Jump to content

Photo

Webbläsare a.k.a Browsers

• Please log in to reply
343 replies to this topic

Poll: Populäraste webbläsaren på SFN!

Vilken webbläsare använder du?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#176 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 27 August 2010 - 09:20

Jag kikar förresten på http://www.browserchoice.eu/ nu. Där listas tolv olika läsare (men jag har för mig att där har funnits andra tidigare). Vid första titten ser man de fem stora i en slumpad ordning, och scrollar man åt höger ser man sju till i en också slumpad ordning, verkar det som. Har någon försökt sig på någon av de mindre kända?

#177 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 August 2010 - 19:48

Provade precis nu att installera SRWare Iron. Funkar vid ett första test och är lika snabb och smidig som Chrome, saknar en del tillägg som AdBlock, XMarks mm. Dök upp en del störande reklam, får se om det är något enstaka eller om det fortsätter. Återkommer.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#178 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 28 August 2010 - 18:24

Provade precis nu att installera SRWare Iron. Funkar vid ett första test och är lika snabb och smidig som Chrome, saknar en del tillägg som AdBlock, XMarks mm. Dök upp en del störande reklam, får se om det är något enstaka eller om det fortsätter. Återkommer.

Man kan enkelt blockera reklam på liknande sätt som adblock fungerar firefox. Jag vet inte riktigt hur det fungerar i SRware iron, men man ska kunna ladda ner en "ini" fil på deras hemsida som man således byter ut med en fil av samma namn som ska ligga i programmappen för webbläsaren. Jag har länge gjort såhär i Opera och det fungerar utmärkt. Här är en bra sida som uppdaterar sina "filter" regelbundet.
http://www.fanboy.co.nz/adblock/
Fungerar det som med Opera så högerklicka på "main" under SRW iron och spara filen. Placera den sedan i programmappen för webbläsaren och välj ersätt befintlig fil.

#179 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 28 August 2010 - 19:28

Jag kikar förresten på http://www.browserchoice.eu/ nu. Där listas tolv olika läsare (men jag har för mig att där har funnits andra tidigare). Vid första titten ser man de fem stora i en slumpad ordning, och scrollar man åt höger ser man sju till i en också slumpad ordning, verkar det som. Har någon försökt sig på någon av de mindre kända?

Maxthon är ingen webbläsare utan ett skal ovanpå Internet Explorer. Största fördelarna var att den erbjöd tabbar redan innan det blev standard i IE. Bjuder också på musgester, reklam- och popupblockerare, automatisk formulärsifyllning, en egen nedladdningshanterare, m.m. Mycket av det där är numera standard så Maxthon är inte på långa vägar lika oumbärlig längre, och när version 2.5.x introducerade åtskilliga problem som t.ex. gjorde att vissa JavaScriptblockeringsfunktioner kunde låsa programmet i någon halvminut eller så, så bytte jag bort Maxthon och övergick till Firefox som standardläsare istället.

Jag har också tagit några enstaka tittar på Flock. Den webbläsaren bygger på Mozillas Gecko-motor, och jag upplevde den inte som särskilt annorlunda att använda i jämförelse med Firefox, och därför ganska meningslös. Den har till och med stöd för många av Firefox insticksprogram, vilket säger en hel del om hur lika de är.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#180 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 29 August 2010 - 09:57

Någon som vet om det går att blockera .gif bilder? ... de saktar ner chrome och det är mycket störande, imho. :unsure: <_<

Edited by GaterGirl, 29 August 2010 - 09:57.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#181 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 28 October 2010 - 10:02

Firefox 4 är försenad och väntas släppas först i början av 2011. Men hellre det än att de releasar en buggig version. Och jag känner att nu är det allt eller inget för FF: de måste få till den versionen om de ska hålla sig kvar i toppen. Särskilt när jag läste att mitt älskade Firebug (som jag är totalt beroende av) ska komma till de andra webbläsarna...

Källa: Mashable

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#182 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 October 2010 - 11:32

Är det Chrome du är intresserad av först och främst annars? (Vet att jag är det).

