Senast sedda film v.4
Posted 08 November 2010 - 18:50
"Boy, the next word that comes out of your mouth better be some brilliant fuckin' Mark Twain shit. 'Cause it's definitely getting chiseled on your tombstone." - Otis B. Driftwood
Posted 08 November 2010 - 19:10
Koi... Mil Gaya (Indien) med uppföljaren Krrish fastnade jag skarpt för.
My Wife Is A Gangster (Korea) såg jag nyligen och kan rekomendera.
Japanska Ringu lyckas vara kuslig filmen igenom, även om uppföljarna kanske inte spelar i samma division.
Räknas ryssland? De r väl halvasiatiska tror jag... Wolfhound är en fantasy-film av klassiskt snitt som är bra rakt igenom och snygg visuellt. "Nightwatcher" kan jag också rekomendera om man är mer inne på Urban-Fantasy.
Har rentutav två filmer från thailand på lut som jag skall se framöver.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 08 November 2010 - 20:05
Inte lika bra som övriga filmer men sevärd.
Nu är det Hoffman som tagit över, men det känns som om han slarvar. Blir inte bättre av att hans kollegor är ute efter honom och förstår att han är en del av Jigsaw's lekar.
Jill öppnar lådan hon fått från Jigsaw och där ligger ett X antal kuvert plus ett vadderat kuvert. 5 av dessa kuvert tar Hoffman och förbereder nästa omgång fällor.
Det sjätte kuvertet behöll Jill för det var hennes uppgift och det vadderade kuvertet la hon i någons brevlåda. Nu är man nyfiken på vem som fick det.
Blev en lite tvist där på slutet som jag inte såg komma.
Och så har vi en scen efter eftertexterna i denna film, första gången jag tror det skett.
Betyg 3 av 5
Saw VII 3D (2010) - IMDb
Lite av en besvikelse, men Lionsgate logga är riktigt snygg i 3D
Läs mer här
Betyg 2 av 5
The Burrowers (2008)
Svensk titel: Evil Underground
Irriterande när det står en titel på fodralet och en helt annan i menyn på filmen.
Riktigt bra film, lite ovant att se en skräck film i western miljö, men det funkade.
En legend (kan man nog kalla det) bland indianerna har i stort sett vaknat till liv, och det är de vitas fel eftersom de skjutit av alla bufflar som finns på prärien.
Slutet var perfekt, inget sentimentalt dravel här inte.
Betyg 4 av 5
Black Death (2010) - IMDb
England på medeltiden när digerdöden härjar som värst. Biskopen har fått reda på om en by där ingen har smittats men rykten går att folket där kan återuppstå från de döda.
En munk som inte är så kysk som han ska vara ställer upp som vägvisare, till de legoknektar som fått i uppdrag att hitta denna by, för att kunna möta sin älskade.
Den tappar lite när de är i byn men slutet uppväger det.
Sevärd film
Betyg 3 av 5
Edited by Georgia, 08 November 2010 - 20:07.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 08 November 2010 - 20:44
Ett av de riktiga mästerverken från 80-talet, filmen som Lucasarts (eller var det ILM?) utvecklade morpnings-tekniken för. Storyn bygger på ett klassiskt fantasy-koncept och på fler ställen känner man doften av Tolkien genomsyra filmen - det lyfter mer än det stjälper. Här tänker jag på smådetaljer som brödraskapet som formas i dvärgbyn, likheterna mellan Madmartigan och Aragon, samt givetvis likheterna mellan Willow och Frodo. Storyn håller lika bra idag dessutom som den gjorde då för 22 år sedan. Extra kul tycker jag att det är med en tjej i rollen som Sorsha som har förmågan att fylla ut rustningen hon bär. Tycker hon gör en väldigt bra roll och kan svänga sig med den pondus som rollen kräver. Musiken av James Horner gillar jag också, tycker soundtracket till Titanic har vissa likheter med det här.
Det känns överflödigt att nämna det visuella. Den är fortfarande övertygande. De olika filmlagren ligger bitvis nästan sömlöst över varandra och bara färgnyanserna avslöjar sanningen. Sedan måste jag säga att även om dvärgbyn inte är särskilt stor så är det rätt maffigt med en hel by full av dvärgar och allt skalenligt för deras behov.
Bra skådespelare, Val Kilmer lyckas bra med att få fram Madmartigan utveckling från bitter småtjuv till enmansarmé. Förälskelsen i Sorsha tror jag dock inte var bara spelad.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 08 November 2010 - 23:57
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 09 November 2010 - 14:49
Svårt så här på rak arm måste jag erkänna.
Koi... Mil Gaya (Indien) med uppföljaren Krrish fastnade jag skarpt för.
My Wife Is A Gangster (Korea) såg jag nyligen och kan rekomendera.
Japanska Ringu lyckas vara kuslig filmen igenom, även om uppföljarna kanske inte spelar i samma division.
