Jump to content

Photo

Zombie-frossa på SFN! (Spoilervarning utfärdas)

• Please log in to reply
390 replies to this topic

#176 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 June 2010 - 06:38

Dawn of the Dead (1978)

Det här var dåligt. Stämmer inte alls in i hyllningskören ovanför mig. Visst fanns det ljusglimtar, men nej, tyckte inte alls den var bra. Den var t.o.m för lång tycker jag.

Edited by Georgia, 05 June 2010 - 19:04.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#177 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 June 2010 - 08:50

Hur lång var versionen du såg? Finns olika nämligen. T ex Extended versionen som är ca 156 min, Director's Cut ca 139 min... Jag såg den som är 127 min. Vad mer var det som du inte gillade? Kan tänka mig att du kanske tyckte det blev långsamt när de var inne i gallerian och roade sig bara? Eller var den för oblodig? :P

Det är sorgligt med Roger. Det märks inte först hur mycket stryk hans sinne har tagit av det hela fören han flippar ut sen. Det roliga får ett otrevligt slut. Fast jag hade hellre sett att hans bett hade kommit senare i filmen. Han försvinner förtidigt IMO.

Jag gillar också Roger. Håller med om det är sorgligt. Först en bekymmerslös, glad kille som tar livet med en klackspark för att mer och mer bli påverkad psykiskt av allt som händer.

Stephen blir i slutändan den jag gillar mäst. Han börjar som en jobbig tuffing som igentligen är inkompitent men utvecklas sedan. Jag menar i slutet kickar han verkligen ass. Jag t ex älskar hur han besegrar alla zombisarna i hissen innan han dör.

Jag tyckte minst om denne karaktär/skådespelare. Hyfsat slut med honom, men inte tillräckligt bra för att jag ska ändra uppfattning om honom ;)

Kul med detaljer som jag inte upptäkt tidigare. T ex så är professorn på TVn i början samma som var med i NotLD.
En sak jag tänker på är att det känns som att det här hur det skulle gå om det hände på riktigt. Folk hade vägrat inse vad som pågår och försökt vårda zombies som om de bara är sjuka människor och det hade lett till vår undergång, precis som i DotD.
Och det har ju gått rätt snabbt utför. DotD kan väl inte utspela sig mer än någon dag efter NotLD?
Jag hade glömt hur fula zombisarna var i den här. :P
Jag har en konstigt minne från filmen som aldrig inträffade. Nunnan som fastnade med kläderna i dörren när Stephen stänger dörren i köpcentert ca 1h20min in i filmen, jag hade ett klart minne av att när hon går iväg så dras alla hennes kläder av och kvar blir en naken zombie med bara huvudbonad. Undrar var jag då har fått det ifrån? :P Kanske önsketänkande från första gången jag såg den? :blush: :P

Tack för trivian. :) Det du skriver sist, om nunna, känns faktiskt bekant. Kan den scenen vara med i Extended versionen eller nåt? På tal om det vilken version såg du?

Jag vet att det nämndes att vi kanske skulle se remaken sedan. Vill bara påpeka att IMO så är DotD (2004) inte så mycket en remake som en reimagin av orginal idén. Alltså ett gäng överlevande som slår sig ned i ett köpcenter. Inga av karaktärerna från orginalet är med i remaken.
Vad jag menar är att jag tycker deffinitivt vi ska lägga till den i vår nästa lista. :)
BTW, mannen som spelade ledaren över motercyckelgänget är den som gjorde 2004 versionen.

