Jump to content

Photo

Sockerbomber från Disney

• Please log in to reply
308 replies to this topic

#201 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 June 2013 - 00:06

Haha. Jag vet att det blir lite långt mellan varven ibland. :)

Jag har tänkt att jag skulle köpa B&BiA också eftersom jag faktiskt köpte den första på dvd.

Sherlock Hound skall jag kolla närmare på, tror den nämnts för mig tidigare. :)

Mmm, minns att ditt intresse för sådant går lite i vågor. Är glad att det i alla fall gör det. :)

Och man får väl passa på att slänga med B&BiA vid nästa beställning från DS, för Disneys animerade filmer på DVD har ju en tendens att försvinna efter ett tag och sedan göra återkomst i en ny utgåva, till fullpris, ett antal år senare.

Om du blir nyfiken på Sherlock Hund så kan du alltid utforska ett avsnitt eller två på annat sätt. Vet att den finns tillgänglig lite här och där på nätet.

Edited by Garm, 30 June 2013 - 00:07.

#202 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 June 2013 - 07:30

Mmm. Man kanske skulle passa på innan Dinsye mixar om dvd-ugåvorna igen. :)

Jag har lite halvsvårt med disciplinen att se en hel säsong/tv-serie över nätet. Men man skall aldrig säga aldrig. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#203 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 June 2013 - 12:52

Jupp, det var typ så jag tänkte. Det lutar åt en beställning snart och när jag nu blev påmind om den filmen tack vare att du såg den, så är det lika bra att slå till. 99 kronor just nu hos DS, så lika bra att passa på. Annars kanske den blir OOP och då får man inte bara vänta ett par år på att köpa den, utan åker väl på att göra det till fullpris dessutom.

Jag menade mer att du kunde se några avsnitt via nätet för att se vad du tycker om den. Gillar du det du ser så kan du ju alltid bevaka den svenska utgåvan och slå till på den när den har ett bra pris. :)

#204 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 June 2013 - 14:53

Tror Scherock Hound redan ligger under bevakning. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#205 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 June 2013 - 18:53

Fint. :)

Studio S är ju inte alltid så bra på att sänka priser som man skulle kunna önska, men förr eller senare så borde dom göra just det på den där boxen kan jag tycka.

#206 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 02 July 2013 - 02:08

Sedan är jag vansinnigt förtjust i den här "mössens undre värld" man målar upp. Man leker lite med tanken om Basil Mus lever i samma universum som Bernad & Bianca och Piff & Puff (Räddningspatrullen).

Ja, vi snackade väl om det där tidigare. Och nu har jag listat ut att det finns en kort serie (som kan läsas här) med Olivia i huvudrollen. Av någon anledning är hon i den kompis med Skrället. Och så betraktar hon sig själv som detektiv, verkar det som. Så fortsätter hon på det spåret skulle det väl kunna passa att Bernard & Bianca träffar på henne när hon är vuxen. Nästan så att vi borde kräva det, faktiskt.

Det är synd att Disney aldrig satsat mer på den här karaktären, jag hade gärna sett mer och varför inte en TV-serie?

Alltså, verkligen! Det hade kunnat bli riktigt bra. Basils enda vidare förekomster är väl ett fåtal cameos och några serier. Det finns lite info om det på Disney-wikin. Och på Inducks listas alla serier förstås. (Eller rättare sagt, så verkar det som att den ovan nämnda saknas där. Vad är detta? Är ankisterna inte så pålitliga som jag hade fått intryck av?) Dessutom hörde jag för ett antal år sedan ryktas om en crossover-film med titeln The search for Mickey Mouse, i vilken Basil skulle ha en av de större rollerna. Dock tycks de flesta källor vara överens om att om det någonsin har funnits riktiga planer på en sådan film, så är de brutalt nedlagda vid det här laget. Skrivet om den finns exempelvis här, här, här och här.

PS: Den här filmen har stått högt på "att se listan" i många år tillsammans med Bernard & Bianca. Så om någon av er skymtar B&B i Australien i tv-tablån: hojta gärna till.