Räknas ryssland? De r väl halvasiatiska tror jag... Wolfhound är en fantasy-film av klassiskt snitt som är bra rakt igenom och snygg visuellt. "Nightwatcher" kan jag också rekomendera om man är mer inne på Urban-Fantasy.
Har rentutav två filmer från thailand på lut som jag skall se framöver.
Kan vara svårt att lista filmer så där på rak arm.
Jag har sett några av dom som du tycker om. Bland annat "My Wife Is A Gangster" och "Ringu". En del andra blir jag nyfiken på. Speciellt dom där filmerna från Indien.
"Boy, the next word that comes out of your mouth better be some brilliant fuckin' Mark Twain shit. 'Cause it's definitely getting chiseled on your tombstone." - Otis B. Driftwood
Posted 11 November 2010 - 16:12
Efter 6 år i fångenskap hos en galen sekt, rymmer Jamie Loyd med sitt nyfödda barn till sin hemby, Haddonfield. Men barnets far, Jamies onda morbror Mickael Myers, är henne hack i häl.
Men den här gången är Mickael Myers väntad. Tommy Doyle, som var ett av barnen som överlevde den hemska Halloween-natten 1978, har i flera år övervakat Myers hus i väntan på återkomsten. I huset bor nu den intet ont anande familjen Strode.
Inte så dålig som jag minns den men deffinitivt den sämsta i Halloween serien.
4/10
Halloween 666: The Curse of Michael Myers - Producer's Cut (1995)
Efter 6 år i fångenskap hos en galen sekt, rymmer Jamie Loyd med sitt nyfödda barn till sin hemby, Haddonfield. Men barnets far, Jamies onda morbror Mickael Myers, är henne hack i häl.
Men den här gången är Mickael Myers väntad. Tommy Doyle, som var ett av barnen som överlevde den hemska Halloween-natten 1978, har i flera år övervakat Myers hus i väntan på återkomsten. I huset bor nu den intet ont anande familjen Strode.
Ni som inte vet, när Hallopween 6 gjordes så lade sig i så var filmbolaget inte nöjd med resultatet så de gav teamet sparken och anställde ett nytt team till att klippa om filmen och filma nya scener som skulle ersätta de scener de inte gillade. Speciellt slutet och att filmen först vände sig till fans med en massa godis från de gammla filmerna är vad filmbolaget inte gillade. De ville bryta kontakten med de gammla filmerna så mycket som möjligt och ha ett enklare slut.
De som gjorde första versionen av filmen klipte sedan om filmen till deras orginal-idé och släpte den gratis över internet till fansen. Det är den filmen jag nu har sett.
En svår film att bedömma men välgjord. Hade det varit en fristående skräckfilm så hade den tillochmed kunnat varit riktigt bra. Men den var ändå mycket bättre än skräpet som kliptes om och släptes sedan.
6/10
Halloween: H20 - 20 Years Laters (1998)
20 år har gått sedan Mickael Myers kom hem för att döda sin syster, Laurie Strode.
Laurie lever nu ett nytt liv med en ny identitet som Keri Tate, en Rektor på en Privatskola. Men hon har aldrig kommit över den där hemska Halloween för så många år sedan, något som irriterar hennes son.
Men Mickael Myers har inte slutat leta. Efter att slutligen ha hittat ett spår så ger han sig av för att avsluta det han påbörjade för 20 år sedan.
Halloween H20 (7.0) var en hett efterlängtad uppföljare och Jamie Lee Curtis återkomst till serien. Riktigt bra på vissa sätt och lite mindre bra på andra.
7,5/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 12 November 2010 - 08:05
Jag tycker denna verkar vara den mest i längden hållbara, och bästa inspelningen av denna klassikern. En bra James Mason i huvudrollen, som ju även hade en ledande roll i filmatiseringen av en annan Jules Verne klassiker "En världsomsegling under havet" från 1954, som Kapten Nemo. "En världsomsegling under havet" producerades ju av Walt Disney, vilket både är en för och nackdel som jag ser det. Den är fantastiskt påkostad, med mycket bra effekter från 1954, men lider också i vissa bitar av att vara för mycket "Disneyfierad". Det slipper man således i den här filmen som är producerad av Charles Bracket, via 20th Century Fox.
Tycker hela skådespelarensemblen är mycket bra. Även om filmen är lite drygt två timmar och en kvart känns den för kort. De underjordiska miljöerna som man kan tro, iaf jag själv trodde, var filmat i någon studio var visst i stora delar från gruvor och platser i Carlsbad Caverns National Park, i New Mexico. De underjordiska monsterna är mycket bra gjorda för sin tid, och denna filmen blev ju också uppmärksammad för sina specialeffekter. Bra effekter (för sin tid) bra skådespelare, tillsammans med en bra historia baserad på en klassiker.
