Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #5

• This topic is locked This topic is locked
999 replies to this topic

#201 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 August 2011 - 15:32

@Jack Brooks: Jag skulle kalla det mer actionkomedi (med en rejäl dos splatter) än skräckkomedi. Tror du kommer uppskatta den eftersom den är väldigt klassisk i sin produktion. Jag tycker iaf att Robert Englund gör en bra roll. :)

@Hornblower: Jag håller på att se tvåan nu (som verkar vara nästan bara nytt för mig) och jag skulle uttrycka mig så här: de hänger ihop löper in i varandra men är ändå helt fristående.

Jag petar upp Jack Brooks lite i högen av osedd film så tar jag den när jag återfår lusten att se film. Det du skriver låter riktigt lovande.

Jag tycker att det låter som en bra lösning när det gäller Hornblower-filmerna. Kontinuitet är en bra sak och har dom dessutom hittat en bra balans av det tillsammans med att bjuda in nya tittare så är det en beundransvärd bedrift. Dom vet hur man ska göra helt enkelt. Jag ser fram emot att läsa om dina fortsatta äventyr tillsammans med besättningen på Indefatigable som jag har för mig att skeppet i filmerna heter.

Edited by Piranhaconda, 30 August 2011 - 15:32.

#202 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 August 2011 - 17:12

Hornblower: the Examination for Lieutenant (1998) [2/8] [UK]
Den här filmen var ny rakt igenom så jag tror inget från den här klipptes in i Hornblowers Äventyr. Bra story som trots att det är mestadels karaktärsutveckling lyckas vara både intressant och bitvis spännande faktiskt. Kanske är den lite transparent på sina håll (som tex vad som är på gång i Oran). En del riktigt bra scener och några som är riktigt snygga - och visst lider man lite med Hornblower på slutet. Musiken är jag inte så säker på om jag nämnt, men den gillar jag skarpt i den här serien.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#203 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 August 2011 - 17:32

Så trevligt att det var helt nytt material i den filmen. Är den mer ett drama än ett äventyr? Och musiken minns jag också som både bra samt passande. Av sådan karaktär att det troligtvis skulle gå att lyssna på även när man inte ser på filmerna. Man kanske borde se om dom gav ut någon eller några skivor med musik från filmerna. :)

#204 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 August 2011 - 18:25

Nej, jag skulle inte vilja kalla det drama. Det finns drama-scener givetvis men det koncentrerar sig helt på Hornblower och hans äventyr på väg till toppen (jag utgår från att det slutar där någonstans iaf).

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#205 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 31 August 2011 - 00:20

ils/THEM (2006)

Rumänien, 2002. Författaren Lucas och Lärarinnan Clémentine är ett ungt franskt par som bor i ett stort gammalt hus mitt ute i skogen utanför Bukarest där de kan vara i fred.
Men en natt hör de underliga ljud utefrån. Någonting finns där ute i mörkret och de vill in.

Suck, ännu en utländsk film. Kunde inte LoveFilm vara lite tydligare med vad för språk de talar i filmen? Som tur är så är det en skräckfilm så det är inte lika jobbigt.
Även den här baserad på verklige händelser men här handlar det mer om att de hittade en liknande händelse så att de kunde säga att något liknande hade hänt. Sanningen är väl att filmen är troligen mer är inspirerad av den sjuka värld vi lever i nu där ungdommar kan mörda och våldta främlingar bara för skojs skull som om det hela var en lek.

Jag gillar killes sätt att göra mat. Inget knussel med förrätt, huvudrätt och efterrätt utan hälde ned allt och gjorde en soppa på det. :P
Fast han var också väldigt dumdristig. Som att precis efter ha flytt upp till sovrummet så går han ensam ned i huset igen, obeväpnad, för att undersöka.

Slutet är av den typen jag vanligvis avskyr men den här gången så kändes den logisk och passande då de aldrig riktigt kom undan. Lite onödigt kändes det dock att de var tvugna att visa hur det var helt vanliga ungar som åkte med skolbussen till skolan. Det kändes som ett onödigt försök till att shockera.