Tv-tablån håller jag sällan koll på numera. Men jag tror att jag, efter det senaste lasset, har dubletter av vhs-utgåvan, så den skulle jag kunna skicka till dig, om du är intresserad av filmen i det formatet.

Riktigt trist att man inte såg till att göra mer, men på den tiden så förekom det väl inte så mycket uppföljare eller spin-offs?

Nä, men när Disney har gjort sådana har det ju inte nödvändigt varit med nya filmer som utgångspunkt. Det dröjde sextiofyra år mellan Bambi och Bambi II, och när de prickiga hundarna blev tv-serie hade trettiosex år gått sedan filmen.

Jag kan ge dig ett annat tips, som på sätt och vis har anknytning till ämnet. För något år sedan köpte och såg jag Sherlock Hund som jag varmt kan rekommendera. Inte riktigt i samma klass som den här, men så är det inte helt rättvist att jämföra dom båda.

Nu kommer jag att tänka på en webcomic jag började läsa för länge sedan. Minns inte vad den hette. Men det var också en musdetektiv, har jag för mig, så jag associerade förstås till Basil. Inte helt säker dock på om den musdetektiven var musdetektiv i en musvärld eller i en fabelstad.

#207 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 July 2013 - 11:41

Sedan är jag vansinnigt förtjust i den här "mössens undre värld" man målar upp. Man leker lite med tanken om Basil Mus lever i samma universum som Bernad & Bianca och Piff & Puff (Räddningspatrullen).

Ja, vi snackade väl om det där tidigare. Och nu har jag listat ut att det finns en kort serie (som kan läsas här) med Olivia i huvudrollen. Av någon anledning är hon i den kompis med Skrället. Och så betraktar hon sig själv som detektiv, verkar det som. Så fortsätter hon på det spåret skulle det väl kunna passa att Bernard & Bianca träffar på henne när hon är vuxen. Nästan så att vi borde kräva det, faktiskt.

Ahh. Jag mindes vagt att ämnet kom upp vid något tillfälle. :) Basil Mus och B&B är dessutom väldigt nära varandra i ton och berättande också tycker jag.

Det är synd att Disney aldrig satsat mer på den här karaktären, jag hade gärna sett mer och varför inte en TV-serie?

Alltså, verkligen! Det hade kunnat bli riktigt bra. Basils enda vidare förekomster är väl ett fåtal cameos och några serier. Det finns lite info om det på Disney-wikin. Och på Inducks listas alla serier förstås. (Eller rättare sagt, så verkar det som att den ovan nämnda saknas där. Vad är detta? Är ankisterna inte så pålitliga som jag hade fått intryck av?) Dessutom hörde jag för ett antal år sedan ryktas om en crossover-film med titeln The search for Mickey Mouse, i vilken Basil skulle ha en av de större rollerna. Dock tycks de flesta källor vara överens om att om det någonsin har funnits riktiga planer på en sådan film, så är de brutalt nedlagda vid det här laget. Skrivet om den finns exempelvis här, här, här och här.

Även om Disney inte var så hott på spåret då så borde man avgjort försöka göra något vettigt nu. :D Jag minns att Basil Mus förekom några gånger som serie i Kalle Anka &co. The Search for Mickey Mouse är något som passerat under min radar, men verkar helt klart vara ett coolt projekt:

• »Mickey Mouse gets "mouse-knapped." So Minnie hires the greatest detective alive, Basil of Baker Street, to help find Mickey. The film is like Roger Rabbit in the fact that it will feature at least one character from every full-length animated film to date. Most will be quick cameos like the broomsticks from Fantasia in the background in Roger Rabbit, but a few will play major roles in solving the mystery of who mouse-knapped Mickey?« — [Källa]

PS: Den här filmen har stått högt på "att se listan" i många år tillsammans med Bernard & Bianca. Så om någon av er skymtar B&B i Australien i tv-tablån: hojta gärna till.

Tv-tablån håller jag sällan koll på numera. Men jag tror att jag, efter det senaste lasset, har dubletter av vhs-utgåvan, så den skulle jag kunna skicka till dig, om du är intresserad av filmen i det formatet.