8/10
Posted 13 November 2010 - 05:44
Revenge of the Creature (1955)Dags för mig att fortsätta min resa genom Universals klassiska Monsterfilmer med:
Creature From the Black Lagoon (1954)
[Creature 1]
Arkeologen Dr. Carl Maia hittar, under en utgrävning i Amazonas, ett 150 Miljoner år gammalt fosil av en hand som verkar vara en perfekt hybrid mellan man och fisk. I hopp om att ha hittat den felande länken om hur människan steg upp ur havet, så ger han sig av med lungfisk experten Dr. David Reed och ett forskar team för att hitta resten av skelettet.
Men vad de inte vet är att dessa varelser existerar fortfarande i Amazonas djupa vatten och vill inte bli upptäkt.
En av de klassiska monsterikonerna (Alltså inte Brooke Shields, som kom från den BLÅ Lagunen.) som gblev en form av sterotyp för undervattensmonster på 2 ben.
Första filmen filmad i 3D under vatten och bygger på gammla legender om varelser i Amazonas.
Ett av filmens misstag är att man redan från början får veta att varelserna existerar fortfarande och visst, det var en del av poängen. Men i dagens monsterfilmer så låter de avslöjandet vänta även då man igentligen fattar hur det ligger till. Det bygger upp spänningen. Visseligen så ser man bara handen men filmen hade känat på att vänta en liten stund med ens det. Men det är som sagt hur skräckfilmer gjordes på den tiden.
Sedan så känns det onödigt att de först visar varelsen som ett blodtörstigt monster som dödar utan orsak men sedan försöker visa upp den som ett oskylldigt djur som blir stört i sitt hem, är nyfiken, rädd och bara vill försvara sig. De tidiga dödsfallen känns som försök att hålla fast publiken och ge dem lite skrämsel tidigt i filmen men borde IMO ha skippats. Som det är nu så blir resultatet annorlunda när varelsen flyr förskräkt och den eleka girige mannen skjuter på den. Eftersom de redan har visats som ett mordiskt monster så kändes det som rätt sak att göra men tanken var ju säkerligen att man skulle känna för varelsen och att det var den som blev orättvist behandlad. Men det känns som att scenerna när monstret dödar i början var en efterkonstruktion så jag undrar om det inte var filmbolaget som ville ha det så medans filmskaparna ville göra monstret till ett offer som man tyckte synd om typ som med King Kong.
Och så det gammla vanliga, varför skulle ett undervattens träskmonster vara intreserad av en människo-kvinna?
En sak som förvånade mig är hur utbildande filmen är. Den vill både skrämmas och lära folk om evolution-teorin, som på den tiden just hade börjat axepteras som fakta och var det mäst spännande som fanns.
Filmen börjar med att berätta hur Jorden kom till (med religiösa undertoner för att inte stöta sig) och hur livet uppstod ur havet. De drar också snabbt igenom livets utveckling från havsvarelser till landvarelser och det är uppenbart att det är just den fasinationen som gjorde att de skapade den här filmen. Tanken på en felande länk mellan människa och fisk, när livet steg upp ur havet och slutligen blev människa. Tänk om några bestämmde sig för att stanna kvar?
Nu vet vi ju att resan från vattnet till människa tog mycket längre tid och att de första däggdjuren var mycket små men innan dess så var det lätt att fantisera fram idéer om hur människan steg upp ur havet. Och förhoppningar om hur det skulle kunna hjälpa oss att utveklas och kunna t ex. överleva livet på andra planeter.
En annan intresant sak är hur moderna de försöker vara. T ex så är en av de första sakerna de visar oss att huvudkaraktären David och hans flickvän Kay har varit ihop ett tag, sover tillsammans, är inte gifta och har inga planer på att gifta sig heller. Och de framhävs aldrig som syndare och det predikas aldrig som att det är fel.
Mycket snyggt filmad med väldigt fin och kuslig träskatmosvär. Bra skådespelare, bra specialeffekter och monstret är bra spelat.
Mycket bra och spännande trotts vissa fel. Jag rekomenderar klart att alla ser den här filmen men kanske att de ignorerar en viss brutal monsterscen i början.
9/10
[Creature 2]
1 år efter att Dr. Reed upptäcker vad som lurar i The Black Lagoon, skickas 2 män för att fånga The Creature och frakta honom till nöjesparken Ocean Harbor i Florida där han ska visas upp för allmänheten som The Gill Man och forskarna kan undersöka honom i lugn och ro.
Prof. Clete Ferguson, forskare om djur-intelligens, får i uppdrag att ta reda just hur intelligent denna förhistoriska varelse är och om han kan tämjas.
Clint Eastwood's filmdebut som klantig Labtekniker.
Påminner en hel del om King Kong och man tycker synd om Gill Man som bara vill leva i sitt hem i fred. Som vanligt så har han en förkärlek till människokvinnor.
