Sedan är jag vansinnigt förtjust i den här "mössens undre värld" man målar upp. Man leker lite med tanken om Basil Mus lever i samma universum som Bernad & Bianca och Piff & Puff (Räddningspatrullen).
Ja, vi snackade väl om det där
tidigare. Och nu har jag listat ut att det finns en kort serie (som kan läsas
här) med Olivia i huvudrollen. Av någon anledning är hon i den kompis med Skrället. Och så betraktar hon sig själv som detektiv, verkar det som. Så fortsätter hon på det spåret skulle det väl kunna passa att Bernard & Bianca träffar på henne när hon är vuxen. Nästan så att vi borde kräva det, faktiskt.
Det är synd att Disney aldrig satsat mer på den här karaktären, jag hade gärna sett mer och varför inte en TV-serie?
Alltså, verkligen! Det hade kunnat bli riktigt bra. Basils enda vidare förekomster är väl ett fåtal cameos och några serier. Det finns lite info om det
på Disney-wikin. Och
på Inducks listas alla serier förstås. (Eller rättare sagt, så verkar det som att den ovan nämnda saknas där. Vad är detta? Är ankisterna inte så pålitliga som jag hade fått intryck av?) Dessutom hörde jag för ett antal år sedan ryktas om en crossover-film med titeln The search for Mickey Mouse, i vilken Basil skulle ha en av de större rollerna. Dock tycks de flesta källor vara överens om att om det någonsin har funnits riktiga planer på en sådan film, så är de brutalt nedlagda vid det här laget. Skrivet om den finns exempelvis
här,
här,
här och
här.
PS: Den här filmen har stått högt på "att se listan" i många år tillsammans med Bernard & Bianca. Så om någon av er skymtar B&B i Australien i tv-tablån: hojta gärna till.
Tv-tablån håller jag sällan koll på numera. Men jag tror att jag, efter det senaste lasset, har dubletter av vhs-utgåvan, så den skulle jag kunna skicka till dig, om du är intresserad av filmen i det formatet.
Riktigt trist att man inte såg till att göra mer, men på den tiden så förekom det väl inte så mycket uppföljare eller spin-offs?
Nä, men när Disney har gjort sådana har det ju inte nödvändigt varit med nya filmer som utgångspunkt. Det dröjde sextiofyra år mellan Bambi och Bambi II, och när de prickiga hundarna blev tv-serie hade trettiosex år gått sedan filmen.
Jag kan ge dig ett annat tips, som på sätt och vis har anknytning till ämnet. För något år sedan köpte och såg jag Sherlock Hund som jag varmt kan rekommendera. Inte riktigt i samma klass som den här, men så är det inte helt rättvist att jämföra dom båda.
Nu kommer jag att tänka på en webcomic jag började läsa för länge sedan. Minns inte vad den hette. Men det var också en musdetektiv, har jag för mig, så jag associerade förstås till Basil. Inte helt säker dock på om den musdetektiven var musdetektiv i en musvärld eller i en fabelstad.