Jump to content

Photo

Hockeysäsongen 2010/11

• This topic is locked This topic is locked
396 replies to this topic

#201 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 05 March 2011 - 23:45

Annars tycker jag Luleå mot Djurgården är en intressant parning. Hur ser det ut mellan de två lagen inbördes möten under säsongen?

Under säsongen har Luleå 4-1 mot DIF men det lär spela mindre roll nu i slutspelet. 2 vinster hemma varav 1 på övertid, 2 vinster borta. Djurgården vann 1 av 3 matcher på hovet.

Edited by GaterGirl, 05 March 2011 - 23:47.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#202 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 March 2011 - 08:59

Ja, fy f-n vad skönt att de slapp kvalserien. Hörde att det var ett stort jubel bland Frölunda-spelarna också. Visst hade det varit kul att se dem i ett slutspel också, men det hade som sagt varit en bonus, inget annat. Nu hoppas jag att de kör på de planer man har hört om, och satsar mer eget. Om de ska värva några spelare hade jag gärna sett sådana som Anton Axelsson, Jens Karlsson, Sebastian Karlsson och Jari Tolsa. Mganus Kahnberg hade också varit kul. Frölunda-spelare som alla har stor karaktär. Jens gjorde de av sig med inför den här säsongen, och det var ju synd. Okej att han är begränsad, men hjärta har han.

Veteraner som Per-Johan Axelsson och Honken har fått en del skit under säsongen. Jag hoppas ju att Joel Lundqvist, Pebben Axelsson och kanske Niklas Andersson (om man vill köra ett år till) stannar kvar. Tomi Kallio också. Men att de accepterar att de blir mer av mentorer och mindre lagets storstjärnor.

Slutspelet sen...jag har nog sällan brytt mig så lite om det som just nu. Jag brukar dock hålla på Hv71 när Frölunda är borta, så även i år. Om inte de så Skellefteå, som har många roliga spelare. Men jag har en känsla av att SAIK kommer att åka ur i kvartsfinalen.

Mitt tips är att Färjestad och Djurgården möts i finalen, där Färjestad vinner komfortabelt med 4-0.
*Hockey och superhjältar*

#203 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 06 March 2011 - 16:05

Djurgården och Luleå blir nog väldigt jämnt. Men Luleå verkar ju ha en del skadeproblem så kanske lite fördel Djurgården ändå. Jag tippar Djurgården mot Linköping i final. Och isf hoppas jag Djurgården vinner.

#204 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 07 March 2011 - 22:00

Skräll i första kvartsfinalen, AIK vann med 4-2 borta mot Hv. Varför ställde Hv upp med andre målvakten? Konstigt val.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#205 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 07 March 2011 - 23:05

Ha ha HV underskattade AIK och fick betala dyrt för det! Se upp hockeysverige, här kommer Gnaget! :thumbsup: (det blir väl ändå 1-4 i matcher men ändock :P )

Winter is Coming

#206 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 07 March 2011 - 23:48

AIK kan säkert skrälla, har man en bra målvakt så kan allt hända. Men jag tror HVs rutin kommer avgöra.

#207 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 08 March 2011 - 19:46

1-0 till Luleå efter en period. Pär Arlbrandt efter 49 sekunder. :) Janne Niinimaa spelar! Får se hur länge knäet håller. :D

1-1 SAIK, LHC
2-1 FBK

#208 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 08 March 2011 - 21:39

1-0 till Luleå i matcher. Målvaktstavla av Nilsson gav förlängning, där avgör Luleå efter 22 sekunder. :D

Edited by GaterGirl, 08 March 2011 - 21:40.

#209 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 09 March 2011 - 23:28

Vad fasen håller HV på med? Storstryk igen? Jag klagar inte men man undrar ju :huh:

Winter is Coming

#210 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 10 March 2011 - 00:54

Storstryk vet jag inte...0-3 varav sista målet var i tom kasse. Men visst undrar man när Hv71 ska komma igång. Eller är Fasth ett nytt "monster"?

#211 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 11 March 2011 - 12:18

http://hockeysverige...t-genom-tiderna

1

Fredag 11 Mar 11:56
Pettersson:
Är Luleå tråkigast genom tiderna?

4-4 under ordinarie tid. Det är målen för och mot för Luleå under deras fem senaste matcher.

Ändå har man lyckats med konststycket att vinna fyra av matcherna.

Jag börjar tro att Luleå skulle kunna bli det första laget i världshistorien att bli mästare i hockey utan att göra tre mål i en enda match på vägen dit under slutspelet.

