Jump to content

Photo

• Please log in to reply
291 replies to this topic

#176 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 31 January 2010 - 21:48

Tja, för dem som inte har lust att kolla min rimmande recension, kan jag gott och väl sammanfatta den som vanligt fölk.

Tack :) Kollade in ditt rim nu och håller med super85. Annorlunda recension må jag säga :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#177 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 01 February 2010 - 14:41

Hur är spelet, förresten? Är nyfiken på det, mest för att det ska vara en prequel till filmen.

Sentinel of Dreams skrev en recension av spelet för ett tag sedan.

#178 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 01 February 2010 - 18:14

Jag orkar inte göra en ordentlig recension så jag skrev ner något i all hast på min blogg som representerar det jag tycker om filmen. Märker att man inte ska vänta för länge med att skriva vad man tycker om en del filmer, då man glömmer bort saker snabbt. Vilket väl inte är till Avatars fördel tyvärr. ;)

___

Avatar är historien om Jake Sully, spelad av Sam Worthington, som får i uppgift att mentalt styra en Avatar för att försöka lära sig mer om varelserna, kallade Na'vi, som lever på planeten Pandora. Där möter han Neytiri, dottern till klanens hövdning som får i uppgift att lära Sully att leva som en riktig Na'vi, en process som självklart skapar romantik dem emellan. Samtidigt planerar människorna att attackera Pandora i sin giriga jakt på värdefulla mineraler. Det leder Sully till ett svårt dilemma och måste välja mellan sin egen ras eller kvinnan och landet som han har lärt sig älska.

Som ni märker kan man inte ens beskriva handlingen i filmen innan man kommer in på dom gamla klyschorna.

Människan är ute på uppdrag. Människan behöver mineraler. Människan upptäcker att någon bor där mineralerna finns. Människan måste infiltrera främmande kultur. Människan finner en annan ras, Na'vi. Människan blir kär i Na'vi och dess hem. Människan får ligga lite med Na'vi. Människan ändrar uppfattning. Na'vi upptäcker vad människans ursprungliga ärende gäller och kastar ut denne. Människan bönar och ber och visar på alla möjliga sätt att den visst har ändrat sig. Na'vi tar människan till sig igen och förlåter. Människan och Na'vi spöar upp alla elakingar. Människan och Na'vi lever sedan lyckliga i alla sina dagar.

Lite ironiskt skrivet, men faktum är att det är en av filmens svaga sidor. Att man har sett delar av filmen så många gånger tidigare, fast i andra kläder så att säga. Man behöver bara byta lite här och där så har du en handfull andra filmer som påminner starkt om denna. Men om man kan bortse ifrån det, och det kan jag göra till viss del, så väntar en riktigt underhållande och intressant film.

Den visuella delen är ju det som imponerar mest. Det ska jag inte sticka under stolen. Den värld som James Cameron målar upp är helt enastående. Den känns väldigt levande och riktigt fin. Just att han har byggt upp den från grunden känns riktigt bra. Visst finns det likheter till andra världar som man har sett tidigare, men James Cameron tillför trots allt någonting unikt till Pandora och dess invånare, Na'vi. Den sistnämnda ser inte alls så tilltalande ut på bilder eller i trailers och så. Men faktum är att den gör sig riktigt bra i själva filmen. Jag har inga problem alls med hur Na'vi ser ut, vilket jag trodde att jag skulle ha.

En av farhågorna som jag hade inför filmen var att filmen skulle tappa bort sig själv mitt i allt visuellt fluff, men jag tycker att karaktärerna är riktigt intressanta. Speciellt Jake Sully som görs fenomenalt bra av Sam Worthington. Han känns männsklig, inklusiva alla goda sidor, men även med fel och brister. En annan intressant karaktär som tyvärr hamnar lite i skymundan är Grace, spelad av Sigourney Weaver. Det var länge sedan jag såg en ny film (senast var nog i Galaxy Quest och den kom 1999) med henne, så det var ett kärt återseende. Trist att hennes karaktär inte fick mer tid i filmen. Den som övertygar mest i filmen utöver Sam Worthington är väl Stephen Lang som spelar filmens elaka tuffing, Miles. Det är en sådan där klassisk karaktär som är så bra och övertygande spelad, att man verkligen hatar karaktären fullt ut.

Jag gillar att det finns så tydliga referenser till flera av Hayao Miyazakis filmer. Jag tänker främst på Princess Mononoke, men även filmer som Laputa: Castle in the Sky och Nausicaä of the Valley of the Wind. En annan film som jag kommer att tänka på är Isao Takahatas film Pom Poko. Alla dessa filmer har med temat om hur människan exploaterar och förstör sin värld, hur dom dödar allt annat levande och som är fint, hur dom söker efter nya ställen och sätt att exploatera för egen vinning skull, och hur naturen förr eller senare slår tillbaka. Det James Cameron gör så bra, är att han inte kopierar rakt av, utan låter sig snarare inspireras av dessa teman och sedan infogar han dom på ett bra sätt i sin egen film.

Det finns mycket att säga om filmen, men jag nöjer mig så. Jag har för avsikt att både köpa och se om den igen framöver och om jag har lite tur så kanske jag hinner att se den i 3D innan den går ner från biograferna. Om inte annat så är det snart dags att se någon spelfilm i 3D så att man kan bilda sig en uppfattning om hurvida det är någonting att ha eller inte. Jag har bara sett en animerad spelfilm i 3D tidigare, Coraline, och där passade tekniken perfekt.

Det som avslutningsvis kan sägas om Avatar, är att den saknar det där lilla extra som lyfter hela filmen, men att den visar att man inte ska döma ut en film på förhand, speciellt inte sådana filmer som är väldigt hypade, för det finns guldkorn även bland dom. Det fick jag bevisat i och med den här filmen. För den är trots allt bra i min mening och en trevlig överraskning då jag hade väldigt låga förväntningar.

VÄLDIGT BRA*

*Jag är lite osäker på betyget, men det kan ju ändra sig när man får se om filmen framöver. Just nu är jag mer än nöjd iaf.

#179 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 01 February 2010 - 22:23

Avatar har nu passerat 2 miljardersgränsen

Winter is Coming

#180 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 February 2010 - 22:34

Och det handlar om DOLLAR. Galet vilka summor det rör sig om.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#181 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 01 February 2010 - 22:42

Ja hade det handlat om kronor så hade den väl knappt spelat in det som det kostade att spela in den :P

Winter is Coming

#182 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 February 2010 - 22:45

Hehe, nä jag ville bara muttra lite över vilka hysteriska summor det handlar om.

#183 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 February 2010 - 23:03

Även jag var då och såg Avatar 3D i lördags (tillsammans med Synon) och är nu en stolt ägare till ett par jätte snygga 3D glasögon ^_^

Är väldigt fascinerad att de fyller Rigolettos salong 1 till bristningsgränsen på varje visning, med tanke på att den rymmer strax över 900 platser.
Har faktiskt aldrig tänkt på att den salongen är så stor.
Vi satt bra, i mitten (till skillnad från när jag Alien - Återkomsten på premiärdagen (natten) och hela gänget satt på rad 2 :lol: men det är ju många år sen och många besök på Rigoletto har ju skett efter det)

Största WOW! upplevesen var när de visade trailern för Alice. Katten som dök upp precis framför en var suverän. Nu höjdes förväntningarna till max.

Avatar var riktigt bra i 3D, man lade märke till bakgrunds personerna mer, såg nästan ut som om vissa av dom satt i salongen i stället för något hörn där man knappt lade märke till dom i 2D versionen.

Jag har samma åsikt som Synon, det kändes som om en del av färgerna försvann i 3D versionen, var inte alls samma känsla som när jag såg 2D versionen.

Var riktigt läckert när man fick se hur det svävades framför ögonen på en eller när det såg ut som om växterna längst ner var på väg ut från bio duken.

Det var värt att sitta i en biosalong utan ventilation för att få uppleva det här.

I början av filmen satt i alla fall jag och testade fram och tillbaka med eller utan glasögon för att se skillnaden och förutom att de flyttade på textningen vartefter 3Dn var, som förresten såg ut att vara närmare än vad den var, så såg det ut som om duken krympte en aning med glasögon på, och i vissa scener så såg man det där typiska 3D, röd/gröna linjer, medan i andra scener såg det normalt ut men fortfarande 3D med glasögon på.

Jag är nöjd i alla fall :D

Nu vill jag se Alice i 3D.

Edited by Georgia, 01 February 2010 - 23:15.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#184 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 02 February 2010 - 10:01

Kul att ni gillade min recension. :) Gjorde den mest för att posta på forumet på thatguywiththeglasses.com, eftersom man har chans att bli picked up på den sidan om man får tillräckligt med bra respons.

Jag tycker att Cameron hamrar in sina poänger så det att de blir vääldigt övertydliga. För mig känns de som att de ofta går över typ alla möjliga gränser. Det ändrar liksom inte min filmupplevelse så mycket eftersom det är fortfarande fantastiskt underhållande.

Jag borde nog snarare sagt att de nästan gick över min gräns, även om de inte passerade den. Men som sagt, det är bara min åsikt. Hursomhelst håller jag med om att det inte påverkade filmupplevelsen alltför mycket.

Edited by SwedishSuperhero, 02 February 2010 - 10:04.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#185 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 February 2010 - 21:03

Hahaha http://www.amazon.co.../dp/B002SNA8Z4/

Läs recensionen.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#186 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 14 February 2010 - 21:10

Den var bra :lol:

Winter is Coming

#187 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 17 February 2010 - 12:25

:)

Palestinierna sysslar visst också med sin variant av LARP.

#188 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 20 February 2010 - 00:20

Blu-ray och DVD:n kommer ut den 22 april som, passande nog, är Earth Day :)

Cameron säger att det kommer en 3D Blu-ray i november, dock dementerades det datumet senare av FOX. Nu börjar ju 3D TV komma ut på marknaden, likaså Blu-ray spelarna så det ska bli intressant att se hur det går med det. Blir det en hit?

Cameron on the Coming DVD release of 'Avatar'
February 17, 2010

In a wide-ranging interview today, director James Cameron said that his blockbuster movie “Avatar” will have a 3-D Blu-ray release later this year.

The Oscar-winning filmmaker, who is nominated for best director at the coming Oscars, said that with a wave of companies set to release 3-D compatible TVs, the time was right to issue his film in 3-D for the home viewer.

“It’s all right on schedule,” said Cameron. “We’ll do the Blu-ray and the standard def DVD April 22nd, that’s our plan as of right now, and that’ll be pretty much bare bones. And then we’ll do a value-added DVD and a 3-D Blu-ray in I think November sometime.”

/../

Cameron said he hopes to do a sequel to “Avatar” but he wants to do it “cheaper and faster.” He said the sequel will be “a continuation of the same characters. We’re going to widen the universe in quotes, meaning the envelope of the setting of the story.”

/../

The director has said he wants to try to shine a light on environmental issues by playing up the green aspects of “Avatar.” “We’re not going to bequeath to our children a world that’s a sustainable world at the rate that we’re going,” he said. “It’s gonna take a fundamental reboot of the way we view our relationship with the natural world and each other and with business and with the economy…that indefinite growth is not a good thing.”

#189 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 22 February 2010 - 21:39

Yay, behöver nog inte åka så långt för Avatar på 3d ändå snart.. :D

http://www.dt.se/nyh...ticle589641.ece

//Peak

sixty six."

#190 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 22 February 2010 - 22:02

Kul för dig :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#191 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 February 2010 - 01:47

Härligt, Peak!

#192 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 01 March 2010 - 09:09

En halvtimmes-intervju med Cameron

http://www.charliero...interview/10866

//Peak

sixty six."

#193 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 02 March 2010 - 23:44

Min nuvarande signatur kommer från den roligaste recensionen hittills av filmen.. :P

AVATAR is a visually stunning, but slow, shallow and abhorrent, science fiction adventure pitting evil human capitalists against heroic, spiritually sensitive aliens on the planet Pandora, who worship a false diety and nature. Too graphically intense for children, AVATAR has an abhorrent New Age, pagan, anti-capitalist worldview that promotes goddess worship and the destruction of the human race. - Movieguide.org

Bra sagt Peak, det där är ju helt tokigt.

Pandora är faktiskt en måne.

#194 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 March 2010 - 11:50

Alltid är det någon som vill ha 15 minuter i rampljuset...

"Avatar" anklagas för att vara ett plagiat

Kan ”Avatar” vara ett plagiat? En kinesisk författare hävdar att Cameron stulit hans historia rakt av. Han stämmer nu regissören på 97 miljoner pund.

Den kinesiske författaren Zhou Shaomou satte bioläsken i vrångstrupen när han såg James Camerons "Avatar".

Stora delar av handlingen påminde nämligen extremt mycket om hans egen bok "Tale of the Blue Crows" som kom ut 1997.

Sky News skriver att Shaomou tänker stämma Cameron på 97 miljoner pund. Hittills har dock två domstolar i Kina vägrat att ta emot hans stämningsansökan.

Många snackar ju om likheten med Pocahontas... Läge för stämning därifrån också?

Bara kolla in beviset nedan :lol:

Posted Image

#195 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 05 March 2010 - 12:15

För att inte tala om "Dansar Med Vargar", "Ferngully" och den där ryssen som tyckte att det var ett plagiat på hans bok. Ja, och så Poul Andersons Call me Joe

//Peak

sixty six."

#196 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 March 2010 - 10:18

Fast jag tycker ju att Cameron gör en riktig Win när han byter "grow crops" mot "tame dragons" :P.

Edited by Fiskrens, 06 March 2010 - 10:20.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#197 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 March 2010 - 12:51

@Synon: Pst...

Jag trodde det var snott från Disney. ;)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#198 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 March 2010 - 14:40

Asch då, avslöjar att jag slarvläst det du skrivit igen. Förlåt :blush: Jag lovar att skärpa mig.

#199 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 March 2010 - 15:10

Jag känner ju att jag måste hålla dig på tårna. ;)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#200 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 March 2010 - 15:57

Bra där, Wylie. Kan behövas. Ibland. :)