Bakom kulisserna var intresant som att se hur mycket skådespelarna (speciellt tjejen) tillförde skapandet av filmen och det faktum att hon hade väldigt svårt att sova under en lång tid efter filminspelningarna. Kan bero på att de utnytjade deras rädslor som t ex att hon var klaustrofobisk och därför gav henne många scener i trånga utrymmen. Och alla sår de fick, lite ovanligt för skådespelare som aldrig har spelat i skräck, eller actionfilmer, innan. Och sedan så ville filmskaparna inte "fuska" med att göra det bekvämt för skådespelarna eller filma scener i en studio heller. :D

Bra skräckfilm som kan vara riktigt kuslig, nervkitlande och spännande ibland.

7/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#206 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 31 August 2011 - 20:14

Hornblower: the Duchess and the Devil (1999) [3/8] [US]
Ahh... Så det var så det gick till. :) En av de stora frågorna från Hornblowers Äventyr får här sitt svar. Precis. När, var och hur kom Kennedy tillbaka, och det är en bra lösning. Precis som andra filmen så är denna helt ny för mig (sålunda består Hornblowers äventyr - lite ologiskt kanske) av del 1 och del 4. Väldigt bra skriven story även om konceptet "problem folk i Hornblowers led" känns mättat redan i förra filmen. Det känns bra med en film som koncentrerar sig i andra miljöer än skepp (även om skeppen kanske är en av de stora poängerna med serien). Skulle jag anmärka på något så är det kanske slutet - även om pliktkänslan Hornblower har är en av sakerna man tycker om med honom så kanske det varit mer logiskt att han inte handlade som han gjorde på slutet. Det var lite för väntat - men ändå passande karaktären och man fick ju en fin gest från hans mannar också.

Edited by XC, 31 August 2011 - 20:15.

fqq5BYam.jpg

#207 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 September 2011 - 14:25

Nej, jag skulle inte vilja kalla det drama. Det finns drama-scener givetvis men det koncentrerar sig helt på Hornblower och hans äventyr på väg till toppen (jag utgår från att det slutar där någonstans iaf).

Jag tänkte väl det. Det är ungefär så har jag fått känslan av att hela sviten med filmer är upplagd utifrån det förhållandevis lilla som jag har sett tidigare. Det lovar gott inför att jag ska ge mig ut på böljorna blå med Hornblower och hans mannar framöver.

Jag tycker om det som du skriver. Trevligt för dig att det dessutom var helt nytt material i denna film. :) Det verkar som att man kanske redan från början hade klart för sig vad man skulle ta sig för i varje film och att det gav ett bra slutresultat. Det skulle för övrigt vara intressant att veta hur det ligger till med den saken. Om dom fick klartecken till så många filmer i förväg (om inte så kanske flera) eller om dom beslutade om en i taget.

Intressant att den inte utspelar sig på skepp utan till land. Lite ovanligt för den här typen av film. Har du lust att berätta för mig om den där lösningen med hur Kennedy kom tillbaka som du tyckte om? Jag har ju sett Hornblowers Äventyr jag med och det dröjer nog lite innan jag ger mig i kast med att se filmerna så du kanske vill stilla min nyfikenhet under tiden. Jag lär ju ha glömt bort det du skriver tills jag ska se filmerna i vilket fall som helst. ^_^

#208 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 September 2011 - 15:13

Har du lust att berätta för mig om den där lösningen med hur Kennedy kom tillbaka som du tyckte om?

Man hittar honom i ett fängelse, återföreningen är inte guld och gröna skogar utan är nästan totalt nedbruten som människa .

fqq5BYam.jpg

#209 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 September 2011 - 16:42

Jag håller med dig. Det känns som en riktigt bra lösning. Nu kan dom utveckla den karaktären på ett intressant sätt i kommande filmer.

#210 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 September 2011 - 17:52

XC, du ser väl vem det är som porträtterar Kennedy i filmerna? Såg det först nu och det var nog inget som jag tänkte på när jag bekantade mig med filmerna. Det var ju ett tag sedan så jag hade inte sett honom i "den där andra tv-serien" än. ^_^

#211 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 September 2011 - 18:28

Visst gör jag det (nu när du nämner det). Han visar gott gry i den här serien - speciellt i tredje delen (och fjärde - när mans ett 3e). Aningen olik sig måste man ju säga att han är iaf. ;)

