Jump to content

Photo

Stargate SG-1: Säsong 10

• Please log in to reply
266 replies to this topic

#176 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 14 November 2007 - 18:40

ZOMG! Man slutar bry sig lite och vips så är det bara 2 veckor kvar tills "Unending" (sista avsnittet). Till skillnad från amerikanerna behöver vi inte vänta sju månader mellan dagens och morgondagens avsnitt.

Edited by FAII, 14 November 2007 - 18:40.

#177 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 November 2007 - 19:15

7 månader? :o Faktum är att det är inte ens fredag idag. :D

Helt hysteriskt när vara säger: "We agreed there's no such thing as a dragon, right?" Jag måste erkänna att jag är positivt överraskad över att det iaf till syne är en äkta drake. (Även om det är en av de fulare som jag sett). Många riktigt roliga scener med Vala. :)

Jag lade faktiskt märke till likheten med namnen Orici och Osric, ändå hade jag inte på förhand listat ut att de var en och samma. (Däremot att Osric var en kolaboratör - det var ju uppenbart).

Bästa replik: "BARKEEPER: My place is here. I'll be fine. I'll blame everything on you." Började så hjältemodigt och slutar härligt. Nu när jag tänker på saken så kanske hon till och med visste vem Osric var...

Edited by XC, 14 November 2007 - 19:16.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#178 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 14 November 2007 - 19:23

Varför kan de inte låta Adria få bära Valas gamla BDSM-läderoutfit? Taskmörtar. :(

#179 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 November 2007 - 19:27

Bra avsnitt :)

7 månader?

Det var en pers att vänta på fortsättningen förra gången man såg avsnittena, men det var inte 7 månader, eftersom Sky One i England började visa resterande avsnitt i Januari. Så det blev bara 3.5 månaders väntan. Men även det var ju jobbigt :P

Bland det roligaste var nog när Vala drog fram en hårtork ur sin packning :lol2:

"We agreed there's no such thing as a dragon, right?"

:lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#180 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 15 November 2007 - 19:09

Odyssey måste vara ett riktigt olycksskepp.
Emerson :upset:

mm, verkligen. :(

Bland det roligaste var nog när Vala drog fram en hårtork ur sin packning

:lol: Hon verkade väldigt fäst vid den. :P

Bäst i dagens avsnitt var när Sam slog till Ba'al. :thumbsup: Väldigt kort möte med Merlin, synd att han dog hade varit kul att se mer av honom. Hans vapen blev iaf färdigt tack vare Daniel. Vad kommer hända med Daniel?
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#181 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 November 2007 - 19:18

Håller med, kul och se Ba'al få på nöten. (Handgripligen). Bästa ordväxling i detta avsnitt:

BA'AL: Yes. but To borrow a rather quaint Human phrase. Why hide a needle in a small haystack, when you can use an enormous one. It wouldn't be much of a security measure, if it could be discovered by the first Tau'ri female who comes along…Would it now?

CARTER: *stops, turning around very pissed* I'm sorry… are you dismissing my idea out of hand because I'm Human…or because I'm a woman.

BA'AL: Huh! *smirks* A little of both, I suppose. (Källa)

Gissar att Sam fått sina portioner av båda sedan tidigare. :)

Annars så är jag lite besviken att man tar 'fyll upp en hjärna till bredden'-problemet igen. :( Vi har ju sett det två gånger med O'Neill redan så jag hade hellre sett en annan lösning. Och varför är det alltid Daniel... :rolleyes: Ganska fin scen när Cam säger till Vala: ...the hard part about being on this team is not risking your own life. It's watching your friends take chances with theirs. *Vala's eyes water* Congratulations. Now you really are one of us. *he leaves*

Vala har kommit långt sedan skeppnapparen vi mötte i säsong 8. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#182 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 15 November 2007 - 19:21

"På jorden är ni intelligenta men inte enligt galaxis standard så säger det inte mycket"
BoooooF så blev han nedslagen :)

haa haaa haaa

#183 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 November 2007 - 19:33

Bäst i dagens avsnitt var när Sam slog till Ba'al

:lol2:
Och senare när Teal'c säger till dom att de arbetar bra ihop, vilka blickar de gav varandra. :lol:
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#184 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 15 November 2007 - 19:46

The Quest (eller enligt dagenstv "Gästen" :P )