Jag är helt klart med på att se nyinspelningarna också. Tror jag har sett alla, men det var ett tag sen nu plus roligare när man nu sett originalen :) Då kanske i alla fall du, jag och Georgia kör vidare sen? Yay! Och kanske att fler blir sugna, who knows? Kan tillägga att jag även gillar de moderna zombisarna som är ruggigt läskiga då de är så kvicka i vändningarna.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#178 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 June 2010 - 12:14

Night of the Living Dead

Vad ska jag säga som ingen redan har sagt? Jo, jag kan säga att jag har ett speciellt förhållande till den här filmen då jag efter att ha sett den hur många gånger som helst, fortfarande inte kan säga vad jag definitiv tycker om den. Det är en sådan där typisk film som jag brukar ha ett gäng av, där det är helt upp till min sinnesstämning hurvida jag tycker att filmen är bra eller inte. Den här gången så tycker jag inte att den var speciellt bra. Den största behållningen är att jag har en så fin utgåva av filmen, att bild och ljud är perfekt, samt att jag som vanligt gjorde en djupdykning i extramaterialet. Filmen i sig har ett intressant drag av kammardrama mellan huvudpersonerna. Vad som är mindre intressant är att männen står för en mer logisk och sansad framförhållning och att kvinnorna står för motsatsen i att vara hysterisk och ologiska. Just det har jag så svårt för i den här filmen, och i dom flesta andra sammanhang med för den delen. Både karaktärerna Barbra och Ben är tröttsamma stereotyper och insatserna från respektive skådespelare är lätt överspelade och överdrivna. Själva temat med levande döda är enkel och på sätt och viss passande till filmens övriga handling. Tyvärr är den även lite för enkel och det hade varit intressant att se en version av filmen där den biten är lite mer i fokus. Dock vill jag slå ett slag för filmens, stundtals, smått psykotiska musik. Det passar riktigt bra in i filmen, men blir lite enerverande efter ett tag. Det är väl på ett ungefär vad jag tyckte om filmen den här gången. Nästa gång kanske jag höjer den till skyarna istället. ;)

Jag skulle ha sett Dawn of the Dead med igår, men jag hade ingen lust. Den filmen har jag alltid haft svårt för. Jag tycker inte att någon av dom befintliga versionerna av filmen är bra. Filmen skulle må bra av en tightare klippning där man tar bort en hel del scener som inte för filmen framåt, samt kanske även ändra om lite här och där i handlingen. Så det blir till att se filmen idag istället och det är som att välja mellan pest eller kolera. Jag tror att jag tar Argentos version av filmen då den tilltalar mig mer än dom andra. Men bra tror jag inte att jag kommer att tycka att filmen är, den här gången heller. Men hoppas kan man ju alltid göra. :)

Edited by Cartman, 03 June 2010 - 12:29.

#179 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 03 June 2010 - 13:28

Dawn of the Dead

Jag ställer mig lite emellan hyllningarna och sågningarna av denna film. Men närmare hyllningarna trots allt, filmen hade definitivt tjänat på att bli nerklippt (jag såg versionen som var 139 min och det är den enda versionen av filmen jag sett). Vissa scener känns bara sega och utdragna och för inte på något sätt handlingen framåt. Men det finns mycket bra med filmen också. T.ex så gillar jag stämningen som hela tiden är dyster och man får känslan av att världen verkligen har gått åt helvete. Speciellt i inledningen på tv-stationen där det råder både panik och rädsla. Alla de fyra huvudkaraktärerna gillar jag också, speciellt Peter och Francine.
Livet på shoppingcentret blev som ett riktigt hem åt dem fast trots det har de svårt att njuta av tillvaron förutom i början då. Efter Rogers död kändes det som de inte orkade längre och slitningar emellan dem började bli allt tydligare. En flytt kändes oundviklig oavsett om mc-gänget hade kommit eller inte.

Dawn of the Dead är en klart sevärd och underhållande film med bra skådespelare och miljöer, även musiken förtjänar ett plus i kanten. Däremot zombie-sminkningarna är riktigt slarviga och bristfälliga, vissa ser ju inte ut som zombies alls. Ska jag betygsätta filmen så blir det nog 8/10 :)

Winter is Coming

#180 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 June 2010 - 14:46

Kul att du gillar den ändå, Rick. Bra där :P
Håller med dig om det du skriver om stämningen i filmen. Det du skriver i sista textstycket är ju oxå precis det jag tycker :D Och visst var de gräsligt dåligt sminkade? Burr.