*

Hornblower: the Frogs and the Lobsters (1999) [4/8] [UK]
Eftersom jag sett den här redan så koncentrerade jag mig lite mer på kringdetaljerna i avsnittet. Hur karaktärerna agerar med varandra tex. Moncoutant är en karaktär som jag aldrig kommer lära mig gilla - man är faktiskt rätt nöjd över att han får sluta sina dagar i sin egen giljotin. Än intressantare denna gång är Edrington, hans inledande attityd jämte Hornblower ("vet din plats ofrälse") förbytts snart mot något som kan liknas vid respekt och han är uppenbart obekväm vid Moncoutants orerade om bönder är lika intelligenta som boskap. Och det är en riktigt fin scen på slutet där han tittar på Hornblower och säger till Kennedy: "ta hand om honom". Apropå Kennedy förresten: Jag har alltid varit lite brydd över vissa scener med honom här. Men nu när jag sett när, var och hur de återfann honom så faller allt på plats och de lite mysko scenerna från Hornblowers Äventyr blir med ens helt logiska sidor av karaktären. Jag uppskattar dessutom att man inte framställer hela Frankrikes (f.d.) adel som blodtörstiga tyranner med mindre vett mellan öronen än vatten i Sahara. General Charette må kanske vara lite hemmablind men verkar (till skillnad från äcklet Moncountant) vara uppriktig i sitt uppsåt att befria Frankrike undan republikens "barbarer".
Gillar fotot - man lyckas faktiskt helt upprätthålla illusionen om att det verkligen är 4 skepp ute på mer eller mindre öppet hav. Och jag måste säga att slutbilden på Hornblower och hans mannar uppe i masterna är väldigt mäktig och snyggt komponerad.

Edited by XC, 01 September 2011 - 18:29.

fqq5BYam.jpg

#212 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 September 2011 - 13:50

Kennedy -- Lee Adama. Eller hur var det nu igen. ;) Håller med dig om att man knappt känner igen Jamie i Hornblower.

Får lov att säga att du är bra på att (medvetet? :P) få mig att bli riktigt sugen på att se Hornblower-filmerna trots att jag inte direkt är sugen på att se film alls just nu. Dina omdömen är smått beroendeframkallande och gör mig alltid mer intresserad. Vare sig jag redan var det innan eller inte alls.

Den fjärde filmen verkar vara riktigt bra utifrån det du skriver. Mycket att se fram emot i den. Handlingen känns väldigt intressant. Lite som att dom står på topp nu sett till hela produktionen, så det ska bli intressant om dom efterföljande filmerna kan toppa denna.

#213 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 September 2011 - 15:38

Det är liksom vitsen med att jag skriver här. ;) Dvs göra andra sugen på att se samma film. :D

fqq5BYam.jpg

#214 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 September 2011 - 18:39

Hornblower: Mutiny (2001) [#5] [UK]
Herre-[valfri karaktär som helt inte skall nämnas vid namn här]. Schnablar!
Vilket avsnitt. Schnablar!
Just som man sitter och leker med tanken om herr Hornblowers äventyr verkligen kan fylla 8 filmer utan att upprepa sig så gör det så här. Minsann. Jisses. Här satt man verkligen om på halster i lite över 1½ timme. Och tack och lov att vi får en cliffhanger och att man väljer att inte offra något bra i plotten i onödan. Storyn är superb, troligtvis den bästa hittills i serien - den är tight och helt utan transportsträckor. Kan förlåta upplägget där man börjar vid en tidspunkt och sedan "reser tillbaka" ett halvår. Här fungerar upplägget ändå rätt bra.
Först och främst: Mattews (en av mina favoritkaraktärer) har fått befordran. Väl förtjänt. Sedan då? "Vårt gäng" (även om jag inte skymtade Oldroy) är förflyttade till ett annat skepp och en annan legendar till kapten. Men snabbt inser man att något är allvarligt fel - kaptenen är aningen ... oberäknelig och verkar från start ha fått för sig att Hornblower skall plockas ned från sina höga hästar.
Bra skådespelare, guldstjärnor till David Warner (som jag känner igen från någonstans) som den desillusionerade kaptenen och Phillip "Gene Hunt" Glennister som Mr Hobbs (en roll som han verkligen känns klippt och skuren för imo). Terence Corrigan gör en bra roll som väcker sympati.
Kan knappt bärga mig till i morgon så jag får se uppföljningen (har väl aldrig varit så glad att få en cliffhanger på halsen). Och ack ve den som ställer sig mellan mig och Hornblower i morgon.

fqq5BYam.jpg

#215 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 03 September 2011 - 09:59

Lucky Luke i bröderna Daltons hämnd (La Ballade des Dalton) från 1978 lär knappast vinna några priser, och varken animationen eller storyn är fantastiska. Däremot är det en underhållande film som bjuder på lite skratt.
Det förekommer även några låtar, bl.a. klassikern I'm a Poor Lonesome Cowboy, men min favorit är faktiskt den här låten. Jag gillar den för den är totalt omotiverad på alla sätt och vis och för att den är en kul parodi på/hyllning till diverse musikaler. :D

Edited by Erika, 03 September 2011 - 16:35.