Två helt okej avsnitt, men tycker att andra delen var bättre. Draken kunde jag varit utan, kändes som något taget från "Hercules" eller något. :D Kan vara dax att separera Daniel och Vala, är som på SGA där de är Sheppard och McKay för hela slanten nästan. Skulle vara kul om de kunde placera henne lite mer med Sam eller Teal'c nångång. :) Men helt klart har de "fixat" till karaktären lite under S10. Men imorgon så kommer äntligen ett avsnitt som är det bästa för henne så här långt om inget annat, min åsikt åtminstone. ;)

#185 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 November 2007 - 19:50

Håller med om att Vala skulle behöva mer tid med de andra karaktärerna. Det visade sig ju på Odyssay att hon och Sam jobbar ganska bra ihop.

fqq5BYam.jpg

#186 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 November 2007 - 19:29

Så fick Vala återse Tomlin igen. En av avsnittets bästa scener utspelar sig mellan honom och Priorn, då nämnda lögnhals helt plötsligt ändrar i berättelsen för att den skall passa det stundande syftet. Uttrycket i Tomlins ögon är talande, undrar om han kommer att överge läran?

Och kunde man inte komma på någon bättre ursäkt för att låta Cam och Sam bli kvar ur fas så länge än att skjuta Sam? :rolleyes:

fqq5BYam.jpg

#187 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 November 2007 - 19:41

Ett riktigt bra avsnitt idag. :)

Sam+McKay=Sant :D Eller ja... nästan... :P

Jag gillar det här lite mörkare scenariot som målas upp, och att Landry framstår lite som en maktgalen politiker. Tur att Landrys karriär tog en annan rutt i "vår" verklighet.

Ändå tycker jag att sista scenen var den bästa. Att de satt i rummet i skift och höll henne sällskap... snacka om polers! Och Valas kram på slutet.

Edited by XC, 19 November 2007 - 19:42.

fqq5BYam.jpg

#188 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 November 2007 - 19:48

Sam+McKay=Sant

:lol:
Sams värsta mardröm har blivit sann, fast i ett annat universum :P

Rätt kul också när McKay genomskådar Sams försök att bättra på hans egenskaper i vårat universum :lol:

Ändå tycker jag att sista scenen var den bästa. Att de satt i rummet i skift och höll henne sällskap... snacka om polers! Och Valas kram på slutet.

Är ju hur gulligt som helst, att de suttit och hållt ett tomt rum henne sällskap under hela den här tiden

#189 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 19 November 2007 - 20:05

håller med, den scenen var bäst. :D
Var annars ett bra avsnitt, gillar att se hur andra universum ser ut i Stargatevärlden. Att se karaktärerna i andra situationer och positioner. :)

imorgon. :D
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#190 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 19 November 2007 - 20:34

"Jag måste gå och bjuda på en timesharelägenhet på Ebay". Bästa ursäkten av dem alla! :D
Stackars Siler för övrigt.. få sparra mot Teal'c..

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#191 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 19 November 2007 - 20:53

Line in the Sand

Gillar det här avsnitt väldigt mycket. Vala med Tomin är som en helt annan människa, och jag föredrar henne verkligen med honom än med Daniel. Med tanke på hur mycket "Vaniel" det varit i S9/10 så var detta verkligen uppfriskande. Det var faktiskt Vala och Tomin som lyfte avsnittet ett litet extra snäpp. Också skönt att alla fick en hel del "screentime" och jag gillade även scenerna mellan Sam och Mitchell. Dessvärre hamnade Teal'c lite utanför nu med Daniel borta så blev han de 5e hjulet, så att säga. Ett av de bästa som man lyckats med i S9/10 faktiskt, enligt min åsikt. :) Ingen speciell story eller något, ganska simpel egentligen, men väl utfört.

Road not Taken

Detta har jag inte sagt allt för ofta på senare tid, men ser man på, ännu ett bra avsnitt. :P Daniel, Teal'c och Vala borta i pricip helt i avsnittet och enbart fokus egentligen på Sam...skönt med tanke på att jag tycker hon blivit lite bortglömd på senaste tiden, inget speciellt avsnitt som håller större fokus på hennes karaktär (inte Teal'c heller för den delen). Börjar ganska standard, ungefär man tänker när Daniel hamnade i en alternativ värld i S1, men viker undan från själva Ori och fokuserar mer på vad som pågår på Jorden och dess problem. Knäppt att se Landry som president måste jag säga, men de funkade ganska bra ändå.

Stämmer det att man hade tänkt ha han som spelade President Hayes i S7 att medverka, men att man inte kunde få in honom och valde då använda Landry i storyn istället? Eller har jag fått fel info, någon som vet? GG kanske? Du brukar ju ofta ha lite intressant info. :D

Edit: Hoppsan, dubbelpost av någon anledning. ;)

Edited by SaberBlade83, 19 November 2007 - 20:54.