För övrigt tycker jag det börjar bli lite jobbigt med alla olika versioner som finns av denna film. Särskilt när jag hörde av Carty att det även finns en version som Argento klippt och på så sätt plockat bort vissa bitar som Romero har med. De komiska var det. Jag tycker det låter som ett större ingrepp och påverkar verkligen Romeros vision. Carty du får gärna fylla i här :)
Men eftersom jag tycker filmen är så pass bra så lutar det åt att jag kommer att fixa övriga versioner för att kunna jämföra och så. Kanske även får njuta lite mer :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#181 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 June 2010 - 14:58

Carty anmäler sig för tjänstgöring. Vill man ha bästa tänkbara utgåva av filmen så ska man köpa följande.

Edit: jag har som sagt nästan alltid haft svårt för filmen oavsett versioner, men den jag föredrar om jag måste välja, så är det den version som Dario har arbetat med. Det är så nära den versionen av Dawn som jag skulle vilja se. Även om det fortfarande saknas en del för att få den "ultimata" versionen av filmen.

http://www.anchorbay...tID=0&GenreID=0

http://www.dvdbeaver...wnofthedead.htm

http://www.dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=676#overall

There are several different versions of this film. These 3 are considered as “official versions”:

1) 139 min "Extended version", which is also known as “Original Director´s Cut”, “US version”, “Longer version”, and “Cannes version”. “Extended version” has some more humour in it, and is more horror-oriented. It has the different musical score than the other versions (less Goblin). This version was rushed into shape for a showing at Cannes in 1978, and is the first completed version of this film. This version never played officially in the theaters in the United States.

2) 127 min “U.S. Theatrical Cut”, is the version that Romero prefers the most (so this is the true "Director´s Cut" of the film). This shorter version has tighter editing and pace, and some of the music by The Goblin. This is the version, that was released to theaters in 1979 in the United States.

3) 118 min “Dario Argento Cut”, which is also known as “European version” and “Italian version”. Editing of this version was supervised by Dario Argento. Argento cut out most of the humor, and made the film more action-oriented. This version has a musical score by The Goblin. Even with the shorter running time, there are scenes that are not in either of the Romero versions, and Argento cut scenes entirely different from Romero.

Edited by Cartman, 03 June 2010 - 15:21.

#182 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 June 2010 - 15:00

Den största behållningen är att jag har en så fin utgåva av filmen, att bild och ljud är perfekt, samt att jag som vanligt gjorde en djupdykning i extramaterialet.

Nu när jag har sett filmen så lutar det faktiskt åt att jag satsar på bättre utgåva. Jag lär återkomma till dig när det är dags :)

Vad som är mindre intressant är att männen står för en mer logisk och sansad framförhållning och att kvinnorna står för motsatsen i att vara hysterisk och ologiska. Just det har jag så svårt för i den här filmen, och i dom flesta andra sammanhang med för den delen.

Överlag har jag svårt för detta i filmer från, som här, 60-talet. Synen på kvinnor gör mig alltid lika irriterad och förbannad vissa gånger. Tyvärr var ju synen på kvinnor mer enkelspårig förr. Hon skulle vara en vacker prydnad för mannen som tog hand om henne och Gud nåde om hon var stark, hade egna bestämda åsikter och klarade sig själv. En meter från spisen och hon var på rymmen. :o :lol:

Jag skulle ha sett Dawn of the Dead med igår, men jag hade ingen lust. Den filmen har jag alltid haft svårt för.

Ska bli riktigt intressant att få läsa vad du skriver om den när du väl sett den. Jag vill ju veta vad det är som du inte gillar med den och så. Men ta det när du sett den och har den i färskt minne.

