Jump to content

Photo

Omslagstävling 2, omröstningen stängd.

• Please log in to reply
238 replies to this topic

Poll: Rösta, rösta!

Rösta på det omslag du helst vill se på omslaget till SSS#8

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#176 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 24 September 2008 - 20:11

Jag vill så långt som möjligt att skaparnas vision ska bli rätt, och deras egen så jag ser gärna att ni berättar när jag gör fel, eller nåt inte stämmer.

Har jag förstått rätt i att huvuddelen går ihop med övre delen av bröstet och att den är i samma färg? Tänker du den övriga kroppsdräkten i samma färg (vit i det här fallet), eller en annan?

Har inte haft tillfälle att laborera med idéer till färgerna, min dator hänger sig numera så fort jag öppnar PhotoShop :(

Ja, huvuddelen går i hop med övre delen av bröstet och ska ha samma färg, tanken är att det ska efterlikna en bödelhuva.
Som man kan se på denna skiss (just denna version är ju när han är medlem i den "gamla" supergruppen med Superstjärnan, Osynliga mannen och Vita Duvan):
http://www.sir-l.com...nen_skiss_1.jpg

Den övriga kroppsdräkten har jag tänkt mig i annan färg än huvan men en enhetlig färg. Bältet och stövlarna vet jag inte om de kanske ska ha samma färg som huvan eller och tex bältet ska vara i annan färg.

Anledningen att Liemannen är mestadels vit i "sin barndom" är att han får sina krafter mitt upp i det finska vinterkriget och med all snö så har han ett övertag i att vara kamoflerad. Den vita döskallen kommer från att vissa finska förband fick ett rykte om sig att vara rena döden att möta då deras träffsäkerhet i strid var ökänd, för att injaga skräck i Ryssarna så målade de vita döskallar på hjälmarna. Min tanke var att förbandet som Charlie Crusenstierna (måste fanken kolla upp hur jag tänkt det skulle stavas :unsure: ) hörde till innan han blev Liemannen skulle ha sådant, därav att han har med sig den i dräkten.

Har inte riktigt tänkt ut vad han skulle kunna ha för färger i den moderna eran mer än att det kanske blir för tråkigt med så mycket vitt, fast det ser rätt läckert ut med blåfärgen på bröstdelen av huvan och det vita på resten. Kanske att huvan ska vara blå och kroppen (och "dödskallen") vit? Som du ser är jag inte riktigt säker på min vision, så har du ett bra förslag så funkar det för min del.

#177 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 24 September 2008 - 20:29

Nåt sånt här för Liemannen?

Posted Image

#178 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 24 September 2008 - 20:49

Det ser kanon ut.
Bara en undran, ser att du inte lagt på någon skugga på "bröstdelen av huvan" har du tänkt att den ska vara vit eller har du tänkt ha den i annan färg?

#179 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 24 September 2008 - 21:11

Har inte kommit dit, eller till övriga kroppen än bara.

#180 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 24 September 2008 - 21:16

Har inte kommit dit, eller till övriga kroppen än bara.

Ok, ser bra ut so far...

#181 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 26 September 2008 - 14:14

1. Bleklägga Superstjärnan... Check!
2. Förmörka Noxs hår... Check!
3. Vända Marshall Thunders jacka med det röda och svarta fodret utåt... Check!

Nå, är det någon som har något att invända mot detta omslag, eller ska han/hon för evigt tiga? XD

Posted Image

#182 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 September 2008 - 18:10

Ser både roligt o bra ut. Men de mörkaste tonerna kommer förmodligen att bli ännu mörkare, så att det blir svårt att urskilja något. T ex Järnängelns ansikte. Och så brukar Plågaren ha sin ryggsäck på sig. Men strunt samma, han tog av sig den inför fotot.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#183 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 26 September 2008 - 18:15

Jag mörklade lite extra på Järnängelns ansikte för att ge henne ett mer anatagonistiskt sken, manshatare som hon är och allt det där.

#184 DanielOlsén

DanielOlsén

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 63 posts

Posted 27 September 2008 - 13:37

Du kan pröva med att lägga in lite skarpa dagrar i den mörka skuggan, kanske lägga på lite extra på ögonen.
Kontraster är bra.

Hursomhelst. Som jag förstått så finns det inte någon igentlig deadline. Så jag ska se ifall det är möjligt att fixa ihop ett bidrag. Har en ganska så, "lugn och sansad" idé.

Edited by DanielOlsén, 27 September 2008 - 13:38.

#185 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 27 September 2008 - 14:19

Deadlinen är snart, den sista september.

Här är då till slut min färdiga bild. Nu ska jag inte dra ett penndrag på minst ett dygn så min stackars handled får vila. Sitter ju med en laptop och använder touchpaden vilket är att be om RSI.

Posted Image

#186 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 27 September 2008 - 15:56

Grym skuggning Daniel. :)

Tyvärr fastnade jag på 1000 apor igår, så det blev inte mycket gjort på omslaget... -_-

Jag ska mickla lite med färgkorrigeringen dock, så skickar jag upp den så fort jag kommit lite längre, så att du (och alla andra) kan börja korrigera era färger.

EDIT: Glömde ju att jag faktiskt jobbat på färgprofilen lite. Har lyckats korrigera det gula en del, tror jag faktiskt.

Nu är det bara dom blå tonerna kvar, och hur fan det ska gå till, det vette fanken. Mycket mystiskt att det blir på detta sättet.

Posted Image

Edited by PredaBot, 27 September 2008 - 16:08.

#187 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 27 September 2008 - 16:49

[...]
Här är då till slut min färdiga bild. [...]

http://www.griffinde...g/nsomslag1.jpg

Mycket snyggt!

#188 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 27 September 2008 - 17:03

Jag har helt bytt process, mycket mer smidigt och mångfassetterat.

Nu är skulle jag nog vilja säga att det är ännu bättre faktiskt. :) Använder bara två lager dessutom, ett lager för att kontrollera olika färgområden, och så ett ljushet&kontrast lager ovanpå det.

Hmm... kom just på ett problem... jag har ju satt in dom olika färgjusteringslagren i förhållande till min egen skärm, och det colour-space jag använder.

Mitt är helt enkelt ett sRGB 1966 -space, men kalibrerat för min skärm. Jag har alltså INTE utgått från Adobe RGB. Om ni använder ett colour-space baserat på samma space, och är någorlunda kalibrerade som jag ( alltså bara mjukvarukalibrerade, inte hårdvaru) då borde det väl iallafall producera lite mer korrekta bilder, dessa justeringslager jag jobbar med, än om ni inte hade några lager.

Posted Image

#189 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 27 September 2008 - 23:44

Min skärm är 0 kalibrerad. Min TV och min projektor är mjukvarukalibrerade men datorn har jag inte rört. Det borde funka relativt bra ändå då man kan jämföra med hur den tryckta bilden ser ut. Ska bli intressant att se hur väld psd-filen lirar med mitt GIMP. Du gör ett bra jobb som kan göra att våra färgresultat kan bli rätt gentemot tryckeriet (som vi kanske ändå byter snart).

Det ser snarlikt ut sånär som på Jeannes gröna hår tycker jag.

Edited by DanielSchenström, 27 September 2008 - 23:46.

#190 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 September 2008 - 08:51

Daniel, ditt omslag ser mycket smakfullt och roligt ut. Gillar hur stjärnorna i bakgrunden blev. Men tänk på att ganska många av stjärnorna kanske kommer att försvinna bakom logotypen. Skulle gärna se några till här och där.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#191 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 28 September 2008 - 11:59

Det är en ganska enkel process att kopiera och klistra in fler stjärnor, vi får se om jag har tid, ganska mycket annat blev lidande när färgandet tog sån tid.

Man skulle eventuellt kunna vara trixig och kopiera och klistra in stjärnor ovanpå logon också.

Virtus: Hur går det med Alex ommålning av omslaget?

#192 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 28 September 2008 - 12:14

Virtus: Hur går det med Alex ommålning av omslaget?

Han hade glömt det tills jag påminde honom i mitten av veckan. Känner jag honom rätt så är han färdig i god tid för tisdag.

#193 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 28 September 2008 - 15:56

Det är en ganska enkel process att kopiera och klistra in fler stjärnor, vi får se om jag har tid, ganska mycket annat blev lidande när färgandet tog sån tid.

Man skulle eventuellt kunna vara trixig och kopiera och klistra in stjärnor ovanpå logon också.

Appropå det... Skulle jag kunna få äran att, om man nu skulle råka vinna ( kanske inte så stor chans, med tanke på motståndarna, men iallafall) att sköta textandet och typsättandet på omslaget? Jag har lite olika ideér för att göra texten och rutorna lite mer dynamiska. Vad tror du, käre redaktör? Vågar du sätta ut detta redaktionella uppdrag på mig? :)

För prov på mitt textsättande så kan du slänga en snabb bläng på det här vykortet som jag ska skicka till Gene Colan.
http://img.photobuck...ard-blurbs1.jpg

EDIT2:

Min skärm är 0 kalibrerad. Min TV och min projektor är mjukvarukalibrerade men datorn har jag inte rört. Det borde funka relativt bra ändå då man kan jämföra med hur den tryckta bilden ser ut. Ska bli intressant att se hur väld psd-filen lirar med mitt GIMP. Du gör ett bra jobb som kan göra att våra färgresultat kan bli rätt gentemot tryckeriet (som vi kanske ändå byter snart).

Det ser snarlikt ut sånär som på Jeannes gröna hår tycker jag.

Tackar och bockar, tackar och bockar. Färg är mitt gebitt. ^^ Du har helt rätt att det är några av dom gröna tonerna som inte är helt hundra ännu. Väldigt svårt att få till det, så att dom inte blir för ljusa. Men jag ska ta mig an det igen senare ikväll, så kanske man får fason på dom sista detaljerna. Helt otroligt ändå, att Ka-Blam kan trycka så här pass fel... Är inga små justeringar jag gjort direkt. I princip alla färger är justerade i ljushet, mättnad, och område. För att inte nämna kontrasten.

EDIT: Just ja, här har vi en uppdatering på omslaget. :)
Posted Image

Edited by PredaBot, 28 September 2008 - 17:12.

#194 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 September 2008 - 16:08

För min del får du gärna bidra till det. Hur mycket det blir ger sig efter hand. Men du kan ju få börja så får vi andra komma med synpunkter. Vad säger övriga red?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#195 DanielOlsén

DanielOlsén

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 63 posts

Posted 28 September 2008 - 16:59

Posted ImagePosted Image

Okej, börjar färglägga sedan. Föresten, hur var det med det där korrigeringslagret?

#196 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 28 September 2008 - 17:16

För min del får du gärna bidra till det. Hur mycket det blir ger sig efter hand. Men du kan ju få börja så får vi andra komma med synpunkter. Vad säger övriga red?

Angenämt, angenämt. ^^ Nu gäller det bara Jelcander och den gode herr Schenström..

Posted ImagePosted Image

Okej, börjar färglägga sedan. Föresten, hur var det med det där korrigeringslagret?

Det är nästan färdigt. :) Jag kan skicka dig lager-gruppen som den ser ut just nu, ( i en fil med dom dimensioner Schenström nämnde som standard) om du vill göra lite justeringar själv? ( självfallet med referensfilen)

#197 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 September 2008 - 17:38

Snygg färgläggning Predabot! Och klart schysst stil på DanielOlséns teckning! Den här omslagsomröstningen kommer att bli en rysare samt en orgie i kvalitet!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#198 DanielOlsén

DanielOlsén

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 63 posts

Posted 28 September 2008 - 18:21

Det är nästan färdigt. :) Jag kan skicka dig lager-gruppen som den ser ut just nu, ( i en fil med dom dimensioner Schenström nämnde som standard) om du vill göra lite justeringar själv? ( självfallet med referensfilen)

Jag har faktist alldrig använt ett sådant. Men son jag förstår det så kan man kolla hur färgerna ser ut i tryck genom det, villket skulle vara användbart.

#199 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 28 September 2008 - 18:23

PredaBot> Klart läcker bild. Man riktigt känner farten. :popcorn:

DanielOlsén> Helskön bild. Så perfekt symbolik att våra hjältar vaktar över staden. Och Moose och Plågaren som står och blänger på varann, jag bara ääälskar sånt. :thumbsup:

(Det var en jäkla tur att min dator i stort sett gett upp, annars kanske man hade vågat sig på ett försök till omslag och det hade ju inte känts bra med alla suveräna bilder här.)

Edited by Sir-L, 28 September 2008 - 18:25.

#200 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 28 September 2008 - 19:05

Det är ju Thomas som gjort omslagen tidigare så jag ser det som hans territorium, även om jag och fredrik vart på honom två nummer i riad om vissa ändringar. Så jag överlämnar min röst till honom. Det är ju inte värre än att om vi inte gillar det att Thomas gör ett annat själv.