Precis som i första filmen så känner man en avsky för människorna som terroriserar honom. Även om de behandlar honom som ett djur vilket han faktiskt ska förställa vara.
En sak är uppenbar, de som har gjort filmen älskar söta roliga djur. Lekfulla Delfiner, Apa som målar tavlor, katt som lever med möss, hund som väljer matte istället för tvärtom osv.
Spännande och bra. Bäst blir den när Gill Man rymmer. Men hemskast är det när han dödar hunden Chris.
Filmen har många Fake Scares. Regisören gillar uppenbarligen att få en att tro att Gill Man slår till och så visar det sig vara nåt annat. Mot slutet beter den sig lite ologiskt då den förföljer huvudrollerna men gör inget när de är ensamma utan slår inte till fören de är i ett rum fullt med folk.
Bättre än första filmen. På många sätt så har den vad som saknades. Men slutet var fantasilöst exakt samma som i första filmen.
10/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 13 November 2010 - 18:01
Det är alltid spännande att se om en komedi som man uppskattade som genuint rolig första ronden. Inte alla gånger som skämten funkar för mer än en gång. Jag måste säga att till min förvåning så funkar de flesta skämten, man ler och fnissar fast man sett den tidigare. Väldigt bra insatser på skådespelar planet, alla verkar ta sina roller seriöst samtidigt som de är medvetna om att det är kärvänlig karikatyr på sporten i fråga. Stanz/Fairchild är precis lagom karikatyrartade och jag uppfattade dem kanske inte riktigt så plastiga som förra gången. Bra kemi mellan Chazz och Jimmi också - det märks att de har kul ihop.
Edited by XC, 13 November 2010 - 18:04.

Posted 14 November 2010 - 01:56
The Creature Walks Among Us (1956)Revenge of the Creature (1955)
Dags för mig att fortsätta min resa genom Universals klassiska Monsterfilmer med:
Creature From the Black Lagoon (1954)
[Creature 1]
Arkeologen Dr. Carl Maia hittar, under en utgrävning i Amazonas, ett 150 Miljoner år gammalt fosil av en hand som verkar vara en perfekt hybrid mellan man och fisk. I hopp om att ha hittat den felande länken om hur människan steg upp ur havet, så ger han sig av med lungfisk experten Dr. David Reed och ett forskar team för att hitta resten av skelettet.
Men vad de inte vet är att dessa varelser existerar fortfarande i Amazonas djupa vatten och vill inte bli upptäkt.
En av de klassiska monsterikonerna (Alltså inte Brooke Shields, som kom från den BLÅ Lagunen.) som gblev en form av sterotyp för undervattensmonster på 2 ben.
Första filmen filmad i 3D under vatten och bygger på gammla legender om varelser i Amazonas.
Ett av filmens misstag är att man redan från början får veta att varelserna existerar fortfarande och visst, det var en del av poängen. Men i dagens monsterfilmer så låter de avslöjandet vänta även då man igentligen fattar hur det ligger till. Det bygger upp spänningen. Visseligen så ser man bara handen men filmen hade känat på att vänta en liten stund med ens det. Men det är som sagt hur skräckfilmer gjordes på den tiden.
Sedan så känns det onödigt att de först visar varelsen som ett blodtörstigt monster som dödar utan orsak men sedan försöker visa upp den som ett oskylldigt djur som blir stört i sitt hem, är nyfiken, rädd och bara vill försvara sig. De tidiga dödsfallen känns som försök att hålla fast publiken och ge dem lite skrämsel tidigt i filmen men borde IMO ha skippats. Som det är nu så blir resultatet annorlunda när varelsen flyr förskräkt och den eleka girige mannen skjuter på den. Eftersom de redan har visats som ett mordiskt monster så kändes det som rätt sak att göra men tanken var ju säkerligen att man skulle känna för varelsen och att det var den som blev orättvist behandlad. Men det känns som att scenerna när monstret dödar i början var en efterkonstruktion så jag undrar om det inte var filmbolaget som ville ha det så medans filmskaparna ville göra monstret till ett offer som man tyckte synd om typ som med King Kong.
Och så det gammla vanliga, varför skulle ett undervattens träskmonster vara intreserad av en människo-kvinna?
En sak som förvånade mig är hur utbildande filmen är. Den vill både skrämmas och lära folk om evolution-teorin, som på den tiden just hade börjat axepteras som fakta och var det mäst spännande som fanns.
Filmen börjar med att berätta hur Jorden kom till (med religiösa undertoner för att inte stöta sig) och hur livet uppstod ur havet. De drar också snabbt igenom livets utveckling från havsvarelser till landvarelser och det är uppenbart att det är just den fasinationen som gjorde att de skapade den här filmen. Tanken på en felande länk mellan människa och fisk, när livet steg upp ur havet och slutligen blev människa. Tänk om några bestämmde sig för att stanna kvar?
