Jump to content

Photo

Battlestar Galactica - Säsong 3

• Please log in to reply
424 replies to this topic

#176 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 07 November 2007 - 13:44

Kan någon via spoilermarkering vara vänliga att svara på följande frågor åt mig?

Hur länge kommer episode 3 utspela sig på New Caprica?

Jag gillar serien bättre när den utspelar sig i rymden och inte på någon trist planet.

Tar det lång tid innan man får reda på om Starbuck verkligen har ett barn eller om det bara är ett sätt att manipulera henne?

Jag är tveksam till att det verkligen är hennes riktiga barn, men helt säkert är jag inte.

Fortsätt att titta på säsong 3 så får du dina svar förr eller senare... :P

I övrigt hänvisar jag dig till grodans post eller diverse genomgångar av avsnitten på nätet.

#177 susclas

susclas

Lieutenant

• Members
  • 77 posts

Posted 09 November 2007 - 17:42

Tack för svaren Kermit. :)

Cartman ---> :P

#178 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 12 November 2007 - 06:20

man kan se webisoderna på kanal 5s webb-tv.

WEBISODES

Battlestar Galactica webisodes består av tio korta miniavsnitt som utspelar sig mellan händelserna i säsong 2 och 3.
Se dem i webb-tv på kanal5.se ›››

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#179 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 November 2007 - 07:37

Vad trevligt :)

Då har jag något att kolla på så här tidigt på morgonen när hjärnan är som en stor dimma innan koffeinkicken slår till :P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#180 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 12 November 2007 - 13:08

Imponerande insats av kanal 5. :) Det hade jag aldrig trott.

(Håll utkik efter min signatur. ;) )

Edited by Wylie Times, 12 November 2007 - 13:09.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#181 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 November 2007 - 17:19

(Håll utkik efter min signatur. wink.gif)

:unsure:
Måste man vara medlem för att se ev. kommentarer och sånt eller?

Har precis sett nattens avsnitt. Äntligen har dom lämnat New Caprica :)

Gillar scenen när Pegasus kommer till Galacticas räddning :thumbsup: men så synd att dom blir av med ett skepp pga det :(
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#182 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 12 November 2007 - 20:02

(Håll utkik efter min signatur. wink.gif)

:unsure:
Måste man vara medlem för att se ev. kommentarer och sånt eller?

Nej jag menar min signatur här på SFN (Tigh citatet) i webisoderna.

F.ö. blev jag också glad när dom kom ut i rymden igen när jag först såg det men med facit i hand (sett hela säsongen) borde dom ha spenderat mer tid på New Caprica. (2-3 avsnitt till)

Edited by Wylie Times, 12 November 2007 - 20:04.

-Gangstagrass

#183 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 November 2007 - 20:20

Jag gillar också tiden på New Caprica. Spännande paralleller med situationen i Afghanistan t. ex, och hur människorna beter sig under och efter ockupationen visar hur lågt våra hjältar kan sjunka. Även om Cylons inte direkt är...ehm...Guds bästa barn heller. :)

Men åtminstone jag sitter och får mentala konflikter där. Mina sympatier har ju alltid varit hos människorna, men plötsligt sitter man och vet inte vad man ska tycka när de tar till åtgärder som självmordsbombare t. ex.
*Hockey och superhjältar*

#184 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 November 2007 - 20:20

:blush: jag som inte läser ordentligt vad du skriver :lol:

Jag vet att jag skrev i en tidigare post att jag tyckte att början på s.3 var seg. Så kände jag i alla fall första gången jag såg avsnittena. men inte längre. Att se om avsnitt kan göra mycket. Man ser sånt man ev. inte la märke till första gången.

#185 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 12 November 2007 - 20:33

vad var det för avsnittsnummer igår?
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#186 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 November 2007 - 20:45

3x04 - Exodus (2) var det nog.

#187 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 12 November 2007 - 20:52

tack georgia. :)

#188 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 12 November 2007 - 23:21

Men åtminstone jag sitter och får mentala konflikter där. Mina sympatier har ju alltid varit hos människorna, men plötsligt sitter man och vet inte vad man ska tycka när de tar till åtgärder som självmordsbombare t. ex.

En av anledningarna till att jag gillar BSG så mycket. :) Sympatier kan fort skifta fram och tillbaka. Ett annat bra exempel på det är Pegasus och hur dom behandlade Cylons (och andra människor för den delen).