#192 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 19 November 2007 - 21:03

Stämmer det att man hade tänkt ha han som spelade President Hayes i S7 att medverka, men att man inte kunde få in honom och valde då använda Landry i storyn istället? Eller har jag fått fel info, någon som vet? GG kanske? Du brukar ju ofta ha lite intressant info.

har faktiskt ingen aning denna gång. B)

#193 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 19 November 2007 - 21:07

Stämmer det att man hade tänkt ha han som spelade President Hayes i S7 att medverka, men att man inte kunde få in honom och valde då använda Landry i storyn istället? Eller har jag fått fel info, någon som vet? GG kanske? Du brukar ju ofta ha lite intressant info.

har faktiskt ingen aning denna gång. B)

Hehe :) Okej men det gör inget, värt ett försök. ;) Bara något jag har hört, men vet inte om det stämmer.

#194 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 November 2007 - 21:11

På TV.com står det bland annat att detta avsnitt följer en gammal idé för Lost City (som aldrig användes) där presidenten verkligen stängde ned SGC.

Coincidentally in early drafts of the scripts for "Lost City", the President did disclose the Stargate program to the world similar to the back story of this episode. Had that remained, that would have had a more positive effect as it would have been the basis for the large multinational cooperation in the Atlantis Expedition in Stargate Atlantis instead of shattering alliances and diplomatic ties among Earth's nations. (Källa)

Dessutom är det tydligen Amanda Tappings 200e avsnitt som Sam Carter! :)

Edited by XC, 19 November 2007 - 21:12.

fqq5BYam.jpg

#195 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 November 2007 - 22:34

Min favorit major var ju med i dagens avsnitt.
Major Lorne :wub: och ledare för SG-1 var han också :D

#196 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 19 November 2007 - 23:51

Det var ett uselt slut på dagens avsnitt när Sam kom tillbaks så snabbt utan några problem.
Hur kunde hon vara så säker på att rätt frekvens var inställt eller om parametrarna kanske
kastats om till nåt annat som är det korrekta i den andra verkligheten?

Kunde det inte varit en cliffhanger så hon hamnar i fel verkligheter tills hon
lyckats hitta till sin egen. Men så var det inte. :(

Frekvenser och dylikt ska tydligen vara detsamma hmm

Alternativa verkligheter är tydligen inte helt dynamiska.

Edited by Supertreck, 20 November 2007 - 00:10.

#197 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 November 2007 - 09:11

Jag skulle tro att man hoppade över själva utvecklingsfasen. :) Så vi vet ju inte hur mycket man testat innan hon slutligen kom hem.

Edited by XC, 20 November 2007 - 09:12.

fqq5BYam.jpg

#198 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 20 November 2007 - 15:58

Jag skulle tro att man hoppade över själva utvecklingsfasen. :) Så vi vet ju inte hur mycket man testat innan hon slutligen kom hem.

2 veckor sa Sam att hon var borta, det sas i slutscenen. :) Men hur länge hon höll på med testet sas inte.

Det var ett uselt slut på dagens avsnitt när Sam kom tillbaks så snabbt utan några problem.

Fick väl inte plats i avsnittet plus att det var inte det avsnittet gick ut på.

#199 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 20 November 2007 - 17:19

2 veckor sa Sam att hon var borta, det sas i slutscenen. :) Men hur länge hon höll på med testet sas inte.

Fick väl inte plats i avsnittet plus att det var inte det avsnittet gick ut på.

Och därför var det ett uselt slut när man hoppar över så mycket när man kunnat gjort en cliffhanger.
Nu upplevdes det hela att väldigt mycket var bortklippt och plötsligt i sista minutrar
så var Sam tillbaks.
Simsalabim så kom det meningslösa överslätade slutet. Ett avsnitt ska avslutas lika spännande
på nåt sätt som det började anser jag.
Kändes som någon skakade på min läsk när slutet kom och så var allt avslaget.
Syftet med handlingen i avsnittet blev plötsligt inte lika givande som innan det allra sista :(

#200 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 November 2007 - 17:38

Trist att du känner så SuperTreck, men som GG skrev så var ju aldrig syftet med historien att få hem Sam, utan snarare att utforska vad som kunnat varit. Resan hem är inte av intresse för historien eftersom det bara skulle ha upprepat SGA-avsnittet: McKay and Mrs. Miller [SGA-03x08].

Edited by XC, 20 November 2007 - 17:39.

fqq5BYam.jpg