#183 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 June 2010 - 15:03

XC har nu sett Dawn of the Dead [127min versionen på Cartys rekomendation].
Jag kan hålla med om mycket ovan. Zombie-sminkningen känns väldigt ojämn där en del ser ut att fått ansiktet doppat i gråblå färg och en del andra bara lite rödlila ögonskugga. Bra skådespelare över lag, där Peter kanske är den som utvecklas minst under filmen. Är inte säker på om den mått så mycket bättre med en tightare klippning, vist finns det en del scener som man kan ifrågasätta - men samtidigt så finns det en del karaktärsveckling i dem. Å andra sidan så känns det som om räden av motorcykelgänget var helt onödigd... Väldigt mycket speltid för att skjuta av ytterligare en huvudkaraktär och få de andra att fly. Slutet är OK, även om det retade mig lite över att Zombierna var så pass skickliga på att klättra på stegar. :P -- OK+.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#184 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 03 June 2010 - 15:07

Jag anser att man kan se alla versioner med behållning utom "Dario Argento-klippningen".

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#185 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 June 2010 - 15:10

Kul att du gillade den, XC.

Själv hade jag inga problem med versionen jag såg, att jag tyckte den behövdes klippas alltså. Håller med XC där. Även jag var lite tveksam över mc-gängets entré, men bestämde mig för att helt enkelt acceptera den för lite action blev det ju allt och fick fart på 'vårat' gäng :P

#186 Brisingr

Brisingr

Senior Commander

• Members
  • 332 posts
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 03 June 2010 - 15:49

Såg 139min Versionen av Dawn of the Dead igår.

Jag tycker filmen börjar bra, den är allvarlig och lite mörk. Regeringen hindrar människorna från att söka eget skydd och blir dirigerade till fel ställen. Filmen flyter på bra. Lite små saker att klanka ner på finns det även i början, om det är zombies överallt, då står man inte och tankar en helikopter med ryggen utåt kan tyckas ;) Folk hjälper inte varandra, en står och håller på att bli uppäten och de står och siktar med geväret på 5 meters håll istället för att gå fram, sätt pipan mot huvudet och tryck. Låter enkelt i teorin eller hur.

Då de kommer till köpcentret så behåller filmen lite av sin mörka stämning. Glädjen över att hitta ett lugnt ställe. Få springa in i affärer, blir lite av en sport att springa förbi zombies. Sogen då han blir biten i benet, alla vet vad som komma skall.

Sen bär det av utför med clown/tivoli musik och det blir helt plötsligt en komedi. Om Romero hade gått hela vägen med det lite dystra så hade filmen fått mer än de 6/10 den nu får.
Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#187 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 June 2010 - 16:17

Har man sett Night of the Living Dead så måste man även se följande spoof. ;) :lol2:

http://www.youtube.com/watch?v=ktD27xVIncg

Nigt of the Living Dead

Bra skrivet måste jag säga. Nu lyckades du så där bra igen. Kan du lära mig hur man gör? ;)

Kul att du hänger med på genomtitten av dessa filmer. Det är ju inte dom första filmerna inom genren som man kommer att tänka på om man ska tipsa dig om något, så därför är det extra kul att läsa vad du tycker om dom.

Den största behållningen är att jag har en så fin utgåva av filmen, att bild och ljud är perfekt, samt att jag som vanligt gjorde en djupdykning i extramaterialet.

Nu när jag har sett filmen så lutar det faktiskt åt att jag satsar på bättre utgåva. Jag lär återkomma till dig när det är dags :)

Gör så. Jag hälper gärna till. :) Som jag har sagt ibland så finns det fall där själva utgåvan är bättre än filmen i sig och det här är ett sådant fall i mina ögon. Tycker man dessutom att filmen är bra (vilket jag bara gör ibland ;)) så är det ju "win-win". Den utgåvan som jag har, erbjuder väldigt bra extramaterial, som är riktigt intressant och som ger filmen ett större djup. Vill man ha "extra allt" så tar man även den näst bästa utgåvan så får man med dokumentären "One for the Fire: The Lagacy of Night of the Living Dead" samt en fin featurette med Romero själv.