#216 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 September 2011 - 17:26

@Erika: Hmm. Min första tanke vid det där klippet: är de drogade eller nått? :lol:

*

Hornblower: Retribution (2001) [#6] [UK]
Tar vid ungefär där 5:an slutar. Inte fullt lika stark och bra story men ändock väldigt bra, inte någon nagelbitare men bitvis riktigt spännande. Givetvis anar man att Hornblower skulle klara sig från galgen (att det finns två filmer till skvallrar ju) och att kapten Sawyers namn absolut inte får svärtas ned (trots att han inte borde fått vara i tjänst iöht den ödesdigra resan) förvånar inte alls. Några riktigt bra scener där Sawyer ändå har ett par klara ögonblick (hans vansinnes rants han har i många scener bli tröttsamma efter ett tag) och lyckas manipulera Buckland att vända sig emot Horatiso.
Det intressanta är hur smart delar av storyn är skriven, först det inledande "hugg huvudet av ormen innan ormen biter dig" till att övergå till mer "offra den som snart går i pension" till en relativt underraskande twist på slutet. Jag kan ändå inte låta bli att förundras över slutscenen - trodde inte det skulle ske så fort.
Sedan kan jag inte låta bli att uppskatta hur man medvetet låter Hornblower begå misstag - visst vill man att det skall gå bra för huvud-hjälten men det riskerar bli tradigt om allt bara flyter på. Under den här halvan av äventyret låter man Hornblower ta flera beslut som kan ifrågasättas, och kanske är det därför som man inte förrän på slutet är riktigt säker på frågan: vem var det som kasta knuffa.

fqq5BYam.jpg

#217 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 03 September 2011 - 19:46

@Erika: Hmm. Min första tanke vid det där klippet: är de drogade eller nått? :lol:

Typ. :P

-

Alenkiy tsvetochek (1952) är en sovjetisk animerad kortfilm och bygger på Sergey Aksakovs tolkning av Skönheten och odjuret. Det är en väldigt vacker kortfilm och det märks att det är en påkostad produktion. Tyvärr är filmen även pratig och periodvis ganska seg, men lyckligtvis inte lika seg som den stentrista spelfilmsversionen från 70-talet.

Svatební košile är en tjeckoslovakisk animerad kortfilm från 1978 och bygger på en berättelse från Karel Jaromír Erbens balladsamling En bukett folksägner. Filmen handlar om en flicka som saknar sin fästman och en kväll dyker han upp, men det är något mystiskt med honom...
Ganska spännande och sevärd kortfilm med "kuslig" atmosfär, men de religiösa bitarna hade jag klarat mig utan, även om de (tyvärr) är viktiga för handlingen.
Stilen (ungefär samma stil användes även i Den vilda planeten från 1973) lär knappast falla alla i smaken, men passar filmen alldeles utmärkt.
I övrigt verkar den här berättelsen vara hyfsat populär, det finns en filmversion från 1925 och den förekommer även i episodfilmen Kytice från 2000. Sedan kan jag tänka mig att den har även blivit teaterpjäs och liknande.

Rusalochka (1968) är också en animerad kortfilm och kommer ifrån det som en gång var Sovjetunionen. Det här är alltså en tolkning av H.C. Andersens berömda saga Den lilla sjöjungfrun med någon enstaka förändring (slutet är lite annorlunda ).
Detta är en helt okej och sevärd tolkning, men jag föredrar nog spelfilmerna från 1976 och Disneys version från 1989. De är helt enkelt mer intressanta.

Vill man se dessa tre kortfilmer, så finns dem på Youtube.

#218 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 September 2011 - 21:44

Prowl (2010)

Blod, svett och svarta ögon...

1/5

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#219 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 September 2011 - 22:38

Hämnden (2010)

Något konstruerat drama som blir väldigt starkt i händerna på Susanne Bier och skådespelare som Mikael Persbarnadt (ja, han är bra och brukar faktiskt vara det!), Ulrich Thomsen m fl. Christian kommer till en ny skola och blir genast vittne till när Elias blir mobbad, och när Christian tar honom i försvar på ett brutalt sätt blir de vänner. Båda två har ofta frånvarande pappor - Christians (Thomsen) jobbar ofta i London och Elias (Persbrandt) är läkare i ett flyktingläger i Afrika. Det finns dessutom andra sår, Christians mamma har precis dött och Elias föräldrar är separerade. Barnen har en rätt destruktiv vänskap, och när de blir vittne till att Elias pappa inte kan hantera en konflikt själv på "rätt" sätt eskalerar det. Man följer också Persbrandts arbete i Afrika, som speglar händelserna hemma. Bitvis och med små medel ges detaljer som fördjupar alla personers bakgrund och ökar förståelsen för dem. Skickligt.

Gränsen mellan pekoral och starkt drama är verkligen hårfin. Den här är aldrig nära att bli det förra, men man slås av hur lätt den hade kunnat bli det med en mindre skicklig regissör, svagare manus när det gäller repliker och framför allt skådespel. Alla spelar vansinnigt bra, och hela första timmen (minst) sitter man som klistrad med känslan av att det driver mot katastrof. Efter klimax tappar filmen greppet lite, och slutet är lite väl slutet gott, allting gott . Men det är hela tiden bra, och Oscarn är klart välförtjänt.

Betyg: Mycket Bra

Edited by Fiskrens, 03 September 2011 - 22:40.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#220 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 September 2011 - 01:04

Limitless (2011)

Tänk dig att det fanns ett piller som kunde göra så att du använder 100% av din hjärnkapacitet mot 20% idag? Skulle du ta det?

Bradley Cooper spelar huvudrollen som Eddie Morra, en författare med skrivkramp, som får chansen att ta ett sådant piller och gör det. Helt plötsligt ändras scenen till en varm, gul färg för att symbolisera det nya livet. Inget anmärkningsvärt där för det är ju allmänt vedertaget i filmskolan att använda olika färgskalor för att visuellt förstärka/förändra något i scenen. Något som dock är anmärkningsvärt är vad Eddie använder sin 'nyfunna' intelligens till: att tjäna pengar. Visst kan man se det som en känga till dagens samhälle, men här i filmen tycker jag det mest blir en gäspning. Får intrycket av idétorka hos manusförfattaren. Tekniskt sett så gör de ett bra jobb, men tycker gott de kunde lekt lite mer med kameravinklar och effekter för att lyfta det visuella än mer. Bradley Cooper är ok, men inte så värst övertygande som loser.

En godkänd film, men jag tycker manuset kunde ha piffats till lite mer. Förutsättningarna fanns för att få till en riktigt intressant och spännande historia som verkligen utmanar (och leker) med våra sinnen. Intentionerna fanns där för att göra en smart film, men tyvärr nådde de inte riktigt fram.

3/5

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#221 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 September 2011 - 10:52

Gällande "Red Riding Hood" (som jag såg förra helgen) läste jag vad Janne på Dischop hade att säga om den och jag kan bara hålla med om det han skriver. På pricken det jag kände! Och när jag tänkt efter så tycker jag att Gary Oldmans prestation, bra som han oftast är, föll platt då han inte fick någon respons/uppbackning varken av sina kollegor eller regissör.

Tillbaka till Janne så skrattade jag gott åt hans kommentarer om 11-åringar som hade gjort det bättre och framförallt denna mening:
"...men den kemi som finns i Red Riding Hood duger bara till blekning av lakan och tvätt av toastolar. Får man det på sig, svider det." :lol2:

#222 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 September 2011 - 19:43

Hornblower: Loyalty (2003) [#7] [UK]
Jag kan på många vis uppskatta att Löjtnant Bush inte glöms bort när eskapaderna på Renown är avklarade. Det är fred mellan Frankrike och Britterna - iaf är det vad Bonaparte (som fått öknamnet Boney kort och gott här - listigt översatt till Nappe i svensk version) vill att alla skall tro. Egentligen är helvetet på väg att braka lös, igen. Och längst fram i ledet står Hornblower, igen. Lite småseg bitvis i början men plockar snart upp farten. Dock är det långt kvar till toppnoteringen som gjordes under 5e filmen. Gulligt slut, kanske till och med aningen oväntat. Gillade den bakomliggande intrigen med Irländarna måste jag säga, känns skönt att det inte bara är England vs Frankrike.
Bra skådespelare, kände faktiskt igen Christian "Jack Hammond" Coulson till utseendet men kunde - pinsamt nog - inte placera honom. Ful fisk Hornblower fick på kroken där - självaste Tom "Voldermort" Riddler minsann. Han gör en helt skaplig insats.

fqq5BYam.jpg

#223 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 September 2011 - 21:16

Blade Runner (1982)

Behövs väl inte en närmare presentation av filmen förmodar jag...

Blade Runner på blu-ray låter som det ultimata. Och visst är det så. Maken till visuellt godis får man leta efter. Mycket imponerande och bevis på att Ridley Scott kan detta på alla sina 10 fingrar vilket han även visade med filmen Alien (1979) som gav samma wow-känsla när jag såg den på blu-ray nyligen. Och detaljrikedomen som flödar i så många scener är helt makalöst. Tekniskt sett är Ridley Scott en mästare. Vad gäller musiken var det fullkomligt lysande att anlita Vangelis som naglade stämningen perfekt med sina svepande, lugna elektroniska toner. Inte alltför vanligt att använda ett sådant soundtrack i dylika filmer och en eloge till de som vågade ta beslutet. Allt detta skulle gjort filmen till en fullpoängare, men så har vi några element som inte riktigt håller samma höga klass...

Handlingen och karaktärerna/skådespelarna är den svagare delen. Inte sagt att de är dåliga, men de förlorar mot tekniken helt klart. Blir lite väl långsamt tempo ibland och ingen av karaktärerna engagerar mig till fullo. Sean Young pryder sina scener, men fångar inte mitt intresse nämnvärt. Harrison Ford känns lite träig, men får trots det godkänt. Rutger Hauer är den som har störst förutsättningar, men det utnyttjas inte till fullo. Edward James Olmos är en riktigt cool snubbe här - ljusår från sin karaktär i BSG. :D Och Daryl Hannah... Uppenbart att Tarantino hade denna roll här i tankarna när han skapade Elle Driver och castade henne.

Ska tillägga att jag bara sett filmen en gång tidigare och det var ett bra tag sedan för det var inte så mycket jag kom ihåg ska erkännas. :blush: Nu såg jag Final Cut-versionen, men ska vid tillfälle se de andra för att kunna se vad som plockats bort/ändrats. Verkar som att de flesta föredrar Final Cut-versionen, håller ni med?

4/5

Edited by Synon, 04 September 2011 - 21:18.

#224 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 September 2011 - 19:36

Blade Runner minns jag som snygg visuellt och gedigen men med en story som inte tilltalade mig.

*

Hornblower: Duty (2003) [#8] [UK]
Så knyts säcken ihop. Jag måste erkänna att jag gillar inledningen som bygger på hur förra filmen slutar - väldigt rolig inledning där Hornblower lider av bröllopsnervositet, dessutom en charmig scen där hans mannar smyger runt kyrkan för att vara hedersvakt när han går ut. Kul grej att de drar droskan också. Jag har visserligen lite svårt att köpa att Irländare skulle kunna ta sig så högt upp i toppen på den franska armén - men kanske har Hornblower rätt i att Napoleon mer eller mindre bara vill köpa sig en nyckel till bakdörren in i England. Bra story annars, var lite orolig att det skulle bli lite mer hemma-drama nu när han gått och gift sig men man håller sig på rätt sida.
David Birkin känns övertygande i sin roll som Jerome Bonaparte något i hans utseende sade mig om att han (eller kanske snarare karaktären) var en Bonaparte så castingen känns mitt i prick måste jag säga.
Slutet känns öppet, lagom och passande. Man känner att det räcker så här samtigigt som det inte är något episkt eller storslaget slut.
--
På det hela taget är det imponerande med en så pass hög kvalité alla 8 filmerna igenom. Dels känner man sig lagom mätt på Hornblower (iaf efter att ha marathonat filmerna) samtidigt så skulle man inte ha något emot lite till. Balansen är med andra ord riktigt bra.

fqq5BYam.jpg

#225 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 September 2011 - 20:52

Nej, det visuella i Blade Runner kan man inte klaga på. Frakkin outstanding! Däremot verkar många vara en aning tveksamma till storyn. Förmodar att det var ett tag sen du såg den? Kanske skulle se Final Cut versionen och se om du tycker annorlunda denna gång?