Snacka om revolution. Lite som Grekland när man vann EM i fotboll, fast hockeyversionen. Där vann man ju samtliga sina slutspelsmatcher med 1-0.

Fast det där grekiska EM-spelet och dess tråkighet är i viss mån en myt. För i gruppspelet hade man faktiskt 4-4 på tre matcher, vilket ju ändå inte är så jävla illa pinkat ett fotbollslag.

Speciellt inte i en värld där vi har hockeylag som går 4-4 på fem matcher.

Fråga till allmänheten: Är Luleå 2010/2011 det lag det skapas minst direkta känslor kring genom tiderna i Elitserien?
Laget gör knappt mål (näst minst i serien), laget släpper knappt in mål (minst i serien), laget tar knappt utvisningar och laget tar absolut inga korkade utvisningar, startar aldrig slagsmål, går aldrig in i slagsmål, gnäller aldrig på domare, tacklar aldrig någon i huvudet eller ryggen.

Ja, ni ser ju själva. Är det detta som är den moderna hockeyn? Framtidens hockey?

Med tråkigast menar jag givetvis inte spelar tråkigast hockey. Utan tråkig som i att inte kunna skapa känslor annat än hos mig och Skellefteåfans. Och ja, sina egna då.

Och ja, jag är medveten om att om man inte hade spelat det spelet man spelar, utan valt ett annorlunda spel så hade man troligen hamnat i Kvalserien.

Men det gör ju inte någon skillnad i själva upphetsningsfaktorn.

Och nej, det är absolut inte viktigt för Luleå att bygga känslor hos motståndarfans eller motståndarpublik heller.

Men det hör inte riktigt heller till själva sakfrågan.

Tyckte den här bloggartikeln var lite "rolig" och värd att diskutera på sätt och vis. Jag tänker på att man har hört sägas att Luleå står för en "modern hockey", och jämförelsen med Grekland i fotbolls-EM är inte helt dum då. Jag menar, är det här en hockey som vi vill se? Jag har all förståelse för att Luleå gör såhär, de har trots allt lyckats bra med en begränsad budget och en imponerande inställning. Men om detta är vad som leder till SM-guld och om detta är "framtidens hockey" så är jag faktiskt orolig för svensk hockey.

#212 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 11 March 2011 - 16:05

Riktigt roligt att AIK pressar HV 71 ordentligt. Hoppas de vinner. Vore trevligt med en ordentlig skräll.
Malmö förlänger med de Malmö fostrade tvillingarna Westerholm. Mycket trevligt och ska bli oerhört intressant att se hur de kommer utvecklas ytterliggare. Som tränare Strömberg uttalade "De är jätteviktiga pusselbitar och tillsammans ett allvarligt hot varje gång de är på isen." Det låter ju bra, ska användas som ytterforwards tillsammans vilket låter bra det också.

Nej jag tycker inte Luleå spelar tråkig hockey. Jag tillhör dom som tycker det är trevligt att både se friskt offensiv hockey, men också taktiskt slipad hockey. Ser charm i båda delar. Det har alltid varit ett j*kligt kacklande i Sverige så fort ett lag spelar taktiskt skicklig defensiv hockey. Faktum är att det ofta varit framgångsrikt, så även här för Luleå.

#213 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 11 March 2011 - 16:42

Ja, det var väl liknande när Frölunda spelade under Lasse Falk med sitt 1-3-1-spel. Och visst kan jag förstå att Luleå spelar efter sina resurser. Men det är absolut inte ett spel som jag hoppas blir vanligt i Sverige, det är inte utvecklande för oss direkt.

#214 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 11 March 2011 - 19:56

Men det är absolut inte ett spel som jag hoppas blir vanligt i Sverige, det är inte utvecklande för oss direkt.

Nej det är ju sant. Framförallt om man skulle spela enbart så på juniornivå skulle det nog inte vara så bra för utvecklingen bland många spelare. Hade man nog hämmat många spelartyper som Forsberg och Zetterberg. Det är ändå imponerande när man kan spela sådant spel såpass disciplinerat och fullfölja det under en hel serie eller turnering så framgångsrikt.

#215 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 11 March 2011 - 20:05

Nej, det känns som att vi bara nyligen tagit oss ur det defensiva och hämmande spelet som lär ha hindrat mången talang. Imponerande är det väl, men positivt och utvecklande är det inte.

#216 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 11 March 2011 - 21:32

HV-AIK 1-2 just nu en bit in i tredje, håll i detta nu för fan!