-Gangstagrass

#189 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 November 2007 - 15:46

Fint initiativ av Kanal 5 att visa webisoderna. Posted Image

#190 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 13 November 2007 - 16:23

Måste bara instämma i hyllningen av BSG:s komplexitet, det är inte alltid cut and dry vem som har "rätt" och "fel". Hanteringen av Baltar visar kanske detta tydligast. Och ockupationsavsnitten ger också intressanta frågeställningar kring motstånd och vad krig gör med människor. Även medlöparproblematiken tas upp förtjänstfullt.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#191 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 November 2007 - 17:22

Håller med er andra. Jag tycker det är en viktig del av BSG och som gör serien så unik och bra. Tycker hela delen när dom är på New Caprica är grymt bra och väldigt intressant ur en humanistisk syn sett.

#192 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 13 November 2007 - 21:49

Om de nu bara kunde låta bli att hänfalla åt spirituellt mumbo-jumbo när viktiga moment i handlingen ska utarbetas...

#193 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 November 2007 - 22:10

Det är också en viktig del i handlingen som jag börjar uppskatta mer och mer.

#194 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 13 November 2007 - 22:18

Visst, det är händigt när man skriver in sig i ett hörn och behöver profetior och trams som utväg. Deus ex machina... bokstavligen.

#195 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 13 November 2007 - 22:52

Skulle vara fallet om det "sprituella mumbo-jumbot" inte varit en viktig del av serien redan på ett ganska tidigt stadium.

-Gangstagrass

#196 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 November 2007 - 22:55

Precis. Det är en enormt viktig del av serien och kan knappast se som någon Deus ex Machina här. Dyker inte plötsligt upp. Och trams håller jag inte alls med om att det är heller.

#197 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 13 November 2007 - 23:26

Skulle vara fallet om det "sprituella mumbo-jumbot" inte varit en viktig del av serien redan på ett ganska tidigt stadium.

Vad är din poäng? Min är att det nyttjas lättvindigt som ett allsmäktigt dramaturgiskt verktyg. "Få se, här plitar vi ner profetiskt babbel som nämner 'vipers' och ger Roslin motivation att agera på ett visst sätt som vi tycker tjänar vår story."

Och trams håller jag inte alls med om att det är heller.

Jag kan kalla det "metafysiska föreställningar" om du föredrar det. Ändrar inte faktumet att författarna drar fram det som nödlösning när de tycker sig behöva det. "Viktig del av serien"? Jo, det är det som är problemet.

#198 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 November 2007 - 23:32

På vilket sätt är det en nödlösning? Det är en mycket stor och viktig del av serien och tas aldrig fram som en enkel lösning för historierna. Inte vad jag kan se i alla fall, exemplet med Vipers kommer väl från "Hand of God", ett avsnitt jag faktiskt såg om idag. Och jag kan i alla fall inte se det som lättvindigt. Nej, sökandet efter jorden och de gamla heliga skrifterna är en av de absolut största och starkaste teman som BSG har.

#199 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 13 November 2007 - 23:56

Det är en nödlösning då istället för att karaktärernas handlingar förankras realistiskt i deras verkliga omständigheter så sanktioneras de "från ovan" och anpassas artificiellt efter storyns behov. Som när Roslin övertalade Starbuck att återvända till Caprica efter att själv ha blivit övertalad av vad den där prästinnan tutade i henne. Profetian hon citerade då var tagen ur luften, precis som alla påhittade profetior i fiktiva berättelser. Vad det där med "Vipers" handlade om minns jag inte men har för mig att det utgör ett liknande exempel.

Nej, sökandet efter jorden och de gamla heliga skrifterna är en av de absolut största och starkaste teman som BSG har.

Och innehållet i de heliga skrifterna kan lika gärna ha skrivits ner av Moore eller vemsom när han satt på muggen.

#200 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 14 November 2007 - 00:04

Jo, det är ju ett sätt att se det hela. :rolleyes:
Det finns gott om väl motiverade karaktärer och handlingar som i den värld BSG utspelar sig i känns realistiskt nog. Profetiorna tillhör den här världen som BSG utspelar sig i, och det antyds hela tiden att något stort är på gång i serien. Självklart är det fiktivt, och självklart är det inte realistiskt i den bemärkelse du är ute efter, men det gör det inte dåligt. Och knappast något Deus ex Machina, då det inte bara dykt upp från ingenstans utan är ett tema som genomsyrar hela TV-serien. En smaksak helt enkelt. Du verkar inte ha mycket för något som inte kan förklaras "vetenskapligt", och jag tycker att "mumbo-jumbot" som du kallade tillför en härlig känsla av mystik.