Jump to content

Photo

Google Reader - En tråd för oss som föredrar RSS

• Please log in to reply
200 replies to this topic

#176 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 July 2013 - 14:35

Jag tror de insåg att GR skulle läggas ned när tillströmningen började. ;) Tror det fanns en notering i deras blogg att de blev helt tagna på sängen av det här, sedan har jag dålig koll på vartifrån OR drivs, men av namnen på utvecklarna att döma så tippar jag Europa. Vilket innebär att Googles Meddelande troligtvis gick live medan de sov. (Hittade förljande notering i bloggen):

• »News came unexpected (mind you, we are living in GMT, so it was literally the middle of the night), but we are doing out best. We tripled our user base (and still counting), and our servers are not amused so far.« — [Källa]
Så att anklaga dem för att vara naiva är kanske till att vara elak mot dem. Amerikanarna hade hela natten på sig att sänka servrarna med desperata GR-knarkare. Senaste bloggposten har f.ö. uppdaterats med följande meddelande:
  • »UPD: We have received a number of proposals that we are discussing right now. Chances are high that public The Old Reader will live after all« — [Källa]
Men jag vet inte. Känns som om jag går över till Feedly iaf. Vet inte om jag orkar hänga kvar vid OR.

Okej, naiva var kanske fel ordval. Jag tycker att dom kunde ha dragit ur pluggen tidigare i sådant fall. Speciellt om det nu var så många som hitta OR redan samma dygn. Som sagt, det har säkert inte varit lätt för dom, men att bara hålla dörrarna öppna för intresserade och sedan slänga ut dom är så fel och fult. Så även om någon tar över det hela så fundera jag på att fortsätta med feedly eller att köra manuellt. Förtroendet finns liksom inte där längre för OR. Och sedan är ju instabiliteten inget som man orkar att brottas med var och varannan gång som man vill läsa nyheter.

Edited by Garm, 30 July 2013 - 14:36.

#177 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 July 2013 - 15:06

Jag håller helt med att det så här i efterhand kanske inte var så smart att hålla dörrarna på vid gavel. Kanske skulle man ha gjort som google gjort med många tjänster och använt sig av ett inbjudningssystem för att begränsa tillströmningen tills man fått servrar och prylar i schack.

De två appar jag kört GR i på mobilen kommer båda stödja feedly, så antagligen blir jag kvar där. Men jag testkörde Digg här om tiden när OR låg nere och måste säga att den läsaren artar sig riktigt bra. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#178 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 July 2013 - 16:10

Det hade varit en bättre lösning. För själv känner jag mig snuvad på konfekten, så att säga. OR var ju bra på det sättet att man kunde dela och kommentera/diskutera med andra vänner. Den funktionen har väl inte feedly om jag förstår saken rätt?

Jag har feedly både som app och så kör jag via datorn. Den sistnämnda fick ju hicka för ett tag sedan och slutade att fungera ett tag, vete tusan vad det berodde på. Men så länge feedly fungerar så kanske jag använder den med. Annars så får jag väl testa andra med, Digg som du nämner kanske kan vara något. Jag är dock inte mycket för att hålla på att testa olika saker ska sägas.

#179 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 July 2013 - 17:06

Feedly har inbyggda knappar att dela artiklar via fejjan & twitter m.m. och Digg har sin egna "like"-knapp tillsammans med fejjan och twitter. Men ingen av dem inbyggd dela/diskutera. Det finns ju fler läsare, NewsBlur tex ser ut att ha en dela/diskutera-funktion men den siten utesluts för mig då gratiskontot endast tillåter 64 siter, och jag har mer än det dubbla. Men ärligt så känns det avlägset att testa ytterligare en läsare bara för en sådan funktion (det är ju inte så att jag lär få så många intressanta att dela med iaf).

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#180 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 July 2013 - 22:12

Sant, det lär väl inte vara värt att skaffa något nytt enbart för en dela/kommentera-funktion.