JAAA 3-1 och slut! :thumbsup:

Nu ska vi tamefan ta detta!

Winter is Coming

#217 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 11 March 2011 - 21:37

Jag tror nog att Hv ångrar sitt val just nu. 0-3 i matcher har inget lag någonsin vänt.

#218 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 11 March 2011 - 21:43

Ja nog ångrar de sig alltid :thumbsup:

Winter is Coming

#219 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 11 March 2011 - 22:53

Lagen i kvalserien till elitserien som börjar på måndag. http://www.swehockey...ill-Elitserien/

[*]MODO
[*]Södertälje
[*]Växjö
[*]Rögle
[*]Örebro
[*]Mora

Edited by GaterGirl, 11 March 2011 - 22:53.

#220 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 12 March 2011 - 09:12

Jag tror nog att Hv ångrar sitt val just nu. 0-3 i matcher har inget lag någonsin vänt.

Inte i elitserien, men förra året vände t. ex Philadelphia Flyers underläge med 0-3. Sen verkar det mer eller mindre kört för Hv71, jo. Och de verkar frustrerade. Alltså, det där med att välja motstånd är mest idiotiskt. Varför kan de inte bara göra som i NHL, att ettan får möta åttan och så vidare?

#221 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 12 March 2011 - 11:26

Ja, det var i elitserien jag menade.

#222 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 12 March 2011 - 11:40

Jo, det är ju väldigt svårt, det kan vi vara överrens om. Luleå och AIK mot semifinal, vem hade trott det inför säsongen? Jag hade nog anat att Rönnqvist skulle ordna så att Luleå gick till slutspel med tanke på vilken succé han gjorde mot Almtuna, men att det skulle gå såhär bra trodde jag aldrig.

Nyheter i Frölunda då; både Niklas Andersson och Andreas Karlsson slutar. I Niklas hade vi en riktig legend som nu till sist har gjort sitt, och det är ju bara att tacka för allt. Att han gjorde målet som räddade oss ifrån kvalserien i år och att han var målskytten som säkrade det senaste SM-guldet säger väldigt mycket. Andreas Karlsson kom ju aldrig till sin fulla rätt på grund av alla skador.

Men det här (och om de skippar iväg fler än Määenpää) borgar ju för att Frölunda verkligen har chansen att satsa hemvävt. Jag tjatar mycket om det, men Frölunda har och har haft många duktiga juniorer. Problemet är att många sticker lite för tidigt och ibland tröttnar de t. om på den lilla istid de får och väljer ett annat elitserielag, som Carl Klingberg och Anton Axelsson gjorde. Om det ska värvas så borde det siktas på framförallt Anton Axelsson, men även Magnus Kahnberg, Jari Tola och bröderna Sebastian och Jens Karlsson vore kul att se i Frölundatröjan igen.

#223 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 12 March 2011 - 13:37

Luleå har tappat flera 2-0 ledningar i en matchserie (tänker främst på sm-finalen 1993). 10 år sedan är det som Luleå senast spelade en semifinal. Kl 16 ska jag bänka mig framför C+ Sport 1 HD för att se Luleå-Djurgården. Idag tror jag inte att J. Bomedienne kommer att få någon speltid i slutskedet av matchen. Läser jag i ab verkar DiF veta vad de ska göra bättre, det här kan nog bli DIFs bästa match.

#224 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 12 March 2011 - 14:22

Luleå har tappat flera 2-0 ledningar i en matchserie (tänker främst på sm-finalen 1993). 10 år sedan är det som Luleå senast spelade en semifinal.

Och även mot Malmö säsongen 2000/2001 tror jag det var? Inte att förglömma. ;) Men sedan vann ni ju den matchserien ändå till slut. Ni hade en hyfsat bra målvakt det året som spikade igen. <_<

Edit: Carl Söderbeg lämnar Malmö, och förmodligen på väg till en Elitserieklubb. Känns rätt för båda parter. Söderberg har haft en nedåtgående trend i Malmö, och skulle nog må bra av att spela i en bättre liga. Kanske skulle passa i Frölunda? Läste att han var ett hett bud för Frölunda tidigare. Verkar dock bli Linköping. Anton Blomkvist lämnar nog också, och är på väg till NHL och Columbus.

Edited by Spacer, 12 March 2011 - 14:31.

#225 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 12 March 2011 - 14:36

Läste för någon vecka sen att Carl Söderberg ska spela för Linköping. Så han och Pär Arlbrandt är spelare de satsar på nästa år.