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#183 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 28 October 2010 - 11:56

Vet inte vem du riktar dig mot men Idag kör jag faktiskt Chrome för hela slanten och det fungerar alldeles utmärkt. :) Dock använder jag FF när jag är i behov av Firebug.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#184 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 October 2010 - 11:59

Dig. Alltid. ;) Har funderat många gånger på att testa installera den, men det är det där med att leta tillägg som får mig att ta ett kliv tillbaka. Iofs så har jag säkert för många. :lol:

Edited by XC, 28 October 2010 - 11:59.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#185 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 28 October 2010 - 20:32

Tycker att behovet av tillägg minskade rejält med övergången till Chrome, antagligen en kombination av att Chrome är bättre i vaniljsmak än FF, och att man rensar bland tilläggen. Rätt många som egentligen inte behövs. Nu har jag bara de mest nödvändiga: AdBlock, Autopager, Better GMail, Google Mail Checker och Xmarks (som tyvärr lägger ned snart :() - samt några till rätt onödiga.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#186 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 28 October 2010 - 20:40

:Räknar:

39st tror jag. :P

Jag skulle nog behöva rensa va?

fqq5BYam.jpg

#187 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 28 October 2010 - 20:58

Tror inte ens det finns så många att hämta till Chrome... :P

Btw, Synon så finns ju Firebug Lite till Chrome. Duger inte det?

#188 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 28 October 2010 - 21:12

Yay! Tack för tipset, har genast installerat den och testat. Verkar ju vara ok. Dock ej som originalet såklart som innehåller mer, men Firebug är ju på g till alla webbläsarna så... :thumbsup:

Själv har jag inte så extremt många tillägg i FF, bara det absolut nödvändigaste som Firebug och Webdeveloper Tools. Dock kör jag Chrome idag för att testa. Funkar ganska bra, dock verkar scrollen hänga sig ibland. Både på jobburken och hemma. Grrr.

#189 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 November 2010 - 10:12

Html 5 har testats i de nya webbläsarna. Ser bra ut för IE, men sämre för Safari... Vad är det som händer? Upp-och-ner-vända världen! :o :P

Källa: idg.se

Någon annan här som kör Chrome på Mac? Jag har kört den i några dagar nu och upptäckt en lite smått störande grej: scrollen fryser emellanåt och det verkar bara gälla här på forumet? Mycket märkligt. Frysningen varar bara en kort stund, men börjar bli lite irriterande nu. Och det är oberoende om jag kör scroll via musen eller via browsern.

#190 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 November 2010 - 10:55

Steve Jobs kanske planerar att droppaplanerna på HTML5 och köra på custom-made-appar istället även för Mac. :P

fqq5BYam.jpg

#191 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 November 2010 - 11:00

Meh. :D

#192 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 November 2010 - 11:31

Det lär hur som helst bli svårt att övertyga app-folket att webbläsaren är det nya appstore. :P

fqq5BYam.jpg

#193 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 November 2010 - 11:48

En ny webbläsare anpassad för sociala medier har tagits fram. Påminner om Google Chrome och heter RockMelt. Dock krävs en invite för att testa betaversionen som ligger ute...

Källa: Tommy K Johanssons blogg

#194 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 09 November 2010 - 11:09

Grattis, Firefox, som fyller 6 år idag! :cheer:

#195 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 11 November 2010 - 09:22

Förbättrad prestanda med ny javascript motor och snabbare grafik. Nya betan av FF 4 finns att ladda ner. Läs mer på Mozillas blogg.

#196 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 11 November 2010 - 16:06

Inget fan av beta-program... så det lär dröja ett bra tag innan jag testar FF4.

#197 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 18 November 2010 - 16:51

Fick en invite till nya browsern RockMelt och tar mina första stapplande steg in i den nya världen... Eller nåt. :)

#198 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 November 2010 - 23:13

Även jag har fått en invite :D håller nu på att testa nya browsern, men den är väldigt FB vänlig ser det ut som.
Detta verkar vara en browser för de som 'bor' på FB

Jag som alltid är offline i chatten på FB var helt plötsligt Online Posted Image Till slut hittade jag Offline knappen, men det verkar som att jag fortfarande ser vilka som är Online av mina vänner, det var en bra grej.

Men det går väldigt snabbt att surfa verkar det som.
Allt från FF importerades in automatiskt :thumbsup:

Hade lite svårt att få igång browsern, den kraschade ett par gånger innan det lyckades.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#199 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 November 2010 - 12:23

Jo, den är ju anpassad för sociala medier, som FB. :) Snabb är den också som du nämner. Vi får väl köra den ett tag och återkomma med våra reflektioner när vi blivit varm i kläderna.

#200 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 December 2010 - 11:36

Google har släppt version 8 av Chrome. 800 (!) buggfixar från förra version, men största nyheten är den inbyggda pdf-läsaren som gör att du slipper Adobe Reader för att öppna en pdf. Som alla säkert vet vid det här laget så tampas Adobe Reader med ständiga säkerhetshål... Googles version är säkrare och nu samarbetar de med Adobe för att finna en liknande lösning för Flash.

För alla som redan har Chrome installerad så sker ju uppdateringen automatiskt i bakgrunden, för alla andra som är nyfikna finns den att hämta på Google.

Källa: idg.se