Nu vet vi ju att resan från vattnet till människa tog mycket längre tid och att de första däggdjuren var mycket små men innan dess så var det lätt att fantisera fram idéer om hur människan steg upp ur havet. Och förhoppningar om hur det skulle kunna hjälpa oss att utveklas och kunna t ex. överleva livet på andra planeter.
En annan intresant sak är hur moderna de försöker vara. T ex så är en av de första sakerna de visar oss att huvudkaraktären David och hans flickvän Kay har varit ihop ett tag, sover tillsammans, är inte gifta och har inga planer på att gifta sig heller. Och de framhävs aldrig som syndare och det predikas aldrig som att det är fel.
Mycket snyggt filmad med väldigt fin och kuslig träskatmosvär. Bra skådespelare, bra specialeffekter och monstret är bra spelat.
Mycket bra och spännande trotts vissa fel. Jag rekomenderar klart att alla ser den här filmen men kanske att de ignorerar en viss brutal monsterscen i början.
9/10
[Creature 2]
1 år efter att Dr. Reed upptäcker vad som lurar i The Black Lagoon, skickas 2 män för att fånga The Creature och frakta honom till nöjesparken Ocean Harbor i Florida där han ska visas upp för allmänheten som The Gill Man och forskarna kan undersöka honom i lugn och ro.
Prof. Clete Ferguson, forskare om djur-intelligens, får i uppdrag att ta reda just hur intelligent denna förhistoriska varelse är och om han kan tämjas.
Clint Eastwood's filmdebut som klantig Labtekniker.
Påminner en hel del om King Kong och man tycker synd om Gill Man som bara vill leva i sitt hem i fred. Som vanligt så har han en förkärlek till människokvinnor.
Precis som i första filmen så känner man en avsky för människorna som terroriserar honom. Även om de behandlar honom som ett djur vilket han faktiskt ska förställa vara.
En sak är uppenbar, de som har gjort filmen älskar söta roliga djur. Lekfulla Delfiner, Apa som målar tavlor, katt som lever med möss, hund som väljer matte istället för tvärtom osv.
Spännande och bra. Bäst blir den när Gill Man rymmer. Men hemskast är det när han dödar hunden Chris.
Filmen har många Fake Scares. Regisören gillar uppenbarligen att få en att tro att Gill Man slår till och så visar det sig vara nåt annat. Mot slutet beter den sig lite ologiskt då den förföljer huvudrollerna men gör inget när de är ensamma utan slår inte till fören de är i ett rum fullt med folk.
Bättre än första filmen. På många sätt så har den vad som saknades. Men slutet var fantasilöst exakt samma som i första filmen.
10/10
[Creature 3]
Gill Man terroriserar fiskare i Mexikanska Golfen. En rik men galen vetenskapsman samlar ett team för att fånga Gill Man för att förvandla varelsen till luftandande landdjur och bli vårt nästa steg i evolutionen.
3:e och sista filmen i serien. Precis som i första filmen så vill de använda Gill Man för att hitta ett sätt att modifiera människor så de kan överleva långa rymdresor och liv på andra planeter.
Som vanligt så är där också en kvinna som vill kämpa sig fram i en mans värld. Den här gången en tuff äventyrlig kvinna som tar onödiga risker för att envist göra allt som männen gör.
Filmen börjar som de första 2, med en grupp forskare som ska fånga Gill Man med hjälp av bekämpningsmedlet Rotenone. Börjar IMO bli lite uttjatat nu.
Dessutom flippar den lite när Gill Man plötsligt muterar och får mänskliga drag som att hans fjäll ramlar av och har människohud under, hans ögon blir mänskliga och hans händer blir människohänder och inte minst att han förlorar sina gälar (Ja, Gill Man utan gälar). När de dessutopm klär honom i människokläder så... plötsligt är han bara en stor man med ett fult fiskliknande huvud.
Det blir som att ta Wolf Man, byta hans päls mot hud och göra hans tassar till mänskliga händer och ben. Är det fortfarande Wolf Man?
Sedan finner jag idén om att ta upp ett vattendjur på land och få det att andas luft plötsligt sätter igång en mutation och förvandlar det till däggdjur, skrattretande dålig. Hade det funkat så, då hade de kunnat gjort så med Lungfisken. Varför skulle ett vattenlevande djur ha både fjäll och hud? Och varför skulle man, om man hittar en unik djurart, försöka förvandla den till något annat?
En annan fråga är varför Gill Man plötsligt blir stor och muskulös när han förvandlats till männsklig och varför han plötsligt rör sig som Frankensteins Monster?
Mot slutet så blir det hela tragiskt när efter att ha jobbat så hårt med att göra Gill Man mänsklig och civiliserad så förstör den galna Doktern allt genom att försöka sätta dit Gill Man för ett mord han själv begått och sedan försöker skjuta honom vilket ger Gill Man ett raseriutbrott. Det intresanta är att de tror de misslyckade med att göra Gill Man civiliserad men i slutändan så dödade bara Gill Man den man som hade mördat en annan och försökte döda honom. Ingen av de andra.
