Jump to content

Photo

Star Trek (2009)

• Please log in to reply
246 replies to this topic

#176 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 May 2009 - 14:52

George Lucas not happy about the 'Star Trek' box office success | Hero Complex | Los Angeles Times

:lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#177 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 12 May 2009 - 16:15

#178 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 12 May 2009 - 21:22

Den var bra :D

Winter is Coming

#179 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 13 May 2009 - 16:51

Nu har jag också sett den och recensionerna stämmer: det är en bra film och den infriar förväntningarna från alla håll. De som inte gillar Star Trek kan lätt älska den här filmen samtidigt som vi som gillar Star Trek känner igen oss. Sättet de bygger vidare och expanderar universat utan att gå emot kontinuiteten är underbar. Det hyllar det so mvarit, samtidgt som det lägger grund för framtiden. Sedan fick jag rätt också hur filmen skulle vara och det är alltid rätt att ha kul. ;)

Det är en jäkligt stabil film. Definitivt värd att se.

Mitt betyg? 3 av 5 eller 7 av 10.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#180 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 13 May 2009 - 19:49

Inget fan, men från jag hittills sett av trailen och inledningen känns filmen riktigt bra. StarWars-fanset SimonPegg (Scotty) har nog en poäng när han beskriver filmen.

"This is everything he wanted [Star Wars: The Phantom Menace] to be but wasn't. And the irony of being in it now - being part of it - is not lost on me, I can assure you."

Börjar bli lite avundsjuk på er Trekkies som fick en värdig prequel gjord av ett ung och kompetent film/tv-skapare tillika fan istället för vad vi fick för 10 år sedan... :upset:

#181 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 13 May 2009 - 20:36

Muhahaha! :D

Fast det är ingen prequel, det är en continuation. ;)

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#182 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 13 May 2009 - 20:47

Muhahaha! :D

Fast det är ingen prequel, det är en continuation. ;)

Skratta lagom, om du har sett kommande avsnitt av LOST så vet du att Hurley har en plan för att rädda StarWars 1977 ;)

Och vad är då en continuation? Upplys mig :P

#183 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 13 May 2009 - 20:55

Den nya filmen handlar i princip pom hur den riktiga Spock från det gamla universum skapar en alternativ verklighet där han själv hamnar. På så sätt är det ingen prequel, eftersom det är en fortsättning. Det är ingen remake, för den börjar inte om från början. Det är inte en reimagination, eftersom det är en fortsättning på det gamla. Kort och gott, den skapar en alternativ verklighet utifrån de gamla filmerna för att på ett smidigt sätt kunna skapa en ny och fräsch Star Trek - och därmed uppdatera en franchise som gått i stå.

#184 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 13 May 2009 - 21:08

Den nya filmen handlar i princip pom hur den riktiga Spock från det gamla universum skapar en alternativ verklighet där han själv hamnar. På så sätt är det ingen prequel, eftersom det är en fortsättning. Det är ingen remake, för den börjar inte om från början. Det är inte en reimagination, eftersom det är en fortsättning på det gamla. Kort och gott, den skapar en alternativ verklighet utifrån de gamla filmerna för att på ett smidigt sätt kunna skapa en ny och fräsch Star Trek - och därmed uppdatera en franchise som gått i stå.

Nä, vad dumt. Varför hade det inte fungerat som en riktig prequel? Ok jag kan förstå att Kirk & co´s bakgrundshistorier i någon mån berörts i serierna, men knappast på samma storslagana sätt som i den här filmen. Jag kan även förstå storheten i Nemoys cameo, men det hade säkert kunnat inkorporeras i en riktig prequel om så bara som en introduktion eller avslutning.

#185 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 13 May 2009 - 22:33

Det låter mycket dåligt. Har det hänt för mycket så handlingen blivit för sofistikerad för allt som skett?
Så nu ska dom fuska och allt ska gå vidare nån annanstans i ett annat ej ätet äpple.

#186 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 13 May 2009 - 23:36

Nu har jag sett filmen också, det var precis som jag trodde en jäkla bra sci-fi film men det är fan inge Star Trek! Och jag kommer nog aldrig räkna den som Star Trek heller.
Det här "nya" Star Trek kommer med all säkerhet att bli framgångsrikt men det "gamla" Star Trek är nu helt dött och begravet.

Jag behöver nog en god natts sömn innan jag kan ge nån närmare analys.

Winter is Coming

#187 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 May 2009 - 01:48

Har jag råd så går jag på bio nu i helgen. Den kommer inte hit förrän på fredag.. :(

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#188 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 14 May 2009 - 07:58

Det låter mycket dåligt. Har det hänt för mycket så handlingen blivit för sofistikerad för allt som skett?
Så nu ska dom fuska och allt ska gå vidare nån annanstans i ett annat ej ätet äpple.

Nej, det är inget fusk alls. Det är påbyggnad och utveckling, någonting positivt med andra ord.

#189 Noveau

Noveau

Commander

• Members
  • 211 posts

Posted 14 May 2009 - 08:52

Nej, det är inget fusk alls. Det är påbyggnad och utveckling, någonting positivt med andra ord.

Personligen tycker jag inte att det alls är något positivt.

Som stort Startrek-fan tar det verkligen emot när det produceras en icke-trekkig actionfilm som totalt eliminerar alla händelser vi sett i de andra Startrekserierna (ENT undantaget).

Jag kan förstå att man vill försöka nå en ny publik genom en nyupplivad Startrek, men efter att ha sett den här filmen befarar jag att den nya målgruppen är folk som vill ha action snarare än tankeställare i sitt nya Startrek. För att överdriva lite; Istället för avsnitt som fokuserar på svåra moraliska dilemman kommer vi snarare få se ett Startrek där det svåraste valet är om man ska spränga fienden med photon torpedoes eller vanliga phasers. Nåja, som sagt var det en rätt stor överdrift, men det visar iallafall lite vad jag och många andra fans känner riskerar att hända.

#190 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 May 2009 - 09:22

Intressant att "stå utanför" en sådan här diskussion för en gångs skull. Jag är nämligen inte särskilt insatt i Star Trek, har sett några filmer och tycker vissa var bra och vissa inte, och har sett det mesta av TNG, typ. Men jag kan förstå och hålla med om behovet av en slags "reboot", för även om det handlar om en slags "fortsättning" eller alternativ tidslinje är det i praktiken fortfarande en reboot, men detta blir bara bra om det nya lyckas med att 1.) få nya fans och 2.) vara troget originalet, åtminstone i andan. Har inte sett filmen än, så jag kan inte säga något om hur de har lyckats, men jag är helt klart sugen på att se den.
*Hockey och superhjältar*

#191 Loch Lomond

Loch Lomond

Lieutenant

• Members
  • 88 posts

Posted 14 May 2009 - 09:37

Som stort Startrek-fan tar det verkligen emot när det produceras en icke-trekkig actionfilm som totalt eliminerar alla händelser vi sett i de andra Startrekserierna (ENT undantaget).

Men det eliminerar väl inte? Det som har hänt i de andra serierna finns ju kvar, det här var ju en annan tidslinje.

#192 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 14 May 2009 - 09:54

Sen har vi det här med att man som Star Wars-fan skulle blicka avundsjukt på den här filmen av Abrams? Har ju inget belägg för någon sida här, men jag tror knappast att åsikterna om Star Wars Episod I-III är så enig som de högröstade kritikerna skulle vilja få gällande. Själv tycker jag t ex om Episod III, stora delar av Episod I och en hel del av Episod II också. Visst finns det pinsamma ögonblick, Jar-Jar är t ex ingen favorit, men det finns irriterande stunder i de gamla filmerna också. Hade sista delen kommit nu hade alla klagat om Ewokerna, det är jag helt övertygad om. Och nu sker samma sak med den här nya Star Trek-filmen; många inbitna fans kommer garanterat att klaga, det sker ju redan, och en mer "casual" fan kanske tycker om den. Och vem vet, kanske tycker många riktiga trekkies om den här filmen också, men deras röst drunknar?

Som jag har förstått det handlar Star Trek mycket om moraliska och filosofiska dilemman, fine, det är förhoppningsvis kvar, men Star Trek är också ökänt för ett visst mått av töntighet och överdrivet mycket technobabble. Ungefär som Bond någonstans gick vilse bland alla sina prylar och tappade kärnan så kan en reset-knapp, om än mildare och respektfull vara precis vad Star Trek behöver!

#193 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 14 May 2009 - 10:20

Men det eliminerar väl inte? Det som har hänt i de andra serierna finns ju kvar, det här var ju en annan tidslinje.

Precis. Det gamla finns kvar, så att gnälla över att allt är förlorat är överdrivet. Det finns ju fortfarande kvar som canon och allt. Fortsättningen uppdaterar ju det hela bara i ett nytt format som gör det hela mer åtkomligt öfr en nypublik. Jag tror nya filmen kommer dra nya fans som sen söker sig vidare till det gamla materialet.

#194 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 May 2009 - 10:29

Jag får ta och chocka hela mänskligheten med att fullt och fast hålla med Sentinel angående den nya tidslinjen och sånt. Exceptionellt smart, och nåt jag skrev för länge sedan att jag tyckte var en utmärkt idé (när det gick rykten om just detta).

Att de dessutom verkar ha gått iland med det hela så både Trekkers och allmänhet gillar filmen är ju ett stort plus. Det verkar som om jag får som jag vill: Star Trek genomgår just nu vad Doctor Who gjorde 2005, en nytändning som heter duga.

//Peak

sixty six."

#195 Noveau

Noveau

Commander

• Members
  • 211 posts

Posted 14 May 2009 - 11:31

Precis. Det gamla finns kvar, så att gnälla över att allt är förlorat är överdrivet. Det finns ju fortfarande kvar som canon och allt. Fortsättningen uppdaterar ju det hela bara i ett nytt format som gör det hela mer åtkomligt öfr en nypublik. Jag tror nya filmen kommer dra nya fans som sen söker sig vidare till det gamla materialet.

Ni har väl båda delvis både rätt och fel i min åsikt.

Visst kan man säga att det sker i två parallella universum och att händelser därmed inte på något sätt påverkar det som är canon. Men då får samtidigt den nya linjen svårt att passa in någonstans, eftersom det blir väldigt skumt om den också ska räknas in i canon på något sätt. Hur som helst kan man ju inte tänka sig in i universat på alls samma sätt eftersom allt det man känner sedan innan är ändrat i "Startrek 2009+".

Nåja, givetvis ska man försöka att inte dömma ut något så här tidigt. Kanske skärper de sig och gör nästa film mer trekkig så att även sådana som jag faktiskt kan acceptera att namnet Star trek sätts på produkten.

#196 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 May 2009 - 12:02

"Gamla" universumet kommer ju att leva kvar i så mån att böcker och sådant fortfarande utspelar sig i det. Sedan kommer det givetvis att komma Trek 2.0-böcker, och det skulle inte förvåna mig ifall Trek-författarna dregglar över möjligheten att få en helt ny infallsvinkel på en redan etablerad händelse. Sedan anar jag att det så småningom (iaf i bokform) kommer någon slags crossover av något slag mellan de två universa. Kan ta ett gäng år, givetvis.

Star Trek-böckerna har ju de senaste åren varit så lyckligt lottade att de har varit "ensamma på plan", vilket har gjort att författarna har kunnat utveckla Star Trek-universumet helt på egen hand. Denna nya film tillåter dem att fortsätta göra det, eftersom den nya tidslinjen inte har nåt med böckerna att göra än så länge.

//Peak

sixty six."

#197 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 14 May 2009 - 12:37

Som Peak säger, båda är canon. Det finns ingenting konstigt med det och det blir inte särskilt konstigt att hålla koll på det i canon. Officiella saker som händer i det gamla universumet är canon men påverkar inte det nya och vice versa. Inte särskilt svårt?

Och nej, du kan inte tänka dig in i det nya universumet. Det är det som är det finurliga. Det är vad som kommer att dra in fler folk. Man måste inte ha 20 säsonger av TV-serier för att förstå. Tvärtom. Ju mindre kunskap desto bättre. Har du mycket blir snarare spänningen i "vad kommer att förändras". Det är vad som fascinerar. Kommer man använda gamla händelser i det nya universumet och på vilket sätt? Det behövdes en clean slate och det genomfördes exemplariskt utan att förstöra den gamla.

#198 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 14 May 2009 - 13:05

Sen har vi det här med att man som Star Wars-fan skulle blicka avundsjukt på den här filmen av Abrams? Har ju inget belägg för någon sida här, men jag tror knappast att åsikterna om Star Wars Episod I-III är så enig som de högröstade kritikerna skulle vilja få gällande.

Nu var det endast Episod I jag åsyftade, och du vet mycket väl att en majoritet av fansen var grymt besvikna (du vet varför men även vad fansen gillade ;) ). Att jag knöt ann till den beror lite mer topic-relaterat på Simon Peggs medverkan i filmen, och sist men inte minst att han i komediserien Spaced så smärtsamt tydligt illustrerar StarWar-fans bitterhet över Phantom Menace. :lol:

Hade sista delen kommit nu hade alla klagat om Ewokerna, det är jag helt övertygad om. Och nu sker samma sak med den här nya Star Trek-filmen; många inbitna fans kommer garanterat att klaga, det sker ju redan, och en mer "casual" fan kanske tycker om den. Och vem vet, kanske tycker många riktiga trekkies om den här filmen också, men deras röst drunknar?

Absolut, den här filmen kan vara en vattendelare för Trekkies på samma sätt som t ex Lucas Special Edition blev för det mer ultraortodoxa SW-fansen som hatade alla förändringarna :P . Tror även att den här filmen kommer locka mer vanliga besökare, mej inkluderad som gillar att filmen är mer "popcornaction" än töntig tecnobabble som någon skrev.. vilket ogillas av de mer ortodoxa ST-fansen :D

Edited by Walker, 14 May 2009 - 13:07.

#199 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 14 May 2009 - 14:29

Jag är inte helt hundra på att en stor majoritet av fansen ogillade den nya Star Wars-trilogin. Det var säkert många, men fans kan ju gnälla rätt högröstat, eller hur?

Men för att anknyta till Star Trek så är jag också inne på Cappys linje; det är ett ytterst smart sätt att göra en reboot på, är helt med på den idén. :)

#200 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 14 May 2009 - 15:13

Jag är inte helt hundra på att en stor majoritet av fansen ogillade den nya Star Wars-trilogin. Det var säkert många, men fans kan ju gnälla rätt högröstat, eller hur?

Men för att anknyta till Star Trek så är jag också inne på Cappys linje; det är ett ytterst smart sätt att göra en reboot på, är helt med på den idén. :)

Absolut inte hela trilogin! Jag refererar fortfarande enbart till Episod I och inget annat, däremot kan väl du erkänna att det fanns ett unisont ogillande 1999 från såväl fans, "civila" som kritiker när det gäller Phantom Menace?

Om du vill kommentera så gör det här..vi har spammat den här tråden tillräckligt B)

Edited by Walker, 14 May 2009 - 15:14.