Eftersom jag kan spela in på hårddisken, radera reklamen, och sedan bränna ut dem på skiva så håller jag koll på TV-Tablåerna fortfarande. :)

Jag har tyvärr inte längre någon möjlighet att se VHS, och tog steget och gav bort alla mina köp-VHS för en tid sedan. Men tack för erbjudandet. :hug:

fqq5BYam.jpg

#208 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 03 July 2013 - 14:55

The Search for Mickey Mouse är något som passerat under min radar, men verkar helt klart vara ett coolt projekt:

Ja, det hade kunnat bli riktigt häftigt. Men det hade också kunnat bli riktigt pinsamt. Och det var väl det senare de befarade, i och med att de la ner det hela. Fast någon har också påstått att grejen var att den liksom onödiggjordes av att Kingdom Hearts ska bli film eller tv-serie. Men jag ser inte till några tecken på att inte den uppgiften också är inaktuell. Men spekulationer om både om Kingdom Hearts och The search for Mickey Mouse förekommer här.

#209 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 July 2013 - 16:07

Låter ju onekligen trist om det kom ett projekt och stjälpte det hela åt sidan. :(

fqq5BYam.jpg

#210 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 07 July 2013 - 22:43

När jag nu försökte hitta information om The search for Mickey Mouse, hittade jag en annan film som handlar om att Musse är försvunnen, nämligen tv-specialen Mickey's 60th birthday från 1988. Den börjar med en scenföreställning just för att fira jubileet. Roger Rabbit råkar byta ut tårtljusen, vilket leder till att saker och ting exploderar. Musse använder den magiska hatten från Fantasia för att återställa ordningen. Publiken blir imponerad och vill ha mer. Musse trollar lite till, men då blir en slumpvis utvald trollkarl arg på honom. Trollkarlen förtrollar Musse så att ingen känner igen honom, och sedan driver vår hjälte runt och hamnar i crossovers med olika så att säga otecknade tv-serier, vilket stundom inkluderar skrattspår. Eftersom ingen känner igen Musse betraktas han som försvunnen, och Kalle Anka blir misstänkt för att ligga bakom försvinnandet. Men till slut bryts förtrollningen, och Roger hittar Musse. Att Kalle befrias från misstankar nämns lite i förbifarten.

Jag tycker om upplägget med disneyfigurerna som stjärnor i den liksom verkliga världen. Ibland blir det väl lite för mycket klippavsnitt av det, men även det kan stundom bli intressant. De bitar som hör till själva handlingen är det lite blandat med. Ibland har de återanvänt animationer från gamla filmer och försökt liksom låtsas att de hör till det som händer kring Kalles arrestering och så vidare. Det tycker jag inte funkar något vidare. Och mitt i filmen börjar en massa Musse-prylar leva. Det verkar jättekonstigt i sammanhanget. Och dessutom tror jag inte att det hade någon som helst påverkan på handlingen. En sak som är kul dock är att de stundom refererar till olika WB-figurer, även om man aldrig får se dem.

Det hela finns att skåda på YouTube:

#211 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 08 July 2013 - 09:06

Klart intressant, skall avgjort försöka se den framöver. :) Tack för tipset.

fqq5BYam.jpg

#212 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 July 2013 - 18:20

Bernard & Bianca / Rescuers, the (1977) [US]
I KORTHET: En flaskpost signerad av den föräldralösa flickan Penna hittas av mössens internationella räddningskår och agenterna Bianca och Bernard sätt in i att undsätta flickan.
DET BRA: Storyn gillar jag, den har en bra balans mellan de olika elementen och en skurk som tillåts vara lite hänsynslös. Den är inte lika betonad på humor som de senare Disney-klassikerna kanske kan vara. Animeringen är snygg och har den där klassiska designen man associerar med Disney. Givetvis är det lätt att komma att tänka på Piff & Puff: Räddningspatrullen och visst kan man här och där skönja vissa maner som återkommer där (t.ex. de stora likheterna mellan Sländan Evinrude och Räddningspatrullens favoritfluga Sipper).
DET DÅLIGA: Intrigen i Djävulsträsket har en del frågetecken som aldrig riktigt rätas ut. Som t.ex. det där med ingången: den är så liten så man måste kidnappa en liten flicka att ta sig ned i det ... så hur kommer det sig att man fått ned skatten dit? Och den där döda piraten?
SOM HELHET: En av de riktigt bra Disney-klassikerna som man ser om och om igen, hela "mössens undre värld" är ett rent nöje att ta del utav och man suktar (precis som med Basil Mus) efter mer.
PS: Undrar vad Wien har för särställning bland mössen? För jag kan svära att det fanns både en delegat från Österrike/Austria och Wien/Vienna...