Vad som är mindre intressant är att männen står för en mer logisk och sansad framförhållning och att kvinnorna står för motsatsen i att vara hysterisk och ologiska. Just det har jag så svårt för i den här filmen, och i dom flesta andra sammanhang med för den delen.

Överlag har jag svårt för detta i filmer från, som här, 60-talet. Synen på kvinnor gör mig alltid lika irriterad och förbannad vissa gånger. Tyvärr var ju synen på kvinnor mer enkelspårig förr. Hon skulle vara en vacker prydnad för mannen som tog hand om henne och Gud nåde om hon var stark, hade egna bestämda åsikter och klarade sig själv. En meter från spisen och hon var på rymmen. :o :lol:

Instämmer till fullo. Väldigt enerverande och att det fortfarande i viss utsträckning lever kvar inom film/tv är helt sjukt egentligen. Old habits die hard som man brukar säga. Jag tror att jag har sett en film/tv-serie för mycket på det här temat genom åren och det är just därför som jag numera brukar undvika det hela i den mån som det går och dessutom gillar starka kvinnoporträtt inom dessa två områden.

Jag skulle ha sett Dawn of the Dead med igår, men jag hade ingen lust. Den filmen har jag alltid haft svårt för.

Ska bli riktigt intressant att få läsa vad du skriver om den när du väl sett den. Jag vill ju veta vad det är som du inte gillar med den och så. Men ta det när du sett den och har den i färskt minne.

Jag kan tänka mig det. Det ska bli spännande själv att se filmen då det är ett tag sedan jag gjorde det. Jag har mest sett om Day och Diary dom senare åren, så nu blir det ett riktigt test i att se vad jag tycker om Dawn. Jag ska försöka att nollställa mig helt, så att jag ser den med "nya ögon" så att säga. Jag hoppas att jag kan återkomma med något läsvärt framöver.

Jag anser att man kan se alla versioner med behållning utom "Dario Argento-klippningen".

Du kunde inte låta bli, eller hur? :P

Men utveckla gärna det. Vad är det med den versionen som du inte tycker om?

Edited by Cartman, 03 June 2010 - 16:27.

#188 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 June 2010 - 16:29

Nigt of the Living Dead

Bra skrivet måste jag säga. Nu lyckades du så där bra igen. Kan du lära mig hur man gör? ;)

Tack, jag skulle gärna dela lära dig hur jag gör - men det vet jag inte själv. :( Oftast så skriver jag de här små omdömena bara rakt upp och ned.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#189 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 June 2010 - 16:43

Tack, jag skulle gärna dela lära dig hur jag gör - men det vet jag inte själv. :( Oftast så skriver jag de här små omdömena bara rakt upp och ned.

Fast det är ju bra på ett sätt, att du har så lätt för att skriva så bra. Helheten i ditt omdöme är bra och jag fastnade speciellt för den här övergången. Inget som jag direkt heller tänkte på när jag såg filmen, men du har ju helt rätt. :)

"Gillar också konceptet med att man får följa en liten grupp, samtidigt som problemet expanderas till en epedemi genom Radio/TV."

#190 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 June 2010 - 17:02

Ahh. Tack. :) Jag tänkte på det direkt, meningen är ju att det skall bidra till spänningen att det som händer inte bara är ett lokalt fenomen.

Det väntar en överraskning på dig i din mejl förresten. Gjorde ett jättefynd i en gammal pappershög som legat och dammat i flera år.

fqq5BYam.jpg

#191 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 June 2010 - 17:05

Hur lång var versionen du såg? Finns olika nämligen. T ex Extended versionen som är ca 156 min, Director's Cut ca 139 min... Jag såg den som är 127 min.

