ingen variation. I SG-1 har vi inte bara olika systemherrar, utan också flera Tauri-vänliga grupperingar (Asgård, Tok'ra, Jaffa) som bidrar med storymaterial, och man stöter ständigt på andra civilisationer som är jämbördiga med eller mer avancerade än oss - t.ex. tollanerna, kelownerna och aschenerna, bara för att ta tre exempel. Var har vi de jämbördiga civilisationerna i Stargate: Atlantis?
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA