Jump to content

Photo

Stargate Universe s.1

• Please log in to reply
213 replies to this topic

#176 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 May 2010 - 14:00

Jag menade att vi hittills vant oss vid att stenarna alltid tar resenären hem till jorden, här gjorde den inte det och man får uppleva något helt nytt istället.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#177 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 May 2010 - 14:09

Tack, misstänkte att det var det du var ute efter, men ville kolla så att jag inte missat något. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#178 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 24 May 2010 - 01:12

118

Jag gillade också det här avsnittet. Det kändes lite mer Stargate utan att för den skull inte kännas SGU. Rätt karaktärer i centrum dessutom. Rush , Young och lite Camille som jag tycker är väldigt underanvänd i serien. Dessutom O'Neill och Daniel Jackson. :) (Jisses vad gammal RDA börjar se ut, och tjock. :P)

Enda som drog ner var Johansens baby shower som sänkte tempot i ett annars spännande avsnitt.

Fråga: Borde inte Rushs skottska accent hänga med även om han har Telfords röst? Kanske därför Kiva inte gick på det? :P

Självklart är det två veckors väntan när det är en cliffhanger... :rolleyes:

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#179 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 24 May 2010 - 01:14

1.11

Jag tyckte det var ett riktigt bra avsnitt. Det lovade mycket inför framtiden som jag har hoppats på. Motsättningarna mellan militären och civila framträder tydligare. Scenen mellan Rush och Young var riktigt bra. Vi får dessutom äntligen ett utomjordiskt hot som också löser cliffen från förra avsnittet på ett iaf ok sätt.

Edit: Och så kommer jag på att man får reda på vad det var för litet skepp man såg flyga från Destiny i piloten. Eller antagligen var det ett Alien skepp.

Man undrar ju hur mycket info Rush håller undan av vad han fick reda på ombord på alien skeppet. Troligen en hel del.

Och jag hoppas också att det sätter punkt för stenarna. Troligen är det bara temporärt men om det är nåt som dragit ner serien så är det kontakten med jorden. Speciellt triangeldramat med Young och hans fru.

-Gangstagrass

#180 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 May 2010 - 21:41

Ah, du har dammat av ett gammalt inlägg du gjort om avsnittet! Najs! Keep it coming :D

Pst. Du störde dig oxå på de där jäkla stenarna ser jag <_<

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#181 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 24 May 2010 - 21:45

Jo, det finns mycket som ligger och skräpar i spoilerstråden. ;)

-Gangstagrass

#182 Loch Lomond

Loch Lomond

Lieutenant

• Members
  • 88 posts

Posted 29 May 2010 - 11:31

Skrev i Smallvilletråden men postar det här också. Nästa vecka är det tydligen två SGU-avsnitt på TV6 sen sa dom igår att det skulle vara säsongsuppehåll. Mycket konstigt då det är 5 avsnitt kvar på säsongen efter det. Eller 6 till och med om man räknar med dubbelavsnittet i slutet.

Edited by Loch Lomond, 29 May 2010 - 11:32.

#183 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 29 May 2010 - 11:48

Äsch svensk tv går väl på semester som vanligt :rolleyes:

Hehe, de uppmärksamma noterade att jag skrev dubbelavsnitt + säsongsavslutning på fel serie, nämligen Legenden...hihi. Skulle ju vart här. Så tokigt det blir ibland ^_^

PS. Loch Lomond: ja, handlar det om SGU så är det ju lite tokigt att posta det i en annan tråd ;)

Edited by Synon, 29 May 2010 - 11:49.

#184 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 June 2010 - 20:19

Är det någon här som kan förklara hur TV 6 kan kalla det för 'säsongsavslutning' när det finns sex avsnitt kvar på säsongen... :rolleyes:
Nåja, jag får väl se fram emot lediga fredagskvällar i sommar i stället. Think positive. Eller nåt.

#185 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 04 June 2010 - 21:04

Också slipper du en cliffhanger (tror jag)

-Gangstagrass

#186 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 June 2010 - 01:27

Du vet inte varför de gjort något så korkat? För nu antar jag att de sista avsnitten kommer först efter sommaren... Ska man vänta så länge så har man ju glömt allt till dess :(

#187 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 June 2010 - 01:39

Jag vet inte varför, men dom delar ofta upp amerikanska TV-säsonger i svensk TV. Förmodligen har det väl med deras egna tablåer att göra.

Edited by Wylie Times, 05 June 2010 - 11:00.

-Gangstagrass

#188 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 05 June 2010 - 09:20

Jag har för mig att det var femman som en gång i forntiden började med de där konstiga "säsongsuppehållen", vilket innebar att serier som "The Flash" (som bara fick en säsong) fick en "säsong 2" på en fyra-fem avsnitt nåt år efter att serien gjorde uppehåll.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#189 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 June 2010 - 10:12

Undrar varför folk kör via internetkanalen i stället? Hm. Märkligt. Not. Nej, jag tycker det är dags för generationsskifte bland beslutsfattarna för det här håller inte på 2010-talet. Själv överväger jag möjligheten att köpa serien på DVD i stället för jag är totalt anti dessa uppehåll. Tack och lov så är det här ju inte världens bästa serie för då hade jag blivit totalt loco :lol:

Btw, gårdagens avsnitt:
Det första som visades tyckte jag var bra. Gillade situationen som uppstod mellan dem som ville stanna på planeten och de som ville tillbaka till skeppet, inkl de på skeppet som ville ha tillbaka dem.
Det andra avsnittet då? Well, början var en aning sövande som visade Rush i det förflutna. zzzzzzzzzz. Ok, i min enfald trodde jag att SGU skulle finnas tillgänglig på TV6Play, men där visar det ju bara en massa skit som Paradise Hotel? What's upp with that? Jaja, får väl leta mig annorstädes då mao... :rolleyes:

#190 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 June 2010 - 21:49

119

Äntligen lite action. :) Det påminner lite om upprorsavsnittet med två grupper som kämpar om kontroll över skeppet. Men vad är det som pågår utanför? Är det dom blå aliens som är tillbaka?

Undrar om dom har tänkt göra nåt med Eli och Claire i nästa säsong iom deras story här. Det verkar troligt eftersom Claires förhållande med Scott aldrig har varit intressant plus att dom då får spänningar mellan dom.

Jag tyckte nästan att det var lite tråkigt att Telford var hjärntvättad. Men jag antar att dom har tänkt ha med honom i nästa säsong också och då som regular? Eftersom han är fysiskt ombord på Destiny nu.

-Gangstagrass

#191 Loch Lomond

Loch Lomond

Lieutenant

• Members
  • 88 posts

Posted 05 June 2010 - 23:27

119

Äntligen lite action. :) Det påminner lite om upprorsavsnittet med två grupper som kämpar om kontroll över skeppet. Men vad är det som pågår utanför? Är det dom blå aliens som är tillbaka?

Jag tror att det det är själva skeppet. Om det var utsänt av Ancients, kanske det på något sätt skyddar det från att tas över av andra "vår" ras? Dvs, det känner av att Lucian Allicance inte är "oss"?

Undrar om dom har tänkt göra nåt med Eli och Claire i nästa säsong iom deras story här. Det verkar troligt eftersom Claires förhållande med Scott aldrig har varit intressant plus att dom då får spänningar mellan dom.

Chloe ^_^
Det hoppas jag. Även om Eli troligtvis är/blir den största toffelhjälten i världshistorien så vill jag se det.

Jag tyckte nästan att det var lite tråkigt att Telford var hjärntvättad. Men jag antar att dom har tänkt ha med honom i nästa säsong också och då som regular? Eftersom han är fysiskt ombord på Destiny nu.

Hade gärna velat se det. Men har svårt att tänka mig att Lou Diamond Philips tecknar ett sådant avtal.

Edited by Loch Lomond, 05 June 2010 - 23:28.

#192 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 05 June 2010 - 23:36

Äntligen lite action. :)

Exakt min åsikt! Ett spännande avsnitt som höll en intresserad från start till slut. Dock så tyckte jag Youngs agerande när Lucian Allience kom ombord var något tvivelaktigt. Han hade bara behövt trycka på en knapp så hade problemen varit borta. Svaghetstecken från honom tycker jag. Så tyckte även Jack som det verkade.

Varför skulle inte Lou Diamond Phillips kunna skriva ett längre avtal för? Så upptagen och eftertraktad är han väl inte numera?

Winter is Coming

#193 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 June 2010 - 15:09

^ Synd att jag inte läste tråden igår, då hade jag kunnat tala om för dig att det brukar gå i repris natten mellan lör/sön. Hojta till om du behöver hjälp att leta. :)

Första avsnittet: Riktigt bra faktiskt, kändes upplyftande med ett avsnitt där det fanns en planet med överflöd av mat och vatten - men helt i avsaknad av en stjärnport. Kul med lite mer "modig planering" och inte inte "hit and run" som det varit lite tidigare. Extra kul dessutom att man vågade att inte låta den andra skytteln bli lagad helt i tid. Skall bli intressant att få reda på mer om vilka det var som eventuellt skapade solen och planeten. Väntat upplösning där på slutet.

Andra avsnittet: Alldeles för mycket Rush. :P Vanligtvis är det bara trevligt med lite fördjupande backstory men det är lite svårare att uppskatta när man inte är överdrivet förtjust i karaktären. Lite oväntat slut - skall bli intressant (efter att Smallville sänds klart?) och se hur man klarar sig ur den där knipan. Gäst spelet av Michael Shanks (som hade en del skribenter till sig i trasorna "over there" när det sändes i Usa kändes faktiskt rätt onödig...

Edited by XC, 06 June 2010 - 15:09.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#194 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 June 2010 - 15:47

Jag gillade Rush avsnittet. Robert Carlyle FTW. :)

Jag tycker det var ett bra avsnitt. Mycket fokus på Rush som berättade en hel del om hans karaktär. Det sopade definitivt banan med allt annat vi fått se från Jorden tidigare vilket iofs inte säger så mycket. Så jag tycker nog faktiskt tvärtom mot dig RH. Sen kan jag oroa mig lite för att dom har tänkt göra Rush snällare nu genom det där "what happened to you" talet från hans fru. Daniel Jackson tillförde väl inte så mycket men jag tycker ändå att det var ett helt ok gästinhopp. Däremot var Eli & Co i ruinerna en tråkig B-story.

Jag antar också att dom snart får kontroll över Destiny för dom som blir kvarlämnade kan ju inte bli räddade av aliens varje gång.

-Gangstagrass

#195 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 June 2010 - 15:55

Chloe ^_^

Whoops, var fick jag Claire ifrån. Hm, Lost kanske?

Hade gärna velat se det. Men har svårt att tänka mig att Lou Diamond Philips tecknar ett sådant avtal.

Säger som RH, varför skulle han det? Han gjorde realityserien I'm a celebrity get me out of here innan SGU så jag tror han är glad för det jobb han får.

-Gangstagrass

#196 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 June 2010 - 16:29

^ Synd att jag inte läste tråden igår, då hade jag kunnat tala om för dig att det brukar gå i repris natten mellan lör/sön. Hojta till om du behöver hjälp att leta. :)

Tyvärr så går reprisen söndagnatt och det kanske är lite väl sent (01.15) för en stackars, liten arbetarflicka som inte blivit med en inspelningsbar digitalbox än (I know!) :P

Tack vad snäll du är! Självklart tar jag emot tips. Tänkte göra ett försök att se den streamad vid tillfälle. Obs. Måste funka för mac. Har nämligen stött på vissa sajter där det inte funkar... Surprise. Not. :angry: Kanske skulle ta ett snack med JÄMO?

Ska bli kul att själv se Rush-avsnittet då det verkar som att ni tycker lite olika där, XC och Wylie?

#197 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 June 2010 - 17:43

Vist ja, du hade ju inget och spela in på än. :( Sorry - glömde det.

Jag kan delvis hålla med WT, men jag har lite problem med att ta till mig det då ja inte är speciellt förtjust i Rush som karaktär. Och ärligt så gjorde det här avsnittet inte så stor skillnad i den kategorin heller .

fqq5BYam.jpg

#198 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 June 2010 - 17:49

No worries. Och det är bara jag som har beslutsångest vilken sorts digitalbox jag ska ta: en vanlig enkel eller en HD? Hade nämligen förut tänkt uppgradera till HD inom den närmsta framtiden, men jag trodde inte den skulle vara så nära... Det som får mig att tveka är faktiskt priset på HD:n plus rykten om en ny modell som är på g och då finns inget befog för det höga priset kan jag tycka. :( Lika bra att vänta? Eller... Well, där står jag idag och stampar :D

#199 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 June 2010 - 18:00

Mmm. Vet hur det är, så velar man och när man slutligen slår till så kommer något nytt smygandes runt hörnet ändå. :P Har du tillgång till hd-kanaler så tycker jag definitivt att det kan vara värt och vänta lite. :)

fqq5BYam.jpg

#200 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 June 2010 - 18:05

Jag klarade mig bra tidigare (iofs bara varit utan en sådan i ca 7 mån eller nåt), men nu har jag ju börjat följa några tv-serier och då suger det rejält att inte kunna spela in. Hatar verkligen att vara beroende av tiden. :angry: