Senaste sedda film 2
Posted 13 August 2009 - 23:01
Wow, det här var underhållande. 2 timmar av ren action-underhållning. Underbart för alla nördar som älskar hemliga onda högteknologiska orginisationer som vill erövra världen och hemliga superagenter som ska stoppa dem. Lite samma känsla som de gammla James Bond filmerna fast mycket lekfullare. Jag kände mig som ett barn igen då man satt och tittade på tecknade action-serier. Den typ av film saom är så lätt att titta på och man känner att man inte kan se för många gånger.
Deffinitivt ingen film för de som föredrar lite mer verklighets troget utan för de som är öppen till fantasi och fartfylld comando-action med coola karaktärer.
Bra skådespelare. Joseph Gordon-Levitt är en fantastisk typisk ond galen vetenskapsman. Visst, det känns lite löjligt att Cobras mastermind är typ 25 år gamma när han igentligen borde vara det dubbla men karaktären spelas så bra så det stör mig inte så mycket.
Slutet var en aning fegt. Kändes som att de inte vågade ta för givet att få en uppföljare och knöt ihop allt på ett väldigt enkelt hastigt sätt.
Men annars har jag lite att klaga på. Ingen Oscars film, inget speciellt djup, inget episkt mästervärk men ren fantastisk underhålning av högsta kvalitet på ett sätt som sällan görs nu förtiden. Den visar att filmer behöver inte vara intelligenta och djupa för att bli bra utan kan gå på bara underhållning med.
9,5/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 14 August 2009 - 09:27
Nähä!?G.I. Joe: The Rise of Cobra
Ingen Oscars film
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 14 August 2009 - 09:42
I tonen påminner den en del om Crouching Tiger, Hidden Dragon. Många snygga scener, även om det känns lite överkoreograferat på sina håll. Klassisk enkel intrig, även om det var ganska uppenbart att åtminstone en av poliserna ingick i motståndsrörelsen. Plus för slutet dör Jon lurar Mei att ta livet av sig själv . -- OK.
Sedan har jag sett om en del filmer:
Hercules and Xena - The Animated Movie: The Battle for Mount Olympus
Tycker väl ungefär lika om den. Stryn är enkel och barnvänlig, rätt bra musik och jag tror det vara är "Hercules" som inte känns helt 100% i sin framställning (manusproblem troligen). Det märks också att det är frågan om röst-skådepelare med liten erfarenhet. -- BRA.
Appleseed (2004)
Tycker lika om den här också, funkar som introduktion och storyn är över lag bra. -- BRA.
Appleseed Ex Machina
Det enda som störde mig med storyn här är att "Tereus" ärver Brearios "minnen/erfarenheter" med den genetiska koden. Har lite svårt och svälja den biten. Annars tycker jag att det är en bra story. -- BRA.
Edited by XC, 14 August 2009 - 09:43.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 14 August 2009 - 14:00
Posted 14 August 2009 - 20:27
Bättre än ettan, bättre än de flesta serietidningsfilmer! Mer action, mer komedi, mer drama mer av allt! Finns nog inget att klaga på när det gäller den här filmen? Tågscenen är en favorit
10/10
Spider-Man 3
Sämre än sina föregångare men knappast dålig! Bra på många plan med fantastisk CGI med actionscener som nästan överträffar både ettan och tvåan. Utmärkta villians också! Venom som många inte tycks gilla är min favoritskurk genom alla Spider-Manfilmer av den enkla anledning att han tycks vara den än så länge enda riktigt genuint onda villlian! Synd bara att han är med så kort tid
9/10
Stargate
Funkar mycket bättre i tv formatet skulle jag nog säga, tycker inte att den har åldrats med värdighet heller. Bra skådespelare lyfter dock filmen även fast jag aldrig kommer att kunna se Kurt Russel som Jack O´Neill och James Spader som Daniel Jackson. Dock som en sann Stargatefan bör man se denna film varje gång man ska ha ett Stargatemaraton som jag nu ska ha framtill att Stargate Universe börjar
7/10
Winter is Coming
Posted 15 August 2009 - 00:45
Son of Frankenstein (1939)Efter att ha skaffat alla klassiska Universal Dracula, Frankenstein och Wolf-Man filmerna så tänkte jag se dem alla i rätt ordning (eftersom de utspelar sig i samma universum). Första Frankenstein såg jag för ett par månader sedan.
För att ni ska hänga med så skriver jag ordningen.
Frankenstein (1931)
En klassiker och på många sätt ett mästerverk. Det är svårt att fatta att den verkligen är så gammal som den är när man ser den för den är väldigt välgjord.
Mycket bra fina och även hemska scener. Mer än skräck så känns filmen idag som en tragisk historia och filmskaparna har verkligen lyckats få fram det tragiska i Monstret som aldrig känns som en ond varelse utan en tragisk barnliknande varelse som inte har förstånd att förstå.
Scenen med den lilla flickan t ex är en väldigt fin scen som blir väldigt hemsk och tragisk då Monstret inte förstår. Dessutom är det en ovandligt hemsk scen för den här tiden med att man får se ett barn mördas och pappan bära på hennes lik.
Specialeffekterna är också otroligt bra. De lyckades få det att se riktigt bra ut på den tiden utan datorer, CGI eller dyra effekter.
Ett klart mästerverk som alla borde se.
10/10
Dracula (1931)
Orginalet. Baserad på Brodway omskrivningen av den klassiska romanen (som sedan blev standard).
Fortfarande bra och spännande efter alla dessa år och dekoren är fantastisk.
Men visst finns det dåliga saker även för den tiden. Inget blod eller riktigt våld (trots att pjäsen hade det) och man får aldrig se Dracula bita utan bara att han närmar sig personens hals. Och det är uppenbart att regisören är en stumfilms regisör (detta var världens första skräckfilm med ljud) både på gott och ont.
Men visst satte de en hel del humor i också. Vissa saker känns fjantiga som t ex getingen som kliver ur en egen liten minikista när Dracula kliver ur sin.
Slutet är lite tamt ur nutidsperspektiv men det passande "riktiga" slutet.
Heh, jag blev lite paff att en av de populäraste klassiska låtar alla hört så många gånger i sitt liv härstammar från den här filmen.![]()
En klassiker som lever än i dag.
8/10
Bride of Frankenstein (1935)
[Frankenstein 2]
Tar vid där ettan slutade. Efter att ha blivit alvarligt skadad så blir Frankenstein tvingad, av sin gammla mentor, att skapa ett kvinnligt Monster.
Samtidigt spå letar Monstret efter ett ställe att få leva i fred och får sin första vän.
De flesta säger att det här är den bästa av de gammla klassiska monsterfilmerna. Jag är själv lite kluven. En väldigt komplex film. Ovanligt komplex för den här tiden. Men regisörens sjuka humor hade jag svårt att vänja mig vid. Även då komik fanns i ettan också så är det mycket mer extrem och "in your face" och får en att skaka på huvudet. Som t ex minimänniskorna i glasburkar som en galen professor hade skapat. Mycket extrema karaktärer.
Bäst är, som vanligt, Monstret som bara vill vara i fred och ha en vän och det är smärtsamt att se hur hans hjärta blöder och hur han inte vill vara ett monster.
Slutet när Monstret äntligen förstår hur allt ligger till är höjdpunkten.
Bruden, som tyvärr är med aldeles förlite, spelas fantastiskt bra och mystisk. Och att ta Mary Shellys orginal idéer som uppbyggnad för filmen var ett bra val liksom att låta historien berättas av Mary Shelly.
8,5/10
Dracula's Daughter (1936)
[Dracula 2]
Tar vid där ettan slutade. Von Helsing har dödat Dracula och står nu inför rätta för mord och riskeras att hängas.
Han ber sin gammle vän, Psyckologen Jeffrey Garth, att hitta bevis på att Dracula var en Vampyr.
Samtidigt anländer Grivinnan Zaleska, Dracula's dotter, för att förgöra Draculas kropp i hopp om att bli fri från hans förbannelse och kunna leva ett normalt liv.
Intresant till en början men det känns som att det aldrig riktigt händer något. Det lyckas bra till en början att få Zaleska att kännas som ett offer i det hela som inte vill vara ond men i slutet blir det hela rätt ologiskt när hon plötsligt vill göra Garth till vampyr. Det plus ett rätt dåligt slut sänker betyget.
Men filmen har iallafall en hel del underlig härliga karaktärer. Speciellt Baronessan som är Garth's busiga sekreterare höjer filmen.
6/10
[Frankenstein 3]
Många år (ca: 40-50 år) har gått sedan händelserna i förra filmen. Dr. Heinrich 'Henry' von Frankenstein är död och likaså hans Monster. Oförmågen att släppa sin besatthet i att skapa liv har Dr. Frankenstein blivit hatad av folket i byn och hans fru lämnade honom och tog med deras barn.
Sedan hans död så har 6 personer mystiskt dött av att deras hjärta exploderat och byborna tror att det är The Ghost of Frankenstein som härjar.
Nu återvänder sonen, Baron Wolf von Frankenstein, för att ta del av sitt ärv. Men ryktena om Monstrets död visar sig överdrivna och Wolf blir fast besluten att lyckas där hans far misslyckades och rena namnet Frankenstein.
Det här är filmen som målar upp den klassiska bilden av Frankenstein som de flesta har. Med de arga byborna med högafflar, den stela puckelryggade missbildade Ygor, den galna vetenskapsmannen med sin trimmade mustage i en medeltida borg. Och det är den här filmen som "Det Våras För Frankenstein" lånar så mycket av och kallar sig uppföljare på.
En väldigt annorlunda ton än tidigare. I de tidigare filmerna så var Dr. Henry von Frankenstein sedd som ett stackars offer och älskad av alla men nu är namnet föraktat och hatat. Dessutom så visar det sig att Ygor var Henry von Frankenstein's medhjälpare i skapandet av monstret, spelas av Bela Lugosi (som spelade Dracula), trots att karaktären inte varit med tidigare.
I boken så heter orginal-Frankenstein Victor von Frankenstein men för någan anledning så döptes han om till Henry i de här filmerna och Victor blev istället Henry's pappa.
Filmen skulle från början ha filmats i färg men beslutades sedan att filmas i Svart/Vitt istället. Rykten säger att det var för att resultatet i färg inte blev bra.
Åter igen är monstret det verkliga offret. Lurad att begå onda gärningar av Ygor.
Men Frankenstein är en idiot. Trots att han vet att det är fel på Monstrets hjärna och att den har mördat en massa människor så envisas han med att återuppliva den. Det är en sak att tro på sin faders arbete men en annan att jobba på hans misslyckade Monster som han själv ångrade att han skapade. Och han skyller alla andra för att de anklagar honom för saker som han faktiskt har orsakat.
Det intresanta är att Ygor är här mer av en ledar typ än medhjälpare och ger Frankenstein order. Och han är en avskyvärd karaktär som man verkligen hatar. Även Frankenstein blir en rätt avskyvärd svinig karaktär sdom går förlångt. Till skillnad från tidigare filmer så hejar man inte på honom här utan är på Polisens sida.
Mycket bra och intresant film. Men eftersom man tycker illa om huvudkaraktären mot slutet av filmen så tar det lite av filmen. Hade det inte varit för coola Inspector Krogh med robotarmen så hade den delen av filmen mäst varit irriterande.
8/10
The Ghost of Frankenstein (1942)
[Frankenstein 4]
Flera år har gått sedan Baron Wolf von Frankenstein lämnade byn. Rädda för att byn har en förbannelse över sig så bestämmer sig byborna för att spränga Castle Frankenstein. Men istället släpper de lös Monstret.
Ygor och Monstret ger sig av för att hitta Dr. Heinrich 'Henry' von Frankenstein's andra äldre son, Dr. Ludwig von Frankenstein, som är den första människa som lyckats med en hjärntransplantation, för att utpressa honom att göra monstret ännu starkare och mäktigare med hjälp av hans fars och hans brors anteckningar. Men det fantastiska monstret är en stor möjlighet och snart börjar olika personer göra sina egna planer för det.
Heheh, Monstret inför rätta.
Intresant utveckling. Monstret börjar få ett eget medvetande och Ygor kan inte längre kontrollera honom. Alla gör egna planer. Ludwig vill ge monstret en god hjärna, Ygor vill ha sin hjärna i monstrets kropp och monstret själv vill ha en liten flickas hjärna.
Mycket bra och spännande men en aning kort. Känns lite synd att det här är sista filmen med det gammla monstret.
8,5/10
Edited by Crusader, 15 August 2009 - 02:18.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 15 August 2009 - 06:19

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 17 August 2009 - 12:42
Posted 18 August 2009 - 15:26
2 nygifta åker till Japan. Väl där råkar de köra på en mystisk kvinna som sedan försvinner spårlöst. Efter det börjar de se henne överallt och mardrömmen börjar.
Typisk Amerikansk/Japansk skräckfilm. Inte så värst skrämmande IMO men har ibland lite kuslig stämning. Men annars bra.
Slutet är överaskande och förvånande bra.
7/10
The Marsh
En barnboksförfattarinna som plågas av hemska mardrömmar om ett hus vid ett träsk och hittar platsen hon drömmer om och åker dit. Men i ett försök att rekonstruera huset efter sin mardröm så öppnas en dörr som borde ha fortsatt varigt stängd.
Förvånande bra spökfilm med intresanta twister. Sewr först ut som en lågbudget TV-film men visar sig sedan vara mycket mer än så. Och fick tillochmed mig att hoppa till vid något tillfälle.
7,5/10
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 20 August 2009 - 23:44
Inte ändrat min uppfattning från förra gången jag såg den som jag skrev i det här inlägget. Förutom att DC-versionen är ännu bättre! De få grejer man saknande från orginalet är med här. Allt från skådespelare, regi, foto, koreografi, ljud och manus är på topp! Kryddat med ett soundtrack som få filmer kan konkurera mot. Den här filmen är gjord med stort hjärta, intresse och kunnande. Årets film som sagt! Och även en av mina favoritfilmer någonsin!
10/10 med ett stort plus i kanten!
Winter is Coming
Posted 21 August 2009 - 21:02
Serietidningen i serietidningen typ. Själv var jag inte överdrivet intresserad av Black Freighter när jag läste Watchmen då jag tyckte den inte tillförde nått särskilt och tog fokus från huvudstoryn. Som egen film eller kortfilm ska det väl kanske vara så funkar det hyggligt. Bra röstskådespel från Gerard Butler och ganska snygg animering. Godkänd
6/10
Watchmen - Under the Hood
Klart intressantare än Black Freighter. Hollis Mason och Sally Jupiter intervjuvas om varför de började bekämpa brott som maskerade hjältar. En fördjupning som ger mersmak! Kul också att ett flertal skådespelare från Watchmen är med. Man får verkligen känslan av att det skulle kunna vara ett riktigt intervjuprogram.
8/10
Winter is Coming
Posted 22 August 2009 - 05:21
The Wolf Man (1941)Efter att ha skaffat alla klassiska Universal Dracula, Frankenstein och Wolf-Man filmerna så tänkte jag se dem alla i rätt ordning (eftersom de utspelar sig i samma universum). Första Frankenstein såg jag för ett par månader sedan.
För att ni ska hänga med så skriver jag ordningen.
Frankenstein (1931)
En klassiker och på många sätt ett mästerverk. Det är svårt att fatta att den verkligen är så gammal som den är när man ser den för den är väldigt välgjord.
Mycket bra fina och även hemska scener. Mer än skräck så känns filmen idag som en tragisk historia och filmskaparna har verkligen lyckats få fram det tragiska i Monstret som aldrig känns som en ond varelse utan en tragisk barnliknande varelse som inte har förstånd att förstå.
Scenen med den lilla flickan t ex är en väldigt fin scen som blir väldigt hemsk och tragisk då Monstret inte förstår. Dessutom är det en ovandligt hemsk scen för den här tiden med att man får se ett barn mördas och pappan bära på hennes lik.
Specialeffekterna är också otroligt bra. De lyckades få det att se riktigt bra ut på den tiden utan datorer, CGI eller dyra effekter.
Ett klart mästerverk som alla borde se.
10/10
Dracula (1931)
Orginalet. Baserad på Brodway omskrivningen av den klassiska romanen (som sedan blev standard).
Fortfarande bra och spännande efter alla dessa år och dekoren är fantastisk.
Men visst finns det dåliga saker även för den tiden. Inget blod eller riktigt våld (trots att pjäsen hade det) och man får aldrig se Dracula bita utan bara att han närmar sig personens hals. Och det är uppenbart att regisören är en stumfilms regisör (detta var världens första skräckfilm med ljud) både på gott och ont.
Men visst satte de en hel del humor i också. Vissa saker känns fjantiga som t ex getingen som kliver ur en egen liten minikista när Dracula kliver ur sin.
Slutet är lite tamt ur nutidsperspektiv men det passande "riktiga" slutet.
Heh, jag blev lite paff att en av de populäraste klassiska låtar alla hört så många gånger i sitt liv härstammar från den här filmen.![]()
En klassiker som lever än i dag.
8/10
Bride of Frankenstein (1935)
[Frankenstein 2]
Tar vid där ettan slutade. Efter att ha blivit alvarligt skadad så blir Frankenstein tvingad, av sin gammla mentor, att skapa ett kvinnligt Monster.
Samtidigt spå letar Monstret efter ett ställe att få leva i fred och får sin första vän.
De flesta säger att det här är den bästa av de gammla klassiska monsterfilmerna. Jag är själv lite kluven. En väldigt komplex film. Ovanligt komplex för den här tiden. Men regisörens sjuka humor hade jag svårt att vänja mig vid. Även då komik fanns i ettan också så är det mycket mer extrem och "in your face" och får en att skaka på huvudet. Som t ex minimänniskorna i glasburkar som en galen professor hade skapat. Mycket extrema karaktärer.
Bäst är, som vanligt, Monstret som bara vill vara i fred och ha en vän och det är smärtsamt att se hur hans hjärta blöder och hur han inte vill vara ett monster.
Slutet när Monstret äntligen förstår hur allt ligger till är höjdpunkten.
Bruden, som tyvärr är med aldeles förlite, spelas fantastiskt bra och mystisk. Och att ta Mary Shellys orginal idéer som uppbyggnad för filmen var ett bra val liksom att låta historien berättas av Mary Shelly.
8,5/10
Dracula's Daughter (1936)
[Dracula 2]
Tar vid där ettan slutade. Von Helsing har dödat Dracula och står nu inför rätta för mord och riskeras att hängas.
Han ber sin gammle vän, Psyckologen Jeffrey Garth, att hitta bevis på att Dracula var en Vampyr.
Samtidigt anländer Grivinnan Zaleska, Dracula's dotter, för att förgöra Draculas kropp i hopp om att bli fri från hans förbannelse och kunna leva ett normalt liv.
Intresant till en början men det känns som att det aldrig riktigt händer något. Det lyckas bra till en början att få Zaleska att kännas som ett offer i det hela som inte vill vara ond men i slutet blir det hela rätt ologiskt när hon plötsligt vill göra Garth till vampyr. Det plus ett rätt dåligt slut sänker betyget.
Men filmen har iallafall en hel del underlig härliga karaktärer. Speciellt Baronessan som är Garth's busiga sekreterare höjer filmen.
6/10
Son of Frankenstein (1939)
[Frankenstein 3]
Många år (ca: 40-50 år) har gått sedan händelserna i förra filmen. Dr. Heinrich 'Henry' von Frankenstein är död och likaså hans Monster. Oförmågen att släppa sin besatthet i att skapa liv har Dr. Frankenstein blivit hatad av folket i byn och hans fru lämnade honom och tog med deras barn.
Sedan hans död så har 6 personer mystiskt dött av att deras hjärta exploderat och byborna tror att det är The Ghost of Frankenstein som härjar.
Nu återvänder sonen, Baron Wolf von Frankenstein, för att ta del av sitt ärv. Men ryktena om Monstrets död visar sig överdrivna och Wolf blir fast besluten att lyckas där hans far misslyckades och rena namnet Frankenstein.
Det här är filmen som målar upp den klassiska bilden av Frankenstein som de flesta har. Med de arga byborna med högafflar, den stela puckelryggade missbildade Ygor, den galna vetenskapsmannen med sin trimmade mustage i en medeltida borg. Och det är den här filmen som "Det Våras För Frankenstein" lånar så mycket av och kallar sig uppföljare på.
En väldigt annorlunda ton än tidigare. I de tidigare filmerna så var Dr. Henry von Frankenstein sedd som ett stackars offer och älskad av alla men nu är namnet föraktat och hatat. Dessutom så visar det sig att Ygor var Henry von Frankenstein's medhjälpare i skapandet av monstret, spelas av Bela Lugosi (som spelade Dracula), trots att karaktären inte varit med tidigare.
I boken så heter orginal-Frankenstein Victor von Frankenstein men för någan anledning så döptes han om till Henry i de här filmerna och Victor blev istället Henry's pappa.
Filmen skulle från början ha filmats i färg men beslutades sedan att filmas i Svart/Vitt istället. Rykten säger att det var för att resultatet i färg inte blev bra.
Åter igen är monstret det verkliga offret. Lurad att begå onda gärningar av Ygor.
Men Frankenstein är en idiot. Trots att han vet att det är fel på Monstrets hjärna och att den har mördat en massa människor så envisas han med att återuppliva den. Det är en sak att tro på sin faders arbete men en annan att jobba på hans misslyckade Monster som han själv ångrade att han skapade. Och han skyller alla andra för att de anklagar honom för saker som han faktiskt har orsakat.
Det intresanta är att Ygor är här mer av en ledar typ än medhjälpare och ger Frankenstein order. Och han är en avskyvärd karaktär som man verkligen hatar. Även Frankenstein blir en rätt avskyvärd svinig karaktär sdom går förlångt. Till skillnad från tidigare filmer så hejar man inte på honom här utan är på Polisens sida.
Mycket bra och intresant film. Men eftersom man tycker illa om huvudkaraktären mot slutet av filmen så tar det lite av filmen. Hade det inte varit för coola Inspector Krogh med robotarmen så hade den delen av filmen mäst varit irriterande.
8/10
The Ghost of Frankenstein (1942)
[Frankenstein 4]
Flera år har gått sedan Baron Wolf von Frankenstein lämnade byn. Rädda för att byn har en förbannelse över sig så bestämmer sig byborna för att spränga Castle Frankenstein. Men istället släpper de lös Monstret.
Ygor och Monstret ger sig av för att hitta Dr. Heinrich 'Henry' von Frankenstein's andra äldre son, Dr. Ludwig von Frankenstein, som är den första människa som lyckats med en hjärntransplantation, för att utpressa honom att göra monstret ännu starkare och mäktigare med hjälp av hans fars och hans brors anteckningar. Men det fantastiska monstret är en stor möjlighet och snart börjar olika personer göra sina egna planer för det.
Heheh, Monstret inför rätta.![]()
Intresant utveckling. Monstret börjar få ett eget medvetande och Ygor kan inte längre kontrollera honom. Alla gör egna planer. Ludwig vill ge monstret en god hjärna, Ygor vill ha sin hjärna i monstrets kropp och monstret själv vill ha en liten flickas hjärna.
Mycket bra och spännande men en aning kort. Känns lite synd att det här är sista filmen med det gammla monstret.
8,5/10
Den förlorade sonen, Larry Talbot, återvänder efter hans storebrors tragiska död då det faller på honom att ta över familjegården. Men en sen kväll när Larry försöker rädda en ung kvinna från en varg så blir han biten innan han lyckas slå ihjäl den med hans silverkäpp. Men dagen efter så hittas ingen död varg utan en död man.
Mycket bra. Spännande och sorglig. En viss logik brist då den första varulven var som en vanlig varg medans The Wolf Man blir en man med vargutseende.
Introt till filmen var underligt då det spelar som ett intro till en TV-serie med att visa bilder av huvudrollerna. Bra skådespelare och intresanta karaktärer.
Slutet är väldigt sorgligt då Sir John Talbot slår ihjäl Wolf Man, sin egen son, pga att han vägrar tro på att varulven verkligen är hans son förvandlad.
10/10
Frankenstein meets the Wolf Man (1943)
[Wolf Man 2]
[Frankenstein 5]
Ett par gravplundrare öppnar Larry Talbots grav, 4 år efter hans död, men blir anfallna. Larry vaknar på ett sjukhus i Cardiff utan vetskap om hur han kom dit. Eftersom Dr. Manning inte vill tro på att han är en Varulv så flyr Larry för att söka efter den berömde psyckologen Dr. Frankenstain i hopp om att han ska kunna bota honom. Men Dr. Frankenstein är död och i hans ställe finner han Dr. Frankenstein's dotter samt det blinda Monstret som nu är kontrollerat av Ygors hjärna.
En intresant fakta är att när de spelade in filmen så kunde Monstret prata (eftersom den nu hade Ygor's hjärna) och manuplerar Larry Talbot. Men några högt uppsatta chefer bestämde sig för att Monstret ska inte kunna prata och hade alla ljudklipp med Monstret bortklippta. Så man ser att Monstret pratar men hör istället bara stön.
Detta orsakar att det aldrig framgår i filmen att Monstret fortfarande är blint (något Ygor från början berättade) och hans snubblande med utstreckta händer ser istället komiskt ut.
Resultatet blev att skådespelaren som spelade Monstret, ändast om Monstret talade, aldrig mer spelade Monstret igen.
Striden i slutet är coolt.
8,5/10
Son of Dracula (1943)
[Dracula 3]
Den mystiske Greve Alucard från Transylvanien flyttar till Amerikas södra träsk för att gifta sig med den unga morbida Fröken Kay och ta över familjhens Herrgården som ägs av Kays far som råkar dö samma kväll som Alucard anländer.
Men det hela visar sig lättare sagt än gjort när den lokale doktorn anar misstankar och kontaktar en kollega i Transylvanien och Kay's föredetta fästman börjar ställa till med problem.
Dessutom verkar alla planera mot varandra och frågan är vem som kommer komma vinnande ur den här dödliga leken.
Mycket bra och spännande. Om än lite förvirrande med alla som smider planer mot varandra. Och det känns fel att Dracula är idioten i det hela som blir totalt lurad. Men eftersom det inte är den "riktige" Dracula så gör det inte lika mycket. Intresant att se Dracula i de Amerikanska träsken och en aning Vodoo.
Men hela Dracula delen är förvirrande för det förklaras aldrig vem han är. Bara titlen på filmen hintar om att det är orginalets son. För någon anledning så har de fortfarande inte återupplivat den "riktiga" Dracula som har varit död sedan första filmen.
8/10
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 23 August 2009 - 00:27
Bryan's dotter, Kim, betyder allt för honom och han missar aldrig en födelsedag men hans karriär har drivit dem från varandra så han har givit upp sin karriär som hemlig CIA-agent för att umgås mer med henne.
Men när Kim är på semester i Paris så blir hon kidnappade av en människohandels maffia.
Bryan har 96 timmar på sig att hitta sin dotter innan hon försvinner för alltid. Och Gud hjälpe de som kommer i hans väg.
Fransk Engelskspråkig action av Luc Besson (Leon, Taxi, Nikita) med Liam Neeson. Mycket spännande och bra. Fartfull action och högt tempo men också mycket drama och bilder av en hård verklighet där tonårstjejer används som handel. Man kan inte hjälpa att tänka på alla tjejer som Bryan inte kan rädda. Man bryr sig verkligen om karaktärerna. Bryan och Kim's relation berör en och man vill verkligen ha ett lyckligt slut för dem.
Gillar man hård smutsig action med bra drama så kommer man vcerkligen att gilla den här.
9/10
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 23 August 2009 - 16:37
Journalisten Zenia Arden's finger hittas bredvid henne blodiga bil. Polisen Henry som i hemlighet haft ett förhållande med henne och varit hennes källa hos polisen ber sin vän, den föredetta polisen John Grismer, att undersöka fallet. Men destu mer John gräver det hela så visar det sig bara bli mer kompliserat då alla som kände henne verkar ha hatat Zenia efter att hon vänt upp och ned på deras liv men trots det har de blandade kännslor över henne.
Baserad på en populär Kanadensisk roman. Snurrig och underlig med en massa vändningar. En aning förvirrande. Men ett OK kriminal-drama även om det är komiskt på sätt som inte är menat.
5,5/10
Edited by Crusader, 23 August 2009 - 16:40.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 24 August 2009 - 02:10
Baserad på serietidningarna och TV-Spelet XIII. Riktigt bra och spännande Fransk Engelsktalande thriller. 3 timmar av spänning. Början kan vara lite seg men sedan blir det svårt att sluta titta. Gillar man Agent action och konspirationer som t ex Bourne och 24 så kommer man gilla den här.
Många har hängt upp sig på likheten mellan XIII och Bourne men även då XIII-serierna troligen var inspirerade av första Bourne boken, som kom något år innan, så är det här ingen rip-off av filmerna.
USA's kvinnliga President blir skjuten och mördaren blir alvarlig skadad under flykten. En tid senare hittar ett gammalt par en mystisk man hängande i en fallskärm i skogen. Han har skottskador och minns inte vem han är. Den ända identiteten på honom är tatueringen XIII på hans bröst.
Jagad av både regeringen samt ett hemligt fanatiskt sällskap kallat The XX, som alla har rommerska nummer tatuerade på sitt bröst, måste han inte bara ta reda på vem han är utan också vilka som är efter honom och varför. Vem kan han lita på och var det han som mördade Presidenten?
Den här filmen (eller från början miniserie) är bara baserad på de första 5 volymerna av XIII-serierna men där finns sammanlagt 19. Slutet hintar starkt om en uppföljande mini-serie eller kanske tillochmed en TV-serie. Franska rykten säger att en sådan är planerad i höst men ännu är det bara rykten.
Men man kan ändå se filmen. Större delen av handlingen får sin upplösning och avslutning.
7,5/10
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 26 August 2009 - 00:21
Riktigt rolig och underhållande. Bra skådespelare och bra action. Dessutom mycket Påskägg till gammla serien.
Mycket bättre än såhär kunde den inte ha blivit.
9/10
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 28 August 2009 - 21:29
När en gammal kärlek kommer tillbaka I Gunvald Larsson's liv så vänds allt upp och ned för honom då han hamnar i en farlig kamp mot Miljö-Terror orginisationen EJM kallad Greenpeace Extreme som planerar att anfalla ett Svenskt Kärnkraftvärk. Med SÄPO efter sig måste Gunvald än en gång gå sin egen väg och lösa fallet innan det är försent.
Samtidigt försöker en sjuk, och förbannad, Martin Beck att lösa samma fall och ta reda på vad det hela handlar om samtidigt som han försöker skydda Gunvald från SÄPO.
Beck är tillbaka. Den här gången med färre filmer (2) och högre bydget. Och det märks. Filmen har en bra kvalitet och blir mer av en Bio-film än de tidigare filmerna. Bättre action och bättre drama och faktiskt även bättre skådespeleri även om det ibland är svårt att höra var hon som spelar Kim säger.
Men det hela är mer en Thriller än en Actionfilm. Även då den har mycket action så har den inte så mycket som man tror om man t ex ser trailern.
Man får gå Gunvald lite mer in på djupet och får äntligen veta hela sanningen med den där mystiska semestern som han tog i någon av de första säsongerna.
Dessutom så får äntligen Gunvald en egen son så han kan sluta låna sin syrras unge.
Och slutet som först ser så bittert ut, det är härligt att se Gunvald le, vara glas, för han har en son som han tänker behålla kontakten med och bygga upp ett liv med i framtiden. Plötsligt har hans liv en mening och det var verkligen fint. Lite ljuv musik i det annars sorgligt bittra slutet.
Ang. kärnkraftvärket. Har verkligen Sverige så hemskt dålig säkerhet?
Väldigt bra. Mycket bättre än såhär kan inte en Gunvald film..., jag menar Beck film, bli.
8,5/10
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 29 August 2009 - 07:54
Denna gång valde jag och se filmen med engelsk dubb och svenska övertexter och dessa stämde ganska bra överens med varandra (utom på ett ställe där det kändes som svenska undertexterna låg en replik bakom den engelska dubben - men jag tror svenskan hade några saker omkastat bara). Miss Scarlett som var den mest störande karaktären i filmen är med den engelska dubben inte fullt så störande faktiskt (den eng/amr röstskådespelerskan är antagligen bara bättre på det hon gör). Slutstriden är fantastiskt bra med dragkamp mellan Steam Castle och tågen. -- BRA.

Posted 29 August 2009 - 12:22
Edited by Cartman, 29 August 2009 - 12:22.
Posted 29 August 2009 - 12:39

Posted 30 August 2009 - 20:53
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 30 August 2009 - 22:23
Watchmen
Snyggt filmat (foto, ljus, CGI) och många bra skådespelare (framförallt Jackie Earle Haley i rollen som Rorschach). Dock drar Malin Akerman och Patrick Wilson ner betyget för noll personkemi och stelt skådespeleri.
(Svar nej: jag kan inte jämföra med serien - än)
8,5/10
Cloverfield
Tycker de fick till det bra med känslan av panik och kaos som bröt ut när monstret attackerade New York. Känslan förstärktes genom att vi fick uppleva det via en videokamera som en av killarna släpade omkring. Självklart så fuskade de lite med detta, jag menar: skulle nog vara svårt annars att få publiken att sitta kvar och hänga med i handlingen om det var en "vanlig, amatör video"
7/10
Franklyn
Intressant, brittisk film om en kollision mellan två parallella världar. Den futuristiske parallelvärlden är vackert gjord. Hade gärna sett lite mer av den varan
Uppfriskande med en film där man själv får tänka till lite. Bra skådespelare (Eva Green riktigt lysande som Emilia) och fantastiskt vacker musik!
8/10
Saw III-V
OK, gör det enkelt för mig och bakar ihop dessa tre! Anledningen är att jag gillar verkligen hur det knyter ihop händelser och personer mellan de olika filmerna. Trean var den bättre av dem för de andra var det lite svårare att hänga med i vändningarna (emellanåt kändes det som hastverk) och till viss del kan det ju bero på att jag hade stora problem att hålla Hoffman och Strahm isär - fruktansvärt lika på avstånd!
Fortfarande magstarka scener, men jag tycker det är intressant med frågeställningarna: Hur långt är du beredd att gå? och Kan du bryta mönstret?
7/10
Underworld - Rise of the Lycans
Nummer tre i ordningen. Snyggt filmat, gillar den grå-blå aktiga tonen som genomsyrar filmen (jag vet, inget unikt direkt).
Bra att vi får en bakgrund som fyller ut händelserna i tidigare filmer. Dock tycker jag att handlingen är lite väl enkel och fantasilös (har sett de förut ett antal gånger)
4,5/10
Jumper
Well, ja...huvudpersonen han...hoppar runt...hit och dit...en gång till...Gäsp
Ok, någon poäng ska den väl få för några snygga effekter då!
2/10
Hellboy II - The Golden Army
Sett den tidigare (plus haft den som referens när jag skulle ställa in ljudet på min anläggning
Jag älskar ju verkligen vad Guillermo del Toro gjorde med Pan´s Labyrinth och här märks hans hantverk! Vackert!
Så fantastiskt vackra miljöer och figurer som dyker upp!
Ja, hade det inte varit för Hellboy själv och frugan hans så hade det blivit fullpott här
8/10
I Am Legend
Riktigt bra och spännande början när vi följer Robert Nevilles ensamma liv i ett - nästan - öde New York.
Tyvärr, ju längre handligen går desto ointressantare blir det. Tempot trappas upp, konflikterna och närkontakterna ökar. Blir liksom en "vanlig" actionrulle, inget nytt att rapportera.
6/10
Edited by Synon, 31 August 2009 - 21:40.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 30 August 2009 - 23:43
OK, får väl också småkommentera helgens filmerLite korta notiser om helgens filmer:
Watchmen
Snyggt filmat (foto, ljus, CGI) och många bra skådespelare (framförallt Jackie Earle Haley i rollen som Rorschach). Dock drar Malin Akerman och Patrick Wilson ner betyget för noll personkemi och stelt skådespeleri.
(Svar nej: jag kan inte jämföra med serien - än)
8,5/10
Bra film, men lite för lång. Rorschach var den bästa karaktären och jag håller med Synon att personkemin mellan Silc Specter (Malin Åkerman) och Nite Owl (Patrick Wilson) var lika med noll. Ett stort plus var faktiskt scenen i fängelset när de slåss mot fångarna och Spectre är den som går först med Nite Owl bakom sig.
7/10
Cloverfield
Tycker de fick till det bra med känslan av panik och kaos som bröt ut när monstret attackerade New York. Känslan förstärktes genom att vi fick uppleva det via en videokamera som en av killarna släpade omkring. Självklart så fuskade de lite med detta, jag menar: skulle nog vara svårt annars att få publiken att sitta kvar och hänga med i handlingen om det var en "vanlig, amatör video"![]()
7/10
Lite väl skakig film
5/10
Franklyn
Intressant, brittisk film om en kollision mellan två parallella världar. Den futuristiske parallelvärlden är vackert gjord. Hade gärna sett lite mer av den varan![]()
8/10
Stor överraskning. Riktigt bra film. Även jag hade gärna sett mer av den parallella världen. Så det kändes ju lite trist när man helt plötsligt var tillbaka i nutida London.
8/10
Saw III-V
OK, gör det enkelt för mig och bakar ihop dessa tre! Anledningen är att jag gillar verkligen hur det knyter ihop händelser och personer mellan de olika filmerna. Trean var den bättre av dem för de andra var det lite svårare att hänga med i vändningarna (emellanåt kändes det som hastverk) och till viss del kan det ju bero på att jag hade stora problem att hålla Hoffman och Strahm isär - fruktansvärt lika på avstånd!
Fortfarande magstarka scener, men jag tycker det är intressant med frågeställningarna: Hur långt är du beredd att gå? och Kan du bryta mönstret?
7/10
Har sett trean förut, men det var nog tur att man såg den igen innan man såg fyran och femman. För att fräscha upp minnet. Och för att fyran faktiskt går parallellt med tredje filmen. Det var en överraskning och bra gjort tyckte jag. Någon i sällskapet var ju bara tvunget att se om slutet igen på fjärde filmen.
Synon skriver att de intressantaste frågeställningarna är: Hur långt är du beredd att gå? och Kan du bryta mönstret? och där håller jag med.
Vad som också är intressant är att alla borde stanna upp och tänka efter innan de startar med sitt uppdrag/jakten. De lyssnar inte på vad han säger helt enkelt. Tog ett tag även för mig att koppla. Vad var det han egentligen sa på bandet? Hade dom inte hastat iväg som dom gjorde, så hade dom ju klarat sig.
Nu är det bara att vänta på nästa film. Kanske man får svar på några funderingar man fick.
7/10
Underworld - Rise of the Lycans
Nummer tre i ordningen. Snyggt filmat, gillar den grå-blå aktiga tonen som genomsyrar filmen (jag vet, inget unikt direkt).
Bra att vi får en bakgrund som fyller ut händelserna i tidigare filmer. Dock tycker jag att handlingen är lite väl enkel och fantasilös (har sett de förut ett antal gånger)
4,5/10
Håller med Synon. Den var helt OK. Men man ska nog ha sett de andra filmerna innan. Nu var det ett tag sen jag gjorde det, men vissa grejer kom man ju ihåg, och det gav filmen lite mer än vad jag tror att den skulle ha gett om man inte har sett dom. Jag blev i alla fall sugen att se om första filmerna igen nu när man vet hela bakgrundshistorien och inte bara små glimtar. Och jag undrar om det inte är tänkt så att man ska se om dom igen med tanke på hur filmen slutar.
5.5/10
Jumper
Well, ja...huvudpersonen han...hoppar runt...hit och dit...en gång till...Gäsp
Ok, någon poäng ska den väl få för några snygga effekter då!
2/10
Hopp hopp hopp. Dom kunde ju ha gjort så mycket mera med den här historien och så blev det bara platt fall ungefär.
Men effekterna var bra.
Undra om det var den här filmen jag satt och suckade mig igenom, eller vissa scener i alla fall
2,5/10
Hellboy II - The Golden Army
Sett den tidigare (plus haft den som referens när jag skulle ställa in ljudet på min anläggning)
Jag älskar ju verkligen vad Guillermo del Toro gjorde med Pan´s Labyrinth och här märks hans hantverk! Vackert!
Så fantastiskt vackra miljöer och figurer som dyker upp!
Ja, hade det inte varit för Hellboy själv och frugan hans så hade det blivit fullpott här![]()
8/10
Bra film. Snäpp bättre den här gången än förra gången jag såg den. Fast det är klart, lite skillnad på tv storlek och ljud
Men jag tycker nog att första filmen är den bättre. Fast jag gillar storyn om Alverna, tycker bara så synd om Abe
7.5/10
I Am Legend
Riktigt bra och spännande början när vi följer Robert Nevilles ensamma liv i ett - nästan - öde New York.
Tyvärr, ju längre handligen går desto ointressantare blir det. Tempot trappas upp, konflikterna och närkontakterna ökar. Blir liksom en "vanlig" actionrulle, inget nytt att rapportera.
6/10
Tog ett tag, men nu har även jag sett den här. Slutet var ju lite oväntat, nu såg ju vi original versionen så jag vet inte om slutet är annorlunda i den andra versionen av filmen.
Annars en bra film, rätt kul när han snackar med skyltdockorna som jag antar att det är han själv som ställt ut dom
Men nu när jag tänker efter, så stör det mig lite grann att han inte reagerade på att den där bossen för packet gjorde precis samma slags fälla som han själv gjort tidigare.
6/10
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 31 August 2009 - 13:15
Jag har inte sett Franklyn än men varit sugen ett bra tag. Av det ny båda skriver om filmen så flyttar jag upp den lite på min stora "filmer att se"-lista.
Posted 31 August 2009 - 13:21
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

This topic is locked