Jump to content

Photo

Battlestar Galactica - Razor + Säsong 4

• Please log in to reply
393 replies to this topic

#176 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 December 2008 - 13:36

Kan hålla med där. Säger ju inte så mycket annars.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#177 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 January 2009 - 11:59

Sci-fi Wire har postat ytterligare ett (ganska intetsägande) klipp från de kommande sista avsnitten (som det verkar ett av de tidiga avsnitten, om inte det som sänds redan den 16e januari). Lyckades tyvärr inte lura fram en vettig url för och video-tagga så ni får gå in på artikeln för och se.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#178 Robrocker

Robrocker

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 62 posts
  • Interests:Musik, fotboll, serier, teckna m.m<br />Och familjen så klart!

Posted 12 January 2009 - 15:57

Nu blir det spännande!
Jag har precis kollat klart på avsnitt 1-10 av säsong 4 och vad som ska ske härnäst är omöjligt för migatt lista ut, så ska det va! =)
First we take Manhattan...then we take Berlin! / L. Cohen

#179 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 January 2009 - 21:32

Har precis kollat på: The Top 10 Things You Need To Know och det var en bra resumé om karaktärerna och vad som har hänt under dessa 4 år.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#180 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 January 2009 - 21:38

Jag kan inte göra annat än och hålla med io9 här angående det amerikanska omslaget till BSG s4.0:

Borde verkligen Lee Adama fästa blicken där? :lol:

Posted Image

Edited by XC, 14 January 2009 - 21:38.

fqq5BYam.jpg

#181 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 January 2009 - 21:49

Har nu sett webisoderna med Gaeta. Först så tänkte jag skippa dom, men det var riktigt intressant. Speciellt när man ser alla efter varandra och inte 3-4 minuter här och där under ett par veckors tid.

Snart startar det igen :hurrah:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#182 Noveau

Noveau

Commander

• Members
  • 211 posts

Posted 14 January 2009 - 23:04

Jag kan inte göra annat än och hålla med io9 här angående det amerikanska omslaget till BSG s4.0:

Borde verkligen Lee Adama fästa blicken där? :lol:

Posted Image

Det där känns väldigt udda. Det kan väl inte vara ett misstag att det blivit så? Vore ju grymt klantigt. Men å andra sidan vore det ju rätt skumt om det var tänkt så också...

----

Såg också recappen nyss. Känns som evigheter sedan man såg BSG sist, så det var nyttigt med en recap. Är verkligen grymt sugen på fortsättningen nu.

#183 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 January 2009 - 00:47

Det är tänkt så.

De har ju haft särskilt fokus på Starbucks byst i en reklamposter och det är inte med flit. Tvärtom, det är en trolig plotpoint.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#184 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 January 2009 - 13:59

Starbucks byst är den sista Cylonen? :P :lol:

fqq5BYam.jpg

#185 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 January 2009 - 14:49

Omslaget till den amerikanska utgåvan av 4.0 är sedan tidigare postat här. :)

Det är tänkt så.

De har ju haft särskilt fokus på Starbucks byst i en reklamposter och det är inte med flit. Tvärtom, det är en trolig plotpoint.

Nedan har vi den bilden om nu någon har missat det.

dukeofnewyork var tidigare inne på att Starbuck kanske är gravid, vilket låter både intressant och rätt troligt.

Klicka på bilden för en större version
Posted Image

Edited by Cartman, 15 January 2009 - 14:49.

#186 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 15 January 2009 - 14:53

Starbuck byst i fokus igen... Den här gången ser det rent fånigt ut. Den förra bilden – promobilden – kan ju ha någon slags betydelse (jag har ju min teori), men vad Starbucks byst har med säsong 4.0, det förstår då inte jag.

Edited by dukeofnewyork, 15 January 2009 - 14:57.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#187 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 15 January 2009 - 17:36

Starbucks bröst säljer såklart fler boxar. Allt enligt det gamla PR tricket "sex säljer". ;)

Varför tror ni att Number Six varit framträdande på tidigare boxar? och förresten, lägg märke till hur Apollo också sneglar på hennes bröst på s3 boxen...