#181 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 30 July 2013 - 23:04

Jag menar ... vem behöver det med allt snacksaligt folk här på forumet? ;) :P

fqq5BYam.jpg

#182 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 July 2013 - 23:34

:ler, bara ler: ;) :P

#183 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 August 2013 - 08:49

Nu är det tydligen klart att OR inte stänger ned:

• »July 31, 2013 At this point we are quite confident that public The Old Reader will be available in the future, now with a proper team running it. More details later this week. Sorry about Monday. Again.« — [Källa]

Hmm. Undrar hur många de hann skrämma bort. :P

För min del låter det som om de främst ville hitta en investerare/köpare för projektet. Just det där med "proper team" tycker jag låter lite som att man sålt OR eller iaf den publika delen.

För min del är jag fortfarande skeptisk och stannar nog hos feedly ett tag till. OR har haft vissa prestanda problem ett tag och de lär inte helt magiskt försvinna.

fqq5BYam.jpg

#184 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 August 2013 - 14:04

Jag har inget förtroende för dom. Kanske att jag kollar in om mitt konto finns kvar framöver, när någon annan har tagit över, och ser hur det ser ut då. Men som dom själva påpekade, det finns ju andra alternativ och jag fortsätter nog med feedly eftersom jag redan har ett konto där.

Jag tror att dom hann att skrämma iväg en hel del. Det kanske hade varit bättre och gått ut med en förfrågan om någon var villig att ta över innan man gick ut med det förra meddelandet.

#185 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 August 2013 - 09:35

För den som är nyfiken finns nu ett meddelande från den nya utvecklingsgruppen för Old Reader på deras blogg:

• »First off we want to say that it’s rare to have an application that inspires as much passion as The Old Reader has as of late. We think that’s a sign of greatness and all credit for that goes to the wonderful team that has been running the show including Dmitry and Elena. We’ve gotten to know them pretty well this past week and they are smart, honest, and passionate people. We’re happy to announce that they are still a part of the team and we hope they will be for a long time to come...
    So now for the future. The Old Reader is going to retain all of its functionality and remain open to the public...
    Ben Wolf, The Old Reader«
    — [Källa]

Jag avvaktar som sagt med att hoppa på båten (igen), mina två gamla GR-appar till telefonen kommer stödja feedly; så egentligen är det ingen poäng med att byta. (Om OR inte dyker upp i en av dem).

fqq5BYam.jpg

#186 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 August 2013 - 22:52

Det gick snabbt. Jag står fast vid det jag tidigare sagt, att jag kanske tittar in framöver och ser hur tjänsten ser ut och känns, men det känns inte som att OR kommer att vara min primära RSS-leverantör framöver. Mer och mer tycker jag att deras utspel känns onödigt, men det kanske blev så just för att dom var desperata.

Vad har du för appar i mobilen som du kör? :)

#187 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 August 2013 - 08:02

De var så snabba med att uppdatera inlägget med att "det ser ut som OR blir kvar" så det kändes nästan som ett medvetet drag för att rätt folk skulle höra av sig.

Jag växlar mellan två RSS-läsare: Flux och NewsSpot.

fqq5BYam.jpg

#188 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 August 2013 - 13:55

Feedly lanserar nu äntligen en "artikel sök". Men den kommer bara vara tillgängligt för Feedlys premium-användare.

• »Available today via limited lifetime edition feedly pro will be generally available this fall for $5 per month (or $45 per year). To help kick-start the program, we are offering a limited lifetime edition which gives you early access to feedly pro and grants you a lifetime membership. Upgrade to Pro $99 / lifetime« — [Källa]

Förutom artikelsök så får man även HTTPS-access och Evernote integrering. Det är inget som jag tycker är värt 40:- i månaden. faktum är att jag tycker det känns aningen sniket att lägga sökfunktionen på premium. Men jag har klarat mig utan artikelsök i feedly nu sedan GR lade ned, så det löser sig nog utan dem.

fqq5BYam.jpg

#189 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 05 August 2013 - 15:40

En sökfunktion i feedly lär jag nog aldrig behöva. Det var inte ofta som jag ens sökte i GR när det fanns. Så att betala för en sådan funktion lär inte vara aktuellt. Och lite trist att man ska ta betalt för sådant. Det känns sniket som du säger.

#190 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 August 2013 - 19:08

Det hände att jag sökte i GR när det var nån gammal artikel jag ville hitta igen, men inte så ofta. Men betala för det? Skulle inte tro det.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#191 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 August 2013 - 19:56

Precis. Och artikeln lär man kunna hitta med en vanlig google-sök i vilket fall som helst. :P

fqq5BYam.jpg

#192 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 September 2013 - 08:52

OK. Nu e de officiellt: jag trivs inte i Feedly. Alls.

För en månad sedan gick jag från Feedly till Digg Reader (vill fortfarande inte riktigt lite på Old Reader trots nytt team bakom spakarna). Trots att Feedly kommer stödjas av den ena appen och OldReader av den andra. Digg Reader har en mobilsite - det duger gott.

För den som är intresserad av de artiklar jag "diggar" finns rss-feeden här.

fqq5BYam.jpg

#193 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 September 2013 - 14:19

Jag tycker att Feedly är helt okej, jag har kvar deras app på mobilen men avinstalerade Diggs eftersom att den var så instabil. Så Digg brukar jag köra på datorn och gillar den skarpt, och Feedly kör jag oftast på mobilen för att få det senaste nytt när jag är på språng. En bra kompromiss tycker jag. Jag är inte helt främmande att kolla in Old Reader igen framöver, men känner att mina behov tillgodoses av Digg och Feedly.

Vad är adressen till Diggs mobilsajt?

Jag kan tänka mig att dela minna diggs med, om jag bara hittar var länken är. ^_^

#194 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 September 2013 - 16:17

Mmm. Feedly är populär bland användarna och var kanske det självklara valet när Google lade ned, men jag trivs inte där. Vet inte varför...

Man går till digg.com/reader med mobilen så skall mobilsiten öppnas automagiskt. Sedan knackar man på "sign in". Det enda problemet jag har just nu är att det är något knas med inloggningen från Windows Phone-mobiler. Jag har mejlat och påtalat detta men tyvärr verkar vi inte lika intressanta som användare som iFån:ar och Anråjds.

Man hittar feeden till sina diggs under inställningar. :)

fqq5BYam.jpg

#195 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 September 2013 - 18:44

Jag kör fortfarande Feedly, har vant mig och trivs rätt bra. Däremot föredrar jag Reeder som mobilapp till den istället för Feedlys egna som jag tycker var rätt bökig.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#196 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 25 September 2013 - 23:52

Tack för tipset XC. Jag har testat att nyttja Digg Reader genom att besöka deras mobilsajt. Det fungerar bra mycket bättre än vad deras app gjorde. Och tack för hjälpen med var jag hittade länken till mina diggs. Om någon är intresserad så är det följande länk.

Reeder kan jag inte använda då jag kör Android. Men trevligt att du har hittat något som du trivs med i mobilen. :)

#197 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 09 November 2013 - 10:14

Jag har blivit helt feedly-fierad i och med köpet av min nya Nexus. Deras app för Android är väldigt smidig på läsplatta tycker jag.

#198 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 November 2013 - 10:46

Mmm. Jag har faktiskt vant av mig med rss-app i mobilen (främst för att Digg inte har något API ännu och själva bara satsar på Android- och iOS-appar); ovant i början med nu tycker jag det är rätt skönt att bara kolla av flöderna 2-3 gånger om dagen.

fqq5BYam.jpg

#199 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 09 November 2013 - 14:04

Jag kör inget alls. Ja bortsett från sajter jag lajkat på fejjan där jag kan se lite vad som händer i världen. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#200 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 09 November 2013 - 15:45

Jaså, själv undviker jag att lajka för mycket på fejan som inte är personer för att undvik att "blanda koncepten" så att säga, samma sak gäller Linked In-liknande nätverk där. Smaken är som baken alltså.