Det här var dåligt. Stämmer inte alls in i hyllningskören ovanför mig. Visst fanns det ljusglimtar, men nej, tyckte inte alls den var bra. Den var t.o.m för lång tycker jag.
Edited by Georgia, 05 June 2010 - 19:04.
Posted 03 June 2010 - 06:38
Edited by Georgia, 05 June 2010 - 19:04.
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 03 June 2010 - 08:50
Jag gillar också Roger. Håller med om det är sorgligt. Först en bekymmerslös, glad kille som tar livet med en klackspark för att mer och mer bli påverkad psykiskt av allt som händer.Det är sorgligt med Roger. Det märks inte först hur mycket stryk hans sinne har tagit av det hela fören han flippar ut sen. Det roliga får ett otrevligt slut. Fast jag hade hellre sett att hans bett hade kommit senare i filmen. Han försvinner förtidigt IMO.
Jag tyckte minst om denne karaktär/skådespelare. Hyfsat slut med honom, men inte tillräckligt bra för att jag ska ändra uppfattning om honomStephen blir i slutändan den jag gillar mäst. Han börjar som en jobbig tuffing som igentligen är inkompitent men utvecklas sedan. Jag menar i slutet kickar han verkligen ass. Jag t ex älskar hur han besegrar alla zombisarna i hissen innan han dör.
Tack för trivian.Kul med detaljer som jag inte upptäkt tidigare. T ex så är professorn på TVn i början samma som var med i NotLD.
En sak jag tänker på är att det känns som att det här hur det skulle gå om det hände på riktigt. Folk hade vägrat inse vad som pågår och försökt vårda zombies som om de bara är sjuka människor och det hade lett till vår undergång, precis som i DotD.
Och det har ju gått rätt snabbt utför. DotD kan väl inte utspela sig mer än någon dag efter NotLD?
Jag hade glömt hur fula zombisarna var i den här.
Jag har en konstigt minne från filmen som aldrig inträffade. Nunnan som fastnade med kläderna i dörren när Stephen stänger dörren i köpcentert ca 1h20min in i filmen, jag hade ett klart minne av att när hon går iväg så dras alla hennes kläder av och kvar blir en naken zombie med bara huvudbonad. Undrar var jag då har fått det ifrån?Kanske önsketänkande från första gången jag såg den?
![]()
Jag är helt klart med på att se nyinspelningarna också. Tror jag har sett alla, men det var ett tag sen nu plus roligare när man nu sett originalenJag vet att det nämndes att vi kanske skulle se remaken sedan. Vill bara påpeka att IMO så är DotD (2004) inte så mycket en remake som en reimagin av orginal idén. Alltså ett gäng överlevande som slår sig ned i ett köpcenter. Inga av karaktärerna från orginalet är med i remaken.
Vad jag menar är att jag tycker deffinitivt vi ska lägga till den i vår nästa lista.
BTW, mannen som spelade ledaren över motercyckelgänget är den som gjorde 2004 versionen.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 03 June 2010 - 12:14
Edited by Cartman, 03 June 2010 - 12:29.
Posted 03 June 2010 - 13:28
Winter is Coming
Posted 03 June 2010 - 14:46
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 03 June 2010 - 14:58
http://www.dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=676#overall
There are several different versions of this film. These 3 are considered as “official versions”:
1) 139 min "Extended version", which is also known as “Original Director´s Cut”, “US version”, “Longer version”, and “Cannes version”. “Extended version” has some more humour in it, and is more horror-oriented. It has the different musical score than the other versions (less Goblin). This version was rushed into shape for a showing at Cannes in 1978, and is the first completed version of this film. This version never played officially in the theaters in the United States.
2) 127 min “U.S. Theatrical Cut”, is the version that Romero prefers the most (so this is the true "Director´s Cut" of the film). This shorter version has tighter editing and pace, and some of the music by The Goblin. This is the version, that was released to theaters in 1979 in the United States.
3) 118 min “Dario Argento Cut”, which is also known as “European version” and “Italian version”. Editing of this version was supervised by Dario Argento. Argento cut out most of the humor, and made the film more action-oriented. This version has a musical score by The Goblin. Even with the shorter running time, there are scenes that are not in either of the Romero versions, and Argento cut scenes entirely different from Romero.
Edited by Cartman, 03 June 2010 - 15:21.
Posted 03 June 2010 - 15:00
Nu när jag har sett filmen så lutar det faktiskt åt att jag satsar på bättre utgåva. Jag lär återkomma till dig när det är dagsDen största behållningen är att jag har en så fin utgåva av filmen, att bild och ljud är perfekt, samt att jag som vanligt gjorde en djupdykning i extramaterialet.
Överlag har jag svårt för detta i filmer från, som här, 60-talet. Synen på kvinnor gör mig alltid lika irriterad och förbannad vissa gånger. Tyvärr var ju synen på kvinnor mer enkelspårig förr. Hon skulle vara en vacker prydnad för mannen som tog hand om henne och Gud nåde om hon var stark, hade egna bestämda åsikter och klarade sig själv. En meter från spisen och hon var på rymmen.Vad som är mindre intressant är att männen står för en mer logisk och sansad framförhållning och att kvinnorna står för motsatsen i att vara hysterisk och ologiska. Just det har jag så svårt för i den här filmen, och i dom flesta andra sammanhang med för den delen.
Ska bli riktigt intressant att få läsa vad du skriver om den när du väl sett den. Jag vill ju veta vad det är som du inte gillar med den och så. Men ta det när du sett den och har den i färskt minne.Jag skulle ha sett Dawn of the Dead med igår, men jag hade ingen lust. Den filmen har jag alltid haft svårt för.
Posted 03 June 2010 - 15:03

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 03 June 2010 - 15:07
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 03 June 2010 - 15:10
Posted 03 June 2010 - 15:49
Posted 03 June 2010 - 16:17
Nigt of the Living Dead
Nu när jag har sett filmen så lutar det faktiskt åt att jag satsar på bättre utgåva. Jag lär återkomma till dig när det är dags
Den största behållningen är att jag har en så fin utgåva av filmen, att bild och ljud är perfekt, samt att jag som vanligt gjorde en djupdykning i extramaterialet.
Överlag har jag svårt för detta i filmer från, som här, 60-talet. Synen på kvinnor gör mig alltid lika irriterad och förbannad vissa gånger. Tyvärr var ju synen på kvinnor mer enkelspårig förr. Hon skulle vara en vacker prydnad för mannen som tog hand om henne och Gud nåde om hon var stark, hade egna bestämda åsikter och klarade sig själv. En meter från spisen och hon var på rymmen.
Vad som är mindre intressant är att männen står för en mer logisk och sansad framförhållning och att kvinnorna står för motsatsen i att vara hysterisk och ologiska. Just det har jag så svårt för i den här filmen, och i dom flesta andra sammanhang med för den delen.![]()
Ska bli riktigt intressant att få läsa vad du skriver om den när du väl sett den. Jag vill ju veta vad det är som du inte gillar med den och så. Men ta det när du sett den och har den i färskt minne.
Jag skulle ha sett Dawn of the Dead med igår, men jag hade ingen lust. Den filmen har jag alltid haft svårt för.
Jag anser att man kan se alla versioner med behållning utom "Dario Argento-klippningen".
Edited by Cartman, 03 June 2010 - 16:27.
Posted 03 June 2010 - 16:29
Tack, jag skulle gärna dela lära dig hur jag gör - men det vet jag inte själv.Bra skrivet måste jag säga. Nu lyckades du så där bra igen. Kan du lära mig hur man gör?Nigt of the Living Dead

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 03 June 2010 - 16:43
Tack, jag skulle gärna dela lära dig hur jag gör - men det vet jag inte själv.Bra skrivet måste jag säga. Nu lyckades du så där bra igen. Kan du lära mig hur man gör?
Oftast så skriver jag de här små omdömena bara rakt upp och ned.
Posted 03 June 2010 - 17:02

Posted 03 June 2010 - 17:05
Ingen aning vilken version jag såg,*kollar* måste ha varit DC versionen eftersom den var 2tim och 19min lång. 139min alltså.Hur lång var versionen du såg? Finns olika nämligen. T ex Extended versionen som är ca 156 min, Director's Cut ca 139 min... Jag såg den som är 127 min.
Höll ju på somna där en stund när de var i gallerian. Lite mer blod hade ju inte skadatVad mer var det som du inte gillade? Kan tänka mig att du kanske tyckte det blev långsamt när de var inne i gallerian och roade sig bara? Eller var den för oblodig?
Edited by Georgia, 03 June 2010 - 17:06.
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 03 June 2010 - 17:10
Ahh. Tack.
Jag tänkte på det direkt, meningen är ju att det skall bidra till spänningen att det som händer inte bara är ett lokalt fenomen.
Det väntar en överraskning på dig i din mejl förresten. Gjorde ett jättefynd i en gammal pappershög som legat och dammat i flera år.
Edited by Cartman, 03 June 2010 - 17:12.
Posted 03 June 2010 - 18:29
Posted 03 June 2010 - 18:34
XC har nu sett Dawn of the Dead [127min versionen på Cartys rekomendation].
Posted 03 June 2010 - 19:30

Posted 03 June 2010 - 19:42
Edited by Cartman, 03 June 2010 - 19:43.
Posted 03 June 2010 - 19:46
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 03 June 2010 - 19:59
Posted 03 June 2010 - 22:06
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 03 June 2010 - 22:08