Ingen aning vilken version jag såg,*kollar* måste ha varit DC versionen eftersom den var 2tim och 19min lång. 139min alltså.

Vad mer var det som du inte gillade? Kan tänka mig att du kanske tyckte det blev långsamt när de var inne i gallerian och roade sig bara? Eller var den för oblodig?

Höll ju på somna där en stund när de var i gallerian. Lite mer blod hade ju inte skadat :lol:
Nejdå men skådespeleriet var ju inte det bästa tycker jag och när man sitter och retar sig på att de har ju all tid i världen att undvika/springa ifrån zombiesarna men ändå blir tagna :rolleyes:

Edited by Georgia, 03 June 2010 - 17:06.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#192 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 June 2010 - 17:10

Ahh. Tack. :) Jag tänkte på det direkt, meningen är ju att det skall bidra till spänningen att det som händer inte bara är ett lokalt fenomen.

Det väntar en överraskning på dig i din mejl förresten. Gjorde ett jättefynd i en gammal pappershög som legat och dammat i flera år.

Dessutom nu när jag tänker på det så var det ju så man höll sig uppdaterad förr i tiden. Då hade ju framförallt radion en helt annan betydelse än vad den har idag. Jäkligt smart sätt att förmedla det på, utanför bild så att säga. Bra att du gjorde mig uppmärksam på det. Fattar inte riktigt hur jag kunde missa det. :blink: ^_^

En överraskning i min mejl? Ahh, det låter spännande! :D Jag styr mina steg dit så snart jag har ordnat en sak först. Om jag kan stilla min nyfikenhet en stund vill säga. ;) :lol:

Edited by Cartman, 03 June 2010 - 17:12.

#193 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 June 2010 - 18:29

139 min var den jag såg också. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#194 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 June 2010 - 18:34

XC har nu sett Dawn of the Dead [127min versionen på Cartys rekomendation].

Det tycker jag var bra gjort. Jag tippar på att den fungerar bäst för dom som inte har sett filmen tidigare och övriga versioner får ses som överkurs. :)

#195 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 June 2010 - 19:30

Ang: Night of the Living Bread
Väldig välgjord och verkligen en respektfull spoof på originalet. Lite stolpig på sina ställen, men överlag bra! :D

fqq5BYam.jpg

#196 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 June 2010 - 19:42

Visst är den härlig? :D

Jag tycker att den är riktigt charmig och den har glimten i ögat. Lite stolpig som du säger. Hade den kommit i dagsläget så hade filmbolagen inte varit sena med att köpa rättigheterna till en fullängdsversion. ;)

Edited by Cartman, 03 June 2010 - 19:43.

#197 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 03 June 2010 - 19:46

Mögligen så var den lite smulig, men jag får en jäst på lördag som jag måste visa den för.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#198 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 June 2010 - 19:59

:lol: @Peak

#199 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 03 June 2010 - 22:06

Dawn of the Dead

Återigen mycket som man har glömt eller minns fel. Men den var lika bra som jag kommer ihåg. Viljan att återvända till ett normalt liv som inte längre finns är ett centralt tema som jag gillar väldigt mycket och Romero hade gärna fått bygga mer på det. Jag tycker också att Roger dör lite för tidigt och MC-gänget tar upp lite för mycket plats men annars är det en riktigt bra story som vågar göra nåt annat än en vanlig skräckfilm. Något som t.ex. remaken inte försökte sig på.

På den negativa sidan finns utseendet på zombierna (dom så betydligt bättre ut i Night) och några riktiga stolpskott till skådisar i dom mindre rollerna (huvudrollerna är däremot klockrena)

Kommande TV-serien The Walking Dead har tagit mycket inspiration från den här filmen.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#200 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 June 2010 - 22:08

Kul att du gillar den :) Vilka stolpskott tänker du på?