Posted Image

Edited by Wylie Times, 15 January 2009 - 17:38.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#188 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 January 2009 - 17:43

-Nä, han sneglar ju snarare Adama i nacken/ryggen. :P

#189 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 January 2009 - 18:12

Och längst bak står en och sneglar elakt på Lee som hon ville säga 'du skymmer sikten pucko'. :P

fqq5BYam.jpg

#190 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 15 January 2009 - 18:50

Ja, det är nog sant att "sex säljer" inte minst till den målgrupp Sci-fi Channel vänder sig till, men lite trist är det att behöva ta till sådant för en såpass välgjord och komplex serie som BSG. Sen är det lite en annan sak med Six, hela hennes karaktär bygger ju på att hon är sexuellt tilldragande och utnyttjar det mot såväl kvinnor som män (Baltar, Cain, Tigh...). Detta uppblandat med spridandet av den enda Gudens gospel...

Sen bör det tilläggas att förutom att de spelar på sex är BSGs DVD-omslag i min mening ofta rätt fula...
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#191 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 17 January 2009 - 22:16

Avsnitt 11 - Sometimes a Great Notion

Har precis sett Avsnitt 11 och det var nog ett bland dom bästa avsnitten på länge.
Så mörkt, så dystert men så frakking bra!

Adama/Tigh scenen nästan chockade mig, vilken otroligt bra skådis han är (Olmos).

Jag är inte säker på om jag gillar vart storyn är på väg men å andra sidan har jag stort förtroende för Moore och grabbarna.
Och det här avsnittet var.....så.....bra!

BSG is back, thank the gods! :D

Edited by Wowbagger, 17 January 2009 - 22:17.

#192 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 17 January 2009 - 23:49

4.11

Vi diskuterade vem som skulle kunna vara de sista cylon modellen på TVL och Andreas där hade Ellen som sin kandidat. Personligen kom jag inte ihåg så mycket av 410 t.ex. när D'anna säger att den femte inte finns i flottan. Det gjorde dock att jag inte misstänkte Dualla när jag väl såg det här avsnittet. (såg om 410 tidigare idag) Men det gjorde också att jag inte blev helpaff över att Ellen var den sista. Jag hade liksom vant mig vid tanken.

Men jag trodde däremot ett ögonblick att Starbuck kanske trots allt var den sista. Vad betyder det annars? Öht är Starbuck det största frågetecknet näst efter den 13:e kolonin som jag återkommer till strax. Men Starbuck har alltså återfötts precis som Cylons gör. Hennes skepp som blev nerskjutet i en nebulosa om jag minns rätt långt, långt därifrån och vraket av hennes skepp hamnar på jorden tillsammans med hennes förkolnade kropp. WTF? Leoben skiter knäck när Kara berättar vad hybriden har sagt och springer därifrån. Är Kara en hybrid mellan människa och cylon själv?

Så, den 13:e kolonin är cylons. Alltså människorna bodde från början på Kobol, skapade Cylons som gjorde uppror och därefter gav sig alla av från Kobol åt varsitt håll. Eller? Sen uppstod antingen ett inbördeskrig mellan cylonerna på jorden eller så jagade några människor rätt på dom och bombade dom som cylonerna gjorde mot dom tolv kolonierna senare. Eller så var det någon annan. Kanske tog den trettonde stammen med sig människor som gjorde uppror? So many possibilities... Om jag vore the final five skulle jag vilja stanna längre för att försöka få reda på mer. Och jag hoppas verkligen inte att D'anna stannar där och vi inte får se henne mer.

Fråga: Håller verkligen radioaktiviteten i sig så pass länge efter ett kärnvapen krig? Jag trodde det var nåt i stil med flera hundra år. Typ 7-800 kanske men inte 2000? Men jag vet som sagt inte så mycket om sånt.

Michael Hogan och EJO gjorde helt enastående grymma prestationer. Dees chockerande död. Det hände nästan för mycket i det här avsnittet. Man hann aldrig hämta andan. Och dessutom hänger cliffen från webisoderna kvar.

Jag känner mig helt emotionellt utmattad. Hur kommer jag då känna mig efter sista avsnittet?

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#193 Robrocker

Robrocker

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 62 posts

Posted 18 January 2009 - 09:58

Jag tror att det kan ta längre tid än så för radioaktivitet att försvinna, till och med upp till 200 000 år innan det är helt bortsanerat på naturlig väg. Det ligger kvar i markerna och finna kvar i bär m.m som växer. Däremot hur länge den är farlig kanske är betydligt kortare..

Jag har också sett avsnitt 11. Jag hade sett teasern där presidenten plockar upp en blomma och ser ganska glad ut så jag trodde att det fanns hopp för jorden trots allt. Att det sista livet på jorden, den 13:e kollonin var cylons var chockerande! Jag är inte helt övertygad ännu att Ellen är den 5:e, är det helt klart? Tigh är ju lite förvirrad, kan man lita på hans minnen? Jag förtår inte riktigt hur serien kan bli avslutad på så få avsnitt som återstår..det känns som en ny vändning just nu även om jag gillar den.

#194 Noveau

Noveau

Commander

• Members
  • 211 posts

Posted 18 January 2009 - 21:02

Hmm, om jorden var en cylonkoloni så måste det ju finnas många mer skinjobs-modeller. T.ex. ser man ju i scenen då Tyrel (stavas det så?) strosar runt på marknaden iallafall en kvinna som inte ser ut som någon av modellerna vi tidigare sett. Eller var det en blandad koloni med människor och cylons kanske?

Frågan är ju då om det verkligen bara är 12 modeller, eller om det faktiskt finns fler.

Kanske är Kara och Hellen båda jorden-cylons som därmed kan återfödas, liksom en hel del mer folk.
Kanske är du och jag också jorden-cylons :D

Edited by Noveau, 18 January 2009 - 21:13.

#195 Robrocker

Robrocker

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 62 posts

Posted 18 January 2009 - 21:51

Bra tanke där! Kanske det inte ens finns människor? Alla kanske är cylons från olika kollonier!

#196 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 19 January 2009 - 02:26

En teori (dock inte helt min egen): Starbuck är Pythia, alltså inte en kopia utan spelar hennes roll. Hon som ledde människorna i exil till deras nya hem och skrev den där boken Laura Roslin brände på sitt rum då hon insåg att hon inte själv var Pythia, ledaren som "frälser" människorna. Det passar även in med Starbucks "död" eller vad det som nu egentligen hände. Hon heter ju dessutom Kara P. Thrace.

Ett tungt avsnitt indeed och frågorna blir bara fler. Alla av de sista fem har levt på Jorden? Ellen som den sista cylonen? Och Starbuck? "Who am I?" som hon själv sa, det är frågan det. Allt vi vet är att hon har ett öde. Man kan ju fara iväg i religiösa tolkningar här, det finns ju folk som återuppstått förr...

Sen blev jag lite förvånad att inte fler begick självmord, Dualla var ju illa nog, men hela skeppet var ju i "disarray" med slagsmål, supande och folk som grät som vi såg när Adama gick för att begå suicide-by-Tigh. Och vad var det för grejer Dualla plockade med sig från Jorden? Och vad är Heras roll i det hela, hon hintades ju rätt friskt i det här avsnittet.

Sen är det ju lite konstigt att D'anna skulle tillåtas stanna kvar hon skulle ju berätta vilka alla av de sista cylonerna är. Eller?

Man skulle ju kunna tänka sig att alla de överlevande är cyloner, låter ju lite orimligt men vore en intressant vändning :) , man kan ju undra hur bra Baltars tester var och om han inte fördes bakom ljuset av Six. Eller så är de hybrider alllihopa eller bara en annan sorts cylon. Nåväl, spekulera kan man.

Det är i alla fall skönt att återse BSG igen och att vi nu kommer att få se slutet på denna saga, det har varit en lång resa...

Framförallt kommer det att bli intressant att se vad som händer och som har hänt med Starbuck. Känns som där behövs en hel del closure både för karaktären och för oss tittare.

---

--- | filmtipset | ---

#197 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 25 January 2009 - 14:41

Hmm, här flödar diskussionen... :)

04x12
Lite av ett mellanavsnitt med Gaeta och Sarek i fokus.

2xAdama vill installera cylonteknologi för att förbättra FTL-motorerna, vilket cylonerna gärna gör mot en viss "ersättning", nämligen inkorporering som fulvärdiga medlemmar av flottan. 2xAdama sväljer det, men det gör inte många andra heller. En allians och ett utbyte av teknologi är för mycket för såväl Sarek, Quorumet, som Gaeta.

Sarek ser sin chans till att ta initiativet och fronderar mot 2xAdama genom att får Quoreumet att rösta igenom att det är kaptenen och varje besättning som ska bestämma om cyloner och cylonteknologi ska tillåtas på deras skepp. Han får även det viktiga bränsleskeppet att agera när Adama den äldre skiter i detta och skickar cyloner dit ända. Detta leder till att Sarek grips och fängslas.

Gaeta, bitter efter förlusten av sitt ben, har fått nog av cyloner och ogillar skarpt eventuella allianser och whatnot. Han konfronterar Starbuck publikt och kallar väsentligen henne medlöpare då hon är gift med en cylon. Detta för att dra till sig andra missnöjda och smida ränker. Han får med sig folk och går sedan till den fängslade Sarek för att få honom att bli deras ledare.

I övrigt är Six och Tigh på ultraljudsundersökning och gläds oerhört, inte minst Six, över att de kunnat skapa barn och omtalar barnet som närmast en frälsare för "the Cylon nation", vilket inte går hem hos alla närvarande... (jag måste erkänna att jag glömt att Six var gravid).

Laura Roslin håller sig som vanligt undan och fattar beslutet att avbryta sin behandling och istället "leva" den sista tiden hon har kvar.

Gaius Baltar dyker upp, hållandes en predikan (som vanligt) inför sina anhängare riktat mot Adama. Han avbryts dock av Chief som upptäckt att han inte är far till sitt barn utan att det är en annan, detta då barnet blivit sjukt och kan behöva blodtransfusioner. Hans svar blir att spöa upp den riktige fadern, mitt under Baltars "bönemöte", och släpa med honom till det sjuka barnet för att börja ta ansvar för det.

Det är väl de viktigaste bitarna i avsnittet. Ingen av rebelcylonerna är med i avsnittet, cylonernas talan förs av Chief. Huruvida D'Anna stannade kvar på jorden eller inte är oklart därför har hon ännu inte konfirmerat att Ellen är den siste cylonen. Ellen nämns inte alls annat än indirekt som den sista cylonen, genom en slip-up av Adama den yngre. Och är Ellen verkligen den sista? Det återstår att se, i min mening.

Det mest intressanta är naturligtvis det kommande upproret lett av Sarek/Gaeta och var det tar vägen. Klart är att flottan är i upplösningstillstånd efter besvikelsen på Jorden (och indirekt nämns det att Dualla inte var den enda som tog livet av sig). Och en liten gnista kan antända det hela.

Sen är det lite intressant att Callys barn, Nick(?) inte är en halvcylon utan människa. Då finns det bara Hera (om nu inte Starbuck är gravid... :) ).

Edited by dukeofnewyork, 25 January 2009 - 14:42.

---

--- | filmtipset | ---

#198 Robrocker

Robrocker

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 62 posts

Posted 27 January 2009 - 21:25

Ja, det känns inte riktigt som att det finns tid/ utrymme för ett mellanavsnitt just nu. De stora frågorna återstår..=(

#199 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 28 January 2009 - 00:34

Håller med, den har startat lite svagt hittills säsong 4.5. Men jag antar de apterar ett par arc-bomber som de tänker spränga vid lämpligt tillfälle. Just nu lägger de många rökridåer vad gäller de stora frågorna (siste cylonen, Jorden, Starbuck, Hera...).

---

--- | filmtipset | ---

#200 Noveau

Noveau

Commander

• Members
  • 211 posts

Posted 31 January 2009 - 21:29

Avsnitt 4x13 är helt klart ett av mina favoritavsnitt i serien.
Satt på stolskanten under nästan hela avsnittet...

Får skriva mer när jag hunnit samla tankarna lite :)