*

Three Blind Mouseketeers (1936) [K] [US]
I KORTHET: Tre blinda Musketörers äventyr bland den ondskefulle Kapten Katts fällor.
DET BRA: Kulig historia med trevlig animation och som har ett härligt flyt i storyn. Underhållande men bli kanske aldrig riktigt rolig.
DET DÅLIGA: Här och där känns det som om det finns en poäng som aldrig riktigt når mig...
SOM HELHET: En snygg och trevlig kortfilm, helt klart, står sig väl nästan 80 år efter sin premiär.
PS: Den här ligger med som Bonusfilm på DVD-releasen av Bernard & Bianca bland annat.

*

Bernard och Bianca i Australien / Rescuers Down Under, the (1990) [US]  ¤Omdöme dediceras till Garm...
I KORTHET: En tjuvjägare härjar i Australien och fast i hans grepp sitter en ung pojke, nödlarm går givetvis genast ut till Mössens Internationella Räddningskår som sätter in sina vassaste agenter på fallet: Bianca och Bernard.
DET BRA: Bra balanserad story där man gör en rejäl insats på att inte återupprepa sig från första filmen. Bianca och Bernard är lika charmiga och trevliga som sist, men tjuvjägaren känns mer slätstruken än Medusa.
DET DÅLIGA: Jag reagerade lite på att Cody är en liten tristare karaktär än vad Penny var, men samtidigt är Jake kanske mer aktiv än vad Penny var. Bernards lilla frieri-intrig må vara söt men den var samtidigt lite onödig, även intrigen Bernard vs Jake kändes lite sisådär. Här och där så märks det när datorerna gjort majoriteten av arbetet, en del scener har extremt utfrätta och onyanserade färger. Synd på en annars trevlig animering.
SOM HELHET: En bra uppföljare men som har en svag doft av propaganda över sig. Disney hanterar dock de miljömässiga elementen väl.
PS: Österrike fick nöja sig med en delegat denna gång om jag inte såg fel.

*

Musse i Australien / Mickey Down Under (1948) [K] [US]
I KORTHET: Musse och Pluto leker med Strutsar och bumeranger i Australien.
DET BRA: Samma trevliga animering som präglar de tidiga kortfilmerna.
DET DÅLIGA: Ingen riktigt klar storyline och jag tröttnade rätt snabbt på den där bumerangen. (Var antagligen inte på humör för den typen av humor). Visst är det förvånande att se Musse försöka stjäla ett strutsägg? En sak som han inte skulle tillåtas göra idag, men alla har vi ju varit unga och dumma eller hur? Uppskattat att Disney inte gömt undan allt som inte är politiskt korrekt idag.
SOM HELHET: Jag kände igen den här från min barndom, och jag är säker på att jag hade större behållning av den då. Men det gör den inte mindre sevärd.
PS: Ligger på DVD till Bernard & Bianca i Australien.

*

Pappa Kalle / Daddy Duck (1948) [K] [US]
I KORTHET: Någon bestämde sig för att det var en bra idé att låta Kalle Anka adoptera en känguru-unge.
DET BRA: Trevligt flyt i storyn och det är en fin kemi mellan Kalle och kängurun. Kalle blir givetvis upprörd men tappar inte besinningen fullständigt. Animation som fortfarande är på gränsen till snorbra och väldig fint tecknad.
DET DÅLIGA: Varför ringer adotionsfirman hela tiden med ”schemauppdateringar”? En komisk poäng kanske men detaljen övergår mitt förstånd.
SOM HELHET: Den här har jag sett tidigare och mycket av dess komiska poänger ligger i hur lätt Kalle har att bli upprörd, något jag kanske inte riktigt tog till mig igår kväll men känguru-ungen är jättesöt fortfarande.
PS: Ligger på DVD till Bernard & Bianca i Australien.

*

Mickey's 60th Birthday (1988) [K] [US] ¤Omdöme dediceras till Den Gröne Hämnaren...
I KORTHET: Musse leker med trollkarlens hatt (igen) och denna gång låter sig inte straffet vänta på sig: lagom till 60års kalaset förbannas han av ägaren till hatten att bli ignorerad tills han åter finner sin egen magi...
DET BRA: Trevlig story med Musse som gör besök i några riktigt klassiska Tv-serier i jakt på sig själv. Man försöker - och lyckas - framställa Musse som en riktig person och jag log när "regissören" talar om att Musse alltid gjorde sina egna stunts. Bitvis väldigt rolig och animeringen är tipptopp.
DET DÅLIGA: det blir lite väl pluttinuttigt mot slutet när trollkarlen 'läxar upp Musse' och säger att hans magi kommer inifrån. Sedan kändes det som om Långben glömdes bort, kanske för att han och Musse inte hade så mycket screentime ihop i de tidiga filmerna?
SOM HELHET: En härlig nostalgikick och det var imponerande hur många av kortfilmerna som jag kände igen. det här är kanske inte någon 'måste se'-produktion men avgjort sevärd.
PS: Jag kände igen Phylicia Rashad till utseendet, och konstaterar att jag antagligen sett henne i Cosby.

Edited by XC, 10 July 2013 - 18:20.

fqq5BYam.jpg

#213 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 10 July 2013 - 22:49

Jag har för avsikt att nu i dagarna (hoppas jag) se om båda B&B-filmerna så jag återkommer med omdömen och kommentarer. :D

Och tipset från Den Gröne Hämnaren känns intressant. Får klämma in den vid något lämpligt tillfälle.

Edited by Garm, 10 July 2013 - 22:50.

#214 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 11 July 2013 - 11:05

Visst är det förvånande att se Musse försöka stjäla ett strutsägg? En sak som han inte skulle tillåtas göra idag, men alla har vi ju varit unga och dumma eller hur? Uppskattat att Disney inte gömt undan allt som inte är politiskt korrekt idag.

Ja, de censurerar väl saker när tillräckligt många ropar. Den där kalleankapåjulaftongrejen vittnar ju om att de inte riktigt tänker efter själva i frågan. Hur lyckas de komma fram till att det är fel att karikera judar och afrikaner, men samtidigt rätt att karikera kineser? Nåväl, strutsarna lär ju inte ta illa upp i alla fall, så den saken är väl mindre känslig...

#215 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 July 2013 - 12:14

Mmm. På sätt och vis så matchar "Musse i Australien" B&BiA väldigt bra. Det visar på vilka kontraster det är med Disneys inriktning, från att 1948 främst velat roa till att 1990 vara mer politiskt korrekt och väva in en mild propaganda för att vi behöver ta hand om vår natur.

Och visst är det underligt att kineserna tydligen inte inkluderades av karikatyr-debatten? Är det så att judar och afrikaner per se ses som mer utsatta grupper? Eller är det så att kineserna helt enkelt tolkar saken annorlunda och är mer förlåtande?

fqq5BYam.jpg

#216 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 11 July 2013 - 16:10

Bra fråga. Reagerade också på det i förra årets redigerade program, att man hade kvar kineserna medan man tagit bort andra. Kanske att det kan vara för att USA aldrig riktigt har haft en bra relation till Kina? Att man tack vare det inte bryr sig? Kanske att dom medvetet rent av vill behålla den nidbilden? Efter förra årets program så läste jag även en kommentar på nätet att några i en familj hade retat upp sig på att man fortfarande har kvar scenen när dockan (tydligt en tjej) när hon blir skrämd av spindeln i ett steg att permanenta håret. Det var något om att varför skulle just tjejer specifikt vara mer rädda för spindlar än killar. Just den biten reagerar inte jag så mycket på, men jag antar att om man börjar att leta så hittar man säkert en massa saker som man tycker är fel och kan ta bort.