Den här filmen var inte alls vad jag hade väntat mig. Mycket skräp och många ögonhimmlingar men ändå så hade den en intresant och fin, för att inte säga sorglig, historia. Men samtidigt skrattretande dålig och kändes som att den hade väldigt lite gemensamt med de tidigare Gill man filmerna. Jag förstår att den här blev den sista.
6,5/10
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 14 November 2010 - 14:37
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 14 November 2010 - 19:18
Vem vill inte kunna skryta med att ha sett film från Thailand? Jag valde att debutera med denna Kampsports-Action. Visuellt så tycker jag den klarar sig riktigt bra, fight-scenerna känns koreograferade och även om det är en del "snygga poser"-moment så känns den inte som ett dansnummer som kampsport kan kännas ibland från vissa håll i världen. Utan de scenerna känns väldigt rakt på och rätt brutala. (Det hjälper också att skådespelarna verkar veta ungefär vad de sysslar med). Det finns några scener som är riktigt snygga och man använder sig av slomo-trix men sparsamt och enkelt. Skådespelarna känns över lag bra, kan inte säga så mycket om dialogen - undertexterna kändes som om de först hämtats genom röstigenkänning och sedan körts över Google Translate. Undertexterna förvandlades nästan till ett störande moment då de ofta var helt osammanhängande. En del av dialogen var på engelska dock - inte för att den engelska dialogen stämde överens med den engelska undertexten. Jag vill inte såga filmen, för med riktiga undertexter tror jag saken har kunnat vara annorlunda, men storyn är helt obegriplig. Större delen av tiden (när man inte försöker avkoda undertexterna) så undrar man vad sjutton som pågår. Kanske skulle man läst synopsis innan man började, men det skall faktiskt inte behövas...
Postrarna var rätt snygga iaf:

Posted 14 November 2010 - 22:49
Jag fick för länge sen filmen i julklapp när den nyss kommit ut - och när jag säger länge sen menar jag på VHS-tiden. Då förstår ni hur länge sen det var. Jag såg den exakt en gång. Jag tyckte att den var en okej film - varken mer eller mindre. Jag gillade regissörerna Morgan & Wongs arbete med serier som Slaget om Tellus (Space: Above and Beyond), så det som fastnade för mig var att Kristen Clooke medverkade i filmen.
Så vad tycker jag om filmen idag? Ungefär samma sak som förra gången: den är okej. Den här gången är det en uppsjö av bekanta skådisar som man känner igen, som till exempel Kerr Smith (Dawson's Creek), Ali Larter (Heroes)och Tony Todd (Chuck).
Den intressantaste karaktären är Bludworth (Tony Todd) verkar medveten om dödens mönster. Han är den som introducerar tankarna om dödens plan för Alex (Devon Sawa). Jag får intrycket av att han verkar veta mer än han säger om döden, men vi får aldrig någon förklaring till varför. Efter en kort koll verkar det som om Tony Todd är tillbaka till Final Destination 5 som filmas nu med samma karaktär. Vi håller tummarna för att vi får lite mer förklaring om vem han egentligen är. Kan han vara den som ger rollerna en chans att undvika döden? Är han en överlevare från Döden? Eller är han kanske Döden manifesterad?
Låt oss inte hoppas på det sista för det sista vi behöver här är en manifesterad fiende. Det som är tilltalande med franchisen är just naturkraften som med enkla och naturliga (om än långsökta) medel försöker döda personer. Det är vad som får serien att stå ut lite mot de andra. Det finns ingen fiende att bekämpa, utan det enda man kan göra är att försöka överleva. Det går inte att vara offensiv, bara att spela defensivt. Det ger en annorlunda dynamik i en annan slentrianmässigt gjord slasherfilm.
Vad som drar ned filmen är att den är slarvigt gjord. Man planterar döden vad som verkar vara vissa principer men frångår dem sen. Jag känner inte att det finns någon logik bakom dödens mördande, bara att man vill visa spektakulära dödstillfällen och anpassar Dödens mordplaner efter dem. Vätska spelar en stor roll i många mord, men inte alltid. En onaturlig skugga syns precis innan dödstillfällena, men inte alltid. Varför får vissa personer syner av dödens planer? Inga förklaringar, ingen logik. Bara effekter. Det är synd, men vi får se om det kan utvecklas vidare i framtida filmer - även om jag är skeptisk till det.
Betyg: 3- av 5.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 15 November 2010 - 14:12
En film regisserad av Marc Caro som väl är mest känd för att tidigare ha varit parhäst med Jean-Pierre Jeunet. Tydligen så är det här Marc Caros första film på 13 år eller något liknande. Till viss del känner man igen Marc Caros speciella stil, men samtidigt är det en helt ny sida av honom som vi får se. Filmen är snygg, det råder det ingen tvekan om. Men det är handlingen som imponerar mest och det är ingen film som jag förstår fullt ut efter att ha sett den. Så att se om den en eller ett par gånger till gör nog att man kan få fler svar på dom frågor som uppstår. En liten intressant sak som jag noterade var att man utöver den obligatoriska Dominique Pinon även castade den legendariska François Hadji-Lazaro. En duktig skådespelare med ett säreget utseende och som man inte ser så ofta längre i filmer. Dante 01 är en bra film som kan bli ännu bättre med tiden.
3/5
Posted 15 November 2010 - 22:31
Rullstolsbunde Jake Sully kommer till den utomjordiska världen Pandora för att ingå i Avatar projektet, att ta mental kontroll över kloner skapade för att se ut som urbefolkningen, i ett försök att få bättre kontakt med infödingarna, det långa blåa folket Na'vi, så att forskarna kan lära sig om den nya världen.
Men företaget som sponsrar det hela har andra planer. De vill åt de värdefulla metaller som finns under det gigantiska träd som Na'vi bor i och Colonel Miles Quaritch, ledare över företagets soldater, vill ha Jake's hjälp för det ändamålet.
Men när Jake, iklädd sin Avatar, träffar den unga Na'vi-flickan Neytiri förändras hans världsbild och börjar finna en kärlek för Pandora, dess folk och Neytiri.
Då har jag äntligen sett Avatar i 3D. Problemet med 3D är att man väljer sig alldeles för snabbt. Det är mycket fantastiskt och underbart i början men mycket snart så märker man inte av 3D effekterna så värst mycket. Sedan så använder inte Avatar sig så mycket av coola effekter som t ex Resident Evil: Afterlife 3D gjorde utan har det mer som en standard. Det betyder att man märker inte av det för det är alltid där. Men saker kändes väldigt platt när man tog av glasögonen.
Fortfarande den bästa film jag någonsin har sett. Lagom långt episkt mästerverk och jag hoppas verkligen att Avatar 2 och 3 blir minst lika bra.
Jag kan fortfarande inte betygsätta filmen för 10/10 räcker inte till IMO.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 16 November 2010 - 10:23
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 16 November 2010 - 20:42
Men det är ju det som är det fantastiska med Avatar vad gäller 3D:n: imo ska den flyta in i filmen och inte ta över med en massa coola effekter. Första gången man ser en film i 3D kan jag dock förstå att det är det man vill ha. Men när man sett några filmer i 3D så blir man snabbt mätt på det.Problemet med 3D är att man väljer sig alldeles för snabbt. Det är mycket fantastiskt och underbart i början men mycket snart så märker man inte av 3D effekterna så värst mycket. Sedan så använder inte Avatar sig så mycket av coola effekter som t ex Resident Evil: Afterlife 3D gjorde utan har det mer som en standard. Det betyder att man märker inte av det för det är alltid där. Men saker kändes väldigt platt när man tog av glasögonen.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 16 November 2010 - 23:20
Jag menade det inte som en dålig sak. Kanske lite tråkig sak men som du säger så betyder det att filmen flyter och allt känns naturligt. Men ibland är det lite kul men några coola effekter.Men det är ju det som är det fantastiska med Avatar vad gäller 3D:n: imo ska den flyta in i filmen och inte ta över med en massa coola effekter. Första gången man ser en film i 3D kan jag dock förstå att det är det man vill ha. Men när man sett några filmer i 3D så blir man snabbt mätt på det.
Problemet med 3D är att man väljer sig alldeles för snabbt. Det är mycket fantastiskt och underbart i början men mycket snart så märker man inte av 3D effekterna så värst mycket. Sedan så använder inte Avatar sig så mycket av coola effekter som t ex Resident Evil: Afterlife 3D gjorde utan har det mer som en standard. Det betyder att man märker inte av det för det är alltid där. Men saker kändes väldigt platt när man tog av glasögonen.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 17 November 2010 - 17:07
Posted 19 November 2010 - 20:17
Sci-fi komedi från Hong Kong. Enkel story om pojken som får kontakt med en liten hundliknande rymdvarelse. Charmig film med värme, humor och även del liten mörkare drama del. Fler bra scener och vägval, även om kanske jag inte är så där överdrivet förtjust i hur Dickey behandlar sin nye vän när denne inte är lika magisk som han vill. (Antar att det är sant att barn kan vara mycket elaka ). Man lider lite med Dickey och hans pappa för situationen de lever i, men samtidigt kan man inte låta bli att förundras i pappans val att prioritera sonens skola framför mat i sin egen mage. Special Effekterna är riktigt bra och cgi-delen funkar utmärkt. Musiken gillar jag, speciellt att man vågat ta in fler genrer och ite bara jobba kring ett vist tema. Slutet duger, men jag tycker kanske det kunde varit bättre.
Edited by XC, 19 November 2010 - 20:20.

Posted 19 November 2010 - 22:18
En ny dokusåpa ska visas live över internet på Halloween-natten. En grupp ungdommar ska övernatta i Mickael Myers' barndomshem för att lösa mysteriet hur Mickael Myers blev en av Amerikas mäst ökända seriemördare. Men Mickael Myers är tillbaka och han gillar inte oinbjudna gäster.
Regisören av Halloween II ger oss... en ännu sämre film?
Filmen som skulle ge nytt liv i Halloween serien... blev dens död.
4/10
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 20 November 2010 - 04:47
Mitochondria är microskopiska parasit-liknande varelser som lever i cellerna hos alla levande varelse och kontrollerar dem samt deras öde. Dr. Nagashima har hittat en koppling mellan en av dem och den första människan och kallar den för "Mitochondria Eve 1". Han drömmer om att kunna införa frisk Mitochondria i sjuka celler och därmed hela människor.
När hans fru Kiyomi blir hjärndöd efter en bilolycka så rasar hans värld. Men plötsligt får han en idé. Och det ända han behöver är sin frus lever.
Filmatisering av den prisvinnande Japanska boken vid samma namn. Filmen och Boken fick även 2 uppföljare i form av Skräck-Action RPG till Playstation, utvecklade av Square.
En intresant tanke. Tänk om det fanns ett gemensamt medvetande som kontrollerade alla levande varelser med Parasiter som alla föds med och tänk om de hade planer som vi inte kan förstå eller stoppa.
Dr. Nagashima försöker återskapa sin fru ovetande om att han istället ger Eve möjligheten till ett fristående liv.
Mot slutet blir det mycket maffigt när Eve vandrar genom sjukhuset och sätter fyr på alla som kommer i hennes väg.
Men det är inte bara en skräckfilm. Det är också en film om kärlek, att missta den man älskar och bli galen av sorg.
Bra och intresant regi. Snygga specialeffekter. Mycket bra skådespelare och ibland intresant och spännande musik.
Mycket bra Japansk film som jag är glad att jag såg. Jag blev mycket positivt överaskad och hade aldrig väntat mig att den skulle vara så här bra.
Nu blev man dessutom sugen på att spela spelen.
8,5/10
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 20 November 2010 - 15:43
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den här filmen. Den är både bra, men samtidigt inte. Det sämsta är att den som en "true crime" film inte känns realistisk. Några andra dåliga saker är att filmens karaktärer är klyschiga och att skådespelarna är ojämna. Men det kanske inte är så konstigt då dom till stor del utgörs av barn och ungdomar. Och det är sällan man ser en storartad prestation i din åldern. Men filmen är även bra. Den är ordentligt spännande och den utspelar sig i Usa mot slutet av 1950-talet, vilket bjuder på mycket vackert att vila ögonen på. Men det räcker inte med bara sådant, för man vill ha minst en bra handling och bra skådespelare om man har tänkt sig att det ska räcka hela vägen. Istället för att se om den här filmen så väljer jag hellre att läsa boken som Jack Ketchum har skrivit och även att läsa lite mer om den verkliga händelse som Jack inspirerades av när hans skrev sin bok.
2/5
Edited by Insert Username, 21 November 2010 - 14:15.
Posted 21 November 2010 - 02:32
John och Rae Ingram seglar ute på Stilla Havet i hopp om att komma över deras lilla pojkes död. En morgon får de syn på ett öde skepp, den ända överlevande är Hughie Warriner som påstår att de andra dog av matförgifning.
John tror inte på berättelsen och ger sig av för att undersöka skeppet medans Rae stannar kvar med främlingen.
En av de mäst populära sena 80-tals tidiga 90-tals thrillers (av typen "Handen Som Gungar Vaggan", "Ligga Med Fienden" osv) och en film jag minns att jag verkligen gillade när jag var ung. Det var också den här filmen som fick mig att verkligen gilla Sam Neill som skådespelare.
Nicole Kidman spelar bra som förtvivlad kvinna med brustet hjärta. Och så får vi inte glömma Billy Zane som spelar bra som en psykopatisk galning som helt tappar förståndet när han och 5 andra (var av en trakaserar honom) blir strandande mitt ute i havet på ett sjunkande skepp.
Filmen är rätt brutal, hemsk och grafisk. Som de nakna styckade kvinnokropparna eller när Rae av misstag råkar döda sin älskade hund (något jag inte gillade).
Sedan är där den obehagliga sexscenen (fast den klipta versionen verkar det som för jag minns den som grovare) som IMO bara var till för att visa upp Nicole Kidman.
En film om hur en kvinna måste komma över sin sons död för att kunna rädda sin make.
Slutet är lite typiskt för den här typen av thriller. Men jag hade nog föredragit om Hughie bara hade försvunnit till havs.
Fortfarande bra.
7/10
-Sora, Kingdom Hearts

This topic is locked