#217 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 11 July 2013 - 23:53

Okej, så har jag då sett om Bernard och Bianca men inser att jag knappast kan tillföra mycket nytt utöver mitt tidigare omdöme Det enda skulle väl vara att jag denna gång tyckte mig se klara likheter mellan karaktärer i den här filmen och Robin Hood. Fast dom flesta påpekar likheterna mellan Medusa/Cruella de Vil (Pongo) och till och med Ursula (Sjöjungfrun). Men mitt öga kring det där med Robin Hood var inte så lustigt visade det sig då flera namn dyker upp inom båda produktionerna. Och så vet vi ju att sådant här inte direkt är ovanligt i Disneyproduktioner.

@XC: Visst tänker man på Räddningspatrullen. IMDb lisar lite intressant trivia till filmen. Bland annat följande;

The popularity of the film almost led to a spin-off TV-series in 1989; however, when the animation department green-lit its sequel, Bernard och Bianca i Australien, the project was scrapped. The series was still made, but Bernard and Miss Bianca were replaced with Chip and Dale, and the series was called Räddningspatrullen. (Källa)

Och jag håller med om att det saknas lite logik här och där. Speciellt det du påpekar.

Det där med Österike och Wien har jag inte ens tänkt på. Det var nog en detalj som jag missade när jag sett filmen. :blush:

Edited by Garm, 11 July 2013 - 23:55.

#218 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 July 2013 - 12:42

Ahh. Så Räddningspatrullen skulle varit Bernard & Bianca? :D extremt coolt. det förklarar ju vissa av likheterna och så blir det ju givetvis ännu enklare att misstänka att de utspelar sig i "samma universum". :)

Håller med om att det inte är något ovanligt att Disney lånar från sig själva, för mig personligen stör det inte så mycket. Ofta är det bara kul att hitta likheterna. :) Jag drog personligen inte några paralleller mellan Medusa och Ursula, men visst kan jag skönja en viss lekhet mellan Medusa och Cruella - även om jag inte tror jag sett hela Pongo. :)

Jag tror jag reagerade på det där med Östrrike/Wien redan förra gången, men då nämnde jag nog det inte.

fqq5BYam.jpg

#219 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 12 July 2013 - 14:06

Väldigt coolt. Hade B&BiA inte blivit av så hade vi fått se Räddningspatrullen fast i B&B-tappning. :D

Det var bara en tillfällighet att jag var inne på IMDb:s triviasida för att kolla om det stod utskrivet att det fanns likheter mellan B&BiA och Robin Hood. Och tack vare det såg detta. Måste försöka komma ihåg att läsa filmers triviasidor lite oftare.

Mig stör det inte heller att Disney återanvänder från tidigare produktioner. Ibland lite subtilt, ibland rakt ut. Tycker snarare att det är kul. Jag drog inte heller några direkta kopplingar mellan Medusa och Ursula. Men flera andra verkar göra det. Dock tycker jag att det finns en klar likhet mellan Medusa och Cruella. Både i sättet att vara och stilen på karaktären. Och enligt trivian på IMDb:s sida för filmen så står det följande angående det.

#220 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 12 July 2013 - 16:04

@XC: Visst tänker man på Räddningspatrullen. IMDb lisar lite intressant trivia till filmen. Bland annat följande;

The popularity of the film almost led to a spin-off TV-series in 1989; however, when the animation department green-lit its sequel, Bernard och Bianca i Australien, the project was scrapped. The series was still made, but Bernard and Miss Bianca were replaced with Chip and Dale, and the series was called Räddningspatrullen. (Källa)

Det där stämmer dock inte överens med vad som står här.

Dock tycker jag att det finns en klar likhet mellan Medusa och Cruella. Både i sättet att vara och stilen på karaktären. Och enligt trivian på IMDb:s sida för filmen så står det följande angående det.

Ja, det är intressant, det där. Verkar som att den här filmen har flera avklippta kopplingar till andra Disney-filmer. Det är inte bara det att Cruela de Vil skulle ha varit med i Bernard & Bianca, men byttes ut. Det är också det att Penny skulle ha varit med i Oliver och gänget, men... Ja, de nöjde sig med att byta ut första bokstaven i hennes namn.

#221 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 13 July 2013 - 03:58

Mmm. Man kan inte lita helt på det som skrivs på IMDb, så den där intervjun med Tad Stones kanske är mer tillförlitlig.

#222 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 18 July 2013 - 23:05

Bernard och Bianca i Australien (1990)

Jag får nog ta tillbaka mitt tidigare påstående (scrolla ner) om att den här filmen är bättre än den första om våra vänner Bernard och Bianca. Inget fel på den här filmen, men jag tycker inte att den överträffar den första. Dels för att den här filmen är rätt lik den första och inte direkt tillför så mycket nytt, annat än nya karaktärer, ett lite annorlunda äventyr och en annan miljö som det utspelar sig på. Men jag gillar att man valde Australien som skådeplats, för det är ett vackert land (även i tecknad form) och passar bra som backdrop i den här filmen. En sak som jag fann anmärkningsvärd är att Bernard och Bianca gör sitt första riktiga ingripande när det endast återstår runt 20 minuter av filmen. Så för att vara en B&B-film så är dom rätt frånvarande. Det är mest Joey som man får följa, när hans väg korsas med vilda djur samt McLeach. Jag tycker således att B&B var lite mer närvarande och aktiva i den första filmen. Och på tal om McLeach, han är en rätt blek antagonist om man ser till det breda spektrat men även om man jämför med Medusa i den förra filmen. Filmen bjuder i alla fall upp till ett trevligt äventyr och en hel del roliga scener. Jag gillar scenen när Joanna stjäl alla ägg från McLeach. Jag gillar även dom flesta scener när Wilbur besöker läkaren. Dessvärre gillade jag inte direkt den där ödlan (minns ej namnet) som är instängd tillsammans med Joey och ska försöka att hjälpa honom och dom andra djuren, ut. Det blev lite väl enerverande efter ett tag.

Jag kanske låter mer negativ än vad jag faktiskt är. Jag gillar den här filmen med. Men kanske inte lika mycket som den första.

Sedan vill jag även påpeka att den svenska dubben är riktigt bra i filmerna.

Edited by Garm, 18 July 2013 - 23:08.

#223 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 July 2013 - 07:45

Den där ödlan kändes som en karaktär både till sättet och snacket som dyker upp i fler Disney-filmer. Han var långt ifrån min favorit. :)

Jag tänkte inte så mycket på att B&B var lite passiva i filmen, men det beror nog på att jag störde mig på att hela frieri-intrigen drogs ut över hela filmen. Tror det är den väldigt mycket som gör att B&B känns passiva.

fqq5BYam.jpg

#224 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 July 2013 - 15:52

Den här filmen har ju flera karaktärer som fungerar som comic relief, så ödlan blev bara en i mängden och hans klumpighet blev bara enerverande efter ett tag.

Det kan även vara så att det var just där och då (när jag såg filmen) som jag upplevde det som att B&B var passiva. Kan hålla med dig om att det där frieriet drogs ut lite väl mycket över filmen. Lite gulligt i början men mer och mer onödigt när det fortgick under filmens gång.

Jag har nu även sett kortfilmerna som fanns med på DVD:n och håller i mångt och mycket med i det som du skrev om dom. Jag tycker nog att Pappa Kalle var strået vassare än Musse i Australien. Gillar att kortfilmerna faktiskt var på samma tema som huvudfilmen. Oftas brukar man bara slänga med något som extramaterial och det kan bli vad som helst. Men här anknyter det ju, mer eller mindre, till B&BiA.

Och tack för att jag fick ditt omdöme till B&BiA dedikerat till mig. :)

Edited by Garm, 19 July 2013 - 15:52.

#225 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 July 2013 - 08:25

Det är ju ett rätt långt glapp mellan filmerna och jag har alltid haft en känsla av att Disney började göra mer humor betonade filmer under 90-talet. Men det är bara en känsla jag har.

Tyckte också det var kul att man hittat två gamla kortfilmer med Australien-tema att lägga in på dvdn. Three Blind Mouseketeers var ju inte helt offtopic den heller egentligen. Tycker det är en rätt kul touch av Disney att återanvända de gamla kortfilmerna. Många av dem håller ju måttet även idag.

